Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2004, 12:07
shy gurl
shy gurl is offline
Hallo allemaal

Ik wil misschien de pabo gaan doen, maar veel mensen zeggen dat het te makkelijk en saai is voor me Ik zit nu in 5VWO en sta gemiddeld een 8. Het gaat dus heel goed en ik zelf ben van mening dat als je een studieleuk vindt, het ook wel niet saai zal zijn. Heeft iemand hioer ervaringen mee? En is er iemand die de pabo om deze redenen als avondopleiding heeft gedaan??

KuSs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2004, 15:55
jet
jet is offline
mijn zus heeft na haar VWO ook PABO gedaan, gewoon omdat ze heel graag lerares wilde worden. ze heft er niet veel moeite mee gehad (behalve nederlands tentamens, ze is dyslectisch) maar ze heeft het zo gehaald.
dus als je het wil moet je het gewoon doen
Oud 01-11-2004, 17:34
Balance
Balance is offline
Pabo schijnt idd niet zo moeilijk te zijn, dus het kan zijn dat je het makkelijk vindt ja. Maar dan hoeft het nog niet saai te zijn.
Als jij het leuk vindt en je later graag voor de klas wil staan, zou ik het gewoon doen.
Oud 01-11-2004, 17:35
Verwijderd
Pabo is misschien niet zo vreselijk moeilijk, maar wel (heel erg) veel, waardoor er toch snel (heel) veel tijd in gaat zitten. De pabo is ook erg veelzijdig, waardoor het niet snel echt saai is. Als je een vwo-diploma hebt kun je hem op veel scholen bovendien verkort doen (in drie jaar, als ik het goed heb).

Als je nog jong bent, zou ik niet snel voor de avondopleiding kiezen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 19:43
Hawahaai
Hawahaai is offline
Mijn decaan zei tegen mij dat ik dat beter niet kon doen omdat ik me na het VWO zou gaan vervelen op de PABO, het zou niet genoeg uitdaging zijn. Hij zei er wel bij dat als ik het echt per se wilde, het wel kon, maar als ik er niet 100% zeker van was, ik beter iets anders kon kiezen.
Ik weet niet wat je redenen zijn om naar de PABO te willen: wil je lesgeven aan kinderen? Dan 'moet' je inderdaad naar de PABO, maar als je gewoon 'iets met kinderen' wilt, is misschien een studie als Pedagogiek ook wel iets voor je? (niet om je de PABO uit het hoofd te praten, hoor)
Ik ben uiteindelijk toch Pedagogische Wetenschappen gaan doen, en denk er over om ooit toch nog de PABO te doen, maar op dit moment vermaak ik me prima bij mijn huidige studie: ik doe de richting Leerproblemen en krijg dus met (individuele) kinderen in schoolse situaties te maken, en dat was wat ik wilde.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 00:43
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 01-11-2004 @ 20:43 :
Mijn decaan zei tegen mij dat ik dat beter niet kon doen omdat ik me na het VWO zou gaan vervelen op de PABO, het zou niet genoeg uitdaging zijn. Hij zei er wel bij dat als ik het echt per se wilde, het wel kon, maar als ik er niet 100% zeker van was, ik beter iets anders kon kiezen.
Ik weet niet wat je redenen zijn om naar de PABO te willen: wil je lesgeven aan kinderen? Dan 'moet' je inderdaad naar de PABO, maar als je gewoon 'iets met kinderen' wilt, is misschien een studie als Pedagogiek ook wel iets voor je? (niet om je de PABO uit het hoofd te praten, hoor)
Ik ben uiteindelijk toch Pedagogische Wetenschappen gaan doen, en denk er over om ooit toch nog de PABO te doen, maar op dit moment vermaak ik me prima bij mijn huidige studie: ik doe de richting Leerproblemen en krijg dus met (individuele) kinderen in schoolse situaties te maken, en dat was wat ik wilde.
Slechte decaan dan, je gaat je echt niet vervelen. Het is niet moeilijk nee, dat is het voor de mensen die van de havo afkomen ook niet, maar je moet gewoon een heleboel doen.

Ik heb ook eerst het vwo gedaan, en ik ben lang niet de enige in mijn klas die dat gedaan heeft. Ik verveel me echt niet hoor, ik bedoel dat de leerstof makkelijk is wil echt niet zeggen dat je je hoeft te vervelen. Je bent gewoon veel praktischer bezig, en moet een heleboel stage lopen en daar gaat veel tijd in zitten.
Oud 02-11-2004, 07:50
shy gurl
shy gurl is offline
Bedankt voor jullie reacties!

Ik kwam een lerares van mijn basisschool tegen en die raadde het mij af. Ze heeft het zelf ook gedaan en ze heeft er nog steeds spijt van. Ze studeert nu pedagogiek en heeft het plan om bij dezelfde basisschool te blijven werken en daar de kinderen met leerproblemen op te vangen. Nouja, ik weet het allemaal niet meer maar ik ga vandaag met de decaan praten...benieuwd wat ze zegt
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 21:32
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Mijn ex-vriendin doet het ook na een vwo opleiding. Ze vindt het hardstikke leuk en er is helemaal niets op tegen om met een vwo opleiding PABO te gaan doen. Sommige mensen zullen het geen leuke studie vinden, tjah, dat heb je altijd, maar er zijn genoeg mensen die het tegendeel zullen beweren.

Pedagogiek is inderdaad altijd een ander leuk alternatief, maar misschien ook wel iets voor na de pabo?
Oud 04-11-2004, 10:25
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-11-2004 @ 22:32 :
Pedagogiek is inderdaad altijd een ander leuk alternatief, maar misschien ook wel iets voor na de pabo?
Het is belangrijk na te gaan wat je wilt: wil je voor de klas staan of wil je iets anders doen met kinderen.

Voor de rest moet je gewoon je hart volgen en de studie kiezen die jou gelukkig maakt.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 12:55
Verwijderd
Ik heb VWO gedaan, wilde al heel lang naar de pabo maar het werd me door iedereen afgeraden.
Ben na mn slagen een jaar universiteit gaan doen, netjes in 1 jaar mn P gehaald, maar als je voor de klas wilt moet je toch echt naar de pabo, dus ik ben gestopt en naar de pabo gegaan.
Nu zit ik inmiddels in het 2e jaar, ben de voltijd opleiding gaan doen, niet verkort, omdat dat hier niet mogelijk was (en voor de rest van het systeem wilde k graag naar Tilburg)
De opleiding is niet moeilijk, de stage is superleuk maar ik mis het 'echte studeren' wel daarom doe ik er een minor naast.
Ik denk dat het per pabo ook heel erg verschilt; op een 'ouderwetse' krijg je veel les om je eigen kennis op te vijzelen en in verplicht uren rekenen en taal heb ik geen zin,vond dat ene uur rekenen vorig jaar al dodelijk saai. Hier in Tilburg werken we met PGO waarbij je zelf bepaalt wat je studeert, je kunt het dus moeilijker maken dan nodig en zo blijf je wel geprikkeld.
Als ik jou was zal ik veel verschillende pabo's bekijken en daar met studenten praten. Verkort is op veel pabo's mogelijk, vraag het gewoon allemaal eens na. Avondopleiding zou ik niet snel doen.
Als je dingen over Tilburg wilt weten, of andere vragen hebt, pm maar.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 09:56
shy gurl
shy gurl is offline
Heej Krullevaar!

Wat voor minor doe je er naast? Ben ik wel nebieuwd naar eigenlijk Het gesprekje met mn decaan ging niet door, ze was ziek..nu heb ik het denk ik in de loop van de volgende week..moet nog even bij dr langsgaan..Dus ik kan nog niet zvertellen wat daar uitkwam

Liefs
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 00:19
alpha
alpha is offline
te saai om je cijfers..
Oud 09-11-2004, 19:40
Essie_88
Essie_88 is offline
Hoi hoi, ik doe ook VWO en wil ook graag naar de PABO. Ik zit nu pas in de 4e, maar weet het voor 99% cker. Alleen toen mijn mentor het hoorde, kreeg ik een soortgelijk commentaar. Hij vond het onder mijn niveau en zou het zonde vinden van mij VWO diploma als ik naar de PABO zou gaan. Maar ja, dit is wat ik wil, dus waarom zou ik er niet heen gaan?? Ik zou zeggen, als je het echt graag wilt, waarom niet?? Succes verder!! (ennuh... inmiddels al een gesprek gehad met je decaan??)

xxx Es
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 21:06
Go active!
Go active! is offline
Hoi, ik zit nu in 3VWO en ik wil hierna ook lerares worden ik wil dan naar de ALO en niet naar de PABO maar je word bijde opgeleid tot leraar. Dus ik ben ook van mening dat je het gewoon moet doen als je dat wil. Dat je VWO doet betekent niet dat je gelijk dokter of zoiets moet worden. Dus ik zou het gewoon doen als je dat wil.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 23:46
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Go active! schreef op 18-11-2004 @ 22:06 :
bijde
wat kom je doen met je vwo...
Oud 19-11-2004, 18:05
Verwijderd
Omg wat een trieste decanen hebben jullie zeg. Decanen zijn er om te helpen bij je studiekeuze, niet om iets af te raden omdat het zogenaamd "te makkelijk" zou zijn. Alsof je alleen maar naar de universiteit kunt met een vwo-diploma
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:25
shy gurl
shy gurl is offline
ik ben naar mn decaan geweest en ze zei wat ik al dacht. De pabo zal te makkelijk zijn. Ik snap niet echt waarom iederen het zegt, maar er zal dus wel een kern van waarheid in zijn Ze heeft m geadviceerd om pedagogiek te gaan studeren, maar dat lijkt me veel minder leuk....naja..ik weet het nog niet..Reacties van mensen die het wel hebben gedaan of het van plan zijn blijven welkom !
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 14:34
HereIAm
HereIAm is offline
Ik doe Pabo, mét een vwo-diploma Ook mij werd het afgeraden trouwens. Ik ben naar de Pabo Breda gegaan, omdat ze daar een speciale 'vwo-klas' hebben. De opleiding is dan verkort, 3 jaar in plaats van 4 jaar. Je loopt niet minder stage, maar alle theorie wordt ingekort en vooral versneld. Als er voor een module normaal 8 lessen staan, krijgen wij er 4. Ik geloof dat de vwo-klas nu trouwens ook toegankelijk is voor uhhh..onderwijsassistentes ofzo, weet niet precies. Het is inderdaad niet moeilijk, maar wel veel werk. Maar ik zou het ook niet in 4 jaar willen doen, dit tempo vind ik zelf heel fijn.

Liefs,
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 20:33
nivava
nivava is offline
ik zit ook op de pabo, maar kom niet van het vwo af.

Ik vind het heel slecht wanneer mensen je de pabo afraden als je een vwo-diploma op zak hebt.

Je kunt de pabo zo moeilijk maken als je zelf wilt vind ik.
Het is gewoon heel erg veel en kunt er zelf zo diep op ingaan als je zelf wilt...

Wanneer je het graag wilt, moet je het zeker doen!
Oud 30-11-2004, 09:39
marrel
marrel is offline
t zal voor jou dan wil miss wat makkelijker zijn dan voor een havo pupke, maar als dat is wat jij graag wilt dan moet je dat echt niet laten Anders heb je er eeuwig spijt van
Oud 30-11-2004, 15:38
Verwijderd
Ik had ook een klasgenoot die van het vwo kwam of eigenlijk twee...één deed de verkorte opleiding (3 jaar dus (mbo-route was bij ons 3,5 jaar btw)), de ander gewoon de vierjarige...en geen van twee heeft zich een moment verveeld, voor zo ver ik weet.

De pabo is btw voor vrijwel niemand echt moeilijk, het is alleen heel veel werk...en dus nog meer als je het verkort doet...maar als je goed kunt leren ed, dan heb je dan dus wel meer uitdaging. En waarom iets doen wat je minder leuk vindt omdat een ander zegt dat dat moeilijker is oid...? Pedagogiek is echt iets heel anders dan pabo...

Waarom ga je niet een keer proefstuderen of nog beter, een dagje meelopen met een student?

Kies wat jij wilt. Jij moet het doen, nu studeren en alter werken. Die decaan heeft daar verder weinig (niks) mee te maken.

Laatst gewijzigd op 30-11-2004 om 15:40.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 18:54
Earwen
Earwen is offline
ik doe Pabo in leeuwarden op de chn. Pabo is opzich een makkelijke opleiding de diepgang moet je erzelf uithalen en wordt niet getoets waardoor veel studenten..het erg oppervlakkig houden. Hou je van diepgang dan kan je beter een andere studie doen.. of er een studie bij. Daarnaast hou je natuurlijk wel lekker tijd over voor andere dingen.
Veel mensen zeggen dat de opdrachten veel zijn. Ik vind het zelf erg meevallen het meeste heb je in 2 uurtjes lekker werken af. De werkstukken zijn echt amper havo niveau en dan zijn ze al voldoende..
Oud 12-04-2005, 21:10
Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
Earwen schreef op 12-04-2005 @ 19:54 :
ik doe Pabo in leeuwarden op de chn. Pabo is opzich een makkelijke opleiding de diepgang moet je erzelf uithalen en wordt niet getoets waardoor veel studenten..het erg oppervlakkig houden. Hou je van diepgang dan kan je beter een andere studie doen.. of er een studie bij. Daarnaast hou je natuurlijk wel lekker tijd over voor andere dingen.
Veel mensen zeggen dat de opdrachten veel zijn. Ik vind het zelf erg meevallen het meeste heb je in 2 uurtjes lekker werken af. De werkstukken zijn echt amper havo niveau en dan zijn ze al voldoende..
Je wordt niet getoetst op de pabo?? Leg uit. Hoe weet men dan of een pabo-student wel goed genoeg is om les te geven?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 11:47
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Als jij het echt graag wilt.... Ik zou het alleen niet leuk vinden omdat het inderdaad een erg makkelijke studie is.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 12:14
Verwijderd
@Chloe Siere: Jij spreekt uit ervaring? (Dat de opleiding erg makkelijk is ed?)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2005, 12:45
gurl19
gurl19 is offline
VWO is natuurlijk wel wat anders dan de PABO. Wiskunde zul je een eitje vinden, en met geschiedenis red jij je ook makkelijk. Maar er zijn heel veel nieuwe vakken. Het is niet alleen leren, maar ook veel zelfstandig doen.

Ik kan zelf ook goed leren. Maar ik doe wel PABO. Ik heb het wel makkelijker dan mijn studiegenoten. Jij zult dan vaker alles in 1x halen, wat alleen maar makkelijker is. Omdat jij sneller de stof opneemt zul je misschien meer tijd over hebben. Maar je kunt er heel veel naast doen voor witte studiepunten. Vrijwilligerswerk etc. En zoals al wel is gezegd het is soms erg veel. Als je een moeilijke havo leerling met jou vergelijkt bij het maken van presentaties en verslagen dan denk ik dat er weinig verschil in zit.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 13:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-04-2005 @ 13:14 :
@Chloe Siere: Jij spreekt uit ervaring? (Dat de opleiding erg makkelijk is ed?)
Nee Maar heb je wel eens iemand horen zeggen die het moeilijk vond? Daarbij ken ik best wel niet echt intelligente mensen die deze studie ook met gemak hebben gehaald. Het lijkt me gewoon geen uitdaging. Maar óók omdat de studie me niet trekt. Te veel praktijk.

En tsja, ik ken zát mensen die na de pabo nog steeds zeggen 'Ik ben langer als jij'

Hm ja, ik had mijn post inderdaad anders moeten formuleren.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 15:11
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 13-04-2005 @ 14:21 :
Maar heb je wel eens iemand horen zeggen die het moeilijk vond?
Er zit nog best een verschil tussen 'erg makkelijk' en 'moeilijk'. Ik ken weinig hbo-opleidingen die echt moeilijk zijn. En ik ken genoeg mensen die bepaalde vakken op de pabo (heel) erg moeilijk vinden.

Ik denk dat de studie wel een uitdaging is. Er komt heel wat mee bij kijken dan enkel en alleen het reproduceren van feitjes, wat bij veel andere opleidingen het geval is. Daarnaast is het, zoals al gezegd, extreem veel, veel meer dan de meeste opleidingen.

Citaat:
En tsja, ik ken zát mensen die na de pabo nog steeds zeggen 'Ik ben langer als jij'
Ik ken gelukkig geen mensen die nooit een fout maken.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 15:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-04-2005 @ 16:11 :
Ik ken gelukkig geen mensen die nooit een fout maken.
Zúlke fouten vind ik echt niet kunnen als je docent bent anders.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 13-04-2005 @ 16:16 :
Zúlke fouten vind ik echt niet kunnen als je docent bent anders.
Ik vind het ook niet kunnen, maar een docent blijft ook maar een mens. En niet ieder mens is nu eenmaal zo goed in taal dat hij of zij alles foutloos kan zeggen/schrijven. En als iemand alleen een dergelijke fout maakt, dan zou ik het raar vinden om hem of haar daar op te 'veroordelen': zo'n fout maakt iemand niet meteen een slechte docent oid.

Maar goed, dat is een andere discussie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten