Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Maar het is onzin om die geldschepping aan particuliere belangen over te laten, die per definitie haaks kunnen staan op het algemeen belang. Citaat:
Je hebt gelijk met die krediet crisis. En daarom moet de overheid dat reguleren, niet het bedrijfsleven. Of wens jij "Corporate Rule"? Scheelt een hoop gedoe met die verkiezingen elke 4 jaar.
||
![]() |
Citaat:
Mijn stelling is, en die heb ik niet bewezen nog, dat de economie niet kan groeien zonder dat het aantal of de kwaliteit van geleverde producten en diensten toeneemt. In de consumptie van een goed of dienst zit altijd een materiele component: iemand moet het consumeren. In plaats van materiele kan ik beter zeggen: fysieke, want diensten zijn immaterieel en het was verwarrend om dan te zeggen dat ze een materiele component hebben. Een fysieke dus.
||
![]() |
Citaat:
Nu ja, iedereen is natuurlijk wel weer vrij om die claims van de staat te honoreren - als je het gedoe en gezeur voor lief neemt althans.
||
Citaat:
![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Hoewel ik dit vind over goud, denk ik dat de prijs van goud flink verder gaat stijgen (goudprijs is: €636,- en $944,-), ik schat in dat de top gaat liggen rond de €1500,- en $4000,-. Ik heb maart vorig jaar een gouden muntstuk gekocht, dat in bijna een jaar tijd 30% is gestegen in euro's, in dollars 45%. Waarom ik goud heb? - Spreiding van mijn vermogen. - Sterk toenemende vraag, licht toenemend aanbod. (Het is lastig om goud te winnen). - Beweegt anti-cyclisch (met een dieptepunt (2015) in de Kondratieff-golf (conjunctuurgolf van 45-60 jaar) in het vooruitzicht, positief voor goud) - BTW-loos aanschaffen. Citaat:
Wat betreft de voorraden heb je oneindige voorraden van water, zonlicht en wind. Het zou best kunnen dat we na 40-50 jaar totaal overgestapt zijn op duurzame energie. Ik denk dat het inderdaad geen slecht idee is, als de ECB eisen stelt aan de banken. Er mag maar zoveel geld uit worden geleend. En er mogen geen te extreem risicovolle leningen gedaan worden. Er moet betere controle komen op het doorsluizen van risico's in de vorm van derivaten. 'Corporate Rule' is een uiterste vorm net als een vorm waarbij de overheid alles bepaald. Beide zijn niet wenselijk, maar een tussenvorm is wenselijk. In sommige gevallen kan de markt het beter regelen en in andere gevallen de overheid. Oftewel: een gemengde economie. Echte vrijemarktseconomieën zijn er maar weinig. Landen die het meest in de buurt komen zijn Hong Kong en Singapore. |
![]() |
||
Citaat:
Om T_ID even gerust te stellen: Je moeder is geen staatseigendom. Je argumenten 'vrij zijn om zelfmoord te plegen' en 'vrij zijn om zelf te bepalen of je in militaire dienst wil of niet', gaan niet op. De wetten hiervoor zijn ten eerste geen eigendomswetten. Maar wetten die wij als maatschappij hebben bedacht, die ten goede moeten komen voor de maatschappij. Als je het niet eens bent met de huidige wetten, heb je de keuze een vertegenwoordiger te kiezen die het daar ook mee eens is of de keuze jezelf verkiesbaar te stellen. |
![]() |
||
Citaat:
De vragen: Kan het huidige systeem eindeloos lang bestaan? Is het huidig systeem eerlijk? Is het systeem wenselijk voor de maatschappij? |
![]() |
||
Citaat:
Het probleem lijkt me eerder psychologisch dan economisch: heeft de mens ooit genoeg? Zodra we fatsoenlijke zonneenergie uitgevonden hebben, of een andere oplossing waardoor we effectief een oneindige hoeveelheid energie zeker gesteld hebben (voor de komende 5 miljard jaar), dan komt die overvloed vanzelf, en het is mijn overtuiging dat we het energie probleem op zullen lossen. Lukt dat niet, dan zijn er ernstiger zaken waar jij je druk om mag maken, dan alleen maar wat economische onzin; er wordt dan een veel ernstiger fysieke limiet bereikt. Zodra jouw economische limiet bereikt is, zal de maatschappij dan al tien keer ontwricht zijn. wel, áls iedereen steeds meer voldaan raakt, zal het aantal leningen in ieder geval afnemen, dus dan zal ook de geldschepping slinken, lijkt me zo. Het heeft sowieso weinig zin om je af te vragen wat er dan gebeurt als de banken nutteloos worden. als iedereen genoeg heeft, is het concept 'economische crisis' niet echt interessant meer. dus laat de fysici het maar oplossen ![]()
||
Citaat:
Als productie ruimte nodig heeft, hoe kan de economie dan eeuwig blijven groeien op een planeet die niet meegroeit? Zoiets toch? Hier heb ik volgens mij geen duidelijk antwoord op gezien. Niet dat ik alles nog herinner of überhaupt alles heb gelezen ofzo..
||
Citaat:
||
Citaat:
Er zijn meerdere reacties op deze vraag geweest, waaronder die van JaJ. |
![]() |
||
Citaat:
Ook nu er nog steeds zoveel armoede moet worden bestreden.
|
de menselijke bevolking kan sowieso niet blijven groeien omdat de aarde maar een beperkte draagkracht heeft. Er komt een moment dat de draagkracht overschreden wordt en de groei stopt, of zelfs negatief wordt, waarna het proces weer van voor af aan begint.
In die zin is de hele discussie of de economie al dan niet ongelimiteerd kan groeien compleet irrelevant. Ze zal blijven groeien totdat ze niet meer ondersteund kan worden, zakt daarna als een puding in elkaar waarna ze weer langzaam opkrabelt. Whooptidoo.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Hebberig is zo'n marxistische term die de plank volledig misslaat.
||
Citaat:
||
Citaat:
Als ik een kind heb, en een kinderwagen, en ik krijg daarna nog een kind, en daarna wil ik een tweede kinderwagen, dan zou ik volgens jouw definities hebberig zijn. In die bewoordingen ligt dus een waardeoordeel besloten waar absoluut niets van klopt.
|
Het issue is niet dat mensen meer willen. misschien hebben mensen 'nooit genoeg,' maar op een gegeven moment hebben ze wel 'voldoende.' Als er (even simpel gezegd) met zonne-energie infinit energy is, is er voor iedereen in principe genoeg te eten, een huis, kleren, etc. een mens kan dan nog wel dingen verzinnen die ze graag nog zou hebben, zodra die extra luxe niet meer geproduceerd kan worden door e een of andere limiet (ruimte, direct benodigde hoeveelheden energie, etc), dan stort wellicht zelfs de economie wel in. als de economie instort, worden de rijken arm, en de armen armer, maar als er dan nog steeds voldoende eten aanwezig is, dan is het lang niet zo erg om arm te zijn als het vandaag de dag is.
|
![]() |
Een heel informatief interview vind je via hier:
http://www.talk2000.nl/mediawiki/ind...ederal_Reserve
|
Hai, begrijp ik het goed?
Een hypotheek verstrekker is een soort bedrijf dat speciale bevoegdheden krijgt. Ze mogen (op papier) 'geld' uitlenen aan mensen. Maar dat geld hoeft in zijn totaal nieteens in bezit te zijn van de verstrekker/hyptheker, toch mag deze verstrekker dat bedrag uitschrijven en dat bedrag kan dan ook direct gebruikt worden door de aanvrager. Bv om een huis te kopen. Dat hele bedrag wordt natuurlijk uiteindelijk terugbetaald doordat de aanvrager werkt (een diesnt verleent binne de economie) en daarvoor loon krijgt, en een deel daarvan afstaat plus nogeens de rente bovenop het gehele geleende bedrag. Maw. een hypotheker mag een bedrag uitschrijven dat (deels) fictief is in den beginne, maar uiteindelijk wordt 'waargemaakt/verdient' binnen de economie van een land doordat de burger/aanvrager werkt en zijn diensten verleent. Is dat waar?
Laatst gewijzigd op 14-06-2008 om 22:27. |
![]() |
||
Citaat:
dus wat is nou het probleem dat een bank geld wil om het voor jou beschikbaar te kunnen maken.. je hebt het zelf ook niet dus een vergoeding lijkt me meer dan terecht..
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 06-09-2007 15:07 | |
Psychologie |
Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #80 rare kwast | 496 | 03-01-2007 23:41 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
evolutie of schepping Ace*Dusty | 286 | 29-10-2003 09:47 |