Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Wat is het beste verhaal?
Levenskleur 4 12.90%
Belle en het beest dat liefde heette 1 3.23%
De laatste druppel 1 3.23%
Over vogels en verleden. 2 6.45%
De mannen van steen. 2 6.45%
Vader vertelt een briefverhaal 0 0%
Adriaan Nederlof en zijn broer 5 16.13%
De een zijn brood is de ander zijn dood. 1 3.23%
Als de liefde voor de maan gaat. 4 12.90%
Sneeuwvlokje 2 6.45%
Sari 2 6.45%
Chinezen 3 9.68%
Brief aan mijn dochter 4 12.90%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2005, 16:59
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Nu alle verhalen weer online staan is het tijd om uit te maken wat het beste verhaal is. 13 verhalen, een moeilijke keuze dus
Je hebt 2 weken om erover te kunnen denken, daarna is de poll dicht en zal de winnaar aangewezen worden.

Alle verhalen:
Levenskleur
Belle en het beest dat liefde heette
De laatste druppel
Over vogels en verleden.
De mannen van steen.
Vader vertelt een briefverhaal
Adriaan Nederlof en zijn broer
De een zijn brood is de ander zijn dood.
Als de liefde voor de maan gaat.
Sneeuwvlokje
Sari
Chinezen
Brief aan mijn dochter
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2005, 18:06
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Okee...

Wie durft de spits af te bijten?!
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Zut Alors! schreef op 18-04-2005 @ 19:06 :
Okee...

Wie durft de spits af te bijten?!
Grimm.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 19:15
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Grimm schreef op 18-04-2005 @ 19:25 :
Grimm.
Waar heb je dan op gestemd?

Ik heb in ieder geval op "Over vogels en verleden gestemd." Hoewel ik eigenlijk alle verhalen best goed vond (jaja, het niveau was weer hoog!), kon dit verhaal me van begin tot einde boeien, ik vond het echt een interessant verhaal en heb geen grove spel- of interpunctiefouten kunnen ontdekken. Het is alleen een beetje jammer dat het verhaal de vraag oproept of een man zonder ogen wel tranen kan produceren?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 18-04-2005 @ 20:15 :
Waar heb je dan op gestemd?
Levenskleur.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 19:16
Mirruh
Avatar van Mirruh
Mirruh is offline
Ik was "De een zijn brood is de ander zijn dood".

EDIT: Ik heb er dus op gestemd, niet geschreven.
__________________
Be the miracle!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 19:33
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik zal pas vanaf donderdagavond kunnen stemmen, omdat ik daarvoor 's avonds een beetje druk ben en ik liever elk verhaal van commentaar wil voorzien en goed over m'n keuze wil gaan nadenken. Serieus, zijn ze bijna allemaal van een goed niveau. Sommigen hebben heel goede aspecten, anderen wat minder.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 19:37
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 18-04-2005 @ 20:33 :
Ik zal pas vanaf donderdagavond kunnen stemmen, omdat ik daarvoor 's avonds een beetje druk ben en ik liever elk verhaal van commentaar wil voorzien en goed over m'n keuze wil gaan nadenken. Serieus, zijn ze bijna allemaal van een goed niveau. Sommigen hebben heel goede aspecten, anderen wat minder.
Ik vind het nobel van je, als je elk verhaal van commentaar wilt voorzien, echt waar. Jullie moeten helaas genoegen nemen met alleen de reden waarom ik op het verhaal heb gestemd, elk verhaal van afzonderlijk commentaar is me net iets teveel werk

Zo, en nu ga ik mijn zusje blij maken en haar op de computer laten.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 20:41
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Ik heb gestemd op: Sari.

Vond het een bijzonder verhaal, een beetje sprookjesachtig. Verder vond ik dat er geen echte uitblinkers bij waren, maar dat is maar een mening van één enkele ziel.

Kussxx Soof
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 21:13
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 18-04-2005 @ 20:33 :
Ik zal pas vanaf donderdagavond kunnen stemmen, omdat ik daarvoor 's avonds een beetje druk ben en ik liever elk verhaal van commentaar wil voorzien en goed over m'n keuze wil gaan nadenken. Serieus, zijn ze bijna allemaal van een goed niveau. Sommigen hebben heel goede aspecten, anderen wat minder.
je kunt ook overdrijven duivelaar
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 21:20
Verwijderd
Citaat:
Soapsie schreef op 18-04-2005 @ 21:41 :

Verder vond ik dat er geen echte uitblinkers bij waren, maar dat is maar een mening van één enkele ziel.
Uitblinkers zijn dan ook kut.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 06:51
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Grimm schreef op 18-04-2005 @ 22:20 :
Uitblinkers zijn dan ook kut.
Waarom dat nou weer?
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 08:58
Verwijderd
Citaat:
Soapsie schreef op 19-04-2005 @ 07:51 :
Waarom dat nou weer?
Dan is de spanning van de wedstrijd weg
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 12:05
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Grimm schreef op 19-04-2005 @ 09:58 :
Dan is de spanning van de wedstrijd weg
Een uitblinker is toch een persoonlijke mening? Het haalt toch niet de spanning weg, als ik er een uitblinker tussen vind zitten?
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 12:14
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Grimm schreef op 18-04-2005 @ 22:20 :
Uitblinkers zijn dan ook kut.
Ik ben liever 'de beste' dan 'de minst slechte'.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 13:36
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 19-04-2005 @ 13:14 :
Ik ben liever 'de beste' dan 'de minst slechte'.
Juist! Dat bedoel ik dus...dank je, Zut Alors!
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 14:54
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Mijns. schreef op 18-04-2005 @ 22:13 :
je kunt ook overdrijven duivelaar
Wat?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 14:55
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik heb gestemd op 'Als liefde voor de maan gaat'.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-04-2005, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Zut Alors! schreef op 19-04-2005 @ 13:14 :
Ik ben liever 'de beste' dan 'de minst slechte'.
Dat is gewoon je point of view. Maar uitblinkers zijn kut als je ziet dat je 3 stemmen hebt en een ander 12 ofzo. Want dan kan het inderdaad nog lang duren voordat je de beste bent.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 16:49
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Aan de andere kant weet je wel meteen waar je aan toe bent. Zoals het er nu voor staat is het voor waarschijnlijk 7/8 van de mensen (of zelfs 8/8 ) een kwestie van valse hoop.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 16:52
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 19-04-2005 @ 17:49 :
Aan de andere kant weet je wel meteen waar je aan toe bent. Zoals het er nu voor staat is het voor waarschijnlijk 7/8 van de mensen (of zelfs 8/8 ) een kwestie van valse hoop.
In welk opzicht?
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 17:31
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Het staat nu één-één voor bijna iedereen, maar die stand zal niet zo blijven. Ik ga er in ieder geval niet vanuit dat er 8 winnaars zullen zijn.

1 of 2 kan, maar meer ook niet. Dan wordt het zo miniplaybackshow-achtig.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:00
Verwijderd
Er komt ook heus wel meer maar waar spanning is, is wedstrijd.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 08:21
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Pas (al) negen stemmen...hoeveel mensen stemmen er gemiddeld bij een verhalen wedstrijd? Welke ervaren verhalenwedstrijddeelnemer kan mij dat vertellen...
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 08:56
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 19-04-2005 @ 17:49 :
Aan de andere kant weet je wel meteen waar je aan toe bent. Zoals het er nu voor staat is het voor waarschijnlijk 7/8 van de mensen (of zelfs 8/8 ) een kwestie van valse hoop.
Ja, maar het is meestal toch ook wel een prettig gevoel als je op zijn minst één stem hebt, toch? Van mij mag het wel een beetje mooi verdeeld zijn allemaal, maar er zullen inderdaad uiteindelijk wel maar een of twee echte winnaars zijn

En ik weet niet hoeveel mensen er gaan stemmen, maar ik hoop toch nog wel een flink aantal meer
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2005, 09:55
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Soapsie schreef op 20-04-2005 @ 09:21 :
Pas (al) negen stemmen...hoeveel mensen stemmen er gemiddeld bij een verhalen wedstrijd? Welke ervaren verhalenwedstrijddeelnemer kan mij dat vertellen...
Gewoon even de oude topics opzoeken:
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1104543
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1013820
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=947002
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=861544
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 13:30
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 19-04-2005 @ 15:54 :
Wat?
Citaat:
...en ik liever elk verhaal van commentaar wil voorzien en goed over m'n keuze wil gaan nadenken. Serieus, zijn ze bijna allemaal van een goed niveau. Sommigen hebben heel goede aspecten, anderen wat minder.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 22:35
Sobe
Avatar van Sobe
Sobe is offline
Er zaten hele mooie verhalen bij en Sari is natuurlijk prachtig door zijn mytheachtige sfeer (of het is een mythe op zichzelf), maar deed mij te erg denken aan "Juwelen van de tsaar" van Tormod Haugen.

Dus was het 'over vogels en verleden'. Goede titel ook.
__________________
Sleepy Chicken.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 13:10
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik heb nog lang niet alle verhalen gelezen, dat ga ik zo spoedig mogelijk doen, maar alvast hier wat commentaar:

Sari

Een erg origineel verhaal, althans in het begin dan. Ook het einde waarbij hij (als ik het goed begrepen heb) beslist om niet de taak op zich te nemen vond ik origineel; ik had eigenlijk verwacht dat hij als held de wereld eventjes ging redden. Maar de manier waarop zijn taak uitgelegd werd vond ik niet zo duidelijk. Ik kon uit het eerste schuin gedrukte stuk niet echt halen dat er van hem verwacht werd een taak uit te voeren, dat mag wellicht wel iets duidelijker. De zin: Falco is een avonturier, geen held, vond ik ook erg goed. Het verschil is erg klein, maar goed gevonden. Ehm, tja, ik begon het een beetje saai te vinden toen het duidelijk werd dat de hoofdpersoon de wereld moest redden, dat moeten namelijk altijd alle hoofdpersonen, maar het begin daarentegen vond ik erg sterk.
Laat ik zeggen: *** / **** (ja, ik ga ff met sterretjes werken)

Chinezen

en de kreten steeds dichter schenen te komen. Dichterbij, lijkt mij.

door mijn nachtzwarte haar woelde en Dunne nachtzwarte haren kleefden aan zijn achtjarige Dit is een storende herhaling, probeer een synoniem te vinden.

Het was midden in de zomer en zoetgeurende bloemen overdekten de velden. Ze had een betoverende glimlach en elke pas leek wel op een elegante dans. Zo danste ze maandenlang rond me, stal ze mijn hart en danste later weg, voor eeuwig, zonder te beseffen hoe ik me voelde. Heb je het hier over de zomer of een meisje die in de zomer zijn hart gestolen had?

Voor de rest, ontzettend mooi geschreven. De sfeer, vooral in de eerste alinea, kan je bijna proeven. Een hele fijne schrijfwijze.
Het enige dat me nog stoort is dat ik niet echt begrijp waar je heen wilt met dit verhaal. Het is niet echt duidelijk wat je nu wilt vertellen, of zo. Je verteld gewoon drie dagen uit het leven van een monnik waarbij deze sterft, maar… Tja het is moeilijk uit te leggen, maar ik mis iets. Iets van een echt verhaal of zo. Iets dat daadwerkelijk gebeurd. Desalniettemin vind ik dit verhaal beter dan Sari en geef ik: ****
p.s. Die openingszin is mooi gevonden J
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 13:20
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Vervolg!

Belle en het beest dat liefde heette

De titel vind ik erg veel belovend voor het uiteindelijke resultaat. De zinnen uit volgens mij voornamelijk de songteksten van Intwine vond ik storend. Ook het gedoe rondom die zomer, constant de herhaling dat er iets is gebeurd, maar wat dat zeg ik nog ff niet, want daar ben ik overheen gegroeid. Het was niet erg origineel en ook geen sterke stijl. Daarbuiten vond ik het einde vaag en niet mooi afgerond. Van een dak af springen schijnt de nieuwe trend te zijn of zo .
Ik geef: **, voor de moeite.

Adriaan Nederhof en zijn broer

Toen ik de eerste zinnen had gelezen dacht ik: dit kan heel grappig gaan worden. Dat was ongeveer op dit punt: Als ware het een Suske en Wiske-avontuur werd een boom getroffen door de bliksem, waarna hij met donderend geraas omviel. Frank schrok zijn bril scheef, gaf een ruk aan het stuur, stootte zijn hoofd en brak voornoemde bril.

En dat was het ook wel. Een beetje. Het gebeuren rondom de seks vond ik in het begin grappig, maar lag er op het laatst toch wel iets te dik bovenop. Het is natuurlijk een ontzettend flauw verhaaltje en ook origineel, toch wel, alleen kon het niet de hele tijd mijn aandacht vasthouden en op het einde leek het in één keer erg snel te gaan. Het gedeelte dat die gerimpelde borsten tevoorschijn kwamen, mag van mijn part wel iets gedetailleerder en flauwer waardoor je beter snapt waarom hij gillend het huis uit loopt.

Over het geheel een grappig verhaaltje, maar te flauw voor een stem.
Ik geef: ***
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 21:25
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Okee, hier over alle verhalen mijn gedachten. Ik heb het beknopt gehouden, dus het kan een beetje niet helemaal kloppen, of helemaal niet, maar ik kan er in ieder geval nog op terugkomen. Net zoals de vorige keer zal ik later nog de winnaar finaal afkraken, zodat ik mijn lange commentaar evengoed nog kwijt kan. (of de hemel inprijzen natuurlijk, maar hé, negatief kijken is nou eenmaal veel leuker!!!)



Levenskleur
Deze had het bij de eerste alinea al verloren. Er wordt een beeld beschreven, waarbij een gevoel hoort, maar omdat er teveel uitleg voor moet komen, heb ik dat gevoel al niet. Voor degene die het meemaakt is het leuk, maar voor de lezer is het niets, en zo is het met een groot deel van het verhaal. Daarnaast is het echt zo'n verhaal waar je er honderden van ziet, ik moet er echt eens een goede naam voor bedenken. Ik denk dat "pulp" de lading het beste dekt.

Belle en het beest dat liefde heette
Het hele verhaal is de hoofdpersoon bezig verliefd te willen worden of zich verliefd te voelen zonder dat er iets gebeurt. Ja, aan het eind, dan wordt hij/zij eindelijk verliefd, maar maakt hij/zij er voor onduidelijke reden een einde aan. Vaag

De laatste druppel
Dit vind ik eigenlijk ook wel een beetje binnen die groep "pulp" vallen. Het verhaal is eigenlijk helemaal niet boeiend op zich. Daarnaast is die laatste zin vreselijk!

Over vogels en verleden
De eerste zin was een beetje storend en de uitleg die daarna volgde vond ik ook niet echt boeiend. Daarnaast kreeg ik niet echt de indruk dat de man blind was, alleen omdat dat een paar keer wordt gezegd. Het idee is wel leuk, de uitwerking is niet zo.

De mannen van steen
Het idee achter dit verhaal was erg leuk, alleen: in eerste instantie kwam ik niet verder dan de tweede "Ze komen, ze komen eraan!" (omdat 1 zo'n zin op zich al een herhaling is, is de herhaling van de zin storend) Daarnaast zijn de eerste twee alinea's te serieus voor zo'n sprookjesachtige vertelling. Iets minder speculatie had wel gemogen. Daarnaast is het einde een beetje kort uitgewerkt, en ook wel een beetje jammer.

Vader vertelt een briefverhaal
Ik snap niet waarom dit zonodig een brief is. Het is gewoon een verhaal waar "Lieve vader," en "Uw toegenegen dienaar, Augustus" omheen is gezet. Het komt voor de rest totaal niet over als brief. Daarnaast wordt voor het overgrote deel die Ali gevolgd, niet de schrijver zelf, en snap ik ook niet helemaal wat nou precies het doel is van de brief.

Adriaan Nederlof en zijn broer
Ik heb weinig aan te merken op dit verhaal: Het is mooi geschreven, heeft drive, een hoofdpersoon waar je echt een beeld bij krijgt, en een complot wat zich langzaam ontvouwd. Dat is knap gedaan. Mijn eerste positieve kritieken, maar hierop heb ik in ieder geval niet gestemd. Vooral omdat het teveel net zo is als al het andere van de schrijver.

De een zijn dood is de ander zijn brood
Dit vond ik ook geen interessant verhaal. Ik kreeg totaal geen binding met de hoofdpersoon of de andere personages. Het begin nodigde niet uit om verder te lezen, en "Ey" vind ik gewoon een verschrikkelijke dooddoener (wees gerust, ik had het eigenlijk al gezien bij "Langzaam open ik mijn ogen", dat is gewoon geen goed begin.)

Als de liefde voor de maan gaat
Dit verhaal heeft ook wel een klein vleugje pulp, maar is toch best grappig. Het is wel erg 'tiener', maar dat moet kunnen op "scholieren" natuurlijk. Daarnaast is het niet de eerste tekst in deze vorm, en zo geweldig is die vorm (hij - zij) nou ook weer niet. Wel leuk, maar ik heb er uit eigenbelang niet op gestemd. Ik zie het als serieuze concurrent.

Sneeuwvlokje
Het begin was slecht, de eerste alinea zegmaar, en die tijdsprongen maken het ook een beetje vaag. Maar dat vond ik juist wel weer het interessante aan deze tekst. Er is veel gespeeld met structuur: tijden, perspectieven. Het verhaal is ook best apart, al had het misschien nog iets subtieler gekund.

Sari
De introductie van Sari was gewoon storend slecht. Het idee van het verhaal is best leuk, en hier en daar best leuk benaderd, maar het grootste deel leidt alleen maar af van dit onderdeel van het verhaal. Daarnaast is de anticlimax NIET grappig. Met het idee van een "schaduwvolk" was in ieder geval veel meer te doen dan dit. Jammer. Het neigt ook wel een beetje naar pulp.

Chinezen
Het meest jammerlijke van dit verhaal is de indeling in 3 dagen. Daarnaast is het verhaal heel erg beschrijvend en krijg ik er helemaal geen gevoel bij. Het erge daaraan is dat het vooral uiterlijke beschrijvingen zijn, niets van de mening van de ik-persoon. En ondanks al die uiterlijke beschrijvingen krijg ik het idee alsof de schrijver het meer op films of beschrijvingen van anderen baseert. Het geheel komt in ieder geval niet 'echt' over. Daarnaast gebeurt er het hele verhaal niets, behalve in de laatste alinea.

Brief aan mijn dochter
Dit verhaal barst van de tegenstrijdigheden, dat vond ik erg... tja, erg. Onbegrijpelijk dat de moeder totaal geen hoogte kreeg van haar dochter, als je kijkt naar de beschrijvingen in de tweede alinea. Ik heb gewoon totaal niet het idee dat het echt de moeder is die schrijft. Heel erg jammer ook dat je erin moet vertellen dat de dochter dood is. De laatste drie alinea's zijn gewoon ronduit triest. (en niet emotioneel), vooral als je dingen op gaat noemen als, "je kunt het toch niet lezen, want je bent dood."
Maar het ergste komt nog: "Het is inmiddels al bijna zestig jaar geleden dat je werd geboren, maar ik weet alles nog precies."
Of de dochter heeft het zo lang volgehouden, of de moeder heeft zo lang gewacht met schrijven, beide zijn dat dingen die ik niet aannemelijk vind. Daarnaast mis ik het idee dat er nooit hulp is gezocht oid. Het klopt gewoon niet.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 09:03
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Zut is ook weer op dreef, zeg... Jij bent echt goed in verhalen afkraken Maar op welke heb je nu gestemd, of heb ik daar overheen gelezen?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 14:51
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik ga ook maar commentaar geven.

Brief aan mijn dochter
Er kloppen een aantal dingen niet aan dit verhaal. Ook mis ik gevoel, want ik heb nu het idee dat die moeder een keer tijdens de koffie dit op papier heeft gekladderd. Ze komt kil over.
Ook zitten er wat herhalingen in die soms best storend zijn.
Wel zitten er een paar mooie zinnen in en heeft dit verhaal een grote, en beste mooie woordenschat.

Chinezen
Ronduit saai. Jammer dat er aangegeven werd dat het zich afspeelt over drie dagen. Er gebeurd weinig, waardoor er geen spanning is (behalve aan het einde dan een beetje) en er geen vragen bij me opkwamen.
Ik heb wel bewondering voor de manier van schrijven. Vloeiend en zonder struikelblokken. Jammer dat de inhoud niet zo geweldig was.

Sari
Het begin vond ik erg taai, worstelend kwam ik er doorheen. Gelukkig werd het daarna wat gemakkelijker om te lezen en kon ik me een beetje inleven. Er zitten wel wat leuke elementen in, maar het had veel beter uitgewerkt kunnen worden. Spijtig.

Sneeuwvlokje
Het begint cliche en standaard. (Geloof dat ik zelf ook eens iets over vallende sneeuwvlokken en een koud iemand heb geschreven.) Daarna komen er toch - gelukkig - wat vragen bij mij op, waardoor ik de drang krijg verder te gaan lezen. De schrijver (schrijfster?) heeft wel ongelooflijk gehusselt met tijd en personen waardoor ik het verwarrend vond. Maar dat had opzich ook wel weer wat. Het onderwerp zelf vond ik niet goed genoeg uitgewerkt, waardoor ik dit verhaal net niet goed vond.
(O, en dat vele gegodverdomme vond ik nou niet bepaalde goed eigenlijk...)

Als liefde voor de maan gaat
Ik vind mezelf best kieskeurig worden, maar het lijkt alsof deze vorm van schrijven opeens erg in trek is. Hij/zij en dan nog een hoop gedachten en situaties er tussendoor. Ik ben er zelf geen fan van, en waarschijnlijk omdat het mijn persoonlijke mening is, vind ik dit verhaal niet echt goed. Ik heb het idee dat ik me niet genoeg kan inleven in de hoofdpersonen en dat de perspectiefwisselingen daar ook niet echt aan meewerken.
Het onderwerp is wel goed uitgewerkt en ook best goed geschreven. Wel vind ik redelijk wat opbouwfouten en best lelijke schoonheidsfoutjes.
Het einde vind ik niet goed gelukt en ik vind het jammer dat daar de titel vandaan komt. (Lijkt mij...)

De een zijn brood is de ander zijn dood
Hehe, eigenlijk is dit verhaal niet zo goed, maar op een of andere manier vond ik het wel wat hebben. De beginzin is brak en sommige dingen zijn gewoon lelijk om op die manier te schrijven, maar het had wel iets. Ik geloof dat dit nog echt een beginners-iets is en vond het best leuk om te lezen. Het einde vond ik best verrassend! En de titel vond ik ook leuk. Het krijgt geen stem van mij, maar ik vond het niet echt slecht.

Adriaan Nederlof en zijn broer
Snap niet dat hierop nog geen stem is gekomen. Dit verhaal zit goed in elkaar en origineel. Vind het knap hoe iemand dit heeft kunnen verzinnen en de lezer (tenminste, mij) heel iets anders heeft laten denken. Netjes uitgewerkt ook.
Om het einde moest ik even lachen, ookal had ik een stukje ervoor al door dat dit ervan zou komen en dat vond ik jammer. Misschien is het verhaal wat te... Het lijkt wat onwerkelijk, ookal kan het wel echt gebeurd zijn natuurlijk.
(Hm, de stijl komt me trouwens wel bekend voor...)

Vader vertelt een briefverhaal
Een brief? Nuh, niet echt lijkt me. Ook vind ik het niet aantrekkelijk om te lezen. Ik weet niet zo goed wat ik er over moet zeggen, maar volgens mij heeft de schrijver van die 'brief' niets met de inhoud te maken.

De mannen van steen
Ja, deze vond ik ook wel leuk. Jammer dat de eerste zin voor een tweede keer werd herhaald, een beetje storend in het begin. Ik kreeg een soort LOTR-landschap voor me te zien en ik vond het goed bedacht. Een sprookje-achtig-iets, best leuk!
Ik vond het alleen wat zonde dat het einde wat onduidelijk is en niet zo goed uitgewerkt. Ook hier was het einde onvoorspelbaar en zat er spanning is. Er is wel wat aangedacht besteed aan synoniemen, maar toch waren er af en toe wat terugkomende dingetjes.

Over vogels en verleden
Het is een heel ander soort verhaal dan de rest, met een bijzonder onderwerp. Goede kwaliteit, en leuk dat er in een verhaal wordt geschreven. Niet veel op aan te merken. Het idee is misschien niet zo heel erg boeiend, maar het is wel zo uitgewerkt dat het goed leerbaar is!

De laatste druppel
Cliche, cliche. Nee, ik vond 'm niet leuk. Zoals Zut! Alors nieuwe woord: pulp. Niet netjes afgewerkt, herhalingen, enz. Waarschijnlijk is het ook niet herschreven of goed verbeterd hier en daar. Jammer.

Belle en het beest dat liefde heette
De titel vond ik al saai. Ik dacht: "Nee... geen herschreven versie van Belle en het beest ." Die songtekst dingen vond ik best vreemd. Net alsof ze niet pasten in het verhaal. Het einde vind ik niet mooi, abrupt, en cliche. Zoveelste van-het-dak-springer...

Levenskleur
Ik heb weinig slechte dingen gevonden en heb er eigenlijk niet zoveel aan op te merken. Het is niet zo bijzonder, maar ook niet cliche, vind ik. Het is wel een jasje gestoken die niet zo vaak voorkomt. Ik vond het leuk om te lezen en kon me inleven.

En mijn stem gaat uit naar... *tudududuuu* Adriaan Nederlof en zijn broer!
Leuk verzonnen, origineel en best goed uitgewerkt.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 17:34
Tovenaar
Tovenaar is offline
Heheh, mooie kritieken vooral. Zal aangezien ik een paar dagen vrij heb nog ff wat langer uittrekken voor een definitieve stem.

@Zut, je geeft maar bij twee verhalen een redelijk positief commentaar maar je zegt er ook gelijk bij dat je op geen van die verhalen gestemd hebt... dus op welke dan wel?
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 17:52
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Sari vond ik best aardig, maar Adriaan Nederlof en zijn broer is erg goed geschreven en sommige stukken uit het verhaal zijn leuk om te lezen. Mijn stem dus.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 12:25
ikkebenikke
Avatar van ikkebenikke
ikkebenikke is offline
ik heb gestemd op 'als de liefde voor de maan gaat'

er zaten veel mooie verhalen tussen, maar 'als liefde voor de maan gaat' was toch mijn favoriet: het is mooi beschreven, met veel gevoel en ik vind het wisselende perspectief wel goed eigenlijk
__________________
Nobody is completly useless, they can always serve as a bad example.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-04-2005, 17:28
Rodion
Rodion is offline
'Adriaan Nederlof en zijn broer' vind ik op een paar puntjes na erg goed. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik helaas op een ander verhaal gestemd. De volgende keer laat ik alle verhalen eerst bezinken alvorens te stemmen.

Moge de beste winnen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:31
Verwijderd
Citaat:
kwibus schreef op 25-04-2005 @ 18:28 :
'Adriaan Nederlof en zijn broer' vind ik op een paar puntjes na erg goed. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik helaas op een ander verhaal gestemd. De volgende keer laat ik alle verhalen eerst bezinken alvorens te stemmen.

Moge de beste winnen.
Doe je goed
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:33
Tovenaar
Tovenaar is offline
Lastig, kiezen tussen een verhaal met een prettigere stijl (in mijn ogen) en een verhaal met een iets minder prettige stijl (wederom in mijn ogen) maar wel met een origineler onderwerp (..inderdaad)
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 19:06
terror4life
Avatar van terror4life
terror4life is offline
*heeft echt geen tijd om verhalen te lezen*

Dus ik kan ook niet stemmen...

Rotschool...
__________________
omdat we engelen zonder vleugels geen engelen kunnen noemen, noemen we ze vrienden
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 08:17
Verwijderd
Lekker, zo veel verdeelde stemmen. Alle verhalen zijn wel goed, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 10:44
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Grimm schreef op 27-04-2005 @ 09:17 :
Lekker, zo veel verdeelde stemmen. Alle verhalen zijn wel goed, eigenlijk.
Kan een probleem gaan worden. Moeten we maar eens even bekijken.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 12:10
Verwijderd
Mja, ik wacht op een eindsprint.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 14:40
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ieke schreef op 27-04-2005 @ 11:44 :
Kan een probleem gaan worden. Moeten we maar eens even bekijken.
Dan hebben we gewoon vier winnaars of zo, maakt toch niet zoveel uit?

(maar eigenlijk moeten er gewoon meer stemmen komen)
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 15:11
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 27-04-2005 @ 15:40 :
Dan hebben we gewoon vier winnaars of zo, maakt toch niet zoveel uit?

(maar eigenlijk moeten er gewoon meer stemmen komen)
Als we naar vorige wedstrijden keken, kan het aantal stemmen in het beste geval nog (meer dan) verdubbelen.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 15:16
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Changshan schreef op 27-04-2005 @ 16:11 :
Als we naar vorige wedstrijden keken, kan het aantal stemmen in het beste geval nog (meer dan) verdubbelen.
Ja, dat weet ik dus op zich is het nog best spannend... Ben wel benieuwd hoeveel stemmen er nog komen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 20:00
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
In elk geval nog eentje van mij; ik moet eigenlijk slapen maar ik bedacht net dat ik nog moest stemmen. Geen tijd meer om uitgebreid commentaar te geven, maar ik denk dat ik op "Als liefde voor de maan gaat" stem.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 20:17
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik moet ook nog stemmen. En ik moet ook nog alle verhalen lezen
Hoe lang heb ik ook alweer nog?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 20:27
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Sketch schreef op 27-04-2005 @ 21:17 :
Ik moet ook nog stemmen. En ik moet ook nog alle verhalen lezen
Hoe lang heb ik ook alweer nog?
Denk dat we de poll maar wat langer moeten laten lopen. Loopt tot ergens volgende week (14 dagen na de beginpost),maar ik ben zelf dan op vakantie, dus practisch is het al niet. Stel voor om hem tot volgende week vrijdag te laten lopen dan.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 20:38
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Is goed, heb ik nog even de tijd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Daar is hij dan: De winnaar van de verhalenwedstrijd is...
Ieke
28 16-11-2009 20:45
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Kies je favoriete verhaal!
Verwijderd
35 06-05-2007 21:15
Verhalen & Gedichten Kies de winnaar van de verhalenwedstrijd!
Ieke
81 01-12-2004 15:30
Verhalen & Gedichten De columnwedstrijd, sluitingsdatum 1 mei.
Ieke
0 08-04-2004 19:56
Verhalen & Gedichten Het voorstel voor de nieuwe versie van de verhalenwedstrijd.
Ieke
9 22-03-2004 20:35
Verhalen & Gedichten Discussie verhalenwedstrijd: Hoe verder?
Ieke
28 09-03-2004 14:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:21.