Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2006, 20:38
Sorcha II
Sorcha II is offline
Hallo,

ik sta nog aan het begin. Drie maanden geleden tijdens een potje sparren met karate mijn voorste kruisband afgescheurd.
Om dat te constateren was wel het een en ander nodig, want ik had geen last van een dikke opgezwolle knie.

Maar goed via de sportfysio naar de sportarts naar de chirurg. heb eerst een kijkoperatie gehad om te kijken hoe en wat met de meniscus.

Ik heb er bewust voor een operatie gekozen omdat ik en nog jong ben en nog verder wil met karate (op hoog niveau).

De chirurg heeft mij aangeraden nu al veel bij de fysio te lopen omdat dat na de operatie (over twee weken) scheelt. Mij is vertelt dat ik zes weken op krukken moet lopen om de nieuwe kruisband vast te laten groeien aan het bod. Na een half jaar kan ik weer beginnen met sporten.

Hebben jullie ook van te voren al fysiotherapie gehad, en zo ja scheelt dit na de operatie in het herstel? Zijn er dingen die je nu al kunt doen die straks het herstel bevorderen dat jullie weten?

Sterkte allemaal met revalideren
Oud 26-07-2006, 23:08
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Nee, volgens mij scheelt dat niet in het herstel. Ik heb wel fysio gehad van te voren, maar dat was meer voor de revalidatie van de eerste kijkoperatie.
Toen ik hoorde dat ik een nieuwe kruisband kreeg, mocht ik zelfs stoppen met fysio als ik dat deed, want dan had het nu toch even geen zin.
Tijdens zo'n operatie gebeurd er namelijk dusdanig veel met je knie, dat je na de operatie bijna weer volledig opnieuw moet aansterken.
Ik was al mijn kracht bijvoorbeeld kwijt.

Maar ik vul aan: mijn achterste kruisband is ook verwijderd, dus het was ook niet zo dat ik die alvast kon aansterken of iets dergelijks. Bij mij viel er dus weinig op te bouwen, gezien wát er in mijn knie zat er of uitging, of al uit was ;-)

Grtjs, en sterkte!
Oud 26-07-2006, 23:20
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 27-07-2006 @ 00:08 :
Nee, volgens mij scheelt dat niet in het herstel. Ik heb wel fysio gehad van te voren, maar dat was meer voor de revalidatie van de eerste kijkoperatie.
Toen ik hoorde dat ik een nieuwe kruisband kreeg, mocht ik zelfs stoppen met fysio als ik dat deed, want dan had het nu toch even geen zin.
Tijdens zo'n operatie gebeurd er namelijk dusdanig veel met je knie, dat je na de operatie bijna weer volledig opnieuw moet aansterken.
Ik was al mijn kracht bijvoorbeeld kwijt.

Maar ik vul aan: mijn achterste kruisband is ook verwijderd, dus het was ook niet zo dat ik die alvast kon aansterken of iets dergelijks. Bij mij viel er dus weinig op te bouwen, gezien wát er in mijn knie zat er of uitging, of al uit was ;-)

Grtjs, en sterkte!
Hey..Hoe gaat het nou met jou?
Hier gaat alles goed!
Fysio had neit verw8 dat het zo snel ging.
Ik ga nu trainen om weer te kunnen werken.

Heb geen krukken meer ook geen brace meer om!
---------------

Dat heeft geen verschil.
Want na de operatie zijn je bovenbenen heel erg zwak en neit meer zo sterk.
Oud 27-07-2006, 08:53
Anno 1986
Anno 1986 is offline
[QUOTE]Gerard316 schreef op 27-07-2006 @ 00:20 :
[B]Hey..Hoe gaat het nou met jou?
Hier gaat alles goed!
Fysio had neit verw8 dat het zo snel ging.
Ik ga nu trainen om weer te kunnen werken.

Heb geen krukken meer ook geen brace meer om!
---------------

Ha Gerard!

Ja hier gaat er ook EIN-DE-LIJK een beetje vooruitgang in komen.
De fysio mobiliseert mijn knie nu twee keer per week, voordat ik de sportfysio doe. Daardoor springt hij amper meer op slot, kan ik weer normaal de trap af, etc.
Helaas gaat het lopen op de loopband nog niet zo goed. Lopen gaat, zelfs met een steiging van 4% lukt het me tien minuten 5km per uur. Maar het langzaam joggen lukt niet. Mijn hele knie blokkeert dan, en springt dan nog wel op slot.
Volgens mijn fysio moeten we daar dan nog maar evne mee wachten.
(Te bedenken dat ik dat dus 4 weken geleden al had moeten kunnen...)

Maar goed, ik merk eindelijk vooruitgang, dus heb weer hoop!
Gisteren heeft ze de knie even gemasseerd, dat was wel een marteling. Bah...! Het voelt nu super beurs en blauw, maar dat is het niet. Beter volgende keer geen massages meer...;-)

Tot zover mijn vordering. Ik werk inmiddels vrij veel, en ben weer aan het werk gegaan als woonbegeleider. Drie verschillende lokaties, met een hoop trappen, sjouwen, en verzorgen. Maar eigenlijk gaat het prima!

Mooie zomerdag, zover ie uit te houden is.
Grtjs!
Oud 07-08-2006, 16:34
Gerard316
Gerard316 is offline
vandaag ziekenhuis geweest
Hij was dik tevreden!

Gaat lekker!
Oud 15-08-2006, 13:12
Gerard316
Gerard316 is offline
Zo vandaag weer naar de fysio.
Dat word weer eens hard trainen

"hard"lopen
Beetjhu springen sprijt sluit sprijt sluit.
Schaats sprongetjes
Uit loop passen
Op mijn tenen en hakken lopen.

ect ect!

Ben ook bezig om mijn hamstrings te trainen

I FEEL GOOD!
Oud 15-08-2006, 13:13
Dith
Dith is offline
Ik ben weer volop bezig met hockeyen. Selectie dames1 dus alweer 2 wedstrijden gespeeld en een aantal trainingen gehad.
Oud 15-08-2006, 13:18
laura
laura is offline
Trainen gisteren ging goed!!
Oud 15-08-2006, 14:27
Gerard316
Gerard316 is offline
Ik ga zo weg..ben benieuwd haha
18 aug naar texel...lekker veel fietsen
Oud 15-08-2006, 16:05
Anno 1986
Anno 1986 is offline
En ik kan ondertussen nog steeds niet hardlopen...
Gerard; je hebt me ruimschoots ingehaald! Hoeveel weken na mij ben jij geopereerd? (Ik was 8 maart geopereerd).
Zucht...

Maar wel lekker dat het met jullie allemaal zo goed loopt!
Oud 15-08-2006, 22:01
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 15-08-2006 @ 17:05 :
En ik kan ondertussen nog steeds niet hardlopen...
Gerard; je hebt me ruimschoots ingehaald! Hoeveel weken na mij ben jij geopereerd? (Ik was 8 maart geopereerd).
Zucht...

Maar wel lekker dat het met jullie allemaal zo goed loopt!
Hey mooierd
Arme jij toch
Moet ik je helpen haha.

21 April werd ik geopereerd.
ik kan nog niet echt hardlopen hoor maar er is een begin

Vandaag gedaan:
Legpress 40KG 3x15 met een been.
Hamstring 3x15
Fietsen 10 min
Rooien 5 min
"hardlopen" 10 min. 1min lopen 30sec "hardlopen"
Nog met zo ander geval 15min!

FEEL GOOD!
Oud 16-08-2006, 08:36
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Je haalt me dus flink in, voor iemand die een maand later geopereerd is...!
Oud 16-08-2006, 12:11
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 16-08-2006 @ 09:36 :
Je haalt me dus flink in, voor iemand die een maand later geopereerd is...!
Arme jij
Maar jij heb het een stuk moeilijker als mij toch?
Je bijde kruisbanden zijn toch weg?
Oud 16-08-2006, 12:20
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Dat is wel weer waar, zou dat ermee te maken hebben?
Ik weet het allemaal niet, misschien ook wel.
Vanmiddag weer fysio...
Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen, lopen gaat sowiezo niet heel soepel want ik heb mijn teen vorige week gebroken

Heb jij alweer vollledige strekking? Ik blijf hangen op 8%.

Grtjs!
Oud 16-08-2006, 17:10
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 16-08-2006 @ 13:20 :
Dat is wel weer waar, zou dat ermee te maken hebben?
Ik weet het allemaal niet, misschien ook wel.
Vanmiddag weer fysio...
Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen, lopen gaat sowiezo niet heel soepel want ik heb mijn teen vorige week gebroken

Heb jij alweer vollledige strekking? Ik blijf hangen op 8%.

Grtjs!
Ik kan hem helemaal strekken..maar is niet echt verstandig als ik dat de heletijd doet.
Ik zou nooit meer met mijn hakken tegen me kont houden.

Waarom laat jij je niet opereren voor een nieuwe kruisbanden?
Ben je gelijk van het gedoe af
Oud 16-08-2006, 17:34
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Nog een keer opereren? Nee, dit was echt de laatste poging denk ik om mijn knie te redden.
Vanwege het littekenweefsel is een derde operatie ook niet erg verstandig.

Vandaag jawel...enige vooruitgang geboekt...namelijk 3 minuten gedribbeld op de band. 'Misschien wordt het ooit nog wat met je.' Was het antwoord van de fysio.
Dat zou toch leuk zijn...
Oud 16-08-2006, 17:36
Dith
Dith is offline
Ik verbaas me hier toch echt wel over, snap ook niet zo goed dat jullie het laten zitten bij een halfslachtige revalidatie.
Anno; het zou toch belachelijk zijn dat je op zo'n jonge leeftijd geen zak meer kan met je knie/lijf? Waarom geen second opinion bij een compleet ander ziekenhuis?
Oud 16-08-2006, 18:39
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Dith schreef op 16-08-2006 @ 18:36 :
Ik verbaas me hier toch echt wel over, snap ook niet zo goed dat jullie het laten zitten bij een halfslachtige revalidatie.
Anno; het zou toch belachelijk zijn dat je op zo'n jonge leeftijd geen zak meer kan met je knie/lijf? Waarom geen second opinion bij een compleet ander ziekenhuis?
Voor het eerst dat ik het met je eens bent!

YEAH!
Oud 16-08-2006, 18:40
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 16-08-2006 @ 18:34 :
Nog een keer opereren? Nee, dit was echt de laatste poging denk ik om mijn knie te redden.
Vanwege het littekenweefsel is een derde operatie ook niet erg verstandig.

Vandaag jawel...enige vooruitgang geboekt...namelijk 3 minuten gedribbeld op de band. 'Misschien wordt het ooit nog wat met je.' Was het antwoord van de fysio.
Dat zou toch leuk zijn...
Lekker makkelijk.
Wanneer is ooit..

Je moet niet opgeven!
Heb ik ook niet gedaan!
Oud 16-08-2006, 20:49
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik ben al twee keer terug geweest bij de orthopeed, maar ze kunnen niets vinden. Waarschijnlijk toch doordat ik mijn volledige strekking nog niet heb, en doordat mijn knieschijf wat scheef stond.
Ik kijk het nog steeds aan, nu ik langzaam aan toch enigzins vooruitgang zie (drie minuten dribbelen heeft nog niemand zo gelukkig gemaakt...!).
Als het echt heel lang gaat duren, voordat ik weer kan gaan hardlopen (Want dat was o.a mijn motivatie voor de operatie), dan ga ik zeker wel een second opinion laten doen.
Maar ik vind het lastig; ik heb een lang dossier, waar o.a ook psychiatrische problematiek bij komt kijken.
Ik wil niet dat dat tegen me gebruikt wordt als ik wéér terug kom. Want dat gaan mensen dan wel denken, als er niets te vinden is, maar er wel constant klachten zijn.

Ach, ik weet het ook niet. MIjn revalidatie gaat gewoon een stuk trager dan gedacht, en dan normaal is. Maar als mijn eindresultaat hetzelfde is, dan neem ik er nog even genoegen mee. Dat ene jaar erbij kan dan ook nog wel...!

Grtjs!
Oud 16-08-2006, 21:31
Dith
Dith is offline
Ik zou toch echt veel eerder al naar een andere orthopeed gaan, je bent al zoveel langer bezig dan de reguliere revalidatie en zelfs nog langer dan mensen die ernstige problemen hadden bij mijn therapie (één meisje kon geen bot aanmaken en die heeft dus een hoop problemen gehad want haar knie stootte de schroeven af en weet ik veel wat).
Waarom nog zoveel langer mee 'rondlopen' als het misschien wél makkelijk kan worden opgelost?
Echt, wat jij hebt kan gewoon niet, daar moeten ze wat aan doen.

Gewoon over doordrammen hehe, maar succes ermee!
Oud 16-08-2006, 22:32
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 16-08-2006 @ 21:49 :
Ik ben al twee keer terug geweest bij de orthopeed, maar ze kunnen niets vinden. Waarschijnlijk toch doordat ik mijn volledige strekking nog niet heb, en doordat mijn knieschijf wat scheef stond.
Ik kijk het nog steeds aan, nu ik langzaam aan toch enigzins vooruitgang zie (drie minuten dribbelen heeft nog niemand zo gelukkig gemaakt...!).
Als het echt heel lang gaat duren, voordat ik weer kan gaan hardlopen (Want dat was o.a mijn motivatie voor de operatie), dan ga ik zeker wel een second opinion laten doen.
Maar ik vind het lastig; ik heb een lang dossier, waar o.a ook psychiatrische problematiek bij komt kijken.
Ik wil niet dat dat tegen me gebruikt wordt als ik wéér terug kom. Want dat gaan mensen dan wel denken, als er niets te vinden is, maar er wel constant klachten zijn.

Ach, ik weet het ook niet. MIjn revalidatie gaat gewoon een stuk trager dan gedacht, en dan normaal is. Maar als mijn eindresultaat hetzelfde is, dan neem ik er nog even genoegen mee. Dat ene jaar erbij kan dan ook nog wel...!

Grtjs!
ik heb een lang dossier, waar o.a ook psychiatrische problematiek bij komt kijken.

Wat bedoel je hier mee?
Oud 17-08-2006, 08:54
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Dat ze gaan denken dat het tussen me oren zit oid.
Of dat ik het allemaal verzin om aandacht te trekken.

Klinkt misschien heel idioot, maar ik merkte dat bij mijn vorige huisarts ook altijd. Die nam me NOOIT serieus sinds ze mijn dossier kende. Dus vandaar dat ik er nu een beetje voorzichtiger mee ben, en die dingen al dreig in te vullen voor een ander.

Grtjs.
Oud 17-08-2006, 09:42
Dith
Dith is offline
Zoals ik al zei; gewoon doordrammen.
Jij weet dat het niet tussen je oren zit, dan horen zij gewoon naar jou te luisteren en er wat aan te doen. Anders zijn het een stel flutartsen/-therapeuten/-whatever.
Echt, je bent véél te jong om niet meer fatsoenlijk te kunnen functioneren!
Oud 17-08-2006, 22:59
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 17-08-2006 @ 09:54 :
Dat ze gaan denken dat het tussen me oren zit oid.
Of dat ik het allemaal verzin om aandacht te trekken.

Klinkt misschien heel idioot, maar ik merkte dat bij mijn vorige huisarts ook altijd. Die nam me NOOIT serieus sinds ze mijn dossier kende. Dus vandaar dat ik er nu een beetje voorzichtiger mee ben, en die dingen al dreig in te vullen voor een ander.

Grtjs.
Eehhuu gaat het er om wat er in je hoofd zit of wat er met je knie aan de hand is???
Ze moeten ieder dingetjhu serieus nemen punt uit!
Oud 18-08-2006, 11:28
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Gerard316 schreef op 17-08-2006 @ 23:59 :
Eehhuu gaat het er om wat er in je hoofd zit of wat er met je knie aan de hand is???
Ze moeten ieder dingetjhu serieus nemen punt uit!
dat zouden ze moeten doen ja maar dat doen lang niet alle artsen.
Oud 18-08-2006, 14:51
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Nou, jullie staan iig goed achter me. Das fijn!
En daarom wil ik mijn vooruitgang wederom met jullie delen. Want deze dame heeft vandaag niet 3 minuten gebribbeld, maar 10 minuten lang!
Dat is nog eens grenzverleggend bezig zijn.!

Liefs!
Oud 20-08-2006, 11:09
Sorcha II
Sorcha II is offline
Nou, dindag geopereerd, vrijdag naar huis maar wordt steeds minder blij. De pijn enzo valt allemaal mee maar je bent zo onhandig met die krukken en bovendien wordt heel mijn been blauw. Mijn kruit, mijn knie (beetje) en twee plekken waar waarschijnlijk die pennen zitten.

Zes weken op krukken geen brace en kan 'm over de 90 graden buigen als ik op de rand van mijn bed zit. Als ik lig haal ik net de negentig graden maar doe ik een tijdje niks dan wordt ie stijf.

morgen voor het eerst naar mijn eigen fysio ben benieuwd.

ik begrijp nu inderdaad dat je al je kracht (vooraal uit je hamstrings/bovenbeen kwijt bent. het si wel moeilijk om er niet teveel mee te doen maar er is me op het hard gedrukt de eerste weken de knie voor te ontlasten omdat je anders alles verpest.

Laatst gewijzigd op 20-08-2006 om 11:38.
Oud 20-08-2006, 14:28
laura
laura is offline
Oke voor mensen die mijn verhaal hebben gelezen Heb dus mijn knie gekneusd gehad en mijn meniscus was verrekt..

Ben weer gaan sporten (hardlopen fitnessen en basketballen, wel rustig aan gedaan hoor) maar mijn knie voelt echt heel onstabiel dan...ook krijg ik dan pijn rond mijn knieschijf en wordt mijn knie weer een beetje dik. Wat moet ik daar mee doen? gewoon verder sporten of dokter?
Oud 20-08-2006, 16:37
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik denk niet dat je ons de vraag moet stellen wat je ermee wilt doen, maar dat wij jou de vraag moeten stellen: 'wat WIL je ermee doen?'

Grtjs.
Oud 24-08-2006, 17:49
xicyx
xicyx is offline
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik de eerste week van oktober zal worden geopereerd. Ben inmiddels sinds half mei al bezig met 3x per week uur fysio, voor stabiliteit, hamstrings en bovenbeenspieren te trainen. Volgende week biodex test en dan ben ik er helemaal "klaar" voor!
Hoelang bleven jullie in het ziekenhuis? Ik hoef deze keer maar 1 nacht te blijven, terwijl ik 2 jaar geleden (zelfde operatie gehad aan andere knie) 3 nachten in het ziekenhuis heb gelegen.

Wat ik nog wilde vragen, hebben jullie in het ziekehuis ook gekoeld, met zo'n systeem, wat 24 uur koelt. Een ton met ijsklontjes, waar een slang aanzit, die naar een soort brace om je knie loopt. Ik wil namelijk weten hoe zo'n ding heet, om 'm te kunnen regelen voor hier thuis.
Alvast bedankt!

En sterkte iedereen verder met revalideren!
Oud 25-08-2006, 17:45
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 18-08-2006 @ 15:51 :
Nou, jullie staan iig goed achter me. Das fijn!
En daarom wil ik mijn vooruitgang wederom met jullie delen. Want deze dame heeft vandaag niet 3 minuten gebribbeld, maar 10 minuten lang!
Dat is nog eens grenzverleggend bezig zijn.!

Liefs!
Ik sta achter je 10000% zeker
Voor een leuke meid wel haha
ALPHEN!!!!!!!!!
Oud 25-08-2006, 17:48
Gerard316
Gerard316 is offline
Zo vakantie was lekker.
Mooi weer gehad in Texel.

Veel gefiets en bos wandelingen gemaakt en ik voel dat mijn boven benen sterker worden!

Ik verheug me op AUG 2007 of JAN 2008!

Dinsdag weer beginnen met fysio!
Oud 25-08-2006, 18:18
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Hee dat klinkt allemaal positief!
Ik heb vorige week een poging gewaagd om buiten op een goede asfaltweg hard te lopen. Maar helaas...ik heb gefaald. De hele week al best veel pijn in mijn knie, maar het was wrschnlk ook gewoon een eigenwijze, bijdehandte actie...
En een gebroken teen werkt ook niet mee.
Waar kan ik dit been amputeren? Of wilt er iemadn ruilen van been? (een goede graag, mss moet ik op een ander forum vragen...)

Grtjs!

Fietsvakantie naar Texel? Heb ik ook eens gedaan!
Oud 26-08-2006, 14:23
Gerard316
Gerard316 is offline
Nee geen fiets vakantie naar texel
Gewoon met de trein, boot, tram, bus
Oud 31-08-2006, 22:20
Gerard316
Gerard316 is offline
zo vandaag lekker bij de fysio geweest!
Kei en kei hard getraind!

Volgende opdracht voor dinsdag is proberen om te hinkelen op mijn rechter been!
Zware opgave denk ik!

We gaan ook gekke pasjhus doen
Oud 02-09-2006, 13:20
Sorcha II
Sorcha II is offline
Citaat:
xicyx schreef op 24-08-2006 @ 18:49 :
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik de eerste week van oktober zal worden geopereerd. Ben inmiddels sinds half mei al bezig met 3x per week uur fysio, voor stabiliteit, hamstrings en bovenbeenspieren te trainen. Volgende week biodex test en dan ben ik er helemaal "klaar" voor!
Hoelang bleven jullie in het ziekenhuis? Ik hoef deze keer maar 1 nacht te blijven, terwijl ik 2 jaar geleden (zelfde operatie gehad aan andere knie) 3 nachten in het ziekenhuis heb gelegen.
Misschien omdat je nu weet wat je wel en niet mag en kan doen dat ze je nu eerder naar huis sturen, volgens mij heb ik dat vaker gehoord. Ik moest idd 3 nachten blijven, vooral ook omdat actief buigen moeilijk ging.

Wat mij trouwens opviel was dat er na zo'n operatie niets meer over is van je zorgvuldig opgebouwde spiermassa. Mijn bovenbeen is slap en flubberig vergeleken met het niet geopereerde been. Ik kon er de eerste dagen niet eens op staan.

Ik ben trouwns benieuwd naar jullie pijnklachten. Voor mij is het nu 2,5 week geleden en hoewel het geen immense oijn is heb ik iedere dag wel weer ergens anders last van. Scheenbeen, kuit, hamstrings etc. Hoe zit dat bij jullie?
Oud 03-09-2006, 17:22
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Die verschillende pijnen die je ervaart in de eerste weken zijn voornamelijk ook van de schroeven die erin zitten. Vlak onder mijn knie (bovenaan de scheenbeen) voelde ik dat ook heel erg.
Ik weet nog wel dat dat de eerste twee / drie dagen meeviel. En daarna was dat in de ochtend echt ontzettend pijnlijk.
Hoewel ik helemaal geen lage pijngrens heb, zat ik toen echt sochtends met tranen in mijn ogen.
Maarja...ik nam ook geen pijnstillers, terwilj er drie per dag aangeraden werden. Dus sja...

Ben trouwens 1 nachtje blijven slapen. Ze wilde me toen nog wel 1 nachtje omdat ik de tweede dag pas savonds weg ging. En het infuus er pas een half uur uit was, sinds ik naar huis ging.
Ik reageerde niet goed op de verdoving en morfine geloof ik. Heb de eerste nacht in het ziekenhuis, en de gehele dag alleen maar moeten kotsen.
Erg vervelend, want er komt natuurlijk weinig uit als er niets in zit. Dus alleen maar gal en medicijnen. Heel naar...

Vannochtend 9 uur fysio gehad. Ging uitstekend! Een kwartier op de loopband, 8 km per uur. Netjes! Conditioneel, als knie-kundig goed te doen. Ik ga morgen een poging buiten wagen denk ik...

Grtjs!
Oud 03-09-2006, 17:36
estell
estell is offline
Hallo!

Ook ik heb mn vk. gescheurd. Dit is al in Mei gebeurd en ik word pas in oktober geopereerd. Daarna zal ik 8/9 maanden fysio krijgen. Dit is natuurlijk wel heel kut zo allemaal tijdens het schooljaar. Omdat ik door heel het jaar heen stage loop op n kinderdagverblijf en 2 dagen in de week naar school ga is die operatie dus echt minder ! Wat ik me eigenlijk afvroeg is na hoeveel weken jullie na de operatie alweer een beetje konden werken of naar stage/school gaan?
Oud 03-09-2006, 17:39
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Je doet zeker de SPW opleiding? Dan is het zeker balen. Zeker omdat je vaak op hoogte van je kinderen werkt, en dus door je hurken gaat, etc.
En ik moet je zeggen; ik kan dat nog steeds niet (ben in maart geopereerd). Maar natuurlijk kun je daar oplossingen voor bedenken, en zal je begeleider daar begrip voor hebben.
Ga alleen wel uit van een stageverlening. Want je kunt gewoon de eerste zes weken beter niet stage gaan doen.
Dan zit je nog met krukken, en heb je gewoon veel rust nodig. Mijn ervaring met te snel dingen doen is niet positief.
Dan ben je alleen maar langer bezig.

Je kunt beter zes weken stageverlenging doen (en met een beetje geluk kun je er iets minder van maken), dan dat je te vroeg begint, en een véél langere revalidatie door moet maken.

Bespreek de omstandigheden ook op school en met je stagebegeleider. Of overweeg na je stage de operatie te doen.
Ik heb mijn operatie twee weken na het afronden van mijn studie gehad (in februari) en ben daar achteraf ontzettend blij mee geweest. Ik had het anders echt heel zwaar gekregen namelijk....

Grtjs!
Oud 03-09-2006, 19:14
estell
estell is offline
Ooh das wel fijn joh. heb jij toevallig ook dezelfde opleiding gedaan? Maar ik heb eigenlijk niet echt een keuze gehad in de datum. Ik sta momenteel op de wachtlijst en de verwachtingen waren zo eind september/oktober. Ik heb zelfs overwogen om er een jaartje tussen uit te gaan i.v.m. de operatie. Ik wil eigenlijk gewoon zo snel mogelijk die operatie zodat ik er vanaf ben en kan beginnen met die maandenlange fysio. Ik wacht gewoon al superlang en heb er op dit moment gewoon geen zin meer in om nog langer te wachten. Ik ben op de eerste dag van mn vakantie zelfs door mn knie gezakt. Enorm balen dus. ik heb gelukkig maar 1 dag thuis hoeven te blijven en de rest van de dagen gewoon op krukken uitgegaan een echte bikkel dus haha. Ik heb de informatieavond al zo'n 2 maanden terug gehad dus ik wist niet meer hoeveel weken ik ongeveer uit '' de running '' zou zijn. Ik ben trouwens gister aan het mailen geweest met mijn stagedocent, ze zou het bespreken met de coordinator..
Met jou knie ook alles prima?

Groetjes terug
Oud 03-09-2006, 22:17
Dith
Dith is offline
Ik kon na 4 weken weer naar school. Ligt gewoon heel erg aan je chirurg en fysiotherapie. En uiteraard ook of je complicaties krijgt enzo maar als je daar niet vanuit gaat is het mogelijk dat je na 4 weken weer naar school kan (gewoon lopend, geen krukken of wat dan ook).
Oud 05-09-2006, 11:46
Anno 1986
Anno 1986 is offline
VRAAGJE:

Gisteren wezen hardlopen buiten, dat mocht van de fysio.
Een kort rondje gedaan wat ik normaal in half uur/drie kwartier doe. Deze keer ongeveeer het laatste stuk gelopen, dus ik heb in totaal ongeveer een half uurtje hardgelopen.

Ik vodn het erg moeilijk met mijn knie, en merkte dat het echt zoveel anders voelde dan mijn andere been. Alsof het er maar bij hing.
Vandaag ontzettend veel pijn, ben er al drie keer doorheen gezakt, en kan hem niet volledig strekken. Ik had al een bpeerking van 5 graden, maar hij lijkt nu wel verdubbelt te zijn. Ik krijg hem ook NIET recht. Heel stijf dus....

Herkent iemand dit in het begin, en gaat dit vanzelf weer over? Wan thet is ech teen FLINKE tegenvaller wederom...
Zucht......

Grtjs.
Oud 05-09-2006, 11:52
Dith
Dith is offline
Absoluut niet gehad. Ik had natuurlijk wel wat last want het is toch weer wennen maar zoiets niet.
Ik ben nu zelf weer volop aan het hockeyen, zondag begint de competitie weer, zit toch mooi in de dames1 ondanks die knie.

Morgen eindcontrole bij mijn orthopeed en dan ben ik écht klaar!
Oud 07-09-2006, 21:53
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Dith schreef op 03-09-2006 @ 23:17 :
Ik kon na 4 weken weer naar school. Ligt gewoon heel erg aan je chirurg en fysiotherapie. En uiteraard ook of je complicaties krijgt enzo maar als je daar niet vanuit gaat is het mogelijk dat je na 4 weken weer naar school kan (gewoon lopend, geen krukken of wat dan ook).
Ja of na een week toch?
Oud 08-09-2006, 09:33
Dith
Dith is offline
Huh? Ik mocht echt niet na een week naar school hoor. Lopen kon ik toen wel, niet fatsoenlijk maar ik kon het wel.
Niet zo zeuren, gisteren laatste controle gehad bij de orthopeed en alles ziet er fan-tas-tisch uit én ik kan weer volop sporten in tegenstelling tot bijvoorbeeld, eeeeeh, jij.
Oud 08-09-2006, 11:54
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Dith schreef op 08-09-2006 @ 10:33 :
Huh? Ik mocht echt niet na een week naar school hoor. Lopen kon ik toen wel, niet fatsoenlijk maar ik kon het wel.
Niet zo zeuren, gisteren laatste controle gehad bij de orthopeed en alles ziet er fan-tas-tisch uit én ik kan weer volop sporten in tegenstelling tot bijvoorbeeld, eeeeeh, jij.
Haha
Je moet je niet zo aangevallen voelen.

Met mij gaat alles goed!
Vorige week kon ik geen een hinken en wat deed ik donderdag

De fysio zei ook tegen mij dat ik heel snel vooruit gaat!
Soms hebben dingen tijd nodig...Je moet niet alles te snel willen

Ik heb trouwens allang me laatste controle gehad!
De rest is nu aan de fysio en als ik vragen heb of ik heb wat kan ik hem altijd bellen
Oud 08-09-2006, 12:35
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik voel me altlijd lichtelijk achtergesteld als ik jullie verhalen lees.
Vandaag opnieuw mijn knie mobiliseren, lopen is erg pijnlijk omdat mijn been een beetje stijf is, en zijn volledige strekking niet heeft.

Hoe snel hadden jullie de volledige strekking weer?
Kunnen jullie op je hurken zitten?
Kunnen jullie hak-billen?
Is jullie been ook zo stijf als je een kwartiertje/twintig minuutjes gezeten hebt?
Zakken jullie er ook wel eens doorheen dan?
Merken jullie met hardlopen/rennen buiten, in het begin ook dat het allemaal zo anders voelt dan het andere been?

OF BEN IK ECHT DE ENIGE DIE DAT ERVAART?!!!

Graag jullie antwoord...
Oud 08-09-2006, 13:18
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 08-09-2006 @ 13:35 :
Ik voel me altlijd lichtelijk achtergesteld als ik jullie verhalen lees.
Vandaag opnieuw mijn knie mobiliseren, lopen is erg pijnlijk omdat mijn been een beetje stijf is, en zijn volledige strekking niet heeft.

Hoe snel hadden jullie de volledige strekking weer?
Kunnen jullie op je hurken zitten?
Kunnen jullie hak-billen?
Is jullie been ook zo stijf als je een kwartiertje/twintig minuutjes gezeten hebt?
Zakken jullie er ook wel eens doorheen dan?
Merken jullie met hardlopen/rennen buiten, in het begin ook dat het allemaal zo anders voelt dan het andere been?

OF BEN IK ECHT DE ENIGE DIE DAT ERVAART?!!!

Graag jullie antwoord...
Muts
Toen ik er door heen ging kon ik ook niet strekken of buigen. Het was ook heel erg stijf.
Ik denk gewoon dat je ook niet zonder je achterste kruisband kan.

Bijna het zelfde met mij alleen jij met achterstekruisband en ik met mijn voorstekruisband.

Duurt meestal paar dagen wil je wer normaal kunnen lopen.
als ik lang zit en ik strek me benen dan doet het ook wel eens pijn. Ik zou ook nooit meer echt op m'n hurken kunnen zitten waardoor kikker sprongen het erg lastig maakt.
Met mijn hak mijn billen aanraken lukt ook niet meer.

Ik zou zeggen laat je nog eens goed na kijken!
Oud 08-09-2006, 13:21
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ja die alledaagse dingen zoals kikkersprongen vind ik nog het ergste ook....
Dat is zo frustrerend!

Regels voor berichten