Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2012, 11:19
Verwijderd
En misschien met je moeder samen iets bakken? Of dat ze in de keuken blijft zodat ze toezicht kan houden?

Ik heb laatst cheesecake met limoen en bosbessen gemaakt! Een tijd terug had ik ook cheesecake gemaakt maar omdat in het recept staat dat de vorm in het water moet staan en ik de vorm niet waterdicht dicht had gemaakt, was die mislukt. Op internet las ik dat het waarschijnlijk gaat om de luchtvochtigheid in de oven goed te houden, dus heb ik het geprobeerd met een ovenschaal gevuld met water die een verdieping lager staat dan de taart. En dat ging goed, de taart was een groot succes
Advertentie
Oud 08-05-2012, 15:25
Verwijderd
Wij hebben hier een Bretonse tulband gemaakt, een gewone tulband maar dan met chocoladestukjes en citroenschil erdoorheen, en op de onderkant een heel laagje suiker. Hij was superlekker <3 alleen niet zo groot
Oud 08-05-2012, 16:22
Attention
Attention is offline
ik zet nu in een kookboek te kijken voor wat ik zou gaan kunnen maken hmmm..

maar binnenkort kan ik nog niet mn ouders gaan op vakantie ik thuis opa oma toezicht dus kan niet wachten tot ze weer terug zijn dus
Oud 09-05-2012, 22:15
Neko*
Neko* is offline
Voor mij verjaardag had ik koekjes gemaakt met nog wat restjes fondant. Voor een eerste poging vond ik ze aardig leuk geworden!

Oud 10-05-2012, 07:44
emilylove
emilylove is offline
ik heb ook nog een recept voor appeltaart met custard:

je hoeft gewoon en pak custard te kopen en een pak Appeltaart van koopmans gewoon. maak de appeltaart volgens bereiding en de custard ook. maar als je het deeg in de springvorm doet dan moet je eerst de custard op de bodem liggen dan de appels enzo. ik hoop dat jullie hem uitproberen en hem ook lekker vinden!

xxxx emilylove
Oud 10-05-2012, 15:55
tuttebel
tuttebel is offline
heeft iemand leuke recept-ideeen voor baksels die in een oven met lage temperatuur kunnen? ik vind bakken heel leuk, maar we hebben een combi-oven, waar 200graden meer 170graden is...
Oud 10-05-2012, 16:35
Verwijderd
Jawel ik kan me er een aantal herinneren waarbij we de oven heel laag hadden, maar die moet ik zo even opzoeken. Heb je wel eens een oventhermometer erin gehad? Wil hij niet warmer dan 170? Want ik heb enorm veel recepten waarbij de oven op 180 graden moet namelijk
Oud 10-05-2012, 16:51
Verwijderd
Biscuit moet op een lage temperatuur. En dan kan je helemaal losgaan op vullingen
Oud 10-05-2012, 17:24
Hawahaai
Hawahaai is offline
Mijn combi-oven op heteluchtstand moet ik standaard 10 tot 20 graden minder heet zetten dan een recept aangeeft, anders krijg ik zwart eten en zo. Ik heb geen oventhermometer, dus hoe exact de temperatuur is, weet ik niet, maar die tip kreeg ik en werkte wel. Je zou 't dus eens kunnen proberen met iets wat eigenlijk op 180 moet?
Oud 10-05-2012, 17:31
Verwijderd
Oh. Eigenlijk heb ik best wel heel erg veel recepten die op de goede temperatuur voor jou zitten en ik was begonnen met typen van namen, maar het worden er echt veel is er iets wat je graag wil maken?

Ik heb wel een supergoed brownie recept, dat mag op 180 graden.
Oud 11-05-2012, 16:02
Hawahaai
Hawahaai is offline
Het toetje voor vanavond staat in de oven: rabarber-bananen-crumble, met rabarber uit eigen tuin. Ik ben benieuwd. Mijn ouders hadden vroeger ook rabarber in de tuin, dus ik heb allerlei recepten gegeten, maar nog nooit zelf klaargemaakt.
Edit: 't was erg lekker, maar mijn vriend vond van niet (blijkt niet van rabarber te houden), dus heb ik meer! <3

Laatst gewijzigd op 12-05-2012 om 10:52.
Oud 11-05-2012, 17:10
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Voor mij verjaardag had ik koekjes gemaakt met nog wat restjes fondant. Voor een eerste poging vond ik ze aardig leuk geworden!

[afbeelding]
Agossie <3 Wat een lieve koekjes!
Oud 12-05-2012, 11:06
Joke:D
Joke:D is offline
Citaat:
heeft iemand leuke recept-ideeen voor baksels die in een oven met lage temperatuur kunnen? ik vind bakken heel leuk, maar we hebben een combi-oven, waar 200graden meer 170graden is...
cupcakes. Gewoon een pak mix voor fijne cake, een theelepel vanille aroma uit een flesje, 4 eieren, roomboter en wat melk. Kun je zonder mixer mengen, verdelen over 12 silliconen (want in een combioven werkt metaal niet zo goed en papier alleen zakt uit) vormpjes, gewoon in de oven en na een half uur afentoe even met een sateprikker erin prikken om te kijken of ze gaar zijn. Komt de prikker er droog uit zijn de cakejes gaar. Na een paar keer heb je ook wel door hoe lang het in jouw oven duurt. In de mijne bijvoorbeeld 25 minuten.

Dan kun je er nog iets van topping op doen. Een mengsel van banketbakkersroom, boter, poedersuiker en gesmolten chocola bijvoorbeeld (is makkelijker dan het lijkt). Het recept dat ik gebruik daarvoor is van de Cookie Monster Cupcakes van Rudolph's Bakery op 24Kitchen. Heerlijk. Moet je alleen niet te vaak eten want het is behoorlijk vet. Het recept halveren is genoeg trouwens.

Dat is trouwens ook een tip, als je digitale tv hebt, gewoon een paar keer naar 24Kitchen kijken. Rudolph of Donna Hay heeft vaak wel dingen die op lage temperatuur moeten/mogen. En anders een account aanmaken op de website, dan kun je de filmpjes kijken.
Oud 12-05-2012, 11:20
Hawahaai
Hawahaai is offline
Voor cupcakes heb je geen cake-mix nodig, dat kun je echt heel gemakkelijk zelf maken!
Oud 12-05-2012, 17:05
Neko*
Neko* is offline
Citaat:
Voor cupcakes heb je geen cake-mix nodig, dat kun je echt heel gemakkelijk zelf maken!
En het is nog eens lekkerder ook!
Oud 12-05-2012, 17:37
AzN
AzN is offline
Citaat:
En het is nog eens lekkerder ook!
...en leuker!
Oud 13-05-2012, 22:14
Joke:D
Joke:D is offline
Citaat:
weet ik, maar ik heb de tijd nog niet gevonden om verschillende recepten uit te proberen en er een te vinden die ik echt lekker vind. Die wat ik tot nu toe heb geprobeerd smaakten minder lekker dan de standaard cakemix, en als ik naast 2 soorten cupcakes met topping ook nog een gevulde chocoladetaart, een Limburgse vlaai (of 2), 2 soorten soep, 2 soorten vlees, vis, sauzen, aardappels op 3 manieren en vers sorbetijs moet maken voor een familiediner, grijp ik toch echt naar een kant en klaar mix.
Oud 14-05-2012, 17:14
Verwijderd
Rustig maar dat jij het gebruikt is toch geen probleem? Het wordt alleen maar gezegd, je hoeft je niet aangevallen te voelen!
Oud 14-05-2012, 18:40
emilylove
emilylove is offline
Citaat:
De creatie van deze week: Wittechocolade-frambozen taart! Hij was superlekker
kun je een recept sturen?
Oud 14-05-2012, 19:24
Verwijderd
Oei, dan moet ik even kijken uit welk boek dat recept was. Dat weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Wij hebben deze week high tea gedaan voor mijn oma! Scones, Teabread, Soesjes en Zandkoek met karamel . Alles wat ontzettend lekker en het was heel erg geslaagd
Oud 14-05-2012, 19:57
emilylove
emilylove is offline
Citaat:
Oei, dan moet ik even kijken uit welk boek dat recept was. Dat weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Wij hebben deze week high tea gedaan voor mijn oma! Scones, Teabread, Soesjes en Zandkoek met karamel . Alles wat ontzettend lekker en het was heel erg geslaagd
oke ik hoor nog wel van je
Oud 15-05-2012, 16:34
emilylove
emilylove is offline
heeft iemadn al mijn appeltaart met custard geprobeerd?
als jullie het recept willen ik hoor nog wel van jullie

xx emilylove
Oud 15-05-2012, 18:30
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
heeft iemadn al mijn appeltaart met custard geprobeerd?
als jullie het recept willen ik hoor nog wel van jullie

xx emilylove
Het recept heb je toch al opgeschreven?
Oud 15-05-2012, 20:01
emilylove
emilylove is offline
ja maar voor het geval dat.

maar ik wilde even kijken of dat iemand het had uitgeprobeerd?

xx
Oud 15-05-2012, 20:46
Verwijderd
Basisrecept pâte sucrée
200 g bloem
100 g poedersuiker
100 g koude boter
1/2 tl zout
4 eidooiers
Voor een springvorm van 24 cm groot.

Zeef de bloem en poedersuiker boven een kom. Snijd de boter in blokjes en schep ze door de bloem. Voeg zout, dooiers en 2-3 eetlepels ijskoud water toe en kneed met de vingertoppen alles snel een samenhangend deeg. Vorm van het deed een bal en duw deze met de muis van de hand uit tot 1 cm dikte om het deeg soepeler te maken. Vorm het deeg weer tot een bal en laat deze afgedekt in de koelkast een halfuur rusten. Rol het deeg op een met bloem bestoven werkvlak uit tot een lap van een 1/2 cm dik.

Witte chocoladetaart met frambozen

1 x basisrecept pâte sucrée
500 g gedroogde peulvruchten of erwten (blindbakvulling)
150 g witte chocolade van goede kwaliteit
100 ml slagroom
350 g mascarpone
200 g verse frambozen + 50 g voor de garnering
50 g gehakte pistachenoten

Verwarm de over voor op 180 C. Vet de springvorm in. Bekleed hem met het deeg en leg er aluminiumfolie op. Vul de vorm met een blindbakvulling. Bak de bodem 15 minuten, verwijder de folie en vulling en bak het deeg nog eens 5 minuten. Laat de bodem afkoelen.
Smelt in een pan met een dikke bodem de chocolade met de slagroom. Roer dit tot een egale massa. Neem de pan van het vuur en laat het mengsel afkoelen tot de massa weer dikker wordt. Roer de chocolademassa met de mascarpone glad. Kneus de frambozen licht en verdeel ze over de deegbodem. Schep de roommassa op de frambozen en zet de taart 2.5 uur in de koelkast. Garneer de taart met de rest van de frambozen en pistachenoten.

Wij hebben hem trouwens zonder pistachenoten gemaakt, want daar zijn we geen fan van.
Oud 19-05-2012, 17:40
Roosje
Roosje is offline
^ Klinkt goed! Ik ga hem een keer opperen aan mijn taartbakvriendinnetje.

Met haar heb ik op Koninginnedag 100 chocolade-chilicakejes en botercrème van peach tree gemaakt. Ze waren superlekker. <3 Ik vond het wel moeilijk om beslag voor 100 cakejes te mixen, mijn mixer ging er echt vol chocolade van zitten. Weet iemand iets om dat op te lossen, of is het enige antwoord Minder Cakejes In Eén Keer Bakken?
Oud 20-05-2012, 09:03
Verwijderd
Citaat:
Minder Cakejes In Eén Keer Bakken?

Ik heb alleen geen antwoord. Onze mixer wordt trouwens wel altijd heel erg warm. Echt heel warm , ik heb het vermoeden dat er een keer cacao in is gekomen, bij waar er lucht in gaat zeg maar. Daar zit namelijk ook allemaal cacao. Is dat nog op te lossen ?
Oud 20-05-2012, 10:15
Verwijderd
Ik zou dan gewoon het beslag in delen mixen verdelen over vier kommen ofzo.
Oud 20-05-2012, 10:38
emilylove
emilylove is offline
hallo,

@apate, heel erg bedankt voor het recept heb hem uitgeprobeerd was heel lekker gelukt!!!!!!

en ik heb nog een vraagje:
heeft iemand misschien een recept voor kaneelbroodjes????

ik hoor nog van jullie.

xx emilylove
Oud 20-05-2012, 17:41
AzN
AzN is offline
Citaat:
hallo,

@apate, heel erg bedankt voor het recept heb hem uitgeprobeerd was heel lekker gelukt!!!!!!

en ik heb nog een vraagje:
heeft iemand misschien een recept voor kaneelbroodjes????

ik hoor nog van jullie.

xx emilylove
Als je op Google zoekt naar 'cinnamon rolls' krijg je 'n heleboel goeie recepten voor kaneelbroodjes . Deze vond ik zelf erg duidelijk: http://www.joyofbaking.com/breakfast...RollsBuns.html
Oud 21-05-2012, 09:02
emilylove
emilylove is offline
Citaat:
Als je op Google zoekt naar 'cinnamon rolls' krijg je 'n heleboel goeie recepten voor kaneelbroodjes . Deze vond ik zelf erg duidelijk: http://www.joyofbaking.com/breakfast...RollsBuns.html
heel erg bedankt!!!!!!
Oud 22-05-2012, 12:06
Verwijderd
Ik was een beetje vergeten de springvorm te bekleden met bakpapier...Dus het taartje ziet er lichtelijk mismaakt uit, maar lekker is-ie <3
De bodem is van bastognekoekenbodem, de taart op basis van gecondenseerde melk en limoen.

Laatst gewijzigd op 19-11-2012 om 12:18.
Oud 23-05-2012, 06:29
Attention
Attention is offline
Citaat:
Ik was een beetje vergeten de springvorm te bekleden met bakpapier...Dus het taartje ziet er lichtelijk mismaakt uit, maar lekker is-ie <3
De bodem is van bastognekoekenbodem, de taart op basis van gecondenseerde melk en limoen.
achja daar leer je alleen maar van

maar hij ziet er wel lekker uit
Oud 23-05-2012, 07:29
Verwijderd
Huh wauw het ziet er uit als chiffoncake!
Oud 05-06-2012, 19:52
Verwijderd
Citaat:

Ik heb alleen geen antwoord. Onze mixer wordt trouwens wel altijd heel erg warm. Echt heel warm , ik heb het vermoeden dat er een keer cacao in is gekomen, bij waar er lucht in gaat zeg maar. Daar zit namelijk ook allemaal cacao. Is dat nog op te lossen ?
Kun je niet met een föhn die gaten uitblazen? Ik weet neit of het gaat hoor, maar het is maar een idee Of heb je technische huisgenoten? Die kunnen de schroefjes eruit halen en an eens kijken of er veel stof tussen zit!

ot: Ik heb vijftien eieren in de koelkast staan en wil daar graag iets mee bakken. Ik ben niet bijzonder van de eierkoeken, maar zou wel graag koekjes willen maken. Iemand ideeën?
Oud 05-06-2012, 19:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Geen koekjes maar je zou creme brulée kunnen maken (van de eierdooiers) en dan schuimpjes van de eiwitten
Oud 05-06-2012, 20:03
Verwijderd
Ik vind creme brulee niet zo lekker
EN schuimpjes van eiwitten heb ik wel eens met mijn ex geprobeerd te maken, maar dat was niet zo'n succes. Sindsdien durf ik dat niet meer zo goed
Oud 05-06-2012, 20:28
Hawahaai
Hawahaai is offline
In het weekend heb ik brownies gebakken, daar had ik nog een pak van staan.
Oud 06-06-2012, 09:10
Verwijderd
Als je extreem veel eieren over hebt dan kun je ook bij de toko een kant-en-klaar pak voor chiffon cake halen. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Daar gaan ook echt 5 of 7 eieren in ofzo. En het is echt heel heel erg lekker
Oud 06-06-2012, 11:39
Verwijderd
Meh, de reden dat ik koekjes wil maken is omdat die langer/makkelijker houdbaar te zijn dan cake. Ik ben 't weekend alleen thuis en kan geen vrienden uitnodigen en ik ben niet van plan een hele cake in mijn eentje op te eten
Oud 06-06-2012, 15:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je appeltaart oid bakt, dan kan je het ook invriezen
Oud 06-06-2012, 16:43
Verwijderd
Ik hou niet van ingevroren gebak

Maar verder ben ik niet kieskeurig
Oud 06-06-2012, 19:49
AzN
AzN is offline
Spekkoek dan maar?
http://eten-en-drinken.infonu.nl/rec...-spekkoek.html
Oud 07-06-2012, 10:27
Verwijderd
Zoveel tijd heb ik niet
Oud 09-06-2012, 14:41
Roosje
Roosje is offline
Citaat:

Jammer. En Sarah, dat was ook mijn enige idee ja.

En mijn mixer kun je uitspoelen (dat is wat ik deed na het chocoladedebacle). Gewoon, onder de kraan houden en dan een dag laten drogen. Werkte wel prima.

Ik heb gisteren stroopwafeltaart gebakken van dit recept. Hij is goed, maar mijn oven is een beetje ingewikkeld, dus hij is ook niet helemaal gaar.
Oud 13-06-2012, 07:59
Verwijderd
Oh, oke! Gaan we dat misschien een keertje eens proberen .

Wij hebben gisteren triple-chocoladekoekjes gemaakt. Waar ik geen foto van heb, want ze waren best wel snel op , needless to say dat ze dus heel erg lekker waren . En echt een supersimpel recept ook!
Oud 13-06-2012, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Oh, oke! Gaan we dat misschien een keertje eens proberen .

Wij hebben gisteren triple-chocoladekoekjes gemaakt. Waar ik geen foto van heb, want ze waren best wel snel op , needless to say dat ze dus heel erg lekker waren . En echt een supersimpel recept ook!
Dat klinkt goed! Mag ik misschien het recept?
Oud 13-06-2012, 14:47
Verwijderd
Uiteraard, ik zal het zo voor je overtypen
Oud 13-06-2012, 15:44
Verwijderd
Driedubbele chocoladekoekjes

Voor 20 stuks

75 g boter op kamertemperatuur
175 g lichtbruine basterdsuiker
1 ei
150 g zelfrijzend bakmeel
2 eetlepels cacaopoeder, ongezoet
100 g witte chocolade, gehakt
100 g melkchocolade, gehakt

Klop de boter en suiker in een mengkom tot een licht en romig mengsel. (Dat wordt het niet echt. Het wordt gewoon te veel suiker gemengd met boter. Maar de boter moet wel echt echt zacht zijn Roer het ei, meel en cacaopoeder erdoor tot er een soepel deeg ontstaat. Kneden werkt beter daarvoor, dat heb ik ook gedaan omdat het met roeren niet een heel deeg wilde worden.

Roer de gehakte chocolade erdoor. Again, beter kneden. Schep Maak met je handen 20 hoopjes van het mengsel op twee ingevette bakplaten. Laat voldoende tussenruimte tussen de hoopjes, zodat ze goed uit kunnen zetten. Wij hebben verschillende groottes gedaan, en we vonden uiteindelijk dat je het beste ze tussen de 5 en 10 centimeter groot kan maken. Ik deed denk ik ongeveer 5/6 centimeter ofzo, en die werden heel erg prima. Heel veel groter bleven ze toch nog vrij zacht in het midden. Dat is maar net wat je zelf lekker vindt!

Bak de koekjes 8 - 10 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven, tot ze licht verkleurd zijn. Laat ze 1 - 2 minuten hard worden. Haal ze dan los van de bakplaat en laat ze op een taartrooster volledig afkoelen. Deze koekjes smaken het best op de dag van bereiding. Ja, ze komen daadwerkelijk zacht uit de oven. Dat is niet erg dus.

Voor chocolade-vanille-hazelnootkoekjes
Volg het basisrecept, maar laat de cacao achterwege. Verhoog de hoeveelheid zelfrijzend bakmeel tot 175 g. Laat de witte chocolade weg en vervang deze door 50 g grof gehakte hazelnoten en 1 theelepel vanille-essence.

Dit laatste hebben wij trouwens niet gedaan. Maar het lijkt me wel lekker, dus ik zet het er maar even bij .

Laatst gewijzigd op 15-06-2012 om 22:52.
Oud 13-06-2012, 15:47
Verwijderd
Heel erg bedankt! Ik ga ze morgen denk ik al uitproberen, om me af te leiden van de examenuitslag
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten