Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2004, 14:22
Verwijderd
Citaat:
cup a soup schreef op 20-04-2004 @ 15:15 :
Het was nooit mijn bedoeling om iemand te stangen of iets dergelijks. Ik wou zelfs niet minderwaardig doen over de bijbel. Ik ging alleen maar in op de benoeming van de bijbel tot sprookjesboek.
Ik wil best het principe laten varen en het woord sprookjesboek voor de bijbel niet meer gebruiken, omdat ik daar mensen mee kwets. Ik ben echter van mening dat een deel van de bijbel zeker verzonnen is (ook door verkeerde vertalingen en vertellingen). En wat zijn de boeken van de bijbel dan meer voor mij dan vertellingen, waar een moraal achter verscholen ligt. Bovendien hebben sprookjes en dergelijke vaak ook een realistische achtergrond.

Maar goed, je kunt er voor kiezen niet op in te gaan en dan zal ik het erbij laten en het woord niet vaker gebruiken
Het is wel goed zo. Heb verder niks meer bij te dragen aan dit topic.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2004, 18:05
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 20-04-2004 @ 13:44 :
Van het genre "heilige boeken" heb ik nog nooit gehoord. Ik beschouw boeken niet als iets "heiligs".
Dat je boeken niet als iets "heiligs" beschouwt heeft misschien ook te maken met het feit dat jij waarschijnlijk niet gewend bent om religieuze boeken als de Bijbel te lezen. Het bijvoeglijk naamwoord "heilig" wordt in dit verband dan ook gebruikt om aan te geven dat het boek of geschrift waar het om gaat een religieus karakter heeft. Ik beschouw de Bijbel als een cultuurhistorisch document dat ons een beeld geeft van bepaalde opvattingen uit een tijd en een cultuur die geheel van onze tijd en cultuur verschillend is.
Oud 20-04-2004, 20:21
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 20-04-2004 @ 19:05 :
Dat je boeken niet als iets "heiligs" beschouwt heeft misschien ook te maken met het feit dat jij waarschijnlijk niet gewend bent om religieuze boeken als de Bijbel te lezen. Het bijvoeglijk naamwoord "heilig" wordt in dit verband dan ook gebruikt om aan te geven dat het boek of geschrift waar het om gaat een religieus karakter heeft. Ik beschouw de Bijbel als een cultuurhistorisch document dat ons een beeld geeft van bepaalde opvattingen uit een tijd en een cultuur die geheel van onze tijd en cultuur verschillend is.
Cultuurhistorisch?

tja....no comments further in this topic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten