Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Je kunt geen oplossing bedenken voor die tijdelijke "vergrijzing", je moet er gewoon rekening mee houden dat dat probleempje er eventjes is. Alle zogenaamde oplossingen houden juist de vergrijzing in stand.
||
![]() |
Citaat:
De vergrijzing is ook niet op te lossen, ik bepleit ook zeker geen migratie. Maar de economische gevolgen ervan kunnen we wel enigsinds beinvloeden; het is een kwestie van keuzes. |
![]() |
||
Citaat:
Kortom: pensioensleeftijd omhoog en goede zorg voor ouderen handhaven. Het wordt nog ietsjes erger, maar niet zo erg dat het niet te handhaven valt. Op de lange termijn lost het zich dus op. Dat zijn mijn belangrijkste standpunten daarin.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens: een structurele oplossing, vanuit verschillende oogpunten gezien, is een verhoging van de arbeidsparticipatie. Laatst gewijzigd op 01-02-2004 om 17:03. |
![]() |
|
Wat mij betreft gaan die ouderen ZOWIEZO door tot hun 65e met werken, maar houden ze zich ook NA die leeftijd bezig met "mantelzorg" en "vrijwilligerswerk", dingen die ook hard nodig zijn in de maatschappij en zelfs professionals gedeeltelijk kunnen ontlasten.
Doen ze dat niet hoeven ze wat mij betreft ook niet meer te stemmen etc. Ze hebben het allemaal heel mooi opgebouwd voor ons, helemaal mee eens hoor, maar ze hadden ook zelf van de babyboomers wel wat eerder kunnen nadenken dat zij later dit probleem zouden veroorzaken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Er zijn wel degelijk regeringen denkbaar die "meer" vooruit kijken, maar ik vind het nog steeds niet genoeg. Klopt...
||
Citaat:
Vanaf je eerste betaal je indirect eigenlijk al belasting, maar laten we even zeggen dat het je 18e is (tegenwoordig vrij gemiddeld). Dan is dus zo'n kwart van de volwassen bevolking (in een stabiele geboorteverhouding, gekeken naar generaties) uitkeringsgerechtigd. Dat is te overzien. Nu is het echter zo dat van 20-30 er veel minder mensen zijn dan van 50-60 en daar komt dus het probleem aan. Maar over een paar tientallen jaren is dat probleempje ook weer uit de weg geholpen. Kortom: pensioensleeftijd iets verhogen, niet zeiken en even geduld hebben. Wat wilde je anders doen? Ze afschieten?
|
![]() |
Ik vrees dat je toch iets over het hoofd ziet.
1. Het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd zorgt dat mensen per gewerkt jaar minder premies hoeven te betalen om hun pensioentje bij elkaar te verdienen. Echter, de huidige AOW komt direct op de schouders van de werkende te liggen. 2. Meer ouderen betekent meer ziektekosten. Ouderen krijgen nou eenmaal last van kwaaltjes. De kosten hiervoor worden komen bij de premiebetalers terecht (gedeeltelijk de ouderen zelf). 3. Het aantal werkenden is echt veel lager dan je inschat. We hebben bijna 1 miljoen WAO'ers, een half miljoen werklozen, ongeveer 3,5 miljoen leerlingen/studenten. Een letterlijk zinnetje uit een persbericht van het CBS: "Het CBS verwacht dat er in 2040 per honderd 20-64-jarigen 43 personen zullen zijn van 65 jaar of ouder." (http://www.cbs.nl/nl/publicaties/per...3/pb03n705.pdf). Dat is een flinke lastendruk aan AOW uitkeringen, en dan hebben we het nog geeneens over alle andere belastingen en premies die opgebracht moeten worden. Dat is gigantisch! Wat ik hier aan zou willen doen? 1. De AOW hervormen met een kapitaaldekkingsstelsel. 2. Flink snijden in de andere sociale premies. Bijna een miljoen arbeidsongeschikten staan aan de kant. Daar moet iets aan gebeuren. De hoogte van de WAO premies zullen omlaag moeten. Hetzelfde geld voor de WW. 3. Kijken hoe en waar de overheid efficienter kan werken. Administratieve lastendruk voor bedrijven verlagen zodat het loonwig verkleint wordt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het CPB heeft daar enkele oplossingen voor aangedragen, economische. Een verhoging van de indirecte belastingen bijvoorbeeld. Maar wat het probleem structureel zal oplossen is een verhoging van de arbeidsparticipatie, dus inderdaad mensen stimuleren langer te blijven werken, bijvoorbeeld. En daar zet de overheid nu op in de vorm van levensloopbeleid. Min of meer. En nu kom ik weer terug op het begin eerste reactie: er is wel sprake van 'vergrijzing(sproblematiek)'. |
![]() |
|
![]() |
Ik voorzie binnenkort een gigantische omslag.
De PvdA zal uiteen vallen, de VVD zal uiteen vallen, het CDA zal waarschijnlijk als enige in de huidige vorm blijven bestaan. Ik vermoed dat de rechtervleugel van de VVD samen zal gaan met de LPF en de linkervleugel met een nieuwe liberale partij, waarin tevens de rechtervleugel van de PvdA en geheel D66 in op zullen gaan. De linkervleugel van de PvdA zal zich verdelen over de SP en GroenLinks, en de kleine christelijke partijen zullen onafhankelijk van elkaar blijven bestaan en hoogstwaarschijnlijk aan invloed verliezen (althans, de CU; de SGP heeft namelijk een zeer stabiele achterban). |
![]() |
|
Dat zou dan een hele grote liberale partij worden....
Maar waarom zou de PvdA ineens uiteenvallen? Ik weet dat daar een rechter- en een linkervleugel zijn, maar ik geloof niet dat de splijtende krachten nou zo verschrikkelijk groot zijn binnen de PvdA.
||
![]() |
Citaat:
Hij voorzag dat de PvdA drastisch zou moeten veranderen. |
![]() |
||
Citaat:
||
D66 heeft het idee van de linkervleugel van de VVD genadeloos afgeschoten:
Citaat:
||
En ook in NRC een interessant artikel:
Citaat:
||
Citaat:
Het is niet alleen zo dat het aantal kinderen per gezin terugvalt, maar ook dat er heel veel aankomende bejaarden in Nederland zij: de babyboom-generatie. Die zijn nu in de 50 en over 20 jaar zijn ze 70. Denk dat er van de babyboomgeneratie nog genoeg mensen leven over 20 jaar en dat wellicht niet over "het grootste probleem heen zijn".
||
Citaat:
De babyboomers hadden zelf eerder kunnen nadenken. Wtf. Weet je wel dat veel van die babyboomers nog aan kinderarbeid gedaan hebben? Laat ze maar lekker met pensioen gaan. Als toch 1 generatie het verdiend heeft, dan zijn zij het. En ja, ze hebben meegeholpen het land op te bouwen: 40 jaar lang. Het grote gros dan, he.
||
![]() |
Citaat:
Misschien dat in de toekomst dan ook nog een keer een kabinet zonder CDA of VVD mogelijk is, iets van GL, PvdA en een nieuw, sterk D66.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik voorzie niet dat deze verdeling snel zal gebeuren. Natuurlijk is de PvdA de afgelopen decennia veranderd, maar het is toch nog ook wel de klassieke volkspartij gebleven. Dat wordt wel bewezen met de gigantische comeback van de partij in het post-Fortuyntijdperk (januari 2003) in Rotterdam e.d..
||
Citaat:
Oh ja: NN, jij hoort zeker bij die moderne sociaal-liberalen? ![]()
Laatst gewijzigd op 02-02-2004 om 09:10. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat betreft de huidige D66-politici, Dittrich en De Graaf hebben voor mij afgedaan om toch mee te doen met het CDA-VVD kabinet. Ik denk dat het goed zou zijn om de nieuwe D66-generatie als Van der Ham een beeldbepalende functie te geven. Hij lijkt mij weleen aangewezen persoon om D66 als 'millieu&onderwijspartij' neer te zetten. OK, Wilders is misschien niet xenofoob, maar ik vind het ook te ver gaan om te stellen dat hij vanuit zijn verstand redeneert. Hij speelt wel met populistische trucjes om mensen te doen geloven dat hij echt gelijk heeft.
||
![]() |
Citaat:
Ik stem geen Drees (beetje voor mijn tijd), ben geen liefhebber van Jan Marijnissen en vind Paars lang niet slecht. Lees mijn bericht nog eens en je weet het antwoord.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Gisteren werd bekend dat Frank de Grave de VVD-fractie gaat verlaten.
Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het tekenend voor de huidige koers van de VVD. De Grave is meer de paarse VVD'er dan één van de huidige lijn. Ik kan me voorstellen dat hij zich er nu niet meer zo thuis voelt.
||
Citaat:
Echt sympathie voor D'66 zul je bij mij niet vinden, maar meer dan voor de VVD.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik zat net te denken: als er een partij op dit moment zijn naam geen eer aandoet, is het de VVD wel. Ga maar na:
Volkspartij: integendeel, zou ik willen zeggen. Vrijheid: Geen enkele partij is zo voor inperking van de burgerlijke vrijheden als de VVD (nou ja, misschien de LPF), onder het mom van 'tegengaan van terrorisme'. En de economische vrijheden van de VVD beperken zich in de paraktijk alleen tot mensen met geld. Democratie: Juist de VVD is een grote tegenstander van de directe democratie: gekozen burgemeesters, het referendum; zomaar twee dingen die er bij de VVD niet inwillen. De VVD lijkt alleen genoegen te nemen met indirecte democratie. Vind ik prima, maar vermeld dat dan in je naam! Maar ja, de 'Elitepartij voor Inperking van de Burgerlijke Vrijheden en Indirecte Democratie' (EIBVID) is natuurlijk wat te lang ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Alleen heeft iemand als Boris Dittrich enorm voor mij afgedaan door eerst te zeggen dat ze niet rechts aan een meerderheid wilden helpen en het vervolgens toch gedaan hebben. Graag zou ik een nieuw, fris en eerlijk D66 zien, bv. onder leiding van Boris van der Ham.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Promillage | 500 | 09-01-2008 19:28 | |
Wilders richt partij op Love & Peace | 167 | 18-11-2004 19:10 | |
Nieuwsberichten zonder discussiewaarde a la "tiswah" Gatara | 500 | 10-10-2004 14:02 | |
De Kantine |
Wat staat er onder je control+v deel II Tommie/Aligogo | 500 | 23-04-2004 12:12 | |
VVD gaat terug naar Bolkestein-koers SSER | 34 | 24-02-2004 21:04 | |
Balkenende hield info achter over de zaak Margarita D@mien | 35 | 25-04-2003 20:59 |