Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2006, 17:56
Sadar
Sadar is offline
Is het haalbaar om 2 universitaire studies naast elkaar te volgen zonder dat je daar rijke ouders voor nodig hebt? Ik heb nog de tijd om mijn keuze te maken, maar zou het liefst wijsbegeerte en (technische)wiskunde naast elkaar willen volgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2006, 18:33
Anika
Een andere studie naast een technische studie lijkt mij nauwelijks haalbaar. Ik studeer zelf aan de TU Delft en volg bijna alle colleges, niet van technische wiskunde maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit. Ik heb elke dag college waarvan meerdere dagen per week van half negen tot half vijf, en daar komt nog werk bij dat je thuis moet doen.

Maargoed, twee alfastudies moet misschien wel kunnen, dat weet ik verder niet. Hoewel je er wel goed over na moet denken hoe je je tijd dan in wilt gaan vullen, ik neem aan dat je ook nog wel zoiets als een sociaal leven wilt hebben en enventueel een bijbaante? Hoewel je natuurlijk ook 8 jaar ofzo over je studies kunt doen

Oja, wat heeft het inkomen van je ouders ermee te maken? Je betaalt maar één keer per jaar collegegeld hoor, maakt niet uit bij hoeveel universiteiten je ingeschreven staat. Maar als je inderdaad heel lang over je studies gaat doen wordt het wel duur omdat je dan geen stufi meer krijgt.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 18:36
kleinmeisje
kleinmeisje is offline
De extra kosten van twee studies zit hem vooral in voor twee studies boeken moeten kopen. Je hoeft namelijk maar 1x collegegeld te betalen.
Ik weet niet hoeveel de boeken kosten maar dat is vast wel uit te zoeken. Waarschijnlijk zal dit wel mee vallen zeker als je niet alle boeken koopt maar soms in de bieb studeerd of tweede ands boeken over kan nemen.

Verder is het probleem dat je soms overlappend verplicht onderwijs zult hebben en misschien hierdoor wat studie achterstand oploopt. Hangt wel van de flexibliteit van de studies af. En je hebt niet langer recht op studiefinanciering omdat je toevallig twee studies volgt ipv een.
En je zult waarschijnlijk geen/weinig tijd hebben voor een bijbaantje.

Om te kijken of het voor jou haalbaar is moet je kijken naar het bedrag wat je van de IB en ouders kan krijgen en de (oa. boeken)kosten die je maakt tijdens een jaar. Verder kan je misschien via de roosters kijken of je het kan redden zonder achterstanden en of een bijbaan nog haalbaar is.
Oud 26-11-2006, 19:26
Sadar
Sadar is offline
Danku wel. Ik denk dat ik het hebben van een bijbaantje over het hoofd zag. Een sociaal leven heeft voor mij niet zo zeer een prioriteit. Ik zal denk ik weinig tot niks van me ouders krijgen dus ik ben bang dat ik toch zal moeten kiezen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Sadar schreef op 26-11-2006 @ 20:26 :
Danku wel. Ik denk dat ik het hebben van een bijbaantje over het hoofd zag. Een sociaal leven heeft voor mij niet zo zeer een prioriteit. Ik zal denk ik weinig tot niks van me ouders krijgen dus ik ben bang dat ik toch zal moeten kiezen.
Als je niets van je ouders zal krijgen dan kan je natuurlijk altijd lenen van IB-groep, je hebt dan wel de mogelijkheid om twee studies te doen en vaak kan je wel iets met het major-minor systeem doen zodat de major van de één de minor van de ander is.

Ik zou niet op voorbaat al zeggen dat je kiest, alhoewel het natuurlijk verstandig is om met 1 te beginnen (wiskunde zou ik doen) en dan later de vakken van de andere studie erin te passen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 20:34
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
Theoretisch zou het moeten kunnen.

Ik ken iemand die tegelijkertijd Wiskunde en Psychologie heeft gestudeerd (en in beide vakken zijn doctoraal heeft gehaald).

