Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar ik ben het wel eens met wat hierboven werd gezegd. Ik mis sfeer en ik vind het niet echt tot de verbeelding spreken. De boodschap had je beter kunnen verpakken en ik heb ook beter van je gelezen.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Eigenlijk zeg ik zoiets niet graag, maar het gedicht is te geforceerd, er zitten wel uitdrukkingen in, maar eerder te onpas dan te pas; het is overdreven. In de tekst heb ik het onderstreept. Ook vind ik soms je taalgebruik wat simpel voor een gedicht dat voor de rest wel 'moeilijkere' spelingen aan probeert te gaan. Het onderwerp vind ik alleminst goed uitgewerkt, ten eerst: liefde en alles wat errond hangt is een gigantisch cliché op vlak van gedichten, dus moet je al met een gewaagder werk komen voordat het echt mooi kan zijn. Ten tweede, volgens mij ben jij niet de baas over de woorden die je gebruikt hebt, maar heb je de woorden de baas over jou laten spelen. Je hebt geprobeerd, maar de poging is mislukt. Ook is alles veel te duidelijk omschreven, je gebruikt wel de metafoor 'doornen' voor je pijn; maar daar blijft het bij. Ofwel moet je zo veel mogelijk in metaforen omzetten ofwel moet je het realistisch houden, maar door elkaar, lukt vaak niet goed. Met die decadente maatschappij, wordt volgens mij bedoeld dat mensen denken omdat het in de vorm van een gedicht stat, het meteen ook de hoogste vorm van kunst en literatuur is (want poëzie is naar mijn beschieden mening toch wel de hoogste vorm van taal, waarvoor je taalgevoel al vrij groot moet zijn om het gedicht te kunnen schrijven en begrijpen). Mja, dat gevoel heb ik hier ook wel bij. Mja, qua opbouwende kritiek, kan ik enkel zeggen: de stijl is niet slecht, maar je forceert gewoon te veel (woordgebruik) Citaat:
||
Citaat:
Even de twee uitersten, je kan alles mooi in een rijmwwordenboek opzoeken, maar dan heb je nog geen mooi gedicht; je kan ook helemaal geen rijm gebruiken en je zinnen zomaar ergens afbreken, maar dan is het ook niet mooi. Je mag rijm niet forceren, schrijf alles hoe je het voelt/denkt, maar denk/voel je niet zoals je wilt dat het op papier komt. Speel de baas over de woorden, dat is poëzie. Je moet ook niet voor een publiek schrijven, ook al post je alles hier, maar je moet schrijven om te schrijven, schrijven voor jezelf, schrijven voor je gevoel. Inderdaad is liefde een uitdaging om te schrijven, dat is juist een van de positiefste emoties en dus zal 95% van de dichters wel eens iets over liefde geschreven hebben; maar je moet er niet dubbel en dik op gaan zetten "This a love song" (denk maar aan het liedje: "This ain't no love song" maar 'stiekem' gaat het dus wel over liefde), waarmee ik overigens niet wil zeggen dat gedichten die het er vingerdik opleggen per sé niet mooi zijn; een schattig gedichtje over liefde is ook wel eens leuk, he ![]() ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
steunverklaring comite exmoslims Joostje | 67 | 17-09-2007 16:42 | |
Verhalen & Gedichten |
Spel Ikkuh1 | 500 | 15-03-2005 20:25 | |
ARTistiek |