![]() |
|
![]() |
weet iemand miss hoe gezond/ongezond een broodje kip doner kebab eigenlijk (XXL pita broodje met een flinke hoeveelheid kip doner kebab met sla & sambal) is >> geen knoflooksaus
als lunch? Is dat gewoon een ''normale'' lunch, dat je kan vergelijken met 3 of 4 boterhammen met beleg? of...? |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb even voor je gezocht op internet. In hoeverre de aantallen betrouwbaar zijn weet ik niet, maar het klinkt aannemelijk. Kebab (een normale portie) bevat zo'n 429 kcal. Een pita broodje bevat ook nog zo'n 127 kcal. Bij elkaar zou zo'n portie dus op zo'n 556 kcal uitkomen en dat is dan een normaal broodje, geen XXL. Hoewel ik niet weet of dit kip betreft of ander vlees. Ook sla en sambal heb ik niet meegerekend, maar dat zijn dan ook niet de grote boosdoeners ![]() Als je het wil vergelijken. Een Cheeseburger bevat 300 kcal, een Big Mac 495. Een bruine boterham bevat zo'n 75 / 80 kcal. Een broodje kebab bevat dus zo'n 7 (kale) boterhammen. Maar let wel op: een broodje kebab bevat vele malen meer vet. Denk dus niet dat het net zo gezond is als die 7 boterhammen.
||
![]() |
Citaat:
dus vandaar XXL ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar je krijgt geen normale portie kebab in een normaal pitabroodje gepropt, dus ik denk dat vooral het broodje groot was en de portie kebab wel normaal. Komt dan natuurlijk nog knoflooksaus bij enzo. Dus het zal zo'n 700 kcal zijn gok ik. Op zich wel te vergelijken met vier witte boterhammen met dik pindakaas erop
![]() Maar zoals altijd geldt ook hierbij: het is helemaal niet erg om af en toe ongezond te eten. Zeker niet als je een gezond (of laag) gewicht hebt. |
![]() |
|
![]() |
Wow moet ik dan maar niet dagelijks doen, maar lekker is het wel.. en heb het genomen zonder knoflooksaus (geen zin om de hele dag uit mn mond te ruiken)...
groot pita broodje + sla + sambal.. zal wel niet al te slecht zijn/gewoon gezond? alleen tja.. dikke portie kib doner vlees zit vast wel aardig wat kcal/vet in..? Laatst gewijzigd op 20-09-2007 om 17:39. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, daar wordt meestal vrij vet vlees voor gebruikt. Maar het scheelt al een hoop als je geen saus neemt hoor. En het is dus niet erg om af en toe iets vets te eten. Zoals Gothic al zei inderdaad, verder eet je vrij weinig dus je kunt ook zeggen dat het nódig is dat je af en toe iets vets en/of calorierijks eet
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
@dennis018: KAP NOU EENS MET CONTINU NAAR DE BEKENDE WEG TE VRAGEN! JA, het is van andere samenstelling dan een 'gewone' lunch met boterhammen. JA, meer kcal. Of je dat kunt hebben, kan alleen jij zelf bepalen... |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Ik heb echt het idee dat ik het hier maar mee moet doen; dat het gewoon bij me hoort ofzo.. Maar ik eet in ieder geval wel gezond volgens mij en ik sport ook regelmatig. Maar in ieder geval bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen! ![]() |
![]() |
||
Citaat:
O en het is puberteit!
|
![]() |
Ik vraag me af wat de meeste mensen (die dus geen eetstoornis hebben) doen qua eten;
- echt op gevoel eten, dus de ene dag als ze geen honger hebben heel weinig eten en dan als ze de volgende dag wel veel honger hebben ineens een stuk meer en dus ook gewoon op een tijd wanneer ze honger hebben. - Of wel ongeveer elke dag hetzelfde, bijvoorbeeld s'ochtends standaard 2 bth, maar dat dit wel kan wisselen met croissantje of een ander tussendoortje? Mijn moeder eet namelijk elke dag precies hetzelfde qua boterhammen en tussendoortjes, maar zij wil dan ook afvallen. Maar terwijl ik van anderen hoor dat het het normaalst is als ik uiteindelijk helemaal op gevoel kan eten. Wat denken jullie? Ik vind het zo lastig om te bedenken wat hierin nou "normaal" is. Sowieso vind ik dat steeds lastiger, omdat er zoveel mensen aan het afvallen en sonja bakkeren zijn en dus niet echt normaal eten.
|
Verwijderd
|
Ik eet in principe op gevoel. Ik heb alleen nooit dagen dat ik heel weinig honger heb, of dagen dat ik juist heel veel honger heb, dus het komt erop neer dat ik elke dag ongeveer dezelfde hoeveelheid eet. Mijn eetpatroon is regelmatig genoeg dat ik altijd op dezelfde momenten honger krijg, dus dan eet ik wat en dat houdt het patroon weer in stand.
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik eet elke dag in ieder geval 2 stuks fruit en ook elke dag wel groente. Qua groente zou het eventueel nog wel iets meer kunnen. Verder eet ik niet zo veel suiker, omdat ik sowieso niet zo van zoet houd. Ik eet wel volkoren brood en verder eet ik qua pasta etc. ook altijd de volkorenvariant. Ik denk dat ik dus in ieder geval wel genoeg vezels binnenkrijg. Qua vetten probeer ik ook wel op te letten. Bijv. boter met plantaardige vetten en olijfolie gebruiken etc. Wel zou ik bijv. nog vaker vis kunnen eten, want dat eet ik niet echt vaak. Verder eet ik wel regelmatig (dus ook tussendoortjes) En verder over stress: ik ben wel gevoelig voor spanningen, maar sinds het afgelopen jaar ga ik er wel beter mee om en heb ik dus ook minder spanning. Dan zou ik toch ook een verbetering moeten kunnen waarnemen? |
![]() |
|
dat verschilt heel erg, in het weekend eet ik echt op gevoel. Maar door de week zit er wel een planning in, ivm stage.
Omdat het niet makkelijk is om elke dag eten in de kantine te kopen (ik vind het zonde van mijn geld,als het thuis ook gewoon ligt voor een stuk minder geld), er is geen koelkast, en bij de werkzaamheden die ik doe is het verboden om te eten of te drinken. Dus dan is het echt half 10 12 uur half 3 pauze momenten. En na een tijdje weet je precies wat je mee moet nemen om de dag goed door te komen. en daar denk je s'ochtens dan wel over na. ook omdat ik ook nog 5 uur reis plus een dag van 9 uur werken. Dat vond ik op school wel fijner, gewoon tussen colleges even een boterham pakken, of een bekertje optimel drinken.
|
@ikkuh15: ik vroeg het me ook al af (ook al heb ik geen ES). Ik let er altijd wel op wat ik eet, maar het is niet zo dat ik heel precies bijhoud wat ik aan kcal naar binnen werk. Als ik naar college ga heb ik meestal wel een vast patroon, net zo makkelijk. In de weekends eet ik veel meer op gevoel.
Vraagje: sinds de zomervakantie gaat mijn gewicht een beetje raar op en neer (vooral op ![]()
|
Verwijderd
|
Die 2000 gaat uit van een dag met een half uurtje matige beweging zoals wandelen, dus als je sport heb je meer nodig dan dat. Op de site van het voedingscentrum staat wat je verbruikt met sporten. Het is wel een gemiddelde; het kan zijn dat de ene vrouw 1800 kcal verbruikt op een normale dag en de andere 2200, doordat niet iedereen dezelfde stofwisseling heeft, maar veel meer dan dat verschilt het niet (behalve als je extreem groot of klein bent of bejaard of bodybuilder etc).
Om af te vallen moet je minder eten dan je verbruikt. Is dan 2000 kcal, dan val je ook al af met 1950, alleen gaat het dan wel érg langzaam, dus voor een merkbaar resultaat kun je beter maximaal 90 % doen (dus gemiddeld 1800). Minimum is 60 % (1200 gemiddeld), maar dat kun je beter alleen aanhouden als je echt overgewicht hebt; het is het aantal kcal dat je nodig hebt om je organen in werking te houden, daaronder voel je je slap en wordt je stofwisseling langzamer. Heb je niet echt overgewicht maar wil je er toch iets af, dan kun je een minimum van 70 % (1400 kcal) doen. |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik word helemaal gek.
Ik ben al een tijdje vrij normaal aan het eten, (1700/2000 kal. en dat al zeker een half jaar) Het voelt heel erg goed. Eigenlijk heel normaal. Ik tel niet meer, etc. Wel is het zo dat ik wel wat ben aangekomen. (Rond de 67 kio voor 1,70, ondertussen ik eerst rond de 60/63 zat voor jaren) Dus laatst met een evaluatie bij mijn sporten heb ik ook wat aangegeven dat ik graag een ander (kracht) programma wou om mijn gewicht (maar vooral vet%) langzaam omlaag te laten gaan. Dus die man zou me wat opsturen en ik vertelde hem nog dat ik juist te weinig at en dat dat snel het probleem was. Nu krijg ik echt een 1200 kal programma opgestuurd ![]() Is het gek dat dit me een beetje overstuur maakt, (zeker omdat ik juist door niet mijn voedingspatroon te veranderen, maar juist meer krachttraining mn gewicht wou verlagen.. en een (vergelijkbaar) voedingspatroon wel fijn was om me een steun te geven dat ik toch wel al lang heel goed bezig ben.)
|
Nee, dat had ik wel door, maar ik had het gevoel als ik bevestiging krijg van hun dat ik het goeddoe doe ik het écht goed doe.
Want ik weet dat ik het nu goed doe.. alleen dat ik wat ben bijgekomen door de 'overgang'.. En door een wat anders sportschema (spieren trainen zodat je rust metabolisme omhoog gaat, ipv cardio) mijn vet% omlaag gaat en mijn lichaam wat strakker wordt. bedankt voor je berichtje.. Ik heb niet voorniets een half jaar gewacht voordat ik zeker was dat ik het aankon om het bij de sportschool te melden dat ik een ander schema wou. (de start 3 jaar geleden met fitness was eigenlijk het startschot van mn eetprobleem,)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Okee, beetje een luxe probleem, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik merk gewoon het afgelopen jaar, eigenlijk 2 jaar, dat ik steeds zwaarder aan het worden ben. Toen ik 16 was, woog ik rond de 62 kilo, nu is dat 71 kilo. Niet dat dat erg is, met mijn BMI zit het nog steeds goed, maar ik heb zo'n idee dat het aan mijn eetpatroon ligt (niet echt gezond dus). Ik heb een paar keer geprobeerd gezonder te eten, maar ik hou dat gewoon niet vol. Ja, maybe een dagje, maar dan heb ik de volgende dag zo'n trek in snoep/iets ongezonds dat mijn motivatie gelijk weer weg is. Ik wil best gezond eten, maar er zit zo weinig, tja, variatie in voor mij. Ik wil dat het ook lekker is zeg maar. Anders krijg ik toch weer die neiging naar iets vets/zoets. Hoe houden jullie dat vol? Gezond eten? Want ik voel me hier ook niet happy bij. Als ik mijn gewicht er trouwens niet bij mocht zetten, dan haal ik die zo weg, ik dacht dat het wel mocht aangezien mijn lengte er niet bijstaat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Met jezelf een afsrpaak maken dat je bijvoorbeeld één koek op een dag mag en dat als je daar dan een maand niet in valsspeelt, je iets moois voor jezelf mag kopen of zo, wil ook nog wel eens helpen. Als je in zijn totaliteit gezonder wilt eten moet je ook eens kijken naar wat je drinkt. Frisdranken zitten zo vol suiker dat je er én dik van wordt én heel erg aan de zoete smaak went, waardoor je alleen maar meer krijgt in lekkere dingen. Ook kun je eens heel bewust op zoek gaan naar lekkere dingen die niet meteen zo ongezond zijn. Zelf houd ik erg van gedroogde vruchten (abrikozen, dadels e.d.). Is niet calorie-arm of zo, maar wel heel zoet en een stuk gezonder dan Haribo. En tenslotte: zorg dat je met je ontbijt/lucht/avondeten ook echt verzadigd bent, zodat je daarna niet hoeft te eten tegen de honger en iets kleins dus volstaat. Succes. ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding & Gezondheidstopic #21 flyaway | 500 | 10-03-2008 19:17 |