Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2007, 19:04
Iduna
Iduna is offline
Mijn vraag was n.a.v. de post van xxChange waarin haar vader een grote portie kibbeling nam en weinig ovenfriet. Maar het lijkt mij ook dat je dan best meer friet kan eten.
Oud 19-10-2007, 15:04
Water
Water is offline
Is het slecht voor je lichaam om meer dan 1 kilo per week aan te komen?
Oud 19-10-2007, 15:20
Breg
Breg is offline
Ligt denk ik aan verschillende factoren:
- is het nodig dat je aankomt? Als je nu te weinig weegt en moet voldoende aankomen om weer op een gezond gewicht te komen dan is het niet slecht om meer dan 1 kg/week aan te komen.

- hoe zorg je dat je aankomt? Eet je veel, maar relatief gezond of sport je bv veel waardoor je spieren opbouwt en daardoor meer eet, of eet je amper gewone maaltijden en zorgen kilo's chocola, koekjes en chips ervoor dat je aankomt?

- wat is meer dan 1 kg? 1,2 kg of kom je 5 kilo per week aan?
Oud 19-10-2007, 15:27
Water
Water is offline
Citaat:
Ligt denk ik aan verschillende factoren:
- is het nodig dat je aankomt? Als je nu te weinig weegt en moet voldoende aankomen om weer op een gezond gewicht te komen dan is het niet slecht om meer dan 1 kg/week aan te komen.
Ik weeg te weinig, dus ik moet wel aankomen.

Citaat:
- hoe zorg je dat je aankomt? Eet je veel, maar relatief gezond of sport je bv veel waardoor je spieren opbouwt en daardoor meer eet, of eet je amper gewone maaltijden en zorgen kilo's chocola, koekjes en chips ervoor dat je aankomt?
- wat is meer dan 1 kg? 1,2 kg of kom je 5 kilo per week aan
Ik eet alle normale maaltijden en daarnaast eet ik veel ongezonde dingen (dus chocolade, koekjes enzo). Hoeveel ik aankom weet ik niet, maar ik vroeg me dat gewoon af.
Oud 19-10-2007, 16:31
Verwijderd
Ben je onder begeleiding aan het aankomen? Anders kan je het aan hem/haar vragen. Ik hoorde laatst van een vrouw die in 4 maanden 16 kilo was aangekomen (= 1 kg per week ong.) en dat bleek blijkbaar niet erg te zijn. Misschien omdat snel aankomen of meer "ongezonde" dingen eten beter is dan ondergewicht?
Oud 20-10-2007, 08:26
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Misschien omdat snel aankomen of meer "ongezonde" dingen eten beter is dan ondergewicht?
Yep.
Oud 20-10-2007, 09:37
Water
Water is offline
Citaat:
Yep.
Goed, dan nemen we nog een stukje chocolade...

Ik ben inderdaad wel onder behandeling en ik ga het zeker ook vragen, alleen zie ik haar pas dinsdag weer en ik wilde het liever zo snel mogelijk weten. In elk geval bedankt.
Oud 20-10-2007, 15:49
Verwijderd
Ik heb normaal echt nooit last van puistjes gehad. Nu sinds een week heb ik er best veel op m'n gezicht en nu zelfs ook op andere plekken van m'n lichaam
Doordat ik veel moet reizen, eet ik wel vaak snacks buiten de deur, maar ik probeer ook op mijn groenten en fruit te letten.
Komt dit echt door mijn voeding? Ik snap er niks van.
Oud 20-10-2007, 17:24
Verwijderd
Nee, behalve in het geval van voedselallergiën of lang bestaande vitaminetekoren heeft wat je eet geen invloed op puistjes. Misschien is je weerstand wat lager dan normaal of ben je gestressed?
Oud 20-10-2007, 17:34
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Goed, dan nemen we nog een stukje chocolade...
Geniet ervan
Oud 21-10-2007, 10:57
IcedEarth
IcedEarth is offline
He kan het aan mij liggen of moet je meer eten als het kouder wordt? ik eet met gemak nu zo'n 10 boterhammen? (vaak heel laat krijg ik nog honger, nadat ik heb gepost in het wat eetje topic)
Oud 21-10-2007, 11:06
InvisibleGirl
InvisibleGirl is offline
Dat lijkt mij indd wel logisch.. het viel me bij mezelf ook al op. Maar je lichaam moet immers meer energie verbruiken om warm te blijven, dan heeft het dus ook meer energie nodig.
Oud 21-10-2007, 15:35
xxChange
xxChange is offline
Citaat:
Mijn vraag was n.a.v. de post van xxChange waarin haar vader een grote portie kibbeling nam en weinig ovenfriet. Maar het lijkt mij ook dat je dan best meer friet kan eten.
Kibbeling is inderdaad veeel ongezonder. Het is gemaakt van kabeljauw, dat opzich is helemaal geen vette vis, maar omdat het gefrituurd is komt er een hoop extra vet bij kijken. En die ovenfrites is echt een stuk gezonder dan, in iedergeval die van aviko en de appie heijn, 155 kcal per 100 gram geloof ik (ben wandelende calorietabel) Als het kabeljauwfilet was met patat uit de frituur was het idd wél gezonder geweest maar daarom kan je af en toe wel frituur patat eten, daar ben ik eg nie op tegen als dat misschien zo over kwam ga vanaaf ook lekker patat eten^^
Oud 21-10-2007, 15:39
waves
waves is offline
Sinds een maand krijg ik 's ochtends nog niet eens de helft weg van wat ik al een paar jaar eet. Ik zit nu na 2 boterhammen echt helemaal vol terwijl ik eerst met gemak 5 boterhammen weg kaande.
Zou dit door het weer kunnen komen ofzo?

En jippie! We hebben geen weekelijkse patatdag meer . Eten nu veel minder vaak friet en dat is fijn want als ik nu een keer frietjes eet, doe ik er lekker mayonaise bij .
Oud 21-10-2007, 16:38
Mara
Mara is offline
Citaat:
Kibbeling is inderdaad veeel ongezonder. Het is gemaakt van kabeljauw, dat opzich is helemaal geen vette vis, maar omdat het gefrituurd is komt er een hoop extra vet bij kijken. En die ovenfrites is echt een stuk gezonder dan, in iedergeval die van aviko en de appie heijn, 155 kcal per 100 gram geloof ik (ben wandelende calorietabel) Als het kabeljauwfilet was met patat uit de frituur was het idd wél gezonder geweest maar daarom kan je af en toe wel frituur patat eten, daar ben ik eg nie op tegen als dat misschien zo over kwam ga vanaaf ook lekker patat eten^^
Er zit echter wel meer in voedsel dan kcal en vet, bedenk dat wel. Het grote voordeel van witvis, zoals kabeljauw, is dat het veel eiwit bevat. Eiwit is goed voor een mens. Patat bestaat echter uit koolhydraten, teveel daarvan is ook niet goed.

Op basis dáárvan kan je weer beter de kabeljauw kiezen.
Oud 21-10-2007, 18:34
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Sinds een maand krijg ik 's ochtends nog niet eens de helft weg van wat ik al een paar jaar eet. Ik zit nu na 2 boterhammen echt helemaal vol terwijl ik eerst met gemak 5 boterhammen weg kaande.
Zou dit door het weer kunnen komen ofzo?

En jippie! We hebben geen weekelijkse patatdag meer . Eten nu veel minder vaak friet en dat is fijn want als ik nu een keer frietjes eet, doe ik er lekker mayonaise bij .
Ik heb een periode het omgekeerde gehad. Ik kaarde wel drie keer zoveel weg dan gewoonlijk en ik had nog honger. Op een gegeven moment werd het minder, en at ik weer normaal. Misschien is het over een tijdje over, en heb je meer eetlust? En sommige mensen hebben wel vaker moeite met 's ochtends eten, eet anders een uurtje later, als je anders je ontbijt overslaat?
Oud 21-10-2007, 21:34
blurred
blurred is offline
Sinds ruim een jaar zwem ik 2x per week 1 uur. Dat doe ik altijd in de ochtend, het is het eerste wat ik doe op zo'n dag.

Ik ga dus zwemmen vlak nadat ik mijn ontbijt gegeten heb. Nou is het algemeen bekend dat zwemmen met een volle maag niet gezond is, alleen weet ik voor mezelf niet zo goed hoe ik dat het beste op kan lossen. Misschien valt het wel mee met hoe erg het is omdat een ontbijt niet zo zwaar op de maag ligt als een complete maaltijd, ik weet niet hoe sterk ik mezelf dan moet houden aan het 'niet zwemmen met een volle maag'. Niet ontbijten lijkt me helemaal verkeerd.

Nu is mijn vraag dus waar ik het beste mee kan ontbijten op de dagen dat ik zwem. Ik denk zelf aan iets met veel eiwitten, maar ik heb geen idee of ik met die gedachte in de goede richting zit?
Oud 22-10-2007, 09:02
flyaway
flyaway is offline
Ik hoorde altijd dat je een half uur tot een uur na het eten weer mag zwemmen, maar ik weet niet of dat klopt. Het heeft er mee te maken dat het bloed naar je darmen gaat om te verteren, als je sport moet het naar je spieren toe en dan is er kans dat je buiten bewustzijn raakt in het water, dat is niet zo veilig lijkt me.
Kan je ietsje eerder opstaan, zodat je tenminste een halfuur tussen ontbijt en zwemmen hebt zitten?
Oud 22-10-2007, 11:13
Black Soul
Black Soul is offline
Toen ik afgelopen zomer veel zwom (ook ´s ochtends) at ik voor het zwemmen altijd iets kleins (mueslireep/banaan/1 boterham/ oid) en na het zwemmen gewoon mn ontbijt. Extra vroeg opstaan voor mn ontbijt zag ik niet zitten.
Oud 22-10-2007, 11:34
Verwijderd
Ik weet niet of het echt kwaad kan, als je gewoon normaal baantjes zwemt denk ik eigenlijk niet (als je echt heel fanatiek traint oid is misschien anders)...ik vind het zelf alleen niet echt lekker. Als je wilt ontbijten kun je altijd een klein ontbijt nemen? En na het zwemmen echt ontbijten?

Zelf eet ik altijd het liefst minstens twee uur voor in zwem niets...dan zwem ik het best (en dat is bij waterpolo toch wel handig ).

Ik zou gewoon uit proberen waar jij je fijn bij voelt.
Oud 22-10-2007, 18:55
blurred
blurred is offline
Ik zwem 1 dag van 07:00 tot 08:00 en 1 dag van 08:00 tot 09:00. Eerder opstaan dan 06:15 en 07:15 vind ik toch iets te ver gaan.

Ik eet als ontbijt voor het zwemmen altijd zoiets als:
- 2 knackebrod met beleg
- kommetje biogarde met cruesli of muesli
- plakje ontbijtkoek en een stuk fruit
- fruitontbijt, goede morgen oid.

Ik weet niet of de stoffen die hierin zitten beter opgenomen worden tijdens of voor het zwemmen dan een ander soort ontbijt? Als dat niet zoveel uit maakt lijkt mij ook niet dat het veel uitmaakt of ik nou eerst 2 knackebrod eet en dan ga zwemmen, of eerst een muselireep. Ik eet sowieso ook altijd iets na het zwemmen want dan heb ik gewoon weer trek.

Ik train niet fanatiek maar trek gewoon baantjes. Als het hiervoor niet zoveel uit maakt wat je eet of hoeveel, vraag ik me af in hoeverre dit goed is om te doen als sport. Je bent toch met je hele lijf aan het bewegen, constant dat doen, een uur lang, lijkt me toch niet verkeerd.
Oud 24-10-2007, 09:58
Verwijderd
Ik vind dat jullie allemaal even dit topic moet lezen, want dat is namelijk ook aan voeding en gezondheid gerelateerd. Ik vind de beginpost alleen te lang om hem hier te plaatsen, dus heb ik er maar een apart topic over geopend.
Oud 25-10-2007, 10:28
Nijn*
Nijn* is offline
Even een vraagje: ik ben vegetarier en eet dus soms op brood van die 'neppe ham' dus helemaal op basis van soja en eiwit enzo. Nou staat daar achterop: per 100 gr. vet: 10,5 gr. waarvan verzadigd: 1,0, waarvan onverzadigd: 9,0, waarvan transvet: 0,5. Nou is dat best goed toch? want onverzadigd vet is goed, maar kan iemand mij uitleggen wat transvet dan precies is? En is dat dan ook oke om te eten of liever niet? Thnx
Oud 25-10-2007, 10:39
Verwijderd
Transvetzuren ontstaan onder andere bij het harden van plantaardige olie. Daarom is het ook beter om vloeibaar plantaardig firtuurvet te gebruiken dan gehard plantaardig frituurvet. Transvetzuren zijn schadelijk, omdat ze zich in het lichaam gedragen als verzadigde vetzuren en het cholesterolgehalte in het bloed verhogen.

Hier staat een uitgebreide uitleg over transvetzuren.

Iets met maar 0,5% transvetzuren zou ik zonder zorgen eten.
Oud 25-10-2007, 10:52
Verwijderd
Citaat:

Ik train niet fanatiek maar trek gewoon baantjes. Als het hiervoor niet zoveel uit maakt wat je eet of hoeveel, vraag ik me af in hoeverre dit goed is om te doen als sport. Je bent toch met je hele lijf aan het bewegen, constant dat doen, een uur lang, lijkt me toch niet verkeerd.
Niemand die zegt dat het verkeerd of niet effectief is oid, toch? Natuurlijk is het goed om te bewegen, maar het lijkt mij (en misschien zit ik er volledig naast) dat het een verschil is of je baantjes zwemt of echt heel fanatiek traint. Hardlopen en gewoon wandelen is toch ook verschillend? Ik zie dat bij zwemmen hetzelfde. Bij hardlopen en 'hardzwemmen' verbrand je in verhouding meer, kweek je meer spieren (denk ik), maar dat maakt gewoon wandelen en baantjes zwemmen niet 'slecht' oid? Het blijft beweging en dat is het belangrijkste.
Oud 25-10-2007, 15:26
dennis018
dennis018 is offline
Ontbijt
2 boterhammen (aardbeien & gegrilde runderrollade)
1 glas halfvolle melk
Tussendoor
pakje sultana peer met een chocotwist
Lunch
3 boterhammen (aardbeien, gegrilde runderrollade & kip-sate salade)
1 glas halfvolle melk
Tussendoor
klein busje (zon 45 grams blikkie) pringles hot & spicy
Diner
spaghetti bolognese met wat geraspte kaas erover gestrooid
Toetje
kommetje boer'n appeltaart vla
Later op de avond
1 appel

kan iemand mij miss vertellen hoeveel kcal dat ong is op die dag?
Oud 25-10-2007, 15:45
liek88
liek88 is offline
Citaat:
Ontbijt
1 glas halfvolle melk
Tussendoor
Lunch
1 glas halfvolle melk
Tussendoor
Diner
Toetje
Later op de avond
1 appel

Maak een account aan op valtaf zou ik zeggen en ga dat mooi even zelf uitrekenen.
Ik heb dat al een keer eerder voor je uitgerekend dus waarom vraag je weer voor de 1000ste keer naar de bekende weg?
Oud 25-10-2007, 17:13
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
Ontbijt
1 glas halfvolle melk
Tussendoor
Lunch
1 glas halfvolle melk
Tussendoor
Diner
Toetje
Later op de avond
1 appel

Je blijft idd vragen naar de bekende weg. Je weet wat velen hier op het forum van je lijstje vinden, dus waarom blijf je dit vragen?
en als je zo graag de kcal wil weten zijn er ook genoeg calorieentellers op internet, maja dat is jou keus.
Oud 25-10-2007, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Je blijft idd vragen naar de bekende weg. Je weet wat velen hier op het forum van je lijstje vinden, dus waarom blijf je dit vragen?
en als je zo graag de kcal wil weten zijn er ook genoeg calorieentellers op internet, maja dat is jou keus.
Hij wil gewoon weer een ban...
Oud 25-10-2007, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Laat ik even citeren uit een jaar aan voeding- en gezondheids topics:

Citaat:
En het is dus niet erg om af en toe iets vets te eten. Zoals Gothic al zei inderdaad, verder eet je vrij weinig dus je kunt ook zeggen dat het nódig is dat je af en toe iets vets en/of calorierijks eet
Citaat:
Dennis, kijk eens verder dan alleen cal... en je eet zo weinig dat je die cal hard nodig hebt... dus doe maar vaker deze broodjes eten.
Citaat:
Maar zoals altijd geldt ook hierbij: het is helemaal niet erg om af en toe ongezond te eten. Zeker niet als je een gezond (of laag) gewicht hebt.
Citaat:
@dennis018: Ik (en ik denk anderen ook) begrijp trouwens best dat het onderdeel uitmaakt van je probleem, maar je helpt jezelf en anderen er niet meer door heel vaak die vraag te stellen. Neem het advies wat je alle andere keren is gegeven ter harte: schrijf het antwoord op je vraag op en lees het door als je het nodig hebt.
Citaat:
Jouw lichaam gebruikt constant energie. Ja, op sommige momenten wat meer, maar het gebruikt constant energie.
Citaat:
Iets extra's is niet genoeg. Je eet nu zoveel dat zelfs meisjes ermee afvallen. Je eet niet genoeg om op gewicht te blijven. Dus je zult echt vééél meer moeten eten om aan te gaan komen.
Citaat:
Maar het allerbeste kun je eens contact opnemen met een dietiste, die kan je hier prima in begeleiden en ondersteunen.
Citaat:
Een keer ongezond is echt niet erg, vooral niet als je 't kan hebben, om 't zo maar te zeggen. Je bent een jongen, 18 jaar. De meeste jongens van die leeftijd eten zich het ongans en het kan geen kwaad. Denk dat 't bij jou ook wel zo is.
Citaat:
Dennis doe eens niet zo moeilijk je blijft dit soort dingen vragen. Als je 's avonds nog trek hebt, neem dan een toetje. Zo niet, dan niet. Je moet niet de hele dag calorieën tellen. de ene dag eet je wat meer, de andere dag wat minder en gemiddeld blijft het dan wel goed gaan. Zo niet dan geeft de weegschaal dat wel aan.
Citaat:
Je maakt je veel te veel zorgen. Van 1 dag kom je niet aan. Punt. Zeker niet als je maar een paar honderd kcal boven je behoefte eet. Het is doodnormaal om de ene dag iets meer te eten dan de andere dag, en je lichaam kan daar prima voor compenseren.
Citaat:
Het is niet lijp veel. Iedereen eet wel eens meerdere vettige dingen op een dag, zoals een ijsje en dan 's avonds ook nog patat. Dat is normaal om af en toe te doen. Dus maak je niet zo'n zorgen over "slechte" voeding. Je kunt toch maar beter een lekker ijsje nemen, en er vervolgens 's avonds nog van nagenieten, zovan: "ooh dat was zooo'n lekker ijsje vanmiddag"? In plaats van: "oohh hoe slecht zou dat ijsje wel niet geweest zijn?" Probeer je gedachtes positief te houden, dan voel je je vast beter (makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is de moeite waard om te proberen!)
Citaat:
Je MOET helemaal niks. En het gaat NIET puur alleen om de calorieen die je ergens uithaalt
Citaat:
Dat heb je nou al minstend 5 keer gevraagd en ik ga je voor de vijfde keer hetzelfde antwoord geven: het is wat karig. Niet extreem weinig, maar wel wat aan de weinige kant. En dus zéker niet te veel.
Citaat:
1. Je bent een man 2. Dit is nou niet echt veel (hoogstens wat calorierijker dan normaal, maar omdat je toch al weinig hebt gegeten maakt dat niks uit.)
Citaat:
Ik vind dit al weinig, en dan ben je ook nog een jongen... lijkt me dat je op zijn minste een grote avondmaaltijd neemt met toetje ja...
Citaat:
haha vriend, voor n jongen van 18 vind ik het weinig! Je kan meer boterhammen/tussendoortjes weg eten hoor
Citaat:
Ik vind dat voor een jongen vrij weinig. Voor een meisje zou het normaal zijn.
Citaat:
Ik vind 't ook vrij weinig voor 'n jongen! denk niet dat je hiervan aankomt.
Citaat:
Het ziet eruit als te weinig, zeker voor een man. Voor een man raadt het Voedingscentrum 7 boterhammen per dag aan. Hoewel je dat niet lekker vindt, is dat dus toch wel aan te raden. Ook een kwestie van wennen, heb ik zelf wel gemerkt, dus misschien kun je het toch proberen.
Oud 25-10-2007, 18:05
Yana
Yana is offline
haha, way to go Sarah.
Oud 25-10-2007, 19:11
IcedEarth
IcedEarth is offline
Sarah, .
Oud 25-10-2007, 20:32
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
haha, way to go Sarah.
Citaat:
Sarah, .
Oud 25-10-2007, 21:45
Mara
Mara is offline
Ben je aan 't SOGgen Sarah?
Oud 25-10-2007, 22:14
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik quote even uit het 'wat heb je gegeten?' topic:

Citaat:
ontbijt:
2 plakjes ontbijtkoek met een beetje boter
kopje thee

lunch:
bruin pistoletje met tomaten tapenade, kaas en heel veel tomaat
flesje appel/kiwi sap

'avondeten':
2 miniwraps met kaas en groenten
bakje cappuccino

tussendoor:
2 bakjes koffie
beker thee
pecanbroodje

Is het trouwens zo veel/ongezond wat ik allemaal eet? (Dat pecanbroodje wel, dat weet ik). Want ik fiets elke dag aardig wat en ben op m'n werk ook 8 uur lang in beweging, maar ik ben nog steeds veels te zwaar. En opzich vind ik dat ook niet heel erg, maar mss is er iets wat ik totaal over het hoofd zie.
Stoppen met suiker in m'n thee? Zou dat al effect hebben?
Ik weeg nl al jaren een kilootje of 25 teveel.
Oud 25-10-2007, 22:24
PV
PV is offline
Citaat:
Ik quote even uit het 'wat heb je gegeten?' topic:

Ik weeg nl al jaren een kilootje of 25 teveel.
Kun je niet beginnen met een fatsoenlijk ontbijt? op 2 plakjes ontbijtkoek kun je toch niet een hele ochtend functioneren? zeker niet als je constant in beweging bent op je werk. 't is voor je spijsvertering ook beter als je 's morgens voldoende eet.
Oud 25-10-2007, 22:38
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Vroeger ontbeet ik nooit. Dan at ik pas om half 4, als ik pauze had. Pas sinds een paar maanden neem ik de tijd om te ontbijten.
Normaal eet ik een kom muesli of boterhammen/beschuitjes/tosti's. Vandaag heb ik even gauw die ontbijtkoek gepakt omdat ik me had verslapen.
Maar helpt dat ontbijten echt zo dan? Vroeger had ik 't idee dat het gewoon extra calorieen waren die ik toch niet nodig had, en ik had ook nooit trek 's ochtends.
En nu ontbijt ik dus wel en ik weeg nog precies hetzelfde. Kan het zijn dat ik maar heel langzaam afval en dat ik gewoon vol moet houden?

Ik moet trouwens ook nog even zeggen dat ik een nogal ontregeld ritme heb omdat ik 's avonds werk, dus mijn ontbijt is om +/- 11 uur en m'n avondeten om +/- half 10.

Laatst gewijzigd op 25-10-2007 om 22:46.
Oud 26-10-2007, 07:42
Martine1986
Martine1986 is offline
@ Trimm: Ik vind het eigenlijk vrij weinig wat je eet, 2 plakjes peperkoek, 1 broodje, avondeten en een pecanbroodje. Dan zit je op 1000 kcal ofzo?
wat betreft suiker in je thee; 1 suikerklontje is 20kcal, dus zoveel verschil zal het niet maken (afhankelijk van hoeveel thee je drinkt natuurlijk) maar alle beetjes helpen natuurlijk.. En het is gewoon een kwestie van gewenning, na een tijdje is thee zonder suiker veel lekkerder
Oud 26-10-2007, 07:46
Verwijderd
Het kan even duren voordat je afvalt, kwestie van volhouden idd. (En als het dan nog niet werkt, dan zou je eens met je huisarts of een dietist kunnen overleggen, misschien moet je je eetpatroon niet goed en/of is er iets anders aan de hand.) Je eet vrij weinig, dat kan ook een reden zijn dat je niet afvalt. Ontbijten is belangrijk, daardoor komt je stofwisseling op gang. Je lunch is vrij weinig en ook je avondeten is wel heel minimaal.

Probeer ook te varieren in je voeding, je eet bv. behoorlijk veel kaas (op de dag die je post, verder weet ik het niet, dus daar kan ik ook weinig over zeggen, lmd ). Die kun je bv. ook vervangen door kaas die mager is (als je dat niet al doet), maar ik zou ook proberen af te wisselen. En wat meer fruit en groente eten, lijkt me ook geen overbodige luxe. Meer drinken kan ook geen kwaad (liefst gewoon water).

Kijk eens op de site van het voedingscentrum wat aangeraden wordt op een dag.

Het lijkt nu misschien alsof ik het allemaal zo goed weet oid, maar ik weet ook niet alles/doe ook niet alles, maar wie weet heb wat aan mijn reactie.
Oud 26-10-2007, 09:19
knir
knir is offline
@ Trimm

Als je 's avonds laat nog gaat avondeten is dat slecht voor je spijsvertering omdat je daarna vrij snel gaat slapen. Sinds je een ander ritme hebt is het misschien een idee om een grote lunch te eten, en bijv een paar boterhammen als avondeten. En idd, ontbijten is juist heel goed. Ook kan je wat meer gezonde tussendoortjes eten, door het aantal eetmomenten te verhogen en porties kleiner te maken hou je je lichaam en spijsvertering actief.

Uit je posts op E&D lijkt me dat je veel op je werk eet (logisch ook), maar die broodjes zijn ook niet allemaal gezond, en zeker niet dagelijks. Bovendien zit er niet heel veel variatie in. Het kost mss wat meer moeite maar als je zelf eten meeneemt scheelt het wel.

Je zou ook nog meer kunnen bewegen, als je pauze hebt bijv een stuk lopen, de trap nemen ipv de roltrap, etc etc. En water drinken natuurlijk. Succes!
Oud 26-10-2007, 09:23
Yana
Yana is offline
Citaat:
@ Trimm

Als je 's avonds laat nog gaat avondeten is dat slecht voor je spijsvertering omdat je daarna vrij snel gaat slapen.
Ik heb juist gehoord dat dat helemaal niet uitmaakt
Oud 26-10-2007, 10:25
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Ik heb juist gehoord dat dat helemaal niet uitmaakt
Ik denk dat knir bedoeld dat je spijsvertering wel het zelfde werkt 's avonds als overdag, maar als je 's avonds laat nog veel gaat eten en daarna al vrij gauw gaat slapen verbrandt je minder dan wanneer je dat op een 'normale' tijd zou doen..

En ik zeg niet dat dat erg is, maar wanneer je dus 25 kg teveel weegt en het afvallen lukt niet, is dat oa. één van de dingen die je kunt proberen te veranderen.
Oud 26-10-2007, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Ben je aan 't SOGgen Sarah?
Nee ik had dit een paar weken geleden al bij elkaar geSOG'd en in een kladblok bestandje gezet
Oud 26-10-2007, 13:08
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat knir bedoeld dat je spijsvertering wel het zelfde werkt 's avonds als overdag, maar als je 's avonds laat nog veel gaat eten en daarna al vrij gauw gaat slapen verbrandt je minder dan wanneer je dat op een 'normale' tijd zou doen..

En ik zeg niet dat dat erg is, maar wanneer je dus 25 kg teveel weegt en het afvallen lukt niet, is dat oa. één van de dingen die je kunt proberen te veranderen.
Maar dat maakt dus niet uit, laat avondeten zorgt er alleen voor dat je sneller aankomt als het er voor zorgt dat je méér gaat eten (wat natuurlijk vaak wel voorkomt, omdat mensen dan 's middags meer tussendoortjes pakken, maar in het geval van Trimm Trabb toch niet echt). Je stofwisseling is 's nachts niet non-actief, en wat je dan 's nachts niet verbrandt, verbrand je de volgende dag.
Het is wel zo dat als je spijsverteringsorganen heel enthousiast nog bezig zijn, je meer moeite hebt om in slaap te vallen, daarom kun je alsnog beter geen zware maaltijd eten kort voor je gaat slapen. Maar ik begrijp uit de post van Trimm Trabb juist dat ze erg laat gaat slapen.

Trimm trabb, ik vind dat je redelijk weinig eet. En van wat je eet is weinig 'normaal' eten, maar ik begrijp dat je meestal wel een echt ontbijt eet. Misschien is je stofwisseling erg langzaam, aangeboren of juist ontstaan doordat je al jaren weinig eet of jaren niet ontbeet. Ik denk dat je het beste de huisarts om een doorverwijzing naar de diëtist kunt vragen, ook omdat je toch flink overgewicht hebt.

Laatst gewijzigd op 26-10-2007 om 13:44.
Oud 26-10-2007, 13:43
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Bedankt allemaal.

Ik ga wel proberen om beter te ontbijten en meer en afwisselender te lunchen. Ik ben nu idd beperkt tot broodjes en idd ook erg vaak met kaas, maar binnenkort opent de LaPlace ook op R'dam CS en die hebben tenminste maaltijden. (En de reden dat ik daar koop en niet zelf meeneem is dat ik 60% korting krijg en het voor mij geen drol kost).
Ik denk dat mijn grote fout vooral is dat ik soms te ongezonde dingen pak, zoals chocolade broodjes of koekjes, en dat dan probeer te compenseren door de rest van de dag zo min mogelijk te eten. Ik heb nogal het calorieen=evil idee. Ik ben namelijk sinds ik een baby was al te dik en probeer die krengen te mijden, al is dat niet altijd goed natuurlijk.
En over het laat eten: Ik eet als ik klaar ben met werk, dus tussen half 10 en half 11 ongeveer, maar ik ga ook pas rond 3 uur slapen. Dus dat zou niet zoveel uit moeten maken.
Ik hou 't iedergeval nog even vol zo om te kijken of er mss langzaam aan wat resultaat te zien is.
Oud 26-10-2007, 14:29
Verwijderd
Als je voldoende eet, heb je vaak ook minder de neiging om ongezonde dingen te eten, omdat je dan al vol zit. Natuurlijk werkt dat niet altijd, maar al werkt het maar 50% van de keren, dan is dat toch al de helft.
Oud 26-10-2007, 15:03
Mara
Mara is offline
Zoals je zelf al aangeeft Trimm Trabb, regelmatiger, gezonder en ook méér eten is de oplossing. Je eet nu te weinig en niet erg gezond.

Probeer gewoon normaal met brood te ontbijten. Misschien kosten die broodjes bij la place wel niks, maar voor je lunch zo'n broodje tikt aardig aan qua kcal en vaak ook qua vet. Je lichaam houdt van ritme. Fruit is ook erg goed, ik zie dat nl. niet in je lijstje staan. Als tussendoortje is het heel fijn.

's Avonds eten is op zich geen probleem, is het alleen niet mogelijk om vóór je werk ook wat te eten? Het hoeft niet een volledige maaltijd te zijn, kan bijv. ook de helft en dat je de andere helft na je werk nuttigt.
Het is sowieso goed om gedurende de hele dag elke zoveel uur wat te eten. Op die manier blijft je bloedsuikerspiegel vrij gelijk en heb je minder snel de neiging zoetigheid te pakken.

Verder: Veel drinken. Weerhoudt je van honger en het is gewoon gezond. En, natuurlijk, bewegen. Hoeft niet veel te zijn, elke dag een half uurtje tot een uurtje wandelen kan al een wereld van verschil maken

[edit]Ik las net dat je pas om 3 uur gaat slapen naar je werk... waarom? Op die manier verpest je je 'natuurlijke' ritme nogal, ik denk dat dat ook invloed kan hebben.[/edit]
Oud 26-10-2007, 15:06
Mara
Mara is offline
En nu even een vraagje vanuit mezelf!

Ik ben hier een van de grootste schreeuwers wat betreft 'ontbijt goed!' enzo. Nu doe ik dat ook, ik ontbijt elke ochtend met 2 boterhammen. Als ik dat doe heb ik echter de héle dag honger, ook al eet ik voldoende. Ik kan zo een brood op.

Als ik 's ochtend begin met een kommetje yoghurt met wat lijnzaad, en dan een uur (soms 2) later twee boterhammen neem heb ik er veel minder last van. Is dit nu echt veel ongezonder? Ik krijg zo mijn voedingsstoffen nog steeds binnen, het scheelt alleen nogal als je niet de hele dag honger hebt
Oud 26-10-2007, 15:30
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Probeer gewoon normaal met brood te ontbijten. Misschien kosten die broodjes bij la place wel niks, maar voor je lunch zo'n broodje tikt aardig aan qua kcal en vaak ook qua vet. Je lichaam houdt van ritme. Fruit is ook erg goed, ik zie dat nl. niet in je lijstje staan. Als tussendoortje is het heel fijn.
Die broodjes die ik eet zijn volkoren pistoletjes met kaas/mozarella/tomaat/kip/zalm/etc. Dat lijkt mij niet heel erg ongezond. (Kaas is wel vet, dat weet ik wel). Saucijzenbroodjes of dat soort dingen eet ik vrijwel nooit. Vind ik ook niet echt lekker. Alleen soms dus een chocolade broodje met een bakje koffie als tussendoortje. De maaltijden die ik van de LaPlace bedoelde zijn bijv. versgewokte groenten met noedels of rijst. Ook niet zo slecht toch?
Fruit eet ik wel, al stond het gisteren niet op m'n lijstje. Vandaag en gisteravond heb ik Kiwi op, en vaak probeer ik toch fruit binnen te krijgen in de vorm van versgeperste sapjes. Vooral die met banaan vult aardig.

Citaat:
's Avonds eten is op zich geen probleem, is het alleen niet mogelijk om vóór je werk ook wat te eten? Het hoeft niet een volledige maaltijd te zijn, kan bijv. ook de helft en dat je de andere helft na je werk nuttigt.
Ik moet meestal om 12 uur op de trein stappen om optijd te zijn, dus om 11 uur/half 12 eet ik m'n ontbijt. Half 4 pauze, kwart over 9 klaar. Voor m'n werk een hele maaltijd eten is dus een beetje dubbelop, en ik heb ook niet echt honger. Dat heb ik de rest van de dag trouwens ook niet.

Citaat:
Verder: Veel drinken. Weerhoudt je van honger en het is gewoon gezond. En, natuurlijk, bewegen. Hoeft niet veel te zijn, elke dag een half uurtje tot een uurtje wandelen kan al een wereld van verschil maken
Drinken doe ik idd te weinig, maar ik sta op m'n werk 8 uur lang op m'n voeten,ben constant in beweging, moet dingen sjouwen etc, plus dat ik 20 minuten heen en terug moet fietsen van het station. Beweging krijg ik dus wel.

Citaat:
[edit]Ik las net dat je pas om 3 uur gaat slapen naar je werk... waarom? Op die manier verpest je je 'natuurlijke' ritme nogal, ik denk dat dat ook invloed kan hebben.[/edit]
Tsja, ik ben altijd al een nachtmens geweest en doe dit dus al jaren zo. 2/3 uur slapen, 10 uur weer op. Mensen met een 9 tot 5 baan gaan toch ook niet meteen naar bed als ze thuiskomen?

Laatst gewijzigd op 26-10-2007 om 15:38.
Oud 26-10-2007, 15:35
Verwijderd
Boterhammen zijn 'gezonder' dan broodjes, dit iig op het gebied van kcal (wat natuurlijk niet het enige is ). Kaas is vrij vet, als je elke dag veel kaas eet, is dat dus ook niet echt bevoordelijk voor de lijn.

Het gaat er niet zo zeer om of je wel of geen honger hebt, het gaat er om dat je regelmatig eet. Hoe onregelmatiger je eet, hoe verstoorder het wel/geen honger gevoel wordt. Als je regelmatig eet, krijg je vaak op een gegeven moment vanzelf trek tegen de tijd dat je 'moet' eten.

Voldoende drinken is nodig om de afvalstoffen af te voeren, wat zeker van toepassing is als je afvalt/wilt vallen. Bovendien heb je vocht nodig, zeker als je zoveel doet op een dag.
Topic gesloten

Regels voor berichten