Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2005, 11:11
looneylover
Avatar van looneylover
looneylover is offline
ik snap er nie veel van en k moe da werkstuk op tijd maken.. en ik zie de leraar niet meer voor die tijd..
alvast bedankt

hier een opdracht:
Deze opgave gaat over het kraken van hexaan. Hierbij ontstaat een reactiemengsel waarin uitsluitend propaan en propeen aanwezig zijn.
a) Geef de structuurformule van hexaan.
b) Geef in die structuurformule aan welke C-C-binding verbroken wordt
c) Leg uit of je bij het kraken van hexaan onder andere omstandigheden pentaan als kraakproduct kunt krijgen.
d) Geef de structuurformules van twee vertakte alkanen met zes koolstofatomen per molecuul die beide na kraken ook propaan en propeen geven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2005, 11:47
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Kijk ik doe het in deze topics nu allemaal wel heel mooi voor, maar het is ook handig als je het uiteindelijk zelf kan (bij proefwerken zit ik er immers ook niet bij).

Citaat:
looneylover schreef op 07-05-2005 @ 12:11 :
Deze opgave gaat over het kraken van hexaan. Hierbij ontstaat een reactiemengsel waarin uitsluitend propaan en propeen aanwezig zijn.
a) Geef de structuurformule van hexaan.
Code:
  H H H H H H
  | | | | | |
H-C-C-C-C-C-C-H
  | | | | | |
  H H H H H H
Citaat:
looneylover schreef op 07-05-2005 @ 12:11 :
b) Geef in die structuurformule aan welke C-C-binding verbroken wordt
Dit heb ik hierboven met rood aangegeven.
Citaat:
looneylover schreef op 07-05-2005 @ 12:11 :
c) Leg uit of je bij het kraken van hexaan onder andere omstandigheden pentaan als kraakproduct kunt krijgen.
Als je pentaan (C5H12) als eindproduct zou krijgen, houd je dus nog maar 1 C en 2 H's over. En volgens mij is CH2 geen bestaande stof, dus kan het niet.
Citaat:
looneylover schreef op 07-05-2005 @ 12:11 :
d) Geef de structuurformules van twee vertakte alkanen met zes koolstofatomen per molecuul die beide na kraken ook propaan en propeen geven.
Code:
  H
  |
H-C-H
  | H H H
  | | | |
H-C-C-C-C-H
  | | | |
  | H H H
H-C-H
  |
  H
Deze is een beetje slecht getekend, maar de met groen en blauw aangegeven streepjes moet je zien als 1 binding. Verder wilde je er twee hebben: schuif die groene tak naar rechts en die H die er rechts naast zit naar links en dan heb je nog een vertakt molecuul met 6 C's en 14 H's.
__________________
Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 12:41
Supersuri
Supersuri is offline
CH2 kan inderdaad niet maar msg wordt er met andere omstandigheden een extra toegevoegde stof bedoelt ofzo. Msg Cl? Dat je CCl2H2 krijgt ofzo? ik weet het ook niet, maar msg dat het zoiets is.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 16:55
looneylover
Avatar van looneylover
looneylover is offline
oh bedankt er voor!!
k snapte er eerst echt niks van maar dit is wel logisch!!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 17:09
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 07-05-2005 @ 13:41 :
CH2 kan inderdaad niet maar msg wordt er met andere omstandigheden een extra toegevoegde stof bedoelt ofzo. Msg Cl? Dat je CCl2H2 krijgt ofzo? ik weet het ook niet, maar msg dat het zoiets is.
dan heet het dus CH2Cl2, oftewel dichloormethaan.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 16:50
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Dat zou idd kunnen, als je Cl2 aanwezig hebt kan je CH2Cl2 krijgen. Daar is geloof ik wel licht voor nodig, om van Cl2 2 Chloorradicalen te maken, maar dat boeit niet zo.

Ik denk ook dat er pentaan zou kunnen ontstaan bij het kraken als het .CH2. molecuul dat overblijft reageert met een een ander .CH2. molecuul van eenzelfde soort reactie, odner de vorming van Etheen. Maar ik denk dat dit erg onwsl. is en dat je de hoeveelheid Pentaan die ontstaat als je Hexaan kraakt zonder overige moleculen aanwezig te hebben mag verwaarlozen.

Een tip:
je kan subscript getallen maken met [ sub ] getal [ /sub ], erg handig in dit soort dingen. Vervang je sub door sup krijg je superscript. bv: Al+ of Cl2.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 19:06
sdekivit
sdekivit is offline
om chloorradicalen te vormen is er idd licht nodig. en dan nog is het onwaarschijnlijk om CH2Cl2 te vormen want dan krijg je een primair koolstofradicaal gevormd, wat veel energie kost.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] adsorberen & chromatografie
Woopa
13 19-12-2013 12:35
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Polymeer
Verwijderd
12 11-11-2012 16:19
Algemene schoolzaken leerplichtambtenaar-1e keer al boete?
silentbob
9 17-03-2010 22:24
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] massa% citroenzuur
MaHo
5 04-11-2004 15:33
Software & Hardware [php] beginnersvraag.
Verwijderd
17 17-07-2002 08:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.