Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2006, 20:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-03-2006 @ 21:05 :
Dat kan heel goed ja, mijn trek ging er compleet van weg maar heel veel mensen krijgen er meer honger door.
Ik kon het op internet nergens vinden en ook in mijn bijsluiter (van Seretide, een astma medicijn) staat het niet genoemd maar ik wist wel dat je van bijvoorbeeld prednison ook meer honger kon krijgen dus zo onwaarschijnlijk leek het me niet en ik heb nu echt veel meer honger, de hele dag door.
Oud 11-03-2006, 20:46
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 11-03-2006 @ 21:20 :
Ik kon het op internet nergens vinden en ook in mijn bijsluiter (van Seretide, een astma medicijn) staat het niet genoemd maar ik wist wel dat je van bijvoorbeeld prednison ook meer honger kon krijgen dus zo onwaarschijnlijk leek het me niet en ik heb nu echt veel meer honger, de hele dag door.
Oh ja, ik had prednisolon dus dat is weer net iets anders, maar ik hoor inderdaad alleen maar verhalen van mensen die de hele dag door kunnen eten. Rottig, ik hoop dat je snel van die bijwerkingen af bent.
Oud 13-03-2006, 20:07
Roos
Roos is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-03-2006 @ 19:56 :
Oh, ik slaap ook heel onrustig, lig continue te draaien en te woelen, maar ben wat dat betreft niet overdreven moe 's ochtends.
Ik ben geen dokter he, maar het doet mij een beetje denken aan hyperthyreoidie. Dat is de officiele term voor een te snel werkende schildklier. Er is wel 1 ding wat hier tegen pleit: namelijk dat de klachten zo acuut zijn begonnen. Of heb je hier al langer last van, en is het meer geleidelijk begonnen?
Het kunnen ook 100 andere dingen zijn hoor, maar ik heb een beetje haast Omdat jij ook medicijnen gebruikt en een chronische ziekte hebt, is het niet zo makkelijk om 1-2-3 de oorzaak te herleiden.
(trouwens, mensen met een chronische ziekte kunnen meestal meer eten zonder in gewicht aan te komen. Zoals een docent ooit zei: ziek zijn is topsport. Je lichaam is (in rust) vaak harder aan het werk dan dat van mij bijvoorbeeld )

Overigens is het niet gek dat je 's nachts uit je bed moet om te plassen, simpelweg omdat je veel drinkt.

Ooh ik lees nu pas dat je hoopte op een reactie van mij of Gothic, dat vind ik leuk om te lezen Nou dan moet ik volgende keer maar een meer nuttige reactie plaatsen
Oud 16-03-2006, 12:54
Bloem
Bloem is offline
Ik ben net bij de huisarts geweest, mijn bloedsuiker was iig goed, morgen even voor de zekerheid bloed prikken om schildklier enzo te controleren. Ik heb inmiddels ongeveer een week of 4 echt last, daarvoor kan het best dat ik me al niet echt lekker voelde maar meestal geef ik de schuld aan mijn medicijnen Iig thanx voor het meedenken
Oud 20-03-2006, 16:41
kennyzz
kennyzz is offline
Citaat:
FLuKee schreef op 28-10-2005 @ 17:42 :
idd, de (westerse) mens evolueert niet echt meer omdat er weinig selectiecriteria zijn.
Dit is echt bullsh*t. We evoleren juist nog wel. Alleen je hebt gedeeltelijk gelijk, er zijn nog weinig selectiecriteria. Dit werkt juist nadelig. Zo krijgt de mens een steeds slechter gebit, worden mensen steeds langer (te veel voedsel op jonge leeftijd) en wordt onze nek steeds slechter (omdat we rechtop lopen). Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen waardoor wij mensen in de slechte zin evolueren door de groeiende betere gezondheidszorg. Eigenlijk zit hier ook een hele slechte kant aan, hoe meer dingen de de artsen kunnen verhelpen, hoe meer deze slechte dingen in onze kinderen zullen terug komen.

EDIT: Ik geef nog even een grof voorbeeld, vroeger ging je dood als je een slecht gebit had omdat je dan niet kon eten. Als je nu een slechte gebit hebt of zelfs geen tanden dan is dat geen probleem doordat wij een tandarts kennen.
Oud 23-03-2006, 20:44
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
kennyzz schreef op 20-03-2006 @ 17:41 :
Dit is echt bullsh*t. We evoleren juist nog wel. Alleen je hebt gedeeltelijk gelijk, er zijn nog weinig selectiecriteria. Dit werkt juist nadelig. Zo krijgt de mens een steeds slechter gebit, worden mensen steeds langer (te veel voedsel op jonge leeftijd) en wordt onze nek steeds slechter (omdat we rechtop lopen). Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen waardoor wij mensen in de slechte zin evolueren door de groeiende betere gezondheidszorg. Eigenlijk zit hier ook een hele slechte kant aan, hoe meer dingen de de artsen kunnen verhelpen, hoe meer deze slechte dingen in onze kinderen zullen terug komen.

EDIT: Ik geef nog even een grof voorbeeld, vroeger ging je dood als je een slecht gebit had omdat je dan niet kon eten. Als je nu een slechte gebit hebt of zelfs geen tanden dan is dat geen probleem doordat wij een tandarts kennen.
Alle voorbeelden die je geeft zijn zeer weinig genetisch bepaald. Als je een slecht gebit hebt, dan is dat omdat je het niet verzorgt, niet omdat je slechte "gebitsgenen" hebt. Omdat een mens tegenwoordig ouder wordt heeft ie inderdaad meer "slijtageziekten", maar dat zijn geen dingen die je doorgeeft op je nageslacht.

Maar je hebt gelijk hoor, sommige meer genetisch bepaalde ziekten worden nu meer doorgegeven dan pakweg een paar honderd jaar geleden. Al zou ik dat geen evolutie durven noemen. De vraag is natuurlijk wat je als evolutie definieert.
Oud 24-03-2006, 17:19
BananaSplit
BananaSplit is offline
Wat ik me afvraag is hoe het kan dat je spieren groeien als je bijvoorbeeld fysiek zwaar werk doet, of als je bijvoorbeeld aan fitness of gewichtheffen doet.......

Vind ik namelijk wel raar
Oud 27-03-2006, 21:22
Verwijderd
Waarom is dat raar? Ik zou het raarder vinden als ze kleiner zouden worden ofzo.
Als jij fysiek zwaar werk doet, dan span je je spieren aan. Voor die spiercellen met allerlei eiwitten erin die kunnen samentrekken, kost dat een hele hoop werk en energie, ze zijn er constant druk mee bezig. Dus als je dat vaker doet dan denken ze: "Weet je wat? Wij gaan uitbreiden. We hebben meer eiwitten nodig en meer energie, dus meer kleine energiecentrales." Daar hebben ze meer ruimte voor nodig en dan wordt zo'n spiercel dus groter. En niet 1 cel doet dat, maar een hele groep cellen.
Oud 29-03-2006, 18:54
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik vroeg me af wat een goede/gezonde bloeddruk is voor een meisje van 17?
Oud 29-03-2006, 19:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 29-03-2006 @ 19:54 :
Ik vroeg me af wat een goede/gezonde bloeddruk is voor een meisje van 17?
120/70 / 130/80 daar ongeveer in de buurt dan zit je prima
Oud 29-03-2006, 19:19
Roos
Roos is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-03-2006 @ 21:46 :
Oh ja, ik had prednisolon dus dat is weer net iets anders, maar ik hoor inderdaad alleen maar verhalen van mensen die de hele dag door kunnen eten. Rottig, ik hoop dat je snel van die bijwerkingen af bent.
Prednisolon is precies hetzelfde als prednison
Althans, als je een prednison-tablet neemt, wordt het door het lichaam omgezet in de actieve vorm: namelijk prednisolon

(yes bedankt, nu heb ik gelijk het idee dat ik mijn tentamen hierover ga halen )
Oud 30-03-2006, 15:05
Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
120/70 / 130/80 daar ongeveer in de buurt dan zit je prima
Volgens de bloeddrukmeter die we op school hebben is de mijne 93/77 Maja, ik heb er verder niet echt last van.
Oud 30-03-2006, 15:29
Nuck
Nuck is offline
De laatste keer dat mijn bloeddruk was gemeten was ie 88/60. Een lage bloeddruk kan op zich niet zoveel kwaad, zeker als je nergens last van hebt. Zelf ben ik alleen nogal vaak duizelig en dat is wel vervelend .
Oud 30-03-2006, 16:08
Roos
Roos is offline
Die bloeddrukmeters op scholen zijn vaak niet erg betrouwbaar.

Een lage bloeddruk is niet erg, zolang je er geen last van hebt (Sterretjes zien, flauwvallen, duizelig).

10 tegen 1 dat je bloeddruk hoger is, als je hem opnieuw meet, want je bloeddruk kan sterk wisselen per moment
Oud 30-03-2006, 16:25
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Roos schreef op 29-03-2006 @ 20:19 :
Prednisolon is precies hetzelfde als prednison
Althans, als je een prednison-tablet neemt, wordt het door het lichaam omgezet in de actieve vorm: namelijk prednisolon

(yes bedankt, nu heb ik gelijk het idee dat ik mijn tentamen hierover ga halen )
Ik weet dat prednison en prednisolon hetzelfde is, maar het is wel iets anders dan Seretide, dat middel van Daantje toch? Tenminste, dat nam ik aan
Oud 30-03-2006, 21:48
Roos
Roos is offline
Citaat:
Bloem schreef op 30-03-2006 @ 17:25 :
Ik weet dat prednison en prednisolon hetzelfde is, maar het is wel iets anders dan Seretide, dat middel van Daantje toch? Tenminste, dat nam ik aan
Ja het werkt sowieso anders (op de longen)

(heb het tentamen gehad dus alle kennis is gelijk even weggewaaid )
Oud 31-03-2006, 12:55
Philemon
Philemon is offline
Wat houdt een vergrote baarmoeder nu precies in? had al even op Google gekeken, maar het enige wat ik daar kan vinden is wat het bij konijnen precies is.. Iemand hier een idee?
Oud 31-03-2006, 13:03
Roos
Roos is offline
Citaat:
Philemon schreef op 31-03-2006 @ 13:55 :
Wat houdt een vergrote baarmoeder nu precies in? had al even op Google gekeken, maar het enige wat ik daar kan vinden is wat het bij konijnen precies is.. Iemand hier een idee?
Daar heb ik nog nooit van gehoord, wat bedoel je precies?
Oud 31-03-2006, 13:11
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Roos schreef op 31-03-2006 @ 14:03 :
Daar heb ik nog nooit van gehoord, wat bedoel je precies?
Nou kijk, mijn zusje is al 2 weken lang ziek thuis. Na een paar onderzoeken in het ziekenhuis is ze vandaag naar de kinderarts geweest. Eerst werd er gezegd dat ze last had van obstipatie en dat de boel waarschijnlijk wel weer op gang zou komen. Maar vandaag kwam de kinderarts met een heel andere optie: ze zou een vergrote baarmoeder hebben.. Nu moet ze dus langs de gynaecoloog om de boel te laten onderzoeken. Maar ik heb dus ook geen idee wat een vergrote baarmoeder in kan houden? Het was namelijk ook niet echt vindbaar op internet..
Oud 31-03-2006, 16:25
BananaSplit
BananaSplit is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 27-03-2006 @ 22:22 :
Waarom is dat raar? Ik zou het raarder vinden als ze kleiner zouden worden ofzo.
Als jij fysiek zwaar werk doet, dan span je je spieren aan. Voor die spiercellen met allerlei eiwitten erin die kunnen samentrekken, kost dat een hele hoop werk en energie, ze zijn er constant druk mee bezig. Dus als je dat vaker doet dan denken ze: "Weet je wat? Wij gaan uitbreiden. We hebben meer eiwitten nodig en meer energie, dus meer kleine energiecentrales." Daar hebben ze meer ruimte voor nodig en dan wordt zo'n spiercel dus groter. En niet 1 cel doet dat, maar een hele groep cellen.
Je rekt de cellen eigenlijk dus uit, doordat je ze helemaal vult met de brandstoffen?
Oud 31-03-2006, 22:41
Roos
Roos is offline
Citaat:
Philemon schreef op 31-03-2006 @ 14:11 :
Nou kijk, mijn zusje is al 2 weken lang ziek thuis. Na een paar onderzoeken in het ziekenhuis is ze vandaag naar de kinderarts geweest. Eerst werd er gezegd dat ze last had van obstipatie en dat de boel waarschijnlijk wel weer op gang zou komen. Maar vandaag kwam de kinderarts met een heel andere optie: ze zou een vergrote baarmoeder hebben.. Nu moet ze dus langs de gynaecoloog om de boel te laten onderzoeken. Maar ik heb dus ook geen idee wat een vergrote baarmoeder in kan houden? Het was namelijk ook niet echt vindbaar op internet..
Nee, ik kan je ook niet verder helpen.
Je zult die testen dus moeten afwachten. Misschien kan je dan ook wat meer informatie krijgen over wat ze denken dat de oorzaak is. Als je een medische term weet, kan je makkelijker wat informatie opzoeken.
Maar zover is het nog niet, eerst maar afwachten wat er uit het onderzoek blijkt, voordat je allerlei rampscenario's op internet tegenkomt
Oud 01-04-2006, 09:51
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Roos schreef op 31-03-2006 @ 23:41 :
Nee, ik kan je ook niet verder helpen.
Je zult die testen dus moeten afwachten. Misschien kan je dan ook wat meer informatie krijgen over wat ze denken dat de oorzaak is. Als je een medische term weet, kan je makkelijker wat informatie opzoeken.
Maar zover is het nog niet, eerst maar afwachten wat er uit het onderzoek blijkt, voordat je allerlei rampscenario's op internet tegenkomt
Nou, we weten was het is.. Ze had een verdraaide eierstok en deze is er gisteravond uit gehaald. Gelukkig heeft ze nu geen pijn meer en ze kan ook nog kinderen krijgen. Dus het ziet er allemaal heel positief uit..
Oud 01-04-2006, 10:05
catootje
catootje is offline
Euh, eigenlijk gewoon een klein vraagje, te klein om een topic over te openen:

Wat is beter: een gezichtsmasker voor of na het douchen gebruiken?
Oud 01-04-2006, 18:09
Verwijderd
Citaat:
catoolyntje schreef op 01-04-2006 @ 11:05 :
Euh, eigenlijk gewoon een klein vraagje, te klein om een topic over te openen:

Wat is beter: een gezichtsmasker voor of na het douchen gebruiken?
volgens de verpakking van mijn maskerspul ná het douchen, maar ik weet niet of dat heel wetenschappelijk verantwoord is Maar het lijkt mij wel logisch; als je na een voedend masker gaat douchen, droogt je huid meteen weer uit, en bij een reinigend masker lijkt het me wel handig als je huid van te voren al zo schoon mogelijk is zodat het masker beter bij het dieper zittende vuil kan.
Oud 01-04-2006, 20:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 01-04-2006 @ 19:09 :
volgens de verpakking van mijn maskerspul ná het douchen, maar ik weet niet of dat heel wetenschappelijk verantwoord is Maar het lijkt mij wel logisch; als je na een voedend masker gaat douchen, droogt je huid meteen weer uit, en bij een reinigend masker lijkt het me wel handig als je huid van te voren al zo schoon mogelijk is zodat het masker beter bij het dieper zittende vuil kan.
Tijdens het douchen gaan door de warmte ook je porien open staan waardoor dat masker dieper in je huid kan trekken dus ik denk ook na het douchen
Oud 02-04-2006, 12:03
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 01-04-2006 @ 21:59 :
Tijdens het douchen gaan door de warmte ook je porien open staan waardoor dat masker dieper in je huid kan trekken dus ik denk ook na het douchen
alleen de poriën van je zweetkliertjes, die van je haarzakjes en je talgkliertjes blijven gewoon dicht bij warmte ook wel handig, anders zou je haar uitvallen bij het douchen
Oud 07-04-2006, 23:12
Leeuwinnetje
Leeuwinnetje is offline
Ik heb ook een beetje een probleem. Elke keer, echt elke keer ben ik vlak voor of tijdens een belangrijke toetsweek ziek. En dan echt ziek, koorts, heftige hoofdpijn, misselijkheid, buikpijn, noem het maar op. Ik heb het al 2 1/2 jaar, gewoon (bijna) elke toetsweek - ga uit van 5 toetsweken per jaar-. Nu zit ik weer een week voor mijn (laatste) toetsweek, en heb ik dus alweer een paar dagen last van hoofdpijn. Ik word er echt gek van, heb echt geen idee hoe dat nou kan.

Ik heb het wel eens op school rondgevraagd, en verder heeft niemand er ooit last van ofzo. Reageert mijn lichaam nou gewoon zo op stress? Kan ik er niks tegen doen? Ik ben bang dat als ik over 6 weken examen heb, ik met zware hoofdpijn het examen inga en dat zou dus negatief kunnen werken.. dat kan ik niet gebruiken.

Heb er (nog) nooit een dokter over geraadpleegd ofzo, eerst dacht ik dat het toeval was, daarna nam ik het nooit zo serieus "och, weer ziek, tuurlijk", maar nu, zo vlak voor mijn examen, vind ik het toch wel even eng worden.
Oud 08-04-2006, 10:47
Roos
Roos is offline
Ik denk dat dit heel goed iets psychisch kan zijn. Misschien een soort faalangst. Stress kan heel goed lichamelijke klachten geven zoals hoofdpijn, buikpijn, en misselijkheid.
Oud 09-04-2006, 10:34
moon
moon is offline
Ik vroeg me af hoe het kan dat mensen rood worden of juist wit wegtrekken. Is dat iets dat je hersens stimuleren? en wat gebeuert er in beide gevallen dan precies? ik ben daar wel nieuwsgierig naar!
Oud 10-04-2006, 19:10
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind het nou niet nodig om hier een topic over te gaan openen, maar ehm. Gaat een vaginale infectie zoals vaginitis gewoon over na een tijdje of moet je ermee naar de dokter?
Dankje .
Oud 10-04-2006, 20:02
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 10-04-2006 @ 20:10 :
Ik vind het nou niet nodig om hier een topic over te gaan openen, maar ehm. Gaat een vaginale infectie zoals vaginitis gewoon over na een tijdje of moet je ermee naar de dokter?
Dankje .
Vaginitis betekent gewoon 'infectie van de vagina', dat zegt dus niet zo veel... een vaginale schimmelinfectie (jeuk, rood, afscheiding met andere kleur/geur/structuur dan normaal, soms ook losse huidschilfertjes of huidkloofjes) kan vanzelf overgaan maar beter kun je tweemaal daags goed met veel water (zonder zeep) wassen en dan dun smeren met een micozanolnitraatzalfje (bij de drogist te koop of bij de apotheek, zonder recept; van huismerk bv. canesten, dat is eigenlijk voor voetschimmel, maar dat is dezelfde schimmel, alleen op een andere plaats) totdat het over is en dan nog een week, geen seks hebben en katoenen ondergoed dragen. Als het met het zalfje niet binnen twee weken weg is wel naar de dokter gaan. Ik neem aan dat het geen bacterieële infectie is want je vagina kan dat vrij goed zelf regelen, ik weet ook niet wat de kenmerken daarvan zijn, maar als het dat is kan het vast geen kwaad als je daar pas over twee weken achter bent.
Oud 10-04-2006, 21:18
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
moon schreef op 09-04-2006 @ 11:34 :
Ik vroeg me af hoe het kan dat mensen rood worden of juist wit wegtrekken. Is dat iets dat je hersens stimuleren? en wat gebeuert er in beide gevallen dan precies? ik ben daar wel nieuwsgierig naar!
Dat wordt geregeld door spiertjes rond het haarvatennet vlak onder je huid. Als die spiertjes ontspannen kan er heel veel bloed door die bloedvaatjes lopen en zie je dat door de huid heen en zie je er rood uit. Als die spiertjes samentrekken kan er jusit weinig bloed door die bloedvaatjes lopen waardoor je er witjes uit ziet
Oud 11-04-2006, 14:26
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Sarah schreef op 10-04-2006 @ 21:02 :
Vaginitis betekent gewoon 'infectie van de vagina', dat zegt dus niet zo veel... een vaginale schimmelinfectie (jeuk, rood, afscheiding met andere kleur/geur/structuur dan normaal, soms ook losse huidschilfertjes of huidkloofjes) kan vanzelf overgaan maar beter kun je tweemaal daags goed met veel water (zonder zeep) wassen en dan dun smeren met een micozanolnitraatzalfje (bij de drogist te koop of bij de apotheek, zonder recept; van huismerk bv. canesten, dat is eigenlijk voor voetschimmel, maar dat is dezelfde schimmel, alleen op een andere plaats) totdat het over is en dan nog een week, geen seks hebben en katoenen ondergoed dragen. Als het met het zalfje niet binnen twee weken weg is wel naar de dokter gaan. Ik neem aan dat het geen bacterieële infectie is want je vagina kan dat vrij goed zelf regelen, ik weet ook niet wat de kenmerken daarvan zijn, maar als het dat is kan het vast geen kwaad als je daar pas over twee weken achter bent.
Hmm, ik draag nu inlegkruisjes want anders kan ik twee keer per dag nieuw ondergoed aantrekken, wel katoenen ondergoed natuurlijk. Ehm, ik smeer er al wel van die zalf op maar ook vaseline tegen de ongelofelijk droge pijnlijk huid, is dat goed of is dat niet zo slim?
Seks heb ik nog niet . En andere activiteiten staan sinds een week op een laag pitje .

Maar ik hád de Nuvaring, eruitgehaald omdat ik dacht dat het daardoor kwam. Ondertussen slik ik nog antibiotica en dat moet nog vier dagen. Kan het door die antibiotica komen? En zo ja, ben ik er daarna pas vanaf?

Ik heb wel de klachten van een vaginale schimmelinfectie, misschien heb ik er mijzelf op een of andere manier mee besmet, ik heb namelijk ook wel eens last van voetschimmel .

In ieder geval nog heel erg bedankt voor jreactie, ik heb er wat aan .
Oud 11-04-2006, 14:44
Verwijderd
Het kan inderdaad door antibiotica komen, normaal bestrijden bacteriën en schimmels elkaar een beetje, als de bacteriën doodgaan kunnen ze de schimmels niet meer bestrijden, dus het zou kunnen dat het pas overgaat als je met de antibiotica gestopt bent. Vaseline kan geen kwaad.
En graag gedaan
Oud 11-04-2006, 14:46
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Sarah schreef op 11-04-2006 @ 15:44 :
Het kan inderdaad door antibiotica komen, normaal bestrijden bacteriën en schimmels elkaar een beetje, als de bacteriën doodgaan kunnen ze de schimmels niet meer bestrijden, dus het zou kunnen dat het pas overgaat als je met de antibiotica gestopt bent. Vaseline kan geen kwaad.
En graag gedaan
Oke . Nou, ik hoop dat het dan van het weekend over is. Mag 's ochtends met een washandjes wassen ook? Zachtjes? Want ik heb te weinig tijd om 's morgens te douchen, dat doe ik altijd 's avonds...
Oud 11-04-2006, 14:49
Verwijderd
jahoor, daar wordt 't ook wel schoon van
Oud 11-04-2006, 18:42
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Sarah schreef op 11-04-2006 @ 15:49 :
jahoor, daar wordt 't ook wel schoon van
Oke, reuzebedankt!
Oud 24-04-2006, 20:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Iets wat ik me al een tijdje afvraag....

Bij astma is er sprake van een onsteking van het slijmvliesepitheel van de bronchieen, een onstekingsproces in de longen dus, waarom slaat astma (meestal) niet door naar een longontsteking dan?
Oud 25-04-2006, 19:33
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-04-2006 @ 21:02 :

Bij astma is er sprake van een onsteking van het slijmvliesepitheel van de bronchieen, een onstekingsproces in de longen dus, waarom slaat astma (meestal) niet door naar een longontsteking dan?
Ik heb niet veel verstand van astma, maar wat ik me goed kan voorstellen is dat je immuunsysteem er in het grootste deel van de gevallen op tijd bij is om de beginnende ontsteking de kop in te drukken. Alleen bij mensen met een op dat moment lage weerstand kan de astma resulteren in een longontsteking.
Als er iemand is die er meer vanaf weet, correct me if I'm wrong, maar dit lijkt me het meest logisch.
Oud 25-04-2006, 20:33
Roos
Roos is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-04-2006 @ 21:02 :

Astma is een auto-imuun ziekte. Dat betekent dat je eigen immuuncellen je longen aantasten. Eigenlijk zijn alleen de hoofdbronchieen aangedaan.

Longontsteking wordt meestal veroorzaakt door een ziekteverwekker of een chemische stof, daar reageert je immuunsysteem dan op. Dit zit meestal dieper in de longen en tast dus niet zozeer de hoofdtakken aan, maar meer de kleinere structuren. Longontsteking krijg je vaak als je niet goed kunt hoesten, dan zakken de ziektekiemen dieper je longen in, en veroorzaken daar de ontsteking.

Beetje lastig uit te leggen maar het heeft allebei een hele andere oorsprong Bij astma zijn geen ziektekiemen betrokken.

Laatst gewijzigd op 25-04-2006 om 20:35.
Oud 06-05-2006, 11:56
LiqqY
LiqqY is offline
Heb recent een filmpje gezien waarin een meisje zelf ejaculeert, en daarbij werdt uitgelegd dat dit behaald werdt door een prostaatachtig iets bij een vrouw te masseren. Is dit een fabeltje of hoe gebeurt dit? (Ja je zag er echt iets uitspuiten)
Oud 06-05-2006, 12:09
Verwijderd
http://www.sexwoordenboek.nl/gplek_vocht.html
Oud 10-05-2006, 15:50
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik heb sinds een tijdje last van zwemmerseczeem op mijn ene voet. Sinds zaterdag smeer ik er Lamisil op. Op de verpakking staat dat je het 1 keer per dag moet aanbrengen. gedurende 1 week. Als het daarna niet over is, mag je dan nog een week doorsmeren of kan je beter naar de huisarts gaan?
En kan je beter met sokken aanslapen of juist niet (want het begint nu ook een beetje op mijn andere voet, besmetten je voeten elkaar?)
Oja, en nog een vraagje. Wat kan je verder het beste doen, behalve zalf erop smeren?
Alvast bedankt
Oud 10-05-2006, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Heksjuh schreef op 10-05-2006 @ 16:50 :
Ik heb sinds een tijdje last van zwemmerseczeem op mijn ene voet. Sinds zaterdag smeer ik er Lamisil op. Op de verpakking staat dat je het 1 keer per dag moet aanbrengen. gedurende 1 week. Als het daarna niet over is, mag je dan nog een week doorsmeren of kan je beter naar de huisarts gaan?
En kan je beter met sokken aanslapen of juist niet (want het begint nu ook een beetje op mijn andere voet, besmetten je voeten elkaar?)
Oja, en nog een vraagje. Wat kan je verder het beste doen, behalve zalf erop smeren?
Alvast bedankt
Daarna maar naar de huisarts gaan

Ik denk dat je beter niet met sokken aan kunt slapen. Je voeten kunnen elkaar wel besmetten, maar ze kunnen veel makkelijker zichzelf besmetten. Het gaat sneller over (en is bovendien te voorkomen!) als je ze goed droog houdt, dus goed afdrogen na het douchen (ook tussen je tenen!), niet te dikke sokken dragen en eventueel talkpoeder erop doen.
Als je wil voorkomen dat je je ouders besmet kun je beter ook een tijdje met slippers aan douchen
Oud 10-05-2006, 15:57
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik had er nog niet eens gedacht dat ik ook anderen kan besmetten...
Ik heb alleen een probleempje met naar de huisarts gaan: ik ben volgende week (vrijdag t/m de volgende vrijdag). Kan ik dan gewoon een weekje niks doen en de week daarna naar de huisarts (of morgen naar de huisarts, want ik denk niet dat het zaterdag weg is)?
Oud 10-05-2006, 16:02
Verwijderd
Hmm, dan kun je het beste morgen naar de huisarts, denk ik. Als de zalf wel helpt om het minder te maken en je kunt geen afspraak voor morgen krijgen, kun je ook toch nog een week extra smeren, zodat je er tenminste wat minder last van hebt komende week.
Oud 10-05-2006, 16:03
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik kijk wel hoe het er morgen uitziet, anders smeer ik wel twee weken. (ik kan altijd stoppen als het erger wordt met smeren).
Dankjewel voor je antwoord
Oud 13-05-2006, 11:23
snoopy
snoopy is offline
Waarom zien mensen die erg misselijk zijn 'groen'?
Oud 13-05-2006, 14:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Waarom zorgt tandplak de ene keer alleen voor tandsteen maar de andere keer voor gaatjes?
Oud 13-05-2006, 18:01
Verwijderd
Ik weet wel dat gaatjes ontstaan doordat bacteriën het tandplak opeten en met hun afvalstoffen de tand beschadigen. Misschien zijn het verschillende soorten bacteriën?
Topic gesloten

Regels voor berichten