Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2007, 13:09
Lotte
Lotte is offline
Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat op dit moment het gewelddadig klimaat niet erg gunstig is op die plek op dit moment. Je kan het dan meer in zijn perspectief plaatsen en het wat nuanceren, je zou natuurlijk ook kunnen denken dat dit een racistische uitschieter is zonder aanleiding. Maar ik geloof dat de inter-raciale verhoudingen daar momenteel gewoon niet zo gunstig zijn. En dan rechtvaardig ik het uiteraard niet maar kan ik er wel meer begrip voor opbrengen, zoals Mephostophilis al zei.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2007, 13:28
perfectme
perfectme is offline
Ik begrijp je post niet echt. Kan je hem een beetje verduidelijken?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 15:57
perfectme
perfectme is offline
Verdachte aanval lerares opgepakt
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 16:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
perfectme schreef op 08-06-2007 @ 14:02 :
Inderdaad en vroeger kon je gewetensbezwaren opgeven.
Waarna je zonder meer alsnog je dienstplicht moest vervullen, waar mogelijk bij de rampenbestrijding, maar anders net zo goed. Niet meer dan terecht.

Overigens werpt de bron die Perfectme net aanhaalde meer duidelijkheid over de toedracht:

Leerkracht is aangevallen in Lokeren
wo 06/06/07 - In Lokeren is een lerares aan de schoolpoort in elkaar geslagen door een jongen. De leerkracht is de echtgenote van de korpschef van de Lokerse politie, of ze daarom geviseerd werd is niet helemaal duidelijk. De politie is nog op zoek naar de dader, het gaat om een allochtoon, maar hij is zeker geen leerling van de school.

Toen ze rond 17 uur even binnenliep op school werd ze aan de poort lastig gevallen en beledigd door een groepje allochtone jongeren.

Toen ze even later weer naar buiten kwam, werd ze door één van hen zelfs fysiek aangepakt.

De lerares (foto) raakte lichtgewond. Ze heeft drie kapotte tanden, enkele blauwe plekken en een hersenschudding. Waarom de jongens het precies op haar gemunt hadden, is niet duidelijk.

Het incident gebeurt nauwelijks enkele dagen nadat in Lokeren een Marokkaanse jongen werd neergeschoten. Daardoor zijn er al een tijdje spanningen in de stad.

De burgemeester heeft wel beslist om de optocht die de Marokkaanse gemeenschap vrijdag wilde houden naar aanleiding van de schietpartij te verbieden.

http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw...deren/1.135871

Typische hatecrime door een patriarchale achterlijke holbewoner dus.
Oud 08-06-2007, 16:57
Joostje
Joostje is offline
waarom mag die tocht niet doorgaan?
Oud 08-06-2007, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 08-06-2007 @ 17:57 :
Waarschijnlijk omdat ze bang zijn dat het uit de hand loopt.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 17:15
Captain Obvious
Captain Obvious is offline
Dat lijkt mij een duidelijk voorbeeld van een geweldsdelict.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 19:20
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
perfectme schreef op 08-06-2007 @ 14:28 :
Ik begrijp je post niet echt. Kan je hem een beetje verduidelijken?
Dat er op de plaats delict op dit moment gewoon enorme spanningen zijn tussen allochtonen en autochtonen. En dat het dus geen toeval is dat er een racistisch misdrijf gepleegd wordt. Dat het dus niet alleen aan dat groepje allochtonen ligt, zoiets?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 19:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lotte schreef op 08-06-2007 @ 20:20 :
Dat het dus niet alleen aan dat groepje allochtonen ligt, zoiets?
Dus omdat er hier een groepje Marrokanen crimineel is in de gemeente zou je mij verdedigen als ik daardoor ook maar over ga tot willekeurig racistisch geweld? De sfeer was immers al zo gespannen door die hangjongeren dat het allemaal niet zo erg is.
Oud 08-06-2007, 20:28
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Lotte schreef op 08-06-2007 @ 20:20 :
Dat er op de plaats delict op dit moment gewoon enorme spanningen zijn tussen allochtonen en autochtonen. En dat het dus geen toeval is dat er een racistisch misdrijf gepleegd wordt. Dat het dus niet alleen aan dat groepje allochtonen ligt, zoiets?
Een racistisch misdrijf, dat lijkt mij echt niet het geval in deze situatie...
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 21:16
koelieboelie
koelieboelie is offline
zoveelste incident tegen vrouwens/homo's of andersgelovige. Allemaal gegroeid op de meest vruchtbare bodem voor dit soort dingen, een cultuur vaak samenhangend met een religie waar vrouwen, homos en andersgelovigen minderwaardig zijn. Het is niet te voorkomen dat ze dit meekrijgen tijdens hun opvoeding, het is dat ook niet gek dat er geweld juist tegen deze groepen ontstaat! Dit moet nou eens benoemd worden, dan kunnen we het probleem echt oplossen! Maar links nederland zorgt er voor dat dit niet kan, links is hier trouwens oververtegenwoordigd dus we zullen zo vast een staaltje van oerharde ontkenning zien
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 22:20
Verwijderd
Citaat:
koelieboelie schreef op 08-06-2007 @ 22:16 :
zoveelste incident tegen vrouwens/homo's of andersgelovige. Allemaal gegroeid op de meest vruchtbare bodem voor dit soort dingen, een cultuur vaak samenhangend met een religie waar vrouwen, homos en andersgelovigen minderwaardig zijn. Het is niet te voorkomen dat ze dit meekrijgen tijdens hun opvoeding, het is dat ook niet gek dat er geweld juist tegen deze groepen ontstaat! Dit moet nou eens benoemd worden, dan kunnen we het probleem echt oplossen! Maar links nederland zorgt er voor dat dit niet kan, links is hier trouwens oververtegenwoordigd dus we zullen zo vast een staaltje van oerharde ontkenning zien
ik beschouw mezelf als links, maar in grote lijnen ben ik het niet met je oneens hoor. Wat ik van dit soort gezemel altijd zo raar vind is dat de vorige kabinetten met rechts als overheersende partij, daar helemaal niks aan gedaan heeft. Dat kun je links niet verwijten. Daarvoor moet je echt bij de toenmalige VVD/CDA/D66 zijn...

En links is hier absoluut niet oververtegenwoordigd.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 22:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 08-06-2007 @ 17:57 :
omdat de spanningen daar wat zijn opgelopen en men bang is voor escallatie.
Oud 08-06-2007, 22:56
Young Predator
Young Predator is offline
Ik vind het goed dat de tocht niet door mag gaan. Hopend dat zij net zoals wij ( lees, Nederlanders en andere groeperingen ) zichzelf eens het vuile oog durven te geven.
Oud 08-06-2007, 22:58
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 08-06-2007 @ 23:20 :
ik beschouw mezelf als links, maar in grote lijnen ben ik het niet met je oneens hoor. Wat ik van dit soort gezemel altijd zo raar vind is dat de vorige kabinetten met rechts als overheersende partij, daar helemaal niks aan gedaan heeft. Dat kun je links niet verwijten. Daarvoor moet je echt bij de toenmalige VVD/CDA/D66 zijn...

En links is hier absoluut niet oververtegenwoordigd.
dat was een kabinet van niks, totaal niet stabiel, ze zijn niet voor niets eerder afgetreden. Totaal geen daadkracht en kan geen beslissingen nemen.
Dat kan trouwens tegenwoordig steeds moeilijker. Een echt plan met drastische maatregelen wat nodig is om deze trend te stoppen zou tegenwoordig blijven steken in sociale kernbeslissingen, maatschappelijke-rapportages en heroverwegingen. Vele jaren van mitsen en maren, van bezwaren en besluiteloosheid. Nee, ik ben bang dat dit probleem niet (snel) wordt opgelost.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 23:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 08-06-2007 @ 23:20 :
ik beschouw mezelf als links, maar in grote lijnen ben ik het niet met je oneens hoor. Wat ik van dit soort gezemel altijd zo raar vind is dat de vorige kabinetten met rechts als overheersende partij, daar helemaal niks aan gedaan heeft.
Uhm, zegt de naam Verdonk je iets? Je kunt veel beweren over de kabinetten Balkenende 1 tm 3, maar onder die vlag zijn er meer spijkers met koppen geslagen over integratie dan in de 20 jaar daarvoor.

Dat de problemen die gebrekkige integratie en de daaruit voortkomende cultuurproblemen jarenlang doorwerken kun je uiteraard niet zomaar aan de laatstzittende coalitie verwijten.
Oud 09-06-2007, 02:50
Magican
Magican is offline
Citaat:
Rooster schreef op 07-06-2007 @ 14:37 :
iedere leerling die een lerares de tanden uit de mond slaat zou naar een militaire school moeten.
en dat geldt ook voor andere jongeren met soortgelijk gedrag
Kan dit niet de hoofdstelling worden? Hier ben ik het namelijk wel mee eens.
Oud 09-06-2007, 02:51
Magican
Magican is offline
Citaat:
TheCreator schreef op 07-06-2007 @ 15:26 :
Omdat het stiekum altijd gaat om huidskleur.
Ze zoeken alleen goede argumenten om hun daden te rechtvaardigen.
De meest belachelijke argumenten komen nog wel van die ene haagse trut.
Hoe heet ze nou ook alweer. Dat mens dat wou invoeren dat iedereen op straat ongeacht tijd en plaats Nederlands moest praten.
Rita Verdonk
Oud 09-06-2007, 05:27
Verwijderd
Citaat:
koelieboelie schreef op 08-06-2007 @ 23:58 :
dat was een kabinet van niks, totaal niet stabiel, ze zijn niet voor niets eerder afgetreden. Totaal geen daadkracht en kan geen beslissingen nemen.
Dat kan trouwens tegenwoordig steeds moeilijker. Een echt plan met drastische maatregelen wat nodig is om deze trend te stoppen zou tegenwoordig blijven steken in sociale kernbeslissingen, maatschappelijke-rapportages en heroverwegingen. Vele jaren van mitsen en maren, van bezwaren en besluiteloosheid. Nee, ik ben bang dat dit probleem niet (snel) wordt opgelost.
Er waren dan ook 3 kabinetten waarin de VVD meeregeerde.... Dus nogmaals links kun je niks verwijten.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 11:49
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Magican schreef op 09-06-2007 @ 03:50 :

Rooster schreef op 07-06-2007 @ 14:37 :
iedere leerling die een lerares de tanden uit de mond slaat zou naar een militaire school moeten.
en dat geldt ook voor andere jongeren met soortgelijk gedrag

Kan dit niet de hoofdstelling worden? Hier ben ik het namelijk wel mee eens.
Ik zal er dan wel op ingaan

Nou dan kunnen we de rechters+ huidig rechtssysteem wel meteen afschaffen! Lekker makkelijk, iedereen dezelfde straf. Ongeacht motieveren, achtergrond, drijving, verleden, situatie enz. Dan kom ik weer terug op mijn punt, voor dit soort jongeren is een andere straf nodig dan voor andere om hetzelfde effect te bereiken. Een maatschappelijk-sociale straf bijvoorbeeld( in combinatie met taak/celstraf) Terwijl voor autochtone jongeren een taak/celstraf vaak voldoende is..
Dat is echt weer die linkse invloed waar ik het in mijn vorige posts over had, niet durven te benoemen, en IeDeReEn GeLiJk OoK aL ZiJn Ze DaT NiEt!!11!!! (wel gelijkwaardig, wil niet zeggen dat je zelfde straffen moet toepassen)
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 11:51
Verwijderd
Citaat:
koelieboelie schreef op 09-06-2007 @ 12:49 :
(wel gelijkwaardig, wil niet zeggen dat je zelfde straffen moet toepassen)
Hmm jawel, dat wil dat wel zeggen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 11:58
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2007 @ 12:51 :
Hmm jawel, dat wil dat wel zeggen.
nee, zij zijn als mensen gelijkwaardig. Maar ze zijn niet gelijk; oftewel ze hebben andere redenen en motieven voor hun daden. Een moord met voorbedachte rade wordt ook anders veroordeeld dan doodslag.
Dus iedereen die de tanden uitslaat van een lerares gelijk straffen gaat niet op.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 12:06
Verwijderd
Citaat:
koelieboelie schreef op 09-06-2007 @ 12:58 :
nee, zij zijn als mensen gelijkwaardig. Maar ze zijn niet gelijk; oftewel ze hebben andere redenen en motieven voor hun daden. Een moord met voorbedachte rade wordt ook anders veroordeeld dan doodslag.
Dus iedereen die de tanden uitslaat van een lerares gelijk straffen gaat niet op.
Ja je kunt best verschillend straffen bij verschillend motief, maar niet alle allochtonen hebben een ander motief dan alle autochtonen. Dat moet je dus individueel beoordelen en niet op basis van culturele achtergrond.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 12:10
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2007 @ 13:06 :
Ja je kunt best verschillend straffen bij verschillend motief, maar niet alle allochtonen hebben een ander motief dan alle autochtonen. Dat moet je dus individueel beoordelen en niet op basis van culturele achtergrond.
nee dat heb ik ook nooit beweerd. Wel heb ik beweerd dat de culturele achtergrond wordt genegeerd omdat men bang is om te discrimineren, men durft niet te benoemen dat cultuur vaak een rol speelt, en dat hierop een straf moet worden aangepast.

Natuurlijk moet dit per zaak worden bekeken of dit zo is, maar als dit zo is, dan moet dat genoemd worden en een straf er op worden aangepast!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 12:15
Verwijderd
Citaat:
koelieboelie schreef op 09-06-2007 @ 13:10 :
nee dat heb ik ook nooit beweerd. Wel heb ik beweerd dat de culturele achtergrond wordt genegeerd omdat men bang is om te discrimineren, men durft niet te benoemen dat cultuur vaak een rol speelt, en dat hierop een straf moet worden aangepast.

Natuurlijk moet dit per zaak worden bekeken of dit zo is, maar als dit zo is, dan moet dat genoemd worden en een straf er op worden aangepast!
Ik denk niet dat men "bang" is te discrimineren, maar dat doe je nu eenmaal niet in een rechtsstaat. (wat Nederland niet volledig is, maar komt in de buurt)

Ik zie trouwens niet in wat dit met links of rechts te maken heeft. Echt zo'n onzincliché dat rechts 'daadkrachtig' is en links 'de problemen niet durft aan te pakken'. Het is bijv. rechts die te laf is de HRA aan te pakken.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 12:29
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2007 @ 13:15 :
Ik denk niet dat men "bang" is te discrimineren, maar dat doe je nu eenmaal niet in een rechtsstaat. (wat Nederland niet volledig is, maar komt in de buurt)

Ik zie trouwens niet in wat dit met links of rechts te maken heeft. Echt zo'n onzincliché dat rechts 'daadkrachtig' is en links 'de problemen niet durft aan te pakken'. Het is bijv. rechts die te laf is de HRA aan te pakken.
nee zo bedoelde ik het niet, weet je zelf ook heus wel. Want op die manier straffen is geen discriminatie, maar ze doen het niet omdat ze denken dat dat het wel is.

2) Ik heb ook niet gezegd dat rechts daadkrachtig is, juist het tegenovergestelde. Maar links heeft wél gezorgd voor die 'oh iedereen is gelijk 11!! en wie wat anders durft te zeggen is racscsisttt !' En daardoor is de grens niet meer realistisch. Natuurlijk is het probleem niet veroorzaakt door links, maar links
zorgt er wel voor dat het probleem moeilijk is aan te pakken.
En nu dr steeds meer verschil is in het kabinet en oppositie en er continu kamervragen worden gesteld, moties van wantrouwen worden gegeven, is geen enkele regering daadkrachtig genoeg om drastische veranderingen te kunnen doorvoeren. ( zie vorige post voor louis armstrong)
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 13:50
Magican
Magican is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 09-06-2007 @ 12:49 :
Ik zal er dan wel op ingaan

Nou dan kunnen we de rechters+ huidig rechtssysteem wel meteen afschaffen! Lekker makkelijk, iedereen dezelfde straf. Ongeacht motieveren, achtergrond, drijving, verleden, situatie enz.
Dat staat er toch niet. Er staat dat mensen van een bepaalde leeftijd die een misdrijf plegen zoals de tanden uit de bek slaan van een lerares, dat die mensen naar een millitair kamp zouden moeten.

Daar zou de rechter je mee kunnen straffen, dus dat hoeft niet aangepast te worden, en kruimeldieven kunnen gewoon door naar bureau Halt. Dus alleen bij serieuze misdrijven lijkt mij zoiets wenselijk. Wat ik dan ook zeg.
Oud 09-06-2007, 14:21
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Binnen de strafrechtsbedeling zijn er daadwerkelijk rechts links stromingen hoor
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 15:28
hookee
hookee is offline
Citaat:
... Het is bijv. rechts die te laf is de HRA aan te pakken.
Vreemde woordkeus;
laf (bn.)
1 zich door angst voor gevaar latende leiden => kleinhartig, kleinmoedig, labbekakkerig, lafhartig; <=> dapper, moedig
2 flauw, zouteloos
3 flauw, kinderachtig

In de keuze van rechts geen HRA afschaffing te willen (geldkwestie) zie ik geen laffe handeling.
Dit i.t.t. politici die geen daadkracht tonen tegen wangedrag. Het zogenaamde "pappen en nathouden" om maar zo ver mogelijk van elke vorm van discriminatie weg te blijven. Ook al is daar helemaal geen sprake van springen politici al in de verdediging.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 16:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het is bijv. rechts die te laf is de HRA aan te pakken.
Ik denk dat je daarover beter niet door kunt zeuren zonder eerst eens wat te lezen over hoe dat prijsmechanisme nu precies werkt.

De hypotheekrenteaftrek is bovendien totaal geen probleem. Het huizentekort en de daarmee samen gaande hoge prijzen zijn het probleem. Strijden tegen hypotheekrenteaftrek kan feitelijk uit twee motieven, onwetendheid over de oorzaken van de problemen op de woningmarkt, of uit botte afgunst op eigen bezit. Beiden zijn nu niet bepaald een rechtvaardig of correct streven.
Oud 09-06-2007, 17:50
Soundwave
Soundwave is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 08-06-2007 @ 21:28 :
Een racistisch misdrijf, dat lijkt mij echt niet het geval in deze situatie...
Dat lijkt mij wel, het is al langer bekend dat bepaalde groepen het opvallend vaak het systematisch op 'autochtonen' gemunt hebben. Zeker dit geval lijkt me een goed voorbeeld daarvan.
Oud 09-06-2007, 22:20
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Soundwave schreef op 09-06-2007 @ 18:50 :
Dat lijkt mij wel, het is al langer bekend dat bepaalde groepen het opvallend vaak het systematisch op 'autochtonen' gemunt hebben. Zeker dit geval lijkt me een goed voorbeeld daarvan.
Bij een racistisch misdrijf is er sprake van misdrijf gericht op mensen die ander huidskleur hebben waarvan de huidskleur de daadwerkelijke reden is van het misdrijf.
Deze gebeurtenis zie ik meer als een uit de hand gelopen situatie, waarbij dit niet de voornaamste reden is geweest.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 22:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 09-06-2007 @ 23:20 :
Deze gebeurtenis zie ik meer als een uit de hand gelopen situatie, waarbij dit niet de voornaamste reden is geweest.
Dat de groep direct begon te schelden op haar als zijnde blanke vrouw duidt wel degelijk op een ziekelijk superioriteitscomplex tegenover blanken en/of vrouwen, vaker aangeduid als racistisch denken. Zo'n vergevorderde ziekelijkheid dat ze bereid waren enorm geweldadig te zijn om hun superioriteit te 'handhaven'.

Conclusie is dat dit wel degelijk een standaard racistische hatecrime was, zelfs als dit niveau van geweld niet gepland was.
Oud 09-06-2007, 22:31
Nienna*
Nienna* is offline
Ze zei iets over opvoeding, daarmee over moeders, moeders zijn allochtonen heilig, dus slaan ze erop los.
En nee, over het algemeen heb ik niets tegen allochtonen. Ik ben alleen bang voor allochtonen zoals deze .
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 23:43
Verwijderd
Gewoon doodmaken, of het nu allochtonen zijn of niet. Zonde om nog gemeenschapsgeld te stoppen in de opvoeding van zulk tuig.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 00:22
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 09-06-2007 @ 13:10 :
Heb jij wel iets gevolgd van het klimaat in Lokeren, de laatste week? Ja, men durft wel te benoemen waar het probleem zit. Ja, zowat iedereen die mee beleid voert durft hier de culturele achtergrond mee aan te wijzen. In Lokeren is er simpelweg een groot probleem tussen allochtonen en autochtonen, of meer specifiek tussen Turken, Marokkanen en de rest van de bevolking. Dat hoeft niet eens veel meer te escaleren om een nationaal probleem tussen die bevolkingsgroepen te creeëren.

De enige reden waarom de nationale politiek heel zuinig is met commentaar over deze zaak, is omwille van de nakende verkiezingen. Eender welk standpunt een federaal policus zou innemen, het zou in het voordeel spelen van het VB. En daadkrachtig rechts? Mijn kloten, ja...
Oud 10-06-2007, 06:43
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-06-2007 @ 17:46 :
Ik denk dat je daarover beter niet door kunt zeuren zonder eerst eens wat te lezen over hoe dat prijsmechanisme nu precies werkt.

De hypotheekrenteaftrek is bovendien totaal geen probleem. Het huizentekort en de daarmee samen gaande hoge prijzen zijn het probleem. Strijden tegen hypotheekrenteaftrek kan feitelijk uit twee motieven, onwetendheid over de oorzaken van de problemen op de woningmarkt, of uit botte afgunst op eigen bezit. Beiden zijn nu niet bepaald een rechtvaardig of correct streven.
Voor iemand van 21 weet jij best wel veel.
En dan heb ik het over allerlei hande politieke zaken.
Ben jij niet stiekum die gast in die avatar?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 06:49
TheCreator
TheCreator is offline
Waarom zijn kinderen van imigranten nou "allochtoon" ?
Bestaat dit fenomeen van "stempel allochtoon tot 2-3 generaties wonende in Nederland"
nou ook in andere landen?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 06:57
TheCreator
TheCreator is offline
Hey, ik lees net dat een groot deel van het koningshuis ook gewoon nog allochtoon is... (hehehe)
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 08:47
hookee
hookee is offline
Citaat:
TheCreator schreef op 10-06-2007 @ 07:57 :
Hey, ik lees net dat een groot deel van het koningshuis ook gewoon nog allochtoon is... (hehehe)
Interessant dat je dit na je vraag zo zegt. Blijkbaar heb je bij het horen van de term allochtoon al iets negatiefs in gedachten en is het ironisch dat wat in NL als "opper Nederlands" wordt beschouwd allochtoon is.
Na het invoeren van het woord allochtoon nadat immigrant die negatieve klank had gekregen is er nog niets veranderd. Het wordt wat duidelijker nu er Westers- of niet-Westers voor wordt geplakt.
Het vreemde is dat we bijvoorbeeld Nederlandse Chinezen veel minder gauw allochtoon noemen (al zijn die echt niet westers.
Het zit 'm dus niet in het stempel allochtoon wat de negatieve klank veroorzaakt maar meer in de groep die 'm opgedrukt krijgt.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 10:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
TheCreator schreef op 10-06-2007 @ 07:43 :
Voor iemand van 21 weet jij best wel veel.
En dan heb ik het over allerlei hande politieke zaken.
Ben jij niet stiekum die gast in die avatar?
Naah, in dit geval valt het onder het gebied van mijn studie en heb ik een hoogleraar (Hooimeijer) waarmee je aardig kan praten, die zich bezig houdt met het analyseren en voorspellen van de woningmarkt. Ga je praten met zo iemand dan kom je vanzelf dingen te weten en plekken en personen waar informatie te halen is die je niet snel tegen komt. Verder ben ik vrij veel met politiek bezig, op lokaal niveau sowieso, en ik heb het geluk dat in het lokale bestuur en de lokale fractie (in het duale stelsel zijn die niet langer mogelijk dezelfde) die behoorlijk wat mensen kennen en goed op de hoogte zijn. Ter illustratie, voor de afgelopen ledenvergadering kwam Hoogervorst spreken, er lopen mensen rond in de fractie met een netwerk waarmee ze gewoon kunnen zeggen 'oh, ik regel wel dat die hier naartoe komt'.
Citaat:
TheCreator schreef op 10-06-2007 @ 07:49 :
Waarom zijn kinderen van imigranten nou "allochtoon" ?
Bestaat dit fenomeen van "stempel allochtoon tot 2-3 generaties wonende in Nederland"
nou ook in andere landen?
Uhm, 3e generatie allochtonen bestaan feitelijk niet. De meestgebruikte (CBS) definitie van een allochtoon is iemand die in het buitenland is geboren en/of waarvan minstens een van de ouders in het buitenland is geboren.

Krijgen twee 2e generatie allochtonen die beiden uit Nederland komen een kind, dan is die dus autochtoon. Kwam een de partners uit het buitenland, dan valt het kind onder de 2e generatie. 3e generatie is een term om een bepaald tijdsvak aan te duiden denk ik.

De term is zo ontzettend breed dat er subtermen als 'westerse allochtonen' en 'niet-westerse allochtonen' bij zijn komen kijken om groepen acurater te kunnen omschrijven.
Oud 10-06-2007, 11:37
Young Predator
Allochtoon of niet, als ik zou verhuizen naar het buitenland zou ik nog steeds geen mensen 'verbouwen', laat staan dat ik toesta dat mijn kinderen dat zouden doen, vanuit welk oogpunt bekeken dan ook.
Oud 10-06-2007, 12:07
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 07-06-2007 @ 17:19 :

Er is gewoon geen verband tussen huidskleur en gedrag. De pigmentcellen in je huid hebben gewoon geen effect op je hersenen.
Wel tussen de Nederlandse en Marokkaanse cultuur.
Oud 11-06-2007, 16:35
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Magican schreef op 09-06-2007 @ 14:50 :
Dat staat er toch niet. Er staat dat mensen van een bepaalde leeftijd die een misdrijf plegen zoals de tanden uit de bek slaan van een lerares, dat die mensen naar een millitair kamp zouden moeten.

Daar zou de rechter je mee kunnen straffen, dus dat hoeft niet aangepast te worden, en kruimeldieven kunnen gewoon door naar bureau Halt. Dus alleen bij serieuze misdrijven lijkt mij zoiets wenselijk. Wat ik dan ook zeg.
moeten. dus het staat er wel. laat de rechters zelf bepalen of een militair kamp effect zal hebben of niet.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 16:36
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Young Predator schreef op 10-06-2007 @ 12:37 :
Allochtoon of niet, als ik zou verhuizen naar het buitenland zou ik nog steeds geen mensen 'verbouwen', laat staan dat ik toesta dat mijn kinderen dat zouden doen, vanuit welk oogpunt bekeken dan ook.
ja, maar jij bent ook dan wel een stereotiep westers product. Met je westerse waarden en normen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 16:55
hookee
hookee is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 11-06-2007 @ 17:36 :
ja, maar jij bent ook dan wel een stereotiep westers product. Met je westerse waarden en normen.
Je vergat "superieure"
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 17:12
Magican
Magican is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 11-06-2007 @ 17:35 :
moeten. dus het staat er wel. laat de rechters zelf bepalen of een militair kamp effect zal hebben of niet.
Goed, een militair kamp zou een mogelijkheid van straffen moeten zijn. Als dit al zo is, mijn excuus, dan moet ik me voortaan beter inlezen.
Oud 11-06-2007, 19:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 11-06-2007 @ 17:36 :
Daaruit spreekt dat gebruik van geweld tegen vrouwen en andere etnische groepen om je geveinsde superioriteit af te dwingen een waarde is die slechts subjectief te beoordelen is, en onder cultuurrelativisme goedgekeurd zou moeten worden..

Dat bedoelde je er toch niet werkelijk mee te zeggen hoop ik?
Oud 11-06-2007, 21:23
Young Predator
Citaat:
Ten eerste: persoonlijk hoeven we niet te worden.
Ten tweede: hoezo stereotiep? Ik zal van niemand accepteren dat ze anderen pijn of kwaad aan doen. Als wij Nederlanders zo zouden denken zou er vaker werk van gemaakt worden.
Oud 12-06-2007, 00:33
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-06-2007 @ 11:25 :
De term is zo ontzettend breed dat er subtermen als 'westerse allochtonen' en 'niet-westerse allochtonen' bij zijn komen kijken om groepen acurater te kunnen omschrijven.
Doen andere landen dit nou ook, dat zo erg vefijnd definieren van een "bepaalde type" allochtoon?
En wat houdt "westerse en niet westerse allochtonen" ook alweer in?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten