Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2009, 16:12
Verwijderd
Waarschijnlijk worden het er wel meer.
Ben sowieso benieuwd hoe lang het nog duurt voordat het in Brabant gaat doordringen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2009, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad. Maar de prijs maakt op dit moment strippenkaarten wenselijker dan chipkaarten.

Misschien is het trouwens wel duurder omdat het veel geld kost omdat die poortjes veel geld kosten, dan heeft het wel degelijk met het systeem te maken.
Uiteraard is het zoveel duurder door invoering van het nieuwe systeem.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 16:20
Verwijderd
Houdt het systeem eigenlijk ook nog bij waar jij bent geweest of staat dat alleen op de pas?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 16:25
Verwijderd
Grr, wat een kutsysteem. Waarom kan het inderdaad niet gewoon makkelijk, zoals in Rome of Parijs.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 16:27
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Houdt het systeem eigenlijk ook nog bij waar jij bent geweest of staat dat alleen op de pas?
ja, je kunt op de site een uitdraai laten maken van je laatste zoveel transacties. tot voor kort stond daar een locatie bij, nu staat er 'locatie afgeschermd'. maar het wordt dus nog wel ergens geregistreerd.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 16:31
Hanneke
Hanneke is offline
Zwartrijden op de manier hoe topdrop zei (inchekken en gelijk weer uitchekken) kan nu in de bus net zo makkelijk. Als ik tegen de buschauffeur zeg dat ik tot de Ridderhof (1 zone) ga heeft hij(/zij) het echt niet in de gaten als ik tot Leiden blijf zitten.
In de trein wordt zwart(-/grijs)rijden denk wel makkelijker omdat er minder gecontroleerd zal worden. Terwijl je heel makkelijk kan inchecken met de kaart van een ander die wel een Studenten-OV heeft, ofzo.
Oud 01-10-2009, 16:32
Verwijderd
Ik weet niet wat ik ermee aanmoet. Op Groningen zag ik wel een paal met een roze cirkeldinges. Maar ik niet schnap, met mijn OV reis ik gewoon gratis dus waarom is die chip nodig? Als het alleen om poortjes te openen is ;x die zijn er niet in de plaatsen waar ik me ophoud.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Zwartrijden op de manier hoe topdrop zei (inchekken en gelijk weer uitchekken) kan nu in de bus net zo makkelijk. Als ik tegen de buschauffeur zeg dat ik tot de Ridderhof (1 zone) ga heeft hij(/zij) het echt niet in de gaten als ik tot Leiden blijf zitten.
In de trein wordt zwart(-/grijs)rijden denk wel makkelijker omdat er minder gecontroleerd zal worden. Terwijl je heel makkelijk kan inchecken met de kaart van een ander die wel een Studenten-OV heeft, ofzo.
Moet je ervoor zorgen dat de buschauffeur het niet ziet ook.

Hoeft toch niet met de pas van een ander of met een studentenov om de poortjes te openen?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 16:50
Verwijderd
nvm, snap je
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 13:33
snoopy
snoopy is offline
Ik vind het een supersysteem. Eindelijk gewoon betalen voor wat je reist ipv die achterlijke zones en strippenkaarten...
Oud 02-10-2009, 14:05
Verwijderd
Citaat:
Het punt is dat je dus 80 euro borg moet betalen, voor 4 enkeltjes van 2 euro.
mhm.
ik vind het een grote ontmoediging van het openbaar vervoer
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Prima, kost je 7,50.
een 'anonieme'nieuwe pas is 7.50?
prima! ik koop er twee, eentje voor de heenreis a'dam-groningen en eentje voor de terugreis?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 14:20
Verwijderd
ik wil het systeem van london, punt
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 14:25
Severus
Severus is offline
Ik gebruik een anonieme pas, ik vind het best handig en ben gelukkig wél goedkoper uit (ik woon vlakbij een zonegrens). Alleen stom dat de anonieme pas toch niet zo anoniem is, want je kan hem alleen maar met de pinpas opladen (en niet met contant geld), zodat je identiteit tóch nog bekend is bij de overheid. Big Brother is watching you, indeed. Maar toch, ik troost me met de gedachte dat een anonieme pas tóch nog een klein stukje anoniemer is dan een naamgebonden pas.

Daarnaast: ik vind het ook stom dat ze hier in Nijmegen aanvankelijk zouden stoppen met de verkoop van KAN-kaartjes per 1 september, maar nu blijken ze tot nader bericht zelfs nog na 1 oktober KAN-kaartjes te verkopen. Beetje stom, want als je de uiterste datum blijft uitstellen, duurt het alleen maar langer voordat de OV-chipkaart helemaal is ingevoerd hier. Maar ja, ik heb er verder geen last van, want ik heb al een OV-chipkaart en ben toch goedkoper uit dan met die KAN-kaartjes. Ik heb wel het gevoel dat ik tot nu toe de enige ben die met een OV-chipkaart rondloopt hier, want iedereen gebruikt nog strippenkaarten en KAN-kaartjes, en de studenten gebruiken gewoon hun OV-studentenkaart (die dus geen chip of wat dan ook heeft). Nog niemand gezien die ook net als ik incheckte met een OV-chipkaart. Volgens mij zijn de Nijmegenaars een beetje bang voor verandering ofzo.
Oud 02-10-2009, 14:50
Verwijderd
Citaat:
een 'anonieme'nieuwe pas is 7.50?
prima! ik koop er twee, eentje voor de heenreis a'dam-groningen en eentje voor de terugreis?
Prima. Kost je wel iets meer natuurlijk, want je moet je pasje opladen.

Citaat:
Ik gebruik een anonieme pas, ik vind het best handig en ben gelukkig wél goedkoper uit (ik woon vlakbij een zonegrens).
Sinds de metrolijn (Caland) doorgaat naar Schedam val ik in plaats van net binnen, net búiten de centrumzone van Rotterdam. Nu zit ik zelfs in de centrumzone van Schiedam. Maar goed, woon tussen twee metrostations in, dus de andere kant oplopen, kost maar 2 min meer ofzo. En bespaart me een zone. Maar ja, nu is het toch alleen met de chipknip.

Citaat:
Alleen stom dat de anonieme pas toch niet zo anoniem is, want je kan hem alleen maar met de pinpas opladen (en niet met contant geld), zodat je identiteit tóch nog bekend is bij de overheid. Big Brother is watching you, indeed. Maar toch, ik troost me met de gedachte dat een anonieme pas tóch nog een klein stukje anoniemer is dan een naamgebonden pas.
Alleen met de pinpas? Hier heb je muntgeldautomaten.

Citaat:
Daarnaast: ik vind het ook stom dat ze hier in Nijmegen aanvankelijk zouden stoppen met de verkoop van KAN-kaartjes per 1 september, maar nu blijken ze tot nader bericht zelfs nog na 1 oktober KAN-kaartjes te verkopen. Beetje stom, want als je de uiterste datum blijft uitstellen, duurt het alleen maar langer voordat de OV-chipkaart helemaal is ingevoerd hier. Maar ja, ik heb er verder geen last van, want ik heb al een OV-chipkaart en ben toch goedkoper uit dan met die KAN-kaartjes. Ik heb wel het gevoel dat ik tot nu toe de enige ben die met een OV-chipkaart rondloopt hier, want iedereen gebruikt nog strippenkaarten en KAN-kaartjes, en de studenten gebruiken gewoon hun OV-studentenkaart (die dus geen chip of wat dan ook heeft). Nog niemand gezien die ook net als ik incheckte met een OV-chipkaart. Volgens mij zijn de Nijmegenaars een beetje bang voor verandering ofzo.
UItstellen gebeurt vaak met de ov-chip. Maar sinds wanneer woon jij in Nijmegen? Wist ik dat al? En waar staat KAN voor? :')
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 14:59
Severus
Severus is offline
Citaat:
Alleen met de pinpas? Hier heb je muntgeldautomaten.
Argh, wij hebben dat dus niet hier!

Citaat:
UItstellen gebeurt vaak met de ov-chip. Maar sinds wanneer woon jij in Nijmegen? Wist ik dat al? En waar staat KAN voor? :')
Ik woon nèt buiten Nijmegen, en dat al zo'n 3 à 4 jaar.

Waar de afkorting "KAN" voor staat: geen idee, misschien gewoon omdat het kán?
Oud 02-10-2009, 15:03
Verwijderd

Citaat:
De Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN), voorheen Knooppunt Arnhem-Nijmegen, is een plusregio (regionaal samenwerkingsverband) tussen 20 Nederlandse gemeenten met als doel het behouden en versterken van de kwaliteiten van het gebied om daarmee bewoners en bedrijven te binden aan deze regio. Het KAN richt zich met name op het ontwikkelen van beleid met betrekking tot verkeer en vervoer, economische ontwikkeling, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en milieu.

Ok ok, dan wist ik het vast al.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 15:04
Verwijderd
Citaat:
Prima. Kost je wel iets meer natuurlijk, want je moet je pasje opladen.
-als het kan- één euro per pasje .. 2 x €8.50?
dus voor €17 ongestoord reizen, (zonder overstappen dan) ..

Dagretour: Groningen-DenHaagCentraal: € 44,00

wauw. en het is anoniem zodat niemand weet dat ik alle pasjes met schulden gewoon wegmieter?
en waar kan ik die pasjes kopen?
ik vind het opeens een leuk systeem als het zo werkt..
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 15:07
Verwijderd
Ret laadt op vanaf 2 euro. Weet niet of de NS ook zo laag begint, want treinreizen zijn gewoonlijk duurder.
IK zou niet opladen met je pinpas iig.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 15:11
Verwijderd
wat nice. zelfs als het €20 is, kan het uit
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 16:07
Verwijderd
http://www.ov-chipkaart.nl/allesover...tarievenlijst/

Op dit moment kosten anonieme OV-chipkaarten gemiddeld € 4,00 en persoonlijke OV-chipkaarten € 7,50. Neem contact op met uw OV-bedrijf voor de huidige prijs en voor informatie over eventuele aanbiedingen

€4.00 maar
iemand die kan vinden wat het minimaal verplichte bedrag is dat je bij aankoop erop moet zetten? ze zullen toch niet zo stom zijn dat dit €0,00 is..
toch?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 16:13
Verwijderd
Hoe de neuk zet je er nul euro op?

Die van de RET kost gewoon 7,50 trouwens.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 16:15
Verwijderd
dat als je m koopt, er geen verplichting is er saldo op te zetten
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 16:22
Verwijderd
Goh.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 17:16
Verwijderd
ja pffft ik ben onzin gewend
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 17:47
Vlindertje
Vlindertje is offline
KAN is knooppunt Arnhem-Nijmegen.
Oud 03-10-2009, 10:06
Verwijderd
Citaat:
-als het kan- één euro per pasje .. 2 x €8.50?
dus voor €17 ongestoord reizen, (zonder overstappen dan) ..

Dagretour: Groningen-DenHaagCentraal: € 44,00

wauw. en het is anoniem zodat niemand weet dat ik alle pasjes met schulden gewoon wegmieter?
en waar kan ik die pasjes kopen?
ik vind het opeens een leuk systeem als het zo werkt..
Ik denk dat ze bij de controle ook kijken hoeveel geld je op je pasje hebt staan. Want als je bij Rotterdam gecontroleerd wordt, waaruit blijkt dat je ergens in Groningen ingecheckt hebt en je hebt maar 2,- op je pasje staan dan is het wel duidelijk dat je aan het zwartrijden bent.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 10:13
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat ze bij de controle ook kijken hoeveel geld je op je pasje hebt staan. Want als je bij Rotterdam gecontroleerd wordt, waaruit blijkt dat je ergens in Groningen ingecheckt hebt en je hebt maar 2,- op je pasje staan dan is het wel duidelijk dat je aan het zwartrijden bent.
Nee want dat moet je toch achteraf nog terugbetalen. Neem aan dat het alleen kan bij persoonsgebonden pasjes.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Nee want dat moet je toch achteraf nog terugbetalen. Neem aan dat het alleen kan bij persoonsgebonden pasjes.
dit
anders zeg je toch gewoon dat je vergeten bent op te laden omdat je haast had?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 10:56
Verwijderd
Nou, 'vergeten op te laden' klinkt als 'vergeten af te stempelen' bij een kaartje zonder datum erop, en daar krijg je ook gewoon een boete voor. Bovendien klinkt dat veel geloofwaardiger bij een persoonsgebonden kaartje, waarom zou je de moeite nemen om je saldo op een anonieme kaart positief te houden? De NS snapt ook wel dat het veel makkelijker (en goedkoper) is om die weg te gooien en dan gewoon voor een paar euro een nieuwe te kopen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 11:03
Verwijderd
Volgens mij is die borg toch echt 20 euro voor reizen met de trein en moet je dat op een anonieme kaart hebben staan, hoor. Wel kun je zonder borg een product kopen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 12:19
Verwijderd
Citaat:
Nee hoor. Met een anonieme pas kan je ook gewoon negatief staan.
En ja, ik weet niet wat de conducteur in het geval van Paranoide doet. Want in principe heb je er gewoon voor betaald door in te checken *en later weer uit te checken). Dan mogen ze er niet zomaar van uitgaan dat je je pasje nooit meer oplaadt.
Maar hoeveel is een Ns-boete eigenlijk?

Citaat:
Volgens mij is die borg toch echt 20 euro voor reizen met de trein en moet je dat op een anonieme kaart hebben staan, hoor. Wel kun je zonder borg een product kopen.
En dat denk jij omdat?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 12:28
Verwijderd
Instaptarief

Als u met de OV-chipkaart reist, wordt bij het inchecken tijdelijk een instaptarief (borg) afgeboekt van uw saldo. Bij het uitchecken krijgt u het instaptarief minus de ritprijs teruggestort.

Het instaptarief bij reizen op saldo bij NS:

Voor houders van de anonieme OV-chipkaart: € 20
Voor houders van de persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement: € 10 (vanaf 1 december 2009)
Voor houders van de persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement:
€ 20 (vanaf 1 december 2009)
Laad genoeg saldo voor het instaptarief!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 12:34
Verwijderd
Ja maar dus ehh dan betaal ik lekker 10 euro en check niet meer uit ipv 14 of 15?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Ja maar dus ehh dan betaal ik lekker 10 euro en check niet meer uit ipv 14 of 15?
Maar je koopt wel iedere keer een nieuwe voordeelurenkaart?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 13:28
Verwijderd
Nee ik heb gewoon mijn studentenovjaarkaart, ik nam aan dat dat een voorbeeld van een voordeelurenabonnement is? En ik gebruik mijn ov-chipkaart om in te checken maar check niet meer uit waarbij het systeem denkt dat ik het ben vergeten en dus 10 ipv iets anders afschrijft, tewrijl ik eigenlijk 15 moest betalen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Instaptarief

Als u met de OV-chipkaart reist, wordt bij het inchecken tijdelijk een instaptarief (borg) afgeboekt van uw saldo. Bij het uitchecken krijgt u het instaptarief minus de ritprijs teruggestort.

Het instaptarief bij reizen op saldo bij NS:

Voor houders van de anonieme OV-chipkaart: € 20
Voor houders van de persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement: € 10 (vanaf 1 december 2009)
Voor houders van de persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement:
€ 20 (vanaf 1 december 2009)
Laad genoeg saldo voor het instaptarief!
Die laatste zin is wel dubieus, maar bij elk vervoersbedrijf hoef je het er niet op te hebben, dus zou wel raar zijn als dat nu ineens wel moet.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Nee ik heb gewoon mijn studentenovjaarkaart, ik nam aan dat dat een voorbeeld van een voordeelurenabonnement is? En ik gebruik mijn ov-chipkaart om in te checken maar check niet meer uit waarbij het systeem denkt dat ik het ben vergeten en dus 10 ipv iets anders afschrijft, tewrijl ik eigenlijk 15 moest betalen.
Je zult het dan toch ooit moeten opladen, of je ov-kaart wordt ongeldig (voor reizen op saldo). En ze weten wie je bent.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 13:50
Verwijderd
Citaat:
Je zult het dan toch ooit moeten opladen, of je ov-kaart wordt ongeldig (voor reizen op saldo). En ze weten wie je bent.
Ja maar ik zet dus 10 euro erop en ik zal alleen die 10 euro borg uiteindelijk betalen voor een reis van 15 euro. Is het nou zo moeilijk wat ik zeg? Ik betaal dus de borg want ik ben 'vergeten' uit te checken, en ik betaal niks voor de reis. Ik zeg niet dat ik niet oplaad.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Nou, 'vergeten op te laden' klinkt als 'vergeten af te stempelen' bij een kaartje zonder datum erop, en daar krijg je ook gewoon een boete voor. Bovendien klinkt dat veel geloofwaardiger bij een persoonsgebonden kaartje, waarom zou je de moeite nemen om je saldo op een anonieme kaart positief te houden? De NS snapt ook wel dat het veel makkelijker (en goedkoper) is om die weg te gooien en dan gewoon voor een paar euro een nieuwe te kopen.
Verschil is alleen dat je wel betaalt, je hebt namelijk een negatief saldo daarna. Dat iedere boere lul bedrijpt dat je dan je pas weggooit bij -10 euro is op dit moment nog geen reden voor een boete.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Ja maar ik zet dus 10 euro erop en ik zal alleen die 10 euro borg uiteindelijk betalen voor een reis van 15 euro. Is het nou zo moeilijk wat ik zeg? Ik betaal dus de borg want ik ben 'vergeten' uit te checken, en ik betaal niks voor de reis. Ik zeg niet dat ik niet oplaad.
Ze weten wie je bent, dus ze merken het als jij dat regelmatig doet. Dat dus.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Ze weten wie je bent, dus ze merken het als jij dat regelmatig doet. Dat dus.
Dan zeg ik dat ik een kutpasje heb wat het niet goed doet.

Ze kunnen me sowieso geen boete achteraf gaan geven terwijl ik me aan al hun regels houd Dus ik snap het systeem op dit punt niet, werkt het dus echt zo als ik denk?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 13:58
Verwijderd
Ah!

Trein
Als u op saldo reist, wordt bij het inchecken een instaptarief van € 20,- afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort en worden de gereisde kilometers in rekening gebracht. Als u niet uitcheckt, betaalt u dus het volledige instaptarief. Als er op uw kaart onvoldoende saldo staat voor het instaptarief, is het niet mogelijk om te reizen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Ah!

Trein
Als u op saldo reist, wordt bij het inchecken een instaptarief van € 20,- afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort en worden de gereisde kilometers in rekening gebracht. Als u niet uitcheckt, betaalt u dus het volledige instaptarief. Als er op uw kaart onvoldoende saldo staat voor het instaptarief, is het niet mogelijk om te reizen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 14:01
Verwijderd
Maar het instaptarief is voor mensen met ov dus maar 10, dacht ik bij dat rijtje, of is het een ander soort kortingspas?

Laat ook maar zitten, ik doe wel gewoon geen illegale dingen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Dan zeg ik dat ik een kutpasje heb wat het niet goed doet.

Ze kunnen me sowieso geen boete achteraf gaan geven terwijl ik me aan al hun regels houd Dus ik snap het systeem op dit punt niet, werkt het dus echt zo als ik denk?
Ach ja, het is ook niet mijn probleem.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Maar het instaptarief is voor mensen met ov dus maar 10, dacht ik bij dat rijtje, of is het een ander soort kortingspas?

Laat ook maar zitten, ik doe wel gewoon geen illegale dingen.
Mensen met OV kunnen het sowieso nog lang niet gebruiken.

edit: althans, niet voor d egratis reizen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Ach ja, het is ook niet mijn probleem.
Nee maar soija dit is een topic over dit onderwerp en ik lees hoe het werkt en denk dan: goh werkt het dus zo blabla en dan vraag ik of íemand het weet, of het echt zo is of dat het anders in elkaar zit, een systeem om te voorkomen dat ik zo kan frauderen. Dus je hoeft echt geen antwoord te geven als je het gewoon niet weet
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Nee maar soija dit is een topic over dit onderwerp en ik lees hoe het werkt en denk dan: goh werkt het dus zo blabla en dan vraag ik of íemand het weet, of het echt zo is of dat het anders in elkaar zit, een systeem om te voorkomen dat ik zo kan frauderen. Dus je hoeft echt geen antwoord te geven als je het gewoon niet weet
Als jij niet wilt uitchecken, dan kan jij dat toch doen? Dat is toch logisch? Niet zo moeilijk lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 14:07
Verwijderd
Het punt is dus dat niks me tegenhoudt minder te betalen behalve ikzelf en dan gaat het niet om mij als persoon maar in het algemeen betalen mensen het minst als ze puur zelf die keuze hebben.

Terwijl je bij het huidige systeem de controles hebt dus wel vooraf het sowieso betaalt. En als je nu wordt gecontroleerd is dat geen probleem maar als je niet eens bent gecontroleerd is er dus echt niks.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten