Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2005, 22:22
Apomes
Apomes is offline
Volgens de versie van Homerus werd alles geschapen door een rivier.
Volgens de versie van een andere Griekse schrijver werd alles geschapen door Chaos.

Volgens de versie van Homerus werd de mens geschapen uit klei dankzij Prometheus
Volgens de versie van die andere Griekse schrijver had je de verschillende soorten mensrassen (goud, koper, brons, ijzer) geschapen door Zeus.

Nu was mijn vraag wie was die andere Griekse Schrijver?

Oud 30-01-2005, 10:08
Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
Apomes schreef op 29-01-2005 @ 23:22 :
Nu was mijn vraag wie was die andere Griekse Schrijver?
De Homerische scheppingsmythe vertelt inderdaad dat alle goden en levende wezens zijn ontstaan in een stroom, wat overigens beter als een oceaanstroom dan als een rivier(stroom) kan worden gezien (het was namelijk Okeanos: als je meer over hem wilt weten moet je maar even een gil geven).

Maar jij wilt weten welke Griekse schrijver het scheppingsverhaal schreef, dat begon met Chaos.

Da's een beetje lastig te beantwoorden, aangezien er meerdere schrijvers zijn geweest die beweerden dat Chaos het begin van alle dingen was. Ik kan nu wel een hele uiteenzetting geven van de vele verschillende Griekse scheppingsverhalen (de Pelasgische, de bovengenoemde Homerische, de Orphische, de Olympische en de filosofische scheppingsmythe) en hun schrijvers. Maar ik heb sterk het vermoeden dat je Hesiodus bedoeld .
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 10:49
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 30-01-2005 @ 11:08 :
De Homerische scheppingsmythe vertelt inderdaad dat alle goden en levende wezens zijn ontstaan in een stroom, wat overigens beter als een oceaanstroom dan als een rivier(stroom) kan worden gezien (het was namelijk Okeanos: als je meer over hem wilt weten moet je maar even een gil geven).

Maar jij wilt weten welke Griekse schrijver het scheppingsverhaal schreef, dat begon met Chaos.

Da's een beetje lastig te beantwoorden, aangezien er meerdere schrijvers zijn geweest die beweerden dat Chaos het begin van alle dingen was. Ik kan nu wel een hele uiteenzetting geven van de vele verschillende Griekse scheppingsverhalen (de Pelasgische, de bovengenoemde Homerische, de Orphische, de Olympische en de filosofische scheppingsmythe) en hun schrijvers. Maar ik heb sterk het vermoeden dat je Hesiodus bedoeld .
Idd,

die was het, ik had over hem gehoord op die documentaire die nu draait op nederland 1, maak ik was zijn naam vergeten

Dank je
Reageren

Regels voor berichten