Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
- niet direct met oplossing komen aanzetten maar 'gewoon' luisteren en daarop reageren - niet telkens bevestiging aan ouders vragen zodra je iets mededeelt - niet obsessief aantekeningen maken tijdens het consult - niet nauwlettend de klok in de gaten houden
||
Citaat:
Als mijn ouders me verplichten hulp te zoeken dan mogen ze me ook heel snel helpen een kamer te zoeken. Ja, dat doe ik toch al. ![]() Als ik met mijn ouders bij een hulpverlener zou zijn (ben ik nog nooit geweest) zou de hulpverlener liefst meer over de therapie zelf en de prognose vertellen en minder over de kleine dingen die ik persoonlijk gezegd heb. Ik deel niet alles met mijn ouders en dat is ook niet aan een ander. Vertrouwen heb je bij mij heel snel gewonnen. Je moet wel heel erg iets fout doen wil je mijn vertrouwen echt verliezen, dat doen de meeste hulpverleners toch niet.
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() Als ik een gesprek met m'n ouders erbij heb, moeten ze ook niet praten over 'haar', weet je wel zo dat het lijkt dat jij er niet bij bent..
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik ben hulpverlener (kinder- en schoolpsychologe, maar in de 1ste plaats ben ik een kinderpsychologe) en ik wil graag een reactie geven op jouw punten, coopergirl : 1. Niet direct met oplossing komen aanzetten maar 'gewoon' luisteren en daarop reageren : In eerste instantie vind ik ook dat luisteren het belangrijkste is, maar er moet toch ook een oplossing gevonden worden voor het probleem van je cliënt/e, niet? En als je daar niet meteen op ingaat, dan gaat je cliënt/e misschien denken dat dat niet zo belangrijk is en over wat anders gaan beginnen. En dat is niet goed, toch? 2. Niet telkens bevestiging aan ouders vragen zodra je iets mededeelt : Oké, de ouders moeten niet altijd een bevestiging geven, maar het is wel HUN kind dat bij je zit, en zij hebben (meestal, ik spreek van kinderen jonger dan 18) toch het meeste te zeggen over hun kinderen, is het niet? Dus hun bevestiging moet er op één of andere manier toch altijd zijn, en hoe anders dan het hen te vragen kun je die bevestiging krijgen? 3. Niet obsessief aantekeningen maken tijdens het consult : Hier ben ik het absoluut mee eens. Als je constant zit op te schrijven, dan krijgt je cliënt/e het gevoel dat er niet naar hem/haar geluisterd word, en dat is absoluut niet de bedoeling ![]() 4. Niet nauwlettend de klok in de gaten houden : Idem als bij punt 3. Vele lieve groetjes, Sylvie. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Ik ben nog geen hulpverlener, maar ik wil er wel op reageren.
![]() Citaat:
![]() Er is natuurlijk ook wel een verschil tussen "tussentijdse oplossingkjes" en een "eindoplossing". Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
flikkenlovertje kindly wrote 30-12-2004 @ 00:07 :
Ik ben hulpverlener (kinder- en schoolpsychologe, maar in de 1ste plaats ben ik een kinderpsychologe) en ik wil graag een reactie geven op jouw punten, coopergirl : 1. Niet direct met oplossing komen aanzetten maar 'gewoon' luisteren en daarop reageren : In eerste instantie vind ik ook dat luisteren het belangrijkste is, maar er moet toch ook een oplossing gevonden worden voor het probleem van je cliënt/e, niet? En als je daar niet meteen op ingaat, dan gaat je cliënt/e misschien denken dat dat niet zo belangrijk is en over wat anders gaan beginnen. En dat is niet goed, toch? Persoonlijk vind het bijzonder ergerlijk indien iemand direct met oplossingen aan komt zetten, dat is in veel gevallen niet eens nodig. Je verhaal kunnen doen waarbij een hulpverlener op realistische wijze empathie toont, openvragen stelt en samenvatting(en) maakt is in mijn zienswijze aangenamer. Je kunt op deze manier eveneens laten blijken dat je iemand serieus neemt. Door direct met het rationeel-verantwoord-antwoord op de proppen te komen zetten kun je ook wellicht het idee wekken van dat het probleem moet maar 'even snel gefixed worden'.. 2. Niet telkens bevestiging aan ouders vragen zodra je iets mededeelt : Oké, de ouders moeten niet altijd een bevestiging geven, maar het is wel HUN kind dat bij je zit, en zij hebben (meestal, ik spreek van kinderen jonger dan 18) toch het meeste te zeggen over hun kinderen, is het niet? Dus hun bevestiging moet er op één of andere manier toch altijd zijn, en hoe anders dan het hen te vragen kun je die bevestiging krijgen? Ja okie, I get your point ![]() 3. Niet obsessief aantekeningen maken tijdens het consult : Hier ben ik het absoluut mee eens. Als je constant zit op te schrijven, dan krijgt je cliënt/e het gevoel dat er niet naar hem/haar geluisterd word, en dat is absoluut niet de bedoeling ![]() 4. Niet nauwlettend de klok in de gaten houden : Idem als bij punt 3. Mooi, dan liggen we wat betreft punt 3 en 4 op een spreekwoordelijke lijn ![]() Cheerio, Joyce
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb een aantal mensen waar ik altijd bij terecht kan, dag en nacht. Ook heb ik professionele hulp gehad van een psychologe, en ze was erg aardig en begrijpend en heeft me ook een heel groot stuk zelfreflectie aangeleerd, dat is ook belangrijk voor me. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
SPH of MWD? Cheeks | 32 | 13-12-2007 23:20 | |
Algemene schoolzaken |
Vragenlijstje!!! NoDoubt | 7 | 07-04-2007 20:06 | |