Advertentie | |
|
![]() |
||
Ik ga vóór stemmen. Dat hele Europa-gedoe is voor veel mensen een ver-van-mijn-bedshow, maar in wezen hebben we nu al ontzettend veel te danken aan de EU. Het is ronduit naief om te denken dat Nederland beter af is zonder EU.
De oer-EU, de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal is opgezet met de gedachte dat uit economische samenwerking ook politieke samenwerking zou voortvloeien. Frankrijk en Duitsland, aartsvijanden van voor de oorlog (1815, 1871, 1914 en 1939 om maar met jaartallen te smijten) zijn nu goed bevriende naties na t die intensief met elkaar samen werken. Vrij verkeer van mensen en goederen, is ook bewerkstelligd. Dit is bijzonder voordelig voor een land dat zoveel op handel leunt als Nederland. Door al die Europese richtlijnen worden veel zaken gestroomlijnd. Zo mogen Franse truckers niet langer rijden dan Nederlandse en gelden voor auto's dezelfde emissie-normen. Mensen beseffen nauwelijks hoeveel invloed de EU nu al heeft. *zucht* Enkel de nationale regeringen voeren een concreet beleid uit. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En bovendien, sinds wanneer ís iets iets, wanneer het zégt dat het dat is? Dan zeg ik vanaf nu ook 209 keer dat ik miljonair ben, namelijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk niet dat we het over hetzelfde hebben. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
God, wat haat ik toch discussiëren met niet-juristen die wel denken uitspraken te moeten doen over juridische zaken. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens is nu ook www.referendumwijzer.nl in de lucht, wel cool, alleen gistearvond heb ik er een half uur over gedaan omdat de site zo traag was ![]() Ik had 68%, dat wil zeggen dat mijn antwoorden voor 68% overeenkomen met de opvattingen verwoord in de 'Grondwet'. Vraag me af wat je dan moet stemmen. Als je iets voor 2/3 een goed plan vindt, moet je het dan doen? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
^dat was niet geheel objectief^
||
Citaat:
![]() Ik heb 78% ![]() Europese instellingen en Landbouw & Milieu vrijwel 100%, de andere drie ongeveer gelijk (~70%?).
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 22-04-2005 om 13:53. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() @ Daevrem, het is wel goed hoor. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Waarom is de test gekleurd:
"Stelling 3: Het Nederlandse parlement moet samen met een aantal andere parlementen een voorstel van de Unie kunnen terug sturen." Als voetnoot is 'een aantal' ineens 7, terwijl ik de hele tijd 9 heb gehoord. Het komt er gewoon op neer dat het 35% is. En dat vertalen naar 7 parlementen is gewoon al vertekenent. Maar het belangrijkste punt, mensen die voor meer macht van de nationale parlementen zijn stemmen hier voor. Terwijl ze juist tegen zouden moeten zijn. Want deze regeling is in de praktijk natuurlijk veel te zwak. Dus mensen die tegen de grondwet zijn stemmen in deze stelling vaak voor, tenzij ze de valkuil inzien. "Stelling 6: Elke lidstaat moet het recht hebben het lidmaatschap van de Europese Unie op te zeggen." De flauwheid van deze stelling hoef ik toch niet uit te leggen? Juist dit punt opnemen in deze grondwet is wel erg sluw. "Stelling 10: Het Het Europees Parlement vertegenwoordigt de burgers van de EU. De leden worden rechtstreeks gekozen door middel van verkiezingen in iedere lidstaat. Europees Parlementi moet kunnen meebeslissen over wetten tegen discriminatie." Maakt gebruik van het feit dat bijna iedereen tegen discriminatie is. "Stelling 13: De Europese Unie moet kunnen optreden bij grensoverschrijdende bedreiging van de volksgezondheid." Maakt gebruik van de zorgen die men nu heeft over de gezondheidszorg. Zo probeert men linkse mensen over de streep te trekken. Net of Europa onze regering in dat geval terug zou roepen en het kabinet dus gedwongen zal worden iets linkser te zijn, jaja. "Stelling 14: De Europese Unie dient dierenwelzijn te waarborgen." Bijna iedereen is hier natuurlijk voor. Maar stierenvechten en bioindustrie blijven gewoon legaal volgens de grondwet. Net of de grondwet zo goed is voor dit punt. Heb PETA EN WSPA nog geen campagne voor deze grond zien of horen voeren. "Stelling 15: De Europese Unie dient in al haar beleid rekening te houden met het milieu" Dit is de derde keer dat men suggereert dat de grondwet goed is voor dit onderwerp. Net of organisaties zoals Greenpeace haleluja roepen bij deze grondwet. (Ze protosteerden zelfs tegen met "No nuclear constitution.) "Stelling 16: Het stimuleren van duurzame energie door de Europese Unie is overbodig." Deze is echt extreem, iedereen weet dat met de olieproblemen we een echt groot energieprobleem hebben. Dus iedereen met een brein stemt voor deze stelling. Maar als je dat doet stem je volgens de stemwijzer ook voor de grondwet, waar een uit 46 jaar oud kernenergieverdrag inzit. Kernfusie is duurzaam, kernsplijting niet. Iedereen met hersenen is dus tegen de grondwet op dit punt. Maar de stemwijzer manipuleert je in voorstemmen. Dit artikel in de grondwet alleen is al rede tegen te stemmen. "Stelling 22: Een aantal Europese lidstaten moet een Als minimaal eenderde van het totaal aantal lidstaten verdergaande maatregelen wil nemen voorziet de Europese Grondwet in deze mogelijkheid. Deze maatregelen gelden dan alleen voor deze lidstaten. kopgroepi kunnen vormen op het gebied van defensie." Kopgroep? Dat had "een Europees leger" moeten zijn. Een aantal landen kunnen en zullen met deze grondwet een europees leger vormen. Waarom het niet gewoon zeggen? "Stelling 25: Wereldwijde armoedebestrijding moet een belangrijke doelstelling van het buitenlands beleid van de Unie zijn." Nog een inkopper. Verder zijn de punten die ik niet genoemd heb gewoon ook bijna allemaal positieve punten. Vandaar dat iedereen meer dan 50% scoort. Volgens mij is de enige man in nederland die niet meer dan 50% scoort Geert Wilders zelf, alhoewel als dat niet zo is zou het me nog niet verbazen. "De ReferendumWijzer wordt gemaakt door het Instituut voor Publiek en Politiek IPP). Het IPP is een landelijke, niet-partijgebonden organisatie die zich ten doel stelt politieke en maatschappelijke participatie te bevorderen." Jaja... Citaat:
In mijn pdf van de grondwet vond ik ook geen verwijzing naar het omstreden EurAtom verdrag.
Laatst gewijzigd op 22-04-2005 om 18:07. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Europese Grondwet II Mark Almighty | 500 | 01-06-2005 22:44 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Betoog: Europese Grondwet Man16 | 10 | 23-05-2005 21:31 | |
Europese grondwet voor Nederlander groot vraagteken. Hydrogen | 8 | 05-02-2005 13:33 | |
De Europese grondwet; Voor of Tegen? (Update: EP stemt voor/er komt een referendum) Verwijderd | 255 | 31-01-2005 21:15 | |
europese grondwet Sasz | 9 | 26-04-2004 22:22 | |
Ben jij voor of tegen een Europese Grondwet (zoals ze die nu plannen)? Gatara | 75 | 25-01-2004 21:33 |