Maar dat was in de 70-er jaren.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 00:10
Verwijderd
Citaat:
Sadar schreef op 26-11-2006 @ 20:26 :
Ik zou het gewoon niet doen, inderdaad. Het is ook wel leuk voor later als je nog iets meer heb om op je CV te zetten: werkervaring, nevenacitiviteiten. Sociale ontplooiing is ook best belangrijk, voor jezelf maar ook voor je toekomstige baan. Bedrijven zien het graag als je daarbinnen iets hebt gedaan, dat bewijst voor hen dat je ondernemend bent, goed in teamverband kunt werken etc.
Je kunt ook gewoon een minor wijsbegeerte volgen als je dat leuk vindt, en dan kun je ook nog precies zelf uitkiezen welke vakken je dan wilt doen. Ik zou eerst kiezen voor Technische Wiskunde. Met wijsbegeerte heb je gewoon veel minder kans op een baan, en bovendien kun je altijd nog beginnen aan Wijsbegeerte..

Laatst gewijzigd op 27-11-2006 om 00:14.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 10:15
NN
NN is offline
Citaat:
Sadar schreef op 26-11-2006 @ 18:56 :
Is het haalbaar om 2 universitaire studies naast elkaar te volgen zonder dat je daar rijke ouders voor nodig hebt? Ik heb nog de tijd om mijn keuze te maken, maar zou het liefst wijsbegeerte en (technische)wiskunde naast elkaar willen volgen.
Aan de RuG kun je ook een bepaalde studie doen en dan een aanvullende studie Wijsbegeerte van een bepaald wetenschapsgebied.

Dat is dus geen complete studie Filosofie, maar een soort van aanvulling op de hoofdstudie.

Misschien is dat iets?
Oud 27-11-2006, 12:20
fractuur
fractuur is offline
Ik zit steeds harder te denken aan Geneeskunde en Geschiedenis. Geschiedenis is een flexibele studie die redelijk goed te plannen is. En het gaat een stuk langzamer natuurlijk, maar daar gaat het mij niet om. Geneeskunde duurt lang zat.

Dus: als ik jou was zou ik even informeren over de flexibiliteit van de studies. Over boeken zou ik me niet al te druk maken, die krijg je redelijk bijelkaar bij Marktplaats. Of begin eerst een jaar met eentechnische studie, denk je dat er iets naast kan kan je dat altijd nog beginnen.
Oud 28-11-2006, 12:17
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
fractuur schreef op 27-11-2006 @ 13:20 :
Ik zit steeds harder te denken aan Geneeskunde en Geschiedenis. Geschiedenis is een flexibele studie die redelijk goed te plannen is. En het gaat een stuk langzamer natuurlijk, maar daar gaat het mij niet om. Geneeskunde duurt lang zat.
Geneeskunde duurt wel lang, maar de laatste 2 jaren is alleen nog co, en dat is zuur Dat slokt echt al je tijd op, dus eigenlijk heb je maar 4 jaar studentleven en 2 jaar bikkelen. Dan is geneeskunde nog best kort.
Oud 28-11-2006, 18:42
Sadar
Sadar is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 27-11-2006 @ 01:10 :
Ik zou het gewoon niet doen, inderdaad. Het is ook wel leuk voor later als je nog iets meer heb om op je CV te zetten: werkervaring, nevenacitiviteiten. Sociale ontplooiing is ook best belangrijk, voor jezelf maar ook voor je toekomstige baan. Bedrijven zien het graag als je daarbinnen iets hebt gedaan, dat bewijst voor hen dat je ondernemend bent, goed in teamverband kunt werken etc.
Je kunt ook gewoon een minor wijsbegeerte volgen als je dat leuk vindt, en dan kun je ook nog precies zelf uitkiezen welke vakken je dan wilt doen. Ik zou eerst kiezen voor Technische Wiskunde. Met wijsbegeerte heb je gewoon veel minder kans op een baan, en bovendien kun je altijd nog beginnen aan Wijsbegeerte..

(Technische) wiskunde heeft sowieso de voorkeur, want daar wil ik echt mn beroep van maken en daar liggen me talenten, maar wijsbegeerte vind ik ook gewoon heel interesant en zou ik ook graag willen voor persoonlijke ontplooiing. Ik ga denk ik wel die optie met minors bekijken.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 18:07
qwertyuiop
qwertyuiop is offline
aan de rug bestaat de bachelor wijsbegeerte dacht ik uit 120 studiepunten (2 jaar) filosofie en 60 (1 jaar) studiepunten van een andere studie, dat is dan dus al een jaar wiskunde. In feite hoef je dan maar 120 extra studiepunten te halen (en dat zijn er best veel, want wiskunde lijkt me vreselijk, maar wel te doen)

Je kunt ook de logica kant op, is ook een grensgebied wiskunde/filosofie. Maar dan zit je bij Masters.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 19:27
Verwijderd
Citaat:
Anika schreef op 26-11-2006 @ 19:33 :
Maargoed, twee alfastudies moet misschien wel kunnen, dat weet ik verder niet.
Want...?
'Alfastudies' zijn ten eerste al niet op een bult te gooien en ten tweede is het enige voordeel dat je soms minder college hebt, omdat je geen practica nodig hebt en je dus vaker wat thuis moet doen. In principe moet je daar echter net zoveel lezen en net zoveel uren maken als in een 'betastudie'.

Laatst gewijzigd op 29-11-2006 om 19:33.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 20:34
Sadar
Sadar is offline
Citaat:
qwertyuiop schreef op 29-11-2006 @ 19:07 :
aan de rug bestaat de bachelor wijsbegeerte dacht ik uit 120 studiepunten (2 jaar) filosofie en 60 (1 jaar) studiepunten van een andere studie, dat is dan dus al een jaar wiskunde. In feite hoef je dan maar 120 extra studiepunten te halen (en dat zijn er best veel, want wiskunde lijkt me vreselijk, maar wel te doen)

Je kunt ook de logica kant op, is ook een grensgebied wiskunde/filosofie. Maar dan zit je bij Masters.
Wiskunde is wat intelligentie/potentie betreft geen probleem, het mist soms alleen nog aan motivatie omdat ik het nog te makkelijk vind op (5 vwo nt). Daarom dacht ik ook aan een extra studie, maar aan de andere kant is het ook goed mogelijk dat ik de studie onderschat.

Wat ik als master doe ga ik wel basseren op mijn ervaringen van de bachelors denk ik. Dankje in ieder geval.

Kan ik niet bijv me wiskunde studie sneller dan 3 jaar afronden of is dat onmogelijk?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 10:21
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 28-11-2006 @ 13:17 :
Geneeskunde duurt wel lang, maar de laatste 2 jaren is alleen nog co, en dat is zuur Dat slokt echt al je tijd op, dus eigenlijk heb je maar 4 jaar studentleven en 2 jaar bikkelen. Dan is geneeskunde nog best kort.
Ja, dat klopt.. Maar Geschiedenis is een hele flexibele studie en ik kan altijd een jaar wachten met mijn co's. (Bovendien staat de VU niet bekend om het snelle plaatsen van co-assistenten)
Oud 30-11-2006, 18:12
Anika
Citaat:
Krummeltje schreef op 29-11-2006 @ 20:27 :
Want...?
'Alfastudies' zijn ten eerste al niet op een bult te gooien en ten tweede is het enige voordeel dat je soms minder college hebt, omdat je geen practica nodig hebt en je dus vaker wat thuis moet doen. In principe moet je daar echter net zoveel lezen en net zoveel uren maken als in een 'betastudie'.
Ik zei niet dat het zo is dat twee alfastudies wel kan, ik zei dat ik dat niet wist. Ik krijg wel een klein beetje de indruk dat een alfastudie minder werk is, omdat zo ongeveer iedereen die ik ken en een alfastudie doet echt veel minder te doen heeft dan wij op de TU, inclusief huiswerk. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn voor alle alfastudies, misschien ken ik gewoon de verkeerde mensen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 18:34
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Anika schreef op 30-11-2006 @ 19:12 :
Ik zei niet dat het zo is dat twee alfastudies wel kan, ik zei dat ik dat niet wist. Ik krijg wel een klein beetje de indruk dat een alfastudie minder werk is, omdat zo ongeveer iedereen die ik ken en een alfastudie doet echt veel minder te doen heeft dan wij op de TU, inclusief huiswerk. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn voor alle alfastudies, misschien ken ik gewoon de verkeerde mensen ofzo.
En iedereen leert weer anders, om het verhaaltje weer heerlijk politiek correct te maken.

Feitelijk is het ook gewoon zo: alfastudies laten zich (voorzover ik weet) veel makkelijker combineren omdat je beter je eigen vakken kan kiezen. Je schrijft je in voor een vak, of je laat een vak zitten. Bovendien heb je soms minder uur (alhoewel ik met geneeskunde maar 12-14 conturen heb, waar hebben we het over? ) en geen verplichte practica. Dat is bij de meeste beta-studies wel even anders. Nu is er natuurlijk te twisten of de hoeveelheid contacturen anders moeten oid, maar het laat zich makkelijker combineren. En dat vele lezen en schrijven.. het is maar waar je talenten liggen, maar bij geen enkele studie haalt de gemiddelde student de 40 uur per week. Gnk was het meest met 34 dacht ik.
Dan zou je toch zeggen dat twee studies van 20 uur te doen waren naast elkaar..
Oud 30-11-2006, 23:03
Verwijderd
Ik kan je ook aanraden om eerst een jaar TW te doen. TW duurt 5 jaar en wijsbegeerte 4, dus dat sluit dan mooi aan. De bulk van je tijd zul je toch kwijt zijn aan TW, en het eerste jaar is verreweg het zwaarst, ook omdat je dan flink moet compenseren voor het belabberde wiskunde-onderwijs op het VWO.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 12:05
Anika
Citaat:
fractuur schreef op 30-11-2006 @ 19:34 :
En dat vele lezen en schrijven.. het is maar waar je talenten liggen, maar bij geen enkele studie haalt de gemiddelde student de 40 uur per week. Gnk was het meest met 34 dacht ik.
Dan zou je toch zeggen dat twee studies van 20 uur te doen waren naast elkaar..
Maar die 34 uur gemiddeld, is dat inclusief of exclusief de studenten die niks uitvoeren? Want die halen het gemiddelde nogal omlaag.
Als je twee studies doet neem ik aan dat je ze ook allebei binnen een redelijke tijd wilt halen en niet gaat lopen niksen, anders is het zonde van het extra boekengeld en alle dingen die je moet regelen. En ik denk dat je het met twintig uur per studie dan absoluut niet gaat redden, zeker niet met TW.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Anika schreef op 01-12-2006 @ 13:05 :
Maar die 34 uur gemiddeld, is dat inclusief of exclusief de studenten die niks uitvoeren? Want die halen het gemiddelde nogal omlaag.
Als je twee studies doet neem ik aan dat je ze ook allebei binnen een redelijke tijd wilt halen en niet gaat lopen niksen, anders is het zonde van het extra boekengeld en alle dingen die je moet regelen. En ik denk dat je het met twintig uur per studie dan absoluut niet gaat redden, zeker niet met TW.
Valt reuze mee hoor. TW is qua niveau vergelijkbaar met TN, en als je TN nominaal wil halen red je dat prima met 40 uur per week in het eerste jaar en 30 uur per week in de daaropvolgende jaren.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 12:27
DelftseStudent
DelftseStudent is offline
is TN niet een stuk zwaarder vanwege de oneindige practica ?
persoonlijk lijkt de combinatie wiskunde/wijsbegeerte logischer dan technische wiskunde / wijsbegeerte.
Bij technische wiskunde is het een grote pre als je meer weet van elektrotechniek/informatica/technische natuurunde/werktuigbouw (ir.) ik denk dat die technische component je echt wel voldoende uitdaging gaat bieden, en dan is er ook nog een economische richting. Theoretische wiskunde ligt zeker in logica en enkele andere richtingen dicht bij de filosofie/wijsbegeerte evenals de theoretische fysica

