Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
bovendien was het meer een vraag dan een stelling.
||
Citaat:
bij de uiteindelijke input < opbrengst gaat het natuurlijk om een combinatie van systemen die een duurzaam en hopelijk op termijn hernieuwbare vorm van energie leveren. maareh... we dwalen af ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
het gaat mij er niet zo om welke technieken, dat is een kwestie van deccenia van ontwikkelen en uiteindelijk keuzes maken, die taak zit em nou net niet bij de consument.
||
Citaat:
ten tweede moet je productie, vervoers, installatiekosten aftrekken. bovendien maakt een intercooler systeem gebruik van een bepaalde stof (bv. freon) om te koelen/verwarmen (niet zozeer met energie te maken maar wel met millieu) Lucht (waar ze het over hebben) is een enorm slechte energiehouder. Maar het principe om restwarmte, afvalwarmte en bodemwarmte te gebruiken als energie is natuurlijk een stap voorwaarts.
||
Citaat:
tuurlijk heb je dan nog altijd energie nodig, echter het belast niet en is daarom in het rendamentsvraagstuk overbodig om te vermelden. toekomstmuziek anyway.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarnaast kunnen die installaties ook prima werken op water, ammonia, propaan of andere koolwaterstoffen. Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt, maar zij is ernstig achterhaald Laatst gewijzigd op 14-06-2008 om 08:02. |
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
als een willekeurige energiebron 400% rendament zou hebben dan lijkt me de oplossing enorm simpel. Citaat:
Citaat:
(verdamper principe, zoals propaan, freon, CFK's) Citaat:
(zie bovenstaand) maargoed de scheepvaart gebruikt freon omdat het bij verre de meest geschikte legale stof is. Citaat:
het lijkt mij dan ook dat er natuurlijk wat te behalen valt uit rest/grond warmte (lucht is belachelijk omdat de warmteopname per Kg per graad gering is) maar 400% is toch echt iets wat je hard moet maken. bovendien: productie, transport, installatie e.d.
Laatst gewijzigd op 14-06-2008 om 17:12. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarnaast werken vele airconditions met een warmtepomp met daarin ammoniak. Het zijn geen ideeën die ik hier aandraag, het gaat hier om dingen die al bestaan. Bovendien komen die stoffen ook niet vrij, maar zitten ze in het systeem opgesloten. Zelfs lucht wordt wel gebruikt bij nieuwe huizen om warmte aan te onttrekken, hoewel het rendement hiervan aanzienlijk lager is (ongeveer 150%). Het meeste geschikte is natuurlijk afvalwater en met name douchewater. Toevallig heb ik vorig jaar een ontwerpproject gemaakt met een warmtepomp om de warmtevoorziening voor een heel flatgebouw op een 1,5kW compressor te zetten waarbij warmte uit het douchewater werd gehaald. http://www.fiwihex.nl/cop.html Rendementen boven de 700% http://duurzaambouwen.senternovem.nl...ormance_(cop)/ Rendementen liggen tussen de 300 en 500% Laatst gewijzigd op 15-06-2008 om 07:11. |
![]() |
|
Zo heb ik stukken gelezen uit Nieuw-Zeeland over voorverwarming van benzine in een auto waarmee de auto veel zuiniger ging rijden. Dat werd dan gedaan door een stukje benzineleiding rond de uitlaat te winden. Probleem was dat de kleppen zouden kunnen verbranden, maar dati niet iets wat autoabrikanten niet zouden kunnen oplossen.
Naar eigen zeggen waren de patenten opgekocht door Texaco/Shell en in de kluis gestopt. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
(delta)T = 12.5° C Kachel = 1200 W Verbruik installatie: Buiten: 3x 15.3 W/h = 45.9W (motor eff. 50%) 1 * Ө90 = 0.636m2 *3 = 1.9 m2 Binnen: 2 x 2 W/h = 4 W/h 1 * Ө74 = 0.43m2 * 2 = 0.86m2 2 * 15 W/h waterpomp = 30W/h 229 W/h Compressor Totaal: 1508.9 W/h ~ 5.4 MJ Ik ga ervanuit dat ik water gebruik in het systeem want ik wil geen vaten met propaan, ammonia of ook maar freon (om over CFK's nog maar te zwijgen) onder mijn huis hebben. water: 4.2 KJ / (kg*°k) (4.2 * 10^3)J * X * 12.5(delta T) = (5.4 * 10^6)J ~ (5.2 * 10^3) * X = (5.4 * 10^6)J x = 102.8 Kg/U water dat betekent dat je voor een 1200W kachel die je 20 uur laat branden bij een buitentemp van 4.8°C en binnen van 17.3°C 2057KG (~ 2050 L) water nodig hebt. en dat is zonder verlies bij omzetting thermische energie -> electriche c.q. mechanische energie en zonder rekening te houden met productie, vervoer, installatie. correct me if im wrong please. Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 16-06-2008 om 07:26. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
COP is wel degelijk hetzelfde als rendement aangezien je gewoon de warmte die je eruit haalt deelt door de arbeid die je erin stopt. Het enige verschil is dus alleen dat de onttrokken warmte uit ander systeem niet wordt meegeteld aangezien deze als gratis wordt gezien. Verder zie ik nog steeds niet zo erg in wat je probleem is met propaan en ammoniak. Ik neem aan dat je ook gewoon een koelkast hebt? |
![]() |
||
Citaat:
Waarom stop je niet met je achter zulke opmerkingen te verschuilen om in plaats daarvan een echt debat aan te gaan?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 16-06-2008 om 11:24. |
![]() |
|||||
Citaat:
ik ben er niet vanuit gegaan dat het medium verbruikt wordt maar wel een cyclustijd van een dag heeft om weer ´natuurlijk´ af te koelen naar de orginele temperatuur die nodig is om het opnieuw te verwarmen. het hoeft niet dezelfde temperatuur te hebben als de omgeving, maar zeg nu zelf; water. je verwarmt het met een ander medium, hetzij restwarmte uit leidingen, hetzij grondwarmte hetzij lucht (als je wilt maar een geringe warmtecapaciteit) onder verbruikt vermogen heb ik puur het verbruik van de installatie en een aangehangen apparaat genomen, zoals ik al zei heb ik het verlies van warmte in de warmtewisselaar en productie-transport-installatie niet eens meegerekend. maar zoals ik zei: correct me if I´m wrong, maar dan wel met een berekening of kanttekeningen. licht als je wil even de superheated schema's voor me toe ook. Citaat:
![]() hier staat anders dat COP rendament is maal een bepaalde factor. A maal B is in mijn ogen niet gelijk aan A Citaat:
Spoiler
maargoed overtuig me, ik denk dat het systeem best potentieel kan hebben, maar 400% moet je hard maken, zoals ik al zei: elk willekeurige vorm van energiewinning met een rendament van 400% zou natuurlijk in 1 klap een einde maken aan elk debat. Citaat:
haha :')
||
Citaat:
haha :')
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
beste vrind:
grootheid uit de natuurkunde die de arbeid per tijdseenheid voorstelt. Citaat:
In formulevorm: vermogen=\frac{arbeid}{tijdsduur} of eigenlijk: P=\frac{dW}{dt} (delta W maal delta T, watt per uur c.q Joule, c.q. paardenkracht) met hierin: * P: het vermogen, uitgedrukt in watt * W: de arbeid, in joule * t: de tijd, in seconden je lult jezelf klem: er is geen apparaat waarbij je het verbruik/vermogen aanduid met simpel W, voorbeeldje: mijn senseo gebruikt 1200W (hiermee bedoelt men: hij verbruikt 1200W/h) nogmaals; overtuig me
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarnaast vergeet je dat een warmtepomp een continue cyclus doorloopt, je gaat er vanuit dat het intermedium eerst moet afkoelen, dat is dus niet het geval. Citaat:
Citaat:
[quote] ik heb niets tegen propaan en ammonia, mits het niet in te grote hoeveelheden in mijn kelder is opgeslagen; [quote] Voor een heel flatgebouw (30 woningen) had in bij m'n ontwerp ongeveer 2 kilo propaangas nodig. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
W= J/s W/h= J/s² <-- dat is geen eenheid Dat je in de veronderstelling bent dat J=W/s is geeft al aan dat je er compleet naast zit Laatst gewijzigd op 16-06-2008 om 17:46. |
![]() |
|||||||||||
Citaat:
daardoor: W/h = 3600J Dit zijspoor heeft er natuurlijk niets ermee te maken aangezien ik in mijn berekening de W omgezet heb in Joules (eenheid van energie) we pakken em er nog is bij: Citaat:
de formule wordt dus: Hoeveelheid Joules (warmtecapaciteit) per kg per graad temperatuursverandering = Hoeveelheid Joules gebruik installatie + aangehangen apparaat aangezien de hoeveelheid J warmtecapaciteit bekend is, de delta T bekend is en de totaal benodigde hoeveelheid Joules om het systeem te laten draaien bekend is, hou je een vergelijking met 1 onbekende over, namelijk de hoeveelheid KG medium. maargoed, wees zo vrij de juiste berekening toe te passen en mij in te laten zien wat dan het werkelijke rendement in % en de hoeveelheid benodigde medium is (overigens reken ik de eerste 100% al omdat de manier van energiewinning gratis is, want anders heeft kazet natuurlijk gelijk dat het rendament nooit boven de 1.0 kan komen) Citaat:
Citaat:
Citaat:
overigens beweer ik nergens dat water een goed medium is, in de scheepvaart gebruiken we freon, zoals je zelf aangaf zijn van oudsher ammonia, CFK's, propaan, butaan etc etc. in gebruik door hun betere eigenschappen. Citaat:
daar kan je gelijk in hebben dat het medium niet hoeft af te koelen door een condensator, echter dat proces kost energie. waarvan akte. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-06-2008 om 20:19. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waarvoor is die kachel van 1200W nodig en waarom zou het intermedium slechts een temperatuurverhoging van 12,5 graad verhoogd worden, dat is totaal van de zotte, reele getallen liggen bij verhogingen van 70 graden |
![]() |
||
Citaat:
die 12.5 graden is een getal wat in je site gebruikt wordt: buitentemp: 4.8, binnen 17.3 graden. dat mijn berekening sneuvelt is niet zo raar, ik had dan ook totaal niet de illusie dat hij juist zou zijn, maar laat dan is de juiste zien man.
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
[/QUOTE] |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
Verwijderd
|
Nou omdat ik te lui ben om zelf een voorbeeld te bedenken, typ ik er gewoon 1 over uit m'n boek.
Ze nemen daar refrigerant 12. De warmtepomp onttrekt warmte uit een omgeving van 20 graden en pompt deze naar een omgeving van 38 graden. De massastroom van het intermedium is 0.008 kg/s. We gaan ervanuit dat de verdamper goed werkt en zorgt voor een verzadigde damp van 12 graden (anders sloop je je compressor). Bij de input hebben we dus een enthalpie van 193kJ/kg. Als we uitgaan van een compressor (200 W) met een efficiency van 80% isentrope compressie, betekent dat dat bij de ingang van de condensor de enthalpie 218 KJ/kg. De druk bedraagt nu 1,4 MPa. De temperatuur van het intermedium is nu 48 graden nu sturen we dat door de warmtewisselaar. We gaan ervanuit dat deze er voor zorgt dat de damp wordt omgezet in vloeistof. Zodat de eindenthalpie 83 kJ/kg is. (We houden nog wat damp over maar dat verlies nemen we) De totale input is dus 200 W + 2*15 W om het drukverlies in de warmtewisselaren op te vangen = 230W. De totale opbrengst is 0.008*(218-83)=1080W COP= 4,7 Nou nu zijn er natuurlijk wat verliezen verwaarloosd dus zeg we gebruiken goed materiaal dan is het rendement van de warmtepomp minimaal 0.75-->350% Laatst gewijzigd op 16-06-2008 om 21:47. |
![]() |
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd