Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2004, 17:54
I love stars
I love stars is offline
We hadden het erbij nederlands erover en een jongen uit m'n klas vroeg het aan mij of het mogelijk was en waarneer. Ik zei, dat het kon, maar dat je moest overleggen met de uni. of het mogelijk was.
Maar dat ik het niet 100% zeker wist. Klopt dat en welke voorwaarde zijn er. Ik heb hem namelijk belooft om het te vragen. En bij wat voor soort studies is het mogelijk. Kan bijvoorbeeld technische natuurkunde met scheikunde?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2004, 17:58
Verwijderd
Dat hangt van de studies af natuurlijk. Sommige studies sluiten vrij goed op elkaar aan en worden sowieso al dubbel aangeboden (bijvoorbeeld Recht & Management, Recht & Bestuurskunde en dergelijke). Je kunt ook zelf gaan knutselen, maar dat zul je dan wel moeten overleggen met je studieadviseur. Sommige studies hebben meer verplichte colleges dan andere.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 18:08
Verwijderd
Het kan, maar of het (goed) aansluit is een ander punt. In principe kun je twee studies doen terwijl je niet meer collegegeld betaald dan normaal. Maar studies hebben vaak verplichte college's/werkgroepen. Die laatste kun je vaak zelf indelen maar de college's staan vast. Als je twee college's hebt van twee verschillende studies zul je moeten kiezen.

*FuSe denkt er zelf ook over na, maar moet dan heen en weer reizen tussen twee verschillende steden en vindt dat eigenlijk teveel van het goede.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:13
DZHAW
DZHAW is offline
Je kan in principe zoveel studies volgen als je wil. Althans in theorie. Je betaald collegegeld, om te studeren. Als je er dan voor kiest om meerdere studies te doen, dan is dat jouw zaak. Er zijn idd verplichte colleges, en als je daar dan niet aan mee kan doen heb je in eerste plaats gewoon pech. Maar er valt vaak nog wel wat met de uni te regelen, als je tenminste serieus met een bepaalde studie bezig gaat.

Ik doe, natuurkunde en wiskunde. Nog, want het is toch wel erg veel werk. Ik zal denk ik binnenkort met wiskunde stoppen. Ik ken ook iemand die natuurkunde en scheikunde doet. (op de rug). Het kan dus wel. Maar ga je vooral alleen voor studies inschrijven als je van plan bent daar serieus mee bezig te gaan. Je voor de gein, overal maar inschrijven, daar schiet niemand wat mee op.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:17
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 22-11-2004 @ 18:54 :
Kan bijvoorbeeld technische natuurkunde met scheikunde?
Dit kan ik je sterk afraden.

Vorig jaar was er één jongen die dat deed, maar hij stopte er na 1 trimester mee omdat het te zwaar was.

De combinatie technische natuurkunde/wiskunde komt overigens wel geregeld voor. (het theoretische gedeelte van het eerste jaar komt grotendeels overeen)
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:28
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-11-2004 @ 20:17 :
Dit kan ik je sterk afraden.

Vorig jaar was er één jongen die dat deed, maar hij stopte er na 1 trimester mee omdat het te zwaar was.

De combinatie technische natuurkunde/wiskunde komt overigens wel geregeld voor. (het theoretische gedeelte van het eerste jaar komt grotendeels overeen)
Ik vroeg het in eerste stantie niet om me zelf maar voor iemand anders. Hoewel ik zelf ook wel geintereseert ben. Hoewel ik waarschijnlijk geen technische-natuurkunde ga studeren. maar ik hou het voor 98% zeker op 1 studie . Mischien een paar vakken van een andere studie ofzo erbij.
leek mezelf eig. ook al te zwaar, maar de combinatie bio-technolgie (ofzo) en scheikunde dan?
Oud 22-11-2004, 20:39
tandenborstel
tandenborstel is offline
Citaat:
I love stars schreef op 22-11-2004 @ 20:28 :
Ik vroeg het in eerste stantie niet om me zelf maar voor iemand anders. Hoewel ik zelf ook wel geintereseert ben. Hoewel ik waarschijnlijk geen technische-natuurkunde ga studeren. maar ik hou het voor 98% zeker op 1 studie . Mischien een paar vakken van een andere studie ofzo erbij.
leek mezelf eig. ook al te zwaar, maar de combinatie bio-technolgie (ofzo) en scheikunde dan?
Zoals al eerder gezegd, de studies moeten zowiezo planmatig wel bij elkaar passen. Scheikunde en Biotechnologie bv zijn opleidingen met zowiezo allebei veel praktika, en die zijn verplicht. Dat zal dus niet zo handig zijn.

Vaak zijn het combinaties van studies die raakvlakken met elkaar hebben. Bijv. natuurkunde/scheikunde.

Maar ook combinaties van bijv scheikunde en rechten of scheikunde en economie heb ik van gehoord.

Maargoed, sommige mensen willen de zwaarte van een studie nog wel es onderschatten, dus het is misschien handig als je eerst met 1 studie begint, en als dat goed te doen is het jaar erop de andere erbij gaat doen..
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 23:07
Balance
Balance is offline
Je zou ook een major en een minor kunnen doen (of die klasgenoot dan). Dat betekent dat je voor 75% de ene studie doet en voor 25% de andere studie. Die major-minors worden door universiteiten zelf aangeboden.
Als je echt twee volledige studies wil combineren zal het voornamelijk op je planning, creativiteit en inzet neerkomen. De ene studie is zwaarder dan de ander.
Oud 22-11-2004, 23:38
Verwijderd
met psychologie lijkt het me goed te doen
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 14:09
Nona
Nona is offline
Citaat:
Roxane schreef op 23-11-2004 @ 00:38 :
met psychologie lijkt het me goed te doen
In Rotterdam minder goed, aangezien daar vrij veel verplicht is. Elders vast wel (Leiden schijnt zwaar te zijn).
Oud 23-11-2004, 17:50
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Het is te overwegen om een major minor te doen bij beta studies, maar dat moet dan wel aan 1 universiteit. Technische natuurkunde en scheikunde zijn volgens mij niet op 1 unieversiteit te vinden (tech na en tech sch overigens wel)

Verder is het handig bij beta studies dat er behoorlijk overlap is tussen de vakken in het eerste jaar ivm de zwaarte van de stof. Een lichter studie (minder intensief, dat je bijv veel moet lezen zoals rechten) is wel te combineren met een beta studie, maar volgens mij is het ook niet echt aan te raden om in je eerste jaar met twee studies te beginnen.
Oud 23-11-2004, 18:25
DZHAW
DZHAW is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 23-11-2004 @ 18:50 :
Het is te overwegen om een major minor te doen bij beta studies, maar dat moet dan wel aan 1 universiteit. Technische natuurkunde en scheikunde zijn volgens mij niet op 1 unieversiteit te vinden
Jawel, op de Rug, alleen moet ik ff zeggen dat er pas echt een verschil tussen Na, en TNa is vanaf het derde jaar.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 17:58
nivava
nivava is offline
ik heb mij er eigenlijk nooit zo in verdiept, maar mijn zus doet het ook.

Humanistiek en filosofie...dus het is mogelijk
Oud 26-11-2004, 18:20
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Yup, een familie-lid van mij doet twee universitaire studies. Op twee verschillende universiteiten. In Nederland ja.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 11:44
I love stars
I love stars is offline
major studies minor studies en hoe werkt dat precies???
Oud 27-11-2004, 12:16
The0
The0 is offline
Met psych in utrecht is het prima te combineren in ieder geval
Oud 27-11-2004, 17:15
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
I love stars schreef op 27-11-2004 @ 12:44 :
major studies minor studies en hoe werkt dat precies???
Dan eens volg je van een van de studies het grootste deel van de vakken (major) en van een andere studie doe je ook een paar vakken (minor). Dit zijn wel cominaties die door de universiteit worden bepaald, dus je hebt geen vrijheid in wat je je eerste jaar gaat doen.
Oud 30-11-2004, 19:41
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 27-11-2004 @ 18:15 :
Dan eens volg je van een van de studies het grootste deel van de vakken (major) en van een andere studie doe je ook een paar vakken (minor). Dit zijn wel cominaties die door de universiteit worden bepaald, dus je hebt geen vrijheid in wat je je eerste jaar gaat doen.
Zou iemand me een link kunnen geven over informatie over die major en minor studies?

O heb er al wat gevonden , google , maar goede site's zijn nog steeds welkom.
Oud 30-11-2004, 19:57
I love stars
I love stars is offline
Maar kan bij informatica als major en kunstmatige inteligentie als minor of andersom????
Oud 30-11-2004, 20:24
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 30-11-2004 @ 20:57 :
Maar kan bij informatica als major en kunstmatige inteligentie als minor of andersom????
Lijkt me goed te doen, maar ik weet niet of die studies op dezelfde universiteiten worden gegeven (ik denk het wel).
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 20:28
Bernero
Bernero is offline
Het lijkt me bijna niet te doen om 2 universitaire studies te doen, behalve dan als je Technische Natuurkunde / Wiskunde (wat ik ga doen ) of Technische Informatica / Wiskunde doet. Deze combinaties zijn officieel door de TU/e en andere universiteiten ingeroosterd. Officieel is dit alleen voor de propedeuse, maar sommigen schijnen zelfs een dubbele bachelor te doen.

Het lijkt me trouwens wel mogelijk om 2 studies te doen, als het maar goed overeenkomt, niet bijvoorbeeld Werktuigbouwkunde en Biomedische Technologie ofzo, en als het maar aan één universiteit is. Een vriend van mij heeft namelijk een of ander waanzinnig idee om het eerste jaar Technische Wiskunde te gaan doen in Eindhoven en daarnaast het tweede jaar met een economische opleiding in Tilburg te beginnen. Ligt het aan mij of is dit volslagen onmogelijk? Dan mis je toch de helft van je colleges. En daarnaast zijn er een boel verplichte dingen en voor één dwaas gaan twee universiteiten volgens mij niet hun roosters aan elkaar aanpassen
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 20:29
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-11-2004 @ 21:24 :
Lijkt me goed te doen, maar ik weet niet of die studies op dezelfde universiteiten worden gegeven (ik denk het wel).
Heb gelukkig nog 2,5 jaar de tijd om een keuze te maken
'
Heb mn profielkeuze ook minstens 15 keer verandert dus...
Oud 30-11-2004, 20:52
Femic
Femic is offline
Als je een studie wil volgen met veel verplichte onderdelen (practica e.d.), zoals Geneeskunde of Biologie is het uiteraard niet mogelijk.
Oud 30-11-2004, 20:57
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
FMathers schreef op 30-11-2004 @ 21:52 :
Als je een studie wil volgen met veel verplichte onderdelen (practica e.d.), zoals Geneeskunde of Biologie is het uiteraard niet mogelijk.
En hoe zit het met Technische Wiskunde en iets als Econometrie (da's vast niet helemaal wat hij wil, maar wat hij wil bestaat niet, en dat is het meest wiskundig). Bij Wiskunde krijg je toch ook wel practica?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 21:00
Femic
Femic is offline
Ik ken de programma's van beide studies niet. Ik zeg alleen dat je een studie met veel verplichte onderdelen niet (zelden) kunt combineren.
Welke studies allemaal veel verplichte onderdelen hebben, weet ik niet.
Oud 30-11-2004, 21:02
Fatality
Fatality is offline
Ik ken trouwens wel iemand die Biomedische Technologie en Geneeskunde tegelijkertijd heeft gedaan... maar hoe je dat wilt combineren?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Bernero schreef op 30-11-2004 @ 21:57 :
Bij Wiskunde krijg je toch ook wel practica?
Ik geloof dat dat bij ons op de TU vooral gaat over wiskunde op de computer, programmeren, Mathematica e.d.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 21:32
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-11-2004 @ 22:21 :
Ik geloof dat dat bij ons op de TU vooral gaat over wiskunde op de computer, programmeren, Mathematica e.d.
Jep, ik ben er vrijdag nog geweest
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 19:47
Venomous
Venomous is offline
Citaat:
I love stars schreef op 30-11-2004 @ 20:57 :
kunstmatige inteligentie
Offtopic: Dat lijkt me zo'n leuke studie! Jammer dat ik dan niet kan met mijn Havo .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten