Advertentie | |
|
![]() |
|
ik heb een nieuwe keuken sinds begin maart, mét oven, dus ik ben heerlijk aan het bakken geslagen de voorbije vier maanden
![]() frangipanetaart, cake, koekjes, quiches, pizza's... vorige week heb ik koekjes gebakken met appelconfituur. ik had appelconfituur gemaakt, maar die was veel te zoet naar onze zin (en bijgevolg aten we er niet van ![]() dus: men neme ofwel 115gr appelmoes, 2el appelsap en 300gr rietsuiker, of gewoon een pot appelconfituur van 400gr ![]() dan neem je 125gr havervlokken, 280gr bloem en een snufje zout, en dat meng je geleidelijk onder het appelmengsel. flink roeren!! dan doe je daar zo'n 50gr chocoladestukjes bij. daarmee maak je 24 hoopjes op twee bakplaten (met bakpapier, voldoende tussenruimte laten!) 15min bakken op 200°C (of tot ze goudbruin zijn) - et voilà ![]() ik vind ze lekker. dit geeft ook lekkere koekjes (sprits-achtig), weinig ingrediënten nodig, weinig werk, en dus supersnel klaar: 115gr boter mixen met 55gr poedersuiker, 125gr bloem erover zeven en mengen tot een glad deeg. met een spuitzak met een gekartelde spuitmond kan je dan van die 'lange vingers' spuiten op bakplaten met bakpapier. 15 min op 180°C bakken je kan de uiteinden doppen in gesmolten chocolade die je daarna weer laat hard worden, maar gewoon zo zijn ze ook erg jummie ![]() |
![]() |
|
Ik heb vandaag cupcakes met frosting gemaakt. De cupcakes zien er goed uit (
Laatst gewijzigd op 02-08-2011 om 07:30. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Result!
|
Ik heb nog een keer met zo'n broodmix een brood gebakken. Zo direct uit de oven opeten is echt heerlijk <3
En nu staan er mini-appelflapjes in de oven. Een test, want eigenlijk wil ik die trakteren als ik jarig ben, maar dan moet ik het dus wel kunnen maken ![]() |
![]() |
|
Als je er genoeg suiker in hebt verwerkt en je hebt het goed verpakt, is dat best lang houdbaar.
|
![]() |
|
Misschien eigenlijk niet het juiste topic, maar om hier nou een eigen topic voor te openen...
Binnenkort ben ik jarig en ga ik de kindjes op mijn werk (basisschool) trakteren. Nou is het beleid dat we gezonde traktaties stimuleren, dus moet ik zelf ook het goede voorbeeld geven. Hoe ongezond zijn (zelfgemaakte, kleine) appelflapjes? |
![]() |
|
Ga je toevallig dit recept gebruiken?
![]()
|
Ik had niet specifiek dit recept in mijn hoofd, maar daar komt het wel op neer, ja. In ieder geval dat formaat bladerdeeg per stuk. Ik zal nog even verder kijken, maar als ik niets leukers weet, worden het dus appelflapjes
![]() Al is een soepstengel/kaasstengel met een vingerpopje erop ook erg leuk, maar ik zit nogal krap in mijn tijd, dus kan moeilijk naar de winkel om zoiets te zoeken. |
![]() |
|
Vingerpopjes hebben ze voor weinig geld bij Ikea en die is tot laat open. Weet niet of die bij jou ergens in de buurt zit? Appelflapjes hebben bij mij niet echt een gezond imago ook al valt het dus wel mee.
|
Offtopic: @Daantje_0705: ik weet het, maar we zitten midden in een verbouwing en de dichtstbijzijnde ikea is een uur rijden (helaas, voor de verhuizing was dat 10 minuten).
Edit: ik heb de knoop doorgehakt: ik trakteer "mijn" kindjes een soepstengel met een soort van ringetje er aan. Weinig werk (want weinig tijd), toch leuk en gezond. Laatst gewijzigd op 05-09-2011 om 13:28. |
![]() |
|
gezonde koekskens!
2 kopjes muesli 2 kopjes havermout 2 kopjes bloem 2 kopjes donkere kandijsuiker 2 (grote) eieren 1 kopje gedroogde vruchten (bijvoorbeeld rozijnen, of gedroogde cranberries of stukjes abrikoos ofzo is misschien ook lekker) 75gr boter een theelepeltje kaneel en een theelepeltje maagzout alles goed mengen met je handen tot je een vrij vaste droge deeg krijgt, en 20 min bakken op 150°C je kan één grote platte koek maken en daarin met de achterkant van een mes strepen trekken om na het bakken te breken (zelfgebakken granen-energierepen ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
ik ga morgen denk ik met mijn ma een havermout appeltaart maken
dit is het recept: 500 gram zelfrijzend bakmeel 500 gram bruine suiker 250 gram havermout 400 gram gesmolten boter dit in de mixer 1 kilo appels rozijnen en kaneel de appels fijn snijden en door elkaar heen mengen het deeg wat je hebt op een bakplaat gooien appels met rozijnen en kaneel er over heen gooien en dit dan 45 min in de oven op 160/170 graden aflaten koelen in stuken haken met een spatel en in een bak stopen of op eten ligt aan de stuken maar het is minimaal 4 personen en maximaal 12 ligt aan je stuken
|
Verwijderd
|
Ik wil brownies maken deze week
![]() ![]() Kan het eventueel ook in een ovenschaal? |
![]() |
|
Verwijderd
|
@Apate: Heb je recepten van die twee dingen die je gemaakt hebt? Ziet er goed uit!
Ik heb een tijd terug zelf pindakoekjes gemaakt. Het maken was écht geen moeite en ze waren superlekker. Als ze uit te oven komen, zijn ze nog zacht, maar na een kwartiertje ofzo worden ze hard. Ze zijn echt super, het recept: 500 gram ongezouten pinda's fijn hakken. 3 eiwitten stijf kloppen met ongeveer 100 gram poedersuiker. Beetje zout toevoegen. Als dit stijf is, voeg je nog een keer 100 gram poedersuiker toe, met alle pinda's. Goed door elkaar roeren en met twee lepels hoopjes maken op de met bakpapier beklede bakplaat. Bak op ongeveer 150 graden in de oven, en ik meen dat wij ze 20 minuten in de oven hebben gehad, maar dat is even aftasten. Daarna wel even af laten koelen, dan pas worden ze hard. Echt heel erg lekker ![]() |
![]() |
|
@Apate: Bij de xenos hebben ze best wat bakvormen en volgens mij bij de hema ook hoor, alleen staat niet alles op de webshop.
![]() Mijn huisgenootje en ik hebben laatst bosvruchtencupcakes gemaakt. - cake beslag (i.e. 1 deel bloem, 1 deel boter, 1 deel suiker + eieren) - doosje bosvruchten uit de diepvries van de ah Supersimpel en superlekker. ![]() Wij hebben alleen een probleem de laatste tijd: We doen iedere keer hetzelfde basis beslag, alleen bij de laatste paar keer zijn de cupcakejes SUPERvet, het loopt echt uit de bakvorm bijna. Ik snap echt niet hoe dat kan eigenlijk... Is de euroshopper boter van de AH zoveel vetter dan de goedkoopste boter van de Super de Boer? ![]() ![]()
|
misschien dat ik vandaag een marshmallow fudge taart maak met afrikaanse bloemen(van marsepijn) ik weet niet of ik alle ingrediënten daarvoor heb maar ik zie wel
|
Ik kreeg dit weekend een cupcakebakblik, dus die ging ik uittesten vandaag. Helaas bleek het blik niet in mijn oven te passen, maar toen had ik het beslag al gemaakt. Dus dan maar weer ietwat uitgezakte cupcakes gemaakt. En ik ga, als de oven afgekoeld is, nog proberen om marshmallowfondant te maken. Ben benieuwd.
En ik heb vandaag ook een blauwe-druiven-uit-eigen-tuin-crumble gemaakt. Ik heb hetzelfde recept gepakt als voor de pruimencrumble van laatst, maar dan met wat meer suiker, omdat de druiven lang niet zo zoet zijn. Vanavond ga ik 'm eten als toetje. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ik doe 4 eieren, 250gr bloem, 250gr suiker en 160gr boter, maakt prima cake! |
![]() |
||
Citaat:
![]() En voor we de margarine van de AH gingen gebruiken ging dat dus ook gewoon goed. ![]()
|
Het basisrecept voor cake is inderdaad van alles 1 deel, dus:
50 bloem, 50 suiker, 50 boter, 50 gr ei (= ongeveer 1 ei). Wat er mis gaat met je cakejes weet ik niet, weet je zeker dat je het beslag goed gemaakt hebt? Alles goed afgewogen enzo?
|
Zondag heb ik voor mijn verjaardag perenclafoutis en kwarktaart gemaakt, het was erg lekker:
Perenclafoutis voor 8-10personen (1,5 grote ovenschaal vol) 1. Schil en halveer 6 peren en haal het klokhuis eruit. 2. Rasp de schil van 1-1,5 citroen en pers deze uit. 3. Marineer de peren 30 minuten in 3 eetlepels kaneellikeur (ik had kirsch, was ook prima), het sap van 1,5 citroen en een schepje basterdsuiker. 4. Verwarm de oven voor op 180gr. 5. Klop 6 eieren met 110g witte basterdsuiker tot een romig mengsel. 6. Meng er 175 g bloem en 1,5 theelepel kaneel door en een snufje zout. (Ik heb er nog meer bloem bij gedaan om het wat meer taartachtig te maken.) 7. Door het beslag schep je dan 40g zachte boter (of 3 eetlepels olijfolie), 150 ml crème fraîche en ook nog een scheutje melk. 8. Vet de ovenschaal in en leg de gemarineerde peren erin met de spitse kant naar het midden. (Ik heb ze in drieen gesneden omdat het anders niet mooi uitkwam.) 9. Schenk het beslag over de peren en bak hem in ongeveer 50 minuten gaar in de oven. 10. Rooster ondertussen een zakje geschaafde amandelen. 11. Serveer de clafoutis met poedersuiker, geschaafde amandelen en een lekker bolletje ijs of slagroom.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
Het grote (zoete) baksels topic 2 Hawahaai | 299 | 14-08-2015 19:07 | |
Eten & Drinken |
Cup cake hazelnoot-choco x2pluisje2x | 1 | 23-01-2013 16:21 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |