![]() |
||
Citaat:
"Oh nee! Ik heb iets gevonden dat niet precies overeenkomt met mijn denkwijze! DAN IS HET EEN VERVALSING!" Je ziet zelf toch ook wel in dat dit een non-redenatie is. Ik heb de rotatie van niet-wetenschappelijke argumenten personen nog niet door, maar ik vind dat ze maar snel door moeten wisselen, want je brengt het er slecht van af. Even over hoe de bewijstlast ligt: Op dit moment is er maar een theorie onder de verschillende theistische en non-theistische ideeen over het ontstaan van het leven die niet gefalsificeerd is en tot op zeer grote hoogte bewezen is. Dit is de nieuw-Darwanistische evolutie theorie, die het leven op aarde beschrijft. Op wetenschappelijke gronden is er op dit moment geen enkele reden om het idee van het creationisme of Intelligent design aan te nemen. Dit komt voornamelijk omdat het proces van creatie op geen enkele manier kan worden nagedaan. Dit in tegenstelling van (bijna) alle onderdelen van de evolutietheorie. Natuurlijk zijn er nog dingen die wij niet weten over de evolutie op deze aarde. Er zijn een aantal problemen met de stelling van evolutie die niet opgelost kunnen worden doordat wij gelimiteerd worden door de wetten van de natuur. Ik kan het het beste omschrijven lijkt me als een auto. De evolutie theorie beschrijft alle onderdelen en van bijna alle onderdelen hoe ze in elkaar zitten, werken en met elkaar interactie vertonen. We missen nog een paar kleine stukjes die deze theorie van zijn voltooiing afhouden. In verhouding zegt het Creationisme (en ID in mindere mate): "Kijk hier is een auto. Deze auto is zo gemaakt en werkt zo omdat iemand het zo bedoelt heeft, zonder verder in te gaan hoe de auto in elkaar zit of werkt" Nou is het probleem met het voorbeeld van de auto dat deze wel met een specifiek doel is gemaakt. Dit komt NIET voor bij evolutie. Dit betekend dat op dit moment er maar een theorie is die op dit moment genoeg ondersteuning heeft en daarom is de evolutietheorie de facto de enige wetenschappelijke theorie die ondersteund kan worden. Met die gedachte in je hoofd is het dus duidelijk dat de bewijsplicht niet in de hoek van de evolutie theorie ligt. Bij deze theorie is het bewijs geleverd en wetenschappelijk goedgekeurd. Dit betekend dat voor een wetenschappelijke discussie, de nieuwe theorie (creationisme, ID) het bewijs tegen de evolutietheorie moet aandragen. Er zit alleen een heel groot probleem in deze discussie wat sociaal gezien geen goed antwoord heeft, maar wetenschappelijke gezien wel: de Bijbel en andere religieuze teksten. Wetenschappelijk gezien door de opmaak van de Bijbel en aanverwante teksten, zijn deze wetenschappelijk gezien niet te gebruiken als bron voor het aanleveren van bewijs materiaal in deze discussie. Door de vele herschrijvingen, onduidelijke en multi-interpreteerbare teksten en daarnaast het noemen van data die niet door wetenschappelijke methoden worden verkregen is de Bijbel simpelweg niet geschikt om als duidelijke wetenschappelijke bron te gebruiken. Dit is echter een twistpunt dat in de meeste discussies duidelijk naar voren komt. Het maakt zeer uit welke waarde je aan de teksten in de Bijbel hecht of je dit boek als een wetenschappelijke bron zou willen beschouwen. Vanuit een wetenschappelijk oogpunt is deze vraag gelukkig wel te beantwoorden: dat is ie NIET (net zoals bijvoorbeeld de scheppingsverhalen van de Silmarrilon geen wetenschappelijke teksten zijn, noch de teksten die je op wikipedia vind of bijvoorbeeldeen Romeinse muurschildering)
Laatst gewijzigd op 08-03-2007 om 23:50. |
Advertentie | |
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De rest snap ik wel.. Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De algemene discussie methode van creationisten is om te zeggen: "Je hebt nog geen bewijs geleverd, lever het maar". En meestal is het standpunt ongeveer: "Het is duidelijk omdat de moeder zoveel van de kinderen houdt ze de beste voogd is" Citaat:
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Wegwijzen & Voorstellen |
De zin in het leven. Vosje7 | 0 | 19-04-2016 10:17 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
de zin van het leven mario | 6 | 29-01-2006 18:09 | |
Eten & Drinken |
De zin van het leven aan tafel Verwijderd | 5 | 22-06-2004 21:50 | |
De Kantine |
Laten we eens uitgebreid praten over de zin van het leven... kHebTrekInWatLekkers | 47 | 07-11-2002 18:08 | |
Psychologie |
de zin van het leven LonelyLostOne | 13 | 07-09-2002 09:30 | |
ARTistiek |
de zin van het leven (versie 1) stroopwafel | 5 | 22-01-2002 19:36 |