Bovendien zul je in twee steden moeten gaan studeren dat is ook wel een nadeel denk ik,
Oud 12-12-2006, 13:19
Verwijderd
Citaat:
DelftseStudent schreef op 12-12-2006 @ 13:27 :
is TN niet een stuk zwaarder vanwege de oneindige practica ?
TW heeft ook wel aardig wat practica; programmeren, numerieke wiskunde, etc.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 20:53
it is anoli
it is anoli is offline
het hangt er ook van af waar je goed in bent. als je ergens goed in bent heb je minder tijd nodig voor datgene en is het minder zwaar. en dat is voor iedereen verschillend.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 21:00
Anika
Citaat:
it is anoli schreef op 12-12-2006 @ 21:53 :
het hangt er ook van af waar je goed in bent. als je ergens goed in bent heb je minder tijd nodig voor datgene en is het minder zwaar. en dat is voor iedereen verschillend.
Net alsof mensen die slecht zijn in wiskunde (technische) wiskunde gaan studeren over het algemeen is (bijna) iedereen bij zo'n studie goed in wiskunde en daar is het niveau dan ook naar.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 21:09
it is anoli
it is anoli is offline
Citaat:
Anika schreef op 12-12-2006 @ 22:00 :
Net alsof mensen die slecht zijn in wiskunde (technische) wiskunde gaan studeren over het algemeen is (bijna) iedereen bij zo'n studie goed in wiskunde en daar is het niveau dan ook naar.
ts heeft het over wijsbegeerte en tw dus vandaar dat daar wel een verschil in zit denk ik
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2006, 17:27
Huppatee
Huppatee is offline
Heb ik de verkeerde link ofzo? Opeens vanalles over universiteiten.. ? hotelschool..?
Oud 29-12-2006, 19:42
jemappelebas
jemappelebas is offline
Citaat:
Sadar schreef op 26-11-2006 @ 18:56 :
Het is zeker haalbaar, het is zelfs heel goed te doen. Het is wel zo dat je op de TU Delft vaak van 9 tot half vijf of 6 op de uni zit maar vaak zijn dat colleges waar je niet naar toe hoeft. Stof wordt goed/beter uitgelegd in de boeken. Dus je hebt zat vrije tijd om voor die 2e studie te studeren. Daarnaast is wiskunde een studie waarbij je maar 3 dagen ingeroosterd college hebt dus zelfs al zou je alle colleges volgen dan nog heb je 4 vrije dagen per week. Dus als ik jouw was zou ik het zeker doen als je het echt wilt.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 19:17
Verwijderd
Ik zit er nu zelf ook over te denken om dit te doen, studeer momenteel Rechten in Utrecht wat me erg makkelijk afgaat en wil er graag Politicologie bij doen, maar dan in Amsterdam. Denken jullie dat dit haalbaar is?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 21:18
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
Poggy schreef op 11-01-2007 @ 20:17 :
Ik zit er nu zelf ook over te denken om dit te doen, studeer momenteel Rechten in Utrecht wat me erg makkelijk afgaat en wil er graag Politicologie bij doen, maar dan in Amsterdam. Denken jullie dat dit haalbaar is?
het lijkt mij persoonlijk het meest irritantst dat het in twee verschillende steden zit.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 00:11
Verwijderd
Ja ach, ik zit dan als het goed is in Hilversum, dus reizen is erg goed te doen, en ik heb bij Utrecht op de site niets kunnen vinden over een studie politicologie
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Poggy schreef op 12-01-2007 @ 01:11 :
Ja ach, ik zit dan als het goed is in Hilversum, dus reizen is erg goed te doen, en ik heb bij Utrecht op de site niets kunnen vinden over een studie politicologie
Klopt, dat kan alleen in Amsterdam (UVA én VU), Leiden en Nijmegen. Ik denk zelf dat rechten en politicologie goed te combineren zijn, want het sluit zo'n beetje op elkaar aan en het zijn beide studies met weinig contacturen. Op voorwaarde dat je de hoeveelheid leerstof van beide studies aankan natuurlijk, maar dat weet je zelf het beste.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten