Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2010, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Nee, veel psychische ziektes/stoornissen zijn daadwerkelijk ziektes. Verslavingen vind ik daar niet onder vallen.
Wat is het verschil tussen verslaafd zijn aan (niet) eten of verslaafd zijn aan cocaine?

En nu ga ik want mijn zusje claimt de computer. Kusjes.
Advertentie
Oud 13-10-2010, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Nou blijkbaar heeft hij ergens in zijn hoofd een irrationele afweging gemaakt tussen "mja, ff scoren en snuiven, deze keer hou ik het wel in de hand" en "nee, NOOIT meer doen want ik weet wat de gevolgen zijn"
Jij vindt dat dementen die hun zelf onderpoepen aan irrationele afwegingen hebben gemaakt? J
Oud 13-10-2010, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Als je doelt op anorexia nervosa: in zekere zin heb je de genezing van die stoornis zelf in de hand, hoe moeilijk het ook kan zijn. In tegenstelling tot bijv. kanker.
Ik snap in dezen op zich je punt wel. Maar ik vind het een beetje een oneerlijke vergelijking, en ook wel een beetje appels met peren vergelijken.
Anorexia is psychisch, en daar kan je inderdaad uit komen als je daar je best voor doet, met kanker heb je dat niet zelf in de hand. Maar dat maakt anorexia, of een verslaving, nog niet meteen geen ziekte!
Oud 13-10-2010, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Mweh ik ben 4x aan een reactie begonnen en toen heb ik besloten dat ik geen zin heb in deze discussie /random.
Ik eigenlijk ook niet echt. Daarom reageer ik steeds ook een beetje halfslachtig. Maar dit is toch een discussie die nooit ergens uitkomt.

Citaat:
Is het dan niet zo dat kanker je overkomt, terwijl een verslaving iets is waar je (aanvankelijk) zelf aan toegeeft?
Zeker niet in alle gevallen, nee
Oud 13-10-2010, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Ik snap in dezen op zich je punt wel. Maar ik vind het een beetje een oneerlijke vergelijking, en ook wel een beetje appels met peren vergelijken.
Anorexia is psychisch, en daar kan je inderdaad uit komen als je daar je best voor doet, met kanker heb je dat niet zelf in de hand. Maar dat maakt anorexia, of een verslaving, nog niet meteen geen ziekte!
En sommigen (velen) kunnen er niet (helemaal) uitkomen, ook niet als ze er hun best voor doen.
Oud 13-10-2010, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Nee, veel psychische ziektes/stoornissen zijn daadwerkelijk ziektes. Verslavingen vind ik daar tot op zekere hoogte niet onder vallen. Ooit, in den beginne, nog voor iemand verslaafd is, maakt hij/zij de keuze(!) om te gebruiken. Dat je dan verslaafd raakt, is dat je eigen schuld.
In dat geval is longkanker bij veel mensen ook een keuze.
Citaat:

En een verslaving is te stoppen door het niet meer te doen. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar iemand die echt wil genezen en gedisciplineerd is, zal het halen. Iemand die weer terugvalt, verliest het van de verslaving, en is dus zwak van geest, apparently.
haha
Oud 13-10-2010, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Jij vindt longkanker dus wel en geen ziekte op hetzelfde moment?
Nee
Verwijderd
Citaat:
En sommigen (velen) kunnen er niet (helemaal) uitkomen, ook niet als ze er hun best voor doen.
Ook dat, ik geloof dat 80% er hun hele leven in een zekere mate last van blijft houden, juist omdat het een ziekte is. Hetzelfde verhaal voor verslavingen wat mij betreft.
Verwijderd
Citaat:
Jij vindt dat dementen die hun zelf onderpoepen aan irrationele afwegingen hebben gemaakt? J
Waar haal je dat vandaan?
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Onzin.
Wij zijn het even heel erg eens.

Als je anorexia geen ziekte vindt, dan heb je geen goed beeld van wat het precies inhoudt en met iemand doet.
Oud 13-10-2010, 16:43
Verwijderd
Verslaving valt onder psychische ziekten hoor noodles.

