Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2004, 21:21
[CP]X-Ray Cat
[CP]X-Ray Cat is offline
Misschien een beetje maffe vraag maar ik zoek een programma waar ik functie's netjes mee kan weergeven. In Word lukt me dit namelijk niet (goed). Het gaat mij om het weergeven van dergelijke functies:

Of bijvoorbeeld:

Misschien dat ik iets enorm over het hoofd zie in Word, maar ik ben nog geen optie tegengekomen die dit goed en mooi kan.

Iemand?
Oud 08-12-2004, 21:36
foefighter
foefighter is offline
op school hebben wij in microsoft word iets van
microsoft equation
bij invoegen en dan object
Oud 08-12-2004, 21:48
GinnyPig
GinnyPig is offline
Sja, LaTeX is hét textverwerkingsprogramma voor dat soort dingen. Daar zijn die plaatjes ook mee gemaakt namelijk. Maar echt makkelijk is daar niet mee om te gaan.

Om met LaTeX te werken heb je een compiler nodig (ik gebruik miktex) en een grafische omgeving/texteditor (WinEdt of winshell). En zoiets als een introductie in latex is ook wel zo handig.

Je hebt ook online GIF-makers, zoals deze, maar daar moet je weten hoe Latex-code in elkaar zit.

Je kan ook een programma als Mathematica gebruiken, alhoewel ik geen fan ben van dat lettertype en het niet zo veel mogelijkheden biedt als LaTeX. Het is wel makkelijker om mee te werken.
Oud 08-12-2004, 21:54
Fatality
Fatality is offline
Kun je niet gewoon Mathtype gebruiken? Een soort van 'plug-in' voor word.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 22:01
[CP]X-Ray Cat
[CP]X-Ray Cat is offline
Ik denk dat het wel gaat lukken met deze informatie...

Thnx!
Oud 08-12-2004, 23:17
Verwijderd
Ik gebruik Microsoft Equation 3.0 (via Object invoegen).

Daarmee lukt dat soort dingen prima.

(oh, en veel plezier met de Fourierreeksen)
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 11:41
Bernero
Bernero is offline
Ik vind het met Word goed te doen hoor. Gewoon net Mephostophilis zegt via object invoegen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 11:59
ILUsion
ILUsion is offline
Equationeditor of Vergelijksingeditor zit bij Word
De opvolger daarvan is MathType (versie 5.2 momenteel) en die is een beetje handiger maar ziet er hetzelfde uit.

LaTeX/AMSTeX is ook mogelijk maar veel moeilijker om mee te werken en ik weet niet of je die gewoon in een Worddocument kunt in voegen. Ik weet natuurlijk ook wel dat TeX niet enkel voor wiskunde dient, maar voor goede documenten, maar voor 90% van de mensen is het toch te ingewikkeld om te gebruiken, lijkt mij.

Die figuren kunnen overigens door alletwee de methoden gemaakt worden. Als je gewoon Word gebruikt is Equation Editor genoeg (en je krijgt het er toch bij). Als je later graag wilt overstappen op TeX of je hebt het heel vaak nodi, dan is MathType een goede keuze: je kan hem namelijk alles laten omzetten in andere formaten: LaTeX, MathML, ...
LaTeX is handig als je extreem veel bestanden nodig hebt, daar moet je enkel je structuur heel goed voor kennen en alles istekstueel te doen. Misschien zit er wel een optie daarvoor in TeXMacs (Windows/Linux) of LynX (Linux), dat zijn WYSIWYM (lees: bijna-Word) editors voor TeX.
De figuren die hier staan zijn wel degelijk gemaakt door TeX, dat hebben de ontwerpers van WikiPedia namelijk ingebouwd. Kijk maar eens in de code van die pagina's, want je zal niet op 10 minuten TeX kunnen schrijven terwijl de grafische toepassingen direct gebruikt kunnen worden
Reageren

Regels voor berichten