Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2010, 13:09
Verwijderd
Citaat:
Dan is het misschien handiger om de Mac Mini buiten beschouwing te laten, aangezien die technisch meer weg heeft van een laptop, dan van een desktop. Gezien het formaat kan dat trouwens ook niet anders.

Ik trok het trouwens meer algemeen, op zowel desktops als laptops.
De Mac Mini is wel als instapdesktop uitgebracht, voor zo ver ik weet. Dat ze er bij Apple vervolgens voor kiezen om 'm compact te houden en er veel laptoponderdelen in te stoppen, tja.

Maar okay, ook bij 'echte' desktops: de goedkoopste die ik zo snel kan vinden is een iMac van zo'n 1150,- en die heeft ook een core2duo (wel met redelijke kloksnelheid, maar dus slechts 2 cores), 500GB schijfruimte en 4GB RAM. Toch aanzienlijk langzamer dan die mid-range pc van 600,- die ik beschreef, terwijl hij bijna twee keer zo duur is. Je kunt 'm ook niet zelf upgraden. Hij ziet er natuurlijk wel een stuk mooier uit, maar is dat 550,- waard?
Advertentie
Oud 22-03-2010, 13:09
Verwijderd
Citaat:
ja.
Inderdaad, mensen kopen vaak iets omdat het mooi is.
Oud 22-03-2010, 13:12
Verwijderd
Citaat:
De Mac Mini is wel als instapdesktop uitgebracht, voor zo ver ik weet. Dat ze er bij Apple vervolgens voor kiezen om 'm compact te houden en er veel laptoponderdelen in te stoppen, tja.

Maar okay, ook bij 'echte' desktops: de goedkoopste die ik zo snel kan vinden is een iMac van zo'n 1150,- en die heeft ook een core2duo (wel met redelijke kloksnelheid, maar dus slechts 2 cores), 500GB schijfruimte en 4GB RAM. Toch aanzienlijk langzamer dan die mid-range pc van 600,- die ik beschreef, terwijl hij bijna twee keer zo duur is. Je kunt 'm ook niet zelf upgraden. Hij ziet er natuurlijk wel een stuk mooier uit, maar is dat 550,- waard?
Is die 600 euro inclusief goede monitor met een duurder paneeltype? Ik meen namelijk dat er in de iMac een S-IPS-paneel zit. Daarnaast: is dat inclusief toetsenbord, muis en (simpele) speakers?

Laatst gewijzigd op 22-03-2010 om 13:20.
Oud 22-03-2010, 13:16
Verwijderd
wat kiezen jullie:

of

Oud 22-03-2010, 13:17
Verwijderd
Die laatste.
Oud 22-03-2010, 13:18
Verwijderd
en waarom?
Oud 22-03-2010, 13:19
Verwijderd
Ik heb de ervaring dat die eerste erg hard is, en daar kan mijn kaakgewricht niet zo goed tegen.
Oud 22-03-2010, 13:20
Verwijderd
en niet omdat de tweede ( naar mijn mening ) mooier is?
Oud 22-03-2010, 13:20
Verwijderd
speelt het helemaal geen rol of wel een beetje?
Oud 22-03-2010, 13:21
Verwijderd
Als de smaak maar goed is, speelt dat niet of nauwelijks een rol.
Oud 22-03-2010, 13:22
Verwijderd
Ja maar als je beiden nog nooit geprobeerd hebt en je moet een van beiden kiezen, waar voor ga je dan?
Oud 22-03-2010, 13:24
Verwijderd
Vermoedelijk nog steeds de Cote d'Or, omdat goedkopere chocolade wel vaker wat harder is.
Oud 22-03-2010, 13:25
Verwijderd
Oud 22-03-2010, 13:27
Tink*
Tink* is offline
Ik kies voor optie C: Milka.
Oud 22-03-2010, 13:27
Verwijderd
Citaat:
wat kiezen jullie:

[afbeelding]

of

[afbeelding]
Slechte vergelijking, want die tweede is behalve mooier ook lekkerder.

Citaat:
Is die 600 euro inclusief goede monitor met een duurder paneeltype? Ik meen namelijk dat er in de iMac een S-IPS-paneel zit.
Nou je 't zegt, het was exclusief monitor, want diegene had er al een waar ze tevreden mee was. Maar dan nog, een monitor met S-IPS-paneel heb je voor 135,- al. En je moet je ook wel afvragen of 't (voor de consument) handig is dat je verplicht een goede monitor moet aanschaffen bij je nieuwe (edoch relatief langzame) desktop.

[edit] Het was wel inclusief muis en toetsenbord, ja, al was dat overbodig want die had ze al. Speakers niet, daar hadden we 'm ook op uit gezocht want die had ze ook al.
Oud 22-03-2010, 13:28
Verwijderd
het gaat om het idee, niet alleen het merk

maar ik wou duidelijk maken dat het vaak ook om het uiterlijk van een product gaat
Oud 22-03-2010, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Slechte vergelijking, want die tweede is behalve mooier ook lekkerder.

Nou je 't zegt, het was exclusief monitor, want diegene had er al een waar ze tevreden mee was. Maar dan nog, een monitor met S-IPS-paneel heb je voor 135,- al. En je moet je ook wel afvragen of 't (voor de consument) handig is dat je verplicht een goede monitor moet aanschaffen bij je nieuwe (edoch relatief langzame) desktop.
Dat is wel een iets andere s-ips dan die in de imac he?

En of je zo'n ding aanschaft, is afhankelijk van wat je ermee doet. Voor bijvoorbeeld fotobewerking zijn die panelen die in iMacs zitten ideaal.
Oud 22-03-2010, 13:31
Tink*
Tink* is offline
Ik heb besloten dat ik zometeen ga hardlopen.
Oud 22-03-2010, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Dat is wel een iets andere s-ips dan die in de imac he?
Oh, is dat zo? Van panelen heb ik minder verstand. Wat is het verschil dan?

Niet dat het veel uitmaakt, want je hebt dus al een snellere desktop voor de helft van de prijs. Van de resterende 550,- kun je makkelijk een vergelijkbare monitor kopen, en dan nog houd je waarschijnlijk geld over.
Oud 22-03-2010, 13:32
Verwijderd
Citaat:
Oh, is dat zo? Van panelen heb ik minder verstand. Wat is het verschil dan?

Niet dat het veel uitmaakt, want je hebt dus al een snellere desktop voor de helft van de prijs. Van de resterende 550,- kun je makkelijk een vergelijkbare monitor kopen, en dan nog houd je waarschijnlijk geld over.
Kleiner, 4:3.
Oud 22-03-2010, 13:36
Verwijderd
Citaat:
wat kiezen jullie:

[afbeelding]

of

[afbeelding]
AH omdat ik die lekkerder vind!
Oud 22-03-2010, 13:36
Verwijderd
Citaat:
En of je zo'n ding aanschaft, is afhankelijk van wat je ermee doet. Voor bijvoorbeeld fotobewerking zijn die panelen die in iMacs zitten ideaal.
Ik loop telkens achter de feiten aan met jouw ge-edit

Maar voor fotobewerking op een pc kun je dus heel makkelijk nog een vergelijkbare monitor aanschaffen, als je dat wil, waarbij je én een snellere desktop hebt én een net zo mooie monitor én je houdt nog geld over. En als je dat niet wil dan heb je 550,- om vrij te besteden.

Het gaat erom dat Macs enerzijds altijd (veel) langzamer zijn dan hun PC-tegenhangers in dezelfde prijsklasse, en dat ze anderzijds ook wel kwalitatief hoog spul hebben (zoals die monitor en sommige programma's) maar dat je vervolgens niet zelf kunt uitmaken of je die spullen wil of niet. Want ze zitten eraan vast. Koop maar eens een iMac zonder monitor.
Oud 22-03-2010, 13:39
Verwijderd
Hebben jullie het nou nog steeds over mac's?

@ Paranoide, mijn monitor is ook gelijk mijn pc (all in one).

Mijn 813 euro die ik eerder noemde was pc inclusief monitor die ik mooi vond. Maar geen breedbeeld, wat ik nu wel heb.
Oud 22-03-2010, 13:40
Verwijderd
Voor een qua paneel, formaat en proporties enigszins met de 21,5" iMac vergelijkbare monitor, kom ik uit op minimaal 265 euro, en dan weet ik nog niks over de daadwerkelijke kwaliteit van dat scherm. Het prijsverschil wordt dan toch wel een stuk kleiner.
Oud 22-03-2010, 13:42
Verwijderd
Citaat:
Kleiner, 4:3.
Oh, in die zin, dat had ik wel gezien. 4:3 is trouwens de verhouding, niet het formaat, die monitor was verder gewoon 20" als ik het juist onthouden heb. Het ging bovendien om het paneeltype, niet zozeer om exact dezelfde monitor qua andere dingen. Maar okay, hier, 16:10 voor 265,-, plus die monitor is 22", wat ietsjes groter is dan de 21,5" van de iMac. En dat voor bijna 300,- minder.
Oud 22-03-2010, 13:45
Verwijderd
En 300,- extra is ruimschoots acceptabel voor het prettige besturingssysteem, de bouwkwaliteit en het design van een iMac.
Oud 22-03-2010, 13:47
Verwijderd
Het is echt een saai topic geworden
Oud 22-03-2010, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Voor een qua paneel, formaat en proporties enigszins met de 21,5" iMac vergelijkbare monitor, kom ik uit op minimaal 265 euro, en dan weet ik nog niks over de daadwerkelijke kwaliteit van dat scherm. Het prijsverschil wordt dan toch wel een stuk kleiner.
Nee, het prijsverschil blijft nog steeds zo'n 300,-, wat behoorlijk veel is, temeer omdat je dan een veel minder snelle desktop hebt dan het pc-equivalent. Met de kwaliteit zal het ook wel snor zitten en anders heb je nog 300,- om te besteden aan een betere. Reviews ga ik niet zoeken, deze discussie begint me een beetje te vervelen Het is toch best objectief vast te stellen dat je bij Macs voor een groot deel ook gewoon voor imago en stijl betaalt? Het is niet alsof ik zeg dat ze kutproducten maken, alleen dat ze overpriced zijn.
Verwijderd
Citaat:
Het is echt een saai topic geworden
Ja
Verwijderd
Wel goed ontopic!
Oud 22-03-2010, 13:50
Verwijderd
Citaat:
En 300,- extra is ruimschoots acceptabel voor het prettige besturingssysteem, de bouwkwaliteit en het design van een iMac.
Bouwkwaliteit hadden we al afgedaan als irrelevant, prettig bestuurssysteem hadden we al afgedaan als persoonlijke smaak en dat mooie design subjectief is lijkt me duidelijk.
Oud 22-03-2010, 13:50
Verwijderd
Ozo, mijn schrijfplan is gemaild! Het was een zware bevalling. Hopelijk is het goed genoeg.
Oud 22-03-2010, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Ozo, mijn schrijfplan is gemaild! Het was een zware bevalling. Hopelijk is het goed genoeg.
Oei! Gefeliciteerd. Ik moet er binnenkort ook maar aan, over een week verwachten ze een eerste versie en ik ben nog niet begonnen
Oud 22-03-2010, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Bouwkwaliteit hadden we al afgedaan als irrelevant, prettig bestuurssysteem hadden we al afgedaan als persoonlijke smaak en dat mooie design subjectief is lijkt me duidelijk.
Maar als je het bestuurssysteem & design prettig & mooi vind, dan kan het toch prima die 300 euro waard zijn? Al zijn het dan subjectieve punten .
Oud 22-03-2010, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Oei! Gefeliciteerd. Ik moet er binnenkort ook maar aan, over een week verwachten ze een eerste versie en ik ben nog niet begonnen
Ook een schrijfplan? Of een eerste versie van een paper? Zo'n schrijfplan zou je er in een paar uurtjes wel uit moeten kunnen persen maar ik heb er vier weken over gedaan Dat krijg je er nou van als je geen deadlines hebt!
Oud 22-03-2010, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Bouwkwaliteit had jij afgedaan als irrelevant. Overigens hebben ik en vele anderen subjectief besloten dat deze punten de meerprijs (die overigens nog wel meevalt) rechtvaardigen, net zoals jij en vele anderen subjectief hebben besloten dat het die meerprijs voor jullie niet waard is.
Oud 22-03-2010, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Maar als je het bestuurssysteem & design prettig & mooi vind, dan kan het toch prima die 300 euro waard zijn? Al zijn het dan subjectieve punten .
Uiteraard, maar dat was de discussie niet De discussie ging erom dat een Mac altijd duurder is, qua hardware, dan de componenten eigenlijk waard zijn. En dat je dus in principe betaalt voor design, imago en, vooruit, een ander besturingssysteem dan Windows. Of je dat prima vindt of niet mag iedereen voor zichzelf uitzoeken, daar doe ik geen uitspraken over Ieder z'n ding.
Oud 22-03-2010, 13:57
Verwijderd
Ik ga trouwens kijken of ik m'n bachelorwerkstuk volgend jaar een half jaar eerder kan schrijven. Dat is wat handiger (i.v.m. toelating, inschrijving, etc.), omdat ik mijn master in België wil gaan doen.
Oud 22-03-2010, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Uiteraard, maar dat was de discussie niet De discussie ging erom dat een Mac altijd duurder is, qua hardware, dan de componenten eigenlijk waard zijn. En dat je dus in principe betaalt voor design, imago en, vooruit, een ander besturingssysteem dan Windows. Of je dat prima vindt of niet mag iedereen voor zichzelf uitzoeken, daar doe ik geen uitspraken over Ieder z'n ding.
Oh ja sorry Ik was een beetje vergeten wat de discussie ook al weer precies was . Maar dat is inderdaad precies waarom ik het niet erg vond meer te betalen
Oud 22-03-2010, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Bouwkwaliteit had jij afgedaan als irrelevant. Overigens hebben ik en vele anderen subjectief besloten dat deze punten de meerprijs rechtvaardigen, net zoals jij en vele anderen subjectief hebben besloten dat het die meerprijs voor jullie niet waard is.
Ja, omdat de bouwkwaliteit bij een desktop ook irrelevant is, zolang de onderdelen kwalitatief goed zijn en goed aangesloten zijn (en dat zijn ze bij beide). Je ging er verder niet op in (of heb ik eroverheen gelezen?) dus nam ik aan dat je 't ermee eens was. Ik weet trouwens ook niet of die bouwkwaliteit van Apple wel zo veel beter is, maar ik heb niet zo'n zin om daar nu van alles over te gaan opzoeken, dus dat neem ik maar van je aan.

En verder had je dit ook wel helemaal in 't begin kunnen zeggen in plaats van doen alsof de hoge prijs van een Mac gerechtvaardigd kon worden door de hardware, dan waren we 't namelijk gewoon eens geweest.
Oud 22-03-2010, 14:04
Verwijderd
Citaat:
En verder had je dit ook wel helemaal in 't begin kunnen zeggen in plaats van doen alsof de hoge prijs van een Mac gerechtvaardigd kon worden door de hardware, dan waren we 't namelijk gewoon eens geweest.
Ik heb helemaal nooit gedaan alsof de hogere prijs gerechtvaardigd kon worden puur door de hardware, ik wou alleen aangeven dat dat prijsverschil helemaal niet zo extreem is als vaak wordt beweerd.
Oud 22-03-2010, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Ook een schrijfplan? Of een eerste versie van een paper? Zo'n schrijfplan zou je er in een paar uurtjes wel uit moeten kunnen persen maar ik heb er vier weken over gedaan Dat krijg je er nou van als je geen deadlines hebt!
Nouja, ze zeiden 'een eerste versie van je scriptie, of gewoon wat je tot die tijd hebt gedaan'. Dat moet je dan naar je medestudenten sturen en vervolgens moet je er commentaar op geven enzo. Maar ik had net een heel intensief praktijkvak, dus ik heb nog helemaal niks gedaan, en voor de 30ste ga ik dat niet redden ook. Het is ook een beetje raar, want de échte eerste versie moet je pas over drie weken inleveren, en de echte scriptie pas in mei ofzo.

Dus ik ga gewoon een schrijfplan maken en die mailen, en voor de rest zeggen dat ik me aan de gewone planning houd en niet aan die van de docente. Ondanks dat haar planning wel heel goed is, maar het past gewoon echt niet in mijn rooster. Hoppa.

Doe jij nu een masterscriptie of een bachelorscriptie, eigenlijk?
Oud 22-03-2010, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Nouja, ze zeiden 'een eerste versie van je scriptie, of gewoon wat je tot die tijd hebt gedaan'. Dat moet je dan naar je medestudenten sturen en vervolgens moet je er commentaar op geven enzo. Maar ik had net een heel intensief praktijkvak, dus ik heb nog helemaal niks gedaan, en voor de 30ste ga ik dat niet redden ook. Het is ook een beetje raar, want de échte eerste versie moet je pas over drie weken inleveren, en de echte scriptie pas in mei ofzo.

Dus ik ga gewoon een schrijfplan maken en die mailen, en voor de rest zeggen dat ik me aan de gewone planning houd en niet aan die van de docente. Ondanks dat haar planning wel heel goed is, maar het past gewoon echt niet in mijn rooster. Hoppa.

Doe jij nu een masterscriptie of een bachelorscriptie, eigenlijk?
Masterrrr
Oud 22-03-2010, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Ik heb helemaal nooit gedaan alsof de hogere prijs gerechtvaardigd kon worden puur door de hardware, ik wou alleen aangeven dat dat prijsverschil helemaal niet zo extreem is als vaak wordt beweerd.
Jawel, want je ging in op mijn technische verhaal ('zit daar ook een goede monitor bij', 'de Mac Mini is qua formaat meer een laptop dus je technische vergelijking is oneerlijk') in plaats van te zeggen van 'Ja, je betaalt inderdaad voor een groot deel voor dingen zoals design en het besturingssysteem, maar 't hangt maar net van de persoon af of je het bijbehorende prijskaartje voor die dingen extreem veel vindt of niet'.
Oud 22-03-2010, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Masterrrr
Dan wordt het nog een stapje moeilijker! Succes ermee. Bij mij willen ze volgens mij vooral een leuk verhaaltje, al maak ik 't mezelf wel moeilijk door daadwerkelijk een publicabel/relevant/nuttig onderzoek te willen doen.
Oud 22-03-2010, 14:12
Verwijderd
Hemeldepemel, Paranoide, ik snap echt nú pas je onderschrift
Oud 22-03-2010, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Hemeldepemel, Paranoide, ik snap echt nú pas je onderschrift
Wat dacht je er eerst van, dan?
Oud 22-03-2010, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Dan wordt het nog een stapje moeilijker! Succes ermee. Bij mij willen ze volgens mij vooral een leuk verhaaltje, al maak ik 't mezelf wel moeilijk door daadwerkelijk een publicabel/relevant/nuttig onderzoek te willen doen.
Goed bezig
Oud 22-03-2010, 14:15
Verwijderd
Grl en Martino naamzoek: ik heb gereserveerd voor morgenavond Alice in Tilburgland!
Oud 22-03-2010, 14:15
Verwijderd
Citaat:
Goed bezig
Yeye
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten