![]() |
Wie vloekt, vervloekt zichzelf.
Als je GVD zegt dan zeg je eigenlijk tegen God: God? Verdoem mij! Als je ziektes scheld als kanker, zul je dat vroeg of laat zelf krijgen! |
![]() |
Als de TS trollt is hij goed bezig
![]()
Het is een beetje subjectief om alleen uit een partijdige bron te citeren.
Zo sta ik sterk en heb jij er nix tegen in te brengen.
|
![]() |
Verwijderd
Gelovigen komen niet in de hemel, hoorde ik laatst.
|
![]() |
Dat is precies wat ik zei. Je theorieën zijn niet falsifieerbaar en dus niet wetenschappelijk.
Jij bent zeker Atheïst? Eerst zien, dan geloven.
Discusseer je ook hier? Aardige lui daar, van jou soort. ![]() |
![]() |
Discusseer je ook hier? Aardige lui daar, van jou soort. ![]()
Gelovigen komen niet in de hemel, hoorde ik laatst.
|
![]() |
Iedereen die gelooft dat Jezus de Zoon is van God wordt behouden,
maar wie niet gelooft is reeds veroordeeld omdat hij niet gelooft dat Jezus de Zoon is van God. |
![]() |
Discusseer je ook hier? Aardige lui daar, van jou soort. ![]() ![]()
Sowieso bekt dat ook minder lekker.
Moslims vloeken ook hoor, alleen zeggen ze gewoon GVD en niet AVD.
Toen ik nog ergens anders werkte, werkten daar veel moslims die het niet konden laten om GVD te zeggen en dan ging je gewoon in de tegenaanval om AVD te zeggen. Nou dan worden ze kwaad, beginnen ze gelijk te stuiteren. Huigelaars! Waarschijnlijk zullen moslims in het Arabisch ook wel krachttermen gebruiken; die al dan niet terugslaan op Allah. Maar ik heb er geen ervaring mee. Godverdomme is gewoon Nederlands, daar iets anders van maken naargelang het geloof is niet echt Nederlands meer (in godsnaam is ook zo iets versteends; je kan het wel hebben over "in Allahs naam", maar die spatie daarin is belangrijk). In godsnaam komt oorspronkelijk van "in Gods naam" maar is ook voor andere dingen gebruikt geweest (gewoon uitdrukken van verbazing/ongeloof zonder referentie naar de godsdienst). Godverdomme is zo ook: de etymologie ervan is bekend (zie hieronder), maar dat wilt eigenlijk niet zeggen dat de persoon ook in God gelooft of zelfs christelijke achtergrond heeft: dat alles gaat om culturele/taalkundige achtergrond. 'Godverdomme' zelfvervloeking?
Grovetaal Een column over vloeken en schelden vraagt natuurlijk om reacties. In de reacties op de site van Onze Taal schrijft iemand over "Gods naam misbruiken en zichzelf vervloeken". Er bestaat een hardnekkige onjuiste verklaring van de vloeken verdomme en godverdomme die vooral in christelijk Nederland fervent wordt aangehangen. Zo vertellen onder meer mensen van de Bond tegen het vloeken (vorig jaar in een interview in Onze Taal) aan schoolkinderen dat godverdomme eigenlijk betekent 'God, verdoem mij' - en dat het dus een verzoek tot zelfvervloeking is. Maar dat is niet juist. Verdomme is een aanvoegende wijs; er staat helemaal geen me of mij, het gaat hier om een werkwoordsuitgang -e (zoals in leve de koningin en uw koninkrijk kome). Godverdomme betekent dus 'dat God het/u/jou moge verdoemen'. Het is kortom heel letterlijk een verwensing van iets of iemand; je laat het je uit ergernis of boosheid ontvallen, en het is niet tegen jezelf of je eigen zieleheil gericht. Deze uitleg sluit ook veel beter aan bij de varianten in onze buurtalen: damn it/goddammit en verdammt. Tegen godverdomme kun je nog als bezwaar hebben dat het 'ijdel' gebruik van Gods naam is. Maar tegen verdomme is, behalve dat 'men het grof vindt', misschien wel niet zo veel in te brengen.
Oh, weer wat geleerd
![]()
Toch is Allah niet dezelfde God van Christus!
|
![]() |
Allah is niet YHWH!
![]() |
![]() |
Vertel dat maar eens aan een Arabische christen!
lol
|