|
Nadat we uiteindelijk toch nog met de pendelbus meegekomen zijn, kwamen we tegen half 3 aan in Dessel. Aangekomen in de stikkende hitte hebben we meer dan 2 uur en een kwartier moeten wachten bij de ingang voordat we naar de camping konden. Weliswaar stond er nog een vent met een brandslang om de mensen een beetje nat te houden, maar in deze hitte was het geen doen. Geen wonder dat er zoveel mensen flauwvielen, damn zeg! Nogal geïrriteerd en door en door bezweet van het lange wachten, konden we daarna eindelijk door naar de camping, waar we onze tent hebben opgezet. Een vriend van mij wilde persé naar Caliban, maar door dat hele gezeik met wachtrijen heeft hij het complete optreden gemist. Het was best een eind lopen van camping naar festival, maar op het campingterrein waren de meeste voorzieningen (wc's, douches, eten) wel goed geregeld, behalve dat het soms best een end lopen was.
Het opzetten ging best snel, en daarna zijn we naar het festivalterrein gelopen. Daar zijn we eerst in tent 2 terecht gekomen, waar H2O aan het spelen was. Dat kon mij en de rest totaal niet boeien, dus zijn we naar de andere tent gegaan, waar Grave Digger speelde. Ik kende vantevoren eigenlijk bijna niks van deze band, en had er ook niet zoveel van verwacht, maar ik kan niet anders zeggen dan dat deze Duitsers de sfeer er goed in hadden. De interactie met het publiek was goed, ze lieten het publiek hele stukken van nummers zingen, en het klonk gewoon aardig. Waarschijnlijk op cd niks voor mij, maar ik heb me hier prima vermaakt.
Daarna teruggelopen om te eten, we kwamen tijdens Within Temptation weer het terrein op. Nou mag ik als trui metalhead Within Temptation niet gaaf vinden, dus terwijl de anderen keken ben ik een beetje in het gras gaan liggen en heb ik ook maar half meegeluisterd. (Stiekem was ik gewoon moe) Maargoed, het is niet helemaal mijn muziek, maar de video die ze bij Mother Earth draaiden was erg mooi.
We zijn behoorlijk eerder weggegaan voor een goed plaatsje bij The Dillinger Escape Plan , maar na hun optreden in Willemeen, waak ik me trouwens enigszins ziekjes voelde, durfde ik niet zo ver vooraan meer te gaan staan. Gelijk vanaf het begin ging The Dillinger Escape Plan volledig los, met gefreakte show en dito muziek. Het publiek reageerde niet overal even enthousiast, maargoed, de muziek is dan ook niet bepaald toegankelijk te noemen. De heren speelden hun 'Mathcore' met veel overtuiging, agressie en technische perfectie, en hebben mij wederom vermaakt. Mijn eerste geheadbang van het festival. Jammer dat het geluid zo zacht was, en dat er veel mensen uit het publiek wegliepen, maar verder was het teringgaaf!
Daarna nog een stukje System Of A Down meegepakt. Vroeger was ik behoorlijk fan van deze band, maar daar ben ik zogezegd enigszins overheen gegroeid. Toch was het wel leuk, maar we stonden erg ver weg, en het geluid was van waar wij stonden erg zacht (als in, je kon gewoon met elkaar praten, en zóver weg stonden we nou ook weer niet.)
Maargoed, we zijn veeeeel eerder weggegaan, want we wilden een goed plaatsje bij Nevermore , die in tent 1 afsloten. Godverdomme wat was dát goed. Uiteindelijk hadden we een heel mooi plaatsje op de 3e rij, waarvanaf we alles perfect konden zien. Nevermore bracht een gewéldige sfeer, geniale gitaarsolo's, en de band heeft met Warrel Dane een werkelijk fenomenale zanger in huis. Bijna alles klopte aan dit optreden, het geluid was strak, de band maakte geen enkel foutje. Het hoogtepunt van de set was absoluut de geweldige ballad 'The Heart Collector' die mij werkelijk kippenvel bezorgde. De band kwam terug voor een encore, en toen het publiek maar blééf roepen kwamen ze zelfs nóg een keer terug. Geweldig optreden. Ze speelden trouwens veel van Dead Heart In A Dead World, hoe gaaf is dat album. Doodmoe zijn we daarna (Nevermore speelde tot na half 3) teruggeslenterd naar de camping. Geslapen van ongeveer 4 uur tot half 8.
Zaterdag vroeg opgestaan, en daardoor hoefde ik maar een half uurtje voor de douches te wachten, die lekker koud waren. Daarna maar eens naar Dessel geslenterd (het dorp zelf) om wat fruit te kopen in de supermarkt. Dat ging een beetje fout, en uiteindelijk hebben we bijna 2 uur gelopen voor we weer terug waren (en doodmoe.) Nouja, daarna Soilwork . We konden nog wel een mooi plaatsje vooraan vinden. Nou is Soilwork een band waar ik nogal enthousiast over ben, en mijn verwachtingen waren dus ook nogal hoog. Maar het geluid was het gehele optreden (in elk geval van waar ik stond) niet echt goed. De cleane zang kwam er totaal niet doorheen. Nou kende ik op 1 nummer na alles wat ze speelden, dus opzich kon ik nog wel meeschreeuwen, maar voor de onbekende toeschouwer is dat natuurlijk geen pluspunt. Verder liet Speed, op cd een zeer goede zanger in mijn ogen, de nodige steekjes vallen. Neem daarbij het feit dat ze vrijwel al mijn favoriete nummers niet speelden. Ik heb me best vermaakt hoor, het was zeker de moeite waard, maar eigenlijk was ik toch wel enigszins teleurgesteld. Wel mijn eerste pit van het festival, en lekker staan meeknikken.
Daarna was ik toch wel compleet moe, en heb ik een hele tijd in het gras gelegen. We kwamen net na het begin binnen bij Gorefest . Dit was voor mij de eerste keer dat ik 's Neerlands grooste Death Metal band live zag, en tering, wat gaaf. De heren zetten een muur van geluid neer die met een bulldozer nog niet zou zijn neer te halen. Neem daarbij de geweldige solo's van Boudewijn Bonebakker, het duidelijke spelplezier wat de heren hadden, en de meer dan enthousiaste reactie van het publiek, en het moge duidelijk zijn dat ik me hier zeer zeker heb vermaakt.
Na Gorefest zijn we vooraan in de tent blijven hangen voor Amon Amarth . Voor mij was dat van te voren al een van de hoogtepunten van het festival, en ik ben er wederom in geslaagd een mooi plekje te bemachtigen. Kreeg Gorefest het publiek in de tent al mee, Amon Amarth was heer en meester. Voorzover ik naar achter kon kijken ging vrijwel iedereen los hier, een grote pit, meer crowdsurfers dan waar dan ook, en natuurlijk een geweldig optreden. Hoogtepunten in mijn ogen waren Death In Fire, Victorious March en Fate of Norns. Geweldig. Ik ging helemaal los hier, en ben meer dood dan levend de tent uitgestrompeld, nog helemaal nagenietend. Een geweldige pot Melodische Death Metal, gespeeld met volle overtuiging, en met een zanger die wat betreft grunten zijn gelijke niet kent. Zeer gaaf!
Daarna doodmoe de rest van de middag in het gras gelegen om een beetje bij te komen, Hatebreed en zelfs Samael laten schieten (van Hatebreed kan het me weinig schelen, maar van Samael vind ik toch echt wel jammer.) Daarna 1,5 uur in de rij gestaan voor handtekeningen van In Flames (die hangen nu aan mijn muur ) Ondertussen heb ik nog wat van Accept mee kunen krijgen. Dat klonk niet als iets waar ik echt van houd, maar de sfeer zat er goed in, en het publiek was erg enthousiast, dus wat mij betreft hebben ze hun hoge plaats op de bill zeker gerechtvaardigd.
Nog een klein stukje van Sirenia meegekregen. Wederom konden deze niet echt indruk op mij maken, en wederom was de helft van het concert gesampled. Maar toch, echt slecht was het niet.
Bij Slayer weer vrij ver naar voren gelopen. En tja, als je een legende bent zoals Slayer kun je ook weinig fout doen. Je speelt een set die voor 90% uit klassiekers bestaat en een paar onverwachte nummers, doet dat strak en goed als altijd, op de automatische piloot, en je krijgt het hele festival mee. De gitaartandem King/Hanemann was weer goed op dreef, en dat Tom de hoge noten lang niet altijd haalde kon niemand echt wat schelen. Gigantische pit bij Raining Blood. Zeker gaaf!
Daarna ben ik weggegaan voor een goede plaats bij In Flames . Hoewel we vrij vroeg in de tent aankwamen, zat deze toen al hartstikke vol. Een plaatsje vrij vooraan zat er helaas al niet meer in. Nevermore en Amon Amarth waren al 2 geweldige optredens, maar In Flames was werkelijk fenomenaal. Kreeg Amon Amarth de hele tent al enthousiast, bij In Flames was het werkelijk een uur lang één grote kolkende massa. Met de hele tent springen bij Only For The Weak. En dan werkelijk iedereen. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Damn, wat gaaf! Wat minder leuk dat er iemand met kisten op mijn rechterteen sprong, die is nog steeds dik. Het was een uur lang werkelijk genieten, vanaf opener Cloud Connected deed In Flames alles, maar dan ook alles goed. De tent zat zo vol dat er nauwelijks ruimte was om te bewegen, maar desondanks werd er volop doormekaar gesprongen, en was het werkelijk één groot feest. Hoewel ik dóód en dóódmoe was, ging het uur om alsof het vijf minuten was. Het enige wat er nog aan dit concert ontbrak was, ontdanks dat het publiek blééf roepen, de band geen encore gaf.
Slipknot boeide me weinig, en doodmoe als ik was ben ik daarna naar de camping gegaan. Geslapen van 2 uur tot half 9.
De volgende morgen op de camping blijven hangen tot Dragonforce kwam. Daar nog een stukje van gekeken, maar ondanks dat het technisch allemaal wel strak was, kan de muziek mij niet echt bekoren. Daarom na een tijdje weer teruggelopen en een hele tijd in het gras gelegen en uitgerust, vanuit het gras nog een stuk Aborted meegekregen. Dat klonk wel gezellig. Lompe, strakke en snelle Death Metal. Niet bijzonder in mijn oren, maar gewoon wel aardig.
Daarna was het tijd om de kunsten van gitaargod Yngwie Malmsteen te bewonderen. Zelf ben ik toch wel een beetje bewonderaar (niet te verwarren met fan) van deze man, en het leek me erg leuk om eens live te zien. Natuurlijk speelde de beste man verschrikkelijk goed en strak. De podiumpresentatie vond ik ook zeer vermakelijk. Yngwie stond daar echt op het podium te spelen alsof hij god zelf was, en ook de zanger en toetsenist kwamen vrij poser over. Maar behalve het glamourgedeelte waren de gitaartrucjes van Yngwie J. Malmsteen ook wel even leuk. Maar geen uur lang. Na een tijdje van hetzelfde het ik het wel weer gehoord, en ook de gewone nummers konden me niet écht boeien.
Na Yngwie ben ik even gaan eten en uitrusten, om daarna Dark Tranquility te gaan bekijken. Daar ging de tent goed los, en geheel terecht, want Dark Tranquility speelde erg gaaf. Jammer dat ik weinig nummers kende. Ik heb me voorgenomen spoedig eens iets van deze Godfathers of Melodic Death Metal aan te schaffen.
Daarna Dream Theater . Tjaah. Over muzikaliteit gesproken. Dat het hier gaat om zeer getalenteerde muzikanten is overduidelijk, en dat liet men ook duidelijk blijken. Ik kende lang niet alles, maar men zette een sterk optreden neer met voor mij als toetsenist zeer interessante toetsenpartijen (ik wil zijn keyboard hebben!) Hoogtepunt voor mij was Pull Me Under. Omdat ik erg moe/lam was heb ik een deel zittend bekeken, wat wel jammer was, maar niets afdeed aan de muziek.
Lacuna Coil was voor mij de volgende band. Helaas kwam ik niet ver naar voren in de tent, waardoor ik niet ten volle van het visuele aspect kon genieten. Achja. Het was wel leuk. Het grootste deel dan maar zittend buiten de tent geluisterd, maar me niet verveeld. Ze speelden nog best veel nummers die ik kende.
Iron Maiden sloot het festival af, en deed dat in stijl. Met een helemaal omgebouwd podium. Wat ik vantevoren niet wist was dat ze alleen nummers van de eerste 4 albums zouden spelen. Maargoed, een echte Maiden fan ben ik niet, ik kende niet veel van wat ze speelden. De lichtshow was extreem gaaf, evenals de vlammen. Het enthousiasme van het volledige publiek (zo'n beetje iedereen keer natuurlijk) was extreem gaaf, te zien aan het aantal handen dat er de lucht inging.
's Nachts was het nog extreem gezellig op de camping, met duizenden man wakker gebleven, geluld in allerlei talen, bier gedronken, lol gemaakt. Uiteindelijk om 4 uur toch nog ff gaan slapen, maar moest er om 7 uur al weer uit om de pendelbus van 8 te halen.
Persoonlijke top 5:
1 - In Flames
2 - Amon Amarth
3 - Nevermore
4 - Gorefest
5 - Dream Theater
Misschien lag het aan mij, ik vond het geluid bij Soilwork tegenvallen, ik kon de cleane zang niet horen.