Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2004, 23:24
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
hoi Allemaal,

Het gaat er vaak over hoe niet-gelovigen, gelovigen zien en hier zijn al veel antwoorden op geweest. Maar ik vraag me af hoe het andersom is? Oké, ik heb veel vriendinnen die gelovig zijn en die gaan gewoon met mij om.

Maar een vraag aan gelovigen dus (hiermee bedoel ik niet alleen christenen!): Wat gebeurd er met de mensen die niet geloven volgens de regels van het geloof (wat staat er bijv. in de bijbel, of in de Koran? Geloof je ook dat het werkelijk zo is, of heb je er andere gedachten over).

en verder: Getuig jij vrienden/vriendinnen van jouw geloof zodat zij zich misschien uiteindelijk bekeren?

ten slotte: heb je er wel eens moeite mee dat sommige mensen in je omgeving, die je liefhebt, niet jouw geloof delen?

groetjes, fantome

p.s. sommige antwoorden kan ik natuurlijk wel raden, maar ik denk ook dat her per persoon verschillend ligt.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2004, 00:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Het interesseert me niet zoveel als mensen niet geloven. Daar zijn ze zelf bij.

Verder vind ik het belangrijk dat men open staat voor alle mogelijke visies aangaande dit Dat vind ik het belangrijkst, want ik erger me wel vaak aan onbegrip, dat vaak blijkt uit te monden in het belachelijk maken van iets, maar daar haal ik gewoon mijn schouders bij op.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 12:53
Verwijderd
[QUOTE]~~Fantôme~~ schreef op 11-12-2004 @ 00:24 :
[B]hoi Allemaal,
Citaat:
Maar een vraag aan gelovigen dus (hiermee bedoel ik niet alleen christenen!): Wat gebeurd er met de mensen die niet geloven volgens de regels van het geloof (wat staat er bijv. in de bijbel, of in de Koran? Geloof je ook dat het werkelijk zo is, of heb je er andere gedachten over).
Die gaan naar de hel omdat zij zondigen maar aangezien ongelovigen van nu niet te vergelijken zijn met ongelovigen van toen zou ik het niet weten.


Citaat:
en verder: Getuig jij vrienden/vriendinnen van jouw geloof zodat zij zich misschien uiteindelijk bekeren?
Nee en dat doe ik uit respect voor mijn vrienden en voor god

Citaat:
ten slotte: heb je er wel eens moeite mee dat sommige mensen in je omgeving, die je liefhebt, niet jouw geloof delen?
Nee
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 13:07
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-12-2004 @ 00:24 :

Maar een vraag aan gelovigen dus (hiermee bedoel ik niet alleen christenen!): Wat gebeurd er met de mensen die niet geloven volgens de regels van het geloof (wat staat er bijv. in de bijbel, of in de Koran? Geloof je ook dat het werkelijk zo is, of heb je er andere gedachten over).
In de heidelberger catechismus staat dat ze verdoemd zijn:
Vraag 20: Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Antw. Neen zij, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.

Hierbij beroepen ze zich op:
Mt 7:14 Mt 22:14 Mr 16:16 Joh 1:12 Joh 3:16,18,36 Jes 53:11 Ps 2:12 Ro 3:22 Ro 11:20 Heb 4:3 Heb 5:9 Heb 10:39 Heb 11:6

Hier is door mij al ooit een tread over gestart.
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-12-2004 @ 00:24 :

en verder: Getuig jij vrienden/vriendinnen van jouw geloof zodat zij zich misschien uiteindelijk bekeren?
[/B]
Ik getuig wel van mijn geloof en zal tegen vrienden of vriendinnen ook verklaren waarom en antwoord geven op vragen die ze hebben over het geloof. Dat doe ik echter niet opdat ze zich zullen bekeren. Daar berijk je niets mee. Misschien dat ze door mijn daden en woorden inzien dat het christendom niet zo belachelijk is als sommigen het maken, en zo bekeren, maar dat is niet mijn doel. Eerder mezelf verantwoorden tegenover hen.
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-12-2004 @ 00:24 :
ten slotte: heb je er wel eens moeite mee dat sommige mensen in je omgeving, die je liefhebt, niet jouw geloof delen?
[/B]
Soms wel, maar ik praat ze wel de hemel in als we een keer voor die troon staan bij het laatste oordeel. God is nog niet van me af als ik dood ben. dan begint het pas
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 13:12
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-12-2004 @ 00:24 :
Maar een vraag aan gelovigen dus (hiermee bedoel ik niet alleen christenen!): Wat gebeurd er met de mensen die niet geloven volgens de regels van het geloof (wat staat er bijv. in de bijbel, of in de Koran? Geloof je ook dat het werkelijk zo is, of heb je er andere gedachten over).
dat laat ik in het midden en daar oordeel ik niet over.
ik leef ook niet altijd binnen de regels van 'het geloof'.

Citaat:
en verder: Getuig jij vrienden/vriendinnen van jouw geloof zodat zij zich misschien uiteindelijk bekeren?
nee, daar heb ik het minst geen behoefte aan. soms wil ik sommige mensen wel eens van een dwaalspoor afbrengen, maar bekeren doe ik niet. aangezien ik zelf ook niet bekeerd ben, is dat redelijk logisch.

Citaat:
ten slotte: heb je er wel eens moeite mee dat sommige mensen in je omgeving, die je liefhebt, niet jouw geloof delen?
ja, soms wel. voor bepaalde soorten mensen waarvan je het juist niet zou verwachten.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 13:16
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Ze zijn verdoemd.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 13:51
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 11-12-2004 @ 14:07 :

Dat doe ik echter niet opdat ze zich zullen bekeren. Daar bereik je niets mee.
bereik je er niks mee om mensen te bekeren?!
Wil je mensen niet van de verdoemenis van de hel redden?

Ik denk dat een erg belangrijk doel in het leven van christenen is om andere mensen tot bekering te brengen (niet dat mensen andere mensen tot bekering kunnen brengen, (dat doet God), maar om als instrument in dat geheel gebruikt te worden)).
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 13:54
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
rspct schreef op 11-12-2004 @ 14:51 :
bereik je er niks mee om mensen te bekeren?!
Wil je mensen niet van de verdoemenis van de hel redden?

Wat als mensen niet van de Verdoemenis gered willen worden? Moeten ze dan nog tegen wil en dank bekeerd worden?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 13:56
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
makelville schreef op 11-12-2004 @ 13:53 :
Die gaan naar de hel omdat zij zondigen maar aangezien ongelovigen van nu niet te vergelijken zijn met ongelovigen van toen zou ik het niet weten.
In hoeverre zijn ze niet te vergelijkken?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 11-12-2004 @ 14:56 :
In hoeverre zijn ze niet te vergelijkken?
Ongelovigen van toen waren mensen zonder normen en waarden die zich volledig aan hen neigingen overgaven
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 13:59
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
makelville schreef op 11-12-2004 @ 14:58 :
Ongelovigen van toen waren mensen zonder normen en waarden die zich volledig aan hen neigingen overgaven
Wat een onzin.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 14:00
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 11-12-2004 @ 14:54 :
Wat als mensen niet van de Verdoemenis gered willen worden? Moeten ze dan nog tegen wil en dank bekeerd worden?
dan kunnen ze niet eens bekeerd worden.
Als ze niet zelf de eerste stap zetten richting God, gebeurt er niets.
Je kunt als christen daarom ook wat vertellen over Jezus, getuigen en bidden dat die persoon bekeerd zal worden. Je kunt mensen niet dwingen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 11-12-2004 @ 14:59 :
Wat een onzin.
Nou ik heb met die voorbeeld de mekkanen voor ogen
Ze begroeven hun dochters levend omdat zij de voorkeur gaven aan zonen, ze sloegen hun vrouwen en behandelden hen als oud vuil ze hadden geen respect voor ouderen etc etc.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 14:06
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
makelville schreef op 11-12-2004 @ 15:02 :
Nou ik heb met die voorbeeld de mekkanen voor ogen
Ze begroeven hun dochters levend omdat zij de voorkeur gaven aan zonen,
Wat gebeurt er in China? Daar hebben ze wel iets verfijndere methodes maar het principe blijft gelijk.

Citaat:
makelville schreef op 11-12-2004 @ 15:02 :
ze sloegen hun vrouwen en behandelden hen als oud vuil
Dat gebeurt nog steeds

Citaat:
makelville schreef op 11-12-2004 @ 15:02 :
ze hadden geen respect voor ouderen etc etc.
Ook niet iets dat niet meer gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 11-12-2004 @ 15:06 :
Wat gebeurt er in China? Daar hebben ze wel iets verfijndere methodes maar het principe blijft gelijk.
Ook niet iets dat niet meer gebeurt.
Niet in mekka tenminste [afgezien van die vrouwen dan]
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 14:09
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
makelville schreef op 11-12-2004 @ 15:08 :
Niet in mekka tenminste [afgezien van die vrouwen dan]
Dat klopt maar er zijn legio ongelovigen die dat nog steeds doen dus ik zie het verschil nog steeds niet.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 14:15
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 11-12-2004 @ 15:09 :
Dat klopt maar er zijn legio ongelovigen die dat nog steeds doen dus ik zie het verschil nog steeds niet.
Evenzo legio ongelovigen die weten dat het niet hoort zonder dat ze er geloof voor nodig hebben, dat was in die tijd wel anders
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 14:17
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
makelville schreef op 11-12-2004 @ 15:15 :
Evenzo legio ongelovigen die weten dat het niet hoort zonder dat ze er geloof voor nodig hebben, dat was in die tijd wel anders
Schat, we hebben ook legio ongelovigen die niet weten hoe het hoort. En toen waren er ook een heleboel ongelovigen die wisten hoe het hoorde. Hoewel ongelovigen een verkeerde term is omdat de meeste mensen toen wel enige vorm van godsdienst hadden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-12-2004, 14:20
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 11-12-2004 @ 15:17 :
Schat, we hebben ook legio ongelovigen die niet weten hoe het hoort. En toen waren er ook een heleboel ongelovigen die wisten hoe het hoorde. Hoewel ongelovigen een verkeerde term is omdat de meeste mensen toen wel enige vorm van godsdienst hadden.
Hoe ik het zie is dat ongelovigen van nu wel heel wat betere normen en waarden hadden dan ongelovige mensen van toen

Laatst gewijzigd op 11-12-2004 om 14:29.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 14:27
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
rspct schreef op 11-12-2004 @ 14:51 :
bereik je er niks mee om mensen te bekeren?!
Wil je mensen niet van de verdoemenis van de hel redden?

Ik denk dat een erg belangrijk doel in het leven van christenen is om andere mensen tot bekering te brengen (niet dat mensen andere mensen tot bekering kunnen brengen, (dat doet God), maar om als instrument in dat geheel gebruikt te worden)).
je bereikt niets als je alleen met mensen over geloof praat met als doel ze te bekeren. dat vinden die mensen niet leuk
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 15:38
Verwijderd
maar wie weet gaan ze erover nadenken als je de juiste dingen zegt. Het evangelie verspreiden is sowieso een belangrijk deel van het christelijk geloof. Jezus wil juist dat we over Hem gaan vertellen en over wat Hij gedaan heeft voor ons.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 15:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
en dat geeft een vrijbrief om willekeurige personen met jouw geloof lastig te vallen?

ach so...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 15:44
Verwijderd
nee, niet lastig vallen. Als iemand niet wil luisteren dan luistert die persoon gewoon niet, en kan je er niks aan doen.
Ik zeg niet dat als iemand niet wil luisteren dat je achter hem aan moet rennen en dingen in zijn oor schreeuwen..
Maar je hebt genoeg mensen die het wel interessant vinden, erover nadenken, in twijfeling tot God bidden, bekeerd worden door God.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 16:24
Verwijderd
Ja, dat heet een zwak moment in zijn leven. Als een ongelovige een familielid verliest dan is hij of zij kwetsbaar. Die persoon wil een verklaring zoeken, want het overlijden van een dierbare kan toch niet zonder reden zijn? Op zulke momenten komen de zieltjesjagers van de kerk die misbruik maken van iemands emotionele toestand en zwakheid en hem of haar wijsmaken dat het overlijden van de dierbare onderdeel is van Gods plan. Kom nou toch zeg. Ik vind het prima dat jij tevreden bent als gelovige, maar val alsjeblieft mensen niet daarmee lastig, ook niet mensen die erover twijfelen. Ga het die mensen pas uitleggen als ze jou erom vragen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 16:27
Verwijderd
maar als ik het vanuit jouw perspectief zou bekijken, help je die mensen er alleen mee. Als ze namelijk gaan geloven hebben ze wat aan dat geloof (steun en houvast e.d.)
Christenen zijn vaak gelukkige mensen.
Dus je helpt ze er wel mee (vanuit atheistsch standpunt bekeken).

En als ze niet willen geloven, dan niet. Ik heb al aangegeven dat van opdringen geen sprake is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2004, 18:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
je helpt iemand niet door ze na de dood van familie op te bellen of ze zich wel even willen bekeren.

dat is exploitatie, en schaamteloze manipulatie van mensen.



De nazi's vonden hun ideeen de beste, en iedereen was dan ook het beste af als ze inzagen dat dat zo was, omdat het doel zo groots en mooi was waren ook alle methoden op hun plaats.


een angstaanjagende vergelijking, aangezien we behalve de aard van de doctrine alles uit deze vergelijking in het verhaal van Respct terug zien.

(en nee, dit is niet persoonlijk, ik richt me slechts op de ideeen die worden uitgedragen)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 18:44
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
rspct schreef op 11-12-2004 @ 17:27 :
maar als ik het vanuit jouw perspectief zou bekijken, help je die mensen er alleen mee. Als ze namelijk gaan geloven hebben ze wat aan dat geloof (steun en houvast e.d.)
Christenen zijn vaak gelukkige mensen.
Dus je helpt ze er wel mee (vanuit atheistsch standpunt bekeken).

En als ze niet willen geloven, dan niet. Ik heb al aangegeven dat van opdringen geen sprake is.
Ik vind dat vergelijkbaar met opbellen met de mededeling dat je nog tweedehands kistjes tegen bodemprijzen hebt, in opa's maat.
(help je mensen ook mee, besparen ze geld)

Not done dus.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 19:32
yavanna
Avatar van yavanna
yavanna is offline
Waarom zou er iets moeten gebeuren met mensen omdat ze niet in iemand z'n geloof geloven? zij moeten ook gewoon normaal kunnen leven. Men moet niet naar het geloof van iemand kijken, maar naar het innerlijk van die persoon.

Het slaat nergens op om je vrienden/vriendinnen te proberen te bekeren, ze zijn immers je vrienden daar hoor je respect voor te hebben en ze zijn toch ook vrienden zonder dat ze in jouw geloof geloven?

Ik heb er absoluut geen moeite mee dat sommige mensen niet in mijn geloof geloven alleen soms zou ik wel willen dat ze mijn geloof wat beter wilden proberen te begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 19:53
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
makelville schreef op 11-12-2004 @ 15:20 :
Hoe ik het zie is dat ongelovigen van nu wel heel wat betere normen en waarden hadden dan ongelovige mensen van toen
Zelfs als de tegenwoordige normen zoveel beter zijn, waar ik aan twijfel, dan nog is er geen wezenlijk verschil.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 20:51
Dark Dawn
Avatar van Dark Dawn
Dark Dawn is offline
Citaat:
RanC schreef op 11-12-2004 @ 14:54 :
Wat als mensen niet van de Verdoemenis gered willen worden? Moeten ze dan nog tegen wil en dank bekeerd worden?
Eens! Ik heb ook een hekel aan mensen die de hele tijd anderen tegen wil en dank in willen bekeren. Ik bedoel: laat mij lekker naar de hel gaan! IK WIL EN GA NIET GELOVEN. Klaar, hou op met dat gezeur, je mag van mij geloven wat je wilt maar dring het niet aan mij (of anderen) op.
__________________
'O Lord,bless this Thy hand grenade that, with it,Thou mayest blow Thine enemies to tiny bits in Thy mercy' - Monty Python and The Holy Grail
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 21:17
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik heb eigenlijk nog nooit echt last gehad van mensen die hun geloof aan mij proberen op te dringen.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 22:31
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-12-2004 @ 19:23 :
je helpt iemand niet door ze na de dood van familie op te bellen of ze zich wel even willen bekeren.

dat is exploitatie, en schaamteloze manipulatie van mensen.



De nazi's vonden hun ideeen de beste, en iedereen was dan ook het beste af als ze inzagen dat dat zo was, omdat het doel zo groots en mooi was waren ook alle methoden op hun plaats.


een angstaanjagende vergelijking, aangezien we behalve de aard van de doctrine alles uit deze vergelijking in het verhaal van Respct terug zien.

(en nee, dit is niet persoonlijk, ik richt me slechts op de ideeen die worden uitgedragen)
dit is nu niet echt een goed argument lijkt me...
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 22:35
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Onder de christenen hier; geloven jullie in de 'duivel' in levende lijve? Ik dacht nl dat dat echt iets van vroeger was, maar 2 vriendinnen van mij geloven dat wel... Is dat nu extreem?

voor de moslim's: Bestaat er in jullie geloof ook zoiets als een hel? Hoe heet dat bij jullie dan? En ga je daar per definitie heen als je geen moslim bent

voor iedereen: Er zijn zoveel geloven, en als die geloven hebben aanhangers. Waarom denk je dat alles wat bij jouw geloof hoort juist is / klopt?

xxx fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 10:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-12-2004 @ 23:31 :
dit is nu niet echt een goed argument lijkt me...
op wat voor manier is mensen lastig vallen wanneer ze het moeilijk hebben dan niet schaamteloos?

wat klopt er niet aan de daaronder geschetste vergelijking? (ik had toch echt vermeld dat de aard van de doctrine gelukkig nog steeds een verschil was)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 21:32
brinta
brinta is offline
Ik probeer mijn geloof voor zover ik weet nooit aan andere mensen op te dringen, omdat ik het heel vervelend vind als andere mensen hun geloof aan mij opdringen. Ik begin er zelf nooit over, ik begin er zelfs liever helemaal niet over, omdat het zoiets persoonlijks is. Maar als een vriend of vriendin mij iets vraagt wil ik er best over praten, maar niet op een verkopende manier. Ik hoor de laatste tijd wel veel positieve geluiden van mijn niet- Islamitische vrienden over de manier waarop ik mijn geloof beleef.

Ik had mijn broer al een hele lange tijd (jaren) niet gezien, en om niet te confronterend over te komen (ik had het gevoel dat mijn hoofddoek misschien meer afstand tussen ons zou scheppen) had ik mijn hoofddoek afgelaten. Maar hij begon er zelf over na een tijdje (over mijn geloof en dat hij een foto had gezien van mij met hoofddoek), dus ik had hem net zo goed wel kunnen dragen. We praatten heel rustig over Islamitische dingen en het gevoel van afstand waar ik bang voor was was er totaal niet.

Ik denk dat je er nooit van uit moet gaan dat jijzelf de volledige wijsheid in pacht hebt en dat je altijd van andere mensen (gelovig, niet gelovig of anders-gelovig) kunt leren, dat je daar weer spirituele verrijking voor jezelf uit kunt halen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 10:30
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-12-2004 @ 11:57 :
op wat voor manier is mensen lastig vallen wanneer ze het moeilijk hebben dan niet schaamteloos?

wat klopt er niet aan de daaronder geschetste vergelijking? (ik had toch echt vermeld dat de aard van de doctrine gelukkig nog steeds een verschil was)
mensen worden niet lastiggevallen wanneer ze het moeilijk hebben. Als iemand lastig gevallen wordt wekt dat irritatie bij die persoon en zullen ze zich dus zeker niet bekeren. Het idee dat bij sterfgevallen onmiddelijk gebeld wordt met: wilt u zich bekeren. is onzin. Het kan wel zo zijn dat een gezin bij een kerk is ingeschreven, vervolgens sterft een lid van dat gezin, dat komt de kerk ter ore, en ze gaan kijken of er behoefte is aan geestelijke steun. Ik, als christen, zou blij zijn als bij een sterfgeval binnen mijn familie een ouderling of dominé langs komt om te praten. Daarom doen ze dat. Dat veel mensen nieteens de moeite nemen zich uit te schrijven uit een kerk-gemeenschap en dan boos worden als de kerk eens komt kijken hoe het met haar leden staat vind ik zwakzinnig. Schrijf je dan gewoon uit? bespaart de kerk een hoop tijd en moeite die ze aan mensen kunnen besteden die er wel op zitten te wachten. maar ik dwaal hopeloos af, en bij jehova's getuigen(en nog een paar extremen) heb je natuurlijk wel die opdringerige bekerings drang en die lieden zullen geen enkel middel schuwen om zieltjes te winnen, maar om daar nu alle christenen mee over een kam te scheren vind ik fout.
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-12-2004 @ 23:35 :
Onder de christenen hier; geloven jullie in de 'duivel' in levende lijve? Ik dacht nl dat dat echt iets van vroeger was, maar 2 vriendinnen van mij geloven dat wel... Is dat nu extreem?
haha, hoe herkenbaar. Ik zat 2 maanden geleden met dezelfde vraag. In daniël wordt wel over de duivel gesproken en in Job spreekt deze zelfs met God. Er zijn echter ook mensen die er niet in geloven en zeggen dat al het kwade uit de mens komt. Beide richtingen hebben hun voor en nadelen. Bij een wezenlijke duivel ben je wel erg een speelbal van het bovennatuurlijke. Bij geen duivel ben je wel erg schuldig. Extreem is maar net wat je met die richting doet. je kunt extreem worden zonder duivel(zwelgen in zelfbeklag) en met duivel(demon uitdrijving).
Citaat:
T_ID schreef op 12-12-2004 @ 11:57 :

voor iedereen: Er zijn zoveel geloven, en als die geloven hebben aanhangers. Waarom denk je dat alles wat bij jouw geloof hoort juist is / klopt?

xxx fantome
dat geloof ik . stom antwoord, maar zo simpel ligt het vaak wel. Bij bepaalde dingen van andere geloven voel ik me onprettig, en ik kan al die dingen gaan opnoemen en uiteindelijk bij protestantisme uitkomen maar daar schiet je vast niet zoveel mee op.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-12-2004, 14:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 13-12-2004 @ 11:30 :
mensen worden niet lastiggevallen wanneer ze het moeilijk hebben. Als iemand lastig gevallen wordt wekt dat irritatie bij die persoon en zullen ze zich dus zeker niet bekeren.
Maar ja, ik weet uit persoonlijke ervaring dat er nog steeds mensen zijn die je gerust vlak na een sterfgeval komen vertellen dat het allemaal niet uitmaakt als ze maar in Jezes geloven.


Ik irriteer me aan spontane bekeerneigingen, maar mensen die andermans emoties zo schaamteloos proberen te misbruiken zijn helemaal verwerpelijk bezig.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 14:53
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-12-2004 @ 15:32 :
Maar ja, ik weet uit persoonlijke ervaring dat er nog steeds mensen zijn die je gerust vlak na een sterfgeval komen vertellen dat het allemaal niet uitmaakt als ze maar in Jezes geloven.


Ik irriteer me aan spontane bekeerneigingen, maar mensen die andermans emoties zo schaamteloos proberen te misbruiken zijn helemaal verwerpelijk bezig.
dat ben ik met je eens. Bij ongelovigen langs komen terwijl ze op sterven liggen enkel om ze te overtuigen zich op het laatste moment nog te bekeren is belachelijk. Evenals gebruik maken van een sterfgeval om mensen te overtuigen dat het sterven geen ramp is. Bij gelovigen ligt dat echter anders, die kunnen er wel degelijk wat aan hebben als iemand bij ze langs komt als ze op sterven liggen of als net een dierbare is overleden. Stervensbegeleiding heet dat.
welk type geloof kwam bij jullie langs met 'de blijde boodschap'? doet me sterk denken aan jehova's getuigen. die komen bij iedereen. Uit mijn kerk komen ze enkel als je ingeschreven staat en dus christen bent. (of extreem lui, maar dan is het gewoon je eigen schuld)
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 15:49
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-12-2004 @ 23:35 :
Onder de christenen hier; geloven jullie in de 'duivel' in levende lijve? Ik dacht nl dat dat echt iets van vroeger was, maar 2 vriendinnen van mij geloven dat wel... Is dat nu extreem?

misschien wel, ik denk het zelf niet, ik geloof werkelijk in een duivel, waarom zou dat extreem zijn?

en voor mijn antwoord op de laatste vraag: zie Cartman666
__________________
-

Laatst gewijzigd op 13-12-2004 om 15:51.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 15:52
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 13-12-2004 @ 11:30 :
..en bij jehova's getuigen(en nog een paar extremen) heb je natuurlijk wel die opdringerige bekerings drang en die lieden zullen geen enkel middel schuwen om zieltjes te winnen, maar om daar nu alle christenen mee over een kam te scheren vind ik fout.
ach ja, laten we het weer op de jehova's getuigen afschuiven . dat zijn van die kutmensen waar je niets aan hebt, afschuwelijk. gelukkig hebben 'normale' gristenen zo'n instelling niet, helemaal niet. en verder zijn het ook alleen maar jehova's getuigen die de hele dag GOD IS LIEFDE > GEEF JE AAN JEZUS staan te schreeuwen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 15:57
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-12-2004 @ 23:35 :
Onder de christenen hier; geloven jullie in de 'duivel' in levende lijve? Ik dacht nl dat dat echt iets van vroeger was, maar 2 vriendinnen van mij geloven dat wel... Is dat nu extreem?
ik geloof in de duivel in levende lijven en met hem ook in demonen. net zoals ik in god geloof. en nee, dat is niet extreem, aangezien ik er toch wel van overtuigd ben dat je als christen iig in de duivel moet geloven en hem ook persoonlijk moet kennen.
en de duivel is dan niet per se het tegenovergestelde van het goede of de verpersoonlijking van het kwaad.

Citaat:
voor iedereen: Er zijn zoveel geloven, en als die geloven hebben aanhangers. Waarom denk je dat alles wat bij jouw geloof hoort juist is / klopt?
dat is dezelfde vraag als waarom geloof je in het christendom en niet in bijv. het boeddhisme?
heel simpel: dat geloof ik. en ik voel dat, en ik weet dat zeker. je kan dat niet zeker weten..
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 16:18
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 13-12-2004 @ 16:52 :
ach ja, laten we het weer op de jehova's getuigen afschuiven . dat zijn van die kutmensen waar je niets aan hebt, afschuwelijk. gelukkig hebben 'normale' gristenen zo'n instelling niet, helemaal niet. en verder zijn het ook alleen maar jehova's getuigen die de hele dag GOD IS LIEFDE > GEEF JE AAN JEZUS staan te schreeuwen.
maak ik hieruit op dat je je enigzinds ergerde aan mijn post?
Ach ja, ik heb het niet zo op die mensen, ik kan overigens uitstekend met ze praten. Ze komen vaak aan de deur met wachttorens enzo, maar ze weigeren iets aan te nemen van andere bronnen dan de bijbel. De gesprekken eindigen dus vaak met: dat staat daar in de bijbel en dus moet het zo gebeuren. Ik begrijp dan ook volkomen waarom niet-gelovigen een vreselijke haat jegens die mensen ontwikkelen en heb het idee dat zulke mensen(die blind iedereen proberen te bekeren) het christendom alleen maar de goot in schoppen.
Dat 'God is liefde' geschreeuw heb ik nooit aan jehova's gekoppeld geloof ik. Dat zie ik meer bij de evangelischen, de pinkster gemeente enzo. Niets mis mee, zolang ze er niet willekeurig mensen mee gaan lastigvallen.
Bekeren is zeker nodig, maar niet blind iedereen aanvallen en opdringen met je geloof. Gewoon christelijke liedjes op straat is prima, mensen op straat aanspreken met 'kent u jezus al' is een stap te ver wat mij betreft. Briefjes met 'bijeenkomst over god in uw leven' door de brievenbus gooien, best. aanbellen en je voet tussen de deur gooien met 'kom naar onze bijeenkomst over god in uw leven', niet best. subjectief? misschien, maar als je de grens legt bij: 'het mag de te bekeren persoon niet meer tijd kosten dan die hij voor andere reclame over heeft' dan bespaar je het christendom een hoop irritatie. Die irritatie krijg ik namelijk ook op mijn brood door christen te zijn. (maargoed, daar kies ik voor, dat wist ik toen ik aan dit geloof begon)

(zal proberen volgende keer wat minder kort door de bocht jehova's de schuld proberen te geven.)
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 16:57
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
ik vind het onzin, dat er iets erg zou gebeuren met niet-gelovigen. We leren dat iedereen evenveel waard is, dat staat in de grondwet (niet in de bijbel, oke)! Zij zien iets niet als waarheid, wat anderen wel zien. Dat is eigenlijk gewoon een verschil in mening. Precies zoals ik wel geloof in iets hogers, in een Jezus-figuur, maar niet in God die de aarde heeft geschapen enzo. In mijn ogen zijn daar genoeg bewijzen voor. Anderen zien dat anders, en dat is goed.
Een van mijn zussen is erg gelovig, en die laat mij en mn andere zus wel vrij. We zijn niet minder, het is nou eenmaal dat ze denken dat ze iets 'meer' hebben om van te houden enzo.

Ik vind op zich wel dat iedereen in iets zou moeten geloven, maar waarin is helemaal aan jezelf. Mensen die expres niet geloven om het niet geloven, vind ik stom en egoistisch. Om een andere reden vind ik wel oke. (vaag omschreven..)
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 21:10
MB
Avatar van MB
MB is offline
Dan heb ik een vraag voor de gelovigen die denken dat de ongelovigen naar de hel gaan:

Hoe zit het dan met mensen die niet WETEN wat het geloof is, of nooit de kans hebben gekregen dit uit te zoeken? (denk aan mensen die ergens midden in de woestijn in Afrika wonen ofzo)

En: Hoe komt het dat sommige mensen dan bevoordeeld zijn met gelovigen ouders, waardoor ze het geloof overnemen?
(of: Waarom worden sommige mensen benadeeld, met ongelovigen ouders, zodat het geloof er niet met e paplepel ingegoten wordt?)

O en ik heb er nog een:

Als je gewoon een goed mens bent, je hebt een goed hart en doet goede dingen. Maar je bent niet gelovig (omdat je bijvoorbeeld niet zo opgevoed bent) Stuurt God je dan naar de hel?

Want als dat zo is, dan kan ik er echt niet bij dat je daar uberhaupt in gelooft. Want dan is die God zelf ook een duivel
__________________
As finishing touch, God created the dutch

Laatst gewijzigd op 13-12-2004 om 21:25.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 21:31
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 13-12-2004 @ 16:57 :
ik geloof in de duivel in levende lijven en met hem ook in demonen. net zoals ik in god geloof. en nee, dat is niet extreem, aangezien ik er toch wel van overtuigd ben dat je als christen iig in de duivel moet geloven en hem ook persoonlijk moet kennen.
en de duivel is dan niet per se het tegenovergestelde van het goede of de verpersoonlijking van het kwaad.



dat is dezelfde vraag als waarom geloof je in het christendom en niet in bijv. het boeddhisme?
heel simpel: dat geloof ik. en ik voel dat, en ik weet dat zeker. je kan dat niet zeker weten..
Ganzenveer,
Onder aan je laatste zin gebruik je het icoontje
Het komt een beetje over alsof je me de les leest.
Ik toon alleen interesse en probeer het geloof en de aanhangers van het geloof te begrijpen.
Misschien bedoelde je het niet zo hoor, maar zo vat ik het wel op.

voor de rest: bedankt voor je uitleg.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 08:57
purplerose
Avatar van purplerose
purplerose is offline
Citaat:
brinta schreef op 12-12-2004 @ 22:32 :
Ik probeer mijn geloof voor zover ik weet nooit aan andere mensen op te dringen, omdat ik het heel vervelend vind als andere mensen hun geloof aan mij opdringen. Ik begin er zelf nooit over, ik begin er zelfs liever helemaal niet over, omdat het zoiets persoonlijks is. Maar als een vriend of vriendin mij iets vraagt wil ik er best over praten, maar niet op een verkopende manier. Ik hoor de laatste tijd wel veel positieve geluiden van mijn niet- Islamitische vrienden over de manier waarop ik mijn geloof beleef.

Ik had mijn broer al een hele lange tijd (jaren) niet gezien, en om niet te confronterend over te komen (ik had het gevoel dat mijn hoofddoek misschien meer afstand tussen ons zou scheppen) had ik mijn hoofddoek afgelaten. Maar hij begon er zelf over na een tijdje (over mijn geloof en dat hij een foto had gezien van mij met hoofddoek), dus ik had hem net zo goed wel kunnen dragen. We praatten heel rustig over Islamitische dingen en het gevoel van afstand waar ik bang voor was was er totaal niet.

Ik denk dat je er nooit van uit moet gaan dat jijzelf de volledige wijsheid in pacht hebt en dat je altijd van andere mensen (gelovig, niet gelovig of anders-gelovig) kunt leren, dat je daar weer spirituele verrijking voor jezelf uit kunt halen.
Kijk dit vind ik nou iemand die zijn eigen geloof normaal uitdraagt thumbs up!
__________________
~"In nomine Patris,et Filii, et Spiritus Sancti."~- The Boondock Saints
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 11:54
LMP
Avatar van LMP
LMP is offline
Wat heeft al dat 'wetenschappelijke bewijs' voor het bestaan van god nou tegenwoordig. Ik noem jullie nep-gelovigen. Als je echt een diehard cristen, moslim, jood of watdan ook bent, voel je niet de noodzaak om het te bewijzen. De basis van religie is juist dat het niet te bewijzen is.

Dan moeten jullie gelovigen het maar geloven dat bliksem uit de hemel komt omdat god boos is. En dan moeten jullie gelovigen maar naar de 10 geboden leven, wat ik geen enkele gelovige ooit zie doen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 18:34
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 13-12-2004 @ 22:10 :
Dan heb ik een vraag voor de gelovigen die denken dat de ongelovigen naar de hel gaan:

Hoe zit het dan met mensen die niet WETEN wat het geloof is, of nooit de kans hebben gekregen dit uit te zoeken? (denk aan mensen die ergens midden in de woestijn in Afrika wonen ofzo)

En: Hoe komt het dat sommige mensen dan bevoordeeld zijn met gelovigen ouders, waardoor ze het geloof overnemen?
(of: Waarom worden sommige mensen benadeeld, met ongelovigen ouders, zodat het geloof er niet met e paplepel ingegoten wordt?)

O en ik heb er nog een:

Als je gewoon een goed mens bent, je hebt een goed hart en doet goede dingen. Maar je bent niet gelovig (omdat je bijvoorbeeld niet zo opgevoed bent) Stuurt God je dan naar de hel?

Want als dat zo is, dan kan ik er echt niet bij dat je daar uberhaupt in gelooft. Want dan is die God zelf ook een duivel
Ik zou het toch erg interessant vinden als iemand mij antwoorden kon geven op die vragen
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 20:00
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 17-12-2004 @ 19:34 :
Ik zou het toch erg interessant vinden als iemand mij antwoorden kon geven op die vragen
ik ook
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 22:05
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 13-12-2004 @ 22:10 :
Hoe zit het dan met mensen die niet WETEN wat het geloof is, of nooit de kans hebben gekregen dit uit te zoeken? (denk aan mensen die ergens midden in de woestijn in Afrika wonen ofzo)
Weet ik niet. Ik weet wel dat God pas terugkeert als ieder mens op aarde de kans heeft gekregen om zich tot God te keren. Ook word je geoordeeld naar je daden, ik vermoed dat er wel rekening gehouden zal worden met bepaalde 'verzachtende' omstandigheden. Zeker weten doe ik dit echter niet.

Citaat:
Da_mark schreef op 13-12-2004 @ 22:10 :
En: Hoe komt het dat sommige mensen dan bevoordeeld zijn met gelovigen ouders, waardoor ze het geloof overnemen?
(of: Waarom worden sommige mensen benadeeld, met ongelovigen ouders, zodat het geloof er niet met e paplepel ingegoten wordt?)
Weet ik niet.

O en ik heb er nog een:

Citaat:
Da_mark schreef op 13-12-2004 @ 22:10 :
Als je gewoon een goed mens bent, je hebt een goed hart en doet goede dingen. Maar je bent niet gelovig (omdat je bijvoorbeeld niet zo opgevoed bent) Stuurt God je dan naar de hel?
Geen enkel mens is goed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Beleidszaken Onduidelijkheid omtrent de definitie van beledigingen en de toegestane vocabulaire.
Verwijderd
392 04-04-2011 16:19
Levensbeschouwing & Filosofie Gelovigen in de ogen van niet-gelovigen
RanC
129 21-01-2005 13:28
Verhalen & Gedichten In een roes geschreven
Larsman
3 18-12-2004 17:39
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom gaan evangelisten "zieltjes winnen" bij Passion of Christ?
Gatara
163 07-04-2004 19:58
Liefde & Relatie Het bewust zoeken van onbereikbare liefdes.
juliettebinoche
15 23-01-2004 11:58
Levensbeschouwing & Filosofie invloed van jezus.
Márit
88 20-12-2003 21:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.