Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2011, 17:10
Verwijderd
Pure chocola van bv. Droste, Verkade of Rittersport is ook veganistisch. Er hoeft op zich niets anders dan cacaopoeder, cacaoboter en suiker in chocola te zitten, en dan zit er vaak emulgator in maar dat is meestal sojalethicine dus dat is ook gewoon veganistisch. En voor baksels moet je toch pure chocola nemen.
Advertentie
Oud 27-10-2011, 22:17
martinesardine
martinesardine is offline
http://www.lifestylefood.com.au/reci...chocolate-cake

Lalala dit is zo goed Deze chocolate cake heb ik gemaakt voor mijn verjaardag. Het recept is alleen wel in het engels, maar dat is dan weer een oefening.
Oud 28-10-2011, 00:35
sicilion
sicilion is offline
Van de week chocolade biscuit-caramel-chocolade-koekjes gemaakt ( deze koekjes maar dan zonder pinda's). Waren echt super lekker. Sowieso goede site voor inspiratie!
Oud 28-10-2011, 18:36
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik wil komend weekend chocolate chip cookies gaan maken, en ik heb in dit topic het recept gevonden wat Calyx aanraadde. Alleen staat daar rietsuiker in vermeld. Kan ik daar ook gewone kristalsuiker voor in de plaats nemen?
Ik heb dus chocolate chip cookies gemaakt, voor de zekerheid toch maar met rietsuiker. Ze smaken prima! Ik had ze alleen wat dikker moeten laten, ze zijn nu vrij dun en dus vrij krokant. Zeker voor herhaling vatbaar!
Oud 28-10-2011, 19:23
Bird.
Bird. is offline

Hemelse chocoladetaart, heel lekker en heeel ongezond, net gemaakt (:
Oud 29-10-2011, 14:13
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Pure chocola van bv. Droste, Verkade of Rittersport is ook veganistisch. Er hoeft op zich niets anders dan cacaopoeder, cacaoboter en suiker in chocola te zitten, en dan zit er vaak emulgator in maar dat is meestal sojalethicine dus dat is ook gewoon veganistisch. En voor baksels moet je toch pure chocola nemen.
Je hebt gelijk, ik heb zelf nota bene een veganistische chocoladepasta staan, helemaal niet over nagedacht!
Oud 29-10-2011, 20:38
Verwijderd
Ik heb boerse mini-perencake'jes gemaakt. Recept voor 6 cake'jes (voor in een muffinbakvorm):

1 ei
2 el melk
125 gr suiker
85 gr bloem
2 flinke peren (Conference)
12 kruidnagels (of wat kruidnagelpoeder + 6 kruidnagels)
snufje zout

Ei en melk kloppen met een garde, suiker en snufje zout er door kloppen, dan de bloem erbij en er een glad beslag van maken. Peren is kleine blokjes snijden, blokjes door het beslag scheppen, half theelepeltje kruidnagelpoeder er door. Dan in muffinvormpjes scheppen (ik heb de muffinbakvorm met wat stukjes bakpapier bekleed, easy). Alles over de zes vormpjes verdelen, in ieder cake'je 2 kruidnagels duwen (of 1 per stuk als je kruidnagelpoeder door het beslag hebt gedaan, of meer als je van kruidnagels houdt ). In de oven op 190 graden, een minuut of 40 (tot ze van boven mooi goudbruin zijn). Beetje af laten koelen en eten wanneer ze nog een beetje warm zijn!

Als je de ingredienten verdubbelt en je giet het beslag in een met broodkruim bekleedde springvorm, dan heb je een perentaart. Moet iets langer in de oven, zo'n 50 minuten in totaal.

Laatst gewijzigd op 29-10-2011 om 20:45.
Oud 29-10-2011, 20:45
Verwijderd
Congolese taart staat in de koelkast. We zijn nog niet klaar, er moeten nog chocolade-schaafsels (ofzoiets :')) en ganache overheen. En de chocolade schaafsel dingen moeten we nog maken, en dan kunnen we hem morgen eten!
Oud 30-10-2011, 11:40
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ziet er lekker uit, Andijvie!

Hier staat een (half) meergranenbrood in de oven. Weer gemaakt van zo'n kant en klaar mix uit een pakje, want ik las op internet dat het anders erg lang duurt voor het deeg klaar is. Dat doe ik wel een keer als ik veel tijd heb. Nu is het gewoon lekker om op zondagmiddag versgebakken brood te kunnen eten
Oud 30-10-2011, 12:33
Verwijderd
^Waar haal je die mixen ergens? Ik zou dat ook best wel eens willen proberen, ik ben wel van de verse broden!
Oud 30-10-2011, 12:52
Verwijderd
Broodmix is volgens mij bij elke supermarkt wel te koop!
Oud 30-10-2011, 14:58
Verwijderd

Deze taart heb ik gebakken voor de FB's die vorige week langskwamen!

Vervolgens gingen we gisteren hiermee bezig:
Hij is hier nog niet af, hier ging nog ganache overheen en daarna chocoladekrullen. Die foto zal ik later even plaatsen
Oud 30-10-2011, 15:17
Verwijderd

Dit dus.
Oud 30-10-2011, 15:22
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
^Waar haal je die mixen ergens? Ik zou dat ook best wel eens willen proberen, ik ben wel van de verse broden!
Volgens mij gewoon bij praktisch iedere supermarkt. Bij de Jumbo staat het in hetzelfde vak als bloem en pannenkoekenmix.
Oud 30-10-2011, 15:24
Verwijderd
Oh, wat ik nog wou vragen. Wij hebben nu die chocoladekrullen zelf gemaakt. Je kunt ze echter niet in je hand houden of ze smelten al. Weet iemand toevallig iets wat je door de gesmolten chocola heen zou kunnen roeren waardoor het minder snel smelt als je er van die krullen van maakt?
Oud 30-10-2011, 20:44
Verwijderd
Ik zal eens kijken naar de broodmix

Ik heb ook nog een vraagje. Ik heb een aantal recepten voor cheesecakes hier liggen en daar heb ik er laatste en van proberen te maken. Het was echter zo dat je de bodem moet maken (koekjes kruimelen met boter), en dan in de koelkast en dan komt er een laagje beslag bovenop awat gebakken moet worden. Allemaal leuk en aardig, maar dan staat in het recept dat je de bodem van de vorm waterdicht moet maken met alufolie en dan in een braadslee met 2-3 cm water moet zetten. En dan die braadslee dus in de oven. En dan bakken. Ik had alleen de vorm niet goed waterdicht gemaakt waardoor dat mijn hele bodem echt heel erg zompig was en dus niet lekker. Heeft iemand tips voor het goed waterdichtmaken van een springvorm of heeft iemand enig idee of dat per se nodig is? Ik snap niet zo goed waarom dat dat moet en heb de neiging om het de volgende keer gewoon zo te proberen. Iemand tips>
Oud 01-11-2011, 16:44
MariaMaria
MariaMaria is offline
Citaat:
[afbeelding]

Hemelse chocoladetaart, heel lekker en heeel ongezond, net gemaakt (:
Oh.. dit zou verboden moeten worden om te posten...
Oud 01-11-2011, 16:44
MariaMaria
MariaMaria is offline
Al die taaren zien er zo lekker uit.. ik begin spontaan te watertanden!
Oud 01-11-2011, 23:26
sicilion
sicilion is offline
Mmm, eerste poging tot het maken van italiaanse merenque (en daarmee een lemon-merigue pie) mislukt...

Toch maar die suikerthermometer aanschaffen binnenkort!
Oud 03-11-2011, 15:45
MariaMaria
MariaMaria is offline
Poging tot het maken van een Cheesecake helemaal geslaagd)
Oud 05-11-2011, 21:45
Verwijderd

De creatie van deze week! Het is iets genaamd Misérable. Ik ben er zelf niet helemaal weg van, niet helemaal mijn smaak. En ik vind hem gewoon sowieso minder mooi
Oud 06-11-2011, 12:34
sicilion
sicilion is offline
Ziet er uit alsof er een dikke plak boter tussenzit
Oud 06-11-2011, 13:02
Verwijderd
Ik ben ook wel benieuwd wat het is?

Ik heb gisteren een Dikkie Dik van cake gemaakt, en die ligt nu in de vriezer te chillen (pun intended huhu) tot de taart waar hij op moet ook klaar is.
Toen had ik nog een heleboel restjes cake over, en Google leerde me dat je daar cakeballetjes van kunt maken. Die zijn best lekker! Je verkruimelt de restjes cake heel fijn en mengt dat met botercreme (ong 80 gr creme op 100 gr cake. En dan kneed je er kleine balletjes van. De helft ervan heb ik in gesmolten chocola gedoopt en de andere helft bestrooid met poedersuiker
Oud 06-11-2011, 13:20
Verwijderd
Hmm, ik kan niet het goede recept vinden op internet wat we hebben gebruikt, maar de creme die ertussen zit is botercreme, dat maak je van gele room. Het gebak is een soort van merengue-achtig iets, stijfgeklopte eiwitten met suiker, maar ook nog met amandelpoeder en wat bloem zo uit mijn hoofd. En de bovenkant is natuurlijk gewoon poedersuiker en cacao.
Oud 07-11-2011, 08:23
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb gisteren een klein appeltaartje gebakken en die was best goed gelukt. Ik heb het recept voor een grote appeltaart aangepast. Ik moet alleen de volgende keer het deeg op de bodem wat dikker maken en het deeg bovenop wat dunner.

Je hebt nodig:
  • springvorm 15 cm
  • deegroller

Ingredienten:
  • 2 jonagolds
  • +/- 40 gram boter
  • +/- 40 gram plantaardige margarine
  • +/- 70 gram suiker
  • 1/3e zakje vanillesuiker
  • 1 ei
  • +/- 130 gram zelfrijzend bakmeel
  • 1 el kaneel

- Oven voorverwarmen op 170 graden.
- Appels in blokjes snijden en mengen met 1/2 el kaneel.
- De boter, margarine, suiker en vanillesuiker tot een luchtige massa kloppen.
- 2/3e ei toevoegen en mixen tot een egaal beslag.
- Bakmeel toevoegen en mixen tot het deeg een bal vormt.
- De springvorm bekleden met de helft (iets meer) van het deeg.
- Verdeel de appels gelijkmatig over de vorm, strooi de overige kaneel erover.
- Maak reepjes van de rest van het deeg en leg de reepjes in een ruitpatroon over de vulling. Leg een lange strook langs de rand van de vorm.
- Klop de rest van het ei los en bestrijk hiermee het deeg bovenop.
- Bak het taartje in 50 minuten gaar.
Oud 09-11-2011, 18:44
Verwijderd
Ik ga voor komend weekend een koffietaart met walnoten maken, diei bestaat uit twee 'cakelagen' met daartussen en er bovenop een creme de beurre. Die cakelagen moeten eerst in de oveng ebakken worden en helemaal afkoelen voordat de creme erover heen mag. Nu heb ik de taart zaterdag rond drie uur nodig, maar ben smorgens tot elf uur bezig met andere dingen. Ik vraag me nu af of ik de taart vrijdag al kan maken of dat de cakelagen dan al te hard zijn, of dat ik hem beter gewoon zaterdag kan maken, met als risico dat die cakelagen nog neit helemaal goed afgekoeld zijn.... Wat denken jullie?
Oud 09-11-2011, 19:00
sicilion
sicilion is offline
Je gaat het niet redden met afkoelen als je zaterdag eind van de ochtend pas begint met bakken. Moeten zeker een uur afkoelen en je botercreme moet ook nog zetten/opstijven op het moment dat je het erop gesmeerd hebt. Cake kun je prima dagje van te voren maken, dus ik zou zeggen vrijdag cake en zaterdag de cremelaag erop.
Oud 09-11-2011, 19:21
Verwijderd
Waar ik een beetje bang voor ben, is dat de cake dan al vrij hard is, hoe kan ik dat voorkomen?
Oud 09-11-2011, 19:33
sicilion
sicilion is offline
Hoe bedoel je hard? Als in uitgedroogd?

Heb je misschien het recept van de cake (ingredienten + baktijd)?
Oud 09-11-2011, 19:37
Verwijderd
als in uitgedroogd, ja....

170 gr boter
140 gr suiker
3 eieren
140 gr zelfrijzend bakmeel
80 gr walnoten
2,5 tl oploskoffie, opgelost in heet water

Boter en suiker tot een geheel mengen en de eieren erdoor. Bakmeel zeven en erdoor heen roeren. Walnoten en koffie toevoegen. In een springvorm in de oven, 180 graden en 20-25 minuten.
Oud 09-11-2011, 19:48
sicilion
sicilion is offline
Mm, het is niet een heel droog beslag en je bakt het ook niet heel lang, dus als je (als de cake is afgekoeld) het gewoon goed inpakt in vershoudfolie dan wordt hij in 1 nacht echt niet droog. En belangrijk dat je het bakmeel er doorheen roert met de hand (niet te lang) en niet met een mixer. Dan moet het mijn inziens wel goed komen
Oud 09-11-2011, 19:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik denk dat als je het luchtdicht bewaard (in zo'n taartdoos bijvoorbeeld) dat het dan wel meevalt hoor
Oud 09-11-2011, 19:50
Verwijderd
Waarom niet met de mixer? Ik doe eigenlijk altijd alles met de mixer En moet de cake dan in de koelkast of gewoon buiten de koelkast bewaren? Bedankt, echt heel fijn
Oud 09-11-2011, 19:59
sicilion
sicilion is offline
Je roert de bloem erdoor om te zorgen dat de lucht die je in de boter + suiker + eieren hebt geklopt er niet weer uit slaat (als je eenmaal bloem hebt toegevoegd krijg je er geen extra luchtbellen meer in, wordt het alleen maar minder) en om te voorkomen dat er lange glutenverbindingen onstaan (=taaie cake).

Heb McGee (goeroe op gebied van scheikundige processen achter koken ) er nog even op nageslagen, maar hij zegt dat het niet uitmaakt of je het luchtdicht in of buiten de koelkast bewaard.
Oud 09-11-2011, 22:07
Verwijderd
Bedankt voor t mee denken, echt heel fijn ik ga mijn best doen en post t resultaat!
Oud 12-11-2011, 17:34
Neko*
Neko* is offline
Ik heb gisteren bananen-hopjestaart gemaakt, maar dan met karamelvla in plaats van hopjesvla omdat ik de hopjesvla nergens kon vinden. Hij is erg goed gelukt, maar wel heel machtig. Lekker makkelijk om te maken en ziet er al snel feestelijk uit met de toef slagroom en chocoladekrullen.
Oud 12-11-2011, 19:02
sicilion
sicilion is offline
Ik heb via internet een suikerthermometer, eiwitpoeder en een royal icing-boekje gekocht

Morgen koekjes bakken en versieren!
Oud 12-11-2011, 21:01
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb net speculaascupcakes gebakken. Morgenochtend maak ik er nog toefjes pepernotenbotercreme op en maak ik nog een klein appeltaartje en dan ben ik klaar voor de visite van morgenmiddag
Oud 13-11-2011, 18:41
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Ik zal eens kijken naar de broodmix

Ik heb ook nog een vraagje. Ik heb een aantal recepten voor cheesecakes hier liggen en daar heb ik er laatste en van proberen te maken. Het was echter zo dat je de bodem moet maken (koekjes kruimelen met boter), en dan in de koelkast en dan komt er een laagje beslag bovenop awat gebakken moet worden. Allemaal leuk en aardig, maar dan staat in het recept dat je de bodem van de vorm waterdicht moet maken met alufolie en dan in een braadslee met 2-3 cm water moet zetten. En dan die braadslee dus in de oven. En dan bakken. Ik had alleen de vorm niet goed waterdicht gemaakt waardoor dat mijn hele bodem echt heel erg zompig was en dus niet lekker. Heeft iemand tips voor het goed waterdichtmaken van een springvorm of heeft iemand enig idee of dat per se nodig is? Ik snap niet zo goed waarom dat dat moet en heb de neiging om het de volgende keer gewoon zo te proberen. Iemand tips>
Wat voor cheesecake was het? Ik heb een recept voor toffeecheesecake die is opgebouwd uit laagjes: bodem/toffee/monchoumengsel. Mijn vermoeden is dat die in een laagje water moet zodat de bodem en de toffee niet warmer worden dan 100 graden (water verdampt daarna immers), maar ik bakte hem afgelopen vrijdag zonder water en het ging primaderima. De toffee was niet aangebrand en wel een stuk minder taai dan de vorige keer, toen ik hem wel in een laagje water had gezet.
Conclusie: vooral doen zonder water, boeie.
Oud 13-11-2011, 21:16
Verwijderd
Wij hebben vandaag soesjes gemaakt, gevuld met ijs, slagroom, amaretto-slagroom en bankerbakkersroom. Ze zijn vrij goed gelukt wel . Over de ijs-soesjes hadden we nog ganache, en dat kon in principe overal overheen, maar daar vonden we de combinatie toch iets minder van. Wel met poedersuiker
Oud 14-11-2011, 09:38
Verwijderd
Citaat:
Wat voor cheesecake was het? Ik heb een recept voor toffeecheesecake die is opgebouwd uit laagjes: bodem/toffee/monchoumengsel. Mijn vermoeden is dat die in een laagje water moet zodat de bodem en de toffee niet warmer worden dan 100 graden (water verdampt daarna immers), maar ik bakte hem afgelopen vrijdag zonder water en het ging primaderima. De toffee was niet aangebrand en wel een stuk minder taai dan de vorige keer, toen ik hem wel in een laagje water had gezet.
Conclusie: vooral doen zonder water, boeie.
Een cappucinocheesecake, maar ik heb een boekje waar echt heul veel recepten instaan voor cheesecakes en die worden allemaal zo gebakken. En het was inderdaad de planning om het de volgende keer gewoon zonder water te proberen, maar ikw as benieuwd of iemand hier al dingen geprobeerd had/ervaring had.

De koffiewalnotentaart was geslaagd! Ik heb de cakes alleen iets te vroeg ingepakt, want zaterdag waren ze een beetje vochtig. Dat mocht echter de pret niet drukken! Ik heb deze weer gemaakt met oploskoffie, zoals in het recept staat, maar ik vond 'm, net als de vorige taart met oploskoffie, eeen beetje een zurig nasmaakje hebben. Niet heel bijzonder, maar genoeg om de volgende keer andere oploskoffie te proberen (als deze heule grote pot leeg is....). Misschien ligt eht ook wel gewoon aan oploskoffie en hou ik daar niet zo van. Maar iedereen zei dat de taart lekker was, dus het zal wel meevallen
Oud 14-11-2011, 19:10
sicilion
sicilion is offline
Mm, ik dacht dat het waterbad was om de luchtvochtigheid in de oven hoog te houden, zodat het 'cheese-gedeelte' een beetje stoomt en lekker plakkerig blijft... Gaan we nog een keer uitzoeken!

En toen ik nog geen nespresso-apparaat had, gebruikte ik van die hele donkere espresso- koffiepoeder.

En hoera, koekjes! Ze zijn lekker, alleen die royal icing moet ik nog maar een keer of wat op oefenen. Dit keer veel te dik gemaakt, mag wat vloeibaarder. Heb nog deeg en icing staan, dus misschien later deze week nog wat experimentjes.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 385978_2658196453559_1215328489_33161793_33347945_n.jpg (166.1 KB, 8x gelezen)
Oud 20-11-2011, 16:51
Hawahaai
Hawahaai is offline
@ silicion: die koekjes zien er mooi uit, leuk gedaan!

OT: ik maakte dit weekend van een restje boerencake-mix die ik nog had staan, kleine cakejes met stukjes appel erin.
En ik kocht een spuitzak en spuitmondjes, zodat ik voortaan mijn cupcakeversiering niet met plastic diepvrieszakjes op hoef te brengen
Oud 20-11-2011, 18:01
AzN
AzN is offline
Citaat:
En ik kocht een spuitzak en spuitmondjes, zodat ik voortaan mijn cupcakeversiering niet met plastic diepvrieszakjes op hoef te brengen
Die gebruik ik ook, alleen 't schoonmaken (van zowel de zak als 't mondje) vind ik maar lastig.
Oud 02-12-2011, 21:57
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik ben aardig op weg om een keer foto-waardige cupcakes te produceren!

Met de spuitzak en mondjes gaat het versieren al een stuk makkelijker, nu nog leren doseren en vloeiende bewegingen maken... (het werden speculaascupcakes gevuld met rode vruchtenjam en een toef chocoladebotercreme erop.
Oud 02-12-2011, 23:22
Verwijderd
Pfoe! Ik heb zoveel gebakken de laatste tijd, ik zet het lang niet allemaal neer . We zijn vandaag en gisteren hier bezig geweest met marsepein en amandelspijs, en dat ligt nu in de koelkast voor een paar dagen. Ik heb nog meer soesjes gemaakt, we hebben kruidnoten gemaakt, ook chocolade-kruidnoten, wat heel erg leuk was om te doen! En een poging voor chocolade batons, maar die zijn echt heel erg mislukt! Verder lagen hier dubbele chocoladekoekjes met slagroom ertussenin. Werd een soort oreo <3. Ik heb een brownietaart gemaakt met een vulling van Mon Chou met kleine stukje witte chocolade en pecannoten. Ook dat was erg geslaagd , maar de volgende keer mag daar denk ik wel meer beslag van.
Oud 18-12-2011, 16:30
Neko*
Neko* is offline
Ik heb laatst voor een verjaardag een rum-rozijnencake gebakken en ondanks dat hij heel lekker smaakte had ik wel een rare ervaring. Met het uit de vorm halen van de cake bleek namelijk dat alle rozijnen naar de bodem gezakt waren tijdens het bakken. Heeft iemand enig idee hoe dit komt/hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen? Want het zag er een beetje raar uit, en de vorige keer dat ik hem maakte had ik deze ervaring helemaal niet.
Oud 18-12-2011, 19:21
AzN
AzN is offline
De rozijnen moet je na 't wassen/weken afdeppen en met bloem bestuiven. Vervolgens moet je ze dan voorzichtig door 't beslag scheppen.
Oud 19-12-2011, 22:17
Verwijderd
Ik wil voor kerst graag iets kleins maken voor bij de koffie. Iets bonbonachtigs, maar geen bonbons (want die zijn volgens mij heel erg moeilijk om te maken). Iets gebak-igs, maar geen taart. Liever geen muffins of echte koekjes. Heeft iemand een idee?
Oud 19-12-2011, 22:59
Verwijderd
Soesjes en die overgieten met chocoladesaus?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten