Advertentie | |
|
![]() |
|
Diagnose test
Er is een ziekte die 1 op de 100 mensen onder de leden heeft. Er is ook een test die gelukkig erg betrouwbaar is: met een nauwkeurigheid van 98 procent stelt de test de juiste diagnose. Volgens de test heb je de ziekte... Hoe groot is de kans dat je de ziekte (toch) niet hebt? |
![]() |
|
Blauwe & rode knikkers
Er zijn hebt twee aardewerk potten, de een gevuld met 50 rode knikkers en de andere met 50 blauwe knikkers. Een pot wordt willekeurig gekozen, en dan wordt een knikker uit de pot gehaald. Als je alle 100 knikkers moest verdelen over de twee potten, hoe zou jij je kans vergroten om een rode knikker te vinden? (na het verdelen worden knikkers in beide potten goed door elkaar gedaan) Wat is de exacte kans om een rode knikker te vinden volgens jouw methode? |
![]() |
|
En nog een zelfbedachte:
Een pak kaarten bestaat uit 52 kaarten. Een proefpersoon met een perfect fotografisch geheugen krijgt een zorgvuldig geschud pakje kaarten voor zich op tafel gelegd en raadt vervolgens volledig willekeurig zonder dat hij de kaarten van te voren kan zien welke kaart getrokken gaat worden. Daarna krijgt hij de kaart te zien. Hoeveel raadt hij er gemiddeld goed per pakje kaarten als de kaarten niet worden teruggestopt na getrokken te zijn? |
![]() |
|
Nog een zelf bedachte:
Wendy is nog maagd. Op een avond komt ze André tegen. Ze heeft seks met hem. André gebruikt een condoom. Wendy is aan de pil. De zekerheid van bescherming van het condoom is 95.0%, de zekerheid van bescherming van de pil is 98.2%, de kans dat iemand die onveilig vrijt zwanger wordt is 1 op 9. De seks vindt plaats op een willekeurige dag. Zowel de pil als het condoom zijn op een correcte manier gebruikt. Wendy voelt zich onzeker en doet een zwangerschapstest, die in 99% van de gevallen de juiste uitslag geeft. De test geeft aan dat ze zwanger is. Wendy doet nu nog zo'n zelfde test, en die geeft weer aan dat ze zwanger is. Hoe groot is de kans dat Wendy toch niet zwanger is? N.B. Ga ervan uit dat Wendy niet op een andere manier zwanger kan zijn geraakt. |
![]() |
||
Citaat:
Dat gelul met pillen en rubbertjes is totaal niet relevant....
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
dus als je eerst de eerste knop indrukt 5 minuten wacht, de knop weer indrukt (zodat deze op de uitstand staat) is de lamp warm. als je nu gelijk de tweede knop indrukt en naar boven loopt heb zijn er drie mogenlijkheden 1. de lamp brand. dit betekent dat knop 2 de goede is 2. de lamp brand niet maar is wel warm. dit betekent dat knop 1 de goede is. 3. de lamp brand niet en is ook niet warm. dit betekent dus dat knop 3 de geode knop is. zoals ik al zei, het is geen wiskundig raadsel maar je moet er wel ff logisch voor nadenken.
|
Wat stom zeg, het is idd 66% op een goeie met switchen en 33 zonder
![]() http://xlerator.beefhole.nl/webstuff/deuren.html Echt raar ![]() Je draait dus de eerste kans om. Dus 2/3e kans op een foute, en dat word dus ... Naja zeg...
Laatst gewijzigd op 16-06-2003 om 16:28. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Of 17?
||
Citaat:
![]() Misschien kun je beter op je gevoel afgaan en hopen dat je een rode knikker pakt. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Dat kan toch helemaal niet... This is driving me crazy.. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
maar waarom is het dan 51% als je 1 rode in een pot met 50 blauwe doet? Of begrijp ik je nou verkeerd? *hersens kraken* ![]()
||
Citaat:
Maar volgens mij heb je wel gelijk! Ik begin het een beetje te snappen ![]() Wiskunde is moeilijk. Net als sex. En net als sorry zeggen als je onschuldig bent. Moeilijk. ![]()
||
Citaat:
![]() Mja je moet er rekening mee houden dat je: a) niet uit intuitie moet handelen b) je te maken hebt met kansrekening. De kans dat de prijs achter een bepaalde deur zit is hoger dan dat ie achter een andere deur zit. Dat betekent natuurlijk niet dat hi er dan ook per definitie achter zit.
Laatst gewijzigd op 18-06-2003 om 01:43. |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Wiskunde puzzel Japperdepap | 1 | 03-11-2014 19:40 | |
[WI] Databases wiskunde logica ScrewGravity | 2 | 16-12-2012 17:36 | |
Algemene schoolzaken |
Enquete, een raadsel Amfolietisch | 107 | 14-01-2006 17:50 | |
Onderwerp voor mn profielwerkstuk wiskunde Upior | 23 | 10-06-2004 15:20 | |
Voor de mensen die vaak op het 'exacte vakken forum' komen.. Demon of Fire | 42 | 21-06-2002 12:07 |