Advertentie | |
|
![]() |
|
Dit artikel vond ik ergens
![]() "Een mooi cadeau in een besmette verpakking." Zo noemt Roy Groenberg Het Negerboek. Van de Canadese historische roman The book of negroes van schrijver Lawrence Hill verscheen onlangs de Nederlandse versie. Bij de presentatie drie weken geleden in het het slavernij instituut NiNsee in Amsterdam, was geen kritiek te horen van Groenberg. Maar de voorman van de Stichting Eer en Herstel komt nu toch in het geweer en wil het boek volgende week woensdag verbranden bij het slavernijmonument in Amsterdam. Hij vindt de titel 'kwestend en beledigend'. Het verhaal gaat over een meisje dat als slavin uit Afrika naar Amerika wordt gebracht en uiteindelijk in New York wordt vrijgemaakt. Ze gaat op die manier via Nova Scotia terug naar Afrika. De Engelsen registreerden in het 'book of negroes' 3.000 namen van slaven die vrijgemaakt konden worden en New York mochten verlaten. De slavenhouders werden gecompenseerd. Uitgever Lidewijde Paris zegt dat de titel verwijst naar een historisch document: "Daarom heeft het die titel." Ze kent de gevoeligheden rond het woord neger, maar het verwijst naar een geschiedenis waaraan voorbij wordt gegaan. "We willen niet voor de zoveelste keer de kop in het zand steken. Het verwijst rechstreeks naar een gruwelijk feit en dat willen we laten zien." Groenberg wijst erop dat de titel ook in andere landen is gewijzigd, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Daar heet het Someone knows my name. "Een neger is een voorwerp." Paris zegt dat er in Nederland niemand bezwaar gemaakt heeft tegen de oorspronkelijke titel. "We wilden juist in Nederland, waar we zo'n grote rol in de slavernij hebben gespeeld, de Nederlanders confronteren." Veel mensen realiseren zich daardoor voor het eerst hoe gruwelijk de slavernij was, zegt ze. De boekverbranding gaat door, zegt Groenberg, hoe goed de bedoelingen ook zijn. "Een verhaal betekent niet dat je verkeerde benamingen moet hanteren." Paris waarschuwt voor verbranding, want dan kom je op een verkeerde plaats in de geschiedenis. "Dat is een groot 'nee'." Groenberg pleit voor een nieuwe omslag met een andere titel, dan heeft hij er geen problemen mee. Maar daarvoor is het te laat, zegt de uitgever. Overigens is het plan om alleen de titelpagina te verbranden." Roy Groenberg was ook degene die ageerde tegen het gebruik van de naam 'negerzoen' :')
||||
Verwijderd
|
Dit topic.
![]() Citaat:
![]() Ik zou het woord misschien wel gebruiken trouwens, maar ik heb het geloof ik nog nooit nodig gehad? Alleen in grapjes maar in grapjes mogen sowieso dat soort dingen wel vind ik. ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Tot die tijd ben ik van mening dat alle woorden mogen, omdat woorden niet fout kunnen zijn. Betekenissen, implicaties of intenties wel, dus als een lul je 'n neger noemt dan zeg je gewoon 'tjongejonge, wat een stuk prei ben je ook' en dan is dat ook weer klaar. Kun je overigens ook gewoon doen als 'ie je voor 'gekleurde medemens' uitmaakt. Kijken en vergelijken:
a) "He negert, wil je een biertje?" b) "Ik vind dat onze getinte landgenoten gewoon niet zo slim zijn als wij." Dat gezegd hebbende, als ik een neger was zou ik het doodsaai vinden dat iedereen maar aan allerlei termen blijft duwen en wiebelen. Niet beledigend, maar saai. "Hebben die blanken niks beters te doen ofzo," zou ik dan denken. "En dan noemen ze óns lui." Je kan het nog beter hebben over wat voor schoen- en kledingmaat iedereen heeft, want waarom kosten mijn schoenen evenveel als diezelfde schoenen in maat 45? In de mijne zit minder leer. Ongehoord. |
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, ik vind ook dat die term niet serieus gebruikt moet worden, maar af en toe als geintje kan 't prima. Mensen snappen dan iig wel meteen over wat voor soort persoon je 't hebt.
|
"Ariër" is kan ook een prima beschrijving van iemands uiterlijk zijn. "Ken je Bor? Bor Brokkelkut? Blond, lang, blauwe ogen. Echt zo'n Ariër, zeg maar."
En dan zie je Bor lopen en dan weet je meteen: dat is 'm.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Maar goed, zo raciaal indelen is sowieso een beetje schemerig, want er zijn zat mensen die vier Nederlandse grootouders hebben en er toch uitzien alsof ze ergens in diep-Polen zijn opgeduikeld. |
![]() |
|
Ach, mijn vader werd vroeger wel eens uitgemaakt voor Turk, want hij heeft donkerbruin haar en was vroeger poepiebruin omdat hij altijd buiten werkte. En hij had een snor, maar dat destijds hadden bijna alle mannen dat.
M'n pa heeft 't overrigens altijd over Joden. Dat vind ik echt irritant, want hij roept 't al als ie iemand op tv ziet met een grote neus of krullen en dan zegt ie op best wel hatelijke toon 'Oh, dat is zeker een jood!' ![]() Heel wrs zit er aan mijn moeders kant vd familie ook aardig wat Joods, dus dat maakt die opmerkingen des te kutter.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() We zouden dus ook naast blanke mensen kunnen spreken van vanillemensen, chocolademensen en hopjesmensen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Je tweede plan ben ik voor, al kan je blanke mensen dan misschien beter framboos-mango-dubbelsmaakmensen noemen ofzo. En mensen met rood haar yoghurtflipmensen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Trouwens, humor verschilt van persoon tot persoon. Weet dat wat jij zegt slechts een nietige mening is ^^ |
![]() |
||
Citaat:
|
Spreken jullie eigenlijk van ras of van huidskleur? Zelf vind ik ras nogal negatief klinken, maar in bijvoorbeeld de VS wordt het volgensmij nog veel gebruikt (terwijl we hier huidskleur of tint hebben), ik vind het klinken alsof je het dan ook echt over twee verschillende soorten levensvormen hebt.
|
Ik heb het meestal over huidskleur, maar ook daar zitten natuurlijk nog wel verschillen in. Aziaten hebben wel ongeveer dezelfde huidskleur als Europeanen, maar dan heb ik het wel over Aziaten. En joden zien er soms ook weer heel anders uit. Eigenlijk is het wel suf, want donkere Indiërs zou ik gewoon als Indiërs omschrijven, maar je kan negers niet echt omschrijven als Afrikanen omdat ze opeens overal kunnen wonen en dan ben je weer racistisch omdat je ervan uitgaat dat iemand uit Afrika komt puur en alleen omdat 'ie zwart is, ook al woont hij al vier generaties in Europa.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
nederlandse songtekst over discriminatie Dittohead | 2 | 13-02-2006 17:16 | |
Psychologie |
Waarom zijn negers zo agressief? JantjePietje | 212 | 06-08-2004 11:01 | |
Liefde & Relatie |
Meiden wat vinden jullie van Donkere/Getinte jongens Another Way | 497 | 13-03-2004 16:37 | |
Lifestyle |
Hoe wordt ik een echte alto/wannabe-neger? Sir Smoke-A-Lot | 154 | 01-05-2003 10:13 |