Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2004, 12:05
Verwijderd
Mijn onderbuurman draait zo af en toe vreselijk harde muziek, op vervelende tijden ('s ochtends om 7 uur op zaterdag, 's nachts rond een uur of 2 door de week), ik heb er al meerdere malen iets van gezegd en andere bewoners van hetzelfde gebouw ook. Hij lijkt het dan een week te onthouden, om vervolgens net zo hard weer verder te gaan. Ik heb de huisbaas er van laten weten, maar die onderneemt niets. Ik ben het nu dus wel behoorlijk zat elke zaterdag ochtend m'n bed uitgedreund te worden, maar ik weet niet wat ik nu nog kan doen.
Moet ik gaan dreigen bij die man met de politie of zo iets dergelijks? Of moet ik meer druk op de huisbaas zetten zodat hij het afhandelt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2004, 14:10
Verwijderd
Je kunt zowel je huurbaas aanmanen als naar de politie stappen.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 15:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wij hebben dit ook gehad met onze buurvrouw en er verschillende malen de politie voor laten komen omdat de woningbouwvereniging niets wil doen voor de politie het geconstateerd heeft. Het probleem is alleen dat ze een scanner heeft dus als ze die oproep hoort op de politieband gaat de muziek gelijk zachter zodat het nooit geconstateerd wordt door de politie.

Het kan bij jou natuurlijk een stuk simpeler zijn. Ik zou als ik jou was een keer de politie bellen als het echt op een asociale tijd is. Als de politie het dan geconstateerd heeft sta je naar mijn idee een stuk sterker om je huurbaas er op aan te spreken.

Succes!
Oud 05-11-2004, 19:24
little nemo
little nemo is offline
uhuh, om nare's verhaaltje aan te vullen: jij hebt recht op een vrij gebruik van je woning, wat ook inhoud dat hij je moet vrijwaren van dit soort lawaai. op het moment dat jij aan kan tonen dat er zoveel herrie gemaakt wordt, waar de politie erg geschikt voor is, kan je hem aanmanen zijn verplichtingen na te komen en te zorgen dat het lawaai stopt. als ie dat dan niet wil dan zou je uiteindelijk (een deel van) de huur kunnen opschorten oid, maar ik neem aan dat dat soort dingen niet nodig gaan zijn. dus gewoon de politie bellen en met alle andere burenvriendjes een brief naar de huisbaas sturen dat t moet ophouden.

verder is harde muziek draaien op onmogelijke tijden natuurlijk zolang er niemand er last van heeft
Oud 06-11-2004, 00:13
Verwijderd
Daar heb je de politie voor. Het is niet raar als je ze daarvoor belt.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 15:48
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Tegenwoordig is het zelfs zo dat de hoeveelheid geluid die een zijmuur, of in een flatje een verdiepingsvloer, door mag laten, 0 dB is. Hoe ze dat met 2x 30 cm voor elkaar krijgen, vraag ik me af, maar het is echt zo.

Ik had even zin om iets nutteloos te melden
Oud 06-11-2004, 19:36
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-11-2004 @ 16:48 :
Tegenwoordig is het zelfs zo dat de hoeveelheid geluid die een zijmuur, of in een flatje een verdiepingsvloer, door mag laten, 0 dB is. Hoe ze dat met 2x 30 cm voor elkaar krijgen, vraag ik me af, maar het is echt zo.

Ik had even zin om iets nutteloos te melden
waar haal je dat nou weer vandaan??
Oud 06-11-2004, 20:51
Gimme more beer
Citaat:
little nemo schreef op 06-11-2004 @ 20:36 :
waar haal je dat nou weer vandaan??
Ik ben momenteel een huis aan het ontwerpen en naast zaken als brandvoorzieningen en bestemmingsplan moet je ook met dit soort constructie eisen rekening houden.

Die 0 dB zullen ze wel figuurlijk bedoelen, want natuurkundig gezien is dat gewoon bullshit, maar dan nog, een nieuw gebouwd huis mag geen geluid doorlaten naar de "buren"...
Oud 08-11-2004, 10:31
Verwijderd
Vannacht was het toppunt, ik dacht eerst dat er een aardbeving was. Op de gang kwam ik de bovenburen van mij weer tegen, die ook wakker waren geworden en zij hadden de politie gebeld. Die kwam aan op een moment dat de muziek ook echt goed hard aanstond en heeft de man een waarschuwing gegeven, mocht het weer gebeuren, dan kunnen we naar de huisbaas stappen met wat bewijs
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 13:06
Gimme more beer
Citaat:
Andijvie schreef op 08-11-2004 @ 11:31 :
Vannacht was het toppunt, ik dacht eerst dat er een aardbeving was. Op de gang kwam ik de bovenburen van mij weer tegen, die ook wakker waren geworden en zij hadden de politie gebeld. Die kwam aan op een moment dat de muziek ook echt goed hard aanstond en heeft de man een waarschuwing gegeven, mocht het weer gebeuren, dan kunnen we naar de huisbaas stappen met wat bewijs
Je kunt sowieso al eisen van de politie dat ze aangeven kennis te hebben genomen van het strafbare feit en daarmee naar de huisbaas toegaan. Ik hoop alleen voor je dat hij een beetje schrikt van de politie

Anders kun je altijd opnemen met een camera hoe erg het is in je appartement, daar kan de huisbaas ook niet omheen...
Oud 10-11-2004, 19:35
Drez
Drez is offline
Ik heb zo´n irritante bovenbuurman. Ik ben er zelf een keer naar toe geweest en gisternacht om half 2 :/ heb ik keihard op de verwarmingsbuizen geramd en toen hield het op
Oud 11-11-2004, 19:28
iamcj
iamcj is offline
Die 0 dB(A) is het verschil tussen de eis en het verwachte niveau.
Is de waarde boven 0, dan presteer je beter dan de norm, zit de waarde onder 0 voldoe je niet en moeten er voorzieningen worden getroffen of moet het geluidsniveau omlaag.

Je moet je klacht denk melden bij de gemeente, bij herhaaldelijke klachten, kan de gemeente de huisbaas misschien opleggen om een meting te laten uitvoeren om te controleren of de constructie voldoet. Je kan ook zelf zo'n meting laten uitvoeren, maar ik weet niet zeker of dat zin heeft. Kost tussen de 700 en 1000 euri.

Maar ja in een flat moet je nu eenmaal rekening met elkaar houden.
Oud 11-11-2004, 20:22
Gimme more beer
Citaat:
iamcj schreef op 11-11-2004 @ 20:28 :
Die 0 dB(A) is het verschil tussen de eis en het verwachte niveau.
Is de waarde boven 0, dan presteer je beter dan de norm, zit de waarde onder 0 voldoe je niet en moeten er voorzieningen worden getroffen of moet het geluidsniveau omlaag.
Wat je zegt, klopt niet. Een verschil tussen 2 zaken is over het algemeen een absolute waarde, dus kan het nooit "onder" of "boven" 0 zijn. Ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt, maar dan nog.

Overigens is de eis vastgesteld en ik had het over die eis.
Oud 13-11-2004, 08:27
iamcj
iamcj is offline
O, klopt dat niet?

Zal ik het is haarfijn voor je uitleggen

De gemeente/wetgever stelt een eis aan het geluidsniveau in een woning en gaat uit van een bepaald geluidsniveau op de gevel. Stel even 50 dB(A) op de gevel en 35 db(A) binnen. Dit houdt in dat de gevel of vloer 15 dB(A) moet tegen houden (isoleren)

Dus dat hebben ze ook als eis gesteld, in de verschillende octaafbanden moet een constructie onderdeel een bepaalde isolatiewaarde halen.

Pietje heeft een vloer gemaakt en claimt in de verschillende octaafbanden een bepaalde isolatiewaarde te halen. Als deze isolatiewaarden gelijk zijn aan de norm, dan "doet" de vloer 0 dB. Presteert de vloer beter, "doet" de vloer bv 5 dB, voldoet de vloer niet dan is deze waarde onder nul en is het verwachte geluidsniveau in de woning te hoog. Als de vloer -5 dB "doet", dan is het gleuidsniveau in de woning 5 dB te hoog dus in het voorbeeld 40 dB. Die 0 dB is een indexcijfer.

En ik reageerde omdat je beweerde dat een constructie al het geluid tegen moetst houden en dat is niet zo.
Oud 13-11-2004, 10:55
Gimme more beer
Citaat:
iamcj schreef op 13-11-2004 @ 09:27 :
*tekst*
Dat snap ik nou wel, maar je noemt het een verschil en dan kun je niet praten over boven of onder nul
Oud 13-11-2004, 12:25
iamcj
iamcj is offline
Een verschil is een uitkomst van een aftrekking. En de uitkomst van een aftrekking kan poistief of negatief zijn.

http://www.vandale.nl/opzoeken/woord...woord=verschil
Oud 13-11-2004, 13:18
Gimme more beer
Citaat:
iamcj schreef op 13-11-2004 @ 13:25 :
Een verschil is een uitkomst van een aftrekking. En de uitkomst van een aftrekking kan poistief of negatief zijn.
Okee okee, jij je zin. Ik krijg alleen wel een scheef gezicht als ik een negatief verschil op mijn examen invul
Oud 13-11-2004, 14:15
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-11-2004 @ 14:18 :
Okee okee, jij je zin. Ik krijg alleen wel een scheef gezicht als ik een negatief verschil op mijn examen invul
Reageren

Regels voor berichten