Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2010, 16:43
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
En een bakker zegt dat brood uit de supermarkt minder lekker is dan zijn eigen brood, omdat hij zichzelf anders als nutteloos moet bestempelen, dat geld voor die korangeleerde natuurlijk ook, als elke dwaas op internet alle interpretaties kan vinden die hij of zij wil dan zit je daar uiteindelijk in je moskee niks te doen.

wat?
Wat wat? Het verbaast me echt dat jullie het allemaal zo'n raar idee vinden dat er meer tweetalige dan eentalige mensen zijn. En dat blijkbaar ook niet echt willen geloven of zo. Ik heb zelf een aantal vakken bij Taalwetenschap gevolgd en het lijkt mij niet meer dan logisch dat de meeste mensen meerdere talen spreken.
Oud 22-03-2010, 17:51
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Wat wat? Het verbaast me echt dat jullie het allemaal zo'n raar idee vinden dat er meer tweetalige dan eentalige mensen zijn. En dat blijkbaar ook niet echt willen geloven of zo. Ik heb zelf een aantal vakken bij Taalwetenschap gevolgd en het lijkt mij niet meer dan logisch dat de meeste mensen meerdere talen spreken.
Je geeft eerst Amerika en China als voorbeeld van tweetaligheid en citeert vervolgens een bron die Amerikanen en Chinezen aanhaalt als groepen mensen die niet tweetalig zijn.

En ja, maar mensen moeten de taal vooral willen leren en dat moet ook gestimuleerd worden en dat doe je niet door verkiezingsposters in het arabisch te ontwerpen.
Oud 22-03-2010, 18:24
Verwijderd
Het is ook erg grappig dat er gezegd wordt dat Chinees niet bestaat. Noors bestaat ook niet maar toch spreken de Noren Noors. Je gaat er trouwens aan voorbij dat Chinezen elkaar misschien niet hoeven te verstaan maar ze lezen allemaal hetzelfde schrift.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2010, 18:55
De Veroorzaker
Citaat:
GroenLinks Veenendaal wil 'wederzijdse tolerantie'
maandag 22 maart 2010 11:13
VEENENDAAL - GroenLinks-raadsleden Abdel Saghouani en Jurgen Hillaert hebben een open brief gestuurd. De Veenendaalse raadsleden willen met de brief 'een tegengeluid laten horen met een oproep om uitzonderlijke incidenten niet tot maat te verheffen en juist nu wederzijdse tolerantie te tonen.'

Lees hieronder de complete brief:

De samenleving verhardt. In Dordrecht doodt een doorgedraaide politie-agent een meisje van twaalf en een potentiële premier van Nederland -Wilders- wordt beschuldigd van haatzaaien. In Veenendaal hebben ernstige geweldsmisdrijven met zwaargewonde slachtoffers de inwoners geschokt.

De gewelddadige berovingen hebben een enorme impact op de inwoners van Veenendaal en daarbuiten. De VVD-fractie stelt dat bij deze geweldsdelicten het daderprofiel naar de Marokkaanse bevolking leidt. Bewijs hiervoor ontbreekt en inmiddels is al gebleken dat er een autochtone dader betrokken is geweest bij deze geweldsdelicten. De nationale ombudsman Brenninkmeijer waarschuwt voor dit soort 'incidenten-politiek', maar de uitlatingen zijn al gedaan en het leed is al geschied. Tweespalt is gezaaid.

Een krantenbericht waarin de burgemeester van Veenendaal stelt dat je in Veenendaal 's avonds niet meer veilig over straat kunt, is buiten alle proporties en gooit extra olie op het vuur. Inmiddels is de politie zeer actief. Zo actief, dat Marokkanen die 's avonds of 's nachts op straat zijn zich meermaals moeten legitimeren.

Het wijzende vingertje naar de Marokkaanse gemeenschap en het gevoel dat zij, in tegenstelling tot de autochtone bevolking, zich wèl moeten onderwerpen aan de legitimatieplicht, wekt wrevel. Provocaties door rechtsextreme jongeren wrijven extra zout in de wonden bij de Marokkaanse jeugd.

In de media stellen jongeren dat 'de ellende begon met de komst van de camera's'. Waar voorheen de hinder geconcentreerd was rondom de horeca in de binnenstad, is deze overlast nu verschoven naar de randen van het centrum en is daarmee oncontroleerbaar geworden. De eerdere stellingname van GroenLinks dat camera's het probleem niet oplossen, maar slechts verplaatsen, wordt nu geboekstaafd. De voortdurende roep om nieuwe repressieve bevoegdheden voor de overheid werkt aantoonbaar contra-productief.

In lijn met de zienswijze van ombudsman Brenninkmeijer stellen wij, dat als we een minder grimmige samenleving wensen, we er voor moeten waken dat de intolerantie wordt aangewakkerd door overmatige aandacht van de politiek en de media voor incidenten, hoe ernstig van aard ook. Uitzonderlijke incidenten worden tot maat verheven, terwijl zij juist gerelativeerd moeten worden. Vooral ook omdat overheidsdiensten als de politie er steeds beter in slagen conflicten met en tussen burgers op te lossen. Bij het leven hoort nu eenmaal dat er afwijkingen zijn van het gewone, zonder hierbij de ernst van de geweldsmisdrijven in twijfel te trekken en deze dienen uiteraard ook stevig bestraft te worden. Maar om te voorkomen dat Veenendaal verwordt tot een nachtwakersstaat moet de overheid juist nu een voorbeeldfunctie vervullen in tolerantie.

Jurgen Hillaert, fractievoorzitter GroenLinks Veenendaal
Abdel Saghouani, raadslid GroenLinks Veenendaal
Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen dus
Oud 23-03-2010, 08:30
hookee
hookee is offline
Huh? "voorbeeldfunctie in tolerantie", voor wat?

Camera's werken uitstekend, maar je moet ze natuurlijk wel verdekt opstellen.
Net als iedereen afremt voor de bekende flitspalen en vervolgens weer vol gas rijdt (Or am i stating something completely new?)
Zonder camera hadden we deze blonde kerel natuurlijk nooit gesignaleerd.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2010, 09:26
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Normale bewoners van een wijk met dit soort problematiek zijn juist blij met de media aandacht, zonder deze aandacht moet nog maar blijken of de politie daadwerkelijk komt opdagen. Wanneer een wijk de landelijke media haalt is het voor de burgemeester natuurlijk tijd om mediageil te zijn en de schade te beperken door te stellen dat "hard wordt ingegrepen."
Als nu vanaf het begin de wet daadwerkelijk was gehandhaafd, was dit nu niet zo'n probleemwijk geweest. Maar de politie wordt ingezet om gaten in de begroting te vullen door middel van overtredingen te bekeuren in plaats van voortdurende straattereur aan te pakken. Ik ben blij dat ik geen ondernemer ben in een dergelijke wijk.
Oud 23-03-2010, 14:17
De Veroorzaker
Citaat:
Het is erger dan in de oorlog, vindt een echtpaar in Slotervaart dat belaagd wordt door Marokkaanse buren. Hun wanhoop is aangrijpend. Ze moeten zich beschermd weten
Ze kwam op houten slippers naar buiten lopen. Ik stond voor het televisieprogramma De Ombudsman opnames te maken in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart. Als ik me druk maakte over onrecht moest ik haar verhaal maar eens horen.

Lamellen
Haar appartement leek nog het meest op een bunker. Voor de ramen hing luxaflex. Door de halfgesloten lamellen zag ik ramen besmeurd met de onsmakelijke restanten van eieren die kinderen uit de buurt ertegenaan hadden gegooid. Er waren ook wel eens stenen door de ruit gegooid, vertelde ze me. ‘Omdat ik mijn mond open deed. Als enige.’ Overal stonden spullen in dozen ingepakt. Zij kwam tegenover me zitten. Haar man bleef staan. Zij gingen na veertig jaar verhuizen. Ze hielden het in deze buurt niet meer uit.

Naast hen woonde een Marokkaans gezin met zeven kinderen. Die kinderen hadden geen respect voor hen. Voor niemand. Op straat hingen jongens rond die haar toeschreeuwen: ‘Hé hoer, wil je me pijpen voor drie euro?’ Haar man was niet blij dat ze me naar binnen had gevraagd. ‘Ze hebben al gezien dat hij binnen is.’ Ik vroeg wie die ‘zij’ waren. Dat waren de straatterroristen die hen intimideerden. ‘Ik heb de oorlog meegemaakt’, zei de man die boven de zeventig zal zijn geweest, ‘dit is nog erger dan in de oorlog.’

Daarop begon hij te huilen. Met zijn grote handen probeerde hij me weg te wuiven en liep de kamer uit. Zij voelden zich onderduikers in Slotervaart.

Ze had heimwee, vertelde de mevrouw me. Heimwee naar de tijd dat Slotervaart nog een onderwijzersbuurt was. Een blanke onderwijzersbuurt. ‘De mensen uit Marokko hebben heimwee naar hun land, maar ik heb heimwee naar de buurt van vroeger.’

Smokkelen
Nu vertrekken ze. Maar de verhuizing gaat niet gemakkelijk. Ze durven geen verhuiswagen te laten voorrijden, want ‘dan weten zij waar we heengaan’. Dus smokkelen ze elke dag een paar ingepakte dozen naar buiten. Maar kasten en hun ruim bemeten televisie kun je toch niet ongezien afvoeren? Het lijkt een probleem waarop ze nog geen antwoord weten.

Het is vooral dit defaitisme dat hun wanhoop zo aangrijpend maakt
De wanhoop van het echtpaar is compleet. Ik vraag wat ze willen dat ik doe. Maar hun antwoord is even kort als ontluisterend: niks. Ze willen dat ik niks doe. En ze willen al helemaal niet hun verhaal voor de televisie vertellen. Ze zijn te bang voor wraakacties van de jongeren uit de buurt. Ik bood aan om contact op te nemen met de politie of met stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch. Maar ook dat zien ze niet zitten. De politie is al zo vaak bij ze langs geweest. Geholpen heeft het niet. En ook in Marcouch hebben ze geen enkel vertrouwen.

'Maar willen jullie dan niet dat er iets gebeurt tegen deze intimidatie?’ vraag ik tenslotte vertwijfeld. De man wordt nu echt onrustig. Hij wil dat ik weg ga. Op mijn vraag of ik nog eens langs mag komen, schudt zij nee. Haastig schrijf ik mijn naam en telefoonnummer op. Voor het geval ze zich bedenkt. Hun namen en telefoonnummer willen ze me niet geven. Bij de deur druk ik haar nogmaals op het hart dat wat hen overkomt onacceptabel is en dat er moet worden opgetreden. Maar van een gesprek bij de geopende deur wordt ze helemaal nerveus.
Schuilen of vluchten. Dat lijken de enige mogelijkheden die deze mensen nog voor zichzelf zien. Ze geloven niet meer dat het zin heeft je stem te verheffen of voor jezelf op te komen. Dat hebben ze wel afgeleerd. Dat levert alleen maar problemen op. Ze hebben ook elk vertrouwen in anderen verloren. Niemand kan hen nog helpen.

Aangrijpend
Het is vooral dit defaitisme dat hun wanhoop zo aangrijpend maakt. Ze gedragen zich als kinderen die heel erg gepest worden en niet eens durven zeggen dat ze gepest worden uit angst dan nog meer te worden gepest. En dus verschuilen ze zich in hun bunker in Slotervaart.

Maar zo winnen de pesters. Zij kunnen ongestraft hun gang gaan. Om hen een halt toe te kunnen roepen, is het noodzakelijk dat de slachtoffers hun mond opendoen. Zonder aangifte staat ook de politie met lege handen. Zonder klachten kunnen de woningcorporatie en het stadsdeel weinig uitrichten.

Het eerste dat daarom moet gebeuren, is dat slachtoffers weten dat ze hun mond open kunnen doen. Dat ze zich beschermd weten. Dat is nu niet het geval. Daarom was het al een wonder dat die mevrouw op haar slippers naar buiten kwam. http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/5421
Weer zo een naar incidentje in de krant, terwijl zeker Slotervaart toch een plek is waar vooral goede mensen wonen die heel graag mee willen doen maar door omstandigheden gedwongen worden tot het terroriseren van de buurt. Het is echt wachten tot er een keer wat burgers zich verzamelen en er een puinhoop van maken en dan krijgt de xenofobe onderbuik van Wilders weer de schuld, zo makkelijk allemaal
Oud 24-03-2010, 08:46
juno
juno is offline
Maar die arme " straatterroristen" (Nou nou, wat een groot woord weer..voor een burenruzie) kunnen er ook niks aan doen. Het komt door hun economische achterstandssituatie. Die jongens zijn zelf wanhopig. Ze willen zo graag meedoen, maar worden overal gediscrimineerd. Ze krijgen geen baan, geen stageplaats, geen respect, de politie valt ze steeds lastig. Logisch dat ze boos worden op de samenleving, en terug gaan slaan. Dat is toch gewoon een menselijke reactie op al die frustratie.

Je moet die jongens helpen, niet onderdrukken.

*gaat vast keteltje water opzetten*
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 10:06
Verwijderd
Niets aan doen? Leef jij wel in de echte wereld Er is uiteraard wel een onderliggende reden. Ik heb me ook stierlijk verveeld toen ik een puber was omdat ik in een gristelijk grafdorp opgegroeid ben waar niets te doen was. Maar wij gingen niet op straat hangen en mensen beroven uit verveling. Eveneens het argument 'het economische perspectief is slecht' kan ik slecht verkroppen omdat je je dan alsnog niet hoort te bewegen richting dergelijk gedrag. Het geeft misschien wel een beetje een ondersteunende uitleg waarom het gebeurt maar je mag het er nooit mee goedpraten.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 13:24
juno
juno is offline
Ik zeg alleen maar wat de linkse multiculti policor elite al jaren met droge ogen beweert.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 23:27
Uice
Uice is offline
Economische achterstand en discriminatie zijn (deel van) een verklaring van het probleem, geen rechtvaardiging.
Oud 25-03-2010, 00:13
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Ik zeg alleen maar wat de linkse multiculti policor elite al jaren met droge ogen beweert.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
Oud 25-03-2010, 10:16
juno
juno is offline
Eh, het was sarcastisch bedoeld. (Af te leiden aan de laatste zin over het keteltje water opzetten....)

Ik zou persoonlijk niet graag de burgemeester van Veenendaal willen zijn. Hoe los je zoiets op de kortetermijn op, zonder tot draconische maatregelen te moeten vervallen, die ieders burgerrechten zouden opschorten. En hoe plan je een lange termijn aanpak die dit soort uitwassen in de toekomst gaat voorkomen?

Het lijkt erop dat hij die lange termijnaanpak al jaren heeft laten versloffen, en dat deze uitbarsting hem heeft verrast. En nu zit hij met de gebakken peren, rellende jongeren en imagoschade, terwijl het zo'n leuk baantje leek, beetje lintjes doorknippen in een suf provinciedorp.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 14:26
Joostje
Joostje is offline
Burgemeester is Ties Elzenga, van het CDA, en hij is al 30 jaar burgemeester van een hele reeks aan dorpsgemeenten.
Oud 25-03-2010, 18:50
juno
juno is offline
Die is echt in way over his head....
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 11:19
juno
juno is offline
En nu zijn er moslim burgerwachten actief rondom de moskee in Veenendaal.

Tja, aan de politie heb je zoals gewoonlijk niks als het gaat om bescherming tegen vandalen. Ben benieuwd wanneer die burgerwacht weer op last van dezelfde politie ontbonden gaat worden. Iets met verbod op eigenrichting.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 17:48
Joostje
Joostje is offline
Tja, ordehandhaving delegeren lijkt me het einde van de staat.
Oud 30-03-2010, 17:56
De Veroorzaker
Citaat:
Burgemeester is Ties Elzenga, van het CDA, en hij is al 30 jaar burgemeester van een hele reeks aan dorpsgemeenten.
De harde, goedgebekte Giuliani maakt zich als persoon niet erg geliefd bij de Newyorkers. Maar hij wordt alom geroemd om zijn aanpak van de criminaliteit en de verbetering van de veiligheid in de stad. Hij stelt onder meer het gedragsprogramma CPR in: courtesy, professionalism en respect. Onder Giuliani daalt de criminaliteit met 57 procent; het aantal moorden neemt af met 65 procent.

Misschien heeft hij tijd Maar in nederland werkt straffen niet dus misschien heeft het ook geen zin.
Oud 31-03-2010, 11:08
juno
juno is offline
Citaat:
Tja, ordehandhaving delegeren lijkt me het einde van de staat.
De bevoegdheid tot het exclusieve gebruik van geweld om de rechtsorde te handhaven is overgedragen aan de staat op voorwaarde dat deze staat in die taak niet tekortschiet.

Dat doet ze echter steeds meer. Het "contrat social" staat aldus onder druk. En voor die moslimburgerwacht telt ze blijkbaar al niet meer. Ik vind dat geen wenselijke ontwikkeling, hoezeer ik het ook kan invoelen van die mensen. En ik vind het zorgwekkend dat het juist moslims zijn die blijkbaar het contrat social eenzijdig opzeggen, en nog zorgwekkender dat dit initiatief wordt getolereerd door de staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten