![]() |
||
Citaat:
Thiago Olsen had er laatst al een in zn kelder gebouwd. http://tweakers.net/nieuws/45300/Tie...iereactor.html Echter zijn zowel deze, als die de ITER gaat bouwen kernfusie reactoren die vele malen meer energie verstoken dan eruit komt. Zoals ik al zei; Voor we een doorbraak kunnen verwachten zijn we denkik generaties verder. Tot die tijd is de enige reele schone energie optie toch echt kernenergie. http://tweakers.net/nieuws/45300/Tie...iereactor.html |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
http://www.iter.org/a/n1/introduction.htm Citaat:
Ik lees net op de site dat ze in 2022 de eerste langdurige test van 500 MW willen doen wat 400 seconden moet duren. Laatst gewijzigd op 21-03-2007 om 20:38. |
![]() |
||
Citaat:
In eerste instantie zal het allemaal meer energie kosten dan eruit gaat, omhoog schalen schijnt te helpen bij kernfusie generatoren, echter is daar nog steeds geen enkel bewijs voor, tot nu toe is het allemaal theorie. Voordat het daadwerkelijk voor grootschalige energie opwekking geschikt zal zijn zullen we generaties verder zijn, ik denk niet dat jij en ik dat nog mee gaan maken. Maargoed, millieufreaks schermen wel vaker met onbewezen theorien en utopieen. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Theoretisch? Zie onze mooie zon. Een grote kernfusie. Citaat:
Maar kernfusie lijkt een echte toekomst te hebben. Alternatieven kunnen mooi gebruikt worden voor de overbruggingsperiode, totdat kernfusie echt werkt en het grootschalig kan worden ingezet. De kans bestaat dat ik dat idd niet meer mee ga maken. Citaat:
|
![]() |
|||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Het Canarische Eiland El Hierro gaat volledig over op groene stroom. Op het eiland wonen zo'n 10.000 mensen, die over uiterlijk drie jaar gebruik maken van de groene stroom, opgewekt door een combinatie van wind- en waterkracht.
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007...D16805386.html En ik hoor net op het NOS Journaal van 22:00 uur dat er in Spanje een groot park met zonnepanelen uitgebreid wordt en stroom gaat leveren aan een stad van 50.000 inwoners (dacht ik), maar dat is nog op geen enkele nieuwssite terug te vinden. |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ach man, lul niet zo stom. Je weet donders goed dat zonne panelen maken nog steeds vele malen meer energie kost dan ze ooit zullen opleveren. Je weet dondersgoed dat wind energie aan onderhoud meer kost dan het opleverd, je weet donders goed dat we in nederland geen reeele mogenlijkheid hebben tot energie opwekking doormiddel van water. Als je realistisch zou zijn zou je moeten toe geven dat geen van drieen een realistische optie is en zeker geen vervanging van huidige kolen of olie centrales. De enige optie die we nu hebben om die centrales te vervangen is kern energie. Waarmee ik neit zeg dat we neit meoten investeren in verder onderzoek ernaar, maar kern energie bij voorbaad uitsluiten is en blijft erg dom, want geen enkele van door jou aangedragen opties zijn een vervanger. Citaat:
De lijn van groenlinks is stilstand, niet vanuit milieu oogpunt, want dan waren ze voorstandr geweest, maar vanuit angst oogpunt. Citaat:
Kern energie is nu de enige goede optie, de enige reele optie. Wat jij roept is kern energie is slecht zonder daar enige onderbouwing voor te geven, je hebt het over afval. Ja, en, pomp miljarden erin en ook daarvoor is een oplossing te vinden. Al blijven we met dat afval zitten, dan nog is het een stuk beter dan een oplossing waarbij de productie meer energie zou kosten dan het ooit zou opleveren zoals jij voorsteld. Vraag me af of jij je ogen ooit nog eens open gaat doen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar nu naar wat je zegt: ehm... *gaap*! Dit heb ik al weerlegd. De corcelredenering aan het eind van mijn vorige post, weet je nog wel? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 21-03-2007 om 23:14. |
![]() |
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Grondwater is, zoals ik al eerder uitlegde, op die diepte geen overweging meer.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Maar juist daarom worden plekken gekozen waar geen grondwater zit: zelfs als er iets weg zou lekken, kan het niks besmetten. Het is nog een extra voorzorg zeg maar. En al na een paar eeuwen is de ergste straling er volgens mij af; het afval met de langste halfwaardetijd zendt ook de zwakste straling uit, en andersom zendt het gevaarlijkste afval veel straling uit, maar heeft juist een korte halfwaardetijd. Citaat:
Citaat:
De conclusie is: "The study determined that the structures that house reactor fuel are robust and protect the fuel from the impact of large commercial aircraft." Verder vond ik op Wikipedia (onderaan het artikel) nog een verwijzing naar een kernreactor in Florida die zonder schade aan de reactor een zware orkaan heeft doorstaan. Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Maar als ik Mark dus begrijp is hij van mening dat die dingen eigenlijk nu in Suriname gebouwd moeten worden ipv een kerncentrale terwijl die dingen dus niet rendabel zijn op het moment. ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Zo heb ik nog geen reactie gehoord op het standpunt dat de door jouw aangedragen alternatieven niet rendabel zijn en te weinig energie opwekken. Wellicht dat het voor de discussie prettig zou zijn als je hier serieus op in zou gaan (en dus niet afdoen met een of andere one-liner in de trend van "die alternatieven worden gewoon veel beter in de toekomst" of "ik wil bronnen zien"). |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast wordt er een hoop geinvesteerd in betere schonere energie, dus dat gaat gewoon in parallel. Op dit moment moeten we het doen met wat we hebben. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Al zal je wel weer reageren met een bericht met een strekking als "och, dat doet T_ID toch wel". -_-. |
![]() |
||
Citaat:
En op die manier zit de wereld uiteraard niet in elkaar. Windenergie is te duur, vraagt te veel ruimte, en het is niet betrouwbaar. Daarmee is het als energievoorziening afgeschoten. Dat terwijl kernenergie meer dan het benodigde vermogen aan stroom kan leveren, goedkoper is dan windenergie (wat de investeringen compenseert), geen vervuiling veroorzaakt, veilig is, en er een permanente veilige oplossing is voor het afval, dat voorheen een probleem kon vormen. Win-win tegenover een verlies-verlies situatie. Als mensen vervolgens voorstander zijn van de verlies-verlies oplossing van windenergie, wil ik daar graag kritische vragen over stellen. ![]()
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Maar misschien moeten de tegenstanders de daverende speech van Clinton eens lezen, die hij gaf toen hij een paar maanden geleden in Nederland was. Zat vol met voorbeelden van hoe het wél kan werken. (Nee, dat weet ik natuurlijk niet meer uit m'n hoofd en nee, ik weet helaas niet waar die op Internet te vinden is. Google misschien wel.) |
![]() |
||
Citaat:
Het is te duur, tenzij anders bewezen. Bewijs anders, of gebruik het niet als argument. "het is zo" of "dat is logisch" of "dat heb ik al gezegd" is daarbij geen bewijs. Ik vraag me overigens af of de ABN Amro nog steeds bezig is met het plannen van investeren in een nog te bouwen tweede kerncentrale bij Borselle. Van Geel, die een duidelijk voorstander van kernenergie was, is vervangen, maar aan de zakelijke argumenten veranderd natuurlijk niets.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
en het lijkt me ook best knap als je staal ineens 70% goedkoper kan maken.
||
![]() |
Citaat:
Als niet aannemelijk gemaakt kan worden dat het verwachte toekomstige tekort van energie zonder kernenergie kan worden opgelost, denk ik niet dat we redelijkerwijs kunnen spreken van een alternatief. Persoonlijk loop ik liever het (min of meer bekende) risico dat inherent is aan kernenergie dan het (qua omvang blijkbaar onbekend) grote risico dat we in de nabije toekomst zonder betrouwbare energievoorziening zitten. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Hiermee heb ik tevens antwoord gegeven op FF-4Ever en T_ID (voor zover die laatste iets relevants inbracht). |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als er nu concrete plannen gemaakt worden voor het plaatsen van een kerncentrale, is er dan nog wel genoeg tijd om de ontwikkeling van alternatieve bronnen van energie af te wachten? Zelfs al is over 20 jaar energieopwekking uit water, wind en zonnenergie rendabel, wat garandeert mij dat er dan nog genoeg tijd is om de energieopwekkingscentrales te bouwen en in gebruik te nemen? Projecten van enige omvang kosten in Nederland doorgaans veel tijd. Van geheel andere orde is de volgende kwestie. Is er al genoeg onderzoek gedaan naar de zogenaamde schone vormen van energie om uit te sluiten dat die niet ook grote problemen met zich brengen. Van kernenergie weten we dat kernafval een groot probleem is, maar welke invloed op de natuur heeft een windmolenpark dat groot genoeg is om heel Nederland van stroom te voorzien? Welke invloed heeft energieopwekking op basis van zonnewarmte op bijvoorbeeld de bodem? Ik kan me voorstellen dat wanneer er veel zonnewarmte de bodem niet weet te bereiken omdat er zonnepanelen tussen staan, dit invloed heeft op al hetgeen in en op de bodem leeft. Wellicht dat ik te skeptisch ben, maar ik geloof eerlijk gezegd niet zo in energieopwekking zonder nadelige gevolgen. Wij mensen mogen dan niet optimaal gebruik maken van vele vormen van energie, maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat deze vormen van energie in de natuur geen andere gebruiker/bestemming kennen. Wie weet is kernenergie wel de minst schadelijke vorm van energieopwekking. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik vraag me af of ik hier klik nog antwoord op ga krijgen :')
|
![]() |
|
Hoeveel afval weet ik niet precies. Volgens mij gaat het om een paar kuub per jaar.
Opslag zou plaats kunnen vinden in diepe kleilagen, of in de zoutpilaar bij Winschoten, als we geen zin hebben nog een apart gat te boren.
|
![]() |
|
|