Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2011, 20:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zonde om op te eten zeg, wow!
Oud 28-07-2011, 12:56
Hawahaai
Hawahaai is offline
Volgens mij kan/mag dit topic nog best een up gebruiken? Bakt er niemand meer?

Ik heb vandaag met zo'n kant-en-klare broodmix een meergranenbrood gebakken in de oven. Het resultaat was goed. Als die mix op is, ga ik het eens proberen door zelf ingrediënten bij elkaar te gooien.
Oud 28-07-2011, 14:09
Verwijderd
Ik bak niet vaak meer (is zo slecht voor de lijn ), maar heb nog wel leuke plaatjes.

Mijn grootste trots:

Cakejes met een rondje marsepein er op. De zee is gemaakt van piping gel, het zand is lichte basterdsuiker. De figuurtjes zijn gemaakt van marsepein.

En deze is van vorige week:

Naturel biscuit met vulling van banketbakkersroom en bokkepootjesroom en bekleed met marsepein. Het lieveheersbeestje is ook geboetseerd met marsepein.
Oud 28-07-2011, 20:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het idee dat mijn oven niet meer zo goed meer is dus ik bak niet meer zoveel meer. Had voor m'n verjaardag een cake en brownies gebakken en die waren allebei na veel langer dan op de verpakking stond nog steeds niet gaar dus dat werd het niet. Afgelopen weekend een cake gebakken en die was na anderhalf uur wel goed maar wel heter en langer dan op de verpakking stond dus het is wel erg lastig.
Oud 29-07-2011, 04:28
Verwijderd
Citaat:
Ik heb het idee dat mijn oven niet meer zo goed meer is dus ik bak niet meer zoveel meer. Had voor m'n verjaardag een cake en brownies gebakken en die waren allebei na veel langer dan op de verpakking stond nog steeds niet gaar dus dat werd het niet. Afgelopen weekend een cake gebakken en die was na anderhalf uur wel goed maar wel heter en langer dan op de verpakking stond dus het is wel erg lastig.
Is het dan geen idee om een thermometertje in je oven te hangen? Want dit klinkt alsof je oven gewoon minder warm wordt dan hij zou moeten worden.
Oud 29-07-2011, 08:22
Edelweiss
Edelweiss is offline
Ik heb gister kwarktaart gebakken
Oud 29-07-2011, 09:32
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
ik heb een nieuwe keuken sinds begin maart, mét oven, dus ik ben heerlijk aan het bakken geslagen de voorbije vier maanden
frangipanetaart, cake, koekjes, quiches, pizza's...

vorige week heb ik koekjes gebakken met appelconfituur. ik had appelconfituur gemaakt, maar die was veel te zoet naar onze zin (en bijgevolg aten we er niet van ), en toen kreeg ik het lumineuze idee om er koekjes mee te bakken: ik had een receptje van chocolade haverkoekjes waar wat appelmoes (en uiteraard ook suiker) bij moest, dus dacht ik ... appelmoes + suiker = confituur *idee!*

dus: men neme ofwel 115gr appelmoes, 2el appelsap en 300gr rietsuiker, of gewoon een pot appelconfituur van 400gr en men mixt dat met 115gr boter tot een luchtig geheel. dan neem je een kopje waarin je 50ml kokend water mengt met 1tl zuiveringszout (natriumbicarbonaat of maagzout) en 1tl amandelextract en doe je dit bij de rest. (dit heb ik niet gedaan: ik heb gewoon een geutje water en wat maagzout bij de rest gekieperd, en de koekjes zijn niet mislukt, so there)
dan neem je 125gr havervlokken, 280gr bloem en een snufje zout, en dat meng je geleidelijk onder het appelmengsel. flink roeren!! dan doe je daar zo'n 50gr chocoladestukjes bij.
daarmee maak je 24 hoopjes op twee bakplaten (met bakpapier, voldoende tussenruimte laten!)
15min bakken op 200°C (of tot ze goudbruin zijn) - et voilà

ik vind ze lekker.

dit geeft ook lekkere koekjes (sprits-achtig), weinig ingrediënten nodig, weinig werk, en dus supersnel klaar:
115gr boter mixen met 55gr poedersuiker, 125gr bloem erover zeven en mengen tot een glad deeg. met een spuitzak met een gekartelde spuitmond kan je dan van die 'lange vingers' spuiten op bakplaten met bakpapier. 15 min op 180°C bakken
je kan de uiteinden doppen in gesmolten chocolade die je daarna weer laat hard worden, maar gewoon zo zijn ze ook erg jummie
Oud 29-07-2011, 09:33
blauw engeltje
ohw ja, en mijn applecrumblepie was ook heerlijk
Oud 29-07-2011, 18:21
AzN
AzN is offline
Nou, mijn creatie van vandaag: 'n kersenyoghurttaart .
Oud 29-07-2011, 19:29
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik kreeg van een buurvrouw een zak vol blauwe pruimen en heb dus maar pruimencrumble gemaakt. Recept van internet geplukt en wat aangepast. Het zag er wat anders uit dan de pruimencrumble zoals mijn moeder die altijd maakt, maar het smaakte even goed.
Oud 31-07-2011, 07:23
Edelweiss
Edelweiss is offline
Ik ga die spritsdingen van jou (blauw engeltje) een keer proberen
Oud 01-08-2011, 15:32
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb vandaag cupcakes met frosting gemaakt. De cupcakes zien er goed uit ( ik heb ze alleen nog niet geproefd ze smaken prima!). Helaas had ik het recept van de frosting niet nauwkeurig genoeg gelezen, waardoor die niet helemaal stevig genoeg is geworden. Volgende keer beter, dus.

Laatst gewijzigd op 02-08-2011 om 07:30.
Oud 01-08-2011, 17:18
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Is het dan geen idee om een thermometertje in je oven te hangen? Want dit klinkt alsof je oven gewoon minder warm wordt dan hij zou moeten worden.
Dat is best een goed idee Denk namelijk ook dat het daar aan ligt. Iemand enig idee waar ik die voor weinig geld kan kopen? En neemt dat niet heel veel plek in want ik heb maar een klein oventje.
Oud 01-08-2011, 23:45
sicilion
sicilion is offline
Citaat:
Ik heb vandaag cupcakes met frosting gemaakt. De cupcakes zien er goed uit (ik heb ze alleen nog niet geproefd). Helaas had ik het recept van de frosting niet nauwkeurig genoeg gelezen, waardoor die niet helemaal stevig genoeg is geworden. Volgende keer beter, dus.
Haha, ik had echt precies hetzelfde vandaag! Uiteindelijk een beetje lopen knoeien met het frosting mengsel (een boter creme) en er toch iets fatsoenlijks van gemaakt!

Result!
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 254709_2301551897668_1215328489_32827202_3071061_n.jpg (76.1 KB, 10x gelezen)
Oud 07-08-2011, 07:03
blauw engeltje
Citaat:
Haha, ik had echt precies hetzelfde vandaag! Uiteindelijk een beetje lopen knoeien met het frosting mengsel (een boter creme) en er toch iets fatsoenlijks van gemaakt!

Result!
oh jum, ziet er lekker uit!
Oud 19-08-2011, 16:14
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb nog een keer met zo'n broodmix een brood gebakken. Zo direct uit de oven opeten is echt heerlijk <3
En nu staan er mini-appelflapjes in de oven. Een test, want eigenlijk wil ik die trakteren als ik jarig ben, maar dan moet ik het dus wel kunnen maken (en vanavond is er eventueel opeet-hulp)
Oud 21-08-2011, 18:02
AlopiA
AlopiA is offline
Chocoladeflapjes zijn ook lekker! Maak je hetzelfde als appelflapjes, maar dan met een stuk pure chocolade erin. Afbakken, warm opeten. Nom
Oud 21-08-2011, 22:30
dennis018
dennis018 is offline
vandaag zelf aardbeien jam gemaakt!! had gister op de markt 4 bakken van 500gram aardbeien voor 2 euro gescoord...
morgen probere moest vandaag afkoelen hopelijk lekker!! (weet iemand btw hoelang dat houdbaar is zelfgemaakte jam?)
Oud 22-08-2011, 07:05
Hawahaai
Hawahaai is offline
Als je er genoeg suiker in hebt verwerkt en je hebt het goed verpakt, is dat best lang houdbaar.
Oud 25-08-2011, 18:41
blauw engeltje
ik heb de voorbije maanden aardbeienconfituur, appelconfituur, gele pruimenconfituur, blauwepruimenconfituur, perzikenconfituur en rabarberconfituur gemaakt
Oud 31-08-2011, 16:28
Hawahaai
Hawahaai is offline
Misschien eigenlijk niet het juiste topic, maar om hier nou een eigen topic voor te openen...
Binnenkort ben ik jarig en ga ik de kindjes op mijn werk (basisschool) trakteren. Nou is het beleid dat we gezonde traktaties stimuleren, dus moet ik zelf ook het goede voorbeeld geven.
Hoe ongezond zijn (zelfgemaakte, kleine) appelflapjes?
Oud 31-08-2011, 19:46
AzN
AzN is offline
Ga je toevallig dit recept gebruiken? Met Koopmans Bladerdeeg zou je dan uitkomen op 75 KCal en 2 gram verzadigd vet aan bladerdeeg per appelflapje (1/2 plakje bladerdeeg per stuk namelijk). Één zakje vanillesuiker, één eetlepel suiker en één ei verdeeld over 10 stuks lijkt me verder erg verantwoord hoor. Ter vergelijking: Liga MilkBreak (Melk) levert 90 KCal en 1,6 gram verzadigd vet per biscuit.
Oud 31-08-2011, 20:54
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik had niet specifiek dit recept in mijn hoofd, maar daar komt het wel op neer, ja. In ieder geval dat formaat bladerdeeg per stuk. Ik zal nog even verder kijken, maar als ik niets leukers weet, worden het dus appelflapjes .

Al is een soepstengel/kaasstengel met een vingerpopje erop ook erg leuk, maar ik zit nogal krap in mijn tijd, dus kan moeilijk naar de winkel om zoiets te zoeken.
Oud 31-08-2011, 21:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vingerpopjes hebben ze voor weinig geld bij Ikea en die is tot laat open. Weet niet of die bij jou ergens in de buurt zit? Appelflapjes hebben bij mij niet echt een gezond imago ook al valt het dus wel mee.
Oud 01-09-2011, 19:10
Hawahaai
Hawahaai is offline
Offtopic: @Daantje_0705: ik weet het, maar we zitten midden in een verbouwing en de dichtstbijzijnde ikea is een uur rijden (helaas, voor de verhuizing was dat 10 minuten).

Edit: ik heb de knoop doorgehakt: ik trakteer "mijn" kindjes een soepstengel met een soort van ringetje er aan. Weinig werk (want weinig tijd), toch leuk en gezond.

Laatst gewijzigd op 05-09-2011 om 13:28.
Oud 05-09-2011, 13:30
Hawahaai
Hawahaai is offline
En om dan ook ontopic te blijven:

Voor mijn verjaardagsfeestje heb ik besloten dat ik appelflappen, cupcakes en een kwarktaart ga maken (en dan koop ik nog een kruimelvlaai). Dus ik heb binnenkort nog wat te doen .
Oud 08-09-2011, 11:43
blauw engeltje
gezonde koekskens!

2 kopjes muesli
2 kopjes havermout
2 kopjes bloem
2 kopjes donkere kandijsuiker
2 (grote) eieren
1 kopje gedroogde vruchten (bijvoorbeeld rozijnen, of gedroogde cranberries of stukjes abrikoos ofzo is misschien ook lekker)
75gr boter
een theelepeltje kaneel en een theelepeltje maagzout

alles goed mengen met je handen tot je een vrij vaste droge deeg krijgt, en 20 min bakken op 150°C

je kan één grote platte koek maken en daarin met de achterkant van een mes strepen trekken om na het bakken te breken (zelfgebakken granen-energierepen ), of je kan kleinere koekjes maken, maar het is een plakkerige boel dus daar ben je dan wel even mee bezig

Oud 08-09-2011, 12:12
CuwleMandarijn
CuwleMandarijn is offline
zo als ik thuis ben ga ik choco fudge taart maken(ben uitgenodigd voor high thea) ik laat wel een foto zien voor dat ie er niet meer is xD
Oud 08-09-2011, 19:33
Verwijderd
Ik heb samen met een huisgenoot een marshmallowkoepel gevuld met chocolademousse geproduceerd!

Het was echt teringwerk om het te maken, want je begint namelijk zo:

en daar zijn we een uur mee bezig geweest

Maar hij is HEERLIJK!
Oud 08-09-2011, 20:14
blauw engeltje
Citaat:
Ik heb samen met een huisgenoot een marshmallowkoepel gevuld met chocolademousse geproduceerd!

[afbeelding]

Het was echt teringwerk om het te maken, want je begint namelijk zo:
[afbeelding]

en daar zijn we een uur mee bezig geweest

Maar hij is HEERLIJK!
gaaf!
Oud 08-09-2011, 20:26
Verwijderd
Ik vond 'm ook zó cool ! We gaan (ik + willekeurige huisgenoot) elke week iets maken. Kan een taart / cake / andersoortig iets zijn, maar wel de bedoeling dat het als toetje gegeten kan gaan worden. Dus! Jullie krijgen vanaf nu elke week een bijdrage van mij !
Oud 09-09-2011, 12:58
Neko*
Neko* is offline
Leuk! En ziet er ook nog eens vrolijk & lekker uit.
Oud 10-09-2011, 16:09
blauw engeltje
niet gebakken, wel zoet

ik heb vanmorgen sinaasappelconfituur-met-kaneel gemaakt, en bananensinaasconfituur lekkerrrrrrrrrr!!
Oud 10-09-2011, 16:11
Verwijderd
Het plan voor volgende week: Koekkruidentaart met Amaretto en chocoladeglazuur
Oud 14-09-2011, 19:02
Verwijderd
Mijn creatie van de week!

Het is een koekkruidentaart met amaretto en chocoladeglazuur. Het is súperlekker, en vooral de chocoladeglazuur is supergoed gelukt!

Oud 15-09-2011, 10:53
Verwijderd
Ziet er erg lekker uit!
Ik heb gisteren een regenboogtaart gebakken. Nog geen foto's, want hij is nog niet aangesneden. Ben benieuwd of hij mooi is geworden aan de binnenkant.
Oud 16-09-2011, 21:39
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb vanmiddag appelflappen, cupcakes met botercreme en een kwarktaart (uit zo'n kant-en-klaar-pak) gemaakt. Was wel even doorwerken!
Oud 17-09-2011, 17:54
kim berge
kim berge is offline
ik ga morgen denk ik met mijn ma een havermout appeltaart maken

dit is het recept:
500 gram zelfrijzend bakmeel
500 gram bruine suiker
250 gram havermout
400 gram gesmolten boter
dit in de mixer
1 kilo appels
rozijnen en kaneel
de appels fijn snijden en door elkaar heen mengen

het deeg wat je hebt op een bakplaat gooien
appels met rozijnen en kaneel er over heen gooien
en dit dan 45 min in de oven op 160/170 graden aflaten koelen
in stuken haken met een spatel en in een bak stopen of op eten
ligt aan de stuken maar het is minimaal 4 personen en maximaal 12 ligt aan je stuken
Oud 21-09-2011, 11:18
Verwijderd
Ik wil brownies maken deze week , maar wij hebben geen vierkante bakvorm in het huis en ik heb hem zelf ook niet. Waar kan je een vierkante lage bakvorm vandaan halen? Volgens de webshop van blokker en hema en alles hebben ze het daar niet namelijk

Kan het eventueel ook in een ovenschaal?
Oud 21-09-2011, 12:10
Verwijderd
Die bakvormen kun je bestellen op deleukstetaartenshop.nl
Of andere taartgerelateerdewebshops. Wees gewaarschuwd, ALLES op die site is leuk en je geeft er makkelijk veel te veel geld uit
Oud 21-09-2011, 12:13
Verwijderd
Oh top.

*gaatfaillietnu*
Oud 21-09-2011, 19:03
Verwijderd
@Apate: Heb je recepten van die twee dingen die je gemaakt hebt? Ziet er goed uit!

Ik heb een tijd terug zelf pindakoekjes gemaakt. Het maken was écht geen moeite en ze waren superlekker. Als ze uit te oven komen, zijn ze nog zacht, maar na een kwartiertje ofzo worden ze hard. Ze zijn echt super, het recept:

500 gram ongezouten pinda's fijn hakken. 3 eiwitten stijf kloppen met ongeveer 100 gram poedersuiker. Beetje zout toevoegen. Als dit stijf is, voeg je nog een keer 100 gram poedersuiker toe, met alle pinda's. Goed door elkaar roeren en met twee lepels hoopjes maken op de met bakpapier beklede bakplaat. Bak op ongeveer 150 graden in de oven, en ik meen dat wij ze 20 minuten in de oven hebben gehad, maar dat is even aftasten. Daarna wel even af laten koelen, dan pas worden ze hard. Echt heel erg lekker
Oud 23-09-2011, 20:58
Verwijderd
Ik zal straks even de recepten voor je overtypen SA!

Vandaag, hebben wij brownies geproduceerd. Ze zijn stevig en zacht <3
Oud 26-09-2011, 08:13
Isengrim
Isengrim is offline
@Apate: Bij de xenos hebben ze best wat bakvormen en volgens mij bij de hema ook hoor, alleen staat niet alles op de webshop.

Mijn huisgenootje en ik hebben laatst bosvruchtencupcakes gemaakt.
- cake beslag (i.e. 1 deel bloem, 1 deel boter, 1 deel suiker + eieren)
- doosje bosvruchten uit de diepvries van de ah

Supersimpel en superlekker.

Wij hebben alleen een probleem de laatste tijd:
We doen iedere keer hetzelfde basis beslag, alleen bij de laatste paar keer zijn de cupcakejes SUPERvet, het loopt echt uit de bakvorm bijna. Ik snap echt niet hoe dat kan eigenlijk... Is de euroshopper boter van de AH zoveel vetter dan de goedkoopste boter van de Super de Boer? Zelfs toen we 300g bloem, 300 g suiker en 250 g boter deden lekten de cakejes van het vet.
Oud 26-09-2011, 08:20
CuwleMandarijn
CuwleMandarijn is offline
misschien dat ik vandaag een marshmallow fudge taart maak met afrikaanse bloemen(van marsepijn) ik weet niet of ik alle ingrediënten daarvoor heb maar ik zie wel
Oud 26-09-2011, 14:01
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik kreeg dit weekend een cupcakebakblik, dus die ging ik uittesten vandaag. Helaas bleek het blik niet in mijn oven te passen, maar toen had ik het beslag al gemaakt. Dus dan maar weer ietwat uitgezakte cupcakes gemaakt. En ik ga, als de oven afgekoeld is, nog proberen om marshmallowfondant te maken. Ben benieuwd.
En ik heb vandaag ook een blauwe-druiven-uit-eigen-tuin-crumble gemaakt. Ik heb hetzelfde recept gepakt als voor de pruimencrumble van laatst, maar dan met wat meer suiker, omdat de druiven lang niet zo zoet zijn. Vanavond ga ik 'm eten als toetje.
Oud 26-09-2011, 21:13
blauw engeltje
Citaat:
@Apate: Bij de xenos hebben ze best wat bakvormen en volgens mij bij de hema ook hoor, alleen staat niet alles op de webshop.

Mijn huisgenootje en ik hebben laatst bosvruchtencupcakes gemaakt.
- cake beslag (i.e. 1 deel bloem, 1 deel boter, 1 deel suiker + eieren)
- doosje bosvruchten uit de diepvries van de ah

Supersimpel en superlekker.

Wij hebben alleen een probleem de laatste tijd:
We doen iedere keer hetzelfde basis beslag, alleen bij de laatste paar keer zijn de cupcakejes SUPERvet, het loopt echt uit de bakvorm bijna. Ik snap echt niet hoe dat kan eigenlijk... Is de euroshopper boter van de AH zoveel vetter dan de goedkoopste boter van de Super de Boer? Zelfs toen we 300g bloem, 300 g suiker en 250 g boter deden lekten de cakejes van het vet.
1 deel boter op 1 bloem en 1 suiker, dat is ook wel echt een belachelijk grote hoeveelheid vet, if you don't mind my saying so
ik doe 4 eieren, 250gr bloem, 250gr suiker en 160gr boter, maakt prima cake!
Oud 27-09-2011, 09:13
Isengrim
Isengrim is offline
Citaat:
1 deel boter op 1 bloem en 1 suiker, dat is ook wel echt een belachelijk grote hoeveelheid vet, if you don't mind my saying so
ik doe 4 eieren, 250gr bloem, 250gr suiker en 160gr boter, maakt prima cake!
Nou ja, dat is het basis recept, voor zover ik het weet.
En voor we de margarine van de AH gingen gebruiken ging dat dus ook gewoon goed.
Oud 27-09-2011, 15:30
AlopiA
AlopiA is offline
Het basisrecept voor cake is inderdaad van alles 1 deel, dus:
50 bloem, 50 suiker, 50 boter, 50 gr ei (= ongeveer 1 ei).

Wat er mis gaat met je cakejes weet ik niet, weet je zeker dat je het beslag goed gemaakt hebt? Alles goed afgewogen enzo?
Oud 27-09-2011, 20:14
indigo
indigo is offline
Zondag heb ik voor mijn verjaardag perenclafoutis en kwarktaart gemaakt, het was erg lekker:

Perenclafoutis voor 8-10personen (1,5 grote ovenschaal vol)

1. Schil en halveer 6 peren en haal het klokhuis eruit.
2. Rasp de schil van 1-1,5 citroen en pers deze uit.
3. Marineer de peren 30 minuten in 3 eetlepels kaneellikeur (ik had kirsch, was ook prima), het sap van 1,5 citroen en een schepje basterdsuiker.
4. Verwarm de oven voor op 180gr.
5. Klop 6 eieren met 110g witte basterdsuiker tot een romig mengsel.
6. Meng er 175 g bloem en 1,5 theelepel kaneel door en een snufje zout. (Ik heb er nog meer bloem bij gedaan om het wat meer taartachtig te maken.)
7. Door het beslag schep je dan 40g zachte boter (of 3 eetlepels olijfolie), 150 ml crème fraîche en ook nog een scheutje melk.
8. Vet de ovenschaal in en leg de gemarineerde peren erin met de spitse kant naar het midden. (Ik heb ze in drieen gesneden omdat het anders niet mooi uitkwam.)
9. Schenk het beslag over de peren en bak hem in ongeveer 50 minuten gaar in de oven.
10. Rooster ondertussen een zakje geschaafde amandelen.
11. Serveer de clafoutis met poedersuiker, geschaafde amandelen en een lekker bolletje ijs of slagroom.

Regels voor berichten