Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2012, 19:31
Verwijderd
De creatie van vandaag

Het is een zandkoek met karamel en chocolade.
Advertentie
Oud 10-02-2012, 16:01
Verwijderd
Citaat:
De creatie van vandaag

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Apate het ziet er smakelijk uit ik zou wel wat willen eten
Oud 11-02-2012, 15:44
Verwijderd
Ik heb gisteren koelkastcake met sinasappels, amandelen en hazelnoten gemaakt en hij is érg goed gelukt!
Oud 12-02-2012, 14:48
Verwijderd
Een chocoladetaart staat nu af te koelen. Maar helaas was de oven toch niet op temperatuur ondanks dat hij zelf aangaf van wel, dus helemaal goed gelukt is ie niet

Altijd net die ene keer dat je je oventhermometer er niet in hebt staan
Oud 12-02-2012, 14:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vorige week heb ik met m'n vriend citroenamandelcake gemaakt Alleen was m'n oven in het begin iets te heet denk ik waardoor de bovenkant te snel bruin werd. We hebben de bovenkant eraf gehaald en de oven iets lager gezet, toen ging het wel goed. Hij was erg lekker
Oud 12-02-2012, 16:02
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb een biscuit gebakken in een vierkante vorm. Er is een hele bult op verschenen. Hoe voorkom ik dit, of kun je dat niet voorkomen en moet ik die bult er gewoon af snijden?
Oud 12-02-2012, 17:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is dat net zoals je soms weleens bij een cake hebt? Dan is je oven volgens mij te warm.
Oud 12-02-2012, 19:17
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ja, zo'n bult is het. Hm, dan moet ik toch eens een oventhermometer aanschaffen, ik zat al 20 graden onder de oventemperatuur die in het recept stond.

Verder ben ik gematigd tevreden over het resultaat: petit fours van biscuit gevuld met frambozenjam en bokkenpootjescreme, bekleed met fondant of marsepein. Tot aan de bekleding ging het prima, maar de botercreme liet zich niet zo mooi over de buitenkant verdelen en vooral de marsepein wilde niet zo'n mooie lap worden als ik wilde.
Oud 14-02-2012, 10:47
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
De creatie van vandaag

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

hmmmm
recept?
Oud 14-02-2012, 14:24
Verwijderd
Hihi, je bent niet de enige die het zich afvraagt!

Even kijken, ingrediënten:

100 g. boter, op kamertemperatuur
50 g. fijne kristalsuiker
100 g. bruine rijstebloem (mijn huisgenoot deed boodschappen, en die heeft geen rijstmeel gekocht. Dat werkte dus prima )
100 g. maismeel

Voor de karamel:
100 g. boter
50 g. lichtbruine basterdsuiker
400 g. gecondenseerde melk (blik)

Voor het glazuurlaagje
100 g. witte chocolade
100 g. pure chocolade

Klop de boter en suiker in een mengkom tot een lichte, romige massa. Roer de rijstebloem en het maismeel erdoor en meng alles goed. Giet het mengsel in een bakblik van 18 X 28 cm en zet dat 10 - 12 minuten in een op 200 graden voorverwarmde oven, tot de inhoud goudbruin is.
(Toen ik het maakte had ik echt grote twijfels over de zandkoek. Het wordt absoluut geen samenhangend iets, maar dat is dus kennelijk niet zo erg. "Gieten" is een rare benaming. Je kunt het gewoon in het bakblik scheppen en een beetje aandrukken, dat werkt prima. Ik dacht echt dat het veel te weinig boter was voor alle droge ingrediënten zeg maar, maar dat valt dus ook mee )

Doe ondertussen de ingrediënten voor de karamel in een pan met dikke bodem. Zet de pan op laag vuur tot de suiker is opgelost. Laat de inhoud 5 minuten zachtjes koken. Blijf roeren tot het mengsel licht begint te verkleuren. Haal de pan van het vuur en laat de inhoud iets afkoelen. Schenk de karamel over de zandkoekbodem en laat het geheel volledig afkoelen.
(Hierbij heb ik de karamel niet echt bepaald zachtjes laten doorkoken. Toen onze koek uit de oven kwam was het nog niet echt van kleur veranderd, dus toen hebben we het op wat hoger vuur gezet en eventjes goed laten doorkoken. Toen veranderde het wel gewoon van kleur )

Smelt de witte en pure chocola in aparte hittebestendige kommetjes boven twee pannen met zacht kokend water. Zodra de karamel stevig is, schept u om en om 1 eetlepel witte en 1 eetlepel pure chocola over de karamel. Tik met het bakblik op het werkvlak zodat de chocolades zich gaan mengen (wij hebben dat op geen enkele manier voor elkaar gekregen trouwens. Echt keihard met het bakblik lopen rammen op de tafel, maar geen effect. Met een lepe wil het ook heel goed ) Maak met een mes krullen in de chocolade. Zet het bakblik in de koelkast tot de inhoud stijf is. Snijd de zandkoek in 15 stukken.

En als variatie, dit hebben wij dan niet gedaan, maar je kan het proberen:

Zandkoek met karamel en pijnboompitten:
Volg het recept maar roer 50 g. pijnboompitten door de karamel net voordat u deze over de zandkoekbodem schenkt. Gebruik 200 g. gesmolten pure chocolade voor het glazuurlaagje.

Het zorgt voor veel afwas, maar het is zó ontzettend lekker <3.
Oud 14-02-2012, 19:49
Verwijderd
Vandaag een Laagjes-vanilletaart gemaakt, hij was heel lekker. Alleen willen taarten dus gewoon niet meer goed rijzen in onze oven , dus eigenlijk wil ik nog even een gewone marmercake ofzo maken, om te testen of die wel rijst.

Verder was deze taart heel erg lekker vooral het glazuur dat eroverheen ging <3
Oud 14-02-2012, 19:50
Calyx
Calyx is offline
Oh Apate, ik ben verliefd <33333

Ik had deze schattige aardbeien:

Bij deze aardbeien-brownie, waar ik ook nog witte chocolade door had gedaan.

Bol vanille-ijs erbij. Lekker toetje voor een meidenavondje afgelopen weekend .
Oud 17-02-2012, 12:46
Carbi
Carbi is offline
waarom kijk ik ook in dit topic....nog 3 uur volhouden en dan ETEN!
Oud 17-02-2012, 14:50
AlopiA
AlopiA is offline
Die aardbeien zijn echt tof calyx! En die brownies mag je opsturen, mail me voor mijn adres
Oud 27-02-2012, 08:23
Verwijderd
Gisteren hebben we iets genaamd citroenmeringue gemaakt . Wat eigenlijk gewoon fonceerdeeg met een laagje amandelspijs is, dan een vulling van slagroom gemixt met gelei, sinaasappelsap en citroensap en wat suiker en helemaal bovenop een laag geklopte eiwitten. Wat alleen heel jammer was, is dat je het of met zo'n brander moest grillen, of even snel onder een daadwerkelijke grill. Dat laatste hebben wij gedaan maar gaf toch niet echt een heel erg mooi resultaat, het moest een beetje goud-gelig worden, terwijl het nu echt bruin werd. Zonder tussen stadium. Maar hij was wel érg lekker.
Oud 28-02-2012, 16:01
Kimyz
Kimyz is offline
Ik had met een kant en klare mix een kruidcake gemaakt, met studentenhaver erin. Ik wilde een halve portie maken, en ik deed dat in een gewone cakevorm (die ik niet helemaal vulde), maar het deeg is toch naar de andere kant van de vorm 'gestroomd' en dus was mijn cake niet zo hoog en veel te hard.
Wat zijn opties voor de volgende keer?
- kleiner cakeblik?
- lagere temperatuur?
- korter bakken?
- ??
Oud 28-02-2012, 16:51
Verwijderd
Je moet met verschillende dingen rekening houden. Op het moment dat je dezelfde grootte blik gebruikt duurt het minder lang voordat de cake klaar is, dan moet je hem dus sowieso minder lang in de oven doen.

Als je per sé een halve cake wil is het wel zo verstandig om een kleiner cakeblik te gebruiken ja. Cakebeslag is vrij vloeibaar en zakt dus meestal wel helemaal uit, wat je nu dus ook had. Ik een kleiner cakeblik weet ik niet precies of het echt daadwerkelijk heel veel korter moet. Het beste kun je dat gewoon uitproberen door hem niet al te lang erin te doen en elke keer even te kijken of de cake al klaar is. Dat kun je doen door met bijvoorbeeld een breinaald erin te steken, op het moment dat die er helemaal schoon uitkomt (dus geen beslag restjes meer) is je cake klaar.

Maar goed, ik maak zelf nooit halve cakes dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen.
Oud 28-02-2012, 19:21
Hawahaai
Hawahaai is offline
@kimyz: dat is letterlijk de vraag die ik stelde op pagina 5 van dit topic...
Oud 01-03-2012, 11:09
Verwijderd
Huh, inderdaad ik dacht dat je overdreef met "letterlijk" maar dat doe je niet, het is gewoon écht gecopy-paste.
Oud 12-03-2012, 09:23
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb gisteren even-snel-tussendoor zandkoekjes gebakken. Dat was lang geleden, jeugdsentiment!
Oud 12-03-2012, 20:32
blauw engeltje
Citaat:
huh, inderdaad ik dacht dat je overdreef met "letterlijk" maar dat doe je niet, het is gewoon écht gecopy-paste.
Oud 13-03-2012, 15:23
Verwijderd
Ik maak zaterdag een vanille-laagjestaart omdat ik zondag mijn verjaardag vier. Over de taart komt een laagje creme de beurre te zitten, ik weet alleen niet zo goed hoe ik die zo mooi mogelijk glad kan krijgen, of wat een leuke manier is om daar een motiefje ofzo in te maken. Heeft iemand hier ervaring in? In de taart komt ook bosbessenjam, en ik wil hier graag iets mee doen op de bovenkant/ Verse bosbessen zijn te duur, maar zijn de ingevroren bosbessen (van de albert heijn bijvoorbeeld) daar ook voor te gebruiken? Of zal ik gewoon een lepel jam door de creme heen mengen? Wat denken jullie?
Oud 14-03-2012, 11:00
blauw engeltje
Citaat:
Ik maak zaterdag een vanille-laagjestaart omdat ik zondag mijn verjaardag vier. Over de taart komt een laagje creme de beurre te zitten, ik weet alleen niet zo goed hoe ik die zo mooi mogelijk glad kan krijgen, of wat een leuke manier is om daar een motiefje ofzo in te maken. Heeft iemand hier ervaring in? In de taart komt ook bosbessenjam, en ik wil hier graag iets mee doen op de bovenkant/ Verse bosbessen zijn te duur, maar zijn de ingevroren bosbessen (van de albert heijn bijvoorbeeld) daar ook voor te gebruiken? Of zal ik gewoon een lepel jam door de creme heen mengen? Wat denken jullie?
cremeaubeurre kan je goed plat maken met een zachte pannenlikker of zo'n pannenkoekenomdraaispatel. motiefje maken kan door bijvoorbeeld een lepel en vorkje uit te knippen in papier, die over de taart te leggen en dan met cacaopoeder bestrooien, papiertje wegnemen en je hebt een 'motiefje'

als je die bessen ingevroren op de taart legt moet je ze wel binnen de 24u zeker opeten, want die worden dan snel slecht! maar lijkt idd wel goed idee hoor!
Oud 14-03-2012, 11:27
Verwijderd
Ik heb een gladde pannenlikker, maar om de een of andere reden lukt het me niet om het mooi glad te krijgen... Wat betreft het glad krijgen had ik zelf ook al gedacht aan een zeef erin drukken...? Die ingevroren bessen, moet ik die vantevoren dan ontdooien?
Oud 14-03-2012, 18:35
sicilion
sicilion is offline
Die ingevroren bessen worden echt drab als ze ontdooit zijn, dus ik zou ze niet gebruiken (verpest je alleen maar je taart mee). MIsschien kun je iets van gedroogd fruit erop doen of toch geld besteden aan een doosje verse bessen? Door de creme de beurre kun je overigens prima een lepel jam mengen!

Verder kun je voor het gladstrijken het best een paletmes gebruiken. Blijft overigens moeilijk werkje met creme de beurre. Je kunt ook een spuitzak met spuitmondje gebruiken, maar dan krijg je een motief. En youtube heeft genoeg oefenfilmpjes
Oud 15-03-2012, 15:57
Verwijderd
Overigens, ik weet niet of je een plastic zeef hebt?
zo eentje. Daarmee kun je ook wel mooie motieven op je taart maken
Oud 16-03-2012, 08:41
blauw engeltje
Citaat:
Ik heb een gladde pannenlikker, maar om de een of andere reden lukt het me niet om het mooi glad te krijgen... Wat betreft het glad krijgen had ik zelf ook al gedacht aan een zeef erin drukken...? Die ingevroren bessen, moet ik die vantevoren dan ontdooien?
gewoon ingevroren erop zetten, ze blijven wel 24tal uur mooi en goed volgens mij hoor!
Oud 16-03-2012, 13:54
Verwijderd
Ik ga het proberen met een lepel jam door de creme de beurre en dan zie ik het wel, volgens mij moet dat ook goed gaan... Verder heb ik geen plastic zeef, maar een ijzeren. Ik hoop dat het daar ook mee gaat! Bedankt voor het meedenken allemaal
Oud 18-03-2012, 12:05
sicilion
sicilion is offline
Zo bij oma op ziekenbezoek, dus heb even snel een lading havermout-rozijnen koekjes voor der gebakken. Knapt ze vast van op!
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG-20120318-WA0003.jpg (56.5 KB, 3x gelezen)
Oud 18-03-2012, 12:06
sicilion
sicilion is offline
Citaat:
Ik ga het proberen met een lepel jam door de creme de beurre en dan zie ik het wel, volgens mij moet dat ook goed gaan... Verder heb ik geen plastic zeef, maar een ijzeren. Ik hoop dat het daar ook mee gaat! Bedankt voor het meedenken allemaal
Is het allemaal gelukt?
Oud 31-03-2012, 15:39
Verwijderd
Ja! Het is allemaal gelukt, de taart was een groot succes en een motiefje heb ik gemaakt met de zeef. De botercreme was erg goed gelukt, ik heb er een lepel jam door heen gedaan. Ging erg goed! =)

Ik wil graag chocolademuffins maken zonder dat het meteen heel zwaar wordt, wat nogal vaak gebeurt. Heeft iemand ideeën voor recepten? Andere ideeën zijn ook van harte welkom!
Oud 05-04-2012, 15:10
Verwijderd
Wauw. Ik ging even alle foto's bekijken enzo, maar we hebben in het huidige jaar tot nu toe 12 verschillende dingen gebakken

Nee, wacht. Ik heb ook zonder huisgenoot gebakken, wat betekent dat ik meer dan 12 dingen heb gebakken

Vandaag is overigens Boston Cream Pie aan de beurt. Volgens het recept met gele room en ganache. Alleen deze gele room gebruikt geen vanille (alleen vanille-extract) of custardpoeder. Ik ben benieuwd we hebben er juist voor gekozen om dit recept te volgen in plaats van ons standaard gele room recept om het verschil te bekijken.

Laatst gewijzigd op 05-04-2012 om 15:17.
Oud 12-04-2012, 19:56
Verwijderd
De Boston Cream Pie was lekker

Ik heb vandaag in mijn eentje brownies gemaakt (in een muffinblik, niet als "normale" brownies) met daarbovenop ijs en karamelsaus. Ik was niet helemaal tevreden met de karamelsaus, want ik vond het niet smaken naar karamel . Alleen als je wist dat je karamelsaus aan het proeven was dan kon je het eruit halen .
Oud 12-04-2012, 20:37
Hawahaai
Hawahaai is offline
Brownies, lekker!

Ik heb met pasen een cake gebakken in een tulbandvorm (en hij kwam ook uit de vorm, joepie!), ik heb broodjes gebakken (met zo'n kant en klare mix) en ik had appelcrumble gemaakt (ik had nog een pakje staan, dus eigenlijk heb ik daar weinig aan gedaan).
Oud 12-04-2012, 21:21
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
De Boston Cream Pie was lekker

Ik heb vandaag in mijn eentje brownies gemaakt (in een muffinblik, niet als "normale" brownies) met daarbovenop ijs en karamelsaus. Ik was niet helemaal tevreden met de karamelsaus, want ik vond het niet smaken naar karamel . Alleen als je wist dat je karamelsaus aan het proeven was dan kon je het eruit halen .
Lekker! Hoe had je de karamelsaus gemaakt dan?

Ik heb laatst verschillende soorten koekjes gebakken. Havermout-cranberry, walnootkoekjes en pindakoekjes. Er zijn alleen nog pindakoekjes over. De eerste twee waren dan ook megalekker, de pindakoekjes zijn ook lekker hoor, maar misschien net iets teveel pinda.
Oud 14-04-2012, 18:06
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik had kwark die op moest, dus er staat een kwarktaart in de koelkast.
Oud 27-04-2012, 15:58
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik wil binnenkort weer eens wat maken, maar wil dit relatief gezond doen. Ik snap dat een cake of taart nooit gezond is, maar ik zoek wel naar alternatieven voor bijv. roomboter of slagroom. Heeft iemand succesrecepten?
Oud 27-04-2012, 16:25
Verwijderd
Ik heb wel een recept voor vetarme sinaasappelkwarktaart, dat gaat dan met dieetmargarine, hüttenkäse en magere kwark in plaats van vettere producten. Verder gaat er wel gewoon suiker in. Dan nog een vetarme pruimentaart ("bovendien 50 % minder vet dan een gewone geglazuurde taart"), een vetarme citroen-bosvruchtentaart ("perfecte traktatie als u een beetje op uw lijn wil letten") en vetarme bieten-worteltaart ("Deze taart bevat minder vet dan een gewone worteltaart") Daarbij zijn dan nog verschillende variaties, 5 per recept! Kan ik je daar blij mee maken ? Ik heb het zelf verder nog nooit gemaakt, maar het komt uit een boekje waarvan de meeste dingen eigenlijk altijd supergoed lukken.
Oud 27-04-2012, 17:04
Hawahaai
Hawahaai is offline
De sinaasappelkwarktaart en de citroen-bosvruchtentaart klinken goed, daar zou ik het recept wel van willen zien
Oud 27-04-2012, 17:26
Verwijderd
Sinaasappelkwarktaart

110 g. tarwebiscuit, verkruimeld
50 g dieetmargarine, gesmolten
285 g hüttekäse
200 g magere kwark
130 g fijne kristalsuiker
fijn geraspte schil van 2 grote sinaasappels
sap van 1 citroen
2 tl maïzena, opgelost in 2 tl water
4 eieren

Vet een ronde springvorm (20 cm) in. Roer de biscuitkruimels door de gesmolten margarine. Druk dit mengsel stevig tegen de bodem van de springvorm. Dek de springvorm af en zet hem minstens 30 min. in de koelkast. Maak de vorm waterdicht door de onder- en zijkant te bekleden met twee lagen aluminiumfolie.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Druk de hüttenkäse tweemaal door een fijne zeef en klop deze kaas met de kwark en suiker tot een glad, romig mengsel. Roer de sinaasappelschil, het citroensap en de maïzena erdoor. Klop een voor een de eieren erdoor.

Giet het mengsel over de kruimelbodem. Zet de springvorm in een braadslee. Vul de braadslee met een laag kokend water van ongeveer 2.5-3.5 cm. Bak de taart ongeveer 50 min. tot hij aan de buitenkant stevig is, maar in het midden nog niet. Laat de taart afkoelen. Zet hem minstens 4 uur in de koelkast voor u hem uit de springvorm haalt.

Variatietips:

-Vervang de geraspte sinaasappelschil door de fijn geraspte schil van 1 citroen.
-(Oke, weird, de tweede variatie tip is)Wat kunnen u die calorieën schelen! Gebruik volvette roomkaas in plaats van hüttenkäse en zure room in plaats van magere kwark. (De roomkaas hoeft niet uit te lekken)
-Vervang de hüttenkäse door ricotta.
-Vervang de verkruimelde tarwebiscuitjes door verkruimelde gemberkoekjes.
-Volg het basisrecept, maar voeg tegelijk met de sinaasappelschil en het citroensap, 1.5 theelepel vanille-extract toe.

Citroen-Bosvruchtentaart

(voor de taart)
3 eieren
60 g fijne kristalsuiker
40 g zelfrijzend bakmeel, gezeefd
fijn geraspte schil van 1 citroen
3 el gesmolten boter

(voor de vulling en topping)
260 g magere kwark
4 el citroencurd
ongeveer 230 g verse bosvruchten, zoals bosbessen, aardbeien, frambozen en rode bessen

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet twee ronde bakvormen (20 cm) in en bekleed de bodems met vetvrij papier. Plaats een kom boven een pan zacht kokend water. Zorg dat de kom het water niet raakt. Doe de eieren en de suiker in de kom. Klop ongeveer 10 min tot het mengsel bleek en dik is en de garde een spoor achterlaat als u hem uit de kom haalt. Zeef ongeveer drie kwart van het bakmeel boven het mengsel en vouw het erdoor. Zeef de rest van het bakmeel boven het mengsel. Voeg heel geleidelijk de citroenschil en de boter toe, terwijl u het bakmeel door het mengsel vouwt. Schep het beslag in de bakvormen. Bak de taarthelften ongeveer 30 minuten tot ze gerezen en goudgeel zijn. Als u er een breinaald insteekt moet deze er schoon uit komen. Laat de taarthelften, zonder bakvorm, volledig afkoelen op een rooster. Roer de kwark en citroencurd door elkaar. Proef het mengsel en voeg zo nodig wat citroencurd toe. Verdeel iets minder dan de helft van dit mengsel over een taarthelft en leg de andere taarthelft erbovenop. Bestrijk de bovenkant van de taart met de rest van het mengsel en decoreer de taart met de verse bosvruchten.

Variaties

-Vervang de bosvruchten door verse, ontpitte kersen
-Vervang de citroenschil door de fijn geraspte schil van 1 sinaasappel en vervang de citroencurd door sinaasappelcurd
-Vervang de bosvruchten door ontpitte perziken zonder schil
-Vervang de bosvruchten door partjes verse vijg
-Vervang de bosvruchten door mango

( Jeetje, ik heb de variaties ook wel eens beter gezien :'))

Als je ze gaat proberen laat dan even weten hoe het smaakt , mijn huisgenoot weigert dit te maken omdat het calorie-arm is enzo, dus ik wil hem overtuigen dat het net zo lekker is.

Verder, hier gaat het goed met de baksels! We hebben in het weekend iets genaamd paris-brest gemaakt, wat niet de wielerronde is, maar een ring van soezenbeslag met daarin gekarameliseerde gele room. En oh my, dat was lekker .

Dinsdag hebben we een chocoladetaart gemaakt waarbij de oven net iets te warm was, en dat was het enige. Hij was alsnog superlekker en deed een beetje brownieachtig aan, met een superchille binnenkant. Totaal niet zwaar op de maag, ook al zag hij er wel zo uit <3.
Oud 27-04-2012, 17:55
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik ga het zeker laten horen, ik denk dat die bosvruchtentaart als eerste komt, die klinkt erg goed!
Oud 27-04-2012, 17:59
Verwijderd
Ja, hij klinkt goed ja ik ben heel benieuwd
Oud 03-05-2012, 16:55
Hawahaai
Hawahaai is offline
Er staat nu een klein appeltaartje in de oven, om weg te geven vanavond
Oud 03-05-2012, 17:42
Attention
Attention is offline
Citaat:
Sinaasappelkwarktaart

110 g. tarwebiscuit, verkruimeld
50 g dieetmargarine, gesmolten
285 g hüttekäse
200 g magere kwark
130 g fijne kristalsuiker
fijn geraspte schil van 2 grote sinaasappels
sap van 1 citroen
2 tl maïzena, opgelost in 2 tl water
4 eieren

Vet een ronde springvorm (20 cm) in. Roer de biscuitkruimels door de gesmolten margarine. Druk dit mengsel stevig tegen de bodem van de springvorm. Dek de springvorm af en zet hem minstens 30 min. in de koelkast. Maak de vorm waterdicht door de onder- en zijkant te bekleden met twee lagen aluminiumfolie.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Druk de hüttenkäse tweemaal door een fijne zeef en klop deze kaas met de kwark en suiker tot een glad, romig mengsel. Roer de sinaasappelschil, het citroensap en de maïzena erdoor. Klop een voor een de eieren erdoor.

Giet het mengsel over de kruimelbodem. Zet de springvorm in een braadslee. Vul de braadslee met een laag kokend water van ongeveer 2.5-3.5 cm. Bak de taart ongeveer 50 min. tot hij aan de buitenkant stevig is, maar in het midden nog niet. Laat de taart afkoelen. Zet hem minstens 4 uur in de koelkast voor u hem uit de springvorm haalt.

Variatietips:

-Vervang de geraspte sinaasappelschil door de fijn geraspte schil van 1 citroen.
-(Oke, weird, de tweede variatie tip is)Wat kunnen u die calorieën schelen! Gebruik volvette roomkaas in plaats van hüttenkäse en zure room in plaats van magere kwark. (De roomkaas hoeft niet uit te lekken)
-Vervang de hüttenkäse door ricotta.
-Vervang de verkruimelde tarwebiscuitjes door verkruimelde gemberkoekjes.
-Volg het basisrecept, maar voeg tegelijk met de sinaasappelschil en het citroensap, 1.5 theelepel vanille-extract toe.

Citroen-Bosvruchtentaart

(voor de taart)
3 eieren
60 g fijne kristalsuiker
40 g zelfrijzend bakmeel, gezeefd
fijn geraspte schil van 1 citroen
3 el gesmolten boter

(voor de vulling en topping)
260 g magere kwark
4 el citroencurd
ongeveer 230 g verse bosvruchten, zoals bosbessen, aardbeien, frambozen en rode bessen

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet twee ronde bakvormen (20 cm) in en bekleed de bodems met vetvrij papier. Plaats een kom boven een pan zacht kokend water. Zorg dat de kom het water niet raakt. Doe de eieren en de suiker in de kom. Klop ongeveer 10 min tot het mengsel bleek en dik is en de garde een spoor achterlaat als u hem uit de kom haalt. Zeef ongeveer drie kwart van het bakmeel boven het mengsel en vouw het erdoor. Zeef de rest van het bakmeel boven het mengsel. Voeg heel geleidelijk de citroenschil en de boter toe, terwijl u het bakmeel door het mengsel vouwt. Schep het beslag in de bakvormen. Bak de taarthelften ongeveer 30 minuten tot ze gerezen en goudgeel zijn. Als u er een breinaald insteekt moet deze er schoon uit komen. Laat de taarthelften, zonder bakvorm, volledig afkoelen op een rooster. Roer de kwark en citroencurd door elkaar. Proef het mengsel en voeg zo nodig wat citroencurd toe. Verdeel iets minder dan de helft van dit mengsel over een taarthelft en leg de andere taarthelft erbovenop. Bestrijk de bovenkant van de taart met de rest van het mengsel en decoreer de taart met de verse bosvruchten.

Variaties

-Vervang de bosvruchten door verse, ontpitte kersen
-Vervang de citroenschil door de fijn geraspte schil van 1 sinaasappel en vervang de citroencurd door sinaasappelcurd
-Vervang de bosvruchten door ontpitte perziken zonder schil
-Vervang de bosvruchten door partjes verse vijg
-Vervang de bosvruchten door mango

( Jeetje, ik heb de variaties ook wel eens beter gezien :'))

Als je ze gaat proberen laat dan even weten hoe het smaakt , mijn huisgenoot weigert dit te maken omdat het calorie-arm is enzo, dus ik wil hem overtuigen dat het net zo lekker is.

Verder, hier gaat het goed met de baksels! We hebben in het weekend iets genaamd paris-brest gemaakt, wat niet de wielerronde is, maar een ring van soezenbeslag met daarin gekarameliseerde gele room. En oh my, dat was lekker .

Dinsdag hebben we een chocoladetaart gemaakt waarbij de oven net iets te warm was, en dat was het enige. Hij was alsnog superlekker en deed een beetje brownieachtig aan, met een superchille binnenkant. Totaal niet zwaar op de maag, ook al zag hij er wel zo uit <3.
waar je het toch vandaan haalt met die recepten apate
toch wel jammer dat ik 13 ben ik kan niet zelf aan de slag met iets maken hoewel ik het wel graag wil
Oud 03-05-2012, 17:50
Verwijderd
Heel simpel, ik heb hier een stuk of 10 boeken speciaal voor bakken staan, plus nog heel veel algemene kookboeken met daarin ook recepten voor cakes en dergelijke. Ik kan me dan toevallig meestal alleen herinneren waar het recept in staat. En we brengen zelf nog wel eens de nodige variaties aan die niet worden aangegeven, maar dat is het
Oud 04-05-2012, 12:59
Verwijderd
Citaat:
waar je het toch vandaan haalt met die recepten apate
toch wel jammer dat ik 13 ben ik kan niet zelf aan de slag met iets maken hoewel ik het wel graag wil
Toen ik 13 was mocht ik altijd best dingen bakken van mijn ouders, als ik maar zorgde dat ik daarna alles opruimde en afwaste. Vraag het eens
Oud 04-05-2012, 13:03
Attention
Attention is offline
Citaat:
Toen ik 13 was mocht ik altijd best dingen bakken van mijn ouders, als ik maar zorgde dat ik daarna alles opruimde en afwaste. Vraag het eens
dan heb jij leuke ouders nee ik mag nu niet
Oud 04-05-2012, 14:45
Hawahaai
Hawahaai is offline
Misschien vraag je het op een ongelegen moment, bijvoorbeeld net voordat je moeder wil gaan koken? En anders mag het misschien wel bij een vriend of vriendin?
Oud 04-05-2012, 15:04
Verwijderd
Precies, als ze zeggen 'dat mag nu niet' kun je misschien vragen wanneer het wel mag! En beginnen met kleine dingetjes waarvoor je maar 1 ding tegelijk hoeft te doen, om frustratie te voorkomen, en waarmee je geen uren bezig bent. Bijvoorbeeld zandkoekjes, appelflappen of cupcakes.
Oud 06-05-2012, 14:14
Verwijderd
En anders idd misschien iets bakken waar je moeder bij is? Als zij dat fijner vindt.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten