Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2003, 23:59
Brutus
Avatar van Brutus
Brutus is offline
Na HBO Universiteit?
kan dit??? k wil graag medicijnen doen maar ik wil geen vwo doen... =(
__________________
Appelmoes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-04-2003, 07:22
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Dat kan, maar ik weet niet of dat voor alle studies geldt... Na je HBO-propedeuse kun je meestal beginnen aan een WO-studie. Als je een complete HBO-opleiding afgerond hebt, kun je vaak een verkorte WO-studie volgen, als deze opleidingen tenminste in hetzelfde vlak liggen natuurlijk...
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 11:25
NN
NN is offline
Aangezien het onderwijs op de uni heel anders is dan op het HBO wil ik je deze overstap absoluut afraden. Het is toch beter om eerst VWO te gaan doen, daar wordt je tenminste ook echt voorbereid op een academische opleiding en dat doen HAVO en HBO niet.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:00
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
De toelatingseisen

Om tot de studie te worden toegelaten moet men in het bezit zijn van:

een einddiploma vwo, óf
een einddiploma of een propedeutisch diploma van het hbo, óf
een (buitenlands) diploma dat gelijkwaardig wordt geacht aan een vwodiploma, óf
een Leidse colloquium doctum verklaring.

Dusss..het kan! Dit is van leidse universiteit maar neem aan dat het overal het zelfde is.
Ik zou er persoonlijk ook voor kiezen je propedeuse te gaan halen, ipv vwo. Ik denk dat je daar meer aan hebt. (Zou dan wel 'n opleiding kiezen die dichtbij geneeskunde ligt, maja das logisch )
__________________
"Een doel is slechts belangrijk als idee. Het gaat om het werk dat tot het doel leidt. Dat vervult het leven met zin."
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 18:07
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Nomen-nescio schreef op 30-04-2003 @ 13:00:

Ik zou er persoonlijk ook voor kiezen je propedeuse te gaan halen, ipv vwo. Ik denk dat je daar meer aan hebt. (Zou dan wel 'n opleiding kiezen die dichtbij geneeskunde ligt, maja das logisch )
Bullshit. Zoals NN al zegt, VWO werkt echt vele malen beter.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 18:11
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Studentje schreef op 30-04-2003 @ 19:07:
Bullshit. Zoals NN al zegt, VWO werkt echt vele malen beter.
Helemaal mee eens. Kijk maar eens naar verschillende topics die eerder op dit forum zijn geplaatst. Daar kan je goed lezen waarom VWO gewoon veel beter is..
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 20:00
hajo
Avatar van hajo
hajo is offline
Er werd anders op de uni gezegd dat mensen die een jaar HBO hebben gedaan een voorsprong hebben op de mensen die Vwo hebben gedaan. (en nu heb ik na mijn mavo en havo nog even vwo gedaan, en het vwo biedt niet echt veel meer dan het havo, dus waarom niet 1 jaar hbo ipv 2 jaar vwo?!)
__________________
If you're going to think anyway: think BIGG
www.abcpraktijk.nu
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 20:05
Verwijderd
Citaat:
hajo schreef op 30-04-2003 @ 21:00:
Er werd anders op de uni gezegd dat mensen die een jaar HBO hebben gedaan een voorsprong hebben op de mensen die Vwo hebben gedaan. (en nu heb ik na mijn mavo en havo nog even vwo gedaan, en het vwo biedt niet echt veel meer dan het havo, dus waarom niet 1 jaar hbo ipv 2 jaar vwo?!)
Omdat als je eerst HBO gaat doen je dan gewend raakt aan de "schoolse" manier van lesgeven en dat maakt de overstap naar de "zelfstandige" universiteit moeilijker dan wanneer je van het VWO naar de uni gaat.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 20:11
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
stefano schreef op 30-04-2003 @ 21:05:
Omdat als je eerst HBO gaat doen je dan gewend raakt aan de "schoolse" manier van lesgeven en dat maakt de overstap naar de "zelfstandige" universiteit moeilijker dan wanneer je van het VWO naar de uni gaat.
En op het VWO wordt er zeker niet op een schoolse manier les gegeven? Bij mij op school tenminste wel en op het VWO leer je bij engels en nederlands (vakken die vaak als voorbeeld worden gegeven waarom je beter VWO kunt doen) echt niet zoveel meer (bijna niets eigenlijk).
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 22:16
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Het ligt vooral aan jezelf. Als je al gewoon intelligent bent en over een beetje zelfdiscipline beschikt, dan maakt het denk ik niet zoveel uit of je nu een HBO-P haalt of een VWO-diploma.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 22:17
Thomas
Thomas is offline
Voordeel van een HBO studie die aansluit op een WO studie is wel dat je de lesstof al kent en dat je dus wat dat betreft een voorsprong hebt om mensen die rechtstreeks van het VWO komen.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 22:26
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
stefano schreef op 30-04-2003 @ 21:05:
Omdat als je eerst HBO gaat doen je dan gewend raakt aan de "schoolse" manier van lesgeven en dat maakt de overstap naar de "zelfstandige" universiteit moeilijker dan wanneer je van het VWO naar de uni gaat.
wat is toch die schoolse manier?
wat is er zo anders aan de Uni dan?
Ik zelf doe HBO ben wel benieuwd wat het verschil is, omdat ik na deze opleiding uni ga doen ook al is het maar deeltijd.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 22:36
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Ehm, Havo + VWO = 2e fase ( dus allebei gericht op zelfstandig werken)
Tuurlijk is VWO moeilijker, etc.

& op 't VWO wordt zeker niet op 'n schoolse manier les gegeven?

Maargoed... het verschil natuurlijk per persoon en ik denk dat het in de praktijk allemaal best meevalt.
__________________
"Een doel is slechts belangrijk als idee. Het gaat om het werk dat tot het doel leidt. Dat vervult het leven met zin."
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 05:14
Verwijderd
Uiteraard is het vwo schoolser dan het hbo. Het is immers ook op jongere, minder ervaren leerlingen gericht. Wat dat betreft is een propedeuse hbo interessanter om te doen, gezien de verdere voordelen.

En mocht blijken dat je toch geen geneeskunde doen wilt, ja, dan zit je met je havo-diploma en volkomen onnutige hbo-propedeuse ipv een vwo-diploma.


Wat voor reden bestaat er voor een jong en op academisch niveau mogelijkheden hebbend persoon om niet vwo te _willen_ doen?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 11:19
Studentje
Studentje is offline
Even voor al die mensen die blijven volhouden dat WO makkelijk te doen is met HBO-P, ik studeer zelf aan een universiteit, en mijn ervaring is dat de mensen met VWO oude stijl het het makkelijkst aan kunnen, gevolgd door de 2e fase mensen, en dan een hele tijd niks, en dan HBO-P. De paar mensen die van het HBO komen, moeten echt veel harder werken dan de rest.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 11:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Studentje schreef op 01-05-2003 @ 12:19:
Even voor al die mensen die blijven volhouden dat WO makkelijk te doen is met HBO-P, ik studeer zelf aan een universiteit, en mijn ervaring is dat de mensen met VWO oude stijl het het makkelijkst aan kunnen, gevolgd door de 2e fase mensen, en dan een hele tijd niks, en dan HBO-P. De paar mensen die van het HBO komen, moeten echt veel harder werken dan de rest.
idd. op een open dag die ik bezocht van het HBO werd ook afgeraden om een studie te gaan doen puur om het behalen van de propedeuse zodat je daarna naar de uni kan. 80% redde het namelijk niet op de uni en kon vervolgens dus weer terug gaan naar het HBO.
Ik weet alleen niet of het puur voor die opleiding geldt of dat het in het algemeen is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 13:03
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
linda85 schreef op 01-05-2003 @ 12:34:
Ik weet alleen niet of het puur voor die opleiding geldt of dat het in het algemeen is.
Dat is algemeen en ook direct de reden waarom veel universiteiten liever geen HBO-Pers hebben, omdat dit statistisch gezien de meest zwakke studenten zijn. Daarom zijn er ook veel drop-outs en dat willen de universiteiten liever niet hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 13:19
matrix21
matrix21 is offline
Volgens mij heeft de topic-starter het over naar de Uni gaan na de HBO dus niet HBO propedeuse
Op veel universiteiten kan je na je HBO verkort de academische opleiding doen. Uiteraard moet je bij de HBO de goeie richting hebben gedaan. Dus niet eerst economie en dan medicijnen.
Dus als er een Hbo medicijnen bestaat denk ik dat het niet zo'n gek idee is.
Kun je niet beter praten met een decaan die daar verstand van heeft dan aan mensen vragen zoals wij die er de ballen verstand van hebben?
Ik denk ook dat het voor alle opleidingen verschillend is.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-05-2003, 15:19
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef op 30-04-2003 @ 21:05:
Omdat als je eerst HBO gaat doen je dan gewend raakt aan de "schoolse" manier van lesgeven en dat maakt de overstap naar de "zelfstandige" universiteit moeilijker dan wanneer je van het VWO naar de uni gaat.
Laat ik even zeggen dat dit niet mijn "theorie" is, maar dit werd in die andere topics gezegd...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Studentje schreef op 01-05-2003 @ 12:19:
Even voor al die mensen die blijven volhouden dat WO makkelijk te doen is met HBO-P, ik studeer zelf aan een universiteit, en mijn ervaring is dat de mensen met VWO oude stijl het het makkelijkst aan kunnen, gevolgd door de 2e fase mensen, en dan een hele tijd niks, en dan HBO-P. De paar mensen die van het HBO komen, moeten echt veel harder werken dan de rest.
Daarbij ga je voorbij aan het feit dat mensen met een hbo-propedeuse in het algemeen 'havo-mensen' zijn en daarom niet voor het vwo gegaan zijn. Uitgaande van het feit dat OP te lui is voor het vwo - zoals uit de posting te vernemen - en _daarom_ geen vwo wil doen, maar liever via hbo naar de uni wil gaan, gaat jouw theorie dus niet op.

En voor je daar op inhaakt: luiheid is zeer zeker niet per se een groot nadeel op de uni.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 17:31
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
wuppie schreef op 01-05-2003 @ 17:57:
Daarbij ga je voorbij aan het feit dat mensen met een hbo-propedeuse in het algemeen 'havo-mensen' zijn en daarom niet voor het vwo gegaan zijn. Uitgaande van het feit dat OP te lui is voor het vwo - zoals uit de posting te vernemen - en _daarom_ geen vwo wil doen, maar liever via hbo naar de uni wil gaan, gaat jouw theorie dus niet op.

En voor je daar op inhaakt: luiheid is zeer zeker niet per se een groot nadeel op de uni.
Mijn theorie gaat alsnog op, hoor. Het gaat erom dat het VWO je beter voorbereid op het WO, dan dat de HBO dat doet. Dat heeft verder niet veel met de capaciteiten van, bijvoorbeeld, de topicstarter te maken.

Ik dacht dat dat nu onderhand wel een keer duidelijk zou zijn.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 17:43
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Studentje schreef op 01-05-2003 @ 18:31:
Mijn theorie gaat alsnog op, hoor. Het gaat erom dat het VWO je beter voorbereid op het WO, dan dat de HBO dat doet. Dat heeft verder niet veel met de capaciteiten van, bijvoorbeeld, de topicstarter te maken.
De basiscapaciteiten van een student-in-spe zijn in veel hogere mate belangrijk dan de eventuele hogere mate van wo-voorbereiden op het vwo in vergelijking met het havo en het hbo. Immers, zo bijzonder groot is die voorbereiding helemaal niet. Het surplus van het vwo t.o.v. het havo is gewoonweg een kleine hoeveelheid verdieping, die niet zozeer op Het Grote Academische Denkenkunnen aansluit. Zo zit de middelbare school gewoonweg niet in elkaar. Een intelligente scholier op vwo-niveau die een havo-opleiding volgt, aansluitend een jaar hbo doet, is gewoonweg net zo goed voorbereid op een universitaire studie.
De correlatie tussen hbo-wo houdt dus niet een sterk causaal verband in, aangezien het onderliggende verband 'basiscapaciteit' de motor in het verschijnsel is, en daar bega je je denkfout.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 17:45
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Studentje schreef op 01-05-2003 @ 18:31:
Mijn theorie gaat alsnog op, hoor. Het gaat erom dat het VWO je beter voorbereid op het WO, dan dat de HBO dat doet. Dat heeft verder niet veel met de capaciteiten van, bijvoorbeeld, de topicstarter te maken.

Ik dacht dat dat nu onderhand wel een keer duidelijk zou zijn.
Leg het dan eens uit waarom dat zo is.
Ikzelf doe een economische opleiding en ik geef gelijk toe dat economie op vwo verder gaat dan op de havo. Maar na de P is deze achterstand wel weggewerkt.
Ik zelf heb gezien dat vwo op hbo in het eerste jaar best van pas komt maar daarna is er geen verschil meer.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 17:50
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 01-05-2003 @ 18:45:
Leg het dan eens uit waarom dat zo is.
Ikzelf doe een economische opleiding en ik geef gelijk toe dat economie op vwo verder gaat dan op de havo. Maar na de P is deze achterstand wel weggewerkt.
Ik zelf heb gezien dat vwo op hbo in het eerste jaar best van pas komt maar daarna is er geen verschil meer.
Dit klopt helemaal. Ik ben zelf een tweedejaars economie student op het HBO en wat je zegt is helemaal waar. Ook is het zo dat dit per specifiek geval moet worden bekeken, omdat iedereen anders is. Er zijn genoeg mensen die na hun P perfect verder kunnen op de uni, maar er zijn er ook die het niet redden. Wat dat betreft is het verschil ook niet groot.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 18:15
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Rambo schreef op 30-04-2003 @ 00:59:
Na HBO Universiteit?
kan dit??? k wil graag medicijnen doen maar ik wil geen vwo doen... =(
na t hbo kan je in principe nog GENEESKUNDE (neej.. geeeen medicijnen.. die naam slaat echt nergens op) gaan studeren


ik vraag me alleen wel af hoe ze dan berekenen in welke lotingsklasse je valt....
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2003, 18:17
Verwijderd
Als je een jaar HBO doet, krijg je de vakken en de kennis die bij díe opleiding horen. Als je VWO doet, krijg je langer de algemene basisvakken en -kennis. Het resultaat is over het algemeen een meer wetenschappelijke instelling omdat VWO'ers een steviger ondergrond hebben waar HBO'ers meer praktijkgericht zijn, een betere beheersing van het Nederlands, Engels en andere vreemde talen en meer algemene ontwikkeling. Zeker bij medische studies is dat van groot belang: ook helpt het hier als je Latijn en/of Grieks hebt gehad en dat wordt op de HAVO nu eenmaal niet gegeven.

Je ziet dit dan ook terug in de enorme hoeveelheid HBO'ers die na twee jaar nog steeds niet hun P hebben, de moeite die HBO'ers over het algemeen hebben met academisch werk- en denkniveau en het grote aantal HBO'ers wat zonder master de universiteit verlaat omdat het toch te hoog gegrepen is.

Ik heb maar één opmerking: schoenmaker, blijf bij je leest.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 19:33
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-05-2003 @ 19:17:
Als je een jaar HBO doet, krijg je de vakken en de kennis die bij díe opleiding horen. Als je VWO doet, krijg je langer de algemene basisvakken en -kennis. Het resultaat is over het algemeen een meer wetenschappelijke instelling omdat VWO'ers een steviger ondergrond hebben waar HBO'ers meer praktijkgericht zijn, een betere beheersing van het Nederlands, Engels en andere vreemde talen en meer algemene ontwikkeling. Zeker bij medische studies is dat van groot belang: ook helpt het hier als je Latijn en/of Grieks hebt gehad en dat wordt op de HAVO nu eenmaal niet gegeven.

Je ziet dit dan ook terug in de enorme hoeveelheid HBO'ers die na twee jaar nog steeds niet hun P hebben, de moeite die HBO'ers over het algemeen hebben met academisch werk- en denkniveau en het grote aantal HBO'ers wat zonder master de universiteit verlaat omdat het toch te hoog gegrepen is.

Ik heb maar één opmerking: schoenmaker, blijf bij je leest.
|

Wat een bullshit.
Alsof vwo zo'n enorm verschil is met havo. Wat kan je meer leren in een jaar? Dat beter nederlands slaat ook weer nergens op, genoeg vrienden op de uni maar ik ben echt beter in nederlands.
Hooguit kan ik me voorstellen dat je niet aan het denkniveau kan wennen als je eenmaal hbo hebt gedaan. Maar leg dan toch eens uit WAT het verschil is?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 19:50
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef op 01-05-2003 @ 18:43:
De basiscapaciteiten van een student-in-spe zijn in veel hogere mate belangrijk dan de eventuele hogere mate van wo-voorbereiden op het vwo in vergelijking met het havo en het hbo. Immers, zo bijzonder groot is die voorbereiding helemaal niet. Het surplus van het vwo t.o.v. het havo is gewoonweg een kleine hoeveelheid verdieping, die niet zozeer op Het Grote Academische Denkenkunnen aansluit. Zo zit de middelbare school gewoonweg niet in elkaar. Een intelligente scholier op vwo-niveau die een havo-opleiding volgt, aansluitend een jaar hbo doet, is gewoonweg net zo goed voorbereid op een universitaire studie.
De correlatie tussen hbo-wo houdt dus niet een sterk causaal verband in, aangezien het onderliggende verband 'basiscapaciteit' de motor in het verschijnsel is, en daar bega je je denkfout.
Het gaat helemaal niet om wàt je leert op het VWO of de HAVO. Het is natuurlijk niet de extra stof, die het verschil maakt. Nee, het is de manier van denken, die het verschil maakt. Maar dat is schijnt voor veel mensen niet duidelijk te zijn.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 19:51
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 01-05-2003 @ 20:33:
|

Wat een bullshit.
Alsof vwo zo'n enorm verschil is met havo. Wat kan je meer leren in een jaar? Dat beter nederlands slaat ook weer nergens op, genoeg vrienden op de uni maar ik ben echt beter in nederlands.
Hooguit kan ik me voorstellen dat je niet aan het denkniveau kan wennen als je eenmaal hbo hebt gedaan. Maar leg dan toch eens uit WAT het verschil is?
Het gaat niet om een jaar VWO, maar twee jaar. En het gaat om de manier van denken en een algemenere basis.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 19:52
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 01-05-2003 @ 18:45:
Leg het dan eens uit waarom dat zo is.
Ikzelf doe een economische opleiding en ik geef gelijk toe dat economie op vwo verder gaat dan op de havo. Maar na de P is deze achterstand wel weggewerkt.
Ik zelf heb gezien dat vwo op hbo in het eerste jaar best van pas komt maar daarna is er geen verschil meer.
De kennisachterstand is dan weggewerkt, ja. Maar op het VWO leer je een andere manier van denken, en je basis is breder en beter.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Conan the Librarian schreef op 01-05-2003 @ 18:43:
De basiscapaciteiten van een student-in-spe zijn in veel hogere mate belangrijk dan de eventuele hogere mate van wo-voorbereiden op het vwo in vergelijking met het havo en het hbo. Immers, zo bijzonder groot is die voorbereiding helemaal niet. Het surplus van het vwo t.o.v. het havo is gewoonweg een kleine hoeveelheid verdieping, die niet zozeer op Het Grote Academische Denkenkunnen aansluit. Zo zit de middelbare school gewoonweg niet in elkaar. Een intelligente scholier op vwo-niveau die een havo-opleiding volgt, aansluitend een jaar hbo doet, is gewoonweg net zo goed voorbereid op een universitaire studie.
De correlatie tussen hbo-wo houdt dus niet een sterk causaal verband in, aangezien het onderliggende verband 'basiscapaciteit' de motor in het verschijnsel is, en daar bega je je denkfout.
Jezus, anders gebruik jij ff allemaal supermoeilijke woorden ofzo he...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 21:14
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
stefano schreef op 01-05-2003 @ 21:30:
Jezus, anders gebruik jij ff allemaal supermoeilijke woorden ofzo he...
Tja, ik vind eigenlijk dat je kennis van de Nederlandse taal meer laat zien, door juist begrijpelijk te typen.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 11:31
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
Studentje schreef op 01-05-2003 @ 20:51:
Het gaat niet om een jaar VWO, maar twee jaar. En het gaat om de manier van denken en een algemenere basis.
Hoe ontstaat die manier van denken dan ?? Wat wordt er zo anders gedaan dan op de Havo?
__________________
"Een doel is slechts belangrijk als idee. Het gaat om het werk dat tot het doel leidt. Dat vervult het leven met zin."
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 12:25
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Nomen-nescio schreef op 02-05-2003 @ 12:31:
Hoe ontstaat die manier van denken dan ?? Wat wordt er zo anders gedaan dan op de Havo?
Juist, ik zie het verschil niet

Ook snap ik nog die 2 jaar vwo extra niet? het is tenslotte 5 jaar havo en 6 jaar vwo?
6-5=1
Maarja dat zal mijn havo manier van kijken wel zijn

AArrg wat haat ik mensen die zichzelf goed vinden omdat ze op de Uni zitten.
Ik kijk toch ook niet naar mbo studenten met een oog van wat ben ik goed?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 13:45
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 02-05-2003 @ 13:25:
Ook snap ik nog die 2 jaar vwo extra niet? het is tenslotte 5 jaar havo en 6 jaar vwo?
6-5=1
Maarja dat zal mijn havo manier van kijken wel zijn
Gast, als je een HAVO diploma hebt en je wil direct door naar het VWO, dan begin je weer in 5 VWO waardoor je er dus 2 jaar langer over doet.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 13:49
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Wawl schreef op 02-05-2003 @ 14:45:
Gast, als je een HAVO diploma hebt en je wil direct door naar het VWO, dan begin je weer in 5 VWO waardoor je er dus 2 jaar langer over doet.
Ohw ok, op die manier

Ik snap.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-05-2003, 18:52
Studentje
Studentje is offline
Jullie kunnen wel allemaal vol blijven houden dat het niet uitmaakt of je HBO-P of VWO hebt, maar de ervaring leert gewoon dat het wel degelijk een verschil maakt.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 18:54
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 02-05-2003 @ 13:25:
Juist, ik zie het verschil niet

Ook snap ik nog die 2 jaar vwo extra niet? het is tenslotte 5 jaar havo en 6 jaar vwo?
6-5=1
Maarja dat zal mijn havo manier van kijken wel zijn

AArrg wat haat ik mensen die zichzelf goed vinden omdat ze op de Uni zitten.
Ik kijk toch ook niet naar mbo studenten met een oog van wat ben ik goed?
Het eerste stuk zal ik maar niet meer op reageren, je hebt zelf al gezien dat dat een beetje dom was.

En dat tweede, wat moet ik daar nou mee? Wie zegt dat ik op jullie neerkijk, alleen omdat jullie HBO doen? Het gaat er hier gewoon om wat beter geschikt is als vooropleiding voor het WO.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 19:22
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Studentje schreef op 02-05-2003 @ 19:54:
En dat tweede, wat moet ik daar nou mee? Wie zegt dat ik op jullie neerkijk, alleen omdat jullie HBO doen? Het gaat er hier gewoon om wat beter geschikt is als vooropleiding voor het WO.
Je kan uiteraard hier in zijn algemeenheid spreken. Alles wat jij zegt klopt allemaal. Toch moet je een kwestie als deze per persoon bekijken. Er zijn zat mensen op het HBO die goed meekunnen op de universiteit, dat is ook een feit. Dit neemt uiteraard niet weg dat het merendeel mislukt op het WO, maar toch moet je dit soort zaken per individu bekijken.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 19:34
matrix21
matrix21 is offline
Maar toch wil ik nog steeds dat verschil horen tussen havo en vwo en het verschil tussen wo en hbo, want ik zie het nog steeds niet.

Kan iemand mij daar nou voorbeelden van geven, concreet uitleggen.
Dus niet zeggen WO bekijkt het wetenschappelijk ofzo, nee met voorbeelden uitleggen wat het verschil is.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 10:35
GinnyPig
GinnyPig is offline
http://nu.nl/news.jsp?n=142041&c=10
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 11:15
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
Studentje schreef op 02-05-2003 @ 19:54:
Het eerste stuk zal ik maar niet meer op reageren, je hebt zelf al gezien dat dat een beetje dom was.

Hij zei dat het Vwo één jaar langer duurt dan de Havo. Daar heeft hij gelijk in. Jij vatte het anders op.
__________________
"Een doel is slechts belangrijk als idee. Het gaat om het werk dat tot het doel leidt. Dat vervult het leven met zin."
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 11:16
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Nomen-nescio schreef op 03-05-2003 @ 12:15:
Hij zei dat het Vwo één jaar langer duurt dan de Havo. Daar heeft hij gelijk in. Jij vatte het anders op.
't Ging hier over het WO na de HAVO, dus via VWO. Maar goed, 't zou kunnen dat ie het anders bedoelde.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 11:19
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 03-05-2003 @ 11:35:
http://nu.nl/news.jsp?n=142041&c=10
Citaat:
Nu.nl schreef:
Verreweg de meeste overstappers sneuvelen namelijk al in het eerste jaar van de wetenschappelijke opleiding.
Wat ik dus al zei.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 11:42
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Studentje schreef op 03-05-2003 @ 12:19:
Wat ik dus al zei.
Dat heb ik nooit betwijfeld. Toch zou ik het een slechte zaak vinden als die studeerroute in zijn geheel afgeschaft zou worden met enkele uitzonderingen daargelaten. Men zou eigenlijk een soort van zware toelatingstest moeten hebben waardoor men alsnog de betere studenten binnenhaalt. In deze moet je van het positive uitgaan en niet van het negatieve.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 11:45
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Wawl schreef op 03-05-2003 @ 12:42:
Dat heb ik nooit betwijfeld. Toch zou ik het een slechte zaak vinden als die studeerroute in zijn geheel afgeschaft zou worden met enkele uitzonderingen daargelaten. Men zou eigenlijk een soort van zware toelatingstest moeten hebben waardoor men alsnog de betere studenten binnenhaalt. In deze moet je van het positive uitgaan en niet van het negatieve.
Tja. Aan de ene kant ben ik wel voor zo'n toelatingstest, maar dat is in mijn ogen te veel een moment opname. Je zou ook gewoon een volledig afgeronde HBO opleiding als eis kunnen stellen(misschien icm toelatingstest). Dan ben je rond de 21 als je met het WO begint, wat op zich niet zo heel oud is.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 21:46
charly not
Avatar van charly not
charly not is offline
om even op de vraag van de topic starter te reageren..
ik wil(de) ook naar de uni omdat ik geneeskunde wil studeren. alleen ik doe dus ook havo. ik heb eerst zitten denken aan vwo, maar ik heb eigenlijk niet zo heel veel zin om nog 2 jaar op school te zitten dus ben ik gaan informeren of het ook via hbo-p kan. Kheb toen gebeld naar uni van Leiden en kreeg daar een vrouw aan de telefoon die mij vertelde dat het wel mogelijk is via hbo.. en wel dmv hbo-v of Hogere Laboratorium School (of iets dergelijks) ze raadde toen aan om voor hbo-v te kiezen omdat je dan wel een voorspron hebt met spuiten e.d MAAR, je moet de scheikunde en wiskunde wel inhalen die je dan op het VWO gemist hebt. En zo ver ik me kan herinneren, kost je dat ook een jaar (ik vraag me nu wel af, of dat uberhaupt wel klopt)
Volgens die vrouw kon je beter eerst VWO doen, omdat die overgang beter en makkelijker is.
Maar goed, het heeft denk ik ook met je motivatie en doorzettingsvermogen te maken. Maar ik moet zeggen.. et is en blijft wel een ingewikkelde keuze.
__________________
whine whine whine, to be or not to be...I'm dead
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:20
Verwijderd
Citaat:
charly not schreef op 07-05-2003 @ 22:46:
ik heb eerst zitten denken aan vwo, maar ik heb eigenlijk niet zo heel veel zin om nog 2 jaar op school te zitten (...)
Ja kijk, als we zo beginnen...dat is dus gewoon een kwestie van onwil. Het gezegde luidt 'wie mooi wil zijn moet pijn lijden'. Dat geldt hier ook. Als je wilt studeren moet je er hard tegenaan. De gebraden kippen vliegen je niet in de mond. Ik zie het om me heen ook, veel mensen hebben gewoon geen zin om nog twee jaar VWO te doen. Dan denk ik: OF je had harder je best moeten doen in de lagere klassen OF je moet niet zeuren.

Met VWO naar de universiteit, anders niet. In ieder geval heeft de VSNU al op één punt gelijk gekregen: ze mogen nu een strenge toelatingstest en andere toelatingseisen stellen aan HBO'ers (ze gingen eerst voor het wettelijk verbod van HBO'ers).
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 07:15
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ik denk dat het al of niet slagen van een HBO-p'er afhankt van de opleiding waarin je je propedeuse haalt en de studie die je wilt gaan volgen op de Uni.

Volgens mij is het namelijk zo dat je met een HBO-P bij de meeste opleidingen gewoon toelaatbaar bent, ook al heeft de vooropleiding er weinig mee te maken.

Dat zal veelal inderdaad voor problemen zorgen op de Uni.

Ik zelf ga ook via het HBO-p naar de Uni. Op het moment ben ik bezig met HBO technische natuurkunde en wil volgend jaar wiskunde en natuurkunde gaan studeren in Leiden.

Als ik naar de leerstof kijk die ik op het moment krijg, dan heb ik zelfs een voorsprong op VWO'ers.
Zo heb ik al complexe getallen gehad, partiële differentiaalvergelijkingen, taylor-reeksen, cyclometrische functies etc. Allemaal onderdelen die niet aan bod komen op het vwo.

Dus het is erg kort door de bocht om te denken dat het halen van een HBO-P en dan naar de Uni gaan onheroeppelijk voor falen zal zorgen!
Maar sommige mensen denken liever elitair dan na.

Overigens zijn er bij veel opleidingen een groot tekort, bijvoorbeeld bij beta-wetenschappen, ze willen die tekorten verkleinen, maar het afschaffen van de doorgang van HBO-P naar de Uni draagt daar niet veel aan bij!

Groetjes
Ben(die de optie HBO-P als zijn beste mogelijkheid zag om naar de Uni te gaan
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 11:41
Iwein
Iwein is offline
ik zelf doe nu LOI, ben ingestapt op het niveau "alsof ik mijn havo gehaald had" (oude stijl, en ik heb dus vorig jaar 2e fase 4 en 5 vwo gedaan, dus ik weet inderdaad dat oude stijl veel beter is), en het 'enige' wat ik dus moest doen was voor 7 vakken 5 en 6 vwo stof. Dat is dus echt daamn veel meer dan de havo stof hoor. (wel slecht van onderwijs btw dat correlatie & regressie, partieel integreren, oplossen van differentiaalrekeningen uit exameneisen gegooid zijn) die 2 jaar van 5 havo - 5vwo - 6vwo zijn echt wel nodig!.


en verder ontopic;

als je HBO-p doet heb je inderdaad een veel kleinere basis, en natuurlijk op vakspecifiek gebied al een voorsprong op VWO-ers, maar het lijkt mij vrij logisch dat die mensen met die bredere basis, dat sneller inhalen, en als er een keer iets van die kennis gebruikt word van het vwo, dan heeft die hbo-er het weer zwaarder
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studeren in Amerika na hbo
Sopdoek
6 28-10-2012 09:49
Studeren Studiekeuze na HBO propedeuse
milus89
1 12-10-2010 17:09
Studeren Havo-diploma: HBO officemangement of propedeuse en dan Franse taal en cultuur?!
myrthevg
6 11-09-2009 15:06
Studeren Titel na HBO en universiteit
Verwijderd
7 17-06-2008 16:27
Algemene schoolzaken Universiteit na HBO
Kryptonite
3 29-03-2006 21:12
Algemene schoolzaken Na HBO bachelor naar Master universiteit?
El Kim
123 01-07-2004 21:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.