Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2012, 20:42
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Waar ik trouwens, wat betalingsverkeer betreft, echt een bloedhekel aan heb is het kwartjesvolk dat niet gewoon wil splitten "omdat ik geen wijn maar water heb gedronken".
Mja. Afgelopen weekend heb ik de kaartjes betaald voor een feestje. Toen heb ik ook nog een paar euro voorgeschoten voor een vriend die geen kleingeld bij zich had, onder het mom van dat hij later maar het bier zou betalen. Uiteindelijk heb ik zelf ook nog bier voor hem betaald, maar ik lig niet wakker van die paar euro, maar nu kreeg ik gisteren wel een mailtje van zijn vriend (die had gekookt) voor een bijdrage voor het eten. Nu heb ik heel erg de behoefte om die rekening door te schuiven.

Citaat:
Ik vind het sowieso nogal gierig en not done om niet zelf de hele rekening te betalen als je mensen uitnodigt op je restaurantfeestje.

Doe dan thuis iets met zelfgemaakt voedsel.
Tenzij iemand zegt "ik trakteer" ga ik er van uit dat ik gewoon moet betalen.
Oud 03-05-2012, 20:43
Verwijderd
Oh, wacht, ik las een beetje over het woord "feestje" heen geloof ik. Dan ben ik met Noodles.
Oud 03-05-2012, 20:45
Carn
Carn is offline
Citaat:
Tenzij iemand zegt "ik trakteer" ga ik er van uit dat ik gewoon moet betalen.
Ja, dit.

Ik zou dan eerder iets denken ala "Wie zin heeft om met mij en wat anderen eerst wat te eten ergens (op eigen kosten, ik zit niet zo erg in de slappe was ha ha ha!) kom dan hier en daarheen, savonds gaan we door naar kroeg X waar je ter ere van mijn verjaardag sowieso wat consumpties zal krijgen!"

oid.
Oud 03-05-2012, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Ik snap dat best, niet iedereen heeft veel geld. Ik ga niet zitten dokken voor andermans alcoholische uitspattingen.
Begrijp ik en mee eens hoor Ik moet er misschien ook bij vertellen dat ik alleen maar met asociaal-assertieve mensen te maken heb gehad die daar een handje van hadden; die begonnen al te mekkeren voor de rekening goed en wel op tafel lag. Daarmee ontnamen ze de rest de kans om zélf al te komen met "Ey, weet je, tik jij X en dan splitten wij de rest wel." En dat is natuurlijk wél erg vervelend. Want iedereen die right in his mind is weet dat je het niet kunt maken om te splitten als er nogal verschil zit in uitgavepatroon aan tafel, huhu.
Oud 03-05-2012, 20:47
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Waar ik trouwens, wat betalingsverkeer betreft, echt een bloedhekel aan heb is het kwartjesvolk dat niet gewoon wil splitten "omdat ik geen wijn maar water heb gedronken".
ja, maar ach, wat is het probleem om gewoon je eigen aandeel te bepalen + wat fooi?
Oud 03-05-2012, 20:49
Verwijderd
Citaat:
ja, maar ach, wat is het probleem om gewoon je eigen aandeel te bepalen + wat fooi?
Ik weet niet; misschien is het 'samen uit, samen thuis'-credo wel iets te ver doorgeslagen Maar 't punt is meer; het is al heel snel irritatieopwekkend (bij mij dan) wanneer de goedkopere etert meteen gaat steigeren wanneer iemand om de rekening vraagt
Oud 03-05-2012, 20:51
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Ik weet niet; misschien is het 'samen uit, samen thuis'-credo wel iets te ver doorgeslagen Maar 't punt is meer; het is al heel snel irritatieopwekkend (bij mij dan) wanneer de goedkopere etert meteen gaat steigeren wanneer iemand om de rekening vraagt
Ja, misschien.

Maar wat je zegt, als eentje van alles zit te bestellen, de duurste gerechten en twintig dessertwijnen + koffie en likeur, dan heb ik ook zoiets van: betaal dat lekker zelf.
Oud 03-05-2012, 20:52
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het is ook irritant als jij bij wijze van spreke een vegetarische pasta en water hebt gehad, en iemand anders de kreeft met een fles witte wijn. Ik heb ook nooit zin om ingewikkeld te doen, maar het is ook vrij irritant als de duurste eter voorstelt om het maar door het aantal personen te delen. Het hoeft niet op de cent worden uitgerekend, maar het is wel fijn als iemand die meer bestelt ook meer bijdraagt.
Oud 03-05-2012, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Ja, misschien.

Maar wat je zegt, als eentje van alles zit te bestellen, de duurste gerechten en twintig dessertwijnen + koffie en likeur, dan heb ik ook zoiets van: betaal dat lekker zelf.
Wanneer ik in gezelschap aan een goede tafel van God los zou gaan, zou ik dat dan ook op voorhand kenbaar maken. "Jongons, ik ga dat en dat bestellen, vrij duur.. Ieder voor zich okay?" Of wat dan ook.
Oud 03-05-2012, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het sowieso nogal gierig en not done om niet zelf de hele rekening te betalen als je mensen uitnodigt op je restaurantfeestje.

Doe dan thuis iets met zelfgemaakt voedsel.
Hoezo is het gierig? Als ik uitga van het meest minimale gezelschap dan zit ik op iets van 10 mensen. Dat is 300,- dat je dan uitgeeft aan een verjaardagsfeestje. Als ik bereid was dat te doen dan huurde ik wel gewoon een kroeg af, ben ik ook gelijk af van dat het een minimaal gezelschap moet zijn en kan gewoon iedereen komen.

Thuis iets doen is geen optie want er passen geen 10 dinergasten in mijn huis.
Oud 03-05-2012, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Het is ook irritant als jij bij wijze van spreke een vegetarische pasta en water hebt gehad, en iemand anders de kreeft met een fles witte wijn. Ik heb ook nooit zin om ingewikkeld te doen, maar het is ook vrij irritant als de duurste eter voorstelt om het maar door het aantal personen te delen. Het hoeft niet op de cent worden uitgerekend, maar het is wel fijn als iemand die meer bestelt ook meer bijdraagt.
Uhhuh. Mee eens!

Maar ik vind dat de eindverantwoordelijkheid bij de duurdere etert/drinkert ligt; die hoort het voortouw te nemen in het 'regelen'
Oud 03-05-2012, 20:59
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Uhhuh. Mee eens!

Maar ik vind dat de eindverantwoordelijkheid bij de duurdere etert/drinkert ligt; die horen het voortouw te nemen in het 'regelen'
Ja, maar die nemen dat niet altijd. Niet expres, soms sta je er gewoon niet bij stil, dus soms moet je er gewoon even op wijzen
Oud 03-05-2012, 21:00
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Hoezo is het gierig? Als ik uitga van het meest minimale gezelschap dan zit ik op iets van 10 mensen. Dat is 300,- dat je dan uitgeeft aan een verjaardagsfeestje. Als ik bereid was dat te doen dan huurde ik wel gewoon een kroeg af, ben ik ook gelijk af van dat het een minimaal gezelschap moet zijn en kan gewoon iedereen komen.

Dan moet je gewoon niet uit eten gaan met je verjaardag. En wie zegt dat je moet avondeten op je feestje, gewoon na het eten uitnodigen en gelijk aan de booze! Het is geen familiefeestje waarbij 20 man soep en stokbrood en halfbedorven huzarensalade moet hebben.
Oud 03-05-2012, 21:02
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Ik zit vaak in die situatie. Eet dus vegetarisch en dat is nou eenmaal vaak veel goedkoper dan de vlees- of visgerechten. En verder drink ik inderdaad bijna alleen maar water, nooit alcohol. Waardeer het dan wel heel erg als er niet direct vanuit wordt gegaan om de rekening te splitten, maar om gewoon eigen deel te betalen. Beetje meer gedoe enzo (en in principe ga ik ook niet wakker liggen om een paar euro meer of minder), maar uiteindelijk beter voor de sfeer
Verwijderd
En wie geen restaurantbezoekje kan betalen mag natuurlijk altijd gewoon later komen, als we in de kroeg zitten. Wat Carn zegt

Tenzij het mijn bff is, die zou ik met alle liefde geld geven om mee te kunnen.

Maar goed, ik geef überhaupt geen feestjes, want dat vind ik teveel gedoe en cadeaus krijgen vind ik raar. Dus al mijn feestjes sinds mijn zeventiende waren een beetje, eh, buiten mijn wil om.
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar die nemen dat niet altijd. Niet expres, soms sta je er gewoon niet bij stil, dus soms moet je er gewoon even op wijzen
Aye, ook mee eens. Maar dat moet dan wel een beetje elegant gebeuren En die mensen die dat expres niet doen moeten keiharde SLAAG
Oud 03-05-2012, 21:03
Verwijderd
hallo!
Oud 03-05-2012, 21:04
Verwijderd
Citaat:

Ja, maar geef dan gewoon geen diner-feestje als je weet dat je jezelf of de gasten daarmee op kosten jaagt.

Ik zou het zelf overigens niet durven, mensen uitnodigen en van ze verwachten dat ze zelf wel voor hun restaurantbezoek betalen. Zeker niet als het gezelschap gedeeltelijk uit studenten bestaat en zeker niet IN DEZE TIJDEN!!!!!111
Oud 03-05-2012, 21:05
Carn
Carn is offline
Verder is het echt een kleine moeite om te zeggen van te voren (als je weet dat je niet veel te besteden hebt of simpelweg niet veel gaat besteden) dat je gewoon je eigen deel betaalt.
Oud 03-05-2012, 21:06
Chick Rock
Chick Rock is offline
WTF Al-Qaida glossy
Oud 03-05-2012, 21:08
Verwijderd
morgen als oppas naar de bioscoop. met 2 vervelende koters.
Oud 03-05-2012, 21:09
Verwijderd
Citaat:
Dan moet je gewoon niet uit eten gaan met je verjaardag. En wie zegt dat je moet avondeten op je feestje, gewoon na het eten uitnodigen en gelijk aan de booze! Het is geen familiefeestje waarbij 20 man soep en stokbrood en halfbedorven huzarensalade moet hebben.
He, jij kwam met zelfgemaakt eten aan, beste dhr. Noedel!
Oud 03-05-2012, 21:15
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Ja, maar geef dan gewoon geen diner-feestje als je weet dat je jezelf of de gasten daarmee op kosten jaagt.

Ik zou het zelf overigens niet durven, mensen uitnodigen en van ze verwachten dat ze zelf wel voor hun restaurantbezoek betalen. Zeker niet als het gezelschap gedeeltelijk uit studenten bestaat en zeker niet IN DEZE TIJDEN!!!!!111
Je kunt ook gewoon in een pizzaria gaan eten, dan. Kan iedereen het zo duur maken als 'ie zelf wil.
Oud 03-05-2012, 21:16
Verwijderd
Citaat:

Nounou, op kosten jagen. In mijn kringen is het best gebruikelijk om eens in de zoveel tijd uit eten te gaan met vrienden, dus iedereen heeft daar budget voor. En een verjaardag is dan een prima gelegenheid.
Oud 03-05-2012, 21:16
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
He, jij kwam met zelfgemaakt eten aan, beste dhr. Noedel!
Oja Maar het kan iig zo goedkoop als het zelf wil, met of zonder eten, bedoel ik maar te zeggen!
Oud 03-05-2012, 21:19
mollerator
mollerator is offline
Citaat:
Ik vroeg het niet aan jou, maar wut?
Ja ik lag naast iemand in het vliegtuig die wel leuk was en toen gingen we muilen. Iedereen om ons heen lag toch te slapen en het was donker dus het is niet zo dat het storend was voor anderen.
Oud 03-05-2012, 21:20
Verwijderd
Citaat:
Ja ik lag naast iemand in het vliegtuig die wel leuk was en toen gingen we muilen. Iedereen om ons heen lag toch te slapen en het was donker dus het is niet zo dat het storend was voor anderen.
Ik geloof dit niet
Oud 03-05-2012, 21:22
Carn
Carn is offline
Citaat:
Nounou, op kosten jagen. In mijn kringen is het best gebruikelijk om eens in de zoveel tijd uit eten te gaan met vrienden, dus iedereen heeft daar budget voor. En een verjaardag is dan een prima gelegenheid.
Dit.
Oud 03-05-2012, 21:22
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar 'hee, zullen we met binnenkort met z'n allen uit eten gaan?' en dat je dan altijd nog kan afhaken als het voor jou op dat moment niet uitkomt, vind ik héél anders dan iets dat min of meer 'verplicht' aanvoelt omdat het iemands verjaardag betreft.
Oud 03-05-2012, 21:24
Miekje*
Miekje* is offline
Hoei, ik ga morgen mijn schapenschedel weggeven aan iemand die ik voor het eerst meet . *zenuwachtig giechel*
Oud 03-05-2012, 21:25
Verwijderd
wat cool.
Oud 03-05-2012, 21:27
Verwijderd
Ik kan niet slapen
Oud 03-05-2012, 21:27
Verwijderd
dan blijf je wakker.
Oud 03-05-2012, 21:28
Verwijderd
Oh en ik heb geen problemen met restaurantfeestjes en zelf betalen (bij voorkeur wel aangegeven) en ook niet met splitten. Als ik krap zit geef ik van te voren aan dat ik op de centen moet letten en dus liever p.p. betaal ipv splitten.
Verwijderd
Als je iets voorstelt om te doen, met jouw vierreden (jouw verjaardag, bijv) vind ik het meer dan awkward wanneer je niet betaalt. In mijn kringen is het ook wel gebruikelijk uit eten te gaan maar dan is er ook geen twijfel of iemand trakteert. Ik vind het echt enorm cheapass wanneer iemand zegt 'oh ja want ik ben jarig' en dan het op een bepaalde plek 'viert' en dan niet ook de rekening betaalt. Doe het dan thuis en ga langs de lidl van tevoren
Verwijderd
Citaat:
dan blijf je wakker.
Ik moet om half 6 op.
Oud 03-05-2012, 21:30
Verwijderd
Iets lezen, sann!
Verwijderd
Verwijderd
Bij 'ons' is het wel gebruikelijk dat als eten op eigen kosten is cadeaus verder achterwege gelaten worden en de jarige wat drankjes trakteert.
Oud 03-05-2012, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Iets lezen, sann!
Ik heb niks leuks. En ik ben veel te druk in m'n hoofd
Oud 03-05-2012, 21:31
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Als je iets voorstelt om te doen, met jouw vierreden (jouw verjaardag, bijv) vind ik het meer dan awkward wanneer je niet betaalt. In mijn kringen is het ook wel gebruikelijk uit eten te gaan maar dan is er ook geen twijfel of iemand trakteert. Ik vind het echt enorm cheapass wanneer iemand zegt 'oh ja want ik ben jarig' en dan het op een bepaalde plek 'viert' en dan niet ook de rekening betaalt. Doe het dan thuis en ga langs de lidl van tevoren
Qft.
Oud 03-05-2012, 21:32
Miekje*
Miekje* is offline
Wat een gedoe. Ik heb hier geen mening over, want zo sociaal actief ben ik niet .
Oud 03-05-2012, 21:32
Verwijderd
Ja, ze krijgt ook nog een cadeau van ons, dat wordt nu al geregeld. Plus dat ze mensen uitnodigt die van relatief ver moeten komen, die dus ook nog reis- en benzinekosten hebben.
Ik zou me schuldig voelen als mensen voor mijn feestje zoveel tijd/geld/moeite moesten doen. Maar dat ligt dan misschien aan mij.

Ik vind het gewoon een rare afweging van haar om naar een restaurant te gaan, want het is niet zo dat geen ruimte heeft om het thuis te doen, ze is pas gaan samenwonen met haar vriend en heeft dus een eigen huisje.
Oud 03-05-2012, 21:33
Verwijderd
mweh, ik heb 'the boy in the striped pyjamas' net gekeken
Verwijderd
Nou dan ben ik blij dat ik Noedel, Stefenootje en Lusi niet op mijn partijtjes uitnodig. Standaard in de kroeg, tot bedrag x eruit gedronken is betaal ik, daarna wordt het eigen rekening.
Verwijderd
Citaat:
mweh, ik heb 'the boy in the striped pyjamas' net gekeken
Kak, die had ik nu dus gewoon kunnen kijken

Sanne tvp downloaden.
Oud 03-05-2012, 21:34
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Nou, als mijn vrienden voorstellen om voor iemands verjaardag iets te gaan eten, dan ga ik er gewoon vanuit dat iedereen voor zichzelf betaalt en dat de jarige gewoon iets leuks wil doen op zijn/haar verjaardag. Jarig zijn + uit eten gaan =/= de jarige trakteert.
Oud 03-05-2012, 21:36
Verwijderd
En over het eten enzo, je houdt gewoon rekening met degenen met wie je bent! In de situatie van Ste vind ik het raar. Je kunt best uit eten, maar óf je betaalt zelf, óf je gaat ergens cheap-ass, of je regelt iets voor mensen die het minder breed hebben, zegt dat je dan geen cadeaus wilt. zoiets.
Oud 03-05-2012, 21:37
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Nou dan ben ik blij dat ik Noedel, Stefenootje en Lusi niet op mijn partijtjes uitnodig. Standaard in de kroeg, tot bedrag x eruit gedronken is betaal ik, daarna wordt het eigen rekening.
Oh, maar een kroeg vind ik een ander verhaal, een soort walk-in party in een kroeg. Maar een restaurantje waar je al gauw 30 euro kwijt bent, hm. Verder ben ik heel gezellig en heus niet te beroerd om mn eigen drankjes te betalen, hoorrrr.
Oud 03-05-2012, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Oh, maar een kroeg vind ik een ander verhaal, een soort walk-in party in een kroeg. Maar een restaurantje waar je al gauw 30 euro kwijt bent, hm.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten