![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() ![]() Ik citeer Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Klassieke antidepressiva Werking: remming heropname van noradrenaline en serotonine 1. Tricyclische Antidepressiva (TCA's) amitriptyline (Sarotex, Tryptizol), clomipramine (Anafranil), desipramine (Pertrofran), dosulepine (Prothiaden), doxepine (Sinequan), imipramine (Tofranil), nortriptyline (Nortrilen), trimipramine (Surmontil) 2. Overige maprotiline (Ludiomil) Moderne antidepressiva 1. Werking: selectieve heropname remming van serotonine * Selectieve serotonine heropnameremmers (SSRI's) Citalopram (Cipramil), escitalopram (Lexapro), fluoxetine (Prozac), fluvoxamine (Fevarin), paroxetine (Seroxat), sertraline (Zoloft) * Serotonine-Noradrenaline heropnameremmers (SNRI's) Venlafaxine (Efexor) 2. Noradrenerg Specifiek Serotonerg Antidepressivum (NaSSA) Mirtazapine (Remeron) Werking: blokkade presynaptische receptoren (a2-autoreceptor; a2-adrenoreceptor) van noradrenaline. Stimulatie van deze receptoren remt het vrijkomen van noradrenaline (negatieve feedback, thermostaat principe); blokkade stimuleert het vrijkomen van noradrenaline. Toename van noradrenaline leidt tot stimulatie van postsynaptische receptoren (a1-adrenoreceptor) van serotonine, hetgeen een als gevolg heeft dat er meer serotonine vrijkomt. Mirtazapine blokkeert ook de 5HT2 en 5HT3 postsynaptische receptoren, hetgeen leidt tot het vrijkomen van meer serotonine. 3. Monoamino-oxidaseremmers (MAO-remmers) * Reversibele monoamino-oxidaseremmers (RIMA's) Moclobemide (Aurorix) * Irreversibele (klassieke) monoamino-oxidaseremmers (MAOI's) Tranylcypromine (Parnate), fenelzine (Nardil), isocarboxazide (Marplan) Dit zijn globaal de soorten antidepressiva die er zijn. Het meest worden moderne antidepressiva voorgeschreven (m.u.v. MAO-remmers) omdat ze in de regel minder bijwerkingen veroorzaken. Overleg gewoon met je psychiater/ huisarts hierover, die kan je prima informeren en desnoods iets anders voorschrijven.
Laatst gewijzigd op 12-10-2005 om 14:33. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
en bedankt voor je info (K)(L)
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Wat voor bijwerkingen heb jij dan, als ik vragen mag? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 27-10-2005 om 18:41. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het klopt wel dat het idd een pijnstiller is, maar ook kalmerend werkt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Naja, als ik soms de verhalen van mensen hoor dan doet het me sterk denken aan iemand die verteld over zijn ervaring met MDMA (het euforische gevoel dan) Maarja, misschien moet ik er is maar eens achterkomen hoe het precies zit voor ik dit soort dingen zeg ![]() |
![]() |
||
Citaat:
AD in de vorm van SSRI zorgen voor een tijdelijke verhoging van de concentratie van serotonine in de ruimte tussen twee zenuwuiteinden, ze blokkeren de heropname. De ene zenuw prikkelt dat de ander. Zenuwcellen worden dan meer gestimuleerd en dit moet dan de stemming bevorderen.
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Wat je iig niet moet gebruiken is DXM. Daar kun je in combinatie met antidepressivum het serotoninesyndroom van krijgen(!!!). http://www.erowid.org/ op erowid kun je zien wat welk type antidepressivum voor werking heeft i.c.m. welke (hard)drugs.
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik voel me hier echt een stuk sterker door, ik denk dat ik de wereld wel aankan, maar zonder ben ik ook echt n wrak.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik moet binnenkort ook beginnen met anti-depressiva en anti-psychotica, ik weet nog niet precies hoe het allemaal heet. Maar kom je van elk middel zo gigantisch veel aan? Of is dat alleen als je het erg lang moet gebruiken? (+1 jaar.)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
De mensen die een antipsychoticum slikken/ geinjecteerd krijgen: wie van jullie gebruikt daarnaast akineton om de bijwerkingen tegen te gaan? In dit topic hoor ik er nooit iemand over, maar op de afdeling waar ik werk krijgt (bijna) iedereen het voorgeschreven.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
eehm ik niet..nog nooit van gehoord bij mij in de kliniek slikt ook niemand dat eigelijk |
![]() |
|
![]() |
Het nadeel van anti-depressiva en andere middelen is dat ze ( helaas) niet werken. Het wordt in het Westen hier vaak voorgeschreven aan iemand met die klachten, maar gevolg is dat ze er soort verslaafd aan raken. Als je die pillen namelijk slikt als je je rot voelt en het gaat weer iets beter met je ( er zit ook zerotonine in die pillen, hetzelfde stofje dat je aanmaakt als je lacht.. zit trouwens ook in bepaalde voedingsmiddelen zoals vis..dat naar mijn mening dus beter is om te eten dan zo'n pilletje ) en je stopt met het nemen van die pil, voel je je meteen weer heel rot, omdat je lichaam gewend is aan de stoffen die erin zitten. Oftewel: het is niet een echt medicijn, want medicjinen zijn ervoor om je van iets af te helpen..
Wat beter helpt is gewoon gezond zijn en doen voor je lichaam en geest. Als je je lichaam verwaarloost kun je depressief raken ( misschien hebben mensen wel de film Supersize Me gezien waarin een man 30 dagen lang zijn ontbijd lunch en avondeten McDonalds voedsel eet en daar ook daadwerkelijk depri en lusteloos van wordt) en natuurlijk ook als je het ergens totaal niet naar je zin hebt. Er zijn ook wel enkele oefeningen die vaak helpen als je je rot voelt. Inademen via je buik bijv.. diep.. en ook weer uitademen en pas weer inademen als je voelt dat je lucht nodig hebt. Daar wordt je heel kalm van. Is zelfs een of andere guru die zegt dat je met ademhalen alles kan verhelpen aan kwaaltjes, maar ik weet niet of ik dat helemaal geloof.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
nee heb je gelijk in, verslaving is misschien een verkeerd woord, want het is niet zo dat je steeds meer wilt, maar je wordt wel afhankelijk van het middel, terwijl dat toch echt helemaal niet hoeft..
Maar een medicijn is het dan ook niet, daar hoor je beter van te worden. En van anti-depressiva wordt je niet 'beter'. Ik ben zelf ook een tijd echt heeel zwaar depri geweest. Heb zelfs voor twee weken niks kunnen eten of drinken, zo rot voelde ik me. alleen slapen en als ik wakker was, hopen dat ik weer snel in slaap viel, want de enige gedachte was naja er maar een eind aan maken om het maar cru te zeggen. ik heb geen pillen of iets gehad, en daar ben ik achteraf blij om, want heb een vriend die dat wel heeft, en die wordt er echt neit beter van. Wat mij heeft geholpen is het werken aan mezelf. Mijn zelfbeeld was echt laag, maar door goed voor mijzelf te zorgen ben ik er weer bovenop gekomen. en ik had het ook niet naar mijn zin op werk, dus ben meteen gestopt en wat anders gaan doen. het is jammer, maar anti-depressiva helpen niet.. voor even wel, maar helpen je er neit vanaf iedergeval. in het oosten zijn ze daarmee veel verder, zijn ook vele malen minder mensen die last hebben van depressiviteit heb ik gelezen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb zelf heel lang geweigerd ze te slikken tot ik gedwongen werd. Maar ik ben nu toch wel blij dat ik ze heb. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat ik nu echt toe ben aan anti-depressiva. Ik kan niet meer omgaan met dat vermoeide, depressieve en verwarde gevoel. Met m'n psychologe heb ik het er al een hele tijd geleden over gehad en die staat er positief tegenover. Alleen m'n huisarts wil er niet aan meewerken. Wat moet ik nu doen?
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|