|
|
Bekijk resultaten poll: hoe is volgens jou 'alles' ontstaan? | |||
Door de oerknal |
![]() ![]() ![]() ![]() |
43 | 41.35% |
Geschapen door een Schepper |
34 | 32.69% |
anders, namelijk... |
19 | 18.27% |
ID |
8 | 7.69% |
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Misschien moet je je eens wat meer in wetenschapsfilosofie verdiepen voor je dit soort uitspraken doet. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
wat ik dan niet begrijp, is dat ondanks je inziet dat de inductieve methode voor waarheidsvinding niet kloppend hoeft te zijn, je de resultaten die daaruit voortvloeien je over het algemeen toch als absolute waarheid beschouwt, maar wanneer 'God' in deze theorie voorkomt, je haar altijd naar het het fabeltjesrijk doorverwijst. Waarom? Iemand die doorheeft hoe (on)betrouwbaar inductie is, zou geen verschil moeten zien tussen de 'wetenschappelijke' theoriën en de 'theologische'. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Er is geen (redelijk) alternatief voor het empirisme. Daar zullen we het dus mee moeten doen. Wat ik bestrijd is de mnaier waarop er naar de reslutaten wordt gekeken. We beseffen niet dat de resultaten van deze werkwijze om verschillende redenen niet juist hoeft te zijn. Omdat er veel onderzoekers zijn, die onafhankelijk van elkaar onderzoeken over eenzelfde onderwerp uitvoeren, op nieuwe nieuwe gegevens stuiten en op basis daarvan conclusies trekken, of de bestaande gegevens op een andere manier bekijken, krijg je wel dat onjuiste theorien worden ontmanteld, en er juiste voor in de plaats komen. Maar dit controlemechanisme is alleen op oude theorien van toepassing, en niet op nieuwe. Toch zie je bij elk onderzoek dat door een 'wetenschapper' is uitgevoerd, als onbetwistbare waarheid wordt gezien. Jij beweert dat je wetenschappelijke conclusies wel op juiste waarde weet in te schatten. Alhoewel ik daar mijn twijfels over heb, wil ik daar niet verder op ingaan, en erop wijzen dat het deel van de bevolking dat wetenschap niet weet te relativeren, 99% is. (naar onderzoek van mijn kant, op basis van een representatief omgevingsonderzoek ---> inductie, betrouwbaar? ![]() Citaat:
Voorts is God weldegelijk toetsbaar; na onze dood zullen wij dat ondervinden. (of niet, en dan blijken atheisten gelijk te hebben gehad, maar weten ze dat niet^^). Citaat:
Je moet ook niet vergeten dat het overgrote deel van religie filosofie s van aard is, over hoe de samenleving eruit moet zien en hoe mensen zich moeten gedragen; dat kan je niet behandelen als een wiskundige formule. Wel kun je de ideeën beoordelen op hun idealen, en in hoeverre zij daartoe zullen bijdragen. Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||||
![]() |
[QUOTE]Love & Peace schreef op 05-11-2006 @ 00:21 :
[B] Citaat:
Trouwens heb je het nu alleen over de toetsbaarheid van een hiernaarmaals. Laat staan over iets specifieks. Of over god. Citaat:
Dat is een hele vage voorspelling. Het is net zoiets dat de banen van de planeten 'goed' zijn. Citaat:
Verder is het meeste van wat je zegt voor mij totaal onbegrijpbaar. Ik zou het bijna wartaal willen noemen. Maar als je nu niet geloofd in de wetenschappelijke methode, waarom typ je al deze berichten dan? Je hebt geen enkele garantie dat ze werkelijk aan komen. Of geloof je dat god er voor zorgt dat andere mensen je berichten kunnen lezen? Dat je computer en je mobiel werken? Of de wetenschappelijke methode klopt en je kunt aannemen dat ze gaan werken. Of je hebt totale onzekerheid en kunt beter gaan bidden zodat God je computer aanzet, je mobiel oplaadt. Doe je dat dan echt? En werkt het? Moet wel. Anders zou ik je bericht niet kunnen lezen. Toch? Of je bedoelt toch iets anders te zeggen dan je eigenlijk zegt?
|||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Volgens mij is het heelal, de aarde en alles wat erin voorkomt door onze Schepper; Jezus ontstaan. Ik heb al eens enkele reacties gelezen en ik zie dat u dat ook gelooft. Ook zag ik dat u veel tegenstand kreeg. Daarom wil ik u met mijn reactie bevestigen en tevens bemoedigen in uw geloof. Ik heb niet dit hele onderwerp gelezen, dus misschien is het zo: dat ik iets beschrijf dat al eerder beschreven is... in dat geval: mijn excuses. Het mag duidelijk zijn dat beide partijen: christenen en evolutie-geleerden, religieus zijn. De één gelooft dat er wel een Almachtige Heer is en de ander gelooft dat er geen god is. Mijn vraag is: Wat is het doel van ons leven? en een andere vraag is: Wat is liefde? en hoe kunnen we het goede van het kwade onderscheiden? Het moge voor ons toch wel duidelijk zijn dat de liefde in ons midden is dus we kunnen niet ontkennen dat de liefde er is. Terwijl de liefde geen zichtbaar gezicht heeft, weten wij toch zeker dat het er is... Hoe kan de liefde er zijn? Als alles uit het toeval of uit het niets ontstaat zou zijn, hoe kan deze liefdevolle norm dan in ons midden zijn? Als de mens mocht bepalen wat goed is en wat slecht is, welke mens zouden wij daarvoor dan aanwijzen? En als er dan één of meerderen worden aangewezen, zou het dan ook wel echt eerlijk zijn dat diegenen mochten bepalen wat goed en slecht is? En áls een mens bepaalt wat goed is (of fout), hoe kunnen wij dan zeker weten of dat ook echt goed (of fout) is? waaruit kan men dit afleiden als men geen norm heeft van waaruit men gaat bepalen? Jezus zegt: "mensen, bekeert u zich van uw zonden!" daarmee roept Hij iedereen ter verantwoording. Gezien de nieuwsberichten van t.v. en radio komt God zijn bevel nog het meest overeen met onze realiteit. Het kwaad is bij ons aanwezig en dat weten wij zeker (zie krant, radio, tv), sterker nog wij hebben allen deel aan dit kwaad en daarom resten ons mensen 2 mogelijkheden: óf vergeven worden óf gestraft worden en deze zal voor eeuwig zijn. Uiteraard lijkt me de hel helemaal geen optie. Het moge duidelijk zijn dat onze God ons voor een keuze stelt en wie niet kiest die veroordeelt daarmee zichzelf. Aangezien onze Christus ons een onuitsprekelijke genade schenkt, zou het van ons dankbaar zijn als wij de liefde van Jezus ook aannemen. Wie de liefde van Christus afwijst, kan zich nergens meer mee verontschuldigen op de dag des oordeels, want in dat geval had diegene de duisternis meer lief dan het licht. Ik ga nu maar stoppen met schrijven, want ik zie dat mijn bericht erg lang geworden is. En ik wil u liever niet belasten met al te veel tekst. Graag had ik nog meer geschreven. Hopende u hiermee bekrachtigd te hebben. In Christus
Laatst gewijzigd op 25-11-2006 om 14:07. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
- Vanuit het oogpunt van een ongelovige zijn de christelijke normen natuurlijk net zo goed door mensen bedacht. Dat is ook niet zo raar, gezien de verheerlijking cq. goedprating van geweld, verkrachting, oorlog, moord, genocide, machtsmisbruik, kindermishandeling et cetera in de bijbel. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Hm maar ik bedoelde gewoon dat mensen gewoon te dom zijn en t (waarschijnlijk - dit woord moet eigenlijk weg) niet kunnen weten en het dus ook niet moeten proberen. OK het klinkt mss als n ietsist maar beter kan ik het niet zeggen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Moet ik dat uitleggen? Voor mij val je dan in het hokje: ik ben alto / gothic o.i.d., en wil fascinerend zijn, alles kunnen onderbouwen. En omdat ik vroeger allerlei nare dingen heb meegemaakt, heb gehoord, e.d., ga ik nu lekker afgeven op het christendom, op moslims etc. omdat zij stommelingen, in een God geloven. Nee, wij maken de wereld! Wij zijn beter dan de onzichtbare God. Laatst gewijzigd op 26-11-2006 om 11:44. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Ten tweede moet je als mens functioneren binnen een bepaald kader, dat je verwerft door zin te geven.
||
Citaat:
Verder is het de grootste onzin dat mensen niet kunnen bestaan zonder zingeving. Hele volksstammen leven puur om te leven, instinct heet zoiets.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
All of 'em? Kun je dat bewijzen? En een beetje offeren aan natuurkrachten is natuurlijk niet echt zingevend,dat doen ze vooral uit angst voor de dingen die ze niet kunnen verklaren. Hey, dat komt me bekend voor...
||
Citaat:
Juist ja, dat het onzinnig is, dat dacht ik nu ook. Laat staan de pleuris die losbreekt als priesters leefregels en moraal voor mensen gaan verzinnen..
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik bekritiseer religie omdat ik zie hoe veel ellende het veroorzaakt in de wereld. Daar is tenslotte een discussieforum voor, als je alleen mensen wil ontmoeten die het met je eens zijn hebben ze iets uitgevonden dat een "kerk" heet. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
'' Het begin kent geen begin ''
Het begin is in mijn ogen iets dat je maar gewoon moet aannemen zoals jou dat het meest logische lijkt. De discussie over hoe en wat kent toch nimmer een bevredigend antwoord, dus laat iedereen maar zoeken naar een antwoord dat hem of haar het beste bevredigd ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat jij het niet eens bent met, ook prima. Maar ik vind het niet zo prima dat je gelovigen / religies waar je ook kunt, een karrenvracht zand in de ogen gooit door geen greintje respect te tonen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder vind ik CaptainCavemen een soort Bos die huilend voor de camera verklaart dat Balkenende stout is. |
![]() |
||
Citaat:
Het niet kunnen delen van een mening heeft weinig met respect te maken. Maar bij het minste of geringste al af zitten geven op gelovigen, irriteert me een beetje. |
![]() |
||
Citaat:
Je zou tenminste mijn naam nog goed kunnen spellen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Hoe tolerant is dat? Is het überhaupt terecht om de mensen die die intolerante gelovigen onderuit halen te bekritiseren?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Kan iemand mij helpen? ( met Duits ) scholier19 | 17 | 05-05-2011 10:44 | |
Liefde & Relatie |
Echte liefde vanaf het begin, Maar of er ooit een einde aan komt? Miss_Little | 8 | 23-03-2010 01:40 | |
Verhalen & Gedichten |
Begin van een boek .. commentaar? sinsere | 11 | 04-09-2005 21:41 | |
Liefde & Relatie |
Is het liefde of was het een flirt voor hem? lieve | 11 | 24-11-2003 16:51 | |
ARTistiek |
T begin hebbik hier wel es neergezet Eend | 48 | 18-05-2002 18:12 | |
ARTistiek |
Over de traan, de leugen en de waarheid (deel 5, begin hoofdstuk 2) Internationalist | 12 | 22-11-2001 09:06 |