Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
@Upior: Ik heb het zojuist even opgezocht, en het is inderdaad zo dat de n-dimensionale ruimte IRn voor een willekeurig natuurlijk getal n dezelfde kardinaliteit als IR heeft. Overigens gaat het om de Duitse wiskundige Georg Cantor.
Laatst gewijzigd op 04-11-2004 om 17:49. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Twee verzamelingen hebben dezelfde cardinaliteit als ze één-op-één op elkaar kunnen worden afgebeeld, dat wil zeggen dat we aan elk element van de ene verzameling één en niet meer dan één element van de andere verzameling toevoegen, en vice versa (zie ook bijectieve functies). Van een eindige verzameling is de cardinaliteit het aantal elementen in de verzameling; ook omgekeerd geldt: als de cardinaliteit van een verzameling een natuurlijk getal is, dan is die verzameling eindig. En twee eindige verzamelingen hebben dezelfde cardinaliteit als ze hetzelfde aantal elementen hebben. Een oneindige verzameling heeft altijd een hogere cardinaliteit dan een eindige (dat wil zeggen, we kunnen aan elk element van de eindige verzameling op één element van de oneindige verzameling afbeelden, maar omgekeerd kan dat niet). De laagste oneindige cardinaliteit is die van de natuurlijke getallen; deze cardinaliteit wordt (aleph-0) genoemd. Verzamelingen met deze cardinaliteit heten aftelbaar oneindig. Het diagonaalbewijs van Cantor toont aan dat er ook hogere cardinaliteiten bestaan; deze worden ook met het aleph-teken aangegeven: . ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik hoop toch dat iemand hier een bewijs kan leveren, of kan zeggen of het te moeilijk is om te begrijpen voor een 6-VWO-er.. *houdt vingers gekruist*
||
![]() |
Citaat:
Ik denk dat je het beste voor IR en IRp een bijectie kunt zoeken naar ININ, maar weet zo even geen geschikte.. |
![]() |
||
Citaat:
@pino123: Wat jij beschrijft heeft meer met lineaire algebra dan met gelijkmachtigheid van verzamelingen te maken.
Laatst gewijzigd op 05-11-2004 om 17:17. |
![]() |
||
Citaat:
Maar zoals iemand hierboven al zei, kun je dit waarschijnlijk niet toepassen op reeële getallen, omdat je daarvoor geen aftelling kunt construeren. (Voor een bewijs daarvan zie de link van mathfreak) Vraagje aan de topicstarter: hoe ben je hierop gekomen en heb je niet wat meer informatie over de stelling?
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
GinnyPig, heb je er bezwaar tegen als ik je bewijs in mijn profielwerkstuk gebruik?
|
![]() |
Ja, is goed hoor.
Heb het overigens gedeeltelijk van de syllabus waar Tampert het over had (allebei het vak gevolgd tenslotte ![]() Syllabus Symmetrie En dan onder hoofdstuk 2.5.2
|
![]() |
|
|