Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Angstaanjagend, niet? Als iemand hierover een topic start neem ik het ervan, taal boeit mij zo erg, daar ben ik altijd mee bezig, bij alle leestekens die ik neerzet sta ik stil. De enige die hier trollt ben jij, jij lokt mijn woede uit omdat je dondersgoed weet dat ik dit serieus neem, je móet inhoudelijk naar mijn onderbouwing kijken en voordat je dat verwerpt mag je mij niet voor "troll" wegzetten, ik weet niet of je dat doorhad, maar bij deze.
Laatst gewijzigd op 19-02-2013 om 20:34. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Besta...ropeanTree.svg
|
Verwijderd
|
Ik zou je eigen plaatje nog maar eens goed bekijken, het Nederlands stamt namelijk niet af van het Latijn.
Wat is nu eigenlijk precies het probleem met leenwoorden? Als het zo zou zijn dat door leenwoorden de Nederlandse taal verloren zou gaan, dan zou dat al lang zo geweest moeten zijn, want er zijn al vele leenwoorden in het Nederlands. Een taal ontwikkelt zichzelf, als je daar restricties in aan gaat brengen, dan haal je juist het natuurlijke karakter van taal weg. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Even algemeen, Zuid-Afrikaans bestaat niet, alleen Afrikaans, en Nederland stichtte een handelskolonie in Zuid-Afrika, daar gingen ze weg, en toen er geen contact meer was met het moederland is de taal verloederd.
|
Je kan je beter zorgen maken over de staat van de Friese taal, dat is volgens mij geografisch gezien een van de weinige talen die hier 'thuis horen'.
||||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Ik wil deze discussie best met je voeren, maar alleen als je openstaat voor argumenten en bereid bent om je mening te veranderen. Ik sta ook open, en met goede argumenten ben ik ook zeker bereid om mijn mening te veranderen.
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
edit: Zoals Uomi al zei, dus.
|
Nou ja, nieuwe talen kunnen natuurlijk wel onstaan door taalverloedering. Het is maar net wat men wenst te erkennen als op zichzelf staande taal.
Ik bedoel, Oudfrans was in feite ook gewoon een soort ghetto-Latijn, met dank aan de Kelten en ander gespuis. En Vulgair Latijn was zelf ook al een verdebiliseerde volkstaal.
Laatst gewijzigd op 20-02-2013 om 12:54. |
![]() |
|
Ik afrikaans een hele leuke taal om te leren en te spreken!
![]() Taal is dynamisch, invloeden van buitenaf veranderen de taal op zowel kleine als op grote schaal. Dat iets verandert betekent niet meteen dat het verloedert. Een groot aantal woorden die al jaren gebruikt worden als goede nederlandse woorden, zijn rechtstreeks leenwoorden. Als je tegen leenwoorden bent, mag je wat mij betreft de woorden 'toilet', 'wc', 'uberhaupt' niet meer gebruiken. Boycot ze eventueel. Weiger naar de wc of het toilet te gaan.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Taal is niet statisch, maar altijd in ontwikkeling. Ook zonder buitenlandse invloeden verandert taal en ontstaan er regionale verschillen. Ook als je de buitenlandse invloed buiten beschouwing laat is de Nederlandse taal ontzettend veranderd. Aan den beginne den 20e eeuw wasch men naamelijck van meening dat men Nederlandsch zoo of iets wat hierop leek te schrijven, en dat doen we nu duidelijk niet meer, en daar heeft geen Duitser, Fransman of Engelsman iets mee te maken.
|
Ik moet zeggen dat ik het wel irritant vind als ik Nederlanders hoor zeggen dat ze naar een 'meeting' gaan of een 'file' gaan openen, omdat het suggereert dat ze gewoon het taalgebruik van hun computer overnemen. Of als mensen zeggen iets 'awkward' te vinden, omdat het suggereert dat ze het woord 'gênant' niet kennen.
Maar goed, het is vooral een kwestie van smaak.
|
Ik ben bezig met een artikel en ik heb een paar vragen!
Hoe schrijf je 'New York reizigers'? (en waarom?!) Ik gebruik twee afkortingen: 'WRAP' (Wellness Recovery Action Plan) en CPAP (Crisis Preventie Actie Plan). Nou ben ik geneigd om 'de WRAP' te zeggen en 'het CPAP', maar dat lijkt me niet logisch. Hoe hoort het?
|
Correct is: "New Yorkreizigers" of "New York-reizigers".
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/ad...weede-kamerlid |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Promillage | 499 | 12-11-2007 18:22 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Media en de islam juno | 20 | 25-11-2005 10:35 |