![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-05-2005 om 15:53. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En die hadden gewoon niet hoeven beginnen te roken! ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En het aborteren van een kind is zeker niet iets doodmaken? Het leeft in principe al binnen in iemand dus dat is ook doodmaken!
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vind niet dat je een ongeboren kind met bacterien kan vergelijken daar zijn er toch 100000000000000000000000000000x zoveel van ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En sorry ben een beetje slecht in lezen ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Oh ik en begrijp heeeel goed statistiek, maakte een rekenfoutje, omdat ik ff snel moest zijn. Maar goed, you get the point.
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik aborteer jij aborteert hij/zij/het aborteert wij aborteren wij hebben ge-aborteerd ? het werkwoord is 'abortus plegen'... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
1 (een foetus) doden => weghalen, wegmaken Helaas, u gaat niet door voor de wasmachine. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik moet zeggen dat ik het niet eens ben met Mephostophilis maar kan nog wel met hem discusieren ![]()
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-05-2005 om 20:57. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maarja sommige mensen bestaan ook he!
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ga nog even mijn debat voor morgen voorbereiden! Doeggie
||
Citaat:
![]() Nee, meisje, je hebt het fout
||
Citaat:
Oh, je engels klopt ook niet, dát kan ik dan weer wel. Statistiek hoef ik ook niet meer te kunnen, heb namelijk wiskunde B, dat scheelt.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Een kind kan verstandelijk gehandicapt raken bij de geboorte maar ook jaren na de geboorte. Je hebt verstandelijke handicaps in talloze vormen. Het lijkt me nog sterker dat ze daar voor de geboorte al iets over kunnen zeggen. Dus zelfs abortus nadrukkelijk adviseren lijkt me voorbarig. Een kind met een licht/matig verstandelijk handicap kan soms nog prima in de "normale" samenleving functioneren en een handicap hebben is echt geen garantie voor een ongelukkig/onwaardig leven. Ik werk met mensen met een verstandelijke handicap (autisme, syndroom van down etc.) en zij komen over het algemeen echt niet ongelukkig over. Natuurlijk beseffen ze niet alles even goed, maar is dat dan persé nodig om plezier te hebben, leuke dingen te doen, te lachen etc. Ook met een (zeer) laag IQ kun je gelukkig zijn hoor. ![]() Degenen met zeer laag niveau zijn er naar mijn idee niet mee bezig of hun leven zinvol is ja of nee. Daar meten ze hun geluk niet aan af en dat is ook totaal niet nodig lijkt mij. Ze ervaren geluk op een andere manier, ieder op hun eigen manier. Degenen met een wat hoger niveau zijn vaak wat meer bezig met het zinvol bezig zijn en hebben ook het gevoel van voldoening na bepaalde taken. Ook hebben ze echt wel gevoelens, ze kunnen lachen, huilen, houden van, vriendschappen aangaan e.d. net als wij "normale mensen" dus waarom hun het leven bij voorbaat al ontnemen of een instelling hebben van "ach die mensen kosten alleen maar geld en hebben zelf toch niets aan hun leven.." ![]() Naar mijn idee hebben ze dus absoluut wel iets aan hun leven. Wat ik moeilijker vind zijn de meer extreme gevallen, zeer zware lichamelijke handicaps in combinatie met een zeer zwaar verstandelijke handicap. Mensen die dus in een speciale soort ligrolstoel liggen, zich niet kunnen bewegen, niet kunnen praten, soms niet eens kunnen zien of horen etc. Maar daar kan ik niet over oordelen, ik weet niet wat er in het hoofd van die mensen omgaat. Wat ik wel weet is dat ze absoluut belevingen hebben, bepaalde voorkeuren e.d. en dit op hun manier kunnen aangeven, alleen daarvoor moet je er erg veel tijd insteken en ze echt heel goed leren kennen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee. Maar n.a.v. dingen die ik zie en hoor op mijn werk heb ik ook van die extreme gevallen het idee dat ze op hun manier gelukkig zijn, karakter hebben en gevoelens. Kortom ik vind dat je niemand mag verplichten tot abortus (laten) plegen. Elk mens heeft recht op een bestaan en wie zijn wij nou om te beslissen welk leven wel of niet genoeg waarde heeft? De ouders mogen van mij die keuze maken, omdat zij in de eerste plaats verantwoordelijk zijn voor de opvoeding. Maar er zijn genoeg alternatieven tegenwoordig en die zijn echt niet zo naar als ze misschien lijken. (woningen en vormen van dagbesteding.) Ik heb niet alle berichten gelezen, dus bij voorbaat sorry voor de eventuele herhalingen...
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk niet dat ik het kind zou willen houden, mijn broertje zelf is ook gehandicapt (geestelijk) verder kan hij vrijwel alles. Met mijn broertje hebben mijn ouders geluk gehad vind ik. Omdat mijn broertje gehandicapt is kom ik vaak genoeg in aanraking met gehandicapten die er toch wel iets erger aan toe zijn. En waar het moeilijk is om voor te zorgen. Natuurlijk krijgt dat kind heel veel liefde en zorgen de ouders er goed voor maar ik denk toch dat ik het zou laten weg halen. De kans is niet heel erg groot dat het kind later zelfstandig woont en leeft (er zijn waarschijnlijk wel gehandicapten die het kunnen maar toch). En toch zal ik emigreren want ik vind niet dat iemand je mag dwingen tot abortus. Wat het kindje ook kan hebben!
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Gehandicapte kinderen De Veroorzaker | 51 | 25-10-2010 20:52 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Gehandicapte baby's levend begraven littlebee | 16 | 31-07-2007 21:53 | |
Psychologie |
gymles voor geestelijk gehandicapten BlackInside | 16 | 19-08-2006 11:38 | |
Lichaam & Gezondheid |
verstandelijk gehandicapten+kinderen Marinka | 27 | 17-03-2005 20:54 | |
Algemene schoolzaken |
enquete verstandelijk gehandicapten maenma | 43 | 03-03-2005 21:56 | |
De Kantine |
Stelling: Gehandicapten mogen geen kinderen krijgen! Mara | 29 | 10-06-2004 20:32 |