Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2011, 22:05
Verwijderd
Dat zou kunnen, maar heeft mijn moeder afgelopen weekend ok al gedaan bij de verjaardag van mijn zusje. Niet echt origineel dus
Advertentie
Oud 19-12-2011, 22:24
Verwijderd
Mm, nee, dan is het minder leuk! Even denken.
Oud 19-12-2011, 22:25
Verwijderd
Kun je ergens marsepein kopen? Bij de jamin hebben ze tegenwoordig een soort van kant en klare marsepein die je kan gebruiken om figuren mee te maken enzo, en dan kun je marsepein bonbons maken in verschillende kleuren! Even rond rollen, dan een laagje suiker en aan de uiteindes stukken walnoot.
Oud 19-12-2011, 22:48
Verwijderd
Dat zou best een leuk idee zijn, als ze bij mij thuis van marsepein zouden houden. En dat doen ze niet
Oud 19-12-2011, 22:56
Verwijderd
Ah, dan valt dat ook af inderdaad. Dan ga ik eens een boek pakken
Oud 19-12-2011, 23:04
Verwijderd
Chocoladebatons? Is een beetje koekjesachtig, dat wel... Fudge zou eventueel nog kunnen. Macarons, zou ook kunnen. Toffees, zie ik ook langskomen. En ik weet van nog iets, maar ik kan even niet op de naam komen
Oud 20-12-2011, 08:00
Verwijderd
Cocoladebatons! Dat is best een idee! Kan ik die vrijdag al maken als het zondag pas gebruikt gaat worden? en kan ik ipv een spuitzak ook een plastic zakje met afgeknipt puntje gebruiken? Ze houden ook niet echt van fudge en toffees, dat is me te riskant, omdat er bij recepten ook al genoemd word dat de kans groot i sdat het de eerste keer mislukt. Andere ideeën zijn nog van harte welkom!
Oud 20-12-2011, 08:43
Verwijderd
Churros! Die naam was ik gisteren bij.

We hebben zelf 1 keer chocoladebatons gemaakt, dat was niet zo'n succes Maar dat zou in principe wel moeten kunnen met een plastic zakje, en dat is volgens mij prima te bewaren.

Churros zijn dit soort dingen:
je maakt ze en meestal doe je er dan chocoladesaus bij oid
Oud 20-12-2011, 08:46
CuwleMandarijn
CuwleMandarijn is offline
Citaat:
Churros! Die naam was ik gisteren bij.

We hebben zelf 1 keer chocoladebatons gemaakt, dat was niet zo'n succes Maar dat zou in principe wel moeten kunnen met een plastic zakje, en dat is volgens mij prima te bewaren.

Churros zijn dit soort dingen:
[afbeelding]
je maakt ze en meestal doe je er dan chocoladesaus bij oid
CHURRROOOOOSSSSSS

OT: zelf heb ik mijn choco taar + moorkoppen eindelijk af, die neem ik dus mee naar het kerstontbeit overmorgen
Oud 20-12-2011, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Ik wil voor kerst graag iets kleins maken voor bij de koffie. Iets bonbonachtigs, maar geen bonbons (want die zijn volgens mij heel erg moeilijk om te maken). Iets gebak-igs, maar geen taart. Liever geen muffins of echte koekjes. Heeft iemand een idee?
Cakepops? (Cakeballetjes op een stokje die je mooi versiert dus)
Oud 20-12-2011, 12:24
Verwijderd
^daar heb ik dus echt nog nooit van gehoord.... Heb je iets van een recept ofzo? Klinkt wel heel gaaf!
Oud 20-12-2011, 13:37
Verwijderd
Ik ben ook wel benieuwd Gnork!
Oud 20-12-2011, 13:38
Chevy
Chevy is offline
Ik breek even in maar: http://www.bakerella.com/category/pops-bites/cake-pops/ ! Superleuk om te doen en lekkah <3
Oud 20-12-2011, 14:19
Verwijderd
Citaat:
^daar heb ik dus echt nog nooit van gehoord.... Heb je iets van een recept ofzo? Klinkt wel heel gaaf!
Ik heb ze zelf nog nooit gemaakt, maar ik kom het wel eens tegen op bakfora als ik aan het rondsnuffelen ben, het is volgens mij helemaal hot en hip in bakland
Oud 20-12-2011, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Ik breek even in maar: http://www.bakerella.com/category/pops-bites/cake-pops/ ! Superleuk om te doen en lekkah <3
Waaah, die Garfieldpops <3
Oud 20-12-2011, 15:52
Verwijderd
Cake pops lijken me een gaaf idee, maar dat gaat 'm nu niet worden, daar heb ik niet genoeg tijd voor... Ik denk dat het chocoladebatons worden, die kende ik nog niet. Op internet eens wat dingen uitzoeken, recepten enzo....

Laatst gewijzigd op 20-12-2011 om 15:59.
Oud 23-12-2011, 17:35
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik wil een tulband gaan maken, volgens dit recept. Daarin gaan ze uit van een tulbandvorm van 22-24 cm diameter, maar ik heb er een van 18 cm. Hoeveel zou ik dan nodig hebben van de hoofdingrediënten? (is het verstandig om uit te gaan van alle ingrediënten 1/5e minder te nemen?)
Oud 28-12-2011, 14:41
Calyx
Calyx is offline
18 is 78% van 23 (gemiddelde van 22-24). Dus dan lijkt me 4/5 overal van doen (80%) helemaal prima. Al denk ik dat je het recept al gemaakt hebt..

Roomkaastaart met baileys maakte ik 1e kerstdag.

En apfelstrudel 2e kerstdag.

Nomnom <333
Oud 28-12-2011, 14:53
Hawahaai
Hawahaai is offline
Dat ziet er lekker uit, Calyx!

Citaat:
18 is 78% van 23 (gemiddelde van 22-24). Dus dan lijkt me 4/5 overal van doen (80%) helemaal prima. Al denk ik dat je het recept al gemaakt hebt...
Ik wist niet of dat zo werkte, omdat die maat natuurlijk een 'platte' maat is en de inhoud natuurlijk driedimensionaal is. Ik heb in ieder geval van alle ingredienten 3/5e gedaan, en dat vulde mijn vorm mooi. En de tulband-cake was nog lekker ook!
Oud 28-12-2011, 15:03
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Dat ziet er lekker uit, Calyx!

Ik wist niet of dat zo werkte, omdat die maat natuurlijk een 'platte' maat is en de inhoud natuurlijk driedimensionaal is. Ik heb in ieder geval van alle ingredienten 3/5e gedaan, en dat vulde mijn vorm mooi. En de tulband-cake was nog lekker ook!
Dankjewel en mooizo!
Oud 28-12-2011, 15:51
Verwijderd
Zo, Calyx, dat ziet er echt goed uit
Oud 01-01-2012, 09:59
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik wilde gisteren eens proberen om een appelkaneelsouffle te maken, maar ik vergiste me in de hoeveelheid appelmoes. Het resultaat smaakte prima, maar de vorm had niets met souffle te maken. Binnenkort nog maar eens proberen.

De chocolate chip cookies die ik eerder deze week maakte, waren wel weer heerlijk <3 en dus veel te snel op.
Oud 03-01-2012, 15:02
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
iemand recepten voor koekjes en gebak zonder eieren en zonder chocolade? thanks!
Oud 03-01-2012, 19:26
Hawahaai
Hawahaai is offline
@ blauw engeltje: Ik heb zelf geen recepten zonder ei. Op internet staan er wel genoeg, ik neem aan dat je die zelf ook al bent tegengekomen?
Koekjes worden daarin meestal gemaakt van bloem, basterdsuiker en margarine.
Oud 05-01-2012, 08:06
blauw engeltje
Citaat:
@ blauw engeltje: Ik heb zelf geen recepten zonder ei. Op internet staan er wel genoeg, ik neem aan dat je die zelf ook al bent tegengekomen?
Koekjes worden daarin meestal gemaakt van bloem, basterdsuiker en margarine.
'k heb er idd al wel een paar gevonden, maar 'k zoek eigenlijk ook iets originelere receptjes, à la de appel-haverkoekjes die ik ergens in dit topic al had gepost
Oud 06-01-2012, 18:10
Verwijderd
Goed. Afgelopen week niets gebakken. Maar, in het nieuwe jaar blijft ons voornemen staan om elke week iets te bakken.

Deze week: Appelmuffins en chocolademuffins met chocoladestukjes erin.

We hebben twee compleet verschillende recepten gebruikt (beetje vergelijken, kijken of het goed zou komen en welke de lekkerste zou zijn enzo) maar beide soorten muffins zijn echt heel lekker geworden! Alleen waren de chocolademuffins toen ze nog warm waren minder lekker dan nu ze koud zijn . Toen ze nog warm waren nam ik een hap en was het eerste wat ik dacht WATER, NUUUU. Terwijl ze verder niet echt droog zijn ofzo. Gelukkig zijn ze nu echt heel lekker . De appelversie is misschien wel de lekkerste en die zijn ook echt heul groot geworden .
Oud 07-01-2012, 14:59
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb vandaag banaan-honing muffins gemaakt, maar ik vind ze niet echt goed gelukt.
Ik heb het volgende recept gebruikt:

Ingrediënten

2 bananen
50 g roomboter
150 ml vloeibare honing
2 eieren
150 ml volle melk
300 g zelfrijzend bakmeel
2 theelepels bakpoeder
1 theelepel gemalen kardemom
6 walnoten, in stukjes

Oven voorverwarmen op 200 °C. Bananen met staafmixer of vork pureren. (In magnetron) boter smelten. Honing en boter door banaanpuree roeren. Eieren loskloppen en mengen met banaanpuree. Melk door banaanmengsel roeren. Boven kom bakmeel met bakpoeder en kardemom zeven. Banaanmengsel met vork of pollepel snel door bakmeel scheppen (paar klontjes is geen bezwaar). Mengsel over muffinholtes verdelen en bestrooien met walnoot. Muffinvorm op rooster in midden van oven zetten en muffins in ca. 25 min. gaarbakken. Muffins 5 min. in vorm laten afkoelen, uit vormpjes nemen en verder op rooster laten afkoelen.

Wat ik anders heb gedaan: kaneel/nootmuskaat ipv kardemom, walnoten weggelaten, halfvolle ipv volle melk en geen bakpoeder gebruikt. Het resultaat: de smaak is prima, maar van binnen zijn de muffins nog wat zwaar en klef, terwijl de buitenkant aan de bruine kant en wat te hard is.
Zou dit kunnen komen doordat ik geen bakpoeder gebruikt heb?
Oud 07-01-2012, 16:40
AzN
AzN is offline
't Kan idd komen doordat je geen bakpoeder hebt gebruikt. Daardoor zijn je muffins niet gerezen (en daarom zwaar en klef).

't Kan ook komen doordat de baktemperatuur te hoog was. Daardoor is de binnenkant nog niet gaar (en daarom zwaar en klef), terwijl de buitenkant te lang gebakken is (en daarom bruin en hard).

Klef zouden ze sowieso moeten zijn, denk ik.. aangezien er bananenpuree in zit.
Oud 08-01-2012, 15:20
sicilion
sicilion is offline
Ik probeer even wat gezonder te eten, dus minder bakdingetjes vanuit deze kant van het scherm

Maar Calyx, je baileys-taart ziet er echt briljant uit, die ga ik nog eens proberen!
Oud 13-01-2012, 10:00
blauw engeltje
Citaat:
Ik heb vandaag banaan-honing muffins gemaakt, maar ik vind ze niet echt goed gelukt.
Ik heb het volgende recept gebruikt:

Ingrediënten

2 bananen
50 g roomboter
150 ml vloeibare honing
2 eieren
150 ml volle melk
300 g zelfrijzend bakmeel
2 theelepels bakpoeder
1 theelepel gemalen kardemom
6 walnoten, in stukjes

Oven voorverwarmen op 200 °C. Bananen met staafmixer of vork pureren. (In magnetron) boter smelten. Honing en boter door banaanpuree roeren. Eieren loskloppen en mengen met banaanpuree. Melk door banaanmengsel roeren. Boven kom bakmeel met bakpoeder en kardemom zeven. Banaanmengsel met vork of pollepel snel door bakmeel scheppen (paar klontjes is geen bezwaar). Mengsel over muffinholtes verdelen en bestrooien met walnoot. Muffinvorm op rooster in midden van oven zetten en muffins in ca. 25 min. gaarbakken. Muffins 5 min. in vorm laten afkoelen, uit vormpjes nemen en verder op rooster laten afkoelen.

Wat ik anders heb gedaan: kaneel/nootmuskaat ipv kardemom, walnoten weggelaten, halfvolle ipv volle melk en geen bakpoeder gebruikt. Het resultaat: de smaak is prima, maar van binnen zijn de muffins nog wat zwaar en klef, terwijl de buitenkant aan de bruine kant en wat te hard is.
Zou dit kunnen komen doordat ik geen bakpoeder gebruikt heb?
ik zou meer boter gebruiken (100gr) en géén melk, en de boter niet smelten maar gewoon zacht laten worden en glad mixen. wel bakpoeder gebruiken voor de luchtigheid, voor het bakken een halfuurtje het deeg laten rijzen in de vormpjes, en géén kardemom of walnoten omdat mij dat gewoon vies lijkt in bananenmuffins
Oud 13-01-2012, 14:11
Verwijderd
We hebben net een witte chocolade-cheesecake gemaakt, die staat nu in de koelkast. Ik ben heel erg benieuwd, aangezien ik normaal gesproken niet zo'n cheesecake fan ben.
Oud 15-01-2012, 15:52
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb vandaag mijn eerste boltaartje gemaakt, van biscuitdeeg met chocoladevulling, botercreme, bekleed met fondant en versierd met marsepein. Het zag er nog wat knullig uit, maar smaakte heerlijk!
Oud 16-01-2012, 15:29
Verwijderd
Citaat:
ik zou meer boter gebruiken (100gr) en géén melk, en de boter niet smelten maar gewoon zacht laten worden en glad mixen. wel bakpoeder gebruiken voor de luchtigheid, voor het bakken een halfuurtje het deeg laten rijzen in de vormpjes, en géén kardemom of walnoten omdat mij dat gewoon vies lijkt in bananenmuffins
als je meer boter en geen melk gebruikt en de boter niet smelt, dan ben je geen muffins aan het bakken maar cakejes
Oud 16-01-2012, 20:02
Hawahaai
Hawahaai is offline
Oh, ik zie nu pas dat ik nog niet had gereageerd op de tips over mijn bananenmuffins. Bedankt allemaal, als ik een nieuwe poging waag laat ik weten hoe het ging.
Oud 17-01-2012, 09:51
Takkie89
Takkie89 is offline
Nog even terugkomend op die cake-pops. Is dat altijd iets marsepijnachtigs? Of zijn er ook andere alternatieven? Of zit ik nu gewoon heel scheef te kijken en is het geen marsepijn?
Oud 17-01-2012, 18:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb van m'n moeder uit haar kerspakket een pak cakemix gekregen met daarbij een soort strooier met allerlei versiermateriaal (van die glitterbolletjes, cacao, chocoladedingetjes, hagelslagjes, etc) maar op het pak staat niet hoelang en hoe hoog je die cake moet bakken. Ik heb een combimagnetron met een hete lucht oven en ik heb het nog niet eerder aangedurfd om daarin een cake te bakken omdat ie niet traploos in te stellen is. Heeft iemand een idee hoelang en op welke temperatuur ik die cake het beste kan bakken?
Oud 17-01-2012, 18:45
AzN
AzN is offline
Ik zou even kijken naar de ingrediënten en de hoeveelheden van zo'n standaardreceptje (http://www.koopmans.com/recepten/koo...-van-cakemeel/) en dan die bakwijze aanhouden.
Oud 18-01-2012, 07:34
Verwijderd
Citaat:
Nog even terugkomend op die cake-pops. Is dat altijd iets marsepijnachtigs? Of zijn er ook andere alternatieven? Of zit ik nu gewoon heel scheef te kijken en is het geen marsepijn?
Cake-pops zijn cake balletjes toch? Hier. Volgens mij komt daar in ieder geval geen marsepein in voor.
Oud 19-01-2012, 19:33
sicilion
sicilion is offline
Over twee weekjes ga ik afscheid nemen op mijn werk en ik heb stiekem met een collega'tje een afscheidslunch gepland. Ik ga in ieder geval een tonijnquiche maken en wat macarons bakken (+ een salade), maar heeft iemand nog een goed idee voor iets anders hartigs erbij? Ik kan nag wel een quiche maken, met een ander smaakje, maar ik wil eigenlijk wel wat anders. Ideeen?
Oud 19-01-2012, 20:16
AzN
AzN is offline
Iets met bladerdeeg mss: worsten- of saucijzenhapjes?
Oud 20-01-2012, 08:28
Takkie89
Takkie89 is offline
Wraps met iets van roomkaas/mayo en ham of zalm en sla (en vul zelf maar verder in) Die oprollen en in stukjes snijden
Oud 20-01-2012, 16:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Lekker soepje, plaatpizza?
Oud 21-01-2012, 10:16
sicilion
sicilion is offline
Dank allen voor de idee"en. Geen mogelijkheid om daar iets op te warmen, maar neig nu naar dit: pizzabroodjes http://yummyinmytummy.nl/hapjes/pizzabrood/
Oud 30-01-2012, 20:11
sicilion
sicilion is offline
Zo! Helemaal klaar voor de lunch van morgen! In de aanbieding:

- quiche met pesto/mozzarella/gegrilde groente/parmezaanze kaas/zongedroogde tomaatjes
- quiche met tonijn en anjovis
- yoghurtcake met citroenglazuur
- macarons met mascarpone-frambozenvulling

En nog wat sla. Foto's volgen morgen nog, maar vooral die macarons zijn echt verdomd lekker!
Oud 30-01-2012, 20:28
Verwijderd
Vandaag heb ik brownies gemaakt , en ze zijn heel erg geslaagd
Oud 30-01-2012, 20:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Klinkt goed silicion! Wat zijn eigenlijk macarons?

Afgelopen weekend probeerde ik met m'n vriend en schoonvader creme brulee te maken maar uiteindelijk was ie zacht/gesmolten en helemaal niet zo lekker vond ik

We hebben het volgende recept gebruikt, wat hebben we mogelijk fout gedaan:

Nodig (voor zes schaaltjes):
- acht eierdooiers
- 80 gram suiker
- 600 ml slagroom
- poedersuiker

Bereiden:
- Splits de eieren en klop de eierdooiers met de suiker
- verwarm de slagroom tot het net kookt en giet dat bij de eierdooiers met de suiker en klop het op.
- Giet het mengsel in de schaaltjes, zet die in een ovenschaal met water.
- Zet dit een uur en een kwartier in de oven op 100 graden
- Haal de schaaltjes uit de oven, laat afkoelen en laat twee uur opstijven in de koelkast
- Haal de schaaltjes uit de koelkast, doe de poedersuiker er overheen en karameliseer onder de grill of met een brander (wij deden het met een brander) terwijl de schaaltjes in een bak met ijskoud water staan om te voorkomen dat het smelt (dat hebben we ook gedaan, dus daar kan het niet aan liggen denk ik)
- Laat het vijftien minuten afkoelen in de koelkast

Mijn toetje was uiteindelijk gewoon vloeibaar en niet echt lekker vond ik, werd er een beetje misselijk van Mijn schoonmoeder vond het wel heel lekker maar die van haar was een beetje yoghurt-dikte. Het bovenste 'korstje' was wel hard en lekker. Iemand tips was er niet goed gegaan is?
Oud 30-01-2012, 21:08
sicilion
sicilion is offline
Mm, overduidelijk is de creme niet gaan zetten. Meest logisch is dat dat zit in de garing van je eierdooiers of een oven die niet heet genoeg was. Oftewel, was je slagroom echt goed aan de kook voordat je het bij de eierdooiers deed? En heb je wel eens dat gebak langer in de oven moet (dus dat de tempratuur mogelijk wat lager is)? Je kunt hem eventueel wat langer in de oven laten zitten, maar dan heb je ook weer kans dat je creme droog wordt.

Ow, en macarons zijn schuimpjes met amandelpoeder erin. Like these:
Oud 31-01-2012, 08:43
blauw engeltje
moet je dit recept voor crème brûlée eens proberen:

http://www.een.be/programmas/dagelij...n/creme-brulee
Oud 07-02-2012, 17:33
Verwijderd

Onze laatste creatie . Het is een Chocolade Guiness taart, met witte chocoladeglazuur. Hij is echt fantastisch lekker <3
Oud 07-02-2012, 20:20
Hawahaai
Hawahaai is offline
Dat ziet er weer lekker uit!
In het kader van een lijnpoging hier in huis heb ik mezelf een soort van bakstop opgelegd, maar ik ga volgende week wel iets kleins maken voor Valentijnsdag.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten