Advertentie | |
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Verder vind ik het verkeerd dat steden geholpen worden terwijl dat de taak van hun eigen overheid is, steun die overheid en laat die de meest behoeftige mensen/steden helpen. Het is net zoiets als een kindje in Nigeria adopteren en hem elke maand geld sturen, terwijl z'n broertjes zonder eten zitten. Tevens lijkt het me de integratie eerder tegenwerken, de lobbyclub blijft in contact met het moederland, met steun van de gemeente notabene. Je geeft het zelf al aan met de term 'thuis" dat hun huidige gemeente dat niet is. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Die projecten zijn dus vanuit dat oogpunt inderdaad een slechte zaak. En waarom je begint over assimileren... We hadden het over ontwikkelingshulp, en een klein zijspoortje over integratie, niet over Star Trek. ![]()
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De leefsituatie wordt trouwens alleen maar slechter. Hoe kun je nu denken dat niet integreren beter is voor mensen? ![]() Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
En nu verwacht je dat de gemeente er nog een duitje van de overige gemeente-inwoners bovenop doet? Ik twijfel er niet aan dat er naast de gemeente-inbreng zelf ook nog eens een flinke gemeentesubsidie naar de migrantenorganisaties gaat. Hoog tijd dat er eens een overkoepelende organisatie komt die de kam er eens doorheen haalt. Edit: Gezien de strekking van dit topic werkt het zelfs averechts. Door hulp uit NL (door overheid, gemeenten of familie) wordt een stad dus niet beter. Ze hebben een beter leven, dus gaan niet in opstand bij hun overheid, of hoeven niet zelf te ontwikkelen. Zo'n beetje hetzelfde als een dertiger die nog bij z'n moeder woont. Laatst gewijzigd op 29-12-2009 om 14:09. |
![]() |
|||
Citaat:
Mooi. Dus het gemeentelijk niveau is niet meer nodig?
|||
Citaat:
Wees zo vrij me het nut van de 'projectjes' aan te tonen zeg vanaf het oude koloniale tijdperk tot zeg vandaag 16:04. Citaat:
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Volgens mij gaat het veel mensen slechts om ons belastinggeld!!!!11 |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat Balkenende besluit een paar miljard belastingeld te steken in ontwikkelingshulp, daar kan ik niets aan doen, sterker nog; dat eist Europa anders wel even op. Maar dat de gemeente daarvoor ook nog eens gemeentebelasting gebruikt vind ik ronduit ongepast. Hoe "efficient" dat ook mag zijn voor de ontvangende gemeente. |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Anyway, ik zie persoonlijk meer in een model waarin een deel van het budget van ontwikkelingssamenwerking (wat van mij part best omhoog kan) gaat naar gemeentelijke opbouw en er gebruik wordt gemaakt van expertise uit gemeentelijke bestuurslagen.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Daarvoor moeten mensen sowieso Nederlands kunnen spreken op een aardig niveau. Lezen en schrijven lijkt me ook een vereiste. Dat, plus enige kennis van hoe deze samenleving werkt. Om een voorbeeld te noemen, aan iemand vragen hoe het met zijn vrouw is, is in deze cultuur helemaal geen seksueel bedoelde vraag, elders wel. Of dat hier verondersteld wordt dat je je kinderen opvoedt, en dat vreemden op straat dat niet voor je doen. Dat soort dingen.
|||
Citaat:
Zelfs al slagen "projectjes" het moge duidelijk zijn na al deze jaren dat ze falen de grote problemen van de mensheid aan te pakken en eindigen dus in een cirkel van creatie en destructie. Bovendien heb ik nog een probleem met die "capaciteitsopbouw", wat als ik helemaal niet meer capaciteit voor mensen wil. en hoe zijn 'wij' verantwoordelijk voor genoeg capaciteit in andere gemeenten, zouden zij dan niet gewoon wat minder moeten fokken. Begrijp me niet verkeerd, het weggeven van technologische oplossingen voor problemen kan ik best begrijpen, maar dit soort vage projectjes schieten niet op, immers de oplossingen zijn niet geopolitiek of demografisch van aard maar technologisch. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
- Meer participatie van migranten in de gemeente. - Op basis van een stedenband kunnen er allerlei activiteiten plaatsvinden, zoals het relatief succesvolle Afrika dag in Almere. - Gemeente heeft toegang tot meer netwerken door migranten en kan daardoor effectiever actief zijn in de andere gemeente. - Waarom zouden we zomaar een willekeurige gemeente kiezen? Dit is ook voor de belastingbetaler veel beter uit te leggen. - Private sector, scholen, ziekenhuizen, en noem maar op in zowel de ontvangende gemeente en gemeente in Nederland, kunnen profiteren van de stedenband. Zo worden ook ziekenhuizen in Accra ondersteund, waardoor meer mensen toegang hebben tot medische voorzieningen. Het hebben van meer netwerken en het overbruggen van de culturele kloof via migranten dragen bij aan een effectievere manier van ontwikkelingssamenwerking. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||||||||
Citaat:
Me dunkt dat de instituties in Turkije inderdaad een stuk beter zijn, en dat dat bij kan dragen aan de effectiviteit. Ik denk echter niet dat dat opweegt tegen het gigantische welvaartsverschil. Bovendien lijkt me dat Turkije, als semi-welvarend land, ook zelf de verantwoordelijkheid dient te nemen, en in staat is om te nemen, om de armen te voeden. (granted, China heeft ook de mogelijkheden om minderheden in haar gebieden meer autonomie te geven, en dat betekent ook niet dat we niks moeten doen om hun rechten te beschermen). Daarbij komt dat de gemeente juist veel kennis heeft over de opbouw van instituties en daarmee kan helpen in armere landen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Eindelijk weer eens een discussie op het forum waar ik eens wat van opsteek.
Citaat:
Citaat:
Verder vind ik het maar vreemd om te zeggen dat de casus-Almere in jouw voordeel werkt: Ghanezen zijn namelijk een relatief kleine bevolkingsgroep (volgens Wikipedia zijn er meer marokkanen, surinamers, turken en duitsers in Almere). Als de ontwikkelingssamenwerkingsactiviteit van Almere in Ghana daadwerkelijk zo een goed voorbeeld van integratie is (ALS), dan moet je me wel even uitleggen waarom er dan gekozen moet worden voor een grotere bevolkingsgroep, en niet een kleine, zoals Almere doet. Hiernaast dient natuurlijk wel vermeld te worden dat Ghanezen meerendeels eerste-generatie migranten zijn, met een sterkere (culturele) band met het voorouderlijk land. Dit geld in veel mindere mate met landen die Amsterdam ontwikkelingshulp geeft (met uitzondering van Ghana uiteraard). *let op, deze uitspraak is geheel ononderbouwd, maar ik neem aan dat er wel data van te vinden is. Ik kan me in ieder geval weinig herinneren over de nederlandse kolonie ghana of een toestroom gastarbeiders in de jaren 70.* Citaat:
Dat alles betekent niet dat advies van migrantenorganisaties totaal nutteloos zijn, maar wel dat er een aantal caveats zijn die de gemeente in haar achterhoofd zou moeten houden. Citaat:
Ik bedoel niet dat de projecten als zodanig absurd zijn, maar dat de keuze, en vooral een van de criteria waarmee de keuze gemaakt wordt. Ik geloof best dat er wat goeds wordt gedaan, maar Deze gemeente kan zoveel beter. Ofzo.
||
Citaat:
Ik zie Turkije nou ook niet echt als een doelgroep voor ontwikkelingshulp. Turkije was zelfs al bijna lid van de EU, daar moet toch enige stabiliteit en minimale levensstandaard voor nodig zijn? En toch vind je het beter om in een Turks dorp te investeren dan in een Burundees dorpje met scheurbuikkindertjes. |
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar maak je een heel goed punt, het is dan ook altijd een taak van de gemeente om altijd kritisch te blijven en zoveel mogelijk zogeheten stakeholders te betrekken in hun projecten en dan met zn allen rond de tafel te gaan. Maar nu moet ik zeggen dat de migrantenorganisaties die ik bezocht heb (heb ik ook voor mijn stage moeten doen) zaken als gender gelijkheid, democratie, mensenrechten etc. hoog op de agenda hebben. Dat ze niet representatief kunnen zijn voor de hele bevolking, kan ik me in vinden, of je zou het moeten hebben over grote verenigingen met leden. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Grote problemen als de steeds kleiner wordende zoetwatervoorraad, afdoende en afdoende gevarieerd voedsel, infrastructuur en behuizing worden niet aangepakt op deze manier. waardoor je er netto op uitkomt dat er geen vooruitgang gepleegd wordt. Citaat:
Citaat:
eventuele spin-offs ervan kunnen ingezet worden om bijvoorbeeld bovenstaande problemen aan te pakken. zoals gezegd betwijfel ik ten zeerste of het door jouw voorgestelde model ooit enig roembaar resultaat heeft. Citaat:
in minder vruchtbare gebieden zul je dus eerst wat aan de primaire levensvoorwaarden moeten doen voor er een grond is voor civiele uitbreiding. Het sarcasme in de door mij gebruikte frase was louter vanwege de traditie van die minder vruchtbare gebieden om zo veel mogelijk kinderen te willen kweken (god weet waarom?) toevallig met kerst nog een voorbeeld uit de praktijk meegemaakt, 18 broers 6 zussen dat soort onverantwoorde aantallen. Nee mijn kortzichtige vriend, ik duidt er slechts op dat de mensheid als kolonie-gericht organisme nog wel een puntje of twee kan leren van enkele andere. Citaat:
Citaat:
ik meen dat je daarmee doelt op allerhande ingevingen van ambtenaren en NGO's, zoals gezegd het blijkt dat die methode geen resultaat heeft. Citaat:
||
Citaat:
Vergeleken met Burundi's GDP zou dat dan 1/47 dollar = 2,1 dollarcent zijn, ik zie 't verschil niet. In verhouding met z'n landgenoten zal de Turk het zwaarder hebben inderdaad; de verschillen zijn groter. Een schone taak voor de Turkse overheid ligt in het verschiet, die heeft meer meer capaciteit dan alle Nederlandse gemeentehulpjes bij elkaar. Dit i.t.t. Burundi, waar de overheid al capaciteit te kort komt. |
![]() |
||||||
Citaat:
In ieder geval versta ik meer onder integratie / participatie dan het deelnemen aan een door de gemeente gesponsord evenement dat deels draait om het land van herkomst. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Uiteindelijk zou je dan kunnen gaan voor een systeem waar de VNG een kennisbank vormt die op projectbasis helpt in plaats van gemeentes die een langdurige stedenband aangaan.
||
Citaat:
OntwikkelingsHULP hoort in ontwikkelingslanden, landen in ontwikkeling, landen zonder capaciteit op eigen benen te staan, Turkije valt daar m.i. niet onder. |
![]() |
|||
Citaat:
Must-see (link hieronder): (en dit geldt imo overigens niet alleen voor Afrika: ) Citaat:
||
Citaat:
Immers, het loont zich niet om te studeren voor ingenieur, want je kan je handje ophouden en krijgt een dikke BMW onder je reet als je bij de overheid gaat werken om ja te zeggen voor de bouw van een waterput in dorp X volledig gefinancieerd en gebouwd door westers land Y.
||
Citaat:
of 1)de overheid selecteert niet op geschiktheid van haar ambtenaren of 2)de overheid selecteert er wel op. In geval 1: Dan ligt het niet aan ontwikkelingssamenwerking; tenminste, ik zou niet weten waarom In geval 2: Dan loont het wel om te gaan studeren voor ingenieur. maar eerlijk gezegd heb ik het artikel ook maar geskimd.
||
Citaat:
nouja geschikt, als corrupt politicus
|
Ik kwam trouwens nog een interview tegen over ontwikkelingshulp met Arend Jan Boekestein, die daar recent een boek over publiceerde. Vrij vernietigend interview voor het huidige beleid.
http://www.nu.nl/politiek/2159536/hu...n-ellende.html
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Bezuinigingen Ontwikkelingshulp mpul13 | 24 | 26-04-2013 17:45 | |
Stelling:Landen waar vrouwenbesijdenis is toegestaan krijgen geen ontwikkelingshulp PreCiouZ | 92 | 25-08-2008 20:49 | |
Ontwikkelingshulp zinvol? CaptainCaveman | 99 | 30-07-2007 23:16 | |
Algemene schoolzaken |
Een jaartje ontwikkelingshulp Jane says | 16 | 27-09-2005 18:07 | |
India wijst Nederlandse ontwikkelingshulp af DeGexxte | 2 | 05-12-2003 18:12 | |
De Kantine |
Ontwikkelingshulp... PoepKakScheetje | 1 | 20-06-2002 20:23 |