Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2007, 20:56
flyaway
flyaway is offline
En misschien is het handig om je te laten testen bij de huisarts bijvoorbeeld... want er kan een reden voor zijn.
Oud 19-09-2007, 10:45
Verwijderd
Ja, dat ook. Hoe lang heb je al last van die vermoeidheid?
Oud 19-09-2007, 11:04
Balance
Balance is offline
potverdikkie. deze week een kilo aangekomen terwijl ik een hele nette lijnweek heb gehouden en juist meer heb bewogen, aangezien m'n werk weer is begonnen.
Oud 19-09-2007, 11:06
Verwijderd
Bijna ongesteld?
Oud 19-09-2007, 11:09
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Ik heb een vraag, denk dat ik'm hier het beste kan stellen.

Ik ben in een week tijd (Nja 9 dagen eigenlijk) 3,5 kilo aangekomen. Het is sowieso niet alleen vocht want ik heb echt een rol vet over mn broek hangen en in mn gezicht zie je het ook. Ik kreeg er thuis al commentaar over en ik merk het zelf.
Die 9 dagen heb ik echt niet anders gegeten dan anders en ook normaal bewogen (ik sport niet, maar gewoon college/stad/boodschappen/fietsen enz)..
Ik voel me echt rot..

Iemand idee hoe het komt?
Ik weet nog steeds niet hoe het komt. Maar 1 kilo was er na een week 'vanzelf' al weer af.. wss vocht oid.
En daarna nog een kilo door extra bewegen/niet snoepen enz.

Blijf het raar vinden.
Oud 19-09-2007, 12:07
Balance
Balance is offline
Citaat:
Bijna ongesteld?
Was dat voor mij?
Zo ja, dan nee.
Oud 19-09-2007, 16:39
flyaway
flyaway is offline
Meer spiermassa misschien?
Oud 20-09-2007, 15:56
dennis018
dennis018 is offline
weet iemand miss hoe gezond/ongezond een broodje kip doner kebab eigenlijk (XXL pita broodje met een flinke hoeveelheid kip doner kebab met sla & sambal) is >> geen knoflooksaus
als lunch?

Is dat gewoon een ''normale'' lunch, dat je kan vergelijken met 3 of 4 boterhammen met beleg? of...?
Oud 20-09-2007, 16:32
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
weet iemand miss hoe gezond/ongezond een broodje kip doner kebab eigenlijk (XXL pita broodje met een flinke hoeveelheid kip doner kebab met sla & sambal) is >> geen knoflooksaus
als lunch?

Is dat gewoon een ''normale'' lunch, dat je kan vergelijken met 3 of 4 boterhammen met beleg? of...?
Oud 20-09-2007, 16:52
Balance
Balance is offline
Citaat:
als lunch?

Haha, zou dat even fijn zijn he?
Ik heb even voor je gezocht op internet. In hoeverre de aantallen betrouwbaar zijn weet ik niet, maar het klinkt aannemelijk.

Kebab (een normale portie) bevat zo'n 429 kcal. Een pita broodje bevat ook nog zo'n 127 kcal. Bij elkaar zou zo'n portie dus op zo'n 556 kcal uitkomen en dat is dan een normaal broodje, geen XXL. Hoewel ik niet weet of dit kip betreft of ander vlees. Ook sla en sambal heb ik niet meegerekend, maar dat zijn dan ook niet de grote boosdoeners

Als je het wil vergelijken. Een Cheeseburger bevat 300 kcal, een Big Mac 495. Een bruine boterham bevat zo'n 75 / 80 kcal. Een broodje kebab bevat dus zo'n 7 (kale) boterhammen. Maar let wel op: een broodje kebab bevat vele malen meer vet. Denk dus niet dat het net zo gezond is als die 7 boterhammen.
Oud 20-09-2007, 16:54
Calyx
Calyx is offline
Ik denk niet dat dennis018 de grootte van een broodje objectief beoordeeld.
Dat XXL broodje zal dus wel met een normaal broodje overeenkomen.

no offence
Oud 20-09-2007, 17:03
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Ik denk niet dat dennis018 de grootte van een broodje objectief beoordeeld.
Dat XXL broodje zal dus wel met een normaal broodje overeenkomen.

no offence
Ik kan heus wel beoordelen wat groot en klein is, en twas geen standaard formaat pita broodje.. en groter dan die foccacia bollen van de La Place
dus vandaar XXL
Oud 20-09-2007, 17:04
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Ik kan heus wel beoordelen wat groot en klein is, en twas geen standaard formaat pita broodje.. en groter dan die foccacia bollen van de La Place
dus vandaar XXL
Volgens mij is dat wel standaard bij zo'n broodje kip doner kebab
Oud 20-09-2007, 17:16
Verwijderd
Maar je krijgt geen normale portie kebab in een normaal pitabroodje gepropt, dus ik denk dat vooral het broodje groot was en de portie kebab wel normaal. Komt dan natuurlijk nog knoflooksaus bij enzo. Dus het zal zo'n 700 kcal zijn gok ik. Op zich wel te vergelijken met vier witte boterhammen met dik pindakaas erop . Alleen dan meer verzadigde en minder onverzadigde vetten.

Maar zoals altijd geldt ook hierbij: het is helemaal niet erg om af en toe ongezond te eten. Zeker niet als je een gezond (of laag) gewicht hebt.
Oud 20-09-2007, 17:19
Balance
Balance is offline
Oh, ik ging er vanuit dat je bij de winkel gewoon kan zeggen dat je een XXL wilt, net zo goed als dat ze bij de burger king ook vragen of je medium, large of extra large wil, bij bepaalde dingen.
Oud 20-09-2007, 17:20
Verwijderd
Oh dat kan natuurlijk ook.
Oud 20-09-2007, 17:33
Gothic
Gothic is offline
Dennis, kijk eens verder dan alleen cal... en je eet zo weinig dat je die cal hard nodig hebt... dus doe maar vaker deze broodjes eten.
Oud 20-09-2007, 17:33
dennis018
dennis018 is offline
Wow moet ik dan maar niet dagelijks doen, maar lekker is het wel.. en heb het genomen zonder knoflooksaus (geen zin om de hele dag uit mn mond te ruiken)...

groot pita broodje + sla + sambal.. zal wel niet al te slecht zijn/gewoon gezond?
alleen tja.. dikke portie kib doner vlees zit vast wel aardig wat kcal/vet in..?

Laatst gewijzigd op 20-09-2007 om 17:39.
Oud 20-09-2007, 17:42
Verwijderd
Ja, daar wordt meestal vrij vet vlees voor gebruikt. Maar het scheelt al een hoop als je geen saus neemt hoor. En het is dus niet erg om af en toe iets vets te eten. Zoals Gothic al zei inderdaad, verder eet je vrij weinig dus je kunt ook zeggen dat het nódig is dat je af en toe iets vets en/of calorierijks eet
Oud 20-09-2007, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Wow moet ik dan maar niet dagelijks doen, maar lekker is het wel.. en heb het genomen zonder knoflooksaus (geen zin om de hele dag uit mn mond te ruiken)...

groot pita broodje + sla + sambal.. zal wel niet al te slecht zijn/gewoon gezond?
alleen tja.. dikke portie kib doner vlees zit vast wel aardig wat kcal/vet in..?

@dennis018: KAP NOU EENS MET CONTINU NAAR DE BEKENDE WEG TE VRAGEN!

JA, het is van andere samenstelling dan een 'gewone' lunch met boterhammen.
JA, meer kcal.
Of je dat kunt hebben, kan alleen jij zelf bepalen...
Oud 20-09-2007, 21:19
IcedEarth
IcedEarth is offline
ooh ik word hier zo moe van he

(edit: en jaa, dan moet ik het maar niet lezen en niet hier komen, maar ja als het over ijzer of vitamine, vegetarisch eten gaat ben ik wel benieuwd, vandaar dat ik hier toch kom)
Oud 20-09-2007, 22:02
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
misschien wordt het tijd voor een calorieentopic? je moet hier inderdaad het kaf van het koren kunnen scheiden .
Oud 20-09-2007, 22:09
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
misschien wordt het tijd voor een calorieentopic? je moet hier inderdaad het kaf van het koren kunnen scheiden .
Ja of niet, miljoenen sites om te discussieren over 50 kcal teveel of te weinig, laten we dat hier vooral beperken.
Oud 20-09-2007, 22:17
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Ja of niet, miljoenen sites om te discussieren over 50 kcal teveel of te weinig, laten we dat hier vooral beperken.
dan moet je er misschien een besloten gedeelte van maken, als je er niet heen wilt, kom je er ook niet. met een week bedenktijd en een half jaar lid zijn enzo. het zou de overlast wel weg kunnen nemen.
Oud 22-09-2007, 15:12
Verwijderd
Of mensen zetten lekker een eigen site op of zoeken één van de sites op waar dat wel de bedoeling is. Op s.com willen we die discussie zoveel mogelijk vermijden en er juist op wijzen dat er meer in het leven is dan kcal.
Oud 22-09-2007, 17:57
Maija
Maija is offline
Ik zie zo'n lijst ook niet zo zitten, om de bovenstaande redenen
Oud 22-09-2007, 18:12
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
google is your friend...
Oud 23-09-2007, 07:15
handschoen
handschoen is offline
Citaat:
Google zegt dat er voor die vitamines geen schadelijke gevolgen zijn bij een te hoge inname, maar naast dat het kennelijk niet schadelijk is lijkt het me wel vrij nutteloos, volgens mij kan je lijf dat uberhaupt niet verwerken. Een regelmatig leefpatroon (altijd op dezelfde tijd naar bed en op dezelfde tijd opstaan, ook in het weekend), regelmatig sporten en gezond eten kunnen helpen om meer energie te krijgen. Als je dat allemaal doet en bovendien geen bloedarmoede of andere aandoeningen hebt waardoor je minder energie hebt kun je denk ik weinig anders doen dan je erbij neerleggen dat jij iets minder energie hebt dan de mensen om je heen.
Citaat:
Van b-vitamines krijg je in principe geen overdosis omdat je maar een beperkte hoeveelheid kan opnemen in de darmen. Wat je lichaam niet wil hebben (waarschijnlijk het grootste deel van dat tablet ), poep je dus weer uit. Dus het kan geen kwaad maar het is wel erg overbodig.
Ok, dus eigenlijk is dat hoge percentage nogal nutteloos.

Citaat:
En misschien is het handig om je te laten testen bij de huisarts bijvoorbeeld... want er kan een reden voor zijn.
Citaat:
Ja, dat ook. Hoe lang heb je al last van die vermoeidheid?
Mja , ik heb zo'n vermoeden dat daar niks uit zal komen.. Ik heb dit al sinds m'n pubertijd, en ik heb toen ook wel testjes gedaan, maar ik blijk dus verder helemaal gezond te zijn.
Ik heb echt het idee dat ik het hier maar mee moet doen; dat het gewoon bij me hoort ofzo..
Maar ik eet in ieder geval wel gezond volgens mij en ik sport ook regelmatig.

Maar in ieder geval bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!
Oud 23-09-2007, 08:14
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Maar ik eet in ieder geval wel gezond volgens mij en ik sport ook regelmatig.
Genoeg groente en fruit? Genoeg gezonde vetten? Niet teveel suiker? Om elke paar uur iets? Volkoren brood? 2000 cal op dagen dat je niets doet? Slaap je regelmatig (elke dag zelfde tijd naar bed)? Maak je je druk om dingen? Heb je stress?

O en het is puberteit!
Oud 23-09-2007, 08:26
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Ik vraag me af wat de meeste mensen (die dus geen eetstoornis hebben) doen qua eten;
- echt op gevoel eten, dus de ene dag als ze geen honger hebben heel weinig eten en dan als ze de volgende dag wel veel honger hebben ineens een stuk meer en dus ook gewoon op een tijd wanneer ze honger hebben.
- Of wel ongeveer elke dag hetzelfde, bijvoorbeeld s'ochtends standaard 2 bth, maar dat dit wel kan wisselen met croissantje of een ander tussendoortje?
Mijn moeder eet namelijk elke dag precies hetzelfde qua boterhammen en tussendoortjes, maar zij wil dan ook afvallen. Maar terwijl ik van anderen hoor dat het het normaalst is als ik uiteindelijk helemaal op gevoel kan eten.
Wat denken jullie? Ik vind het zo lastig om te bedenken wat hierin nou "normaal" is. Sowieso vind ik dat steeds lastiger, omdat er zoveel mensen aan het afvallen en sonja bakkeren zijn en dus niet echt normaal eten.
Oud 23-09-2007, 09:06
flyaway
flyaway is offline
Ja dat vroeg ik me dus ook af. Wat ik wel weet is dat als ik zelf op gevoel eet, ik te weinig eet dus dan moet ik er echt op letten dat ik nog een boterham neem bijvoorbeeld. Dit hebben meer mensen, dus ik denk dat het een beetje per persoon verschilt.
Oud 23-09-2007, 09:32
Verwijderd
Ik eet in principe op gevoel. Ik heb alleen nooit dagen dat ik heel weinig honger heb, of dagen dat ik juist heel veel honger heb, dus het komt erop neer dat ik elke dag ongeveer dezelfde hoeveelheid eet. Mijn eetpatroon is regelmatig genoeg dat ik altijd op dezelfde momenten honger krijg, dus dan eet ik wat en dat houdt het patroon weer in stand. Enige routine sluipt er vanzelf ook wel in. Ik eet 's ochtends bijvoorbeeld eigenlijk altijd een bak cornflakes/brinta en twee boterhammen, omdat ik dat lekker vind. Het lijkt me dat de meeste mensen wel een soort patroon hebben in hun eten. Waar het om gaat is dat je niet koste wat het kost vasthoudt aan dat patroon, maar dat je ook een dagje gewoon heel anders kunt eten en dat je luistert naar je hongergevoel en wat extra's eet als je lichaam daar behoefte aan heeft.
Oud 23-09-2007, 10:34
Balance
Balance is offline
Ik eet met verstand ipv gevoel. Als ik op m'n gevoel af zou gaan zou ik bijzonder weinig eten, dat is zeker niet gezond.
Oud 23-09-2007, 10:46
Verwijderd
Ik eet grotendeels op gevoel, maar hou wel een beetje in de gaten dat het normaal blijft (dus enerzijds dat ik in elk geval een goed ontbijt, lunch en avondeten eet, maar anderzijds ook dat ik niet elke dag een reep chocola opeet).
Oud 23-09-2007, 10:56
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Ik eet grotendeels op gevoel, maar hou wel een beetje in de gaten dat het normaal blijft (dus enerzijds dat ik in elk geval een goed ontbijt, lunch en avondeten eet, maar anderzijds ook dat ik niet elke dag een reep chocola opeet).
Dit ja.
Oud 23-09-2007, 11:29
handschoen
handschoen is offline
Citaat:
Genoeg groente en fruit? Genoeg gezonde vetten? Niet teveel suiker? Om elke paar uur iets? Volkoren brood? 2000 cal op dagen dat je niets doet? Slaap je regelmatig (elke dag zelfde tijd naar bed)? Maak je je druk om dingen? Heb je stress?

O en het is puberteit!
Oeps, inderdaad puberteit

Ik eet elke dag in ieder geval 2 stuks fruit en ook elke dag wel groente. Qua groente zou het eventueel nog wel iets meer kunnen. Verder eet ik niet zo veel suiker, omdat ik sowieso niet zo van zoet houd. Ik eet wel volkoren brood en verder eet ik qua pasta etc. ook altijd de volkorenvariant. Ik denk dat ik dus in ieder geval wel genoeg vezels binnenkrijg. Qua vetten probeer ik ook wel op te letten. Bijv. boter met plantaardige vetten en olijfolie gebruiken etc. Wel zou ik bijv. nog vaker vis kunnen eten, want dat eet ik niet echt vaak.
Verder eet ik wel regelmatig (dus ook tussendoortjes)

En verder over stress: ik ben wel gevoelig voor spanningen, maar sinds het afgelopen jaar ga ik er wel beter mee om en heb ik dus ook minder spanning. Dan zou ik toch ook een verbetering moeten kunnen waarnemen?
Oud 23-09-2007, 17:48
Maija
Maija is offline
dat verschilt heel erg, in het weekend eet ik echt op gevoel. Maar door de week zit er wel een planning in, ivm stage.
Omdat het niet makkelijk is om elke dag eten in de kantine te kopen (ik vind het zonde van mijn geld,als het thuis ook gewoon ligt voor een stuk minder geld), er is geen koelkast, en bij de werkzaamheden die ik doe is het verboden om te eten of te drinken.
Dus dan is het echt half 10 12 uur half 3 pauze momenten. En na een tijdje weet je precies wat je mee moet nemen om de dag goed door te komen. en daar denk je s'ochtens dan wel over na. ook omdat ik ook nog 5 uur reis plus een dag van 9 uur werken.

Dat vond ik op school wel fijner, gewoon tussen colleges even een boterham pakken, of een bekertje optimel drinken.
Oud 23-09-2007, 18:20
indigo
indigo is offline
@ikkuh15: ik vroeg het me ook al af (ook al heb ik geen ES). Ik let er altijd wel op wat ik eet, maar het is niet zo dat ik heel precies bijhoud wat ik aan kcal naar binnen werk. Als ik naar college ga heb ik meestal wel een vast patroon, net zo makkelijk. In de weekends eet ik veel meer op gevoel.

Vraagje: sinds de zomervakantie gaat mijn gewicht een beetje raar op en neer (vooral op ) en dat is niet helemaal de bedoeling. Ik weet dat je normaal 2000kcal nodig hebt, maar is dat ook zo als je sport (half uur hardlopen, hoeveel moet ik daarvoor tellen)? En als je wilt afvallen, hoeveel moet je dan onder die 2000 zitten? Ik meen me te herinneren dat je rond de 1600-1800 moet eten, maar ik kan me vergissen. Kan iemand me even helpen?
Oud 23-09-2007, 19:29
Verwijderd
Die 2000 gaat uit van een dag met een half uurtje matige beweging zoals wandelen, dus als je sport heb je meer nodig dan dat. Op de site van het voedingscentrum staat wat je verbruikt met sporten. Het is wel een gemiddelde; het kan zijn dat de ene vrouw 1800 kcal verbruikt op een normale dag en de andere 2200, doordat niet iedereen dezelfde stofwisseling heeft, maar veel meer dan dat verschilt het niet (behalve als je extreem groot of klein bent of bejaard of bodybuilder etc).

Om af te vallen moet je minder eten dan je verbruikt. Is dan 2000 kcal, dan val je ook al af met 1950, alleen gaat het dan wel érg langzaam, dus voor een merkbaar resultaat kun je beter maximaal 90 % doen (dus gemiddeld 1800). Minimum is 60 % (1200 gemiddeld), maar dat kun je beter alleen aanhouden als je echt overgewicht hebt; het is het aantal kcal dat je nodig hebt om je organen in werking te houden, daaronder voel je je slap en wordt je stofwisseling langzamer. Heb je niet echt overgewicht maar wil je er toch iets af, dan kun je een minimum van 70 % (1400 kcal) doen.
Oud 23-09-2007, 19:55
indigo
indigo is offline
Dankje . Ik hoef er niet heel erg hard iets af, als ik vooral maar niet zwaarder word (en dat gebeurt nu wel een beetje). Dus ik ga een tijdje 1800-1900 proberen en als ik sport wat meer.
Oud 24-09-2007, 08:03
Verwijderd
ik vroeg me af of het nou beter is om gedurende de dag 3 'grote maaltijden' te eten en 3 tussendoortjes of dat je net zo goed 6 maaltijden van ongeveer gelijke grootte kan eten?
Oud 24-09-2007, 12:42
AzN
AzN is offline
Citaat:
ik vroeg me af of het nou beter is om gedurende de dag 3 'grote maaltijden' te eten en 3 tussendoortjes of dat je net zo goed 6 maaltijden van ongeveer gelijke grootte kan eten?
Ik had eens gelezen dat 't beter was om 6 kleine maaltijden te nemen, maar dat was bedoeld voor afvallers. Zo zou je je stofwisseling op gang houden ofzoiets.
Oud 24-09-2007, 18:33
Maija
Maija is offline
Ik word helemaal gek.

Ik ben al een tijdje vrij normaal aan het eten, (1700/2000 kal. en dat al zeker een half jaar)
Het voelt heel erg goed. Eigenlijk heel normaal. Ik tel niet meer, etc.
Wel is het zo dat ik wel wat ben aangekomen. (Rond de 67 kio voor 1,70, ondertussen ik eerst rond de 60/63 zat voor jaren)

Dus laatst met een evaluatie bij mijn sporten heb ik ook wat aangegeven dat ik graag een ander (kracht) programma wou om mijn gewicht (maar vooral vet%) langzaam omlaag te laten gaan.

Dus die man zou me wat opsturen en ik vertelde hem nog dat ik juist te weinig at en dat dat snel het probleem was.

Nu krijg ik echt een 1200 kal programma opgestuurd

Is het gek dat dit me een beetje overstuur maakt, (zeker omdat ik juist door niet mijn voedingspatroon te veranderen, maar juist meer krachttraining mn gewicht wou verlagen.. en een (vergelijkbaar) voedingspatroon wel fijn was om me een steun te geven dat ik toch wel al lang heel goed bezig ben.)
Oud 24-09-2007, 18:46
Mara
Mara is offline
Nee, dat is niet gek. Die gozer zit verkeerd. Mensen bij sportscholen... bah. Meestal hebben ze er totaal geen verstand van. Vraag gewoon om een kracht + cardioprogramma en beslis zelf wat je eet, eventueel met hulp van hier, maar vertrouw nooit op dat soort volk.
Oud 24-09-2007, 19:08
Maija
Maija is offline
Nee, dat had ik wel door, maar ik had het gevoel als ik bevestiging krijg van hun dat ik het goeddoe doe ik het écht goed doe.

Want ik weet dat ik het nu goed doe.. alleen dat ik wat ben bijgekomen door de 'overgang'.. En door een wat anders sportschema (spieren trainen zodat je rust metabolisme omhoog gaat, ipv cardio) mijn vet% omlaag gaat en mijn lichaam wat strakker wordt.

bedankt voor je berichtje..
Ik heb niet voorniets een half jaar gewacht voordat ik zeker was dat ik het aankon om het bij de sportschool te melden dat ik een ander schema wou.

(de start 3 jaar geleden met fitness was eigenlijk het startschot van mn eetprobleem,)
Oud 24-09-2007, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Zo lang je niet 3 heel grote maaltijden en tussendoor niks doet, maakt het niet zo veel uit.
Oud 25-09-2007, 08:04
Verwijderd
@Maija: Je bent goed bezig. Probeer dat te blijven doen.
Oud 25-09-2007, 18:17
Maija
Maija is offline
Citaat:
@Maija: Je bent goed bezig. Probeer dat te blijven doen.
Bedankt
Oud 26-09-2007, 17:47
Lyne
Lyne is offline
Okee, beetje een luxe probleem, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik merk gewoon het afgelopen jaar, eigenlijk 2 jaar, dat ik steeds zwaarder aan het worden ben. Toen ik 16 was, woog ik rond de 62 kilo, nu is dat 71 kilo. Niet dat dat erg is, met mijn BMI zit het nog steeds goed, maar ik heb zo'n idee dat het aan mijn eetpatroon ligt (niet echt gezond dus).

Ik heb een paar keer geprobeerd gezonder te eten, maar ik hou dat gewoon niet vol. Ja, maybe een dagje, maar dan heb ik de volgende dag zo'n trek in snoep/iets ongezonds dat mijn motivatie gelijk weer weg is. Ik wil best gezond eten, maar er zit zo weinig, tja, variatie in voor mij. Ik wil dat het ook lekker is zeg maar. Anders krijg ik toch weer die neiging naar iets vets/zoets.

Hoe houden jullie dat vol? Gezond eten? Want ik voel me hier ook niet happy bij.

Als ik mijn gewicht er trouwens niet bij mocht zetten, dan haal ik die zo weg, ik dacht dat het wel mocht aangezien mijn lengte er niet bijstaat.
Oud 26-09-2007, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Hoe houden jullie dat vol? Gezond eten?
Gewenning. Het makkelijkst is natuurlijk als je het van huis uit hebt meegekregen gezond te eten (zoals ik), maar ook als dat niet het geval is kun je het jezelf aanwennen. Het enige wat je er voor nodig hebt is doorzettingsvermogen. Zodra je een tijdje minder vet en suiker eet, heb je er minder behoefte aan, zowel lichamelijk als psychisch, je zult dan zien dat het steeds makkelijker is om van het snoep af te blijven.
Met jezelf een afsrpaak maken dat je bijvoorbeeld één koek op een dag mag en dat als je daar dan een maand niet in valsspeelt, je iets moois voor jezelf mag kopen of zo, wil ook nog wel eens helpen.
Als je in zijn totaliteit gezonder wilt eten moet je ook eens kijken naar wat je drinkt. Frisdranken zitten zo vol suiker dat je er én dik van wordt én heel erg aan de zoete smaak went, waardoor je alleen maar meer krijgt in lekkere dingen.
Ook kun je eens heel bewust op zoek gaan naar lekkere dingen die niet meteen zo ongezond zijn. Zelf houd ik erg van gedroogde vruchten (abrikozen, dadels e.d.). Is niet calorie-arm of zo, maar wel heel zoet en een stuk gezonder dan Haribo.
En tenslotte: zorg dat je met je ontbijt/lucht/avondeten ook echt verzadigd bent, zodat je daarna niet hoeft te eten tegen de honger en iets kleins dus volstaat.
Succes.
Topic gesloten

Regels voor berichten