Advertentie | |
|
![]() |
|
Weliswaar gaat het in dit topic oorspronkelijk over de pil en de tandartscontrole in het ziekenfondspakket, maar om geen tig topics te openen over eenzelfde soort onderwerp, plaats ik t hier ook onder:
NOS TT - 150 - 23 aug 2003 Het kabinet denkt erover om de vergoeding van IVF-behandelingen voor ziekenfondspatienten te schrappen. Als de maatregel wordt doorgevoerd betekent dat een jaarlijkse besparing van e. 54 miljoen op de zorgbegroting. Elk jaar vinden in Nederland 13.000 tot 14.000 IVF behandelingen plaats. Daaruit worden circa 3000 kinderen geboren. Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) moet e. 1,5 miljard bezuinigingen op de zorg. Hij overweeg om naast de IVF ook de anticoncetiepil en de tandarts uit het ziekenfonds te halen. Ook wil hij per doktersrecept een eigen vergoeding van e.1,50 (de medicijnknaak) invoeren. Mildred Zuidveen, coordinator Stichting Surinaamse Vrouwen in de Bijlmer, die ik al eerder quotte zegt over de IVF behandelingen: "Momenteel is het mogelijk om drie IVF-behandelingen te ondergaan op kosten van de ziektekostenverzekeraar of het ziekenfonds." Ik ben even gaan onderzoeken hoeveel 1 IVF behandeling _zonder medicijnen_ kost, volgens het UMCN: 1.100 Euro. Je krijgt dus maximaal 3 vergoed, dat is: 3.300 Euro dus dat de verzekering voor je zou betalen. Hoewel 3 op zich een goed limiet zou zijn, meent Didi Braat (hoogleraar voortplantingsgeneeskunde verbonden aan het UMC St. Radboud in Nijmegen) dat er een probleem is met meerlingen. Zo zegt ze in het AD: ,,Inmiddels plaatsen we in Nederland bijna nooit meer dan twee embryo's terug in de baarmoeder. Ik ben er groot voorstander van om het aantal embryo's in de meeste gevallen zelfs terug te brengen naar één. Uit onderzoek blijkt dat twee keer een cyclus waarbij één embryo wordt geplaatst net zo succesvol is als één keer een cyclus met twee embryo's. Dus zou je patiënten waarbij maar één embryo wordt teruggeplaatst, meer behandelingen moeten aanbieden.'' Braat vindt dat de overheid deze aanpak moet stimuleren door niet maximaal drie, maar zes IVF-behandelingen door het ziekenfonds te laten vergoeden. Extra kosten verdienen zich op termijn terug omdat er minder meerlingen zullen worden geboren. Een meerling kost de samenleving gemiddeld 24.000 euro meer dan een eenling, door extra medische behandelingen. ,,Er moet meer voorlichting komen over verminderde vruchtbaarheid na je dertigste zodat vrouwen de zwangerschap niet uitstellen en zo minder in de IVF-molen komen." De kans mijn inziens dat als je geen of "slechts" 1 keer een IVF behandeling laat vergoeden, men eerder geneigd is de proef met meerlingen te doen. Immers: twee keer een cyclus met 1 embryo is even succesvol als 1 keer een cyclus met twee embryo's Stel dus dat stel A een IVF behandeling krijgt en verzekerd zijn bij het ziekenfonds. Ze krijgen - zoals nu het geval is - 3 IVF behandelingen vergoed. De dokters proberen, gezien de succesvolheid eerst twee keer een cyclus met 1 embryo. Dit om te voorkomen dat er een tweeling uit zal komen dat de samenleving meer zou gaan kosten. De bevruchting loopt na IVF behandeling nummer 3 prima en stel A krijgt 1 prachtbaby. Ik stel de kosten van deze prachtbaby even op 0. De IVF behandelingen kostten de overheid in totaal 3.300 euro. De medicijnen erbij (1.600 Euro per keer) is: 4.800 Euro. In totaal waren de kosten: 8.100 Euro. Dan heb je stel B. Ook verzekerd via het ziekenfonds, maar de overheid heeft gezegd dat IVF behandelingen niet meer vergoed kunnen worden. De mensen hebben niet echt een vetpot thuis, dus ze gokken op 1 IVF behandeling. Dat kost hun 1 keer: 2.700 Euro (1.100 + 1.600 Euro). Omdat de succesvolheid van twee keer een cyclus met 1 embryo gelijk staat aan 1 keer een cyclus met 2 embryo's wordt logischerwijze gekozen voor de tweede mogelijkheid: die van 2 embryo's. Domweg vanwege de reden dat de mogelijk toekomstige ouders de gok wagen en 1 keer een IVF behandelingen kunnen betalen. En ze hebben geluk. De vrouw is in verwachting van een tweeling. Maar aangezien bij een tweeling de medische kosten NA de geboorte een stuk duurder zijn: 24.000 meer dan de eenling (die ik even op 0 heb gezet), was de overheid toch goedkoper uit bij het vergoeden van 3 keer een IVF behandeling (8.100 Euro). Ook als de eenling 30.000 Euro had gekost tijdens de medische nazorg (in totaal dus 38.100 Euro) en de overheid voor de meerling 58.000 Euro had moeten uittrekken). De kans van slagen is echter vrij laag (in ieder geval minder dan de helft) is: 21 tot 23%. Waarbij ik hier zelfs slechts verondersteld heb dat 3000 baby's allemaal eenlingen waren. Ervan uitgaand dat het allemaal tweelingen waren, gaat het drastisch omlaag: ongeveer 11% Als al deze baby's tweelingen waren, dan kostte dat per meerling 24.000 meer. Dus in totaal: 36.000.000 Maar dat zal wel niet het geval zijn geweest. Echter, kan dit wel het geval zijn (de kosten, niet de kansen) wanneer de eerste twee IVF behandelingen NIET vergoed zullen worden. De overheid lijkt dus te gokken op extra medische nazorg en niet op kans van slagen van eenlingen die minder nazorg opleveren, maar wel echter meer IVF behandelingen vergen, waar zij dan voor moet opdraaien. Maar dan nog: waarom het drie keer vergoeden dan tijdellijk even verlagen naar twee keer vergoeden, zodat artsen in ieder geval de gok kunnen wagen op de mogelijkheid van twee keer een cyclus 1 embryo, waardoor de kans op een meerling klein is (en dus 24.000 Euro goedkoper in medische nazorg), maar de kans op een eenling gelijk is dan bij die van de mogelijkheid van 1 keer een cyclus van 2 embryo's? Nu is het meteen zo drastisch, met het mogelijke gevolg dat het helemaal geen besparing zal blijken te zijn (gezien de mogelijke lichamelijke en geestelijke gevolgen bij een meerling op langere termijn; want dat schijnt ook niet altijd even goed te verlopen). Zou je besparen op 1 IVF, dus dat je slechts twee keer vergoed in plaats van 3 keer zoals het nu is, dan is de overheid ongeveer kwijt (medicijnen niet meegerekend want die worden sowieso vergoed - veronderstel ik dan ![]() Bij 3 x: 42,9 miljoen Euro tot 46,2 miljoen Euro Bij 2x: 28,6 miljeon Euro tot 30,9 miljoen Euro Besparing: 14,4 miljoen Euro tot 15,4 miljoen Euro ZONDER de extra medische nazorg van 24,000 per meerling (uitzonderingen daargelaten), dus stel die 3000 kinderen waren allemaal tweelingen, dan zou er dus geen 36 miljoen extra uitgetrokken moeten worden. Het is in ieder geval iets...
|
Als iemand mij betrapt op een grove rekenfout, verbeter mij dan gerust
![]() ![]() ![]() Btw, dat met die medicijnenknaak snap ik ook niet helemaal. Begin jaren tachtig scheen ook een dergelijke maatregel doorgevoerd te zijn, maar hielden ze daarmee op vanwege de administratieve rompslomp t bracht. Mijn inziens staat administratieve rompslomp gelijk aan ineffecientie, ineffectief en het kost geld; dus ik zie niet in wat voor een positief resultaat een dergelijke medicijnenknaak nu oplevert. In Groot Britannie is het nu momenteel zo: iedereen betaalt 6 pond voor het medicijn. Of je nu een goedkope pil (van 1 pond)koopt of een hele dure (20 pond). Het zal altijd 6 pond kosten. Het 1 heft t ander min of meer op. Op zich vind ik dit wel ok systeem; nadeel hieraan is echter dat kwaal A veel vaker voorkomt dan kwaal B, maar het medicijn voor kwaal A eigenlijk 1 pond kost en het medicijn voor kwaal B 30 pond. Meer mensen moeten dus verplicht 6 pond betalen (5 pond meer dus) voor een medicijn van 1 pond, waarmee ze eigenlijk diegene dekken met kwaal B die eigenlijk 20 euro had moeten betalen, maar hier 6 euro voor betaalde. Op zich klinkt dit niet verkeerd, ware het niet zo dat ik me voor kan stellen dat je bv. als niet-roker niet extra wilt dokken voor de medicijnen van iemand met longkanker door het roken. Maar nouja, volgens mij is dit ook in Nederland het geval alleen verdekter ![]()
||
![]() |
Citaat:
Dit gaat natuurlijk alleen werken als er een efficiente manier van administratie is. Ik kan me bijv. voorstellen dat het CTG de tarieven van de medicijnen met 2,50 laat dalen en de appothekers toestemming geeft voor ieder medicijn 2,50 te innen. Dan lijkt me weinig bijkomende administratie nodig. |
![]() |
|
En de afbraak van onze verzorgingsstaat gaat gestaag door...
![]() ![]() Zou dit kabinet soms willen dat over een jaar of vijftien alle minima van Nederland met rotte bekken en tien kinderen rondlopen? Zit er misschien een plan achter zoals: 'als we ze maar genoeg mentaal murw beuken komen ze niet meer in verzet'?
||
![]() |
Citaat:
Om het mooi economisch te formuleren; de prijselasticiteit van de pil lijkt mij op bijna 0 te liggen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Je mag mensen best bewust maken van de kosten, maar straks kunnen alleen de rijke mensen nog naar de tandarts of aan de pil, ik denk niet dat dat de bedoeling is van het kabinet. (hoewel... zoals het er nu uitziet wel) Ik word in ieder geval hopeloos van steeds maar weer nieuwe bezuinigingen.
||
Citaat:
En ik zie niet in dat met jouw voorbeeld die administratieve druk verminderd wordt; er komt immers iets extra om bij te houden bij. (niemand heeft mijn IVF verhaal gelezen? ![]()
Laatst gewijzigd op 24-08-2003 om 10:00. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Beetje loze datum, de 20ste. Nu al bekend dat t demonstreren wordt tegen de bezuinigingen, terwijl prinsjesdag nog moet komen (16 september). En dan is prinsjesdag geweest en dan,...
wat blijkt als t allemaal best meevalt met de bezuinigingen? Sta je daar ook mooi voor aap met je mond vol tanden.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
maar die stofzuigers zijn nodig ![]()
||
Citaat:
Als nou blijkt dat de bezuiningen heel erg meevallen, dan ga ik natuurlijk niet demonstreren. Maar dan moeten ze wel heel erg meevallen.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Uit de laatste cijfers blijkt dat armen juist ontzien worden en vrijwel geen koopkrachtverlies zullen hebben, waar ouderen met een AOW zelfs helemaal geen verlies zullen meemaken.
Dit las ik in de Staatscourant.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
stof = invasie nederland oid wat ik bedoel is dus: men koopt voor Jan Lul een JSF.. maargoed, ik ga wel erf offtopic zo ![]()
||
![]() |
Citaat:
Mijn rekeningen liggen meestal rond de 80 euro ofzo En ik vind het uit het ziekenfonds halen van de pil ook helemaal verkeerd. Iemand op het forum zei dat het maar rond de 75 euro per jaar kost, maar toch. Het gaat om het principe, op deze manier zullen er veel meer abortussen moeten plaatsvinden en een abortus is veel duurder. Ook zullen er veel (tiener)moeders moeten stoppen met opleiding/werk, omdat ze per ongeluk (condoom is namelijk minder veilig dan pil) zwanger zijn geraakt. Ook de kwaliteit van het gebit van de mens zal zwaar achteruit gaan, als de tandarts uit het ziekenfonds verdwijnt, veel mensen zullen uit bezuiniging bijv. maar 1x per 2 jaar naar de tandarts gaan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ben wel particulier verzekerd, maar dat maakt toch nix uit voor zover ik weet in t bedrag, t is gewoon dezelfde controle ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ziekenfondswet (afk.: ZFW), Nederlandse wet, ingegaan in 1966, ten doel hebbend de onder de wet vallende verzekerden een doeltreffende geneeskundige verzorging te verstrekken Encarta® - Naslagbibliotheek - Winkler Prins. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|||
Citaat:
De pil kan functioneren als medische ingrijp. Citaat:
||
Citaat:
![]() tis dat jij geen meisje bent republican
||
Citaat:
Deed men voor 1972 voordat de pil in het ziekenfondspakket kwam ook om het toch vergoed te krijgen. ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
(en dat doktersrecept is niet zo moeilijk te krijgen)
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Dan haal je je weer veel te veel administratieve rompslomp op je nek.
We moeten niet met de kaasschaaf aan de slag, maar met de hakbijl. Weg met dat ziekenfonds. Zie mijn voorstellen eerder in dit topic.
||
Citaat:
Dat lijkt me geen verstandig besluit.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nou dan heeft de maatschappij toch al niet veel aan je. Dan kan je nauwlijks belasting betalen...... Maar besef je wel wat je zegt, 70 euro? hoe kan je uberhaupt internetten? |
![]() |
||
Citaat:
Vrouwen moeten iedere maand sowieso al tampons of maanderband kopen. Die kosten hebben mannen niet. Dan zouden ze ook nog eens de pil daarnaast moeten kopen onder het mom van eigen verantwoordelijkheid, terwijl bij het zwanger worden toch ook echt zaad nodig is en dus ook de man verantwoordelijk is. Om dus al die kosten op de vrouw af te schuiven zou het wel eens kunnen zijn dat vrouwen niet meer bepaalde dingen kunnen betalen. Zo betekent een 10jarig pilgebruik alvast 1 jaar minder studie-tijd.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Meeting: KEER HET TIJ demonstratie 20 september Rabbi Daniel | 212 | 22-09-2003 19:19 |