Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2006, 14:30
Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 15:28 :
Ja, joden zijn altijd de agressor geweest natuurlijk.

Natuurlijk.
De aanval op de kerncentrale in Bagdad. Daarvoor de Yom Kippoeroorlog. Daarvoor de Zesdaagse oorlog in 1967. Daarvoor de Sinai campagne in 1956, de "verdrijving" van de Palestijnen.
Sure.

Je begint het plaatje al ardig te begrijpen. En nu hup, zielig doen en laat het woord antisemitisme een paar keer vallen.
Advertentie
Oud 05-08-2006, 14:33
Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 15:28 :
Natuurlijk.
De aanval op de kerncentrale in Bagdad. Daarvoor de Yom Kippoeroorlog. Daarvoor de Zesdaagse oorlog in 1967. Daarvoor de Sinai campagne in 1956, de "verdrijving" van de Palestijnen.
Sure.

O ja en ik ben niet zo begaan met de joden. Jij wel, aangezien je die joodse triomfen zo uit het blote hoofd kunt opnoemen.
Oud 05-08-2006, 14:49
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 15:15 :
Als Hezbollah er niet zat dan *knip*
Wat zei ik nou net? Ik heb geen zin om weer de 'wie is er begonnen'-discussie te voeren.

Als als als.

Als de Israel daar niet zat, was er daar geen oorlog. Als Hitler er niet was geweest, hadden de joden daar niet gezeten. Als er geen democratie was geweest, was Hitler nooit aan de macht gekomen.

Als als als. Daar heb je niks aan.
Oud 05-08-2006, 14:54
Sherpao
Sherpao is offline
Israel gooit zich in een oorlog om twee vermiste soldaten. Ze doden honderden burgers, destabiliseren de hele regio en dat alleen om twee soldaten.
Oud 05-08-2006, 14:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-08-2006 @ 15:49 :
Wat zei ik nou net? Ik heb geen zin om weer de 'wie is er begonnen'-discussie te voeren.

Als als als.

Als de Israel daar niet zat, was er daar geen oorlog. Als Hitler er niet was geweest, hadden de joden daar niet gezeten. Als er geen democratie was geweest, was Hitler nooit aan de macht gekomen.

Als als als. Daar heb je niks aan.
Maar het gaat niet om als. Het gaat om afspraken en dat Hezbollah daar (in het zuiden) niet behoort te zitten.
Oud 05-08-2006, 15:00
Sherpao
Sherpao is offline
De Hezbollah kan alleen bestaan en gedijen door de bevolking. Het zijn de joden die niet in het Midden-Oosten horen te zitten maar ergens in Siberie, Antartica of in de Stille Oceaan ergens.
Oud 05-08-2006, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 15:55 :
Het gaat om afspraken en dat Hezbollah daar (in het zuiden) niet behoort te zitten.
Volgens wie horen ze daar niet te zitten?

Hezbollah heeft (had?) ook een politiek tak. Ga daar dan mee praten, ipv heel Libanon te bombarderen.

Er zijn altijd minimaal twee oplossingen voor een probleem. Een 'makkelijke korte' (geweld) en een 'moeilijke lange' (diplomatie). Ik ben voor diplomatie.

Helaas voor Israel is wat zij dachten een 'makkelijke korte' ook een moeilijke lange gebleken.
Oud 05-08-2006, 15:22
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-08-2006 @ 16:02 :
Volgens wie horen ze daar niet te zitten?

VN
Oud 05-08-2006, 15:28
Gatara
Gatara is offline
Nasrallah over "zionist entitiy":

"Another weakness is that both as individuals and as a collective,
they are described by Allah as "the people who guard their lives most."
Their strong adherence to this world, with all its vanities and
pleasures, constitutes a weakness.

In contrast, our people and our nation's willingness to sacrifice
their blood, souls, children, fathers, and families for the sake of the
nation's honor, life, and happiness has always been one of our nation's
strengths."
http://www.memritv.org/Transcript.asp?P1=1150
Oud 05-08-2006, 15:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 05-08-2006 @ 15:54 :
Israel gooit zich in een oorlog om twee vermiste soldaten. Ze doden honderden burgers, destabiliseren de hele regio en dat alleen om twee soldaten.
Dan wordt beweerd dat iemand voor antisemitist uitmaken in dit debat een zwaktebod is, maar jij smeekt er wel echt om.
Citaat:
eddie schreef op 05-08-2006 @ 16:02 :
Hezbollah heeft (had?) ook een politiek tak. Ga daar dan mee praten, ipv heel Libanon te bombarderen.
Ik meende dat de leider van de Hezbollah nu juist gezegd had door de enige aanvaardbare oplossing de vernietiging van Israël was.
'destruction of the zionist entity' en dat soort shit. Als ze dan ook nog je aanvallen dan schiet je terug, dan ga je niet praten als praten toch al geen zin had. Het lijkt me erg logisch.
Citaat:
eddie schreef op 05-08-2006 @ 15:10 :
Raakpoes. De vraag was namelijk waar het conflict om ging.
Waar dit om gaat is simpel, fuck je met Israël dan fucken ze terug. Zolang de Hezbollah dat niet wil begrijpen zal dit door gaan. Voor Olmert ligt het simpel; hij trok zich terug uit de Gazastrook. Prompt werd al het land van settlers gevult met terreurkampen in plaats van akkers en waren honderden qassam raketten en een kidnapping door de hamas het resultaat.
Nu denkt de Hezbollah met dezelfde praktijken weg te komen, en nu moet Olmert laten zien dat er met hem niet te spotten valt.

De VN bleek een papieren tijger, de Hezbollah weet dat. Wat ze nu erg hardhandig wordt bijgebracht is dat de prijs van Israël aanvallen zo hoog is dat je het beter niet kunt doen.

Afschrikking wordt het ook wel genoemd.

Laatst gewijzigd op 05-08-2006 om 15:51.
Oud 05-08-2006, 17:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-08-2006 @ 16:48 :

Ik meende dat de leider van de Hezbollah nu juist gezegd had door de enige aanvaardbare oplossing de vernietiging van Israël was.
omdat hij de idee heeft dat Israel 1 of ander "Palestina" behoord te zijn. Alleen Israel natuurlijk. Jordanie wordt met rust gelaten.

"Today, if I appear on TV... If I am talking to you and it is aired on TV, and I say to the people of the settlements in the north of occupied Palestine: "On behalf of Hizbullah, I recommend that you go down to the bomb-shelters within two hours," they would all go to Tel Aviv."
http://www.memritv.org/Transcript.asp?P1=1150

"The Necessity for the Destruction of Israel
We see in Israel the vanguard of the United States in our Islamic world. It is the hated enemy that must be fought until the hated ones get what they deserve. This enemy is the greatest danger to our future generations and to the destiny of our lands, particularly as it glorifies the ideas of settlement and expansion, initiated in Palestine, and yearning outward to the extension of the Great Israel, from the Euphrates to the Nile.

Our primary assumption in our fight against Israel states that the Zionist entity is aggressive from its inception, and built on lands wrested from their owners, at the expense of the rights of the Muslim people. Therefore our struggle will end only when this entity is obliterated. We recognize no treaty with it, no cease fire, and no peace agreements, whether separate or consolidated.

We vigorously condemn all plans for negotiation with Israel, and regard all negotiators as enemies, for the reason that such negotiation is nothing but the recognition of the legitimacy of the Zionist occupation of Palestine. Therefore we oppose and reject the Camp David Agreements, the proposals of King Fahd, the Fez and Reagan plan, Brezhnev's and the French-Egyptian proposals, and all other programs that include the recognition (even the implied recognition) of the Zionist entity."
(programma Hezbollah)
Oud 05-08-2006, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 18:23 :
*knip*
Ik heb al eeder gezegd dat MEMRI niet een erg betrouwbare bron is.
Oud 05-08-2006, 17:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-08-2006 @ 18:30 :
Aldus degene die überhaupt geen bronnen wist te produceren.
Oud 05-08-2006, 18:37
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-08-2006 @ 18:34 :
Aldus degene die überhaupt geen bronnen wist te produceren.
Ach bronnen. Anderzijds zijn jullie ook goedkoop bezig, het is heel makkelijk om met stoere quotes en artikels te komen in verweer tegen mensen à la Pruttelpot enz.

Wie precies wie ook fuckt volgens jou, het heeft helemaal geen zin om de noordelijke wegen richting Tartus te bombarderen, ik heb 2 weken doorgebracht aan de grenspost en het enige transport kwam van Rode Kruis, vluchtelingen en een heleboel NGO's.

Ik neem aan dat jullie, na lang zoeken, wel ergens een blog kunnen vinden die bewijst dat het bombarderen van de vuurtorenbuurt van Beirut een nuttig iets was. Misschien was het een grapje van die piloot, t moet gieren geweest zijn, al die gillende mensen in hun zwembroek rennend langs de Corniche.
Oud 05-08-2006, 18:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 05-08-2006 @ 19:37 :
Ach bronnen. Anderzijds zijn jullie ook goedkoop bezig, het is heel makkelijk om met stoere quotes en artikels te komen in verweer tegen mensen à la Pruttelpot enz.

Wie precies wie ook fuckt volgens jou, het heeft helemaal geen zin om de noordelijke wegen richting Tartus te bombarderen, ik heb 2 weken doorgebracht aan de grenspost en het enige transport kwam van Rode Kruis, vluchtelingen en een heleboel NGO's.

Ik neem aan dat jullie, na lang zoeken, wel ergens een blog kunnen vinden die bewijst dat het bombarderen van de vuurtorenbuurt van Beirut een nuttig iets was. Misschien was het een grapje van die piloot, t moet gieren geweest zijn, al die gillende mensen in hun zwembroek rennend langs de Corniche.
Van die wegen weet ik het niet. Het is waar dat de Hezbollah mobiel is, en belangrijker, Syrische troepen ook, maar of het nuttig was alle wegen weg te vagen.. Tja.

Als die vuurtorenbuurt de plaats was waar de Hezbollah zich schuil houdt dan was het inderdaad nuttig. Die wijk stond zelfs een hek omheen, Hezbollah only.

En Pruttelpot weerleggen was niet zo gek moeilijk. Als hij zich wat normaler had gedragen waren zijn punten sterker geweest, maar iemand die alleen maar hysterisch Israël zit af te kraken zal zelden een debat winnen, dit om de doodsimpele reden dat er geen zwart-wit bestaat in de discussie over dit onderwerp.
Oud 05-08-2006, 19:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 05-08-2006 @ 19:37 :

en je weet 100% zeker dat met vuurtoren NIET Al Manar bedoeld werd?
Oud 05-08-2006, 19:17
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-08-2006 @ 18:30 :
want?
Oud 05-08-2006, 19:19
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 20:17 :
want?
http://www.arabmediawatch.com/amw/Co...0/Default.aspx
Oud 05-08-2006, 19:24
Gatara
Gatara is offline
maar het zijn vertalingen van excerpten van videobeelden op arabische tv - zoals Al Manar.

En als je daadwerkelijk meent dat - zoals jouw bron zegt - het representatief is voor de Arabische pers, snap je het concept van delen uit programma's niet (ik refereer hierbij naar de zin: "assuming that the translations are a representative example of the Arabic press").

Jouw link weerlegt niet de inhoud van wat er op MEMRI staat. Het zegt alleen dat er wel meer op ondermeer Al Manar te zien is dan haatspuiende Nasrallah, zoals bijvoorbeeld telsell reclames.
Oud 05-08-2006, 19:27
Gatara
Gatara is offline
Opmerkelijk, vooral dikgedrukt:

Senior Saudi sheikh: Hizbullah – party of Satan

Associated Press

A senior Saudi religious figure, Sheikh Safar al-Hawali, published a fatwa establishing that "Hizbullah is not the 'Party of God' (the meaning of Hizbullah in Arabic), but the 'Party of Satan.'"

Al-Hawali is considered an extreme religious figure in Saudi Arabia. In the past Osama Bin Laden was among his students.

In the fatwa published on al-Hawali's website, it was written that it is forbidden to pray for Hizbullah, or to support the organization in any way. Al-Hawali's position, from the Wahhabi stream in Saudi Arabia, exemplifies the prevailing historic rift between Sunnis and Shiites , who, in the eyes of the Wahhabists are apostates.

The Wahhabists seek to cleanse Islam from innovations and deviations, which, according to them, violate Islam at its core, such as worshipping holy men and their graves, or decoration of mosques. The controversy between Sunnis and Shiites is not absolute. For example, the Sunni Muslim Brothers in Egypt have declared their support of Hizbullah.

Al-Hawali's words are an addition to a previous fatwa issued two weeks ago in Saudi Arabia by the leader of the Wahhabi movement, Sheikh Abdullah bin Jabrin, which declared that it is illegal to support, join, or even pray for Hizbullah. In the same fatwa, Iran was condemned for her involvement and financing of terrorist organizations.

The Saudi fatwas are joined by a fatwa issued by a Kuwaiti sheikh after the kidnapping of Israeli soldiers on the northern border, in which a harsh condemnation of "the imperialist aspirations of Iran by means of the organization" was published.

The conflict is also expressed in the Saudi government's position which has changed during the fighting. At first, the Saudi government condemned the kidnapping of IDF soldiers calling the Hizbullah operation "unplanned adventures," yet with the continuation of fighting between Israel and Hizbullah, Saudi Arabia called the US to stop Israel's operations in Lebanon lest the entire region deteriorate in war.
http://www.ynetnews.com/articles/0,7...286696,00.html

Het Iran olv Ahmadinedhad steeds de aanval opent op het imperialisme, wordt door de Koeweitse Sheik zelf ervan beticht imperialistische motieven te hebben.

(Vandaag was er trouwens op de Israelische televisie een discussie waarin werd gezegd dat Israel nu dichtbij een eerste oorlog met Iran was. Dat werd weer door een ander (Lapid) weerlegt.

Laatst gewijzigd op 05-08-2006 om 19:32.
Oud 05-08-2006, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 20:24 :
Jouw link weerlegt niet de inhoud van wat er op MEMRI staat. Het zegt alleen dat er wel meer op ondermeer Al Manar te zien is dan haatspuiende Nasrallah, zoals bijvoorbeeld telsell reclames.
De website stelt dat MEMRI de vertalingen dusdanig maakt dat het gunstig is voor 'het westen'/Israel. Bijvoorbeeld vertalen dat 'Israel van de kaart moet worden geveegd', ipv 'Zionisme van de kaart moet worden geveegd' of 'Het zionistisch regime moet verdwijnen'.

Klein verschil, grote ophef.
Oud 05-08-2006, 19:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-08-2006 @ 20:32 :
De website stelt dat MEMRI de vertalingen dusdanig maakt dat het gunstig is voor 'het westen'/Israel. Bijvoorbeeld vertalen dat 'Israel van de kaart moet worden geveegd', ipv 'Zionisme van de kaart moet worden geveegd' of 'Het zionistisch regime moet verdwijnen'.

Ik zie er toch echt steeds zionistisch regime enzo.

En iedereen weet ook dat met zionistisch regime niet de zionisten in Zuid-Afrika bedoeld worden dus het kan ook gewoon een kwestie van toegankelijkheid zijn (mochten ze een artikel tegenkomen waarin dit het geval zou zijn).
Oud 05-08-2006, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 20:36 :
Ik zie er toch echt steeds zionistisch regime enzo.
Jah, jij bent slim genoeg om daar doorheen te prikken. De meerderheid van de mensen echter niet en krijgt zo een vertekend beeld.

Daarbij komt nog dat de westerse media de vertalingen van MEMRI klakkeloos overnemen.

http://www.guardian.co.uk/elsewhere/...773258,00.html

Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 20:36 :
En iedereen weet ook dat met zionistisch regime niet de zionisten in Zuid-Afrika bedoeld worden dus het kan ook gewoon een kwestie van toegankelijkheid zijn (mochten ze een artikel tegenkomen waarin dit het geval zou zijn).
Zoals ik al zei, niet iedereen weet dat.
Oud 05-08-2006, 20:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-08-2006 @ 20:42 :
Jah, jij bent slim genoeg om daar doorheen te prikken. De meerderheid van de mensen echter niet en krijgt zo een vertekend beeld.
Okay, als jij het beter weet dan alle vertalers, journalisten en editors bij elkaar, wie wil Amedinejad dan wel vernietigen als het Israël niet is?
Oud 05-08-2006, 20:50
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 05-08-2006 @ 21:02 :
Okay, als jij het beter weet dan alle vertalers, journalisten en editors bij elkaar, wie wil Amedinejad dan wel vernietigen als het Israël niet is?
De zionisten en/of het zionistische regime.
Oud 05-08-2006, 20:52
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 20:16 :
en je weet 100% zeker dat met vuurtoren NIET Al Manar bedoeld werd?
Ik heb het over de ouderwetse klassieke vuurtoren ja. Tenzij Al Manar van daaruit begon uit te zenden

Wanneer Golfstaten hun mening over de rest van de regio uiten wordt daar nogal met hoon op gereageerd natuurlijk... en terecht, ook al hebben ze vaak gelijk.

Die Iran kwestie is wel interessant? Wat gaven ze in die documentaire dan als argumenten pro-oorlog? Als het over Iran gaat heb ik altijd zo'n heel simpel idee daarover...heeft Iran het lef en de middelen wel? Idem voor Syrie trouwens. Verwacht jij dan dat Iran zich echt actief (en officieel) gaat mengen? Iraanse president lijkt me een man van veel geblaat en weinig wol.
Oud 05-08-2006, 20:56
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-08-2006 @ 21:50 :
Is interessante kwestie. Ik herinner me dat tijdens het begin van dit conflict op de Iraanse tv constant berichten kwamen van de Joden in Iran. Daarbij werd idd steeds gehamerd met het woordje zionisme en zionistisch regime.

Maar wtf boeit het nu eddie? Dat verschil in terminologie zal geen verschil uitmaken op een mogelijk front hoor.
Oud 05-08-2006, 21:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-08-2006 @ 21:50 :
Hij had het over het zionistische regime, dus als dat Israël niet is, welk land is het dan?

Ik denk dat jouw gedoe daarover spijkers op laag water zoeken is. Iedereen weet dat Ahmedinejad Israël bedoelt.
Oud 05-08-2006, 21:03
enfant
enfant is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-08-2006 @ 21:02 :
Ik spreek Farsi en toevallig heb ik die uitzending gezien waarin A. heeft gezegd dat het ZIONISTISCHE REGIME van Israël van de aarde moet verwdijnen.

Ik wil hier nog alleen aan toevoegen dat Gatara en jij 'hysterisch' Israël lopen te verdedigen.

Verder sluit ik me aan bij de posts van Cartosa
Oud 05-08-2006, 21:07
enfant
enfant is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-08-2006 @ 22:02 :
Hij had het over het zionistische regime, dus als dat Israël niet is, welk land is het dan?

Ik denk dat jouw gedoe daarover spijkers op laag water zoeken is. Iedereen weet dat Ahmedinejad Israël bedoelt.
het Islamitische regime van Iran moet weg is niet het iraanse volk moet weg

het zionistische regime van israël moet weg is niet het israëlische volk moet weg

moeilijk he?
Oud 05-08-2006, 21:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
enfant schreef op 05-08-2006 @ 22:03 :
Ik spreek Farsi en toevallig heb ik die uitzending gezien waarin A. heeft gezegd dat het ZIONISTISCHE REGIME van Israël van de aarde moet verwdijnen.
Mooi, dan had Eddie het dus fout en wil Ahmedinejad dus Israël wel degelijk van de kaart vegen. Bedankt dat je dat voor ons kon ophelderen.
Citaat:
enfant schreef op 05-08-2006 @ 22:03 :
Ik wil hier nog alleen aan toevoegen dat Gatara en jij 'hysterisch' Israël lopen te verdedigen.
Dan heb je sommige van mijn posts niet gelezen. Overigens lijkt het slechts zo omdat er zoveel fouten in de statements van de pro-Palestijnen hier zitten. Je kunt lastig van me verwachten dat wanneer iemand beweerd dat Israël verboden wapens gebruikt terwijl dat niet zo is dat ik angstvallig dat soort nonsens negeer om maar neutraal over te komen.
Oud 05-08-2006, 21:22
hookee
hookee is offline
@Enfant,
Oh, nou in dat geval is die Ahmedinejad misschien tòch nog wel een toffe peer...
Kun je voor mij nog even nalezen wat hij 25-10-2005 gezegd heeft? Ik kan wel Engelse, Duitse en Nederlandse vertalingen vinden maar ik ben echt benieuwd of al deze reporters het nu verkeerd begrepen hebben.
Oud 05-08-2006, 22:08
hookee
hookee is offline
Hier een zekere Brigitte Gabriëlle met haar visie over de Hezbollah. Gekleurd? Vast wel, maar misschien toch het luisteren waard.
Oud 05-08-2006, 22:21
Verwijderd
Exposetheleft.net
Oud 06-08-2006, 00:24
Verwijderd
Palestijnse parlementsvoorzitter opgepakt

Uitgegeven: 6 augustus 2006 00:08

RAMALLAH - Israëlische militairen hebben zaterdagavond laat de voorzitter van het Palestijnse parlement opgepakt. Aziz Dweik, verbonden aan de regerende radicale Hamas-beweging, werd van zijn bed gelicht tijdens een militaire operatie in Ramallah op de Westelijke Jordaanoever.

Een woordvoerder van de Israëlische strijdkrachten heeft de arrestatie bevestigd. "Hij is het hoofd van de wetgevende macht van Hamas en Hamas is een terroristische organisatie. Hij is daarom een legitiem doel van een arrestatie."

Dweik is niet het enige Hamas-lid dat door Israël is gedetineerd. De strijdkrachten arresteerden eerder acht leden van het kabinet en 23 leden van het parlement. Drie bewindslieden zijn intussen vrijgelaten.

De arrestaties vormen onderdeel van een Israëlische operatie die volgde op de gijzeling van een Israëlische militair door militante Palestijnse facties eind juni in de Gazastrook. Israël voert sindsdien militaire acties uit in de strook en de Joodse staat voert de druk op Hamas steeds verder op door onder meer arrestaties van hoge Hamas-functionarissen.

http://www.nu.nl/news/796292/23/Pale..._opgepakt.html
Oud 06-08-2006, 08:40
hookee
hookee is offline
UTRECHT - 05/08/06 - (Novum/AP) -
De Hezbollah beschikt over de modernste antitankwapens van Russische en West-Europese makelij, en lijkt meer op een volledig uitgeruste infanteriebrigade dan een guerrillagroep. Dit zeggen Israëlische militaire deskundigen.

Het Israëlische leger bevestigde vrijdag dat Hezbollah Russische Metis-M raketten en zelfs Europese Milan-raketten afschiet op de Israëlische Merkava-tanks. De zwaar gepantserde tanks gelden als het symbool van de slagkracht van het Israëlische leger, maar donderdag en vrijdag werden drie tanks beschadigd door de raketten van Hezbollah en kwamen zeven militairen om het leven. Volgens de Israëlische media zijn de meeste van de 45 Israëlische militairen die bij de gevechten om het leven zijn gekomen, het slachtoffer geworden van antitankraketten.

"Hezbollah heeft de modernste antitankwapens die in de wereld te krijgen zijn, meent Yossi Kupferwasser, een voormalig officier bij de Israëlische militaire inlichtingendienst. En volgens Eran Lerman, een gepensioneerde kolonel, is Hezbollah 'net zo goed bewapend als een eenheid van het Syrische of Iraanse leger'.

De Israëlische regering is er zeker van dat Hezbollah zijn wapens krijgt van Syrië en Iran. De militie heeft zes jaar de tijd gehad om zich met hulp van die landen te bewapenen. Daarom is het volgens Israëlische bronnen nu zo moeilijk voor het leger om Hezbollah uit te schakelen, en daarom probeert het leger om de bevoorradingsroutes van de militie af te snijden.

Het militaire tijdschrift Janes Defense Weekly meldde vrijdag dat Hezbollah Iran heeft gevraagd om 'een constante bevoorrading met wapens' in de strijd tegen het Israëlische leger. Volgens het blad hebben westerse diplomatieke bronnen gezegd dat Teheran Hezbollah een gestage bevoorrading met wapens heeft beloofd 'voor de volgende fase van de confrontatie'.

Vooraanstaande Israëlische inlichtingenofficieren hebben gezegd dat ze bij Hezbollah-strijders ook leden van de Iraanse Revolutionaire Garde hebben gezien. Het afvuren van langeafstandsraketten die Tel Aviv kunnen bereiken zou volgens deze bronnen alleen met Iraanse toestemming kunnen.

Behalve antitankwapens heeft Hezbollah ook draagbare raketwerpers van het type RPG-29. Volgens een Israëlische veiligheidsfunctionaris komen die ook uit Syrië. Eerder schoten Palestijnen in Gaza ze af op Israëlische tanks.

Mijn posting van 05-08 bevestigd? (ik ga's voor een baantje bij de Mossad solliciteren )
Oud 06-08-2006, 09:40
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 05-08-2006 @ 22:12 :
Mooi, dan had Eddie het dus fout en wil Ahmedinejad dus Israël wel degelijk van de kaart vegen. Bedankt dat je dat voor ons kon ophelderen.
enfant zegt hetzelfde wat ik zeg. Dat jij dat niet kan zien is niet mijn probleem.
Oud 06-08-2006, 09:53
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
eddie schreef op 06-08-2006 @ 10:40 :
enfant zegt hetzelfde wat ik zeg. Dat jij dat niet kan zien is niet mijn probleem.
Maar is dat verschil in terminologie belangrijk? Ik hou erg van Iran en de Iraniers zelf willen weinig met dat conflict te maken hebben, maar ik denk dat als je eerlijk bent je gewoon moet toegeven dat hun president en vooral zijn entourage, moesten ze ooit de kans hebben, Israel gewoon van de kaart vegen. Ik betwijfel wel zwaar of die kans, de middelen en het 'lef' er ooit zullen zijn. Maar ergens is de vrees voor Iran wel terecht. Als je kijkt naar hoe zij gevochten hebben in de oorlog tegen Irak bv, dan zijn zij een van de meest te vrezen legers in de regio.
Oud 06-08-2006, 09:56
hookee
hookee is offline
ANP NEW YORK
De VN-Veiligheidsraad heeft zaterdagavond vooralsnog zonder resultaat beraadslaagd over een door Frankrijk en de Verenigde Staten opgestelde ontwerpresolutie. Die moet een einde maken aan het geweld in Libanon. De Franse VN-ambassadeur zei na afloop dat hij ‘bemoedigd’ is door de eerste reacties op het voorstel.

Zondagmiddag komen de landen van de Veiligheidsraad opnieuw bijeen op ambtelijk niveau om alle details van de tekst nog eens te bespreken. Het is niet bekend wanneer de voltallige Veiligheidsraad het ontwerp in stemming zal brengen.

Israël en Hezbollah hebben terughoudend gereageerd op een voorgestelde ontwerpresolutie die een einde moet maken aan de vijandelijkheden tussen beide partijen.

‘Dit is erg belangrijk omdat dit voorstel laat zien dat de zaken in een diplomatieke fase zijn beland’, zei de Israëlische minister van Toerisme Isaac Herzog namens de regering. Hij benadrukte dat Israël tot een eventuele aanname van de resolutie wel doorgaat met de militaire operatie in Libanon. Volgens Herzog moet het leger het offensief in de komende dagen voltooien.

Een Hezbollah-minister in de Libanese regering, Mohammed Fneish, zei dat Israël ‘de agressor’ is. Volgens hem zal de shi'itische beweging daarom alleen een staakt-het-vuren accepteren als Israël de militaire campagne staakt en het leger zich terugtrekt uit heel Libanon.

De Libanese minister van Buitenlandse Zaken Tarek Mitri zei dat de regering niet kan instemmen met de voorgestelde tekst omdat daarin te weinig rekening zou worden gehouden met de belangen van Libanon. Daarom zou de tekst moeten worden aangepast .

Dus dit keer geen veto vanuit de VS maar vanuit Libanon zelf? Het staakt het vuren kan dus nog wel even wachten.
Wat zijn de "belangen" van Libanon? Een sterk Hezbollah? Geen gezichtsverlies?
Oud 06-08-2006, 10:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 06-08-2006 @ 10:53 :
president en vooral zijn entourage, moesten ze ooit de kans hebben, Israel gewoon van de kaart vegen.
Inderdaad.
Stel Israel wordt geleid door de Meretz partij en de Ale Yarok partij. Een soort van hippiecoalitie... dan zal Ahmadinedhad echt niet zoiets hebben van: oh, maar dit is nu een fijn land zo. Laat het zo maar lekker blijven en ik ga niet meer mijn idealen achterna.
Oud 06-08-2006, 10:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
eddie schreef op 06-08-2006 @ 10:40 :
Nee, jouw bewering was dat het ging over een andere staat dan Israël en dat we niet kunnen weten welke dat is.

Dat is uiteraard onzin, omdat Ahmedinejad wel degelijk Israël bedoelde, hetgeen enfant al bevestigde. Nu afgelopen met het mierenneuken, ga eerst maar eens op wat essentiëlere punten reageren.

En tja, die VN resolutie gaat mank op het feit dat Israël nog wel defensieve acties mag doen. Geen kans dat de Hezbollah het pikt dat ze in dat voorstel niet de kans te krijgen om te zeggen zich aan een staakt-het-vuren te houden en tegelijk nog aanslagen te plegen, terwijl Israël daar volgens die resolutie op mag reageren.

Toch vind ik het een goed voorstel, hoewel die internationale troepenmacht een taak zal hebben waar het conflict in Joegoslavië kinderspel bij is.
Oud 06-08-2006, 10:55
Cartosa
Cartosa is offline
De meeste teksten vanuit Iran vind je op een van deze sites trouwens:

http://www.khamenei.ir/EN/home.jsp
of
http://www.president.ir/eng (al paar dagen plat)
Oud 06-08-2006, 14:03
Verwijderd
Ik wou dat er een Instituut ter Behoud en Publicatie van Werken van mij zou bestaan...
Oud 06-08-2006, 16:24
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-08-2006 @ 20:32 :

Maar eigenlijk is het geen klein verschil. En het zit nog veel dieper (en religieuzer in elkaar). Ter illustratie:

Abbas Mussawi (voorganger van Nasrallah):
"Hizballah believes that part of its ideal and traditional activities lies in confronting the Israeli enemy and Zionism. We cannot differentiate between one segment of the Jews and another. The reason for this is that they have made themselves into a single people and are concentrated under a number of different names, especially "world Zionism and the general Zionist entity", which support the Israeli state in Palestine. We must therefore take a unified stand against all Jews without differentation. When we deal with the question of Israel as a state on the earth, we view it as an aggression against the region, because we have an historical right to Palestine, and as long as Palestine belongs to the people of Palestine, then the Israeli presence becomes a robber entity directed against a people and land belonging to the Muslims."
(Al-Liwa, 2 okt. 1991)

[edit: en die idee over zwakheid van "de zionistische entiteit" (joden) en de andere (Hezbollah) die wel in staat is zichzelf op te offeren voor de eer, familie etcetera, is gewoon gejat uit Hitlers Mein Kampf:

According to Hitler’s theory propounded in Mein Kampf, what was unique about the Aryan was his willingness to abandon self-interest and transcend egoism in the name of surrendering to the community. What was “most strongly developed in the Aryan,” Hitler said, was the “self-sacrificing will to give one’s personal labor and if necessary one’s own life for others.” The Aryan was “not greatest in his mental abilities as such,” but rather in the “extent of his willingness to put all his abilities in the service of the community.” The Aryan according to Hitler willingly “subordinates his own ego to the life of the community” and “if the hour demands it” even sacrifices himself.

The Jew by contrast, Hitler said, represented the “mightiest counterpart to the Aryan.” Whereas the Aryan willingly sacrificed himself for the community, in the Jewish people the “will to self-sacrifice does not go beyond the individual’s naked instinct of self-preservation.” The Jew lacked completely, Hitler believed, the “most essential requirement for a cultured people, the idealistic attitude.” The Jew’s “absolute absence of all sense of sacrifice” expressed itself as “cowardice.”
http://home.earthlink.net/~libraryof.../dying_for.htm ]

Laatst gewijzigd op 06-08-2006 om 16:37.
Oud 06-08-2006, 16:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-08-2006 @ 17:24 :
then the Israeli presence becomes a robber entity directed against a people and land belonging to the Muslims."
(Al-Liwa, 2 okt. 1991)
AlQaida had onlang nog Spanje als voorbeeld gegeven dat "ook ingelijfd" zou moeten worden ("until islam reigns from Spain to Iraq"), waarschijnlijk i.v.m. moslims die daar ooit woonden. Over kolonialistische en imperialistische ideeen gesproken

Affijn, over het "israel behoort tot de moslims" bestaat onenigheid binnen de moslimgemeenschap zelf, i.v.m. de volgende verzen uit de Koran:

Citaat:
2:47 Children of Israel! call to mind the favour which I bestowed upon you, and that I preferred you to all other nations. 2:122 O Children of Israel! call to mind the favor which I bestowed upon you, and that I preferred you to all other nations.

7:137 And We made the children of Israel, who were considered weak (and of no account), inheritors of lands in both east and west, - lands whereon We sent down Our blessings. The fair promise of thy Lord was fulfilled for the Children of Israel, because they had patience and constancy, and We leveled to the ground the great works and fine
buildings which Pharaoh and his people erected (with such pride). 17:104 And We said thereafter to the Children of Israel, "Dwell securely in the land of promise":
10:93 We settled the Children of Israel in a beautiful dwelling-place, and provided for them sustenance of the best: it was after knowledge had been granted to them.

20:80 O ye Children of Israel! We delivered you from your enemy, and We made a Covenant with you to give you the right side (the blessed side) of Mount Sinai, and We sent down to you Manna (special food) and quails.

26:59 Thus it was, but We made the Children of Israel inheritors of such things (the promised land)

45:16 We did aforetime grant to the Children of Israel the Book the Power of Command, and Prophet hood; We gave them, for Sustenance, things good and pure; and We favored them above all other nations.

44: 32 And We have chosen them (the Children of Israel) above the 'Alamîn (mankind, and jinns) and our choice was based on a deep knowledge.

32.23] And certainly We gave the Book to Moses, so be not in doubt concerning the receiving of it, and We made it a guide for the children of Israel.
[32.24] And We made of them Guiding Lights and leaders to guide by Our command as they were patient, and they were certain of Our communications.

[17:104] And we said to the Children of Israel afterwards, “ scatter and live all over the world…and when the end of the world is near we will gather you again into the Promised Land”.
Oud 06-08-2006, 18:11
hookee
hookee is offline
Zelfs Reuters maakt zich schuldig aan "dramatisering".
Zie bijgaande foto die overduidelijk is ge-photoshop-ed zodat de rook wat meer lijkt. Hier het origineel
Reuters heeft toegegeven maar het blijft amateuristisch..
Oud 06-08-2006, 18:28
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
hookee schreef op 06-08-2006 @ 19:11 :
Zelfs Reuters maakt zich schuldig aan "dramatisering".
Zie bijgaande foto die overduidelijk is ge-photoshop-ed zodat de rook wat meer lijkt. Hier het origineel
Reuters heeft toegegeven maar het blijft amateuristisch..
Boe-hoe, de hele wereld is tegen ons
Oud 06-08-2006, 19:04
Verwijderd
Het is gewoon sneu van een persbureau om foto's te manipuleren - wat schiet je ermee op?
Oud 06-08-2006, 19:24
Verwijderd
En dan ook nog zo amateuristisch met de clone brush

Damn, mijn anime-voorkantjes die in 15 min in elkaar worden geflikkerd zien er nog beter uit. En dat voor een persbureau.
Oud 06-08-2006, 19:27
Love & Peace
Love & Peace is offline
'Europa heeft recht niet Israël te bekritiseren'

(Novum/AP) - Europese leiders hebben niet het recht om Israël te bekritiseren vanwege de vele burgerdoden die vallen bij het offensief in Libanon. Dat heeft de Israëlische premier Ehud Olmert gezegd in een zondag gepubliceerd interview met de Duitse krant Welt Am Sonntag. "Waar halen zij het recht vandaan om tegen Israël te prediken? Europese landen vielen Kosovo aan en doodden tienduizend burgers. Tienduizend en geen van die landen had daarvoor ook maar geleden onder een enkele raket." Hij voegde eraan toe de aanval op Kosovo niet te bekritiseren, maar zei: "Alstublieft, predik niet tegen ons over de behandeling van burgers."

Kosovo wordt vanaf juni 1999 bestuurd door de Verenigde Naties, nadat 78 dagen durende bombardementen een einde maakten aan de Servische acties tegen etnisch Albanese separatisten. Volgens sommige schattingen kwamen honderden burgers om bij de bombardementen. In zijn oorlog tegen de Hezbollah heeft Israël in ruim drie weken ook honderden burgers gedood. Bij raketaanvallen op Noord-Israël zijn tientallen mensen omgekomen.
Bron

Schot in het eigen been.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten