Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2002, 19:06
Kupu
Kupu is offline
OK, mijn ouders gaan dus uit mekaar en mijn vader neemt de computer mee. En nu koopt mijn moeder dus een nieuwe computer die ik over een jaar meekrijg als ik ga studeren. Maar dan wil ik nog wel een beetje een computer hebben die alles goed bij kan houden.

Wie kan een beetje een goed(snel) werkend en betaalbaar systeem samenstellen? Veel eisen heb ik niet echt. XP wil ik wel graag draaien. Maar is het al handig om er bijvoorbeeld een DVD-player in te zetten(zie je wel vrij vaak maar is het wel echt nuttig?) Athlon of Pentium? Dat soort dingen vraag ik mij dus af en ik ben niet echt bekend daarin. Ben benieuwd wat voor ideeën jullie hebben.
Oud 22-05-2002, 19:49
Kupu
Kupu is offline
Is dit een beetje een goed systeem? Zitten er dingen tussen die echt niet kunnen of gaat dit allemaal wel samen? En is het een beetje een redelijke prijs? Ik moet er dus wel een aantal jaar mee kunnen doen en het mag niet duurder(limiet ligt op de 1250 Euro all in, printer + systeem + monitor enz enz enz. Rest moet ik zelf betalen)!

Citaat:
Behuizing ATX Midi STD 300W € 45,00
Std. CD Rewriter 40/12/48 IDE € 99,00
FDD Diskette station 3,5ï/1.44 € 20,00
DVD ROM 16x Speler € 62,50
256Mb DDRAM PC266 € 59,00
Creative SB Live Player 5.1 € 45,00
HDD 20Gb 5400 rpm IDE ATA 100 € 89,00
Jetway V266B SDR/DDR socket A € 92,50
Standaard 17 inch monitor € 225,00
AMD Athlon XP 1900+ € 202,50
Logitech Cord. Desktop iTouch € 105,00
Std. Geforce2 MX400 64Mb AGP TV € 97,50
HP Deskjet 845C € 77,50
Standaard 3D speaker LCS 1016 € 18,50
Assemblagekosten € 35,00

TOTAAL € 1273,00
Oud 22-05-2002, 20:02
Octopus
Octopus is offline
Ik zou van die HD een 40 gig 7200 tpm maken..
Oud 22-05-2002, 20:11
Kupu
Kupu is offline
Citaat:
Octopus schreef:
Ik zou van die HD een 40 gig 7200 tpm maken..
Wrom? Is meer rpm ook per definitie beter? Ik heb nu btw 15 gig en ik ben heel tevreden, ik kan alles wel kwijt 20 leek mij meer dan genoeg. Maja ik ben benieuwd(als bijna-hopeloze leek he...)
Oud 22-05-2002, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Kupu schreef:

Wrom? Is meer rpm ook per definitie beter? Ik heb nu btw 15 gig en ik ben heel tevreden, ik kan alles wel kwijt 20 leek mij meer dan genoeg. Maja ik ben benieuwd(als bijna-hopeloze leek he...)
Het verschil is € 10,-, je hebt een schijf die dubbel zoveel opslag capaciteit heeft en 7200 toeren heeft (en das fijn, kan ik je vertellen, want ben zelf van 20gb/5400 naar 40gb/7200 gestapt, dat verschil is groot!) Echt, als je echt een lowbudget hebt, goed, neem dan 20 GB, maar het is die 10 euro echt dubbel en dwars waard!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Kupu schreef:

5400 is een beetje sloom, 7200 is wel snel. Je hebt nu misschien wel genoeg aan 15 gig. Maar je draait nu geen xp.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 20:36
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Misschien dat zo'n PC van de Aldi iets voor je is, zo nu en dan hebben ze die in voorraad... Zijn echt wel goede computers hoor... 1e klas componenten... Snel en goedkoop...
Oud 22-05-2002, 20:42
pseudoniem
pseudoniem is offline
Citaat:
perseus schreef:

5400 is een beetje sloom, 7200 is wel snel. Je hebt nu misschien wel genoeg aan 15 gig. Maar je draait nu geen xp.
Ik hoor van anderen dat verschil tussen 7200 en 5400 bijna niets uitmaakt. Het kuttige is alleen dat je meer betaald voor 7200 en dat ie meer herrie maakt omdat je 'm moet koelen en daar ook nog extra voor moet betalen
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 20:46
Kupu
Kupu is offline
Citaat:
henri schreef:

Het verschil is € 10,-, je hebt een schijf die dubbel zoveel opslag capaciteit heeft en 7200 toeren heeft (en das fijn, kan ik je vertellen, want ben zelf van 20gb/5400 naar 40gb/7200 gestapt, dat verschil is groot!) Echt, als je echt een lowbudget hebt, goed, neem dan 20 GB, maar het is die 10 euro echt dubbel en dwars waard!
OK, je hebt me overtuigd, dat is het inderdaad wel waard. Maar moet er dan niet ook nog een extra cooler bij? Das namelijk ook iets van 15 euro zag ik. Het wordt namelijk wel aangeraden op die site waar ik de prijzen voor dit systeem weg heb. Ik doe dit trouwens bij Norrod, die zit hier 20 km vandaan, das wel handig. Maar is de prijs een beetje redelijk voor zo'n systeem?
Oud 23-05-2002, 11:23
{-_-}
{-_-} is offline
Citaat:
pseudoniem schreef:

Ik hoor van anderen dat verschil tussen 7200 en 5400 bijna niets uitmaakt. Het kuttige is alleen dat je meer betaald voor 7200 en dat ie meer herrie maakt omdat je 'm moet koelen en daar ook nog extra voor moet betalen
je access tijden worden sneller. natuurlijk maakt dat uit. alleen als je hem aan een UDMA33 moederbord/kabel hangt maak je jezelf een bottleneck erbij. want dan slipt de doorvoersnelheid dicht en heb je niets aan snellere access tijden.

doe zoals ik 2*2 20GB 7200 UDMA 100 RAID 0 arrays

beide arrays zijn 2x zo snel als de snelste "standalone" hardeschijf wat je kan krijgen (IDE dan hè)

nu zijn m'n harde schijven ietjes minder de bottleneck van m'n systeem.
Oud 23-05-2002, 15:20
Verwijderd
Wat doe je met die DVD speler?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 15:22
Verwijderd
Citaat:
{-_-} schreef:
beide arrays zijn 2x zo snel als de snelste "standalone" hardeschijf wat je kan krijgen (IDE dan hè)
Er zijn al 120GB schijven op 7200 toeren met 8MB cache .. en die cache merk je >
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 15:24
Verwijderd
Citaat:
pseudoniem schreef:
Ik hoor van anderen dat verschil tussen 7200 en 5400 bijna niets uitmaakt.
Hangt van de rest van het systeem af. Maar in het algemeen: als de rest van je systeem snel is en de HD de bottleneck vormt, merk je het verschil wel duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 17:17
Orion
Orion is offline
Citaat:
pseudoniem schreef:
Het kuttige is alleen dat je meer betaald voor 7200 en dat ie meer herrie maakt omdat je 'm moet koelen en daar ook nog extra voor moet betalen

Ik heb een muisstille 7200 rpm HDD en die hoef ik echt niet extra te koelen...
Oud 23-05-2002, 18:04
Verwijderd
Ik heb die Maxtor D740X UDMA 133/7200 RPM 40 GB, best stil en hoeft niet gekoeld te worden... kostte een maand geleden € 99,- bij een winkel bij mij in de buurt
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 13:58
Kupu
Kupu is offline
OK, wat is kijkend naar de rest van dat systeem nou aan te raden, 5400 rpm of 7200 rpm? En nog even over het moederbord... op school werd mij aangeraden er 1 van MSI te nemen, maar is die van Jetway ook wel goed? En is die videokaart goed? Dat soort dingen wil ik graag ook weten!
Oud 24-05-2002, 15:35
LB06
LB06 is offline
Citaat:
******** schreef:
Wat doe je met die DVD speler?
Uuh... misschien wel DVD's kijken????
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Kupu schreef:
OK, wat is kijkend naar de rest van dat systeem nou aan te raden, 5400 rpm of 7200 rpm? En nog even over het moederbord... op school werd mij aangeraden er 1 van MSI te nemen, maar is die van Jetway ook wel goed? En is die videokaart goed? Dat soort dingen wil ik graag ook weten!
7200 rpm denk ik. Jetway? Nooit van gehoord. Maar dat kan ook aan mij liggen hoor. De videokaart... Ligt er een beetje aan wat je met je pc gaat doen. Als je echt zware games gaat spelen enzo zal ik een Geforce 3 of 4 nemen. Maar die 256 ddrram zouden dan weer eventueel een bottleneck kunnen vormen...

Laatst gewijzigd op 24-05-2002 om 15:41.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 17:14
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
perseus schreef:

7200 rpm denk ik. Jetway? Nooit van gehoord. Maar dat kan ook aan mij liggen hoor. De videokaart... Ligt er een beetje aan wat je met je pc gaat doen. Als je echt zware games gaat spelen enzo zal ik een Geforce 3 of 4 nemen. Maar die 256 ddrram zouden dan weer eventueel een bottleneck kunnen vormen...
jetway is wel degelijk een mobo merk, maar een beetje een b-merk geloof ik.. nog nooit echt goede positieve revieuws van ze gezien... maar de prijs van hun mobo's maakt dat weer goed.. voor iemand met weinig geld en die toch graag een up-todate mobo wil is het een oplossing alleen zou ik er nooit voor kiezen.

-de postbode-
Oud 25-05-2002, 12:25
{-_-}
{-_-} is offline
Citaat:
******** schreef:
Er zijn al 120GB schijven op 7200 toeren met 8MB cache .. en die cache merk je >
ssssht laat me ook ff opscheppen
maar daar heb je helemaal gelijk in
1.5x snel als die dan
Oud 25-05-2002, 18:45
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef:
Uuh... misschien wel DVD's kijken????
..

Citaat:
Kupu schreef:
Maar is het al handig om er bijvoorbeeld een DVD-player in te zetten(zie je wel vrij vaak maar is het wel echt nuttig?)
Nee, het is niet 'nuttig' .. haal hem dan ook uit de specs. Kost alleen maar geld.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Orion schreef:
Ik heb een muisstille 7200 rpm HDD en die hoef ik echt niet extra te koelen...
Same here, heb een 7200RPM 40GB IBM Deskstar schijfje met 2MB cache .. draait prima
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 18:49
Verwijderd
Citaat:
{-_-} schreef:
ssssht laat me ook ff opscheppen
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 17:18
Kupu
Kupu is offline
Kan verder alles wel draaien in combinatie met mekaar? Ik heb btw een paar veranderingen doorgevoerd:

Citaat:
Behuizing ATX Midi STD 300W € 45,00
Std. CD Rewriter 40/12/48 IDE € 97,50
FDD Diskette station 3,5ï/1.44 € 20,00
DVD ROM 16x Speler € 62,50
256Mb DDRAM PC266 € 54,00
HDD 40Gb 7200 rpm IDE ATA 100 € 106,00
MSI KT3 Ultra KT333 DDR € 139,00
Standaard 17 inch monitor € 225,00
AMD Athlon XP 2000+ € 232,00
Logitech Pilot Wheel Optical € 30,00
Standaard Multimedia keyboard € 19,00
Std. GeForce4 MX440 64Mb DDR € 135,00
HP Deskjet 845C € 77,50
Standaard 3D speaker LCS 1016 € 18,50
Creative SB Vibra 128 PCI OEM € 21,00
Assemblagekosten € 35,00

TOTAAL € 1317,00
Maar er zijn geen dingen die niet samengaan met XP? En ik vergeet ook niets essentieels? Zijn er nog andere dingen die misschien beter veranderd kunnen worden?
Oud 29-05-2002, 15:41
de postbode
de postbode is offline
ehm, misschien zou je wat geld kunnen besparen op je proc, 2000+ is heel mooi, maar zoals je zelf al zij, het moet wel betaalbaar blijven, een 1800+ is denk ik voor jou snel genoeg. zeker als je naar de rest van je systeem kijkt is een 2000+ een beetje overkill.
met het geld wat je daardoor over houdt kan je dan weer andere, wel nuttige dingen, kopen zoals misschien wat meer ram, 265mb is voor windows Xp wel wat aan de lage kant... dus neem gewoon 512, je zal zien dat je systeem daar lekkerder door loopt. verder mis ik een beetje een cooler in je systeem een XP houdt het zonder niet te lang uit hoor dus die zou ik er nog bij doen.
veder d8t ik dat er al een geluids kaartje onboard zat bij deze chipset, dus dan kaan je daar ook weer wat geld op besparen (weet ut niet zeker hoor)...
verder een leuke compu

-de postbode-
Oud 29-05-2002, 17:21
Kupu
Kupu is offline
Citaat:
de postbode schreef:
ehm, misschien zou je wat geld kunnen besparen op je proc, 2000+ is heel mooi, maar zoals je zelf al zij, het moet wel betaalbaar blijven, een 1800+ is denk ik voor jou snel genoeg. zeker als je naar de rest van je systeem kijkt is een 2000+ een beetje overkill.
met het geld wat je daardoor over houdt kan je dan weer andere, wel nuttige dingen, kopen zoals misschien wat meer ram, 265mb is voor windows Xp wel wat aan de lage kant... dus neem gewoon 512, je zal zien dat je systeem daar lekkerder door loopt. verder mis ik een beetje een cooler in je systeem een XP houdt het zonder niet te lang uit hoor dus die zou ik er nog bij doen.
veder d8t ik dat er al een geluids kaartje onboard zat bij deze chipset, dus dan kaan je daar ook weer wat geld op besparen (weet ut niet zeker hoor)...
verder een leuke compu

-de postbode-
OK thnx! Ik hoorde op school ook al dat die processor wel wat snel is. Ik ga dat inderdaad inwisselen voor wat meer ramgeheugen. Maja ik wou ook wel een processor waar ik voorlopig mee vooruit kan omdat ik deze computer volgend jaar ook meekrijg als ik ga studeren... Ik zie nog wel even hoe ik dat doe.
En die geluidskaart ga ik toch weer schrappen, als er al een geluidskaartje onboard zit. En die cooler zal ik dan wel in de plaats van die geluidskaart doen. Maar de 1 zegt dat het wel nodig is en de ander niet. Maja het kan nooit kwaad he alleen wel wat luidruchtiger

[edit]Je bedoelt een cooler voor de processor???[/edit]

Laatst gewijzigd op 29-05-2002 om 17:26.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 10:54
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Kupu schreef:

OK thnx! Ik hoorde op school ook al dat die processor wel wat snel is. Ik ga dat inderdaad inwisselen voor wat meer ramgeheugen. Maja ik wou ook wel een processor waar ik voorlopig mee vooruit kan omdat ik deze computer volgend jaar ook meekrijg als ik ga studeren... Ik zie nog wel even hoe ik dat doe.
En die geluidskaart ga ik toch weer schrappen, als er al een geluidskaartje onboard zit. En die cooler zal ik dan wel in de plaats van die geluidskaart doen. Maar de 1 zegt dat het wel nodig is en de ander niet. Maja het kan nooit kwaad he alleen wel wat luidruchtiger

[edit]Je bedoelt een cooler voor de processor???[/edit]
ehm, ja, ik bedoel de cooler voor de processor.. de gemiddelde levens duur van een XP zonder cooler (coolblok + fan) is namenlijk niet veel langer dan een seconde of 5 en da's toch wel wat zonde!!!!

-de postbode-
Oud 02-06-2002, 19:50
Kupu
Kupu is offline
Citaat:
de postbode schreef:

ehm, ja, ik bedoel de cooler voor de processor.. de gemiddelde levens duur van een XP zonder cooler (coolblok + fan) is namenlijk niet veel langer dan een seconde of 5 en da's toch wel wat zonde!!!!

-de postbode-
Ghehehe dan is het wel handig he anders doet die computer het niet snap ik wel

En de harde schijf? Moet die ook koeling hebben? En wordt dat niet ongelooflijk luidruchtig?
Oud 03-06-2002, 18:19
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Kupu schreef:

Ghehehe dan is het wel handig he anders doet die computer het niet snap ik wel

En de harde schijf? Moet die ook koeling hebben? En wordt dat niet ongelooflijk luidruchtig?
ehm, hd hoeft op zich geen cooler, het is beter maar zonder werkt het ook verder kan een proc cooler ergug veel lawaai maken, maar eveneens (mits je een goede koopt) kan je er weinig last van hebben.
als je een fan koopt voor op je proc koop dan een 'papst' of een 'enermax' die zijn best wel stil..

-de postbode-
Oud 03-06-2002, 21:30
Kupu
Kupu is offline
Citaat:
de postbode schreef:

ehm, hd hoeft op zich geen cooler, het is beter maar zonder werkt het ook verder kan een proc cooler ergug veel lawaai maken, maar eveneens (mits je een goede koopt) kan je er weinig last van hebben.
als je een fan koopt voor op je proc koop dan een 'papst' of een 'enermax' die zijn best wel stil..

-de postbode-
kay thnx voor de tips. Oh ja we gaan morgen naar Norrod dus heeft iemand nog tips???
Reageren

Regels voor berichten