En eensch met wat lorelei zegt!
Verwijderd
Citaat:
Nee
Jawel, want er zijn mensen die zo maar longkanker krijgen, maar ook veel mensen die longkanker krijgen door het roken. En dat roken hebben ze zelf in de hand en dan is het volgens jou geen ziekte.
Verwijderd
Citaat:
Dus als je longkanker krijgt omdat je teveel hebt gerookt, is dat ook geen echte ziekte?
De kanker is een echte ziekte, maar je bent tegelijkertijd een zwakkeling dat je het zo ver hebt laten komen. Het gaat erom dat je de ontwikkeling van de kankercellen niet zelf kunt tegenhouden, als het zo ver is heb je daar in z'n geheel geen keuze in, terwijl je bij een verslaving wel zelf de keuze hebt om te stoppen en vol te houden. Een moeilijke keuze, maar toch een keuze.
Oud 13-10-2010, 16:44
Verwijderd
Ik snap N00dles (en de anderen) ook wel weer een beetje, omdat je er in principe zelf uit kán komen. Maar dat maakt je dus nog niet meteen een zwakkeling als dat niet lukt.

Maar goed, dat is een pagina geleden al gezegd.

*stopt er ook mee*
Oud 13-10-2010, 16:44
Verwijderd
Citaat:
Waar haal je dat vandaan?
Nouja, ze hebben de keuze gemaakt, ze wisten dat ze er vies van werden, maar alsnog hebben ze het gedaan!
Oud 13-10-2010, 16:45
Verwijderd
ik kom helemaal niet tussen deze discussie
Oud 13-10-2010, 16:45
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ik snap N00dles (en de anderen) ook wel weer een beetje, omdat je er in principe zelf uit kán komen. Maar dat maakt je dus nog niet meteen een zwakkeling als dat niet lukt.

Maar goed, dat is een pagina geleden al gezegd.

*stopt er ook mee*
Maar zelfs als je "er uit komt", blijft het altijd bestaan. Anorexia gaat niet volledig over.. dat is bijv. te zien doordat mensen die anorexia gehad hebben daarna nog steeds geen goed lichaamsbeeld hebben.
Oud 13-10-2010, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Aha, dus als je er zelf vanaf kan komen ben je een zwakkeling als het niet lukt. Maar als de arts je niet kan helpen, dan is hij geen zwakkeling. Wat een kul zeg
Oud 13-10-2010, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Je hebt een opmerking gemaakt, waarin je iets zei wat al meer mensen hadden gezegd, dan is het niet zo raar dat je er niet tussen komt

Hoe was jullie dag mensen? LL en Stefenootje, bijgekomen van de kater inmiddels?
Oud 13-10-2010, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Aha, dus als je er zelf vanaf kan komen ben je een zwakkeling als het niet lukt. Maar als de arts je niet kan helpen, dan is hij geen zwakkeling. Wat een kul zeg
Dat zeg ik toch helemaal niet?

Ik zeg letterlijk: dat maakt je nog geen zwakkeling als het niet lukt. Lezen hoor!
Verwijderd
Citaat:
Hoe was jullie dag mensen? LL en Stefenootje, bijgekomen van de kater inmiddels?
Welke kater?
Verwijderd
Citaat:
Jawel, want er zijn mensen die zo maar longkanker krijgen, maar ook veel mensen die longkanker krijgen door het roken. En dat roken hebben ze zelf in de hand en dan is het volgens jou geen ziekte.
Eh, nee, dat zeg ik niet. Als je door continu roken uiteindelijk longkanker krijgt, kun je wel zeggen "eigen schuld", maar dan is het wel een ziekte natuurlijk.
Ik vind het dan wel zwak als je door blijft roken nadat longkanker is geconstateerd.
Ook vind ik het, als je stelt: "ik moet niet roken want anders krijg ik longkanker", en het dan toch doen, een teken van zwakte. Een zwakke wil om het NIET te doen.

En idd, veel mensen krijgen ook longkanker zonder er iets voor te doen.
Oud 13-10-2010, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Welke kater?
Geen kater? Ik had het idee dat jullie gister wel 100 liter bier gingen drinken!
Verwijderd
Citaat:
Geen kater? Ik had het idee dat jullie gister wel 100 liter bier gingen drinken!
Haha nee hoor, ik heb wat bier gedronken voordat we weggingen, maar in de Arena mag je geen alcohol, en daarna ook geen alcohol meer, dus ik was helegaar niet dronken!
Verwijderd
Citaat:
De kanker is een echte ziekte, maar je bent tegelijkertijd een zwakkeling dat je het zo ver hebt laten komen. Het gaat erom dat je de ontwikkeling van de kankercellen niet zelf kunt tegenhouden, als het zo ver is heb je daar in z'n geheel geen keuze in, terwijl je bij een verslaving wel zelf de keuze hebt om te stoppen en vol te houden. Een moeilijke keuze, maar toch een keuze.
Maar volgens die logica kan je anorexia ook een ziekte vinden, aangezien het niet meer eten een gevolg is van een neurlogisch proces. Het ontstaan van dat neurologische proces heb je wel in de hand, maar het gevolg daarvan niet.
Carn
Carn is offline
zo, weer thuis. Tijd voor hamburgers <3
Verwijderd
Citaat:
ik wil potjandrie ook mijn negen negen en acht op tafel smijten maar daar zullen ze niet kunnen blinken tussen alle verslaafden en kankerpatiënten!
Oud 13-10-2010, 16:49
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
zo, weer thuis. Tijd voor hamburgers <3
Oeh, yum. Daar heb ik eigenlijk wel zin in. Maar ik heb al met huisgenoot afgesproken dat we samen hartige taart met champignons en andere dingetjes gaan eten
Verwijderd
Citaat:
Maar zelfs als je "er uit komt", blijft het altijd bestaan. Anorexia gaat niet volledig over.. dat is bijv. te zien doordat mensen die anorexia gehad hebben daarna nog steeds geen goed lichaamsbeeld hebben.
Citaat:
Ook dat, ik geloof dat 80% er hun hele leven in een zekere mate last van blijft houden, juist omdat het een ziekte is. Hetzelfde verhaal voor verslavingen wat mij betreft.
Verwijderd
Citaat:
Dat zeg ik toch helemaal niet?

Ik zeg letterlijk: dat maakt je nog geen zwakkeling als het niet lukt.
Mijn punt is dat het criteria nergens op slaat:
- Je bent een zwakkeling als je je ziekte zelf niet kan oplossen
- Als de dokter het niet kan oplossen, valt hem niks te verwijten.
Oud 13-10-2010, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Haha nee hoor, ik heb wat bier gedronken voordat we weggingen, maar in de Arena mag je geen alcohol, en daarna ook geen alcohol meer, dus ik was helegaar niet dronken!
Haha oke! Het was leuk of niet?

Citaat:
ik wil potjandrie ook mijn negen negen en acht op tafel smijten maar daar zullen ze niet kunnen blinken tussen alle verslaafden en kankerpatiënten!
had je twee negens en een acht in je beoordeling?

Wat goed !
Oud 13-10-2010, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Er was alleen maltbier
Oud 13-10-2010, 16:51
Verwijderd
N00dles heeft tot op zekere hoogte wel gelijk hoor: die verslaving heb je doorgaans wel aan jezelf te danken, want je zou al vantevoren moeten weten dat je beter niet aan cocaïne kunt beginnen omdat dat nare gevolgen kan hebben. M.a.w.: hij heeft sowieso iets doms gedaan, tenzij hij die rommel in eerste instantie buiten zijn wil om binnen heeft gekregen uiteraard.
Verwijderd
Citaat:
Heel leuk
Verwijderd
Citaat:
Nouja, ze hebben de keuze gemaakt, ze wisten dat ze er vies van werden, maar alsnog hebben ze het gedaan!
Jij maakt nu hele rare redenaties. Ik beschouw dementie als een echte ziekte.
Verwijderd
Er worden allemaal dingen bij deze discussie gehaald waar ik het helemaal niet mee eens ben, of waar ik de overeenkomsten niet van zie

Volgens mij is het aangetoond dat sommige mensen een aanleg hebben voor verslaving. Dat is dan los van chemische dingetjes waar je lichamelijk aan verslaafd kan raken (zoals bv. ghb, op een gegeven moment kun je gewoon niet meer 'gewoon' stoppen, want dan ga je dood). Dus ik zie het zeker wel als een ziekte. (Maar wel anders dan bv. kanker, want bij een verslaving is het vooral een kwestie van therapie en zelfmotivering, bij kanker kun je nog zo graag willen, je geneest er niets mee.)
Maar wat ik hier zwak aan vind is vooral dat Yuri in eerste instantie echt wel beter had moeten weten. Hij was een topsporter, dan wéét je dat je geen cocaine moet gaan snuiven. Toen hij de eerste keer snoof, was hij nog niet verslaafd, dus dat is pure zwakte. Dat hij vervolgens een tweede kans krijgt, professioneel begeleid wordt in afkicken, maar het niet vol kan houden... mja, sorry, maar dat hangt enorm samen met het uberhaupt beginnen aan hard drugs. Ik vind het sneu dat hij terug is gevallen, maar ik blijf het zwak vinden.
Oud 13-10-2010, 16:52
Verwijderd
Citaat:
N00dles heeft tot op zekere hoogte wel gelijk hoor: die verslaving heb je doorgaans wel aan jezelf te danken, want je zou al vantevoren moeten weten dat je beter niet aan cocaïne kunt beginnen omdat dat nare gevolgen kan hebben. M.a.w.: hij heeft sowieso iets doms gedaan, tenzij hij die rommel in eerste instantie buiten zijn wil om binnen heeft gekregen uiteraard.
Veel soorten kanker heb je zelf ook invloed op, waarom zijn dat dan wel 'echte' ziektes?
Verwijderd
Citaat:

had je twee negens en een acht in je beoordeling?

Wat goed !
ja en een fijn gesprek erbij en dat weegt in het hoofd wel wat zwaarder. Als het een fijn gesprek was geweest en drie zessen was het alsnog een toffe beoordeling. Maar nu drink ik vanavond 200 biertjes i.p.v 100!
Verwijderd
Citaat:
Nice
Oud 13-10-2010, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Jij maakt nu hele rare redenaties. Ik beschouw dementie als een echte ziekte.
Nee hoor, waarom zou je dementie wel als echte ziekte aanschouwen en andere hersenstoornissen niet?
Oud 13-10-2010, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Er was alleen maltbier
Lafjes

Citaat:
ja en een fijn gesprek erbij en dat weegt in het hoofd wel wat zwaarder. Als het een fijn gesprek was geweest en drie zessen was het alsnog een toffe beoordeling. Maar nu drink ik vanavond 200 biertjes i.p.v 100!
Wat goed <3.
En 200 bier, je bent mijn held

Kun je daarna gelijk door naar de chatbox om over comazuipen te babbelen
Verwijderd
Citaat:
Veel soorten kanker heb je zelf ook invloed op, waarom zijn dat dan wel 'echte' ziektes?
Ik zeg niet dat een verslaving geen aandoening is, maar het verband cocaïne-verslaving lijkt me iets duidelijker dan het verband random handeling - kanker, en dus is het ook beter te voorkomen. Bovendien is er zo ontzettend veel kankerverwekkend dat je die invloeden ook bijna niet totaal kunt vermijden.
Verwijderd
Verslaving en zwakkeling in een zin Lekker zwart-wit
Oud 13-10-2010, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Dank je!

Door te beweren dat Yuri's verslaving een ziekte is, doet het lijken alsof hij er geen schuld aan heeft, dat het hem overkomt. En dat is dus niet zo.
Oud 13-10-2010, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Er worden allemaal dingen bij deze discussie gehaald waar ik het helemaal niet mee eens ben, of waar ik de overeenkomsten niet van zie

Volgens mij is het aangetoond dat sommige mensen een aanleg hebben voor verslaving. Dat is dan los van chemische dingetjes waar je lichamelijk aan verslaafd kan raken (zoals bv. ghb, op een gegeven moment kun je gewoon niet meer 'gewoon' stoppen, want dan ga je dood). Dus ik zie het zeker wel als een ziekte. (Maar wel anders dan bv. kanker, want bij een verslaving is het vooral een kwestie van therapie en zelfmotivering, bij kanker kun je nog zo graag willen, je geneest er niets mee.)
Je (jullie) halen oorzaak en verband hier door elkaar en komen zo tot een vergelijking die niet eerlijk is. Mensen met longkanker kunnen niets meer doen aan de kanker, maar voordat ze longkanker kregen hadden ze kunnen stoppen met roken. Zo werkt dat ook met verslaving. Mensen die verslaafd zijn kunnen niets doen tegen die verslaving (het zit namelijk verkeerd in de hersenen), maar voordat ze verslaafd waren hadden ze geen cocaine moeten gebruiken.
Oud 13-10-2010, 16:57
Verwijderd
Citaat:

Door te beweren dat Yuri's verslaving een ziekte is, doet het lijken alsof hij er geen schuld aan heeft, dat het hem overkomt. En dat is dus niet zo.
Ik vind dat we het wel een beetje over twee verschillende dingen hebben. Het ermee beginnen in de eerste plaats (wat inderdaad (zeker in zijn geval) als zwak of dom kan worden gezien) en het ermee kunnen stoppen in de tweede plaats.
Oud 13-10-2010, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Op het moment dat de kanker intreedt, is het een ziekte en ben je overgeleverd aan de ziekte. Bij verslaving kun je er vanaf komen door het 'niet meer te doen' (dat klinkt simpel gezegd, en dat is niet zo. Maar daar komt het in essentie wel op neer).
Oud 13-10-2010, 16:58
Verwijderd
Ik schrik echt van de domme reacties hier
Oud 13-10-2010, 16:59
Verwijderd
Ik vind het ook altijd weer stuitend om te merken dat als het over psychische aangelegenheden gaat, men óf gewoon weinig inlevingsvermogen heeft, óf gewoon bar weinig kennis heeft. Hoewel die twee met elkaar te maken hebben natuurlijk.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten