Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2007, 12:39
Troy McClure
Troy McClure is offline
Citaat:
er zijn mensen die de hel als logisch vervolg zien op het leven, zij leggen de nadruk op het feit dat de mens deze straf verdiend heeft, door te zondigen in de hof van eden. ontkomen is in een geloof in god, dat is een weldaad (tweedeling: een hele goede keuze, of een genadegift).
Jezus Christus was gestorven voor onze zonden. De dood is al de straf voor de zondeval.

Hm, ik heb zojuist een website gevonden die wel interessant is. (Teminste, voor mij wel.) http://www.sign2god.com/folders/hel/hel.html
Ik vond altijd al het hele concept van de eeuwige hel á la eeuwige martelkamer nergens op slaan, vooral niet omdat god een god van liefde (onder andere) zou zijn.

Maar nu zou ik nog steeds wel antwoord willen op mijn andere vragen.
Oud 29-09-2007, 20:06
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
hoe staan jehovah's getuigen tegenover israel/jodendom?
Oud 09-10-2007, 13:41
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
Dat is een voortvloeisel uit de Romeinse tijd. Hun zonnegod had op zondag de rustdag. Toen ze overgingen naar het Christendom hebben ze de rustdag op zondag gehouden.
Ik ben christen. De zondag als rustdag voor christenen komt uit dat de Heere Jezus op de zondag is opgestaan.
Oud 09-10-2007, 13:42
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
In de tijd van het nieuwe testament, de eerste christenen dus vierden naast de sabbat ook de opstanding van Jezus, die op een zondag opstond. In de loop van de tijd vierden ze alleen de opstanding van Jezus, wat de rustdag werd. Daarom wordt zondag nu bij de christenen als rustdag gehouden

En ze wilden gewoon een eigen rustdag
Wat bedoel je met 'en ze wilden gewoon een eigen rustdag'?
Oud 09-10-2007, 13:43
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
Omdat anders de kerken leeg zouden blijven.
Ga jij naar de kerk?
Oud 09-10-2007, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Ik ben christen. De zondag als rustdag voor christenen komt uit dat de Heere Jezus op de zondag is opgestaan.
Nee. Het is precies zoals LL zegt.
Oud 09-10-2007, 13:47
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
Volgens mij had het ermee te maken dat rechts van Jezus sint Dismas stond die berouw kreeg van zijn daden en met Jezus naar de hemel ging. Links stond iemand die jezus afwees. Vandaar dat hij naar rechts kijkt
Ik wil even zeggen dat het 'echte' Christendom niets te maken heeft met 'sinten' enz. Het Roomse geloof wel.
Oud 09-10-2007, 13:49
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
Wat hier met lichaam bedoelt word snap je denk ik wel. Dat gaat dus over het lichamelijke (ziektes enzo)

Het zinnetje: maar ook voor je ziel want die moet gered worden:

Christenen geloven dus dat er na dit leven nog een leven is. Daar zal je wel eens van gehoord hebben. Of een mens gaat dan naar de hemel (als hij God in het leven op aarde heeft leren kennen) of naar de hel (geleefd zonder God, niet naar Hem geluisterd enz.)

Met hed redden van je ziel word bedoelt: Dat God dus in je leven komt, en zo je ziel red en dat je dan na het leven bij Hem komt.

Je ziel hangt samen met je 'geestelijke leven'. Hoe je leeft met God, of juist niet. Wat je relatie met God is enz.
Goed uitgelegd (ik ben christen).
Oud 09-10-2007, 13:52
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
Goeiendag

Graag wil ik me verdiepen in het Boeddhisme, het trekt me enorm. Maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Ik kwam deze *site tegen en heb daar wat gelezen. Zijn er boeddhisten in de zaal me kunnen helpen op het ware pad?

*http://www.sleuteltotinzicht.nl/wbk....angika%20magga

Ik weet niet goed of het een beetje betrouwbaar is namelijk. Ik heb een beetje het gevoel dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Thanks in advance,
Je kan je beter verdiepen in het christendom.
Oud 09-10-2007, 13:55
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
Hoi niet alle Christenen geloven dat zo sterk hoor... ik geloof dat iedereen die "goed" heeft geleefd (en dat hebben de meesten, want eigenlijk iedereen doet z'n best) naar de hemel mag, anders zou het wel heeeeel ongezellig worden!
Ik bid wel voor mensen, maar niet voor hun "redding" maar wel dat ze bijv. een steuntje in de rug krijgen bij een moeilijke tijd.
Het is zeker waar dat alle christenen dat niet zo sterk geloven. Het geloof word door Christus geschonken. Ongeloof is de grootste zonde. De Roomsen geloven dat je door 'goed' te leven, goede werken te doen enz. zalig zult worden, in de hemel zult komen. Dat is niet zo. Je komt in de hemel als de Heere je bekeerd, als je zonden zijn vergeven. Maar het is niet zo als je bekeerd bent, dat je dan geen zonden meer doet. Elke dag doe je zonden en elke dag moeten die weer vergeven worden. In de hemel is het altijd kerk. In de hel komen dronkaards en degenen die in zonden leven en in zonden blijven leven.
Oud 09-10-2007, 13:56
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
Hoe kan iemand nog geloven dat de wereld plat is?

http://www.theflatearthsociety.org/forums/
Zijn er nog mensen die dat geloven dan???
Oud 09-10-2007, 13:58
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
Ik weet zelf eigenlijk maar 1 verschil.. Bij een overleden persoon, steken de katholieken een kaarsje aan voor deze persoon.. de protestanten gaan bidden en steken geen kaars aan...
De katholieken (dus de roomsen) geloven dat ze in de hemel komen als ze goede werken doen.
De protestanten (dat ben ik) geloven dat ze in de hemel komen als de Heere hen bekeerd.
Oud 09-10-2007, 13:59
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
Wow, wat zal de hemel vol zijn!
Ben jij er ook bij? In de hemel is er altijd kerk. In de hel komen de dronkaards enz.
Oud 09-10-2007, 14:01
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
wat is eigenlijk pinksteren?
Pinksteren komt van de Pinksterdag. Op de Pinksterdag (tijd van de Bijbel) zijn er 3000 mensen bekeerd.
Oud 09-10-2007, 14:05
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
cool he?
Doe niet zo raar!
Oud 09-10-2007, 14:06
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
En zij, tot Hem komende, grepen Zijn voeten, en aanbaden Hem.
- is ook wat vaag. de kanttekeningen zeggen dat het moment er nog niet was of dat ze zich niet moest richten op zijn lich. vertegenwoordiging. het past niet in mijn plaatje van volmaaktheid. maar ach.

ik vind die tekst wel duidelijk. ik denk dat je niet meer moet weten wat zonde was en alles op de wereld was zonde. herinneringen kun je niet alleen maken uit goede dingen (en die waren ook betrekkelijk en zonde). er zal geen moeite meer zijn en iedere aardse herinnering lijkt me moeite.
aan de andere kant, mensen zijn meer dan engelen, als ze niets meer zullen weten (kennis goed en kwaad uit het paradijs) zullen ze engelen zijn. tsja.

wij komen al aardig ver zonder stimulerende middelen hoor ik wel.
Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren. Christus was en is heilig.
Oud 09-10-2007, 22:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
leuk dat je dit topic bestudeerd, maar de meeste antwoorden zijn of inmiddels of sowieso wat overbodig.
Oud 10-10-2007, 09:10
JaJ
JaJ is offline
daaraan wil ik toevoegen:

Citaat:
Ik wil even zeggen dat het 'echte' Christendom niets te maken heeft met 'sinten' enz. Het Roomse geloof wel.
deze houding vind ik altijd een beetje jammer. de reformatie was een project van mensen. wie ben jij om te bepalen wie de wijsheid in pacht heeft en wie niet?
Oud 10-10-2007, 09:12
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
ik niet. dat is klets, zoals Kazet nagora zegt: het is zoals LL zegt, en daarbij komt dan nog dat het oude testament ook al aan zevende dagen rustdagen deed.
Oud 10-10-2007, 15:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
In de hel komen de dronkaards enz.
Och ja, schrijf mensen volstrekt vooringenomen af vanwege een verschijnsel dat duizend-en-een oorzaken kan hebben.

Verder zijn je reacties grootdeels gestoeld op onwetendheid, dan wel zeer partijdige voorlichting. (de protestantse gemeenschap schijnt een soort propagandamachine te hebben voortgebracht die voor zijn leden de geschiedenis herschrijft, niets anders kan het bestaan van dergelijke hardnekkige mythen verklaren)

Wie gaat kijken naar hoe het echt zit, zal wellicht constateren dat het katholieke geloof verschrikkelijk veel zaken heeft overgenomen, en dus feitelijk niet origineel meer is. Maar desondanks zijn ze wel de oudste van het stel, en heeft geen enkele protestantse stroming ooit de invloeden van de censuur en concurrentiestrijd uit het eerste christendom ongedaan kunnen maken.

Daarom is het simpelweg lariekoek als willekeurig welke geloofsstroming claimt de enige echte te zijn; alles is verzonnen en later beïnvloed. We leven in een verkeerd jaartal om de mogelijkheid te hebben daar aan te ontkomen.

De enigen die nog enigsinds aanspraak kunnen maken op die titel, zijn ietsjisten met christelijke inslag, omdat die grote delen van het door priesters gemaakte dogma (wat jij het katholicisme zojuist verweet) verwerpen of negeren, hoewel hun persoonlijke interpretatie desondanks niet meer dan een interpretatie blijft.
Oud 10-10-2007, 22:22
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Ik ben niet zoveel met godsdienst bezig, meer met levensvragen enzo, ma daar past religie ook wel weer in denk ik. Op tinytherapy.com staat wel goede dingen over het leven enzo

mzzl
bedankt voor je input.
Oud 10-10-2007, 22:30
Verwijderd
Citaat:
bedankt voor je input.
Ban die even, spamt die link rond op meerdere fora.
Oud 11-10-2007, 00:52
Ursa
Ursa is offline
Is scholieren.com nog steeds het blaat-forum voor zelfvervulde atheïstische sofisten? Mensen mensen, er zijn ook hier genoeg christenen die een normaal gesprek willen aangaan. Afzeiken heeft nog nooit iemand overtuigd.

Citaat:
In dit topic kunnen dus korte vragen over het geloof. Probeer dus geen vragen te stellen die interpretatieafhankelijk zijn of een discussie met zich mee kunnen brengen.
Wie de schoen past... herforlumere zijn/haar vraag.

Als diehard-grefo ben ik altijd wel benieuwd naar katholieke gewoonten. Dit vooral om ze beter te begrijpen. Hoe meer je te weten komt, hoe meer je ook beseft maar weinig te weten. Voor nu ben ik wel benieuwd naar de onfeilbare uitspraken van de paus. Wat houdt het ex cathedra spreken eigenlijk precies in? Waarom is het pas in 1853 ingevoerd en bestaat het niet al veel langer?

(kijken of hier ook katholieken actief zijn )
Oud 11-10-2007, 09:06
roosjuu
roosjuu is offline
Citaat:
Is scholieren.com nog steeds het blaat-forum voor zelfvervulde atheïstische sofisten? Mensen mensen, er zijn ook hier genoeg christenen die een normaal gesprek willen aangaan. Afzeiken heeft nog nooit iemand overtuigd.

Wie de schoen past... herforlumere zijn/haar vraag.

Als diehard-grefo ben ik altijd wel benieuwd naar katholieke gewoonten. Dit vooral om ze beter te begrijpen. Hoe meer je te weten komt, hoe meer je ook beseft maar weinig te weten. Voor nu ben ik wel benieuwd naar de onfeilbare uitspraken van de paus. Wat houdt het ex cathedra spreken eigenlijk precies in? Waarom is het pas in 1853 ingevoerd en bestaat het niet al veel langer?

(kijken of hier ook katholieken actief zijn )

Ik ben protestant en heb hier geen verstand van
Oud 11-10-2007, 10:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
In plaats van dit zwaktebod zou je kunnen overwegen te komen met een onderbouwing voor de punten waarvan jij vind dat ze onterecht getorpedeerd worden. Dat is constructiever, respectvoller, en doet het minder overkomen alsof je met behulp van aanvallen op personen en groepen andermans ongelijk poogt te verbloemen.

Of korter door de bocht: zanik niet en discussieer.
Oud 11-10-2007, 17:02
Ursa
Ursa is offline
Ik voel me niet echt geroepen antwoord te geven op rhetorische vragen. Wie wel? Dit topic is bedoeld voor vragen uit belangstelling. Voor vragen uit belangstelling sta ik altijd open; misschien kun je mij nog wat leren.
Oud 15-10-2007, 17:15
Ursa
Ursa is offline
Citaat:
De Roomsen geloven dat je door 'goed' te leven, goede werken te doen enz. zalig zult worden, in de hemel zult komen.
Citaat:
Dat is niet zo.
Klopt. Ik zou me toch meer verdiepen in het Roomse gedachtegoed, voor je er allerlei boude uitspraken over gaat doen.

Citaat:
In de hemel is het altijd kerk.
Argh! Hopelijk niet zeg.

Citaat:
Ongeloof is de grootste zonde.
Hoe kom je daar bij?
Oud 16-10-2007, 17:06
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:

Oud 16-10-2007, 17:40
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Ik voel me niet echt geroepen antwoord te geven op rhetorische vragen. Wie wel? Dit topic is bedoeld voor vragen uit belangstelling. Voor vragen uit belangstelling sta ik altijd open; misschien kun je mij nog wat leren.
ik was juist meer onder de indruk van dit gedeelte
Oud 13-11-2007, 17:41
metallica
metallica is offline
Wat is de betekenis van een bloed huilende maria (ik was vanplan om het te laten tatoeeren omdat het beeld bij mij een bepaald gevoel oproept, maar vroeg me af of het ook nog een religieuze betekenis had, dat is wel handig om te weten )
Oud 13-11-2007, 22:38
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Wat is de betekenis van een bloed huilende maria (ik was vanplan om het te laten tatoeeren omdat het beeld bij mij een bepaald gevoel oproept, maar vroeg me af of het ook nog een religieuze betekenis had, dat is wel handig om te weten )
Ik weet eigenlijk alleen dat er af en toe wel eens een mafkees zijn bloed over een mariabeeld uitsmeert, en dat daar dan vervolgens allerlei doem en verderf aan wordt gedicht. het is dacht ik verder geen bijbels motief, maar gewoon (begrijpelijk) een slecht voorteken?
Oud 03-12-2007, 11:05
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
qft

Citaat:
In plaats van dit zwaktebod zou je kunnen overwegen te komen met een onderbouwing voor de punten waarvan jij vind dat ze onterecht getorpedeerd worden. Dat is constructiever, respectvoller, en doet het minder overkomen alsof je met behulp van aanvallen op personen en groepen andermans ongelijk poogt te verbloemen.
@T_ID: Als we alle punten die jij onterecht de grond intrapt op religie moeten opschrijven hier, zijn we echt heel veel bezig. Wat noem jij respectvol als je je gedraagt alsof je meer bent dan een gelovige? Ik word echt zo moe van die reacties van jou serieus. Je beschouwt elk commentaar, ook al is het netjes verwoord als een persoonlijk aanval op jou. Hoe moet iedere gelovige die een post van jou leest zich dan wel niet voelen?

Edit: Sorry dat ik hier zo off-topic ga, maar zulke reacties plaatst T_ID echt overal op religie. Daar erger ik me behoorlijk aan. Ik weet niet of het bedoeld is om mensen te ergeren, maar het komt niet echt vriendelijk over in de richting van gelovigen.

Laatst gewijzigd op 03-12-2007 om 11:10.
Oud 03-12-2007, 14:00
Joostje
Joostje is offline
In de Bijbel staat dat e uiteindelijk 144.000 mensen direct in de hemel worden opgenomen bij de Apocalypse. Wat betekent dat voor vrije wil?
Oud 03-12-2007, 14:53
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
In de Bijbel staat dat e uiteindelijk 144.000 mensen direct in de hemel worden opgenomen bij de Apocalypse. Wat betekent dat voor vrije wil?
Ik citeer hier een stukje van pastor T. J. de Ruiter:
Citaat:
Het Lam en de berg Sion
De Here Jezus Christus wordt getypeerd als een leeuw, de leeuw van Juda en als een lam, het Lam van God. Als leeuw wordt zijn koninklijke heerschappij gesymboliseerd. Hij is krachtigste, de hoogste, de Koning der Koningen en de Heer der heren. Als lam is Hij degene, die zich liet gewillig liet slachten als offer voor de zonde. Johannes de Doper wees hem als zodanig aan; lees Johannes 1:29;36: "Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt."

Het is merkwaardig dat Johannes de Heer vooral ziet in zijn hoedanigheid als schuldoffer voor de zonde van anderen, want daarop duidt de benaming 'Lam van God.' Johannes was waarschijnlijk één van die twee eerste discipelen - zie Johannes 1:35-41 - die met deze benaming 'het Lam van God' op Jezus werd gewezen. Deze eerste aanduiding van Jezus heeft blijkbaar een onuitwisbare indruk bij hem achtergelaten. Hij was nog bij hem toen hij in zijn ouderdom de Openbaring schreef.

Het Lam staat met zijn menige vrijgekochten op de Berg Sion. Die berg was en is voor de Joden, de belangrijkste berg in de gehele wereld. Sion, de Burchtberg, is voor de Joden sinds David haar veroverde op de Jebusieten, de hoogste in de wereld, niet in letterlijke zin, maar als symbool van haar hoge roeping, de berg van de Grote Koning. Sion zal de berg zijn, zo wordt in Joodse profetie gezegd, waar vandaan de wereld geregeerd zal worden en de wet zal uitgaan.

De proclamatie van dit heerlijk visioen is, afgezet tegen het voorafgaande, dat de uiteindelijke heerschappij over de mensheid niet zal berusten in de klauwen van het goddeloze monster van wereldmacht, dat mensen onderdrukt en doodt, maar bij het Lam van God! Dit is de kernboodschap van dit visioen. Het beest sleept de mensheid in zonde mee, maar het Lam neemt de zonde weg! Voor dat laatste kunt u 'Hallelujah' zeggen!

De 144.000
Het Lam heeft 144.000 vrijgekochte mensen bij zich. En, zoals het beest de mensen merkte op hun voorhoofd, zo heeft het Lam zijn mensen gemerkt. Zijn Naam en die van zijn Vader staan op hun voorhoofd geschreven.

En dan komt er een stem uit de hemel, een stem als van vele wateren, dat is de stem van de Bron van levend water, die de dorst van alle mensen wil en kan lessen, de stem van de 'Zoon des mensen;' zie Openbaring 1:15. De stem klinkt ook als een zware donder, dat wil duidelijk maken dat de stem grote kracht heeft, groot gezag, het is de stem vanuit de troon, de stem van de Almachtige God. De stem klinkt ook als die van citerspelers - hij is melodieus. De stem heeft muziek in zich, is vriendelijk, rustgevend, aangenaam om naar te luisteren, genezend, sprankelend.

De 144.000 staan op de Sionsberg, maar ook voor de troon. Zij zijn op aarde, maar ook in de hemel, en is dit niet typisch voor de gemeente, die zowel een aardse als een hemelse gemeenschap is, nu reeds en straks in volle realiteit. Zij zingen een nieuw gezang, dat alleen zij kunnen leren want alleen de verlosten kennen het lied van verlossing, dankbaarheid,lofprijs en aanbidding. Alles wat Johannes hier beschrijft is zo zinvol, zo betekenisvol, zo wonderlijk schoon en indrukwekkend.

Over de 144.000 wordt gezegd dat zij:
- De losgekochten van de aarde zijn.
- Zij zich niet met vrouwen hebben bevlekt
- Het Lam volgen, waar het heengaat.
- De eerstelingen uit de mensen zijn.
- Onberispelijk zijn.

U zult het met me eens zijn, dat deze mensen heel bijzonder voor het Lam en zijn Vader moeten zijn. Laat ons nadenken over enkele van deze vijf aspecten van deze volgelingen van Jezus Christus.

De losgekochten van de aarde
De apostelen leerden dat allen, die geloven, zich als gekocht en betaald mogen weten met het bloed van Jezus Christus. Paulus in de 1e brief aan de Korintiërs, 6:20: "Gij zijt gekocht en betaald, verheerlijkt dan God met uw lichaam." De apostel Petrus in 1 Petrus 1:18,19, "wetende, dat gij niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, zijt vrijgekocht van uw ijdele wandel, die u van de vaderen overgeleverd is, maar met het kostbare bloed van Christus, als een van onberispelijk en vlekkeloos lam." Gelet op het onderwijs van de apostelen kunnen we nu reeds stellen dat deze menigte van 144.000 de gemeente is.

Zij hebben zich niet met vrouwen bevlekt
Dit mag niet worden uitgelegd alsof het hebben van natuurlijke seksuele gemeenschap binnen het huwelijk als een bevlekking zou moeten worden opgevat. Het celibaat is geen verplichting voor gelovigen, ook niet voor de geestelijke leiders. De enig aanvaardbare en schriftuurlijk uitleg is dat deze mensen een toegewijde reinheid hebben nagestreefd om een optimale band met hun Heer en Heiland te onderhouden. Dat sommigen met een bijzondere gave van onthouding ongetrouwd blijven - zie 1 Korintiërs 7:7 - maakt een keuze om ongehuwd te blijven mogelijk, maar zij zijn daarin vrij.

Het Lam volgen, waar het heengaat
Hier wordt gewezen op trouwe, loyale en toegewijde gehoorzaamheid aan Jezus Christus. Zoals de dscipelen Hem tijdens zijn leven en bediening volgden, zo mogen allen na hen, Hem volgen door zijn Geest geleid.

Kom ik dan nu tot het vierde aspect: De 144.000 zijn de eerstelingen vanuit de mensheid.

Eerstelingen
Paulus leerde dat de gelovigen, in het doel van de grote oogst van het werk van Jezus Christus, als eerstelingen waren. 2 Tessalonicenzen 2:13: "Maar wij behoren God ten allen tijde om u te danken, .... dat God u als eerstelingen zich verkoren heeft tot behoudenis." Er komt een grote oogst van zielen, die door hun geloof in Jezus gered zijn voor de eeuwigheid. Voordat het werk van Jezus Christus echter tot volle groei en wasdom in de mensheid zal komen, is er de vroege oogst, de allereerste vrucht, die gerijpt is; die geeft veel reden tot dankbaarheid en schept verwachtingen van de volledige oogst. Daarom werd er van de eerstelingen van de oogst op het land een speciaal offer aan God gebracht. Johannes ziet hier het Lam met zijn eerste vrucht van zijn verzoeningswerk op de berg Sion staat. Die menigte van 144.000 is de eerste opbrengst van zijn verlossingswerk. Deze mensen schonken Hem geloof en volgden Hem; zij zijn Hem zeer dierbaar. Opnieuw kunnen we, gelet op het onderwijs van de apostelen, deze menigte van 144.000 identificeren als de gemeente.

Zij zijn onbevlekt en onberispelijk
Dan het tweede- en vijfde aspect dat van deze 144.000 is genoemd: Zij hebben zich niet met vrouwen bevlekt, want zij zijn maagdelijk. Het vijfde, dat van onberispelijkheid, valt hiermee samen.

De meeste uitleggers stemmen overeen dat het hier niet om mannen gaat, die in celibaat hebben geleefd. Zelfs de Roomse Kerk gebruikt officieel deze tekst niet voor het benadrukken van het celibaat voor haar priesters, alhoewel hij wel ter ondersteuning wordt genoemd. Ook mag deze tekst niet worden gebruikt als een argument tegen het huwelijk voor gelovigen, want het huwelijk is een door God ingestelde staat en dient in ere te worden gehouden. Een man, die getrouwd is, is daardoor niet - ook niet in geestelijke zin - bezoedeld. Neen, wij zullen deze beschrijving van maagdelijkheid van de 144.000 opvatten als een symbolische waardering van hun absolute trouw aan Jezus Christus. Deze 144.000 dienden Hem met een onverdeeld hart en een toegewijd leven. Zij lieten zich niet verleiden tot geestelijk overspel, maar hielden hun hart rein, gewijd aan de Heer; er was geen plaats voor iemand anders. Zij konden met hun gehele hart naar waarheid zingen: "U behoort geheel mijn hart en leven toe."

Wij treffen de voorstelling van de gemeente als een maagd eerder in het Nieuwe Testament aan. Paulus schreef in 2 Korintiërs 11:2 - dat hij de gemeente als een 'reine maagd' aan Christus wilde verbinden. Aan de gemeente te Kolosse schreef hij in Kolossenzen 1:21,22, dat Christus haar 'heilig en onbesmet en onberispelijk' voor zich wil stellen. Paulus wist dat dit het plan van God voor de gemeente is en dat Hij dit bereiken wil. Maar de gelovigen moeten zich niet laten afbrengen van de hoop van het evangelie, dat zij gehoord hadden en dat verkondigd is in de ganse schepping.

De apostelen vergeleken de gemeente dus met een ongerepte, maagdelijke vrouw, die het eigendom van Christus wordt. Paulus in zijn brieven aan de gemeenten en Johannes in zijn Apocalyps, de Openbaring, stemmen overeen in deze visie op de gemeente. Want dat het getal van 144.000 hier de volheid van de gemeente voorstelt, wordt door de meeste uitleggers niet betwijfeld. Als het getal twaalf sinds de twaalf zonen van Jaocob, de compleetheid van het volk van God voorstelt, moet dit enorme veelvoud ervan, 144.000, een 'supervolheid' voorstellen! Ten overvloede: Wij nemen het getal van 144.000 duizend dus niet als een numerieke grootheid, maar verstaan het in het kader van de apocalyptische symboliek.

Ook Hebreeën 12:22,23 ondersteunt deze interpretatie van de 144.000 als de gemeente, want we lezen er: "Maar gij zijt genaderd tot de berg Sion... en tot een feestelijke en plechtige vergadering van eerstgeborenen, die ingeschreven staan in de hemelen."

De 144.000 en u
Wij weten dat de Heer nog bezig is zijn gemeente uit alle volkeren en stammen te vergaderen. In mijn laatste studies van het geheimenis van de volheid, zoals gesymboliseerd vastgelegd in het getal 144.000, kwam ik tot de conclusie dat deze 'volheid' slaat op het bereikt hebben alle volkeren en stammen met het evangelie. Paulus spreekt over 'de volheid van de heidenen' in Romeinen 11:25, "Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: Een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid van de heidenen binnengaat."

Sommigen leren dat de 144.000 getrouwe getuigen een aparte groep van uitverkorenen is, een soort elite uit de gemeente geselecteerd, maar dit inzicht wordt in het Nieuwe Testament niet ondersteund. Er wordt ook wel gezegd dat deze groep van 144.000 reeds compleet is en dat er niemand meer bij kan, maar ook dit kan niet steunen op de Schrift.

Als prediker, die wil staan op het getuigenis van de Schrift, op het fundament door de apostelen gelegd, heb ik goed nieuws, wonderbaar nieuws: De volheid van de gemeente is nog niet bereikt, we leven nog in het 'gemeentetijdperk.' Het Lam en zijn Vader zijn nog bezig eerstelingen te oogsten uit alle volkeren en stammen. Dus ook u kunt er nog bijkomen.

Slot
Het boek Openbaring sluit niet af met de boodschap: "Sorry, hoor, de club is voltallig, pech voor je, je bent te laat!" Neen, in Openbaring 22:17 is de gezamenlijke uitnodiging van de Geest en de Bruid nog in volle gang: "Indien iemand dorst heeft, hij kome en drinke." Die stem als van vele wateren, klinkt nog vandaag en de wateren willen een ieder verfrissen, die wil drinken.

Ik leg u een indringende vraag voor: "Wie volg je eigenlijk in je leven? Draagt jouw leven het teken van de wereld, de goddeloosheid, of draag je het teken van het Lam met je mee? Kunnen mensen aan je zien dat je van Jezus bent? Neen, niet aan het kruisje aan het kettinkje om je nek of op je revers. Dat kruisje zegt tegenwoordig zo weinig. Ik zie soms halfnaakte popartiesten met een kruisje aan een ketting lopen, wat betekent het eigenlijk voor hen? Een soort van amulet? Een symbool van bijgeloof?"

Als je van Jezus bent, in Hem gelooft, geloof dan in Hem met je gehele hart en wijdt Hem geheel je leven - met minder is Hij niet tevreden. Hij gaf zijn al, Hij wil jou geheel bezitten. Maak een beslissing vandaag - misschien voor het eerst of bij vernieuwing - en zeg: "Ja, Jezus, ik wil U geheel toebehoren." Amen.
Oud 04-12-2007, 18:12
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
waarom nemen die jehovah's dat met vrouwen bevlekt worden ook niet letterlijk, dat is heel wat duidelijker dan dat andere allemaal.
Oud 04-12-2007, 23:01
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
de constructie van god die weet wat je gaat doen plus vrije wil is nogal ingewikkeld, maar eigenlijk is het precies dat: God heeft je vrije wil gegeven, maar hij weet al welke keuzes je gaat maken. die vrijheid bestaat dus als het ware uit het toestaan dat jij je eigen redenaties meemaakt.
Oud 06-12-2007, 14:51
BoemInJeBallen
BoemInJeBallen is offline
Ik had een vraag:

Iedereen kent Genesis wel, de schepping en daarna de zondeval. De mens heeft het voor zichzelf verpest is de boodschap die gegeven wordt. Maar waarom moest God in eerste instantie die boom van Goed en Kwaad daar überhaupt neerzetten, als hij toch al wist wat er ging gebeuren(alwetend) had hij zijn net nieuwe creatie ook met rust kunnen laten en in een perfecte wereld laten leven. Is god hiermee niet erg sadistisch bezig?
Oud 06-12-2007, 17:36
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Die vraag is al meerdere malen gesteld en beantwoord. Simpel- (en kort)weg omdat de mens een vrije wil had en heeft.
Oud 06-12-2007, 17:56
Verwijderd
Bijbel en Koran op één internetsite
Uitgegeven: 6 december 2007 09:03

HILVERSUM - De volledige tekst van de Bijbel en de Koran staat sinds donderdag in het Nederlands, Engels en Arabisch op één website. Een zoekfunctie maakt het mogelijk aan de hand van een zoekwoord de teksten uit beide heilige boeken met elkaar te vergelijken.

De site bijbelenkoran.nl is een initiatief van de interkerkelijke omroep IKON en Radio Nederland Wereldomroep. Zij spreken van een wereldprimeur. De twee omroepen willen een brug slaan tussen moslims en christenen en de dialoog tussen de aanhangers van beide wereldgodsdiensten bevorderen.

Zo zal het vele Nederlanders verrassen dat het woord 'slaan' in de Bijbel zestig keer vaker voorkomt (69 maal) dan in de Koran (negen maal).

Vertaling

De site maakt gebruik van De Nieuwe Bijbelvertaling, die ruim drie jaar geleden verscheen. De vertaling van de Koran in het Nederlands is van Fred Leemhuis. Zijn boek verscheen in 1989. Het Amerikaanse en het Egyptische Bijbelgenootschap leverden de vertaling van het heilige boek van de christenen in respectievelijk het Engels en het Arabisch.

De islamitische uitgeverij Tahrike Tarsile Our'an in New York stelde de door haar uitgegeven vertaling van de Koran in het Engels voor de website beschikbaar.

Verrassingen

Om de lezer op weg te helpen in zijn speurtocht door de twee boeken hebben de initiatiefnemers achttien verhalen op de site gezet die in zowel de Koran als de Bijbel voorkomen. Ook dat levert verrassingen op: figuren als Jezus/Isa, Noach/Noeh, Maria/Marjam komen in beide boeken voor.

De verhalen zijn ontleend aan het boek 'Koran en Bijbel in verhalen', dat Marlies ter Borg en Karima Bisschop dit najaar publiceerden.

(c) ANP

www.bijbelenkoran.nl
Oud 06-12-2007, 23:43
Broeder
Broeder is offline
60 x 9 = 69?
Oud 06-12-2007, 23:45
Broeder
Broeder is offline
Sowieso is het natuurlijk niet bijster verrassend aangezien beide uit onafgebakende polytheïstische religies ontwikkeld zijn in dezelfde regio.
Oud 23-12-2007, 00:15
BoemInJeBallen
Waarom moest God de boom van goed en kwaad in Eden plaatsen? Hij is God, hij had het kwaad daarvoor al kunnen uitroeien en de mensheid die hij net geschapen heeft kunnen ontlasten.
Oud 23-12-2007, 01:22
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Waarom moest God de boom van goed en kwaad in Eden plaatsen? Hij is God, hij had het kwaad daarvoor al kunnen uitroeien en de mensheid die hij net geschapen heeft kunnen ontlasten.
het antwoord op deze vraag is afhankelijk van welke godsdienst je voor ogen hebt, eigenlijk sowieso.

god plaatste de boom voor de keuzevrijheid, de vrije wil van de mens. volgens mij viel satan na de schepping van de mens. de duivel en zijn volgelingen proberen de mens (uit jaloezie, ik weet niet hoe bijbels dat onderbouwd is) nu te verleiden voor het kwaad, beter gezegd door hun ogen gezien: tegen god te kiezen (voor henzelf, eigenlijk). daar was dus de (verkregen) vrije keuze van de mens satan binnen te laten dringen in deze wereld.
Oud 23-12-2007, 06:39
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
het antwoord op deze vraag is afhankelijk van welke godsdienst je voor ogen hebt, eigenlijk sowieso.

god plaatste de boom voor de keuzevrijheid, de vrije wil van de mens. volgens mij viel satan na de schepping van de mens. de duivel en zijn volgelingen proberen de mens (uit jaloezie, ik weet niet hoe bijbels dat onderbouwd is) nu te verleiden voor het kwaad, beter gezegd door hun ogen gezien: tegen god te kiezen (voor henzelf, eigenlijk). daar was dus de (verkregen) vrije keuze van de mens satan binnen te laten dringen in deze wereld.
Waar staat dat satan dat doet, is het niet de slang?
Oud 23-12-2007, 11:36
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Waar staat dat satan dat doet, is het niet de slang?
wil je suggereren dat het niet de satan is in de gedaante van een slang? zie context etc. de tekst waar het in ieder geval letterlijk staat: "de oude slang, welke is de duivel en satanas" (openbaringen).
Oud 23-12-2007, 12:33
BoemInJeBallen
Citaat:

Maar je kunt toch niet zeggen dat de mens zonder die boom géén keuzevrijheid had gehad, ze leefden immers in een perfecte wereld. Waarom zou God ze dan willen verleiden voor het kwaad?
Oud 23-12-2007, 12:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
zie context etc. de tekst waar het in ieder geval letterlijk staat: "de oude slang, welke is de duivel en satanas" (openbaringen).
Hoho, openbaringen is geraaskal van een doorgedraaide man, een leuke afsluiting van wraak en overwinning voor iemand die zijn leven lang een hoop rotzooi beleefde vanwege een geloof.
En zelfs voor wie die uitleg niet wil accepteren is het qua tijd en instelling op geen manier met de eerste paar bijbelboeken vergelijkbaar.
Oud 23-12-2007, 13:02
Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Maar je kunt toch niet zeggen dat de mens zonder die boom géén keuzevrijheid had gehad, ze leefden immers in een perfecte wereld. Waarom zou God ze dan willen verleiden voor het kwaad?
wss omdat God er zeker van wil zijn dat ze oprecht voor hem kiezen.
Oud 23-12-2007, 13:58
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
En zelfs voor wie die uitleg niet wil accepteren is het qua tijd en instelling op geen manier met de eerste paar bijbelboeken vergelijkbaar.
laat verder die bewoordingen eens achterwege. het is niet vergelijkbaar, nee, maar gelukkig duidt het een eenheid aan . waar ik ook mee wil aangeven dat de meeste bijbelschrijvers wel houden van beeldspraak.
als we er vanuit gaan dat het kwaad satan heet, dan is de conclusie niet moeilijk. en in vers 15:
Citaat:
15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.
dieren in het paradijs hadden geen vrije wil of iets, waren volmaakt, konden ook niet vallen. dus ik begrijp het punt niet helemaal.
Oud 23-12-2007, 14:06
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
ik begrijp niet precies wat je met het eerste bedoelt.
sommige mensen gaan er vanuit dat god satan een kans wilde geven, maar. god zal in ieder geval de mens een kans hebben willen geven, en waarom, dat is nog een vraag. om de mens zelf voor hem te laten kiezen is een mogelijkheid inderdaad. ik denk dat in de islam bijvoorbeeld er vanuit gegaan wordt dat god dit toeliet om een voorselectie te maken voor het eeuwige leven.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten