Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2007, 10:29
Uice
Uice is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 06-03-2007 @ 23:54 :
Ja het feit dat ze vervalst waren laat je achterwege zeker
Jij beweert hier dat de bronnen die aantonen dat soorten zich door de jaren heen ontwikkeld hebben, niet kloppen?
Jij denkt dat de eerste giraffe gewoon *plop* als giraffe geboren werd?

Citaat:
Kijk om je heen..
Ja, nu je het zegt. Je had gelijk. Sorry.
Oud 07-03-2007, 11:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 07-03-2007 @ 09:42 :
Waarom blijft men maar zeggen dat ik moet gaan lezen?
Omdat praten tegen een muur meer zinnige respons oplevert dan discussiëren met creationisten.
Oud 07-03-2007, 13:25
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 06-03-2007 @ 23:30 :
Leuke glimlach, maar wij waren eencellige beestjes. Right.. Ik mis nog steeds jou bewijzen voor de evolutietheorie. Alles wordt gewoon aangenomen. Jullie lijken soms net gelovigen (als ik het even bekijk vanuit het vooroordeel dat gelovigen alles klakkeloos aannemen, wat ik zelf niet vind). En ik zei niet dat alles een doel heeft. Stop geen woorden in mijn mond. Ik zei dat de natuur een eigen wil heeft. Dat kan eventueel tot een doel leiden, maar die zie ik in ieder geval (nog) niet. En dit is geen kennis van de mensheid. Dat is gelul van de mensheid Net zoals er gezegd werd dat de aarde plat was zonder enig bewijs. Hun bewijs was de horizon net zoals nu een bruine en een witte beer bewijs is..
Er is nimmer beweerd dat de aarde plat was. Tenminste niet door de wetenschap.

En jij hebt echt van evolutie geen kaas gegeten, wat beslist verband heeft met je weigering er iets over te lezen. Je gooit termen lukraak door elkaar, gokt maar wat, maakt voortdurend enorme fouten in je kritiek, en maakt op geen enkele wijze annemelijk dat je ook maar basale kennis van het onderwerp hebt. Je bent echt een lachwekkend figuur.
Oud 07-03-2007, 13:27
McCaine
McCaine is offline
Sowieso is de frasering "wij waren ooit eencelligen" een onzinnige weergave van de feiten. "Wij" waren nooit eencelligen, want toen waren "wij" er niet - er waren namelijk alleen maar eencelligen.
Oud 07-03-2007, 14:43
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 07-03-2007 @ 09:42 :
Waarom blijft men maar zeggen dat ik moet gaan lezen? Omdat jullie het zelf niet kunnen vertellen zeker.
Omdat ik het niet nog 1 keer gewoon wil vertellen, dan 4 keer in jip en janneke taal, dan nog 10 keer in wetenschappelijk verantwoorde taal en dan nog 5 keer gewoon. = Samenvatting van de meeste discussies over de evolutie theorie.

Zoek maar op mijn naam en dan kom je alle huidige biologische theorieen zo 10 keer tegen. Vervolgens zal je hier iets doms zeggen dat onderstreept dat je er niets van begrijpt en aan de hand van die bewering mijn ongelijk 'bewijzen'.

Vervolgens zal je aan de hand van mijn duidelijke argumentatie nogmaals hetzelfde truukje uithalen. Na mijn daarop volgende respons zal je iets zeggen dat er totaal niets meer mee te maken heeft en aan de hand daarvan mijn ongelijk 'bewijzen'.

Als dat niet is gelukt en iedereen met een beetje logica totaal frustreerd is afgehaakt, zal je victorie kraaien omdat je mensen totaal woest hebt weten te drijven met je gebrek aan inzicht.

Ik wil best gerichte vragen over de evolutietheorie beantwoorden, maar ik ben ondertussen wel te beroerd om mijn vakkennis bij elk onderwerp door het slop gesleept te zien worden door een stel mensen die gewoon niet willen dat ik gelijk heb.
Oud 07-03-2007, 14:57
perfectme
perfectme is offline
Er is trouwens een topic over evolutie .
Oud 07-03-2007, 16:00
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
McCaine schreef op 07-03-2007 @ 14:27 :
Sowieso is de frasering "wij waren ooit eencelligen" een onzinnige weergave van de feiten. "Wij" waren nooit eencelligen, want toen waren "wij" er niet - er waren namelijk alleen maar eencelligen.
Offtopic: Ik wilde het hier niet meer over hebben omdat het niet over de evolutietheorie gaat maar omdat jullie zo aandringen..
Jaja dat weet ik. Ik zal even de evolutietheorie vertellen zoals ik denk dat het is, en daarna kunnen jullie wel zeggen wat nou wel of niet klopt. Ok? En ik wil geen antwoord van je snapt er geen kaas van, maar ik wil dan specifiek weten wat er niet klopt.

Er was eerst een eencellig diertje. Evolutie vertelt namelijk niks over het ontstaan van leven. Alleen het ontstaan van andere soorten. Dus.. We beginnen met een eencellig beestje. De enige manier om voort te planten was delen. Tijdens die delingen ontstonden er "fouten" in het DNA. Door deze fouten waren er andere soorten van dat eencellig organisme ontstaan. Sommige overleefden en de andere niet. Ze hebben zich over heel de wereld verspreid en terwijl dit gebeurde kwamen er steeds meer afwijkingen van het eerste beestje. Door deze afwijking gingen dus weer bepaalde beestjes wel of niet overleven. Het ging zo verder en de dieren werden steeds complexer. So far so good?

Nou. Omdat de dieren zo ver van elkaar leefden gingen er steeds andere soorten overleven, omdat de anderen zich niet aan de omgeving konden aanpassen. En die evolueerden verder en zo kreeg je uiteindelijk reptielen, amfibiën, vogels, zoogdieren en vissen (niet op volgorde, landdieren kwamen later zoals ik het begrepen heb). En zo ging het proces verder. De dieren werden steeds slimmer en ook weer uit elkaar gedreven en zo kreeg je de aapmensen en daarna de mensen.

Dit is in grote lijnen de evolutietheorie zoals ik het geleerd heb. Als het niet klopt, moet je mijn school maar de schuld geven (ook al was dat 4 of5 jaar geleden ofzo).

De diepgang van de biologische kant heb ik me nooit in verdiept. Maar het zal wel iets zijn met alellen en genen en weet ik veel wat (was lang geleden). Maar de samenstelling van de genen moeten complexer worden om een complexer beest te laten ontstaan.

Zeg maar nu wat er wel en wat er niet klopt. En daarna discussieren we verder, want anders schiet het niet op.
Oud 07-03-2007, 16:22
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 07-03-2007 @ 17:00 :
Offtopic: Ik wilde het hier niet meer over hebben omdat het niet over de evolutietheorie gaat maar omdat jullie zo aandringen..
Jaja dat weet ik. Ik zal even de evolutietheorie vertellen zoals ik denk dat het is, en daarna kunnen jullie wel zeggen wat nou wel of niet klopt. Ok? En ik wil geen antwoord van je snapt er geen kaas van, maar ik wil dan specifiek weten wat er niet klopt.

Er was eerst een eencellig diertje. Evolutie vertelt namelijk niks over het ontstaan van leven. Alleen het ontstaan van andere soorten. Dus.. We beginnen met een eencellig beestje. De enige manier om voort te planten was delen. Tijdens die delingen ontstonden er "fouten" in het DNA. Door deze fouten waren er andere soorten van dat eencellig organisme ontstaan. Sommige overleefden en de andere niet. Ze hebben zich over heel de wereld verspreid en terwijl dit gebeurde kwamen er steeds meer afwijkingen van het eerste beestje. Door deze afwijking gingen dus weer bepaalde beestjes wel of niet overleven. Het ging zo verder en de dieren werden steeds complexer. So far so good?
Helaas, dit wordt wat al te eenvoudig voorgesteld.
Het genetisch materiaal is namelijk een bepalende factor voor de soort. Het bevat - om het wat simpel te zeggen - alle mogelijke variaties binnen een soort (op dit punt).
Gedurende de 3,5 miljard jaar dat er leven op aarde is, zijn er al heel wat bottlenecks geweest, waarvan een aantal bijna al het leven op aarde hebben vernietigd.

Voordat er gedeeld wordt komen er mutaties voor op individueel niveau. Het merendeel van die mutaties hebben een negatief effect op het individu, de zeldzame positieve mutaties leverden een adaptief voordeel op aan een individu, wat zich vertaalde in een sterkere aanwezigheid van het genetisch materiaal van dat individu in de gene pool.
En dit proces blijft zich herhalen.

Citaat:
BlackWolf schreef op 07-03-2007 @ 17:00 ou. Omdat de dieren zo ver van elkaar leefden gingen er steeds andere soorten overleven, omdat de anderen zich niet aan de omgeving konden aanpassen. En die evolueerden verder en zo kreeg je uiteindelijk reptielen, amfibiën, vogels, zoogdieren en vissen (niet op volgorde, landdieren kwamen later zoals ik het begrepen heb). En zo ging het proces verder. De dieren werden steeds slimmer en ook weer uit elkaar gedreven en zo kreeg je de aapmensen en daarna de mensen.

Dit is in grote lijnen de evolutietheorie zoals ik het geleerd heb. Als het niet klopt, moet je mijn school maar de schuld geven (ook al was dat 4 of5 jaar geleden ofzo). [/B]
De verschillende levende wezens leefden gedurende héél lange tijd allemaal samen in de zee. Een adaptatie van de ene soort had zijn weerslag op het milieu en dit had dan weer zijn weerslag op een andere soort, waardoor die zich weer moest gaan aanpassen (of niet).
Met andere woorden er is hier een constant terugkoppelingsproces.

Ik weet echter nauwelijks iets van de amfibieën en hun vriendjes.

Citaat:
BlackWolf schreef op 07-03-2007 @ 17:00 e diepgang van de biologische kant heb ik me nooit in verdiept. Maar het zal wel iets zijn met alellen en genen en weet ik veel wat (was lang geleden). Maar de samenstelling van de genen moeten complexer worden om een complexer beest te laten ontstaan.

Zeg maar nu wat er wel en wat er niet klopt. En daarna discussieren we verder, want anders schiet het niet op. [/B]
Het genetisch materiaal is zeker een determinerende factor, maar absoluut niet de enige.

Verschillen ontstaan ook door fysiologische processen: bv. volkeren die op grote hoogte leven en zich daar aan acclimatiseren.
Eveneens kunnen die volkeren ontdekken dat een warme trui hen beter beschermt tegen de koude, dan is er sprake van culturele evolutie.
Dit grijpt intragenerationeel plaats.
Deze processen zorgen ook voor verschillen en hebben geen genetische grondslag.

Bij de genetische processen moet in overweging worden genomen dat natuurlijke selectie werkt op genetische variatie gecreëerd door mutaties. Géén mutaties, geen adaptatie.
Daarbij spelen er een aantal processen een rol (genetic drift, gene flow etc.).

Deze processen leiden allemaal tot een grotere diversiteit.
Oud 07-03-2007, 16:53
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 07-03-2007 @ 17:00 :

Nou. Omdat de dieren zo ver van elkaar leefden gingen er steeds andere soorten overleven, omdat de anderen zich niet aan de omgeving konden aanpassen. En die evolueerden verder en zo kreeg je uiteindelijk reptielen, amfibiën, vogels, zoogdieren en vissen (niet op volgorde, landdieren kwamen later zoals ik het begrepen heb). En zo ging het proces verder. De dieren werden steeds slimmer en ook weer uit elkaar gedreven en zo kreeg je de aapmensen en daarna de mensen.

Dit is in grote lijnen de evolutietheorie zoals ik het geleerd heb. Als het niet klopt, moet je mijn school maar de schuld geven (ook al was dat 4 of5 jaar geleden ofzo).

De diepgang van de biologische kant heb ik me nooit in verdiept. Maar het zal wel iets zijn met alellen en genen en weet ik veel wat (was lang geleden). Maar de samenstelling van de genen moeten complexer worden om een complexer beest te laten ontstaan.

Zeg maar nu wat er wel en wat er niet klopt. En daarna discussieren we verder, want anders schiet het niet op.
Dit is wel een heel simpele voorstelling, maar klopt wel ongeveer. Het grootste probleem is dat je niet aankaart hoe genetische variatie ontstaat en hoe verandering ontstaat. Bovendien mis je het proces voor het ontstaan van de eerste cel.

Bovendien werden dieren niet slimmer met de voortgang in de evolutie. 'Slim' is namelijk te relatief en daarom meten wij eerder in relatieve herseninhoudt en hersencomplexiteit.

Maar je beschrijving is te globaal om een duidelijke discussie op te voeren, omdat je de basis aannames mist. Ik ben van plan binnenkort een duidelijke samenvatting te schrijven over evolutie voor dit forum zodat we een verwijsdocument hebben.
Oud 07-03-2007, 18:07
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 07-03-2007 @ 17:53 :
Dit is wel een heel simpele voorstelling, maar klopt wel ongeveer. Het grootste probleem is dat je niet aankaart hoe genetische variatie ontstaat en hoe verandering ontstaat. Bovendien mis je het proces voor het ontstaan van de eerste cel.
Bedoel je uh.. Ff voorbeeldje. Stel je hebt bruine ogen. Dan kun je uh.. Ben de naam kwijt. Ik noem het maar even dingen Je hebt dan 1 ding voor bruine ogen en 1 ding voor blauw, en omdat bruin dominant is heb je uiteindelijk bruine ogen. Je kunt ook beiden bruin hebben. Dan zal je nageslacht ook automatisch bruin hebben. Als BrBr met een BrBl komt heb je 2 mogelijkheden:

BrBr
BrBl
Dus qua uiterlijk beide bruine ogen.

Bij BrBl met BrBl heb je:

BrBr
BrBl
BlBl
Dus 2/3 kans bruine ogen en 1/3 blauwe ogen.

Bedoel je dit een beetje of is dit wat anders???

En van het ontstaan van de eerste cel.. Nooit van gehoord..
Oud 07-03-2007, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 07-03-2007 @ 17:53 :
Bovendien mis je het proces voor het ontstaan van de eerste cel.
Uh hoort dat niet eerder bij het ontstaan van leven dan bij evolutie?
Oud 07-03-2007, 18:51
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 07-03-2007 @ 19:16 :
Eigenlijk wel. Maar nu we toch bezig zijn

http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll125/nl/life-2_nl.htm

Van dit soort dingen ga ik toch echt nadenken waarom men nog steeds vind dat alles 1 grote toeval is.. In mijn ogen zijn er twee mogelijkheden:

1) Dat artikel met de eerste cel klopt, dus de natuur is georganiseerd en is veel meer dan alleen toeval.

2) Dat artikel klopt niet, en het leven is van een andere planeet gekomen via komeet/meteoriet/wat anders of de eerste cel is gemaakt.

Kies maar.
Oud 07-03-2007, 18:58
Verwijderd
ging al steigeren bij deze zin: "Maar hoe werd de eerste cel geschapen?"
Oud 07-03-2007, 22:08
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 07-03-2007 @ 19:07 :
Bedoel je uh.. Ff voorbeeldje. Stel je hebt bruine ogen. Dan kun je uh.. Ben de naam kwijt. Ik noem het maar even dingen Je hebt dan 1 ding voor bruine ogen en 1 ding voor blauw, en omdat bruin dominant is heb je uiteindelijk bruine ogen. Je kunt ook beiden bruin hebben. Dan zal je nageslacht ook automatisch bruin hebben. Als BrBr met een BrBl komt heb je 2 mogelijkheden:

BrBr
BrBl
Dus qua uiterlijk beide bruine ogen.

Bij BrBl met BrBl heb je:

BrBr
BrBl
BlBl
Dus 2/3 kans bruine ogen en 1/3 blauwe ogen.

Bedoel je dit een beetje of is dit wat anders???

En van het ontstaan van de eerste cel.. Nooit van gehoord..
Ik ga daar later nog wel op in, okey? Ik ben van plan er gewoon eens in een keer duidelijk over te gaan schrijven.
Oud 07-03-2007, 22:09
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 07-03-2007 @ 19:16 :
Het onstaan van leven is de overgang tussen chemische evolutie en biologische evolutie.
Oud 07-03-2007, 23:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 07-03-2007 @ 19:51 :
1) Dat artikel met de eerste cel klopt, dus de natuur is georganiseerd en is veel meer dan alleen toeval.
Leg eens uit hoe je tot die conclusie komt?

Hoezo zou het feit dat alles op de aarde een slordige 3,5-4 miljard jaar geleden zich afwikkelde volgens de natuurkundige en scheikundige wetmatigheden direct betekenen dat er iets achter zit?

Het is namelijk een zeer onlogische aanname.
Oud 08-03-2007, 10:23
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-03-2007 @ 12:13 :
Omdat praten tegen een muur meer zinnige respons oplevert dan discussiëren met creationisten.
Een creationist is wat anders dan iemand die denkt dat de evolutie (!) een doel heeft.
Oud 08-03-2007, 10:24
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
perfectme schreef op 07-03-2007 @ 10:55 :
Mooi, dan kan dit topic eindelijk dicht
Mee eens!
Oud 08-03-2007, 10:25
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Juice schreef op 07-03-2007 @ 11:24 :
[B]Oh.

Het feit dat er geen reden is om aan te nemen dat er wel een doel is, is genoeg bewijs dat er geen doel is.
Over kromme logica gesproken.
Oud 08-03-2007, 10:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 08-03-2007 @ 11:23 :
Een creationist is wat anders dan iemand die denkt dat de evolutie (!) een doel heeft.
Niet als daar de conclusie aan wordt verbonden dat dat doel een hogere macht of ordening bewijst.
Oud 08-03-2007, 10:45
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-03-2007 @ 11:34 :
Niet als daar de conclusie aan wordt verbonden dat dat doel een hogere macht of ordening bewijst.
Onzin dat is ID. Creationisten geloven dat de wereld is geschapen volgens het scheppingsverhaal van de Bijbel.
Oud 08-03-2007, 11:07
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 08-03-2007 @ 11:45 :
Onzin dat is ID. Creationisten geloven dat de wereld is geschapen volgens het scheppingsverhaal van de Bijbel.
ID staat tot creationisme als extreem-rechts staat tot neonazi.

Het onderscheid is niet echt zinnig.
Oud 08-03-2007, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 07-03-2007 @ 23:09 :
Het onstaan van leven is de overgang tussen chemische evolutie en biologische evolutie.
Oh ik dacht dat julie het sowieso over biologische evolutie hadden.. ik zag iig geen discussie over het ontstaan van leven. Dan kun je dus niet zeggen dat er wat mist over het ontstaan van de eerste cel.
Oud 08-03-2007, 11:48
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 08-03-2007 @ 12:47 :
Oh ik dacht dat julie het sowieso over biologische evolutie hadden.. ik zag iig geen discussie over het ontstaan van leven. Dan kun je dus niet zeggen dat er wat mist over het ontstaan van de eerste cel.
.... ehm... Huh?
Oud 08-03-2007, 12:40
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 08-03-2007 @ 12:48 :
.... ehm... Huh?
Ja ik vind dat gewoon flauw om te zeggen als je best weet dat het hele verhaal over biologische evolutie gaat.

En ik snap niet wat er nou zo onbegrijpelijk was aan mijn post
Oud 08-03-2007, 12:54
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 08-03-2007 @ 13:40 :
Ja ik vind dat gewoon flauw om te zeggen als je best weet dat het hele verhaal over biologische evolutie gaat.

En ik snap niet wat er nou zo onbegrijpelijk was aan mijn post
Dat snapte ik eerst niet.

Wat ik bedoel is dat biologische en biochemische evolutie op een bepaalde manier 2 vormen van hetzelfde proces zijn. Het enige verschil is wat we wel en wat we niet leven noemen. Ergens kan je ze dus niet los naast elkaar zien. Het was niet de bedoeling om flauw te zijn.
Oud 08-03-2007, 15:15
Uice
Uice is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 08-03-2007 @ 11:25 :
Over kromme logica gesproken.
Het is juist kromme logica dat jij vraagt om een bewijs dat iets niet zo is. Dat is gewoon onzin. Je klaagt ook niet iemand aan voor diefstal en zegt dan 'bewijs maar eens dat je het niet gedaan hebt'. De bewijslast ligt bij degene die de bewering doet, in dit geval dus de bewering dat de evolutie een doel heeft. Zolang diegene dat niet kan bewijzen, geldt het tegendeel als waarheid.

Dat is geen kromme logica, daar is ons idee van waarheid op gebouwd. Als er geen reden is om aan te nemen dat iets het geval is, wordt dat als bewijs beschouwd dat iets niet het geval is. Er is geen reden om aan te nemen dat er paarse vliegende varkens bestaan, dus ze bestaan niet. Er is geen reden om aan te nemen dat de evolutie een doel heeft, dus de evolutie heeft geen doel.
Oud 08-03-2007, 15:25
Lepton
Lepton is offline
zoek jij eens gauw naar vliegende varkens op google!

dus
Oud 08-03-2007, 16:59
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Juice schreef op 08-03-2007 @ 16:15 :
De bewijslast ligt bij degene die de bewering doet, in dit geval dus de bewering dat de evolutie een doel heeft. Zolang diegene dat niet kan bewijzen, geldt het tegendeel als waarheid.
Dat is geen kromme logica, daar is ons idee van waarheid op gebouwd. Als er geen reden is om aan te nemen dat iets het geval is, wordt dat als bewijs beschouwd dat iets niet het geval is. Er is geen reden om aan te nemen dat er paarse vliegende varkens bestaan, dus ze bestaan niet. Er is geen reden om aan te nemen dat de evolutie een doel heeft, dus de evolutie heeft geen doel.
Dat is te kort door de bocht. Dat is de grootste fout die je kan maken. In het geval van een verdachte moet het wel, want het risico is te groot dat je een onschuldig iemand straft. Maar zelfs jou verhaal van de dief klopt niet. Want hij moet wel bewijzen dat hij het niet heeft gedaan. Daar is de rechtzaak dan ook voor.

Maar in dit soort dingen (filosofie en wetenschap) is het anders, ook al wordt dat vaak niet gedaan. Als je iets niet kan bewijzen moet je het in het midden laten. Niet het andere gelijk wegschrappen. Als jij niet kan bewijzen dat je slim bent betekent het niet gelijk dat je dom bent. Dat jij nu achter jou pc niet kan bewijzen dat ik bruine ogen heb betekent niet gelijk dat ze blauw zijn. In de wetenschap is een hypothese waar tot het tegendeel bewezen is, en zeker niet omgekeerd zoals jij het zegt. Je maakt eerst een hypothese, en daarna ga je kijken of het waar is of niet. Vind je geen antwoord, is het nog onbepaald, en zeker niet onwaar. Een theorie begint dus altijd ergens, en daarna ga je kijken of het waar is of niet. Je beslist niet of iets waar is of niet omdat uit jou mening blijkt dat het een waarschijnlijker is dan de ander.
Oud 08-03-2007, 17:13
Uice
Uice is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 08-03-2007 @ 17:59 :
Dat is te kort door de bocht. Dat is de grootste fout die je kan maken. In het geval van een verdachte moet het wel, want het risico is te groot dat je een onschuldig iemand straft. Maar zelfs jou verhaal van de dief klopt niet. Want hij moet wel bewijzen dat hij het niet heeft gedaan. Daar is de rechtzaak dan ook voor.
Nee. De aanklager zal met bewijzen moeten komen dat de verdachte het wel gedaan heeft, voordat zijn zaak serieus genomen wordt. Zolang die bewijzen er niet zijn, hoeft de verdachte ook niets te bewijzen.

Citaat:
Maar in dit soort dingen (filosofie en wetenschap) is het anders, ook al wordt dat vaak niet gedaan. Als je iets niet kan bewijzen moet je het in het midden laten.
Maar het is in de meeste gevallen onmogelijk het niet bestaan van een fenomeen te bewijzen. Zie het voorbeeld van de vliegende varkens. Daarom zijn dergelijke onwaarschijnlijke stellingen onwaar tot het tegendeel bewezen wordt.

Citaat:
Als jij niet kan bewijzen dat je slim bent betekent het niet gelijk dat je dom bent.
Heel andere situatie. Het ging om bewijzen voor het niet bestaan van een fenomeen.

Citaat:
Dat jij nu achter jou pc niet kan bewijzen dat ik bruine ogen heb betekent niet gelijk dat ze blauw zijn.
Dit heeft er al helemaal niets mee te maken, want dit kan ik momenteel weliswaar niet bewijzen, maar het is wel te bewijzen.

Citaat:
In de wetenschap is een hypothese waar tot het tegendeel bewezen is
Dus als ik nu stel dat wij allemaal gemaakt zijn door buitenaardse wezens, is dat waar tot iemand een onomstotelijk bewijs geeft dat dat niet zo is?
Nee, dan zal men aan mij vragen wat voor reden ik heb deze stelling aan te nemen. En als ik dan geen bewijzen heb val ik door de mand. De bewijslast ligt immers op mij, degene die de bewering doet.

Citaat:
en zeker niet omgekeerd zoals jij het zegt. Je maakt eerst een hypothese, en daarna ga je kijken of het waar is of niet. Vind je geen antwoord, is het nog onbepaald, en zeker niet onwaar. Een theorie begint dus altijd ergens, en daarna ga je kijken of het waar is of niet.
Jij denkt dat een wetenschapper iemand is die de hele tijd willekeurige dingen verzint, vervolgens checkt of ze waar zijn, en als hij geen antwoord vindt het in het midden laat?

Citaat:
Je beslist niet of iets waar is of niet omdat uit jou mening blijkt dat het een waarschijnlijker is dan de ander.
Met mijn mening heeft het niets te maken.
Oud 08-03-2007, 17:21
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Juice schreef op 08-03-2007 @ 18:13 :
Jij denkt dat een wetenschapper iemand is die de hele tijd willekeurige dingen verzint, vervolgens checkt of ze waar zijn, en als hij geen antwoord vindt het in het midden laat?
Ik heb geen zin om elk stuk uit te gaan leggen, maar deze is de belangrijkste. Het antwoord is gewoon ja. Als ze geen antwoord vinden beginnen ze opnieuw. Misschien en andere testmethode of een andere theorie. Maar ze zeggen niet gelijk, ja ik vind dat hij klopt dus het klopt. Het heet nu niet voor niks de evolutietheorie.

Als je kijkt naar de scheikunde. Alle atoomnamen etc zijn gewoon verzonnen. Al die bindingen etc. zijn gewoon verzonnen. Daarna zijn ze bevestigd. Het is nog steeds een verzinsel die een beeld geeft van de werkelijkheid. Betekent niet gelijk dat de werkelijkheid er ook daadwerkelijk zo uitziet. Alle grafieken zijn ook verzinsels van onszelf om ons informatie te geven. Maar ik zei niet dat ze willekeurig waren. Ze zijn wel ergens op gebaseerd. Maar op iets gebaseerd betekent niet daadwerkelijk zo.
Oud 08-03-2007, 17:55
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-03-2007 @ 12:07 :
ID staat tot creationisme als extreem-rechts staat tot neonazi.

Het onderscheid is niet echt zinnig.
Dit soort domheid had ik zelfs van jou niet verwacht. Het bewijst maar weer eens dat je bijna niets van religie weet.
Oud 08-03-2007, 18:38
perfectme
perfectme is offline
@ Juice: falsificatie van hypothesen?

Citaat:
BlackWolf schreef op 08-03-2007 @ 18:21 :
[...] evolutietheorie.
Dit is een non-argument.

Citaat:
Als je kijkt naar de scheikunde. Alle atoomnamen etc zijn gewoon verzonnen. Al die bindingen etc. zijn gewoon verzonnen. Daarna zijn ze bevestigd. Het is nog steeds een verzinsel die een beeld geeft van de werkelijkheid. Betekent niet gelijk dat de werkelijkheid er ook daadwerkelijk zo uitziet. Alle grafieken zijn ook verzinsels van onszelf om ons informatie te geven. Maar ik zei niet dat ze willekeurig waren. Ze zijn wel ergens op gebaseerd. Maar op iets gebaseerd betekent niet daadwerkelijk zo.
Mooi, je hebt Plato gelezen.
Helaas gaat dit niet op. Het is niet omdat wij een concept benoemen, dat dat concept niet bestaat. Wij benoemen een concept, een verschijning opdat het handelbaar zou zijn in de dagelijkse omgang.
Oud 08-03-2007, 18:41
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik heb geen zin om elk stuk uit te gaan leggen, maar deze is de belangrijkste. Het antwoord is gewoon ja. Als ze geen antwoord vinden beginnen ze opnieuw. Misschien en andere testmethode of een andere theorie. Maar ze zeggen niet gelijk, ja ik vind dat hij klopt dus het klopt.
Dat heb ik ook nooit beweerd.

Citaat:
Het heet nu niet voor niks de evolutietheorie.

Evolutietheorie, zwaartekrachtstheorie etc.

Citaat:
Dit gelul heeft werkelijk niets te maken met mijn punt, namelijk dat de bewijslast niet ligt op degene die beweert dat iets niet bestaat, maar op degene die beweert dat iets wel bestaat.
Oud 08-03-2007, 18:43
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 08-03-2007 @ 18:55 :
Dit soort domheid had ik zelfs van jou niet verwacht. Het bewijst maar weer eens dat je bijna niets van religie weet.
ID is gewoon creationisme in disguise.
Oud 08-03-2007, 18:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 08-03-2007 @ 18:55 :
Zwaktebod van formaat, zoals gebruikelijk wanneer het ID met zijn rug tegen de muur staat.
Oud 08-03-2007, 18:54
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Juice schreef op 08-03-2007 @ 19:41 :
Dat heb ik ook nooit beweerd.
dan niet..

Citaat:
Evolutietheorie, zwaartekrachtstheorie etc.
Het is nu toch echt het zwaartekrachtmodel.. Enige zwaartekrachttheorie die je nu hebt is die in combinatie met zwarte materie.. En het is ook de wet van Newton en niet de wet, maar theorie van Darwin..

Citaat:

Dit gelul heeft werkelijk niets te maken met mijn punt, namelijk dat de bewijslast niet ligt op degene die beweert dat iets niet bestaat, maar op degene die beweert dat iets wel bestaat.
Fine.. Whatever. Wat jij wilt..
Jij zei wel dit:
Citaat:
Zolang diegene dat niet kan bewijzen, geldt het tegendeel als waarheid.
Dus.. Zolang jij niet kan bewijzen, dat wanneer iemand iets niet kan bewijzen het omgekeerde waar is, is het omgekeerde van jou zin waar Zijn we allebei blij.

Citaat:
perfectme schreef op 08-03-2007 @ 19:38 :

Mooi, je hebt Plato gelezen.
Helaas gaat dit niet op. Het is niet omdat wij een concept benoemen, dat dat concept niet bestaat. Wij benoemen een concept, een verschijning opdat het handelbaar zou zijn in de dagelijkse omgang.
Zei ik wat anders dan?

Laatst gewijzigd op 08-03-2007 om 18:58.
Oud 08-03-2007, 19:07
Uice
Uice is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 08-03-2007 @ 19:54 :
dan niet..
Nee, gewoon niet.

Citaat:
Het is nu toch echt het zwaartekrachtmodel.. Enige zwaartekrachttheorie die je nu hebt is die in combinatie met zwarte materie.. En het is ook de wet van Newton en niet de wet, maar theorie van Darwin..
Duh, evolutie is geen natuurwet.

Citaat:
Fine.. Whatever. Wat jij wilt..
Jij zei wel dit:

Dus.. Zolang jij niet kan bewijzen, dat wanneer iemand iets niet kan bewijzen het omgekeerde waar is, is het omgekeerde van jou zin waar
Dat heb ik al bewezen.
Oud 08-03-2007, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 08-03-2007 @ 18:13 :
Maar het is in de meeste gevallen onmogelijk het niet bestaan van een fenomeen te bewijzen. Zie het voorbeeld van de vliegende varkens. Daarom zijn dergelijke onwaarschijnlijke stellingen onwaar tot het tegendeel bewezen wordt.
Ik zou het anders formuleren. Dergelijke onwaarschijnlijke stellingen, zoals de vliegende varkens, het spaghettimonster, god en het doel van evolutie zijn irrelevant tot er aanwijzingen zijn voor het tegendeel. Je kunt net zo min 'bewijzen' dat iets wél zo is als dat je kunt 'bewijzen' dat iets níet zo is.
Oud 08-03-2007, 20:05
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Juice schreef op 08-03-2007 @ 20:07 :
Dat heb ik al bewezen.
Waar dan? Ik zie geen bewijs. Wat is het bewijs dat je een bewijs hebt.

Ach zal wel. Dit is geen discussie meer, maar gewoon een flamewar naar mij toe. Heb wel wat beters te doen dan hier mijn tijd te verdoen.
Oud 08-03-2007, 20:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 08-03-2007 @ 21:05 :
Waar dan? Ik zie geen bewijs. Wat is het bewijs dat je een bewijs hebt.
Waarom zou dat moeten? Jij was nochthans degene die aan kwam zetten met allerlei beweringen over het verloop van en de reden achter de evolutie.

De bewijslast ligt derhalve bij jou.
Oud 08-03-2007, 20:35
Kitten
Kitten is offline
Wolvin, doe s.v.p. naamzoek doen op mij, scheelt mij een heleboel uitleg.
Oud 08-03-2007, 20:39
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-03-2007 @ 21:04 :
Ik zou het anders formuleren. Dergelijke onwaarschijnlijke stellingen, zoals de vliegende varkens, het spaghettimonster, god en het doel van evolutie zijn irrelevant tot er aanwijzingen zijn voor het tegendeel. Je kunt net zo min 'bewijzen' dat iets wél zo is als dat je kunt 'bewijzen' dat iets níet zo is.
Inderdaad een betere formulering.
Oud 08-03-2007, 20:40
Uice
Uice is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 08-03-2007 @ 21:05 :
Ach zal wel. Dit is geen discussie meer, maar gewoon een flamewar naar mij toe.
Nee hoor, ik probeer slechts duidelijk te maken dat je niet zomaar iedere theorie kunt rechtvaardigen 'omdat er geen bewijs tegen is'.
Oud 08-03-2007, 20:57
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Juice schreef op 08-03-2007 @ 21:40 :
Nee hoor, ik probeer slechts duidelijk te maken dat je niet zomaar iedere theorie kunt rechtvaardigen 'omdat er geen bewijs tegen is'.
Gaat niet alleen om jou:

Citaat:
T_ID schreef op 08-03-2007 @ 21:19 :
Waarom zou dat moeten? Jij was nochthans degene die aan kwam zetten met allerlei beweringen over het verloop van en de reden achter de evolutie.

De bewijslast ligt derhalve bij jou.
Dat bedoel ik dus..

Anyway.. Ik heb geen bewijs. Althans, mijn bewijs/denkwijze is blijkbaar niet genoeg om voor jullie een bewijs te zijn. Eigenlijk niet eens genoeg om er 1 seconde bij stil te staan in jullie geval. Tja.. Dan houdt het op. En nu moet die van de andere kant ook niet? Hoezo verlaging van je eigen niveau... Dit is geen kleuterschool. Mephostophilis heeft wel wat zinnigs gezegd in ieder geval.

Maar goed.. Even de conclusies van al die nutteloze posts..

- Evolutie is toeval/natuurlijke selectie en heeft geen doel
- Dat wij hier zijn is toeval en heeft ook geel doel
- De hele natuur is toeval en heeft ook geen doel
- Het leven heeft geen doel
- Niks heeft een doel
- Alles gebeurt zomaar.

Have fun. Prettig leven verder in dit topic.
Oud 08-03-2007, 21:46
Uice
Uice is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 08-03-2007 @ 21:57 :
Anyway.. Ik heb geen bewijs. Althans, mijn bewijs/denkwijze is blijkbaar niet genoeg om voor jullie een bewijs te zijn.
Je hebt in je posts niets aangeleverd wat je denkwijze rechtvaardigt, alleen maar 'kijk om je heen' geroepen.

Citaat:
En nu moet die van de andere kant ook niet? Hoezo verlaging van je eigen niveau...
Dit soort ongebrijpelijke zinnen helpen je geloofwaardigheid ook niet.
Oud 08-03-2007, 22:24
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Juice schreef op 08-03-2007 @ 22:46 :
Je hebt in je posts niets aangeleverd wat je denkwijze rechtvaardigt, alleen maar 'kijk om je heen' geroepen.
Wat dacht je van de vervalsingen en wat dacht je dat ze nooit zekerheid hadden dat de benen van hetzelfde wezen zijn.. En waarom zou men in de wetenschap iets willen vervalsen? Dat betekent dat je zelf bewijs moet gaan maken. Als je dat moet gaan doen is er iets goed mis.
Oud 08-03-2007, 22:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Anyway.. Ik heb geen bewijs.
Maar waarom dan in de eerste plaats met een dergelijke bewering komen? Je weet dat het dan neer gaat komen op speculatie versus bewijs.
Oud 08-03-2007, 22:58
Uice
Uice is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 08-03-2007 @ 23:24 :
Wat dacht je van de vervalsingen
Jouw beweringen dat de paleontologische vondsten die op ontwikkeling van diersoorten duiden vervalst zijn? Daar geloof ik niets van. Diersoorten hebben zich door de jaren heen ontwikkeld, dat staat vast.

Citaat:
en wat dacht je dat ze nooit zekerheid hadden dat de benen van hetzelfde wezen zijn..
Geen idee wat je hiermee bedoelt.
Oud 08-03-2007, 23:09
Verwijderd
Citaat:
- Evolutie is toeval
Ja, dat blijf je maar herhalen, maar het slaat op stront. Evolutie is net zo veel gebaseerd op toeval als de fase-overgang van water naar ijs, die wordt bepaald door toevallige fluctuaties in de materie volgens de wetten van de statistische fysica, analoog aan de toevallige mutaties die de genetische verandering sturen. Je kunt echter moeilijk beweren dat een glas water toevallig bevriest als je het in de vriezer zet, net zo min als dat het ergens op slaat als je zegt dat diersoorten zich toevallig aanpassen aan hun omgeving